Přejít na obsah


Fotka

Pozitivní fotopapír


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
13 odpovědí na toto téma

#1 saintcaitlione

saintcaitlione

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 1 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 19 leden 2015 - 05:56:43

Ahoj a dobrý den,

 

přišla jsem sem pro radu. Dostalo se mi do rukou větší množství fotopapíru, který prodávám. Jde o starší fotopapír pro barevnou fotografii Foma Fomacolor v různých rozměrech. Dle data sice prošlé, ale celou dobu dobře skladované,

 

Nedávno jsem prodala dvě balení tohoto papíru. Kupující mi po převzetí zásilky napsal toto:

 

"Zdravím, papíry došly, protože jsem však neznal jejich označení, nakoupil jsem u vás POSITIVNÍ papír a ten je jak jsem se dočetl pro diáky, u nichž už opravdu nemám ani potuchy zda na to existuje nějaká vývojka. Nemáte tam barevné papíry pro barevný negativ tzn. zřejmě negativní fotopapíry, mám to jen na experimenty, ale s těma diákovejma asi nic nepořídím:))"

 

Těch papírů jsem předtím už pár prodala a nikdo jiný se takhle neozval, takže jsem kompletně zmatená. Hledala jsem po Internetu, leč ani ten mi nedal žádnou odpověď. 

 

Můžete mi prosím tedy nějak odpovědět na to, co mi pán napsal? Fotky papírů vložím. 

Přiložený soubor (y)

  • Přiložený soubor  1a.JPG   206,41K   15 Počet stažení
  • Přiložený soubor  1b.JPG   196,35K   14 Počet stažení
  • Přiložený soubor  2a.JPG   195,7K   13 Počet stažení
  • Přiložený soubor  2b.JPG   39,11K   11 Počet stažení
  • Přiložený soubor  3a.JPG   197,73K   11 Počet stažení
  • Přiložený soubor  3b.JPG   167,9K   10 Počet stažení
  • Přiložený soubor  4a.JPG   189,16K   10 Počet stažení
  • Přiložený soubor  4b.JPG   186,61K   11 Počet stažení
  • Přiložený soubor  5a.JPG   199,91K   11 Počet stažení
  • Přiložený soubor  5b.JPG   200,55K   11 Počet stažení

  • 0

#2 keko

keko

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 739 příspěvků(y)
  • LocationSlovakia, Alžbetin Dvor 130
Reputace: 541

Publikováno 19 leden 2015 - 10:30:53

PM 20 i PM30 boli farebne papiere pre spracovanie farebnych negativov. Uz dlhsie sa nevyrabaju :)

Ak si dobre pamatam (oba sme s Kaprom kedysi zvacsovali), PM20 mala papiereovu podlozku a PM30 RC podlozku. Bola k tomu taka spracovatelska sada v plechovej skatulke. Islo o tzv studeny proces - teda nejakych 20-24°C. Mali sme vsak aj navazenu verziu, ked sme robili metraz. Ak si (opat) dobre pamatam, tak jedna mala oddeleny bielic a ustalovac, druha spojeny. Kazdopadne, nic pre slabe povahy, vo vyvojke sa nachadzal TSS (T22) v jednej verzii a T32 v druhom type. Mat to dnes doma, kuklacov mam za oknom.

Kazdopadne na fotografiach su vyobrazene etikety papierov, na ktore sa neda/nedalo priamo zvacsovat z diakov (na obr 2,4 a 8 vsak nie je vidno oznacenie typu papiera, Foma vsak inverzny papier nikdy komercne nevyrabala).


  • 0

#3 jirin_ol

jirin_ol

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 497 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 815

Publikováno 19 leden 2015 - 11:05:05

jen má spekulace:

citovaná  reklamace  pána,  který si ty papíry koupil,   (výňatek:  "POSITIVNÍ papír a ten je jak jsem se dočetl pro diáky")   je pravděpodobně  jen  nesprávná aplikace pojmu  negativní/pozitivní,  tak jak je běžně užíváno u filmů,  i  na  zvětšovací papíry.   Dále jak praví Keko  (vzpomíná si  správně). 


  • 0

#4 feromarcin

feromarcin

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 514 příspěvků(y)
Reputace: 50

Publikováno 4 srpen 2016 - 21:46:37

Len doplním, na papiere sa TSS (T22) nepoužívala nikdy kvôli toxickosti. Všetky papiere vrátane staršieho Fomacolor PN na nemaskovaný film sa spracúvali v T32 a neskôr (zvlášť PM30) v AC60 - tá bola najmenej toxická a poskytovala lepšie farby ako T32. Proces bol studený, ale ak dobre pamätám, dalo sa ísť až na nejakých 30°C, potom sa skrátili časy. PM20 bol baryt, PM30 RC, ak sa nemýlim, bol vo Fotocheme úplne prvý papier na RC podložke, čb SPEED sa začal vyrábať až neskôr.

 

Škoda že dnes už neexistuje barytový farebný papier, iba ak Inkjet...

 

Bojím sa, že na týchto papieroch nebude dosiahnuteľný použiteľný výsledok, pretože budú silne závojovať. V procese RA4 sa navyše používa vyvolávač Kodak CD3, takže to bude ďalší problém. 


  • 0

#5 RED

RED

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 154 příspěvků(y)
  • LocationOSTRAVA
Reputace: 16

Publikováno 8 srpen 2016 - 08:24:07

Jen by me zajimalo, jak to bylo s trvanlivosti techto papiru?

 

Ty nove papiry na RA4 (Supra Endura a neska uz Endura premiere) vydrzi prd....par roku a bila neni bila :) Kodak Royal je na tom o fous lip


  • 0

#6 keko

keko

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 739 příspěvků(y)
  • LocationSlovakia, Alžbetin Dvor 130
Reputace: 541

Publikováno 8 srpen 2016 - 13:02:14

Zivotnost papiera pred spracovanim je 1/2 roka, realne pri dobrom skladovani mozno 2 roky.

Veda okolo zivotnosti fotografii je velmi osemetna - kazdy udava zivotnost v temer laboratornych podmienkach. Kazdopadne:

- fotografie na modernych fotopapieroch (tie neskore pre RA-4) maju vyssiu zivotnost ako tie pre studene procesy, EP-2 je niekde na polceste

- zivotnost znizuje nespravne bielenie, ustalovanie a pranie

- opticke bielidla pouzivane v procese RA-4 od Fuji funguju iba docasne, potom sa prejavi zltnutie - zlty zavoj, s ktorym ale Kodak pocita a nevyvija nijake snahy vylepsit ho

- na zivotnost ma vplyv

    - teplota skladovania

    - mnozstvo UV dopadajuceho na hotovu fotografiu

    - vlhkost, v akej sa vysledna fotografia skladuje

    - abrazia - teda vzduchom unasane prachove ciastocky

    - mikroorganizmy

    - ine chemicke vplyvy

Z toho vyplyva, ze hotova fotografia sa ma skladovat v suchu, chlade a ulozena v papieri vhodnom pre archivaciu. Vystavovat sa bud za sklo (fuj), alebo zalaminovana (fuj, fuj). Pre ucely vystavovania je preto vhodne robit viac exemlarov a po ubytku farieb sa ma vzdy original vymenit za nejaku ulozenu v archive. Samozrejme, svetlo v galerii by malo vyhovovat prisnym narokom, idealna je ziarovka s vlaknom, pripadne kombinacia s LED diodou.

Su/boli fotograficke "papiere" ako CibaChrome - ktore vykazovali podstatne vacsiu zivotnost v podmienkch s UV ziarenim. Nikde som sa vsak nedocital o zivotnosti v ztazenych podmienkach vplyvom, ostatnych faktorov. Preto sa mozem iba domnievat, ze ani ony nedavali nekonecnu zivotnost.

V poslednom case sa urobili velke pokroky v oblasti ink-jet farieb. Nie je to tak davno, ked sa tlacilo "atramentami", ked zivotnost bola zalostne mala. V sucasnosti sa temer vylucne pouzivaju "pigmentove" farby, ktore vedu k viac farebnym modelom CcMmYKRGB a inym napr CcMmYKkOZ (blizsie v inych forach) a zivotnost je radovo lepsia ako u farebnej fotografie.

Takze vysledok? Farebna fotografia by mala za dodrziavania aspon elementarnych zasad vydrzat aspon 30rokov.

CB na baryte, opat pri troske snahy aspon 100 rokov.

:)

Toto su moje najlepsie vedomosti a skusenosti. Rad si precitam tie odlisne .


  • 0

#7 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 074 příspěvků(y)
Reputace: 225

Publikováno 9 srpen 2016 - 10:19:14

Na pracovišti (úklidová chemie denně, výpary z výplňových hmot - včetně rtuti, přezáření sluncem i um. světlem - 24 metrových zářivek + halogeny...) mám dvě fotografie cca 30-35 let staré, nalepené herkulesem na dřevotřísku (!), jedna "upravená" lakem "anti UV", druhá nic. Druhá je bez poskvrny, upravená žloutne - minimálně, ale znatelně. Fotky jsou na papíru Brom.

Když jsem věnoval Moravské galerii fotky z pralesa, divil jsem se, že je vůbec neznervózňovalo, že jsou na RC. Pracovník, který se o archivaci stará mnoho let, řekl, že dobře zpracovaná a dobře uložená fotografie na RC netrpí žádným hendikepem...

Teprve nyní si uvědomuji, že se zde mluví o barvě. Tak promiňte!


  • 0

#8 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 074 příspěvků(y)
Reputace: 225

Publikováno 9 srpen 2016 - 10:21:24

A nyní k barvě:

kamarád, který před 4 lety zemřel, měl více než 20 let nad nábytkovou sestavou upevněné panorama Tater na cibachromu. Připínáčky, na zdi... Po celou dobu, co jsme se znali, nejevila fotka žádné změny.


  • 0

#9 kapros1

kapros1

    Nováček

  • Předplatitel
  • 465 příspěvků(y)
  • LocationJenčice
Reputace: 343

Publikováno 9 srpen 2016 - 10:26:20

Jenže Cibachrome byla na trochu jiné bázi než systém barevný negativ - barevný pozitiv.  Určitě Keko to bude umět přiblížit lépe než bych to dokázal já.


  • 0

#10 keko

keko

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 739 příspěvků(y)
  • LocationSlovakia, Alžbetin Dvor 130
Reputace: 541

Publikováno 9 srpen 2016 - 16:13:27

Jenže Cibachrome byla na trochu jiné bázi než systém barevný negativ - barevný pozitiv.  Určitě Keko to bude umět přiblížit lépe než bych to dokázal já.

Cibachrome je zalozeny na tzv. chromatolytickom principe. Ten kedysi vyvinul Dr. Bela Gaspar. Farbivo je obsiahnute uz v svetlocitlivom materiali a bielenim sa odstarnuje ta jeho cast, kde bolo AgBr osvetlene a vyvolane na striebro, a zaroven sa v bielici striebro prevadza na rozpustnu formu. V ustalovaci sa potom vsetky zluceniny na striebre zalozene odstrania. Kedze mnozstvo farbiva zostava na mieste v miere nepriamo umernej osvetleniu, zvacsovat na takyto material ide iba z inverznych filmov.

Vyhodou tejto metody je moznost pouzitia vhodnych farbiv (co do farby i co do zivotnosti). Samotne farby su tak po vhodnom vybere vyrobcom odolne UV.

Skoda toho materialu :(

 

P.S.: Kedze ide o pozitivny material, dala sa dat Ciba do VF aparatu a rovno nanho exponovat http://www.glennview.com/ciba.htm


  • 1

#11 kapros1

kapros1

    Nováček

  • Předplatitel
  • 465 příspěvků(y)
  • LocationJenčice
Reputace: 343

Publikováno 9 srpen 2016 - 20:01:51

Díky Keko, takhle mě to kdysi vysvětloval Láďa Ovsík z Liberecké Fotografie. Ti snad byli buď první, nebo dokonce jediní v republice, kteří Cibachrom dělali.


  • 0

#12 Horenak

Horenak

    Nováček

  • Předplatitel
  • 314 příspěvků(y)
  • Locationsever a východ Čech, jihovýchod NDR
Reputace: 132

Publikováno 9 srpen 2016 - 20:57:13

Není to datovaná zpráva, ale pro zájemce o Cibachrome snad nadějná:

 

http://www.douglasvi...ry-DFI-Chem.pdf


  • 0

#13 keko

keko

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 739 příspěvků(y)
  • LocationSlovakia, Alžbetin Dvor 130
Reputace: 541

Publikováno 9 srpen 2016 - 21:27:27

Díky Keko, takhle mě to kdysi vysvětloval Láďa Ovsík z Liberecké Fotografie. Ti snad byli buď první, nebo dokonce jediní v republice, kteří Cibachrom dělali.

V Liberci neboli zdaleka jedini, ale verim, ze prvi. A mozno isteho casu najvacsi. Co je asi dolezitejsie je (ale to je len neoverena sprava), ze sami prispeli k zjednoduseniu procesu, ktory si v Cibe osvojili a na tomto vylepseni stavali dalsi vyvoj. Sam som pouzival proces P3/P3X, ktory sa malinko od Procesu P30 lisil. Nejaky cas sme nebohym Kaprom na Cibe zarabali. Material sme nakupovali u Kurta Oratora vo Viedni. Najviac isiel kralovksy rozmer 50x60cm v povrchu C1K s polyesterovou podlozkou. Myslim, ze si kazdy vie predstavit, co dokazal spravit jeden jediny chlp ... Nastastie na Cibe chlp nie je az tak rusivy, ako v procese negativ/pozitiv.


  • 0

#14 keko

keko

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 739 příspěvků(y)
  • LocationSlovakia, Alžbetin Dvor 130
Reputace: 541

Publikováno 9 srpen 2016 - 21:30:06

Není to datovaná zpráva, ale pro zájemce o Cibachrome snad nadějná:

 

http://www.douglasvi...ry-DFI-Chem.pdf

Zial tato sparava sa tyka iba chemie ... pre vsetkych, co maju este nejake zasoby papiera Ciba je to ale dobra sprava.


  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních