Přejít na obsah


Fotka

Udržitelné časy.


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
48 odpovědí na toto téma

#1 123

123

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 93 příspěvků(y)
Reputace: 13

Publikováno 2 září 2015 - 14:57:49

Bojuji s pohybovou neostrostí. Fotoaparát 4x5" mám na pevném sloupovém stativu a nehne se. Fotografuji celou volně stojící postavu a potřebuji hodně clonit kvůli hloubce ostrosti.  Osvětlení je ze střešního a bočního okna. Zajímá mě, jaký nejdelší čas je použitelný, aby nebyla vůbec znatelná pohybová neostrost. Nebo spíše rozsah časů pro osoby pevné a  osoby neposedné.

 


  • 0

#2 RHx

RHx

    Hrabě kydoň

  • Předplatitel
  • 5 340 příspěvků(y)
  • LocationHK
Reputace: 288

Publikováno 2 září 2015 - 15:25:53

podle mě záleží na modelu, profesionál třeba vteřinu

můj synek tak setinu

a taky na míře zvětšení hotového záběru


  • 0

#3 Standulin

Standulin

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 342 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 90

Publikováno 2 září 2015 - 17:46:01

ty jo, nevím nevím, fakt bych udržení vteřiny považoval trošinku za pohádku ;-) Hodně záleží i na přístroji, osobně jsem schopen udržet osminu, ale jenom na jediném přístroji a tím je Minolta Hi-matic 7SII. Se zrcadlovkou ani náhodou. Taky záleží na dýlce skla, čím širší, tím snadněji se drží delší časy... 

 

Ale koukám tady spíš jde o posednost / neposednost modelu ... Mám zkušenost, že grupa vydrží i 15 vteřin... Ale jest to poučená a zkušená grupa, štamgasti v mej kmenovej knajpě. Jsou už zvyklí, že je občas fotím nějakým tím zázrakem techniky :-D


  • 0

#4 Notorius

Notorius

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 723 příspěvků(y)
Reputace: 215

Publikováno 2 září 2015 - 17:58:32

ty jo, nevím nevím, fakt bych udržení vteřiny považoval trošinku za pohádku ;-) Hodně záleží i na přístroji, osobně jsem schopen udržet osminu, ale jenom na jediném přístroji a tím je Minolta Hi-matic 7SII. Se zrcadlovkou ani náhodou. Taky záleží na dýlce skla, čím širší, tím snadněji se drží delší časy... 

 

Ale koukám tady spíš jde o posednost / neposednost modelu ... Mám zkušenost, že grupa vydrží i 15 vteřin... Ale jest to poučená a zkušená grupa, štamgasti v mej kmenovej knajpě. Jsou už zvyklí, že je občas fotím nějakým tím zázrakem techniky :grin:

Hned v úvodu píše, že aparát je na stativu...

15s vydrží skupina možná na místě, ale ne bez pohybu. Bavíme se o portrétu, ne o hospodských záběrech, kde kolikrát pohybová neostrost může být ku prospěchu.


  • 0

#5 Vojta

Vojta

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 258 příspěvků(y)
Reputace: 28

Publikováno 2 září 2015 - 18:51:51

Odskousel bych si to na digitalu, 4x5 na tom bude o neco lepe diky mensimu zvetseni.
  • 0

#6 Karfik

Karfik

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 482 příspěvků(y)
  • LocationOstrožská Nová Ves
Reputace: 53

Publikováno 2 září 2015 - 19:39:31

No ono by se to nemělo jmenovat "udržitelné časy", protože foťák nedržíš, ale je na stativu, ale spíše "jak dlůho dovede člověk vydržet bez pohybu, aby na fotce nebyl mázlý". Ano, je to trochu delší :smile:.

Třeba mě se hrozně líbí tato fotka.

Přiložený soubor (y)


  • 1

#7 123

123

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 93 příspěvků(y)
Reputace: 13

Publikováno 2 září 2015 - 19:41:35

To jsem právě udělal. Digitální testování. Deset snímků na každý čas (1/125 , 1/60 , 1/30 , 1/15 , 1/8 ,1/4 , 1/2 , 1 sec.). A vyšlo to hůř než jsem doufal. Proto se ptám zkušenějších, jak fotí postavu. Postavu ostrou. Ostrou jako můžete vidět například v projektu Český člověk pánů Jana Malého, Jiřího Poláčka a Ivana Lutterera.


  • 0

#8 Standulin

Standulin

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 342 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 90

Publikováno 2 září 2015 - 20:09:41

 

ty jo, nevím nevím, fakt bych udržení vteřiny považoval trošinku za pohádku ;-) Hodně záleží i na přístroji, osobně jsem schopen udržet osminu, ale jenom na jediném přístroji a tím je Minolta Hi-matic 7SII. Se zrcadlovkou ani náhodou. Taky záleží na dýlce skla, čím širší, tím snadněji se drží delší časy... 

 

Ale koukám tady spíš jde o posednost / neposednost modelu ... Mám zkušenost, že grupa vydrží i 15 vteřin... Ale jest to poučená a zkušená grupa, štamgasti v mej kmenovej knajpě. Jsou už zvyklí, že je občas fotím nějakým tím zázrakem techniky :grin:

Hned v úvodu píše, že aparát je na stativu...

15s vydrží skupina možná na místě, ale ne bez pohybu. Bavíme se o portrétu, ne o hospodských záběrech, kde kolikrát pohybová neostrost může být ku prospěchu.

 

Mno, já se taky bavím o portrétech ;-) Expozice 15 vteřin. Mám z toho parádní uhlí a upozorňuji, že vousáčovi vpravo jdou spočítat jak fousy, tak vlasy. Rovněž blonďák vlevo na barové židličce drží dobře. Zbytek se halt hejbe a i je mimo hloubku ostrosti. Je ovše nutno říci, že prostě tahle skvadra to má natrénovaný, včetně mrkání a tak


  • 1

#9 HCST

HCST

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 038 příspěvků(y)
  • LocationUherské Hradiště
Reputace: 540

Publikováno 3 září 2015 - 04:08:03

No ono by se to nemělo jmenovat "udržitelné časy", protože foťák nedržíš, ale je na stativu, ale spíše "jak dlůho dovede člověk vydržet bez pohybu, aby na fotce nebyl mázlý". Ano, je to trochu delší :smile:.

Třeba mě se hrozně líbí tato fotka.

Já jsem si zas hned vzpoměl na Pillsburyho:

http://matthewpillsb...l-history-2004/


  • 0

#10 Notorius

Notorius

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 723 příspěvků(y)
Reputace: 215

Publikováno 3 září 2015 - 09:30:40

 

 

ty jo, nevím nevím, fakt bych udržení vteřiny považoval trošinku za pohádku ;-) Hodně záleží i na přístroji, osobně jsem schopen udržet osminu, ale jenom na jediném přístroji a tím je Minolta Hi-matic 7SII. Se zrcadlovkou ani náhodou. Taky záleží na dýlce skla, čím širší, tím snadněji se drží delší časy... 

 

Ale koukám tady spíš jde o posednost / neposednost modelu ... Mám zkušenost, že grupa vydrží i 15 vteřin... Ale jest to poučená a zkušená grupa, štamgasti v mej kmenovej knajpě. Jsou už zvyklí, že je občas fotím nějakým tím zázrakem techniky :grin:

Hned v úvodu píše, že aparát je na stativu...

15s vydrží skupina možná na místě, ale ne bez pohybu. Bavíme se o portrétu, ne o hospodských záběrech, kde kolikrát pohybová neostrost může být ku prospěchu.

 

Mno, já se taky bavím o portrétech ;-) Expozice 15 vteřin. Mám z toho parádní uhlí a upozorňuji, že vousáčovi vpravo jdou spočítat jak fousy, tak vlasy. Rovněž blonďák vlevo na barové židličce drží dobře. Zbytek se halt hejbe a i je mimo hloubku ostrosti. Je ovše nutno říci, že prostě tahle skvadra to má natrénovaný, včetně mrkání a tak

 

No jak píšeš, jsou to trénovaný lidi a ostří jsou jen dva ze skupiny. Navíc je to jen kontakt, jestli dobře chápu. V zadání je 4x5, tam bych předpokládal i zvětšování, kdy se na kontaktu dobrý výsledek může ve finále projevit jako nedostatečný.


  • 0

#11 dodoxbb

dodoxbb

    Nováček

  • Předplatitel
  • 339 příspěvků(y)
  • LocationBanská Bystrica
Reputace: 167

Publikováno 3 září 2015 - 09:55:08

Ak je ostrosť výsledku a veľké clonenie vyžadované a citlivejší film použiť nejde, pomôže asi len viac svetla :-) Svietiť svetlami alebo bleskami cez rozptylku... Možno ale niekoho napadne aj niečo iné... Pri hmyze tento problém niekedy rieši mraznička, ale to asi v tomto prípade nepôjde :-) :-)


  • 0

#12 Fire

Fire

    Nováček

  • Předplatitel
  • 391 příspěvků(y)
  • LocationKolín
Reputace: 154

Publikováno 3 září 2015 - 13:39:32

Při hmyzu funguje jedině blesk; potvoráci z mrazničky lezou mátožní a dělají se na nich kapičky rosy. Při makru okolo 1:1 rozklepu i sto pěta dvacetinu...

 

Ak je ostrosť výsledku a veľké clonenie vyžadované a citlivejší film použiť nejde, pomôže asi len viac svetla :smile: Svietiť svetlami alebo bleskami cez rozptylku... Možno ale niekoho napadne aj niečo iné... Pri hmyze tento problém niekedy rieši mraznička, ale to asi v tomto prípade nepôjde :smile: :smile:


  • 0

#13 Standulin

Standulin

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 342 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 90

Publikováno 3 září 2015 - 16:25:16

Na kino svítím v aťasu portréty na minimální čas 1/160, ale raději na 1/200, záleží na tej kterej mašině, co umí... Clonim dle potřeby, ale pokud chci mít vše ostré, tak 11 až 16. Dokonce i takhle mi některé fotky nevyjdou dostatečně mražené - typicky výskoky s vlajícíma vlasama. Mám za to, že větší formát by mohl snest časy delší, ježto se méně zvětšuje, ale prostě na dokonalost je potřeba dobré vybavení, je málo místností, kde se dá dostatečně clonit a mít světlo jenom zvenčí a stejně pak záleží na počasí... 

 

Jinými slovy - třeba 1/60 se považuje za již omezující synchro čas dneska - řekl bych, že od toho bych se odrazil.


  • 0

#14 keko

keko

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 2 142 příspěvků(y)
  • LocationSlovakia, Alžbetin Dvor 130
Reputace: 649

Publikováno 3 září 2015 - 18:05:27

Isty Alan H., moj priatel, foti Leicou zasadne 1/15. Ked je moc svetla, nefoti :). Ale fotografie ma hodne ostre. Skratka - ma to nacvicene a ma talent.

To ja mam neostre fotografie aj zo satativu.


  • 0

#15 Standulin

Standulin

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 342 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 90

Publikováno 3 září 2015 - 19:37:47

Mno ano, to je totiž ta věda - stejně jako ty rozhozený vlasy ve výskoku - tam jde o to, do který fáze se prostě člověk trefí a jde to navcičit. Obecně ale podle mě jde o to, že na pohybovou neostrost je lék co nejkratší čas, ale s dobře edukovanou modelkou jde pořídit super fotky i s horší technikou (a delším časem - viz fousáč, modelka je to dokonalá, akorát, je na všech fotkách stejnej, prostě to má nacvičený takle, nějaký jiný emoce by asi nedal :grin:). Jakože aby to celé mělo smysl a vypadla alespoň nějaká roumná odpověď na dotaz, kterej se rozumně odpovědět nedá :smile:


  • 0

#16 ladinek

ladinek

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 438 příspěvků(y)
Reputace: 79

Publikováno 3 září 2015 - 20:32:19

Ono taky asi bude bude záležet na délce ohniska, ona 2,8/29 Pentacon,2/58 Helios bude jinak udržitelná ve stejných časech jako 4/200 Pentacon nebo 4/300 Tair pokud nebude na pažbě. Hlavně v těch delších časech. A taky bude hodně záležet na samotném přístroji, jinak je to u dvouočky, Smeny např. a pak třeba Zenit, Praktica.


  • 0

#17 RHx

RHx

    Hrabě kydoň

  • Předplatitel
  • 5 340 příspěvků(y)
  • LocationHK
Reputace: 288

Publikováno 3 září 2015 - 20:37:54

http://www.fotoapara...67977&gal=photo

tady jsem měl kliku, model držel a komora na pevném stole


  • 0

#18 ladinek

ladinek

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 438 příspěvků(y)
Reputace: 79

Publikováno 3 září 2015 - 20:40:31

Pěkná fotka!!! Ostrá dost.


  • 0

#19 dodoxbb

dodoxbb

    Nováček

  • Předplatitel
  • 339 příspěvků(y)
  • LocationBanská Bystrica
Reputace: 167

Publikováno 3 září 2015 - 20:55:32

Na kino svítím v aťasu portréty na minimální čas 1/160, ale raději na 1/200, záleží na tej kterej mašině, co umí... Clonim dle potřeby, ale pokud chci mít vše ostré, tak 11 až 16. Dokonce i takhle mi některé fotky nevyjdou dostatečně mražené - typicky výskoky s vlajícíma vlasama. Mám za to, že větší formát by mohl snest časy delší, ježto se méně zvětšuje, ale prostě na dokonalost je potřeba dobré vybavení, je málo místností, kde se dá dostatečně clonit a mít světlo jenom zvenčí a stejně pak záleží na počasí... 

 

Jinými slovy - třeba 1/60 se považuje za již omezující synchro čas dneska - řekl bych, že od toho bych se odrazil.

Synchro treba riešiť len na štrbinových uzávierkách kino zrkadloviek, centrálna uzávierka na veľkoformáte alebo na niektorých stredoformátoch (Bronica) by mala pokojne zvládnuť blesk aj na 1/500...


  • 0

#20 Standulin

Standulin

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 342 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 90

Publikováno 3 září 2015 - 23:16:29

Jasne, zminil sem to proto, aby zaznel nejakej cas, kterej technologicky je obecne povazovanej za mezni... jinymi slovy, chtel sem poslouziti konkretnim cislem a aby to bylo nejak podlozeno
  • 0

#21 PAVEL C

PAVEL C

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 82 příspěvků(y)
Reputace: 42

Publikováno 4 září 2015 - 05:05:37

To je řečí o ostrosti. Téměř tak zajímavých a vděčných, jako o výběru ideálního fotoaparátu.

Kdo vůbec řekl, že fotografie musí být ostrá? Už aby někdo exaktně vysvětlil, jak má vypadat ostrá fotografie a k čemu je dobrá.

Možná, když autor nemá co obrazem sdělit, dává na odiv alespoň svou řemeslnou zručnost.


  • 6

#22 Drevorubec

Drevorubec

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 323 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 242

Publikováno 4 září 2015 - 10:57:30

To je řečí o ostrosti. Téměř tak zajímavých a vděčných, jako o výběru ideálního fotoaparátu.

Kdo vůbec řekl, že fotografie musí být ostrá? Už aby někdo exaktně vysvětlil, jak má vypadat ostrá fotografie a k čemu je dobrá.

Možná, když autor nemá co obrazem sdělit, dává na odiv alespoň svou řemeslnou zručnost.

 

:-)

 

Asi mám zastaralé názory, ale já si myslím, že na dobré fotografii by aspoň něco ostré být mělo. Samozřejmě záleží na tvůrčím úmyslu autora a jeho schopnostech...


  • 1

#23 123

123

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 93 příspěvků(y)
Reputace: 13

Publikováno 4 září 2015 - 11:14:59

Ale mě ta řemeslně zvládnutá fotografie láká . Ta je vzácná.  Cítím se hloupě, když nezvládám obyčejnou fotografii a snažím se o umění pomocí silných výrazových prostředků.

Mám potřebu mezi své kolodia a jiné efektní obrázky pověsit občas nějakou řemeslně dobrou fotku.

Dotaz:

Jakou rychlost závěrky, clonu a citlivost filmu vývojku atd... mám použít na úplně obyčejnou skromnou fotografii? Jsem zde jediný kdo to nedokáže?

Toto považuji za ostrou fotografii :

https://cs.wikipedia.../Český_člověk 

S úctou vás zdravím a děkuji.


  • 0

#24 karelrymbach

karelrymbach

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 34 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 4 září 2015 - 11:38:39

Isty Alan H., moj priatel, foti Leicou zasadne 1/15. Ked je moc svetla, nefoti :). Ale fotografie ma hodne ostre. Skratka - ma to nacvicene a ma talent.

To ja mam neostre fotografie aj zo satativu.

Při troše cviku to s Leicou a její 300 kopiemi zvladne téměř každý. Je potřeba mít to promazané a seštelované, pak na řemínku, stát v mírném rozkročení, foťák napnout přes řemínek od krku nadol a cvaknout. Tento návod nemám z vlastní hlavy a skutečně u pŕístroju bez zrcátka funguje. Jenom si nedovedu představit jak by s tím ten Alan H fotil něco, co se pohybuje. Pokud jeho umění fotit časem 1/15 nespočívá ve focení statických předloh a stabilizaci foťáku zmíňeným zpusobem, ale naopak v přemysleném pohybování přístrojem v zmyslu ujíždění pŕedlohy, byl by skutečně frajer. :-)


  • 0

#25 Drevorubec

Drevorubec

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 323 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 242

Publikováno 4 září 2015 - 12:26:40

...

Dotaz:

Jakou rychlost závěrky, clonu a citlivost filmu vývojku atd... mám použít na úplně obyčejnou skromnou fotografii? Jsem zde jediný kdo to nedokáže?

...

 

1/60s; 5,6; 21°DIN; Rodinal. To je vše. Dokážeš to, stejně jako kdokoliv jiný.


  • 0

#26 RHx

RHx

    Hrabě kydoň

  • Předplatitel
  • 5 340 příspěvků(y)
  • LocationHK
Reputace: 288

Publikováno 4 září 2015 - 12:57:02

jenda je hlava!

když si pečlivě přečtu otázku z úvodu, tak vždycky dospěju k závěru, že na to odpověď není

-

kdybych stál před zmíněným úkolem, použiju nejrychlejší možný expoziční čas vždy a cloním podle světla, které tam naměřím

a kdybych nevystačil s hloubkou ostrosti, hledám citlivější film


  • 0

#27 ploci

ploci

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 858 příspěvků(y)
  • LocationValachy!
Reputace: 132

Publikováno 4 září 2015 - 13:08:20

 

...

Dotaz:

Jakou rychlost závěrky, clonu a citlivost filmu vývojku atd... mám použít na úplně obyčejnou skromnou fotografii? Jsem zde jediný kdo to nedokáže?

...

Sonne lacht - Blende acht! :-)


  • 2

#28 Erik Kurach

Erik Kurach

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 546 příspěvků(y)
  • LocationSlanej vrch - 326 m n.m.
Reputace: 375

Publikováno 4 září 2015 - 13:30:25

Vážení kolegové, až delší praxe s určitou sestavou ukáže, co je pro splnění podmínky technicky ostré zvětšeniny zásadní. Uvedu skromný příklad se sklopnou Ikontou 521/2 formátu 6x9. Film Ilford HP5+, kvalitní pevný stativ ( ne nějaký anorektický teleskop ), optimální clona pro krajinu, hyperfokální vzdálenost pro foto krajiny, krátký exposiční čas. Výsledek: Opakovaně neostré snímky v celém filmovém pásu formátu 120. Náhodný pokus s naprosto stejnou sestavou, ale s filmem Ilford Pan F+. Delší exposiční čas závěrky: Vynikající ostrost snímků v celé délce filmového pásu formátu 120. Příčina:

Vibrace přední standarty přístroje v obou sedlech vyklápěcích vzpěr, způsobené častým otevíráním a zavíráním přístroje, způsobená otřesem závěrky v režimu krátké doby exposice. Používám filmy nižší citlivosti a Zeiss Ikonta Typ 521/2 s Tessarem exponuje ostré snímky a jakýkoli opakovaný pokus se vrátit k materiálu vyšší citlivosti je pouhou ztrátou vynaloženého času a peněz za kvalitní vysoce citlivý film. S pozdravem: "Starý Jezevec" Erik


  • 1

#29 Standulin

Standulin

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 342 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 90

Publikováno 4 září 2015 - 13:45:24

To je řečí o ostrosti. Téměř tak zajímavých a vděčných, jako o výběru ideálního fotoaparátu.

Kdo vůbec řekl, že fotografie musí být ostrá? Už aby někdo exaktně vysvětlil, jak má vypadat ostrá fotografie a k čemu je dobrá.

Možná, když autor nemá co obrazem sdělit, dává na odiv alespoň svou řemeslnou zručnost.

Dle mého příspěvek na nahlášení off topic. Nepřispívá k tématu, celkem nízce shazuje snahu přispět někomu radou, mentorující tón, povyšování se. Proč je to tu takto prokleto? Proč každej, kdo má s prominutim do zádele díru pociťuje touhu se projevovat všude? Nemohu to zde na tomto foru pochopit. Pakliže pociťuješ nutkání si pokecat o tom,jak se lidi blbě honěji za technikou, když stačí smena 2 a správnej záměr, můžeš si v tomto ohledu založit vlákno. Takto je to bezohledný, nikým nevyprovokovaný agresivní vpád.

 

Tohle prostě není příspěvek, který je motivován snahou prospět, ale jest silně motivován snahou posílit svoje ego mentorováním obecných pravd a snahou se povýšit (a ostatní diskutující ponížit). To že má takto silně kladný ohlas je pro mě velkým zklamáním. Nehledě na to, že je nízko i obsahově a logicky. 

 

Je naprosto šílený, že tohle forum obsahuje tolik ošklivostí. Jde to tak daleko, že když si člověk doopravdy chce něco zde naštudovat, tak se musí prokousávat tunama podobnejch off topic řečí. Krátký forky snad ani tak moc nevaději, ale vždy se najde někdo ve vlákně o rodinalu, kdo pociťuje touhu všem v tom vlákně říct, že sou debilové. Až někdo za 5 let bude chtít zde najít nějakou zkušennost, jakže to je s tim časem, tak se dozví od každého něco a může si začít skládat obrázek (třeba i o tom, že ta otázka je prostě složitější, než původně předpokládal). A mimoto se dozví, že je tu někdo strašně chytrej a dal nám to sežrat :sad:


  • 5

#30 123

123

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 93 příspěvků(y)
Reputace: 13

Publikováno 4 září 2015 - 16:30:00

Upřesním svůj dotaz.

Detailně:

Denní difuzní světlo.

Expozimetr ukazuje pro 100asa......f22.....1/2sec

                                                         f16....1/4sec

                                                         f11.....1/8sec

                                pro 400asa......f22......1/8sec

                                                        f16.......1/15sec

                                                        f11........1/30sec

                                pro 800asa......f22.......1/15sec

                                                        f16.......1/30sec

                                                        f11........1/60cec

                               pro 1600asa.....f22.......1/30sec

                                                        f16........1/60sec

                                                        f11.........1/125sec

 

potřebuji clonit alespoň f 11. Právě jsem měřil hloubku ostrosti a clona 4,5  5,6 a 8 nestačí. Formát negativu je 9x12 fomapan 100 a 4x5" ilford HP5+. Objektiv 180/4,5  vývojka ID 11(mám i rodinal a pyrocat HD) Pozitiv mám 24 x 30.

Parametry mě tlačí do vyšší citlivosti nebo do delších expozičních časů. A v těch expozičních časech mám problém. Udělal jsem několik pozitivů zaostřených mikroskopem na zrno a mám to máznuté. Lehce, ale  vadí to.

Můj cíl jsou takovéto proostřené fotky: ( všimněte si prosím velké hloubky ostrosti a celkové řemeslné úrovně, je to takové nekompromisně kvalitní : https://commons.wiki...82-1989_16.JPG

 

Prostě nevím, který čas je již nepoužitelný a neostrost bude vždy.

Dále si nejsem jist jak bude vypadat zrno u 800 a 1600asa.

Nejsem si zcela jist vývojkou ID 11, kterou na tento účel používám.

Pokud mi můžete napsat které časy jsou použitelné, budu velmi potěšen a nebudu muset strávit neděli nudným fotografováním testovacích snímků.

Předem děkuji za odpověd.

A omlouvám se za to, že se ptám na něco, co možná považujete za samozřejmost.


  • 0

#31 dodoxbb

dodoxbb

    Nováček

  • Předplatitel
  • 339 příspěvků(y)
  • LocationBanská Bystrica
Reputace: 167

Publikováno 4 září 2015 - 18:07:55

Neviem, ale jediné riešenie je proste asi viac svetla... Možno je to aj tým, že staré ateliéry boli riešené na obrovský prísun svetla, mali obvykle presklenú celú jednu dlhú stranu a strop... Nedávno som bol v Seidlovom dome v Krumlove, kde taký ateliér bol... Na strop sa dali natiahnuť jemné látkové rozptylky a za slnečného dňa sa tam dalo krásne fotiť možno aj časom okolo 1/60 pri ISO 100.

Ešte by som to možno riešil prenesením ateliéru von - minulý rok sme boli fotiť analógom u jednej skvelej maďarskej fotografky pri Balatone a tá bez rozpakov za slnečného počasia prehodila pripravené biele plachty cez pergolu v záhrade, dozadu zavesila tmavé pozadie a bol z toho krásny svetlý ateliér, časy aj okolo 1/125 pri clone 8... Veľmi príjemné fotenie... Mala dokonca v záhrade pripravené také riešenia na rôzne denné časy a pohyb slnka... Rozhoduje výsledok, nie cesta...


  • 1

#32 PAVEL C

PAVEL C

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 82 příspěvků(y)
Reputace: 42

Publikováno 4 září 2015 - 18:41:23

Pane Standulin.

 

Výborně. Děkuji vám. Již dlouho jsem nečetl tak příkrou a obsáhlou negativní kritiku mých názorů. A to je co říci. Čtu je, těším se jimi a s úsměvem něžně eviduji jíž více než 60 let.

 

Moje poselství je ale naprosto jasné a nezvratné:

Ostrost fotografie NENÍ určujícím faktorem kvality obrazu.

 

Až to pochopíte, posune vás to o úroveň výše.

 

Mimochodem, čtu vaše příspěvky se zájmem, oceňuji je a velmi rád bych s vámi o nich diskutoval osobně.

Prosím, příležitostně mě navštivte a seznamte mě podrobně se svými názory.

 

Ze svých muzeálních sbírek vám ukáži spoustu ostrých fotografií, na které zapomenete do příštího dne. Ale také vám předvedu neostré fotografire, na které do smrti nezapomenete.

 

Váš P.Černík

 

Mail: p.cernik,foto@centrum,cz


  • 2

#33 Vojta

Vojta

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 258 příspěvků(y)
Reputace: 28

Publikováno 4 září 2015 - 20:08:02

Také mi přijde, že zakladatel vlákna se snaží zjistit, jak dosáhnout v jistých podmínkách ostré portréty.

Prohlášení, že ostrost fotografie není určujícím faktorem kvality, není tazateli nijak ku prospěchu, protože jeho záměrem je ostrý studiový portrét na 4 x 5". Proti tomu snad nemůže být výhrad.

 

Ještě je tu neprobádaná varianta latenzifikace. Používala se ve filmu, aby se dohnal slabší výkon osvětlovací techniky. Provádělo se to předosvitnutím filmu slabým zeleným světlem po dobu 1 - 5 minut tak, aby se osvit pohyboval na prahu citlivosti. Ptal jsem se v samostatném vlákně, jestli neví někdo nějaké podrobnosti, ale asi se o tom běžně nepsalo. Upraví to gradační křivku tak, že se narovná její pata. Zároveň by se to mělo chovat celkem předvídatelně, když se to používalo ve filmu. Mě to zajímalo pro focení nočních snímků. Mám v hlavě takovou variantu, že bych založený film exponoval se zeleným filtrem proti rovnoměrně osvětlené zdi se zaostřením na nekonečno expozicí adekvátní pro zónu 0 (nebo podle testů). Pak bych exponoval noční snímek. Ke zkouškám jsem se zatím nedostal, je třeba nastavit metodiku testování tak, aby se eliminovaly všechny nežádoucí proměnné.

Dovolím si drobný dotaz mimo rámec. Mám stupňový klín od Stouffera, bylo by možné použít sken z Epsonu V750 na posouzení denzity? Jde mi právě o určení prahu černání.

Díky moc, Vojta.


  • 0

#34 Standulin

Standulin

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 342 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 90

Publikováno 4 září 2015 - 20:33:58

Vážený pane Černíku! (přejdeme tedy na vykání vzhledem k Vašemu Vámi deklarovanému kmetství :-) ) Můj příspěvek nebyl kritikou Vašich názorů, jak si pro Vás pohodlně vysvětlujete, ale kritikou Vašeho chování. Netuším, zda to opravdu nechápete, či zda se pokoušíte manipulovat diskusi směrem, který Vám z nějakého důvodu vyhovuje (zde stále platí moje zmíněná kritika).

 

S Vašimi názory lze souhlasit, čili se prosím nepokoušejte mě diskvalifikovat jako ignoranta, který nesouhlasí s naprosto obyčejnými, obecně platnými (a nijak objevnými) pravdami. Je to ostatně pokračování agresivní techniky z prvního Vašeho příspěvku.

 

Až to pochopíte, posune vás to o úroveň výše.


  • 0

#35 JirkaM

JirkaM

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 162 příspěvků(y)
  • LocationMoravská Chrastová
Reputace: 1 035

Publikováno 4 září 2015 - 21:07:18

Jejda, jejda ... ve finále axiomatická argumentace? Kam to spějeme?

Standulíne, obávám se u tě záměny významu asertivní - agresivní - až k nasertivní...


  • 1

#36 bzencak

bzencak

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 990 příspěvků(y)
Reputace: 470

Publikováno 5 září 2015 - 07:30:28

Pro 123: Pro dosažení tebou požadované kvality světla a ostrosti je nutná velká hloubka ostrosti a velmi krátký čas expozice. A toho lze dosáhnout jen vysokou úrovní měkkého osvětlení. Zjisti si jak toho autoři z Czech Field Studio dosáhli. Je to opravdu "velmi jednoduché"


  • 1

#37 123

123

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 93 příspěvků(y)
Reputace: 13

Publikováno 5 září 2015 - 08:17:58

Pro 123: Pro dosažení tebou požadované kvality světla a ostrosti je nutná velká hloubka ostrosti a velmi krátký čas expozice. A toho lze dosáhnout jen vysokou úrovní měkkého osvětlení. Zjisti si jak toho autoři z Czech Field Studio dosáhli. Je to opravdu "velmi jednoduché"

Dělám to téměř stejně. Jen odraznou desku mám menší (1x2m) a odráží moc ostře. Budu vyrábět výrazně větší  desku. Dovolím se zeptat na váš názor na ten mezní čas expozice. Je to třicetina sekundy? Co patnáctina? Osmina?

Děkuji.

S úctou.


  • 0

#38 bzencak

bzencak

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 990 příspěvků(y)
Reputace: 470

Publikováno 5 září 2015 - 08:57:52

Z malé odrazky leze tvrdé světlo. Lze ho považovat za bodové. Čím dál od modelu tím tvrdší. Za měkké se dá považovat rozptýlené světlo cezené přes pauzák či jiné mléčně zbarvené fólie. A zase umístit co možná nejblíže modelu.Těžko říct přesný mezní čas. To záleží na neposednosti portrétovaného. A na schopnosti fotografa verbálně uklidnit a zaujmout. Někdo snese i osminu. Ale na neposedy se už musí s pořádnou fleší. 300Ws s deštníkem by pro začátek mohlo stačit. 


  • 0

#39 dravec

dravec

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 299 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 175

Publikováno 5 září 2015 - 09:13:57

mě tahle diskuse překvapuje. Nefotim teda na 4x5, ale na SF až do 6x9. A podle mě by přece běžnej model v běžný póze (jako na těch ilustračních obrázcích) měl 1/2 vydržet bez hnutí. Pokud nemá vážnej neurologickej problém :-) Vážně se člověk během 1/2 - 1 s tak moc pohne, že je to na výsledný zvětšenině znát? Onehdá jsem fotil na Voigtlander Avus 6x9 (takže vážně žádej hajtech) pár portrétů a přišly mi ostrý naprosto v pořádku. Dokonce jsem asi na 1/10 zachytil ostře spontánní smích. Časy kolem tý 1/2 - 1 s, když modelu řeknu, ať ztuhne a nehejbe se, jsou podle mě zvládnutelný. Ale Chápu, nemam uplně asi požadovaný zkušenosti a možná nižší standad...


  • 0

#40 keko

keko

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 2 142 příspěvků(y)
  • LocationSlovakia, Alžbetin Dvor 130
Reputace: 649

Publikováno 5 září 2015 - 10:51:59

Trha sa to tu na dve strany...

Fotografia je hotove dielo a k dobremu hodnoteniu prespieva i dobra technicka kvalita, ostrost/neostrost nie je na zavadu. Ak je neostrost vyrazovym prostriedkom - jazykom fotografa, potom musi byt na prvy pohald zrejme, ze nejde o nahodu, ale o zamer.

K pocitu ostrosti nie je ani zdaleka treba tak vela ciarociek na milimeter, ako sa moze na prvy pohlad zdat. Opak byva casto pravdou. Fotografie s mimoriadnym rozlisenim oko casto vyhodnoti ako neostre, dobre vyhotovena fotografivolavat posobi ostro s pomerne malym obsahom informacii. Metod, ako sa k tomut dostat je niekolkoko - moja oblubena je zvysovanie ostrosti na hrane vyvolavanim negativu.

Velky format je vzdy ostry. Niekedy aza neprijemne :)

Skupina ludi, ktori sa tu pokusaju dosiahnut absolutnu dokonalost ma tiez uplnu pravdu. Preco by fotograf nemal mat zvaldnute ostrenie? V tom pripade je ale na mieste stativ i pri kratkych casoch, idealna clona, idealna teplota ovzdusia .... Ked niekto mentoruje, ze (dokonala) ostrost je chimera, potom to nemysle zle. Je totiz nejaka hranica, za ktoru by fotograf (povedzme cenou za objektivy) nemal zachadzat. To uz potom nemusi byt o radosti z fotografovania.

Teda ak zhrniem:

- fotograf by mal vediet urcit expoziciu co najlepsie (napr poznanim nedostatkov svojej vybavy)

- fotograf by mal vyvolavat s vyrovnavacou vyvojkou

- fotograf by mal vediet, ako sa dopracovat k co najostrejsim vysledkom (napr poznanim nedostatkov svojej vybavy)

- fotograf by mal vyvolavat s ostrou vyvojkou, mozno sposobom so zvysenou hranovou ostrostou

 

Fotoraf by sa nemal vyvysovat nad ostatnych len pre to, ze ma dlhsi objektiv a v ritidieru.

 

Fotograf by mal fotografovat co najcastejsie, lebo nic nerobi majstra vacsmi, ako pravidelny trening.

Lutujem profesionalnych fotografov, pretoze urozbit si z potesenia starost je smutne. Zaroven niektorym zavidim, pretoze sa zivia tym, co maju najradsej - fotografiou.


  • 0

#41 bzencak

bzencak

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 990 příspěvků(y)
Reputace: 470

Publikováno 5 září 2015 - 11:44:13

Bojuji s pohybovou neostrostí. Fotoaparát 4x5" mám na pevném sloupovém stativu a nehne se. Fotografuji celou volně stojící postavu a potřebuji hodně clonit kvůli hloubce ostrosti.  Osvětlení je ze střešního a bočního okna. Zajímá mě, jaký nejdelší čas je použitelný, aby nebyla vůbec znatelná pohybová neostrost. Nebo spíše rozsah časů pro osoby pevné a  osoby neposedné.

 

!!!


  • 0

#42 hidejoshi

hidejoshi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 736 příspěvků(y)
  • Location49°49'35.080"N, 12°36'21.379"E
Reputace: 430

Publikováno 5 září 2015 - 13:21:21

Myslím že se dá i ta vteřina udržet. Daleko větší problém bych viděl v použitém přístroji, pokud je na normální kazety a časovou prodlevu mezi zaostřením a ostrým fotografováním. Při kolodiu se používá takový bezva držák na hlavu, spíš jen lehounká opora aby objekt měl kontakt v prostoru.


  • 0

#43 keko

keko

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 2 142 příspěvků(y)
  • LocationSlovakia, Alžbetin Dvor 130
Reputace: 649

Publikováno 5 září 2015 - 14:54:33

Bojuji s pohybovou neostrostí. Fotoaparát 4x5" mám na pevném sloupovém stativu a nehne se. Fotografuji celou volně stojící postavu a potřebuji hodně clonit kvůli hloubce ostrosti.  Osvětlení je ze střešního a bočního okna. Zajímá mě, jaký nejdelší čas je použitelný, aby nebyla vůbec znatelná pohybová neostrost. Nebo spíše rozsah časů pro osoby pevné a  osoby neposedné.

Tento vykrik som si vlastne ani nevsimol :)

Moje skusenosti su. Ak fotografujem v exterieri a VF aparat je na stative, pokojne si dovolim, 1/15s. Ak ide o malu pohybovu neostrost osoby osob, zdaleka to nevadi tak, ako ked sa hybe aparatom.

Trochu problematicke su stromy. Aj ked to znie neuveritelne. Vetvy a listie vo vetre dokazu riadne rozostrit celkovy dojem. Ak fuka vietor a strom je hlavnou postavou, pouzivam film vysokej citlivosti i.e. Tri-X320. Pocas zatiahnutych dni je potom cas okolo 1/60 pri clone F16, F22. Ale istotu mam az niekde pri 1/125.

Desna psina je strom vo vetre pocas expozicie pri 1/8, 1/4. Vsetko ostre a okolo stromu cmuha.

Mozno ma niekto ine skusenosti. Mozno je dobre sa tu zmienit.


  • 1

#44 Standulin

Standulin

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 342 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 90

Publikováno 5 září 2015 - 21:19:08

Tak nějak  sem se snažil dovést autora dotazu k tomu, že když se v sedmdesátejch letech fotilo na 1/60 v atelierech z ruky, tak je divné, že on má ze stativu rozmazáno i při kratších časech. Prostě je potřeba modelovi vysvětlit, že se nemá vrtět. Jinak nevím, co už poradit


  • 0

#45 borekt

borekt

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 515 příspěvků(y)
  • LocationThunder Bay-On.Canada
Reputace: 180

Publikováno 6 září 2015 - 20:43:01

pro 123

 

nechci do teto debaty nejak zasahovat,bylo tu popsano mnoho,ale..

Je mnoho literatury jak nasvitit portret,model atd v atelieru.Ja osobne bych udelal zkousku se zatisim-kytka ,vaza,nebo neco jineho,kdyz ani kontakt print nebude ostry,je chyba nekde jinde

 

verim,ze se ti to podari a drzim palce

 

borek


  • 0

#46 RHx

RHx

    Hrabě kydoň

  • Předplatitel
  • 5 340 příspěvků(y)
  • LocationHK
Reputace: 288

Publikováno 7 září 2015 - 11:07:01

ony i zdánlivě nikam nevedoucí debaty můžou přinést cosi pozitivního, někdo mimochodem pronese nějakou větu, která tě posune a nemusí přímo souviset s původním tématem

 

-

stávalo se mi to v hodinách matematiky, učitel celou hodinu něco vykládá, pacient nerozumí a nakonec hodiny už po zvonění prohodí "a nebo si to představte takhle"

a jste doma


  • 0

#47 Standulin

Standulin

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 342 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 90

Publikováno 7 září 2015 - 12:35:34

no vždyť právě... prostě debaty o nejlepším foťáku, o nejlepším výřezu, o ženskejch, o jídle, o sportu, o autech, o chlastu, o papírech, o kytarách, prostě o všem MAJI smysl. Vnímavcovi rozšiřují obzory, často ho posunou. Mají pokaždý jiný kontext a leckdy přesně zazní formulace, která bude tomu kterému individuu srozumitelnější, než jakákoliv poučka z knížky. Neřkuli že se učastník dovídá i spoustu informací mimoděk. 

 

BTW - i u muzikantů existuje heslo Kdo ladí je vůl... 


  • 1

#48 Notorius

Notorius

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 723 příspěvků(y)
Reputace: 215

Publikováno 7 září 2015 - 13:37:26

no vždyť právě... prostě debaty o nejlepším foťáku, o nejlepším výřezu, o ženskejch, o jídle, o sportu, o autech, o chlastu, o papírech, o kytarách, prostě o všem MAJI smysl. Vnímavcovi rozšiřují obzory, často ho posunou. Mají pokaždý jiný kontext a leckdy přesně zazní formulace, která bude tomu kterému individuu srozumitelnější, než jakákoliv poučka z knížky. Neřkuli že se učastník dovídá i spoustu informací mimoděk. 

 

BTW - i u muzikantů existuje heslo Kdo ladí je vůl... 

:-) Souhlas.


  • 0

#49 Karfik

Karfik

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 482 příspěvků(y)
  • LocationOstrožská Nová Ves
Reputace: 53

Publikováno 7 září 2015 - 19:39:43

No ta 1/60 v ateliéru byla možná kvůli rychlosti závěrky při použití blesku, tedy synchro čas. Jenomže jak víme, blesk v ateliéru bývá hlavním zdrojem světla a trvání záblesku bývá v tisícinách sekundy, čim portrétovanou osobu vlastně zmrazí ten záblesk. Něco jiného je však 1/60s za přirozeného světla, kde už každý pohyb je rozmazání. Podle mě nějaký absolutní čas dát nejde, ale pokud osoba bude poučena, ať je bez pohybu, měl by jít uderžet i delší čas. Těžko pak ale říci, jak bude osoba vypadat přirozeně.


  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních