Vážení kolegové, potřebuji se podělit o (příjemný) zážitek!
Jak jistě víte, bojuji (a zdaleka nejsem sám!) s "náhlou smrtí" vývojek s kyselinou L-askorbovou (DS-10, Xtol, Instant Mytol a.j.).
Článek
http://unblinkingeye...rv/preserv.html
mě nalomil v přesvědčení, že za tento - navýsost nepříjemný a těžko odhadnutelný - jev jsou zodpovědny kovové ionty ve vodě. Patrick Gainer vysvětluje, že tomu tak (asi) není a ve vývojkách se "likvidují" fenidon a kyselina askorbová vzájemně za přítomnosti vody. Angličtinu ovládám podobně jako starokorejštinu a swazi, ale s vypětím všech sil jsem si článek přeložil.
Dnes odpoledne jsem nemohl chodit (včera opravdu tortura v pralese) a nemaje propylenglykol (je na cestě, ale netrpělivost byla větší ), použil jsem diethylenglykol k namíchání koncentrátu uvedeného v předposledním odstavci (100g kys. L-askorbové + 2,5g fenidonu - použil jsem Dimezone S + 1 litr diethylenglykolu. Samozřejmě jsem namíchal méně, 200ml na odzkoušení).
V komoře jsem našel dvě kazety (Acros@100 a TriX@400) s poznámkou "zkušební" se zbytky filmů. Ani nevím, kdy jsem je nafotil. V obou bylo cca 25-30 cm filmů exponovaných "N", -1/2EV, +1/2EV.
Smíchal jsem 10ml koncentrátu v poměru 1+50 s destilkou, přidal 2,5g bezvodé sody a jako "nástřelový čas" jsem zvolil 10minut/20°C. Překlápěl jsem 30"//1x/15" (předpokládal jsem, že pro můj zvětšovák s difusním světlem to bude "lepší".
Výsledek?
TriX téměř ideálně vyvolaný!!! Scéna byla nafotografovaná ještě se zbytky sněhu v polojasném počasí, záměrně jsem zabral i kout téměř černých garážových vrat a sníh na střeše auta. Obé e prokreslené. Sníh není na negativu "černý", nejhlubší stíny mají zřetelnou kresbu. Kontrast se zdá (možná) o něco větší, než při volání např. v DS-10 stock, ale může to být způsobeno i dynamičtějším překlápěním. Příště se vrátím u tohoto filmu a vývojky ke "klasice" - 30"//2x/30". Zrno (a konečně ani kontrast) nehodnotím, až na fotografiích. Podložka je o maličko šedší, než při volání např. v Rodinalu 1+50 nebo DS-10 stock, označení (písmena) v perforaci jsou "tak akorát" - nejsou ani "černočerná" ani "poloprůhledná".
(Gainer píše, že tato vývojka je jemnozrnná s velkou hranovou ostrostí a dobrým přenosem kontrastu...)
Acros je převolaný, řekl bych tak o dvě minuty, překlápění asi také lépe "klasické", i když v tomto případě... nevím, možná bude dobré i častější překlápění. Opět - na filmu je velmi dobře rozlišitelné vše.
Pakliže budou obrázky vyrovnané, jemnozrnné (u Acrosu navrhuji debaty o zrnu zcela vypustit) a koncentrát bude mít Gainerem inzerovanou vysokou odolnost proti oxidaci (a tím destrukci), "objevil" jsem vývojku, která mě nebude děsit "náhlou smrtí", je VELMI jednoduchá, neskutečně levná, má velmi jednoduchou přípravu a použití (namíchání pracovního roztoku) se blíží Rodinalu.
Dám vědět, jak to dopadlo - akorát bych poteboval trochu času do komory...