Hezký den, je to již nějaký měsíc, co jsem se vrátil k focení z digitální Nikon zrcadlovky na kinofilmovou. Začal jsem fotit na film Kodak Ektar 100 s tělem F80 a objektivem AF-S 50mm F1.8G. Po naskenování vyvolaného filmu se mi ale zdá, že kresba není dostatečně ostrá (porovnávám s referenčními snímky pořízené na Ektar, které se dají lehce vygooglit). Skener je Epson V300 Photo, formát TIFF, 1200DPI, 48bit (vychází to cca 80MB/fotku). Kde je prostor ke zlepšení? Tělo, lépe kreslící film nebo skener? Sklo fotí na DSLR těle perfektně. Zvažuji ještě upgrade na F100 nebo F5 a tím pádem ještě lepší AF modul. Díky.
Film s nejlepší ostrou kresbou?
#1
Publikováno 27 November 2015 - 12:34:22
#2
Publikováno 27 November 2015 - 12:41:54
ajajaj tusim tu niekto bude sklamany. Skener mas uplne na nic. Skus odniest film do poriadneho labu nech ti to hodia do poriadneho skenera.
#3
Publikováno 27 November 2015 - 12:59:39
To bude na delší vývoj... Zdejší osazenstvo není skenování příliš nakloněno. Nicméně párkrát už se tu o tom vedly debaty. Zkus chvíli hledat. Osobně dávám přednost filmovým skenerům před plochými, aspoň pokud se do nich film vejde (a pokud není k disposici bubnový skener, což v okolí mnoha mil kolem mě bohužel není). Jedním z důvodů je přesnost ostření. Ale ani tam obvykle nedosahuji takového rozlišení + přesnosti ostření, abych měl pěkně vykreslená "zrna", zvláště u pokročilejších filmů.
Pozor ale, abys neporovnával neporovnatelné - např. digitálně doostřované fotografie se surovým materiálem z fyzického média (barevný film má několik vrstev, tedy i rovin zaostření apod.).
Co se filmu týče, osobně považuji Ektar za poněkud přeceňovaný, ale opět: bavíme se o fyzickém materiálu pro kreativní práci, takže se jedná o subjektivní dojem (vzniklý v praxi bohatým mixem spousty vlastností a parametrů spolu se záměry fotografa).
Aby bylo zrno u dobrého barevného filmu pěkně vykresleno, bylo by dle mého odhadu třeba rozlišení cca 6000 dpi, ale se zatraceně dobrým ostřením.
Jestli uvažuješ o bubnovém skeneru, jsem rozhodně jedním ze zájemců o to si to vyzkoušet nebo se alespoň dozvědět, jak to dopadlo!
#4
Publikováno 27 November 2015 - 15:28:26
mno.. pakliže uvažujete zlepšit ostrost filmu pořízením aparátu s lepším AF modulem, největší prostor ke zlepšení bych viděl v nastudování teorie. v opačném případě bude cesta za uspokojivým výsledkem pouze množství drahých pokusů a omylů.
dobrý filmový skener (nikon coolscan IV a vyšší, minolta dimagescan 5400 I a II) také nebude levná záležitost.
Epson V300 dostačuje maximálně na webovou prezentaci negativních materiálů v nízkém rozlišení.
#5
Publikováno 27 November 2015 - 15:58:33
O nevhodnosti pouziteho skenovacieho zriadenia vypoveda vyssie vyslovena potreba zvysovania DPI. Pritom DPI ma s ostrostou iba okrajovy suvis. Subjektivny pocit ostrosti a rozlisenie nie su to iste.***
Obavam sa, ze na dobrom skeneri je najdrahsi ten software. Ale i skenery do 1000€ pracuju lepsie so znamymi softami ako SilverFast ...A spravne umiestnenym drziakom predlohy.
Ektar je spickovy film (mam pocit, ze je hodne nedoceneny). Spominany objektiv by mal byt uspokojivo ostry a model fotografickeho pristroja (nedajboze jeho zaostrovacia automatika) nema s ostrostou nic spolocne. Ostrim cely zivot rucne, viem o com hovorim.
Neviem, ako poradit, ale lacne riesenie neexistuje. Riesenie, kde by F80 s Ektarom a 1.8/50 boli najslabsim ohnivkom v retazci. Pretoze neexistuje lacny skener, drahy je mimoriadne pomaly a dat zarobit niekomu, co ma dobry a rychly skener nedame.
-------------------------------
*** Tu posobiaci temnokomornici nahanaju ostrost skor sposobom vyvolavania. Spravne vyvolany film dava subjektivne ostrejsi vysledok, ako pouzitie ostreho objektivu. Na Ektari sa da zrno pozorovat iba s obrovskymi obtiazami, vyrobca ho dobre ukryl. Da sa vsak film podexponovat o 3 clony a potom vidno kadeco
#6
Publikováno 27 November 2015 - 17:03:06
Jen FYI hovoril jsem o ostrosti zrna, nikoli fotografovaneho objektu a tam (pri velikosti zrna u modernich emulzi barevnych filmu) ma rozliseni vcelku zasadni vyznam. Zkusenosti s tim mam na skenerech Nikon CoolScan 4000 a 8000.
#7
Publikováno 27 November 2015 - 17:51:35
Nejslabší článek je skener = na něm bude nejlépe vidět zlepšení. Zvaž hodit film mezi dvě antinewton sklíčka, abys ho měl celý v rovině; jestli si pamatuju tak V300 má držák na film takový hodně lacině plastový.
Nebo zahoď kino a foť na středoformát, na větším políčku se drobné neostrosti snáze přehlédnou
#8
Publikováno 27 November 2015 - 19:05:36
Lukee> hoď sem něco na ukázku...
Chce to změnit skener. Taková Minolta Dimage 5400 se dá ulovit na ebayi, ale chce to mít nachystaných tak 10k a mít štěstí, že se to podaří za méně.
Je tam fůra starších skenerů od Minolty za dobrý peníz, jenže je to ještě SCSI rozhraní a to je dnes problém připojit ...
Jinak si myslím, že nemá smysl se pachtit s negativem mezi skly u levného deskového skeneru. Zkusil sem to teď u CanonScanu4400F a není rozdíl mezi
negativem v držáku a položeným na skle a na něm další sklo.
Ukázka: 2400DPI, RAW 48bit -> negativ, úrovně, B/W a uložit jako 24bit JPEG ( jsou to výřezy ze středu fotky )
Pod sklem
V držáku
#9
Publikováno 27 November 2015 - 19:06:55
Jen FYI hovoril jsem o ostrosti zrna, nikoli fotografovaneho objektu a tam (pri velikosti zrna u modernich emulzi barevnych filmu) ma rozliseni vcelku zasadni vyznam. Zkusenosti s tim mam na skenerech Nikon CoolScan 4000 a 8000.
Vygooglene obrazky asi nebudu fenomenalne skeny. Ale ak su lepsie ako vystup z Epsonu V300, tazatelovi neslo o ostrost zrna. Pravdepodobne iba doslo k rozcarovaniu z toho, ze cim vyssie DPI pouzil, tym bol vysledok vacsi a horsi.
Co sa tyka zrna - to je problem, v skutocnosti nieco take, ako je zrno vo farebnych filmoch neexistuje. Da sa ale na dobrom surovom skene pozorovat jeho obrys v podobe farebnych skvrn. Ich vysledna podoba je zavisla aj od metody, akou sa skenovanie vykonava. Mimochodom, preto su skenery specializovane na inverzne filmy a specializovane na farebne negativy. Vysledokom skenovania farebnych negativov (lacnym) plochym skenerom - samozrejme -su farebne zhluky velkych a nevzhaldnych zltych a modrych kruzkov, ktore ani nahodou nesuvisia so skutocnym zaznamom vo filme. O to viac, o co menej sa na plochom skeneri podari predlohu vobec zaostrit.
Digitalizacia farebneho negativu je v zasade rozklad informacii ziskanych viac ci menej zdarilej mechniky, optiky, filtrov a d/a prevodnikov a nasledneho skaldania do pouzitelneho vystupu - k tomu este pouzitelneho vo vypoctovej technike. Teda vela ukonov, deforamcii, vylepsovani, zdoraznovani, potlacani, kurveni a integralov.
Je pravda, ze zo "zrnitejsieho" vstupu je chuchvalcovatejsi aj vystup, ale to nijako nevyvracia predosle riadky.
Som mimoriadne skepticky, co sa tyka moznosti zachytit zrno farebneho negativu.
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návětěvníků, 0 anonymních