Přejít na obsah


Fotka

Zkrocení kontrastu


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
16 odpovědí na toto téma

#1 martinsustek

martinsustek

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 130 příspěvků(y)
  • LocationOstrava
Reputace: 20

Publikováno 21 červenec 2015 - 20:00:20

Mám pár fotek z Pradědu na Fomapanu 100, foceno přes žlutý filtr za vesměs zatažené oblohy. Problém je, že ať se snažím, jak se snažím (měkký fomácký RC papír nebo dva žluté filtry na fomácký MG RC papír), nedokážu z vývojky (Fomatol LQN) vytáhnout obrázek, na kterém by byla kresba v oblacích i ve stromech.
Na filmu by to ale mělo být všechno, protože umím ze stejného snímku vytáhnout buď bílou oblohu a prokreslené stromy nebo krásné mráčky a černé stromstvo. Na tom MG při maximální měkkosti je poznat, že je to lepší, ale chtěl bych ten kontrast roztáhnout ještě o něco víc.
Můžete mi poradit nějakou dostupnou (ideálně v tekutém skupenství) měkkou vývojku (případně mám negativní vývojky R09 a Fomadon LQN, nedala by se některá z nich použít)?
Nebo doporučte jinou metodu, jak řídit kontrast v pozitivním procesu (naředit / vychladit vývojku). Vykrývat pod zvětšovákem jsem zkoušel, ale nejsem v tom dobrej (jde to na zvětšenině poznat).
  • 0

#2 keko

keko

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 066 příspěvků(y)
  • LocationSlovakia, Juzna 1, 900 42 Alzbetin Dvor
Reputace: 1 035

Publikováno 21 červenec 2015 - 22:02:40

Potrebujes dve vyvojky: strmu a makku (obe napr Beers ).

Expoziciu potom urobis tak, aby v strmej vyvojke vysli tiene, bez oplachu potom prenesies do makkej a kontrolujes vyvolanie svetiel.

Nejde o zlozity postup, myslim, ze na druhy - treti pokus sa zacvicis.

Pre buducnost, filmy s kontrastnou scenou vzdy vyvolavaj v dvojroztokovych negativnych vyvojkach - Diafine, Stoeckler, delena D-23.

Taketo vyvojky pracuju makko, zachovavaju si vsak prijemne podanie v oblasti strednych tonov.

Skoro by som navrhol, zopakovat vylet, zopakovat fotenie, pozmenit vyvolavanie.. Je to prijemne a poucne. Aj ja neustale opakujem tie iste zabery. Niekedy sa cudujem, co vsetko mi uniklo pri prvom foteni.

 

(Posledna moznost je naskenovat, upravit a zapisat naspat n film. Je to zverstvo, ale ak ide zachranu neopakovatelnych okamihov, povolene su aj skratky.)


  • 0

#3 Notorius

Notorius

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 768 příspěvků(y)
Reputace: 238

Publikováno 21 červenec 2015 - 22:08:45

Viz keko..

Anebo náš převelice oblíbený Rodinal (R09) a na hodinu do standu 1:100 s tím.. :-)


  • 0

#4 Notorius

Notorius

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 768 příspěvků(y)
Reputace: 238

Publikováno 21 červenec 2015 - 22:11:51

Viz keko..

Anebo náš převelice oblíbený Rodinal (R09) a na hodinu do standu 1:100 s tím.. :smile:

A nebo ještě lépe - to vykrývání se nauč. Ze začátku s tím má problém každý, časem to vychytáš.


  • 0

#5 Nimrod

Nimrod

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 396 příspěvků(y)
  • LocationPísek
Reputace: 294

Publikováno 22 červenec 2015 - 04:03:47

myslím si, že pokud používáš mg papíry, tak by to mělo jít jen jednoduchým splitem bez vykrývání. na papír budeš svítit 2x: jednou "měkkým" filtrem a podruhé "tvrdým". tím prvním dostaneš kresbu ve světlech a tím druhým dotáhneš černou (kontrast). proužkovky dělám tak, že si udělám proužkovku s měkkým filtrem, vyvolám. časem, který se mi líbí, exponuju na další proužek, přehodím filtry a udělám proužkovku tvrdým filtrem na ten samý kus papíru. kde se mi to líbí, tak to pak udělám na finální zvětšenině. zvětšuju takhle už kolem 80% snímků... split (s vykrýváním) je podle mě ta nějvětší výhoda mg papírů


  • 0

#6 keko

keko

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 066 příspěvků(y)
  • LocationSlovakia, Juzna 1, 900 42 Alzbetin Dvor
Reputace: 1 035

Publikováno 22 červenec 2015 - 08:07:03

A to uz ani nehovorime o tom, ze pri splite sa da vykryvat. Ovplyvnovat kontrast lokalne - to je vec!


  • 0

#7 martinsustek

martinsustek

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 130 příspěvků(y)
  • LocationOstrava
Reputace: 20

Publikováno 22 červenec 2015 - 09:58:37

Díky za rady,

 

Potrebujes dve vyvojky: strmu a makku (obe napr Beers).

Zní to zajímavě, ale do míchání se mi zatím pouštět nechce (nejsem zas takový chemik, u mě je vrchol stříkačka a odměrný válec). Nechtěl bych se v začátcích zakopat ještě na tom, že budu experimentovat s samo-domo vývojkama a na skladování všemožné chemie taky nejsem úplně zařízený.

 

Nové focení

Není to nenahraditelný záběr, dal by se udělat znovu, jinak a určitě lépe. O tu konkrétní fotku mi ani zase až tak nejde, spíš se naučit jak pracovat s tím kontrastem, protože se mi to stává s více fotkami (možná mám tendence přeexponovávat), a člověk neví, kdy se mu to bude hodit.

Na kejkle s filmem (různé volání push/pull, zónový systém a já nevím co všechno) určitě taky někdy uzraje čas, zatím se snažím spíš film nezmršit a zjistit, co se z toho dá vykřesat pod zvětšovákem. Na tom filmu to podle mě je, jenom to chce dostat na papír. I když ty stíny možná moc prokreslené nejsou..

 

Rodinal (R09) a na hodinu do standu 1:100

To je asi taky myšlen film, že? Nebo papír? Ale hodinu máchat papír ve vývojce.. No zkusit bych to mohl, ale to už bych ho asi vytáhl totálně rozmočenej.

 

splitem bez vykrývání

 

Takový způsob použití MG papíru mě, přiznám se, vůbec nenapadl. Napadlo mě udělat napřed tvrdou a pak bych ty stíny zaručeně přepálil ještě více. Ale s těmi dvěma proužkovkami, měkkou napřed to zní, že by to mohlo fungovat.


  • 0

#8 Notorius

Notorius

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 768 příspěvků(y)
Reputace: 238

Publikováno 22 červenec 2015 - 10:22:55

Díky za rady,

 

Potrebujes dve vyvojky: strmu a makku (obe napr Beers).

Zní to zajímavě, ale do míchání se mi zatím pouštět nechce (nejsem zas takový chemik, u mě je vrchol stříkačka a odměrný válec). Nechtěl bych se v začátcích zakopat ještě na tom, že budu experimentovat s samo-domo vývojkama a na skladování všemožné chemie taky nejsem úplně zařízený.

 

Nové focení

Není to nenahraditelný záběr, dal by se udělat znovu, jinak a určitě lépe. O tu konkrétní fotku mi ani zase až tak nejde, spíš se naučit jak pracovat s tím kontrastem, protože se mi to stává s více fotkami (možná mám tendence přeexponovávat), a člověk neví, kdy se mu to bude hodit.

Na kejkle s filmem (různé volání push/pull, zónový systém a já nevím co všechno) určitě taky někdy uzraje čas, zatím se snažím spíš film nezmršit a zjistit, co se z toho dá vykřesat pod zvětšovákem. Na tom filmu to podle mě je, jenom to chce dostat na papír. I když ty stíny možná moc prokreslené nejsou..

 

Rodinal (R09) a na hodinu do standu 1:100

To je asi taky myšlen film, že? Nebo papír? Ale hodinu máchat papír ve vývojce.. No zkusit bych to mohl, ale to už bych ho asi vytáhl totálně rozmočenej.

 

splitem bez vykrývání

 

Takový způsob použití MG papíru mě, přiznám se, vůbec nenapadl. Napadlo mě udělat napřed tvrdou a pak bych ty stíny zaručeně přepálil ještě více. Ale s těmi dvěma proužkovkami, měkkou napřed to zní, že by to mohlo fungovat.

ANo, myslel jsem negativ. Lépe mít dobře naexponováno a vyvoláno na filmu, pak je jednodušší práce při pozitivu.

Na řízení kontrastu v pozitivním procesu split osvitem tady byl článek, ale odkazy na starou verzi fóra nefungují a nechce se mi to hledat. :-)

Takže přispěju aspoň odkazem na paladix: http://www.paladix.c...u-filtraci.html


  • 0

#9 martinsustek

martinsustek

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 130 příspěvků(y)
  • LocationOstrava
Reputace: 20

Publikováno 22 červenec 2015 - 19:06:02

Asi jsem to idiotsky popsal nebo špatně pochopil.

 

Metodou "split bez vykrývání" jsem to zkoušel, a mého výsledku nedokážu dosáhnout. Pokud to chápu dobře, tak na nejměkčí gradaci bych měl dostat obrázek, kde jsou mraky tak, jak chci, ale stromy ještě nejsou dost černé, a pak tam tvrdou gradací dočernit stromy. V mém případě ale i na nejměkčí gradaci, pokud vytáhnu oblohu tak tmavou, jak bych si představoval, tak stromy jsou úplně černé, čili tvrdou gradací už tam přidám leda ještě více černé.

 

Posílám 3 fotky (sken z papíru), na první jsou vidět stromy, na druhé nebe. Na třetí je vidět to, čeho chci dosáhnout (takové "HDR" bych to nazval). Tu jsem udělal "vykrýváním" - obloha tvrdou gradací se zakrytím spodku, pak celá fotka ještě jednou měkkou gradací. Co mi vadí je ten bílý pruh tam, co končí nebe a začíná kopec, a vysílač bych chtěl světlejší. Dělám to na 9x13, páč nemám větší MG papír, čili žádný výstavní formát, tak si nedovedu představit, jak bych to vykrýval přesně.

 

Nicméně když nad tím tak uvažuju, tak chci ztmavit světlé a zesvětlit tmavé, tak možná chci tvrdou gradaci a ne měkkou? Nebo jsem z toho digitálu úplné zpitomělý, a chci nemožné..

Přiložený soubor (y)


  • 0

#10 Notorius

Notorius

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 768 příspěvků(y)
Reputace: 238

Publikováno 22 červenec 2015 - 23:10:21

Asi jsem to idiotsky popsal nebo špatně pochopil.

 

Metodou "split bez vykrývání" jsem to zkoušel, a mého výsledku nedokážu dosáhnout. Pokud to chápu dobře, tak na nejměkčí gradaci bych měl dostat obrázek, kde jsou mraky tak, jak chci, ale stromy ještě nejsou dost černé, a pak tam tvrdou gradací dočernit stromy. V mém případě ale i na nejměkčí gradaci, pokud vytáhnu oblohu tak tmavou, jak bych si představoval, tak stromy jsou úplně černé, čili tvrdou gradací už tam přidám leda ještě více černé.

 

Posílám 3 fotky (sken z papíru), na první jsou vidět stromy, na druhé nebe. Na třetí je vidět to, čeho chci dosáhnout (takové "HDR" bych to nazval). Tu jsem udělal "vykrýváním" - obloha tvrdou gradací se zakrytím spodku, pak celá fotka ještě jednou měkkou gradací. Co mi vadí je ten bílý pruh tam, co končí nebe a začíná kopec, a vysílač bych chtěl světlejší. Dělám to na 9x13, páč nemám větší MG papír, čili žádný výstavní formát, tak si nedovedu představit, jak bych to vykrýval přesně.

 

Nicméně když nad tím tak uvažuju, tak chci ztmavit světlé a zesvětlit tmavé, tak možná chci tvrdou gradaci a ne měkkou? Nebo jsem z toho digitálu úplné zpitomělý, a chci nemožné..

Aha, no na 9x13 to s vykrýváním může být opravdu náročné. :-) Tam si to taky neumím moc dobře představit. Snad jsem ani papír tohohle rozměru nezpracovával...


  • 0

#11 chemikk

chemikk

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 183 příspěvků(y)
Reputace: 39

Publikováno 23 červenec 2015 - 08:34:34

tak ten prechod udelej vic rozpitej - pres vetsi kus nebe, a nebo ho posun pod horizont, kde to nebude tak videt


  • 0

#12 sepulnation

sepulnation

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 47 příspěvků(y)
  • LocationPrague
Reputace: 24

Publikováno 23 červenec 2015 - 08:51:29

Mně přijde, že se asi opravdu snažíš o jakési HDR pod zvětšovákem. Tedy aby obloha obsahovala místy velmi tmavou, tak skoro bílou (dramatický vzhled), ale zároveň chceš, aby příroda, která je o několik zón tmavší, obsahovala také velmi světlé i velmi tmavé partie. Velmi měkkou gradací by jsi nejspíše dostal celý dynamický rozsah negativu na papír, ale fotka by byla nevýrazná. Myslím, že pouze nadržování je správná cesta. Prakticky proveditelná ovšem pouze na větší zvětšenině.


  • 0

#13 martinsustek

martinsustek

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 130 příspěvků(y)
  • LocationOstrava
Reputace: 20

Publikováno 23 červenec 2015 - 10:30:54

Tedy aby obloha obsahovala místy velmi tmavou, tak skoro bílou (dramatický vzhled), ale zároveň chceš, aby příroda, která je o několik zón tmavší, obsahovala také velmi světlé i velmi tmavé partie.

JJ, to bude ono, když se to řekne takhle, tak je to jasné, že to gradací vyřešit nepůjde.

Lepší by bylo slunce v zádech, které by více osvítilo tu zeleň, a žlutý filtr byl asi taky blbost, když byla obloha spíš šedá než modrá. Takže spíš zelený?

 

Ještě si zkusím z jedné pokusné malé fotky vystřihnout šablonku na vykrytí a udělat větší formát na pevnou gradaci.


  • 0

#14 Notorius

Notorius

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 768 příspěvků(y)
Reputace: 238

Publikováno 23 červenec 2015 - 10:39:19

 

 

Tedy aby obloha obsahovala místy velmi tmavou, tak skoro bílou (dramatický vzhled), ale zároveň chceš, aby příroda, která je o několik zón tmavší, obsahovala také velmi světlé i velmi tmavé partie.

JJ, to bude ono, když se to řekne takhle, tak je to jasné, že to gradací vyřešit nepůjde.

Lepší by bylo slunce v zádech, které by více osvítilo tu zeleň, a žlutý filtr byl asi taky blbost, když byla obloha spíš šedá než modrá. Takže spíš zelený?

 

Ještě si zkusím z jedné pokusné malé fotky vystřihnout šablonku na vykrytí a udělat větší formát na pevnou gradaci.

Je to tak. Žlutý filtr funguje, když není zataženo, ztmaví modrou část oblohy a vytáhne tak mraky. Ta tráva mi přijde diferenciovaná dostatenčně. Zkus si to vykrývání víckrát, časem to půjde, nebo se zajet spíš pod horizont. S tou věží při vykrývání asi nic nesvedeš, ale dalo by se to pořešit jemným štětcem a lugolovým roztokem.


  • 0

#15 keko

keko

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 066 příspěvků(y)
  • LocationSlovakia, Juzna 1, 900 42 Alzbetin Dvor
Reputace: 1 035

Publikováno 23 červenec 2015 - 10:44:31

Na zvyraznenie mrakov mozno polarizacny filter.

Protisvetlo je povolene. Ale problematicke. Minimalne to chce absolutne cisty objektiv a (vhodnu) slnecnu clonu.

I tak by som delene vyvolavanie nezatratil. Urcite je tam viac moznosti priblizit sa HDR (brrrr!!).


  • 0

#16 cilaman

cilaman

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 89 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 70

Publikováno 23 červenec 2015 - 14:58:50

Ahoj, s tou R09 pri negatívnom procese môžeš ísť až na pomer 1+250. Mne to pri tomto pomere krásne prekreslilo tiene na veľmi kontrastných snímkoch. Zaberie to trochu viac času, ale výsledok podľa mňa stojí za to. Len treba používať Rodinal so starou receptúrou, novú som neskúšal. 


  • 0

#17 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 311

Publikováno 23 červenec 2015 - 18:29:21

Zkuste (na větším formátu) "rozdělenou dělenou expozici".

Jednu proužkovku udělejte měkkou gradací tak, abyste měl vykreslená světla tak, jak si představujete. Pokud budou stíny již příliš tmavé, udělejte další zkoušku pro stíny. Bude kratší. Pro světla pak máte "správně" řekněme 20 sec, pro stíny 10 sec. Nastavte hodiny na 20 sec, exponujte celý papír, ale jakmile se dostanete na 10 sec, vykryjte tmavší partie.

Pak (na dalších proužkovkách) ke "správné měkké expozici (pro světla i stíny)"  "přisviťte" magentou odstupňovanou expozici. (Na jedné zkoušce celého formátu třeba 2 sec, na další 4 sec, 6 sec atd.) Pokud budou tmavá místa "dobrá" a světla nedostatečná, stanovte si ještě tvrdou expozici pro "ideální" světla. Pak budete mt třeba rozdíl stíny - 6 sec, světla 10 sec. Na finální zvětšenině exponujte magentou 10 sec, ale po uplynutí 6 sec vykryjte tmavší partie.

 

Nebo: na sklo pod zvětšovákem si nakomponujte obraz, namočte (baryt)  na cca 2 minuty do vývojky, umístěte jej na sklo, povrchově osušte (třeba houbou nebo mikrovláknovkou, aby nebyly kapky) a "normállní filtrací" exponujte cca  1/3 zjištěné expozice. Nechte papír tam, kde je - bude se vyvolávat. Pokud nestačí, "přisviťte" další třetinu... do dosažení potřebné sytosti obrazu.

Když to nepůjde, sviťte po první expozici - podle potřeby, požadované gradace - buď M nebo Y.

Po ukončení expozice "dovolejte" chvíli ve vývojce a dále tak, jak jste zvyklý.

 

A můžete si hrát až do zblbnutí :-)

Přeji úspěch!  


  • 4




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních