z mých vzpomínek desítky let starých:
- při použití rámečků s hladkými skly (dole i nahoře) u Magnifaxu i Opemusu a použití byť mírného smáčedla výroby Foma (Fotochema) se mi Newton kroužky dělaly u některých kinofilmů hodně často, nejvíc, když jsem k opucování prachu z filmů použil tzv. antistatickou utěrku, která nechávala na filmech jakýsi "mastný" povlak. Bylo to problematické, neb hodně často jsem zvětšoval v komoře umístěné ve středověkém zaprášeném sklepě s padajícími omítkami a vytápěném dřevem a uhlím, kamny zn. Petra.
- některé filmy v rámečcích bez skel (axomat, opemus, magnifax, krokus) se kroutily jak prasnice a na nižších clonových hodnotách a formátech větších jak pohlednice se nedaly slušně zvětšovat. Zajímavé, že některé filmy se nekroutily.
ze současnosti:
- nahoře AN sklo, vlastně jen rovná spodní strana kondenzoru a AN úpravou, dole jen díra formátu kinofilmového políčka v prastarém AF zvětšováku
zn. Klatt Primos Standart (patent na tuto konstrukci koupila před 2.světové války i fy. Leitz pro své zvětšováky Focomat), excelentní práce bez problémů.
- Jobo LPL 7451, pro kinofilm, 6x6 až 6x9 držáky bez skel, u některých druhů filmů bez problémů s prohýbáním, u některých je kroucení opruzem, výhoda tohoto zvětšováku je, že lze bez problémů použít skla (samodomo jednoduše vyrobitelný držák na filmy ze dvou skel, na jedné straně z průmyslové festovní lepicí pásky pant, na spodním skle z vnitřní strany přilepeny dva černé pásky uříznuté ze starého silnějšího filmu jako postranní vodítko pro pásek negativu (mělo by to být o fousek silnější než používané negativy, toto zabrání silnému sevření negativu mezi skla a vzniku newtonových kroužků. (rámař obrazů mi uřízl z kvalitního skla vícero kusů, tak mám za pár kaček takto udělané skleněné držáky pro kinofilm, svitek i 4x5"
- totéž u Besseleru 23C, kromě orig. plechových masek bez skel občas použiji i skla vyrobená dle předchozího odstavce.
- to nejdůležitější nakonec: používám smáčedlo ORWO F905 (dnes Calbe F905) v ředění 1+200, mapy žádné, naprostá spokojenost,
a před zasunutím negativu do zvětšováku jej protáhnu v hodně šikovné mašince, před zvětšovací seancí tím protáhnu i držáky filmů jak kovové, tak skleněné. Ten bazmek se jmenuje Kinetronic StaticVac anti-static Film Cleaner, na stejném principu pracují i čističky filmů používané ve fotolabech a dříve i v kinech. Nelituji těch cca 150 USD za zakoupení a zaslání tohto prístroje ze zámoří, byla to určitě druhá nejlepší investice do fotokomory (nejlepší investicí byl kvalitní zvětšovák s dobrými objektivy)
Tomáši, k tvému pokukování ti mohu říct jen to, že pořízení zvětšováku se dá přirovnat k pořízení stativu, když člověk nezainvestuje hned do toho opravdu kvalitního, utratí spoustu peněz postupně ve 2-4 pokusech.