Přejít na obsah


Fotka

Hloubka ostrosti >clona VS čas závierky


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
12 odpovědí na toto téma

#1 Drpetko1

Drpetko1

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 313 příspěvků(y)
  • LocationSlovensko
Reputace: 16

Publikováno 26 říjen 2014 - 23:13:04

Pekný deň kolegom :),

 

v poslednom čase si zatiaľ teoreticky osvojujem princíp hĺbky ostrosti, a celkovo ostrenie, aby som dosiahoľ ostré objekty v celej škále obrazu. Zatiaľ som nejako neriešil hĺbku ostrosti, len som zaostril na fotený objekt a cvak...

 

Ale mám dilemu: existuje tabulka hĺbok ostrosti s clonovými číslami.

 

Nejde mi jedna vec do hlavy. Teraz buď budem nastavovať ostrosť objektov v obraze pomocou tabuliek ( ak budem v teréne ), ale ako to je so samotnou expozíciou v závislosti od svetla. Kde je otázka správnej voľby času závierky? Jedna vec je ostrosť a druha expozícia CLONA/ČAS.

 

Ako to je so správnou voľbou času, keď si nastavím prístroj na nejaký objekt, je zaostrené, mám zaclonené aby boli objekty v celej škále ostré, ale čo s intentzitou svetla. Ak mi práve tá nastavená clona navyhovuje k danému osvetleniu?  Aparát mi nastavil správnu expozícu, ale zase aby hĺbka ostrosti bola správna v danom momente, musím zas prestaviť clonu. Čo s tým?

 

Tieto dva prvky ( HĹBKA OSTROSTI / SPRÁVNA EXPOZÍCIA ) sa nebudú vzájomne byť? Ovplivní voľba času závierky ostrosť pri určitom clonení.

 

Je niečo, čoho sa musím ( viem ) držať-riadiť , aby som správne ostril v hĺbke a zároveň správne exponoval?

 

Ďakujem Vám vopred pekne.


  • 0

#2 Motorbiker

Motorbiker

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 092 příspěvků(y)
  • LocationNa kopci u Jantarové stezky, v zatáčce po cestě do Vídně
Reputace: 221

Publikováno 26 říjen 2014 - 23:29:55

No v principu platí, že u normálního fotoaparátu, který držím v ruce, musím umět exponovat a neroztřást obraz, což je u základního objektivu většinou 1/125 sekundy, případně 1/60, u objektivů s delší ohniskovou vzdáleností to bude kratší čas. Co vychází na delší expozici, musím nějak stabilizovat. Stativ, pevná podložka a samospoušť, případně dálková spoušť.

 

V praxi zaostřím, nastavím clonu, podle clony určím čas a podle času exponuju z ruky, nebo s oporou.


  • 0

#3 Drpetko1

Drpetko1

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 313 příspěvků(y)
  • LocationSlovensko
Reputace: 16

Publikováno 26 říjen 2014 - 23:35:30

No v principu platí, že u normálního fotoaparátu, který držím v ruce, musím umět exponovat a neroztřást obraz, což je u základního objektivu většinou 1/125 sekundy, případně 1/60, u objektivů s delší ohniskovou vzdáleností to bude kratší čas. Co vychází na delší expozici, musím nějak stabilizovat. Stativ, pevná podložka a samospoušť, případně dálková spoušť.

 

V praxi zaostřím, nastavím clonu, podle clony určím čas a podle času exponuju z ruky, nebo s oporou.

To mi je jasné, ale čo sa deje s hĺbkou ostrosti. Mám napr. clonu 8, aby som mal ostré spektum obrazu od nejakého bodu k nejakému, či má vpliv dĺžka expozíce na hĺbku ostrosti? Možno  sa pýtam čudné veci teraz, neskôr mi to zapne a  pochopím to :)


  • 0

#4 jimmyhayek

jimmyhayek

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 101 příspěvků(y)
  • LocationOlomouc
Reputace: 78

Publikováno 26 říjen 2014 - 23:45:43

či má vpliv dĺžka expozíce na hĺbku ostrosti?

 

nemá (statistik by řekl, že tam existuje korelace, nikoliv však kauzalita :-))


  • 0

#5 LuzJi

LuzJi

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 2 082 příspěvků(y)
  • LocationTábor
Reputace: 715

Publikováno 27 říjen 2014 - 00:04:56

Máme tři pevné body. To je lepší než dvě nohy.  Máme tu citlivost filmu = ISO (a využívání jeho pružnosti), máme tu clonu a pak ještě čas.

 

Hloubka ostrosti je dána zvolenou clonou a stavbou objektivu (u rybího oka to moc nemusíš neřešit, ale čím delší ohnisko, tím musíš pro HO víc odcloňovat.

 

Takže : mám zvolenou kompozici, nastavím si clonu tak, jak mi hloubka ostrosti  bude nejlépe vyhovovat. Pak třeba přijde na věc expozimetr a podle zvolené clony a danému ISO mi vyjde čas expozice. No a to pak buď zvládnu z ruky, nebo musím na stativ, nebo laboruji s citlivostí materiálu. Pokud chci zachovat požadovanou hloubku ostrosti, tak clona je v tomto případě pevný, neměnný bod.

 

Jak naznačeno výše, můžeš si pomoci když zvolíš objektiv s jiným ohniskem, ten tě pak pustí k jiné cloně. Ale zároveň bude kompozice trochu odlišná... 

 

Ono by to jistě mohlo být složitější a pokud mám někde chybu, zkušenější mě doufám opraví (a přihodí třeba ještě téma hyperfokální vzdálenosti).

Ale snad to takto je trochu k pochopení.  Ovšem já nepochytil v čem je u tebe problém, co ti ještě nedocvaklo...


  • 0

#6 ďuroT

ďuroT

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 783 příspěvků(y)
  • LocationBA, SK
Reputace: 373

Publikováno 27 říjen 2014 - 06:44:18



 ... ale čím delší ohnisko, tím musíš pro HO víc odcloňovat.
 


Luzji, asi chybka .... má byť zacloňovať.
  • 0

#7 LuzJi

LuzJi

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 2 082 příspěvků(y)
  • LocationTábor
Reputace: 715

Publikováno 27 říjen 2014 - 07:38:19

Pravda, děkuji za upozornění. Já tušil že už mi to s přicházejícím novým dnem moc nemyslí.  

Prostě u teleobjektivů je pro nastavení hloubky ostrosti potřeba víc kroutit s clonovým kroužkem ...  ;-)


  • 0

#8 hidejoshi

hidejoshi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 741 příspěvků(y)
  • Location49°49'35.080"N, 12°36'21.379"E
Reputace: 435

Publikováno 27 říjen 2014 - 09:03:27

To chce popsat mamiakovou kbelíkovou metodou. Světlo budiž vodou. Správně naexponovaný negativ je kbelík plný vody. Clona je otvor v trychtýři kterým naléváš vodu do kyblíku. TZN. Čím je dírka v trychtýři menší, tím déle bude trvat než se kyblík správně naplní vodou. Obecně zvýšení clony o jedno číslo znamená zdvojnásobení času nutného pro správné naplnění negativu světlem.  Příklad. Máš naměřeno f5.6 T 500. Chceš větší ostrý prostor, přicloníš na f8 a čas ti tedy vychází na ( virbl) 250.  Pozor hloubka ostrosti není od zaostřeného objektu půl vzdálenosti dopředu a půl dozadu, nýbrž 1/3 dopředu a 2/3 za objekt.


  • 0

#9 keko

keko

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 066 příspěvků(y)
  • LocationSlovakia, Juzna 1, 900 42 Alzbetin Dvor
Reputace: 1 035

Publikováno 27 říjen 2014 - 09:53:06

To je tak triviala vec, az to nejde dobre vysvetlit :)

1) Ked mam nasadeny na nejakom aparate nejaky objektiv a v nom film s nejakou citlivostou, potom plati:

- hlbka ostrosti je tym vacsia, cim je clona vacsia (F8 je 2x vacsia clona ako F5,6)

- hlbka ostrosti je tym vacsia, cim je zaostreny predmet vzdialenejsi

- cas nema a nebude mat priamy vplyv na hlbku ostrosti

2) Ked vymienam objektivy a mam sa koli hlbke ostrosti rozhodnut potom pre dany film a dany aparat palti:

- hlbka ostrosti je tym vacsia, cim kratsia je ohniskova vzdialenost

- zaroven plati vsetko ako v bode 1)

3) Ked mam jeden druh filmu a teoreticky niekolko objektivov pre rozne formaty (kino-, stredo-, velkoformat) ale s totoznou ohniskovou vzdialenostou a nastavene na rovnaku clonu, potom plati:

- hlbka ostrosti je priblizne rovnaka pre vsetky formaty

- COC (odporucam google: Circle of Confusion) je pre vacsi format vacsii, co je maly priaznivy vplyv na hlbku ostrosti)

4) Ked mam jeden druh filmu, niekolko formatov a na aparatoch objektivy s rovnakou ohniskovou vzdialenostou v pomere k svojim uhloprieckam, potom pri rovnakej clone plati:

- hlbka ostrosti je tym vascia, cim je format mensi (kino ma s 50-kou vaciu hlbku ostrosti ako 4x5" so 180-kou)

A takto by sa dalo este okolo hlbky ostrosti hladat zavislosti.

Zaroven su tu ine pravidla:

- cas a clona v rozumnom intervale tvori cely rad pevnych expozicnych variant pre urcitu uroven osvetlenia a urcitu citlivost filmu. Ak teda vyhovuje podla expozimetra par 2,8 na 1/60, potom s pohladu expozicie vyhovuju napr 4 na 1/30, aj 5,6 na 1/15 ....

- plati tzv expozicny trojuholnik: ak sa zmeni uroven osvetlenia, musi sa zmenit expozicia (kombinacia casu a clony), alebo citlivost filmu. Vseobecne ak sa z rovnovahy vychyli jedna hodnota, treba prinajmensom jednu inu hodnotu zmenit na vyrovnanie rovnovahy

- na expoziciu ma okrem clony a casu vplyv este mnoho dalsich faktorov:

  - cim ostris na blizsie predmety, tym mensia je expozicia (svetlo "upada" so stvorcom vzdialenosti, ked sa ostri na blizsie predmety odsuva sa  objektiv od roviny filmu do vacsej vzdialenost, poznaju to vsetci makrom zaoberajuci, ale aj velkoformatnici, pre ktorych je ostrenie na 1 meter poriadne makro)

   - dvojnasobna dlzka expozicie neznamena dvojnasobnu expoziciu, teda cas (hlavne od 1s a dlhsi) neprispieva v expozicnych variantach linearne (odprucam wikipedia: schwarzsild efekt)

   - treba este pamatat na korekcie nameranych hodnot, kedy napr tmava scena merana expozimetrom dava hodnoty pre vasciu expoziciu, co je bezna chyba metody merania odrazeneho svetla, ale dolezitejsie je este zakalkulovat korekcie vyplyvajuce z vlastneho zameru, napr ak chcem z brunetky urobit cernovlasku, staci svietit na vlasy menej, atd.

   - ak urcujes expoziciu podla zonoveho systemu, premerias scenu (najsvetlejsie miesto vs najtmavsie, pripadne urcis "zonu" pre najdolezitejsi objekt), vyhodnotis, ci ide o kntrastny, normalny alebo makky motiv, rozhodnes sa pre sposob vyvolavania (N-1, N, N+1), z toho ti vyplynie expozicny index (E.I.) z ktoreho potom aj vysledna expozicia (teda kombinacia casu a clony)

Ale najdolezitejsi je asi sposob prace fotografa. Krajinkar ma stativ a nikam sa neponahla. Zaroven pouziva zonovy system, velky format, makko pracujucu vyvojku, nizkocotlivy film (ked nefuka). Jeden stuk 20 minut. Problem hlbky ostrosti ho minie, ostri na hodne vzdialene predmety. Naproti tomu zurnalista, sporotovy fotograf i streetkar, funguju s malymi aparatmi, casto so sirokacom, vysoke citlivosti filmu potahuju vyvolavanim, velka hlbka ostrosti a kratky cas nedavaju vela priestoru pre jemne zrno.

Vysladkom tohto vsetkeho je, ze mozes mat hlavu ako melon, ale pokial si to neoveris v praxi, nikdy sa v tom nezorientujes. Adepti japonskeho bojoveho umenia, ale aj baby v McDonalde trenuju jeden ukon dovtedy, kym sa nezautomatizuje. I tak ale mozes byt v nieco lepsia a v inom menej. Jednoducho specializacia a opakovany nacvik vedie k nejakym vysledkom. Vsetko ostatne je iba nahoda.


  • 2

#10 Euter

Euter

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 255 příspěvků(y)
  • LocationBrno
Reputace: 46

Publikováno 27 říjen 2014 - 12:22:24

Pro výpočet hloubky ostrosti je na internetu mnoho různých kalkulátorů. Například: http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Stačí zadat velikost filmu, ohnisko objektivu, vzdálenost a clonu a vyhodí to hloubku ostrosti ;)


  • 0

#11 Drevorubec

Drevorubec

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 324 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 247

Publikováno 27 říjen 2014 - 13:15:43

Slušné objektivy mají stupnici hloubky ostrosti přímo na sobě, takže je přímo vidět odkud kam je při zvolené cloně ostré. Stejně tak slušné expozimetry mají otočný kalkulátor expozice, opět je hned přímo vidět jaký čas nutno použít ke zvolené cloně.
Moderní digitální zařízení tuto názornost bohužel postrádají.
Zeptal bych se tázajícího, co má za aparát a jaký že objektiv na něm užívá a jaký má expozimetr?
  • 0

#12 LuzJi

LuzJi

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 2 082 příspěvků(y)
  • LocationTábor
Reputace: 715

Publikováno 27 říjen 2014 - 13:33:32

řekl bych že tu padlo něco jako Canon A1,  objektívy FD, 50mm, 105mm a  (135mm S.C.)

 

Ale myslím, že těch informací je zatím docela dost, víc bych asi nezahlcoval a nechal na tazateli aby si to přebral a pak se ptal na další ... třeba je nedostatek informací trochu  jiném směru ...


  • 0

#13 Drpetko1

Drpetko1

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 313 příspěvků(y)
  • LocationSlovensko
Reputace: 16

Publikováno 3 listopad 2014 - 15:49:10

Máme tři pevné body. To je lepší než dvě nohy.  Máme tu citlivost filmu = ISO (a využívání jeho pružnosti), máme tu clonu a pak ještě čas.

 

Hloubka ostrosti je dána zvolenou clonou a stavbou objektivu (u rybího oka to moc nemusíš neřešit, ale čím delší ohnisko, tím musíš pro HO víc odcloňovat.

 

Takže : mám zvolenou kompozici, nastavím si clonu tak, jak mi hloubka ostrosti  bude nejlépe vyhovovat. Pak třeba přijde na věc expozimetr a podle zvolené clony a danému ISO mi vyjde čas expozice. No a to pak buď zvládnu z ruky, nebo musím na stativ, nebo laboruji s citlivostí materiálu. Pokud chci zachovat požadovanou hloubku ostrosti, tak clona je v tomto případě pevný, neměnný bod.

 

Jak naznačeno výše, můžeš si pomoci když zvolíš objektiv s jiným ohniskem, ten tě pak pustí k jiné cloně. Ale zároveň bude kompozice trochu odlišná... 

 

Ono by to jistě mohlo být složitější a pokud mám někde chybu, zkušenější mě doufám opraví (a přihodí třeba ještě téma hyperfokální vzdálenosti).

Ale snad to takto je trochu k pochopení.  Ovšem já nepochytil v čem je u tebe problém, co ti ještě nedocvaklo...

Zdravím LuzJi,

 

Išlo mi len o dilemu čas a hĺbka ostrosti, teraz som úplne v obraze. ĎAKUJEM veľmi pekne všetkým kolegom.


  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních