Přejít na obsah


Fotka

Význam APO zvětšovacích objektivů


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
15 odpovědí na toto téma

#1 Euter

Euter

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 255 příspěvků(y)
  • LocationBrno
Reputace: 42

Publikováno 18 říjen 2014 - 18:52:34

Zdravím,

když se řeší v černobílé sekci zvětšovací objektivy, tak se podezřele často používá formulka "Pokud neděláš barvu je to OK". Mě by ale zajímalo, jaký bude rozdíl při RA-4 zvětšenině mezi APO a "neAPO". Bude lepší přenos barev, nebo kresba v detailu nebo v čem je ten úžasný rozdíl, který se v černobílém zvětšování neprojeví? (V současnosti mám Componon S 50 a 100)


  • 0

#2 mickael

mickael

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 133 příspěvků(y)
Reputace: 21

Publikováno 18 říjen 2014 - 19:05:11

Apochromat ma korigovane vady pro sirsi rozpeti vlnovych delek. Viz

Přiložený soubor  512px-Comparison_chromatic_focus_shift_plots.svg.png   92,6K   20 Počet stažení


  • 0

#3 Euter

Euter

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 255 příspěvků(y)
  • LocationBrno
Reputace: 42

Publikováno 18 říjen 2014 - 19:41:04

Jasně, tenhle obrázek už jsem viděl. Ale jde mi o pozorovatelný efekt u barevného zvětšování, který není pozorovatelný u černobílého zvětšování ;) V čem je ten rozdíl? Přece když mám ve zvětšováku žárovku, tak taky produkuje světlo o různých vlnových délkách. Tak proč to u ČB nevadí a u barvy jo a kde je ve výsledku ten rozdíl?


  • 0

#4 bzencak

bzencak

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 984 příspěvků(y)
Reputace: 455

Publikováno 19 říjen 2014 - 08:20:39

Jen velmi zjednodušeně: čb papír je citlivý jen na "jednu barvu" takže ostatní barevné vady nevadí, neprojeví se.


  • 0

#5 dubraro

dubraro

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 2 415 příspěvků(y)
  • LocationHavířov
Reputace: 272

Publikováno 19 říjen 2014 - 08:52:33

Standardní ČB papír je sice citlivý v užším rozsahu barev, než panchromatický film, ale ne jen na "jednu barvu". Už vůbec to neplatí pro multigradační papíry. 


  • 0

#6 jenda1250

jenda1250

    Hrabě kydoň

  • Moderátoři
  • 3 570 příspěvků(y)
Reputace: 392

Publikováno 19 říjen 2014 - 09:19:58

hádám ale že nejvíc korigovat potřebuje stejně červená část spektra, na kterou čb papír citlivý není; narozdíl od barevného procesu.


  • 0

#7 keko

keko

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 489 příspěvků(y)
  • LocationSlovakia, Alžbetin Dvor 130
Reputace: 485

Publikováno 19 říjen 2014 - 21:20:01

Takto to viem ja:

APO od Apochromate. Teda objektiv s farebnou chybou korigovanou ku "vsetkym" farbam.

Farebana chyba je dosledok difrakcie svetatla, kym zdanlivo zaostrime bod, modra cast spektra sa zaostri pred rovinu ostrosti a cervena cast sa zaostri za.

Prvy vysledok snahy o korekciu farebnej vady prineslo pouzitie zeleneho filtra.

Bezny CB papier je malo citlivy k cervenej a staci sa pri korekcii farebnej vady pohrat so zladenim modrej a zelenej. Farebny papier ma sirsiu spektralnu citlivost, a farebna chyba je navyse viditelna na zvacsenine aj vo forme farebnych duchov.

Ked je moznost volby, tak APO. Zvacsovaci objektiv asi nema mat nejaky svoj "charakter" ako si to predstavujeme pri tych snimacich.

Ked APO nemam, neriesim to ako neuralgicky bod svojho zivota.


  • 0

#8 Fabius

Fabius

    Tlampač (grafoman)

  • Moderátoři
  • 1 424 příspěvků(y)
Reputace: 278

Publikováno 19 říjen 2014 - 22:37:43

keko: ono je to nepatrně jinak - apochromáty nejsou korigované pro "všechny barvy", ale jen pro tři konkrétní vlnové délky (jedna často mimo viditelné spektrum). Pro ostatní se mohou odchylovat (a také odchylují), ale méně než objektivy pouze achromatické (korigované pro dvě vlnové délky - obvykle konkrétní modrá a červená, takže nejvíc se odchyluje zelená - viz graf výše). Barevná vada, kterou popisuješ je barevná vada polohy, zejména u širokoúhlých objektivů se ještě setkáváme s barevnou vadou velikosti.


  • 1

#9 PAVEL C

PAVEL C

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 72 příspěvků(y)
Reputace: 40

Publikováno 20 říjen 2014 - 04:39:54

Přátelé.

 

To je nádherná a úzce specializovaná odborná diskuze. Sleduji jí s velkým zaujetím. Smekám nad vašimi odbornými znalostmi.

 

Nicméně, kdyby měl vaše znalosti maďarský fotograf Capa, nebo jak se vlastně jmenoval. určitě by se styděl za svojí mizernou a neostrou fotografii vojáka, který padá v jakémsi boji.

Capa neměl zřejmě přístroj se správným objektivem nebo zvětšoval negativ nějakým objektivem bez označením APO.

Uměl se jen dívat. Proto je jeho fotografie docela dost vysoce ceněna.

To se však brzy změní, až  svět pozná kvalitu vašich zvětšenin, pořízených objektivy s předponou APO.


  • -7

#10 keko

keko

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 489 příspěvků(y)
  • LocationSlovakia, Alžbetin Dvor 130
Reputace: 485

Publikováno 20 říjen 2014 - 10:25:01

keko: ono je to nepatrně jinak - apochromáty nejsou korigované pro "všechny barvy", ale jen pro tři konkrétní vlnové délky (jedna často mimo viditelné spektrum). Pro ostatní se mohou odchylovat (a také odchylují), ale méně než objektivy pouze achromatické (korigované pro dvě vlnové délky - obvykle konkrétní modrá a červená, takže nejvíc se odchyluje zelená - viz graf výše). Barevná vada, kterou popisuješ je barevná vada polohy, zejména u širokoúhlých objektivů se ještě setkáváme s barevnou vadou velikosti.

No, asi si to uz zle pamatam.

Dnes (myslim) APO objektiv nevlastnim, a kedze sa tym nezivim, ani sa necitim handycapovany :)

A vdaka za doplnenie mojich informacii.


  • 1

#11 jirin_ol

jirin_ol

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 390 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 785

Publikováno 20 říjen 2014 - 12:39:32

barvu  nedělám,   nicméně:

 

mám jak  obyč.  zvětšovací  objektivy (50-80-105-150mm) Anaret S, Rodagon,  Componon-S,   tak   APO Componon HM 150/4,  APO Rodagon N 50/2,8 a  APO Rodagon N 80/4. 

 

Nedokážu k tomu dát exaktní vědecká data,  jak  zde  již proběhlo,  ale:

 

Při použití barevné hlavy s rozptýleným  světlem  je  již  při  15x a větším zvětšení  v zaostřovací lupě  pouhým  okem  jasně  vidět,  jak  se  liší rovina ostrosti  při prosvícení negativu  bílým světlem  a  zařazením  barevných  filtrů.  U APO verzí je  potřebná korekce  zaostření  o dost menší,  než  u  obyč. objektivů.   V každém případě -  při  č/b  zvětšování  je  dobré   nejprve  zařadit  potřebný barevný filtr,  zaclonit  o  1/2 až  1 krok, zaostřit,   poté  teprve  přiclonit  na  zvolenou  clonu a zaostření  v  lupě  zkontrolovat (Když  se  zaostří s odcloněným objektivem  a  poté se  teprve zacloní,  obvykle  je ostrost  v tahu a je nutná korekce,   rozdíly  v  zaostření  u   zacloněného objektivu o  1 - 3 kroky  již nejsou tak patrné.  Zaostřit  s  vyřazenou barevnou filtrací  a  poté zařadit  filtry  způsobí  rozostření.   Nejhorší je  kombinace  obojího -  zaostřit  s  vyřazenými bar.filtry  na plnou  díru,  pak  zařadit  filtry a  zaclonit,  dokonalá ostrost je  v tahu!)

Při  zvětšování z kina  na  menší formát nějak  rozdíly  v  objektivech  na čb  není třeba moc  řešit,  i průměrné objektivy kreslí při zaclonění o 2-3 kroky všechny  dobře,   může se  lehce  lišit  kontrast  a  samozřejmě  míra vinětace a ostrosti  v rozích (hlavně u těch  levnějších  a jednodušších skléček). 

 

Další věc,  které jsem si  při zvětšování větších  plachet  (cca 15 až 16x zvětšení z kina) všimnul:  Při  zvětšování  bez  filtrací co nejpřesněji zaostřeno  20x lupou,  na papíře  po  vyvolání  to  ovšem  vůbec  tak  ostré nebylo.  Následovaly  zkoušky a  hledání informací na netu,   našel jsem  docela  zajímavou  diskusi  a posléze  zdokumentování  vlivu  UV složky  světla  ve zdroji zvětšovací hlavy, včetně  popisu  řešení:   jelikož  MG papíry jsou na  UV složku světla  velice  citlivé  a  u  většiny  objektivů projde  UV sklem (JPP,  neb  údajně, u  některých EL-Nikkorů  je to  eliminováno  už  složením skla)  zaostříme  okem  na  žlutou,  ovšem  rovina  ostrosti UV je  nad  povrchem papíru,  tudíž  výsledek je  tímto  velmi  ovlivněn.  Lze  vyřešit  podkládáním  zaostřovací  lupy  (nepraktické,  pro  různé poměry zvětšení by byly  třeba  různé tloušťky podložky),  nebo  zařazením  účinného UV filtru mezi  zdroj světla  a  míchací komoru.   Toto jsem  zvolil  já, za  10 minut hotovo,    a  funguje to bez problému už pár let.

 

Při zvětšování z kina  na  24x30 a  větší  používám  Apo Rodagon N 80/4,   neb  si  to mohu dovolit  díky  obrovskému  rozpětí  výtahu o  zvětšováku  LPL 5x4" montovaného na  zdi,   cloním obvykle o  1 až  max 2 kroky  (díky  menší hloubce ostrosti  vyniká  ostrost a jemnost zrna  na povrchu emulze  a  nebere to  tolik hroudy ze silnějších emulzí např. APX či  plus-x  filmu), a jsem  spokojen jak želva,  stejně jako při zvětšování z 6x8 nebo  6x9 objektivem APO Componon HM 150mm/4 cloněného pouze na  5,6, max 8 (při použití rámku bez  skel,  kdy  hrozí prohnutí  negativu,  cloním vyjímečně na  11-16)

 

Proč  jsem  vůbec  řešil  kvalitní, dobře seřízený zvěšovák a špičkové zvětšovací objektivy, a  nespokojil se  s málem?  Udělat  dobrý negativ  není problém,   stačí  slušný aparát,  výborný objektiv,  to  se  pořídit  dá i levně, oko a  cit pro ten správný okamžik, ovšem to je naprosto jiná kapitola (koupit se nedá),  takže  občas  být  překvapen příjemnou náhodou je  událost. 

Udělat  z  výborného negativu  dobrou  zvětšeninu  je ovšem mnohem pracnější,  co  neumí přenést zvětšovací objektiv,  prostě  na papír  dostat nelze ani  při  nejlepší vůli.  Postupným  vyřazováním  faktorů,  které  negativně  ovlivňují  vznik zvětšeniny,  se  teprve  dokážu  lépe učit  i  tomu řemeslu, lépe se v komoře dokážu soustředit i na obsah fotky. 


  • 6

#12 ďuroT

ďuroT

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 349 příspěvků(y)
  • LocationBA, SK
Reputace: 234

Publikováno 20 říjen 2014 - 12:49:53

Jirinol,
vďaka za skvelý a obsažný príspevok, prečítal som ho 2x a natĺkol do hlavy. Chystám sa na 30x40 z kina, veľa vecí, ktoré si písal - sedia.
Prosím ťa, dve osobné:

1. Uv filter si ako vyriešil ? Niečo do šuflíka? Mám Kaiser system V.

2. Aký je tvoj názor na Durst Neonon (vraj nejaký OEM), mám a zvažujem prechod na Fujinon EX . Hovorím o 50mm ohnisku. Fujinon mám aj 90mm, ten je skvelý.

Ďakujem!
Ďuro
  • 0

#13 jirin_ol

jirin_ol

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 390 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 785

Publikováno 20 říjen 2014 - 13:23:24

Ďurko, 

1) nevím, jak má  řešené  Kaiser   umístění  žárovky a komoru ...

u mě  to bylo jednoduché:  žárovka s projekčním zrcadlem je  na  své standartě ve světelné komoře na boku míchací komory,  za ní směrem k díře do míchací komory  je silný tepelný filtr,  barevné filtry,   pak  teprve  díra  do plechové a rozebíratelné míchací komory, na jejichž vnitřních stranách je bílý polystyren.  stačilo rozebrat, v polystyrenu vyříznout  kolem  díry  drážku  přesně  na  UV filtr i  s  obrubou,  tento tam  zamáčnout  a komoru složit.  Pružný polystyren drží  filtr těsně na  stěně  komory,  tudíž  rovinnost je  OK.  Nic se nepřehřívá, úbytek světla nepatrný  (změřeno sondou aut. exp.hodin),  vinětace  ani  na  5x4" formátu žádná.

2) co jsem se  kdy dočetl,  pro Dursta  dělali  objektivy  jak  u  Rodenstocků,  tak  Schneiderů,  tak  někde  v Japonsku -  kdo ví,  která  firma?  já to nevím. Durst Neonon neznám,  nikdy jsem  ho  ani  na obrázku neviděl.  Ale  jestli ho  chceš  porovnat,  není problém,  zastav se,  jak  pojedeš  do Práglu. Myslím,  že  žádné porovnání ani není  třeba, když  s ním  uděláš  ostrou  a kontrastní  fajnovou fotku, není co  řešit.  To  stejné já  mohu/nemohu  říct  o  Fujinonech EX,   určitě patří  mezi  to lepší,  co  trh kdysi nabízel.

-  dovětek:   kdysi  jsem  koupil  v aukci  v jednoho anglického vetešníka  krabici  různých drobností... mezi tím  byly maličké krásné zvětšovací objektivy Palar,  ležely mi doma  v šuplíku pěkně  dlouho,  než  jsem  se jednoho dne  odhodlal ke  hrátkám  a  odzkoušení a porovnání.    A nestačil se  divit, jak  byly dobré,  málem  mi  vypadly  oči z důlku ...   kdysi  dávno jsem  o tom  tady na TK  už  tuším  pár slov vypustil i  s  ukázkami...  vlastně  nevím, jestli tady, nebo na classicartu...  takže  podle mě není třeba  bezhlavě  věřit řečem,  že  co je levné,  je i špatné...  spíš  vybírat  kus  od  kusu  vyzkoušením.  Samozřejmě,  jsou i výjimky... ale  nebudu dráždit  fandy některých  RVHP fabrik.


  • 0

#14 ďuroT

ďuroT

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 349 příspěvků(y)
  • LocationBA, SK
Reputace: 234

Publikováno 20 říjen 2014 - 13:32:43

Jiří,

ďakujem za zdieľanie informácií. S tým UV filtrom je to dobrý nápad - na prvú (myšlienku) by som povedal, že UV objektívom neprejde ale práve v tom je asi ten pes skopaný.

 

Prágl je v pláne, už asi rok :) Ale rád sa stretnem až to (konečne) vypáli.

Pozdravujem!

 

Ď.


  • 0

#15 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 038 příspěvků(y)
Reputace: 217

Publikováno 21 říjen 2014 - 18:41:41

Durst Neonon je Rodagon


  • 0

#16 jirin_ol

jirin_ol

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 390 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 785

Publikováno 26 listopad 2015 - 07:44:42

Po včerejšku a v přímém porovnání hotových čb fotek si uvědomuji,  jaké štěstí je mít  APO Rodagon N (a  držák negativu  skleněný) pro  větší poměry zvětšení. 


  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních