Přejít na obsah


Fotka

Zónový systém při použití stand developmentu

Zone system Stand development

  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
31 odpovědí na toto téma

#1 PAHIF

PAHIF

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 34 příspěvků(y)
  • LocationBratislava
Reputace: 13

Publikováno 29 květen 2016 - 08:22:01

Vážení temní mágové,

měl bych na vás, jakožto zkušenější kolegy, několiko otázek ohledně stand developmentu a jeho vztahu k zónovému systému. Jsem si jist, že někteří z vás budou mít s tímto procesem zkušenosti.

Jelikož jsem člověk až přehnaně technický, začala mi překážet temnokomornická metoda "Hop na krávu a je tele." Rozhodl jsem se tedy si něco to nastudovat a nevyhnutelně jsem se dostal k Adamsově zónovému systému. Ačkoliv knihu "The Negative" jsem zatím nečetl – v současnoti jsem pohrnoužen do "The Camera" – na Temné je skvělý článek Temného Arcimága Kodla, který celý princip vysvětluje více než-li dobře. Spolu s jeho článkem of F-stop printingu a článkem o využívání osvitových čísel arcimága ToFFa by měl tvořit základ povinné četby pro každého aspirujícího temnokomrníka. ^_^

Co mi tedy chybí ku štěstí? Jako můj v současnosti oblíbený negativní proces bych označil stand development. A hleďme se na to – po informacích o tom, jak se tento proces chová (případně upravuje) při použití zónového systému, jakoby se zem slehla. Při intenzivním hledání jsem objevil dvojdílný článek Ansela Adamse v časopise Popular Photography s názvem "Zone system revisited" (část 1) (část 2). Článek doporučuji všem temným mágům, ketří vládnou angličtinou. Bude-li zájem a čas, rád ho případně přeložím. ^_^ V tomto článku se Adams jen okrajově zmiňuje o stand develpmentu. Tvrdí v něm, že je potřeba pro použití této metody upravit expozici. Konkrétně doporučuje umístit stíny o jednu zónu výše – tedy ze zóny III do zóny IV. Mou otázku ale zcela nezodpověděl. Mám při stand developmentu možnost provádět N-2, N-1, N+1 a N+2 procesy, nebo stand development tyto procesy z principu vylučuje – popřípadě nepotřebuje?

Budu rád, pokud mi některý z místních arcimágů předá své zkušenosti. Stejně tak jako ocením i pouhé nasměrování na správnou literaturu.
  • 1

#2 dravec

dravec

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 327 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 187

Publikováno 29 květen 2016 - 08:55:24

já se domnívám, že stand je primárně určenej pro vyrovnávací volání a něni možný uplně přesně převádět terminologii a techniky N-2, - , N+2 do standu. Rigorózní zónovej systém vyžaduje nejprve stanovení skutečný citlivosti filmu v daný vývojce, stanovení času pro N, a pak stanovení časů pro kompresi a expanzi (všechno popsáno v The Negative). Techniky jako dvoulázňový vyvolávání, přerušovaný vyvolávání, nebo ten stand se obvykle využívaj pro vyrovnání, tedy pro kompresi rozsahu jasů. Lze je teda použít pro N- vyvolávání. Je zřejmě možný, po nějakym exerimentování, dělat leccos, ale obvykle se to ke zvyšování kontrastu nepoužívá. Neni to sice o standu, ale je to zajímavý - dvoulázňová D-23 a jakože zónovej systém: http://unblinkingeye...D-23/dd-23.html

 

Přeskoč The Camera a jdi rovnou na The Negative ;-)  Jo a dík za odkazy, na články rád kouknu!


  • 1

#3 PAHIF

PAHIF

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 34 příspěvků(y)
  • LocationBratislava
Reputace: 13

Publikováno 29 květen 2016 - 09:27:19

Děkuji Dravče,

článek o D-23 vypadá zajímavě, určitě ho zhltám :) Řekl jsem si, že nejlepší bude všechno ustálit (teď nemluvím o použití ustalovače) a omezit počet filmů, papírů a chemie na minimum. V takto samo-regulovaném prostředí se potom pokusím dosáhnout mistrovsví ^_^. Proto teď zjišťuju, jaké mám na poli procesů možnosti, abych si vybral proces, kterému se zasvětím. ^_^

Takže to zatím vidím takhle – filmy jsem už vybral Fuji Acros 100 a Kodak Tri-X 400 – oba jsou podle mě naprosto perfektní a dostatečně jiné, tak aby mi poskytli dostatečnou diverzitu.
Co se týče negativní chemie myslel jsem, že na to půjdu přes stand development Pyrocat MC a potom do TF-5. Jenomže teď zjišťuju, že jak stand development tak Pyro nejsou příliš kompatibilní se zónovým systémem. Tak možná si vyberu procesy 2 – jeden na stand a druhý na zónový systém :)
U papírů jsem se rozhodl, že asi půjdu do barytu Fomabrom 111 a vyvolával bych to nejspíš v PF 130 a pak rovnou zase do TF-5. Velmi se mi líbí zjednosušit ty procesy na dva kroky. ^_^

Pokud v mém uvažování vidíte někde chybu, dejte vědět – rád se přiučím. Chemii výše uvedenou odzkoušenou nemám, vybíral jsem na zákldě recenzí a obrázků. ^_^
  • 0

#4 keko

keko

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 061 příspěvků(y)
  • LocationSlovakia, Juzna 1, 900 42 Alzbetin Dvor
Reputace: 1 034

Publikováno 29 květen 2016 - 13:23:53

No snad trosku postrcim aj ja:

D-23 je normalna az makko pracujuca vyvojka, ktorej vysledky sa napadne podobaju vysledkom z D-76. Ta uplne vyrovnavajuca vyvojka je vlastne az DD-23, dvojkupelova verzia, kde  A = D23, B = borax ako zasada. Teda nie makko pracujuca, ale vyrovnavajuca vyvojka. Vrelo odporucam.

Ak sa DD-23 pouzije s filmom Tri-X, potom je Zonovy system skoro bez akehokolvek vyznamu. Vysledok je tam kontrastny, kde sa to ocakava a vyrovnany tam, kde vyrovnany byt ma. Na negative sa nachadza v kopirovatelnom rozsahu uplne vsetko.

Co si myslim, ze je ovela dolezitejsie je pomoct si pri nejakej nehode papierom s premenlivou gradaciou, pripadne pozitivnou vyvojkou Beers:

https://www.google.s...EL-Wk8weV96OYCQ

Zonove meranie je naozaj pre poctivu a presnu pracu s plochymi filmami a maniakov, ktori podobne komplikacie vyhladavaju, tesia sa z nich, nevahaju siahnut hlboko do vrecka. Ja osobne som videl vysledky vyznamnych fotografov pracujucich touto metodou, ktore sa mi nepacili. Akoby boli bez stavy. Nie vsetky, ale mnohe ano.

Myslim, ze je hodno pripomenut, ze metoda zonoveho merania a vyvolavania sa pre filmy 135 a 120 nehodi.


  • 1

#5 PAHIF

PAHIF

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 34 příspěvků(y)
  • LocationBratislava
Reputace: 13

Publikováno 29 květen 2016 - 14:51:11

Děkuji za tipy. Dovolím si ale nesouhlasit v tom, že by zónový systém byl vhodný jenom pro VF. Samozřejmě je tam ten problém, že je potřeba vyvolávat celý film na jednu hodnotu. U mě na Sixovi je to trochu komplikující, víceméně je potřeba celý svitek použít ve stejných světelných podmínkách. Pokud ale máte něco s vyměnitylnými filmovými stěnami, můžete mít zárověn nabito na jedné N, na druhé N+1 a na třetí N-2.

Co se kvality týče. Myslím, že pokud se tato metoda použije správně, pak je výsledek velmi dobrý. Stačí se podívat na Adamsovy fotografie. Pro krajinku je to podle mě velmi vhodná metoda – vyžaduje ale svůj čas a přemýšlení. Pro street to asi fakt není. ^_^ Ještě bych rád podotknul, že zónový systém se dá využívat i kreativně. Nemusíme vždy posadit stíny do zóny III a světla do zóny VII. Pokud vyloženě chceme, aby nám světla odezněly do bíla, dosáhneme toho se zónami snadno. Celý zónový systém je spíš o oné "previsualization," jak to nazýval Adams. Jde o to vědět s jistou dávkou přesnosti, jak bude fotografie vypadat a ne jen čekat, co z tanku vyleze. Proto je mi zónový systém sympatický… ^_^
  • 0

#6 samusko

samusko

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 501 příspěvků(y)
Reputace: 149

Publikováno 29 květen 2016 - 15:51:54

a kolko si tych Adamsovych fotografii videl ???


  • 0

#7 Nimrod

Nimrod

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 395 příspěvků(y)
  • LocationPísek
Reputace: 294

Publikováno 29 květen 2016 - 16:22:43

pokud si vybereš dva procesy, jeden na stand a druhý na zónový systém, přijde mi už skoro zbytečný si ještě hrát se zónama. mám prakticky dva procesy:

1) hp5+ v dk20 na mlhu v lese a jiné málo kontrastní snímky

2) fp4+ v ds12 na všechno ostatní

ve výsledku to podle mě stačí. pak mám další záda, na (pro mě) netradiční snímky, ale ta používám málo kdy a vyvolávám zas úplně jinak. ale pokud si chceš hrát se zónama, kupovat kvuli tomu poměrně drahý spot a hrát si s procesem, tak proč ne :-)

ještě si dovolím poznámku ke standu s pyrem (byť jiným). mám ozkoušenou 510pyro v ředění 1+500, ilford panF+ @ 25, hodina. první vyvolávání 3 otočení na začátku, poté 1x po 1/2 hodině = krásný bromidový pruhy. druhý pokus 3 otočení na začátku a po 1/4 hodině 1x otočit = bez bromidových pruhů. takže semistand, ale nevidím na tom nic špatného, naopak mohu vřele doporučit, je to příjemná kombinace


  • 1

#8 PAHIF

PAHIF

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 34 příspěvků(y)
  • LocationBratislava
Reputace: 13

Publikováno 29 květen 2016 - 16:34:08

a kolko si tych Adamsovych fotografii videl ???

 

Ale notak kolego, není třeba hned zaujímat nepřátelské stanoviska. ^_^

 

Předpokládáte samozřejmě správně, že jsem neměl tu čest vidět in vivo přímo Adamsova díla – zvětšeniny. Pročítal jsem však vícero mongrafií, konkrétně "400 photographs" a "Examples". Žádnou z těchto knich nevlastním. Můj fotografický wish-list je bohužel mnohem objemnější než rozpočet, na něj vyhrazený.

 

Já se tu ale nesnažím obhajovat Adamse a jeho zónový systém jako jediný správný nebo ultimátní přístup k fotografii. I sám Adams experimentoval například s piktorialismem, kdy zónového systému nevyužíval ani on. Jen si osobně myslím, že zónový systém je skvělou pomůckou pro představení si výsledné fotografie už při měření expozice. Jako každá technika, je to ale jenom nástroj, který je potřeba umět správně využívat. Ignorovat jeho existenci je stejně hloupé, jako se jím nechat svazovat. ^_^


  • 0

#9 PAHIF

PAHIF

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 34 příspěvků(y)
  • LocationBratislava
Reputace: 13

Publikováno 29 květen 2016 - 16:40:30

pokud si vybereš dva procesy, jeden na stand a druhý na zónový systém, přijde mi už skoro zbytečný si ještě hrát se zónama. mám prakticky dva procesy:

1) hp5+ v dk20 na mlhu v lese a jiné málo kontrastní snímky

2) fp4+ v ds12 na všechno ostatní

ve výsledku to podle mě stačí. pak mám další záda, na (pro mě) netradiční snímky, ale ta používám málo kdy a vyvolávám zas úplně jinak. ale pokud si chceš hrát se zónama, kupovat kvuli tomu poměrně drahý spot a hrát si s procesem, tak proč ne :smile:

ještě si dovolím poznámku ke standu s pyrem (byť jiným). mám ozkoušenou 510pyro v ředění 1+500, ilford panF+ @ 25, hodina. první vyvolávání 3 otočení na začátku, poté 1x po 1/2 hodině = krásný bromidový pruhy. druhý pokus 3 otočení na začátku a po 1/4 hodině 1x otočit = bez bromidových pruhů. takže semistand, ale nevidím na tom nic špatného, naopak mohu vřele doporučit, je to příjemná kombinace

 

Osobně na semistandu taky nevidím nic zlého. Já jsem zatím pruhy neměl, ale zatím jsem dělal stand jenom v 1+100 Rodianlu (tedy skoro, bylo to v R09). Na hodně fórech jsem se dočetl, že aby na stand nevznikaly bromidové pruhy, je potřeba konstantní teplota. Já mám teď ve svojí komůrce konstantních 20°C, takže mě to zatím netrápí. ^_^ Jinak jsem četl i návod na to, udělat si z polystyrenu nádobu s víkem a v ní mít vodní lázeň 20°C a potom do toho postavit vývojnici a zaklopit... ^_^


  • 0

#10 Nimrod

Nimrod

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 395 příspěvků(y)
  • LocationPísek
Reputace: 294

Publikováno 29 květen 2016 - 16:50:37

obávám se, že o konstatní teplotě bromidové pruhy nejsou. chemii jsem nikdy nerozumněl, ale každá vývojka (vyvíječ?) je na ně jinak náchylná. rodinal (paraaminofenol hydrochlorid?) obecně bromidové pruhy prakticky nevytváří, tam stand nevadí


  • 0

#11 PAHIF

PAHIF

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 34 příspěvků(y)
  • LocationBratislava
Reputace: 13

Publikováno 29 květen 2016 - 17:04:34

obávám se, že o konstatní teplotě bromidové pruhy nejsou. chemii jsem nikdy nerozumněl, ale každá vývojka (vyvíječ?) je na ně jinak náchylná. rodinal (paraaminofenol hydrochlorid?) obecně bromidové pruhy prakticky nevytváří, tam stand nevadí

 

Hmm, určitě tam hraje roli více faktorů, ale teplota bude taky důležitá. Pokud roztok ve vývojnici chládne (nebo teplá), jelikož je voda celkem slušný tepelný izolant, vzniknou ve vývojnici místa s teplejším a s chladnějším roztokem. Teplý roztok začne zákonitě stoupat vlivem nižší hustoty a studený naopak klesat. Tento pomalý pohyb kapaliny může podle mě způsobit stékání bromidu po negativu. Ale to je jenom taková nepodložená doměnka. ^_^ Někdo ještě doporučuje presoak – jeho význam jsem ale zatím úplně nepochopil, teda kromě spláchnutí antihalační vrstvy a mírného prodloužení času vyvolání.


  • 0

#12 keko

keko

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 061 příspěvků(y)
  • LocationSlovakia, Juzna 1, 900 42 Alzbetin Dvor
Reputace: 1 034

Publikováno 29 květen 2016 - 17:35:50

Ak to nie je tajomstvo, kolko filmov si uz vyvolal?

:-P


  • 0

#13 PAHIF

PAHIF

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 34 příspěvků(y)
  • LocationBratislava
Reputace: 13

Publikováno 29 květen 2016 - 17:47:34

Ak to nie je tajomstvo, kolko filmov si uz vyvolal?

:-P

 

Tajemství to není drahý příteli, vyvolal jesm jich nemnoho. Ostatě proto se tolik vyptávám... ^_^

Snažím se celý proces nějak uchopit a standardizovat, abych mohl líp posuzovat úspěchy a neúspěchy mého počínání v temné komoře.

 

Takže mě tu klidně poučujte, když budu tvrdit nějakou blbost – to já dělávám celkem často. ^_^ Já to všechno hezky nasaju a někdy v noci zase zkusím převést do praxe, teda jestli to nebude nad moje síly. ^_^


  • 0

#14 keko

keko

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 061 příspěvků(y)
  • LocationSlovakia, Juzna 1, 900 42 Alzbetin Dvor
Reputace: 1 034

Publikováno 29 květen 2016 - 18:11:40

Nie, nie! Ziadne blbosti. Znamenita teoreticka priprava.

 

Pred chvilou som sa zapozeral v prvom odkaze, co si prilozil, je tam clanok o Sony Mavica :)

Uz vtedy digital bil filmy. Uz v roku 1981. A kazdou (prevratnou) digitalnou novinkou ho od vtedy bije a vitazi nad nim uz vlastne 35 rokov.

 

Ked sa vratim k tamtomu. Ono je asi zo zaciatku naozaj vazny problem rozhodnut, co je dolezite a co menej. Podla mna v tom clanku o THE Zone System uviedli ako vhodnu vyvojku Kodak HC110. Som skoro presvedceny, ze ak chces zacat a mat pevny bod vo vesmire, potom by to ta HC110-ka mala byt. Niet teda ani vyrovnavajuce vyvojky, ani zavojujuce vyvojky. HC110 je vecna vyvojka, od zaciatku flase az po jej koniec sa jej vlastnosti nemenia, pretoze je rozpustena etanol amine, je stale po ruke, cena je privetiva. Da sa bez vacsich problemov zohnat.

 

Ak budes mat pocit, ze sposob, ako sa k dobrej fotografii dostava 99% miestnych prispievatelov nebude postacovat, vrhni sa na zonovy system.


  • 1

#15 PAHIF

PAHIF

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 34 příspěvků(y)
  • LocationBratislava
Reputace: 13

Publikováno 29 květen 2016 - 18:23:45

Ok, díky moc.

 

Určitě se na tu HC110 kouknu. Já jsem ty vývojky a filmy z toho článku bral trochu s rezervou, přecejenom se filmy od té doby změnily, tak jsem nevěděl jak moc relevantní to je. :)

Možná jsem na začátku špatně hledal, ale chybí mi tu takový článek "Naexponoval jsem film, co teď?" nebo možná ještě lépe "Proboha! Koupil jsem si analogový foťák, pomoc!" :D

S tím pevným bodem ve vesmíru si to vystihl fakt hezky. To je přesně to, co hledám.

 

No nejdřív spotřebuju to, co mi tu ještě stojí – Fomadon LQN (začínal jsem raději na tom nejekonomičtějším) a Fomadon R09 (ten jsem koupil, poněvadž LQN nemá na Acros na stránce ani doporučené časy...) Nechtěl bych aby se mi tu zbytečně kopily chemikálie.


  • 0

#16 Nimrod

Nimrod

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 395 příspěvků(y)
  • LocationPísek
Reputace: 294

Publikováno 29 květen 2016 - 18:28:31

nezatracoval bych vlastní míchání. sám jsem použil koupenou vývojku jen jednou a pak ji raději dal kamarádovi... :-) i po finanční stránce vyjde míchání doma neporovnatelně levněji než koupě hotového. přitom pokud se použije jednorázová vývojka, popřípadě nějaká fakt časem špatně zničitelná, tak není důvod se obávat nerigidních výsledků...


  • 1

#17 PAHIF

PAHIF

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 34 příspěvků(y)
  • LocationBratislava
Reputace: 13

Publikováno 29 květen 2016 - 19:07:59

nezatracoval bych vlastní míchání. sám jsem použil koupenou vývojku jen jednou a pak ji raději dal kamarádovi... :smile: i po finanční stránce vyjde míchání doma neporovnatelně levněji než koupě hotového. přitom pokud se použije jednorázová vývojka, popřípadě nějaká fakt časem špatně zničitelná, tak není důvod se obávat nerigidních výsledků...

 

No mám tu po dědovi "Fotografický receptář" od Kulhánka, ale zatím se té knížečky bojím :D Tak já ji teda alespoň prolistuji :)


  • 0

#18 dravec

dravec

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 327 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 187

Publikováno 29 květen 2016 - 19:44:23

Já vážně nerozumim tomu, že tu všichni "zatracujou" zónovej systém. Kdo z vás ho používá? Já se o to už několik let snažim a timto kolegovi PAHIF doporučuju, ať se do něj směle pustí. Neni to ani drahý (muj Pentax spotmetr V - cca 3 tis. před x lety) ani složitý (s trochou praxe). Pro mě naprosto nedocenitelná pomůcka. Měření rozsahu scény podle ZS a metoda previzualizace podle mě nemá chybu. Teprve s ní jsem začal dostávat rozumný výsledky. A ZS se nemusí nutně používat v tý nejkomplikovanější formě, sám praktikuju "pseudo-ZS." Nemusí se nutně všechno měřit a volat uplně přesně podle postupů A.A., protože zbytek práce se dá uplně v klidu udělat v komoře na MG papíry. Pointa je v tom mít negativ, vo kterym vim, že se bude zvětšovat v rozumnym rozsahu gradací - jakože fotky z jedoho svitku budou na gradaci např. 2-3,5. No ale zdá se, že PAHIF si na nějakej vyhovující postup přijde sám ;-)


  • 1

#19 keko

keko

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 061 příspěvků(y)
  • LocationSlovakia, Juzna 1, 900 42 Alzbetin Dvor
Reputace: 1 034

Publikováno 29 květen 2016 - 20:00:47

Nikto zonovy system nezatracuje. Ide len o pocudovanie nad faktom, ze mu venuju pozornost hlavne zaciatocnici. Ja mam rozumne vysledky vdaka dodrziavaniu elementarnych pravidiel pri vybere filmu, vyvojky a spracovania.

K tvojmu uspechu ti samozrejme gratulujem a ked ta to bavi, nech ti to cim dlhsie vydrzi.


  • 0

#20 Runner

Runner

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 203 příspěvků(y)
  • LocationOlomouc
Reputace: 19

Publikováno 29 květen 2016 - 20:33:42

Já vážně nerozumim tomu, že tu všichni "zatracujou" zónovej systém. Kdo z vás ho používá? Já se o to už několik let snažim a timto kolegovi PAHIF doporučuju, ať se do něj směle pustí. Neni to ani drahý (muj Pentax spotmetr V - cca 3 tis. před x lety) ani složitý (s trochou praxe). Pro mě naprosto nedocenitelná pomůcka. Měření rozsahu scény podle ZS a metoda previzualizace podle mě nemá chybu. Teprve s ní jsem začal dostávat rozumný výsledky. A ZS se nemusí nutně používat v tý nejkomplikovanější formě, sám praktikuju "pseudo-ZS." Nemusí se nutně všechno měřit a volat uplně přesně podle postupů A.A., protože zbytek práce se dá uplně v klidu udělat v komoře na MG papíry. Pointa je v tom mít negativ, vo kterym vim, že se bude zvětšovat v rozumnym rozsahu gradací - jakože fotky z jedoho svitku budou na gradaci např. 2-3,5. No ale zdá se, že PAHIF si na nějakej vyhovující postup přijde sám ;-)

 

 

Kolik lidí, tolik zkušeností a mnoho dalšího. U Mě zónový systém a previzualizace je nutností v případě , že se chci vyhnout MG papíru. Tak  :cool:


  • 0

#21 JaKuBe

JaKuBe

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 53 příspěvků(y)
  • LocationKlatovy
Reputace: 4

Publikováno 29 květen 2016 - 20:58:54

obávám se, že o konstatní teplotě bromidové pruhy nejsou. chemii jsem nikdy nerozumněl, ale každá vývojka (vyvíječ?) je na ně jinak náchylná. rodinal (paraaminofenol hydrochlorid?) obecně bromidové pruhy prakticky nevytváří, tam stand nevadí

Já si se standem (spíše semistandem) teď pohrávám také a musím říct, že náznak bromidových pruhů jsem měl i u rodinalu. Co mě ale trápí více, je nerovnoměrné volání, takový gradient z jedné strany negativu na druhou a to i když teplotu udržím konstantní. Volám ve Fomadon R09 New 1:100 při 20°C (6ml na 600ml). Teď jsem zkoušel Deltu 400 (to bude řečí o zrnu:-P ). Presoak 3 minuty v destilce, abych srovnal teplotu vývojnice a filmu, pak vývojka, prvních 30-45 vteřin překlápět, pak do vodní lázně o stejné teplotě. 2x překlopit po 5ti minutách, pak znovu 2x po dalších 10ti a nakonec 1x po dalších 15ti minutách. Pak až do celkového času 1 hodiny v klidu. Gradient fuč, zrovnatak pruhy či jakékoli jiné vady, alespoň z mého začátečnického pohledu.
Výsledek:

27331685225_bebe33a242_o.jpg

Mizerný scan, snad dobrý


  • 0

#22 dravec

dravec

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 327 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 187

Publikováno 29 květen 2016 - 21:35:39

keko:

já vim, Diafine + Tri-X :-) Zkoušel jsem nějaký ty dvoulázně, ale je to moc měkký. Teda origo Diafine jsem nezkoušel. Každopádně jsou okamžiky, kdy bych to bez spotmetru a ZS asi dobře nedal - jako například onehdá ta svatba. Ta si vyžádala opravdu všechno. Test ISO filmu v daný vývojce, optimalizaci času pro normální volání (protože nekonečnej kinofilm) a měření předem na 18% šedou a figurantovu peťovku. Mimochodem, když dám slovo do uvozovek, nemyslim ho tak uplně smrtelně vážně ;-)

 

Runner:

ano, to je pochopitelně ideální stav. To co dělám já, to zohledňuje fakt, že na jeden svitek nefotim při uplně stejnejch světelnejch podmínkách. Místo N-1 (-2), N a N+1 (+2) dělám cosi jako C (kontrastní volání),N (normální) a V (vyrovnávací), čimž docílim toho, že na jeden svitek můžu fotit podobný, ale ne uplně stejný scény a pak to právě doladim tim MG papírem. Dále se dá zohledňovat důležitost snímku: je tam pár věcí, který chci přesně, tak to podle toho vyvolám; zbytek jsou míň důležitý cvaky, který ale taky nějak vyjdou. Vono teda, abych byl upřímnej, ty výsledky celkově nic moc i v případě skutečnýho ZS na planfilmy :-)


  • 0

#23 PAHIF

PAHIF

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 34 příspěvků(y)
  • LocationBratislava
Reputace: 13

Publikováno 29 květen 2016 - 21:36:45

Díky všem za rady, pomohli jste mi se rozhodnout, jak začít to temnokomornictví dělat pořádně. Po nastudování nějakých dalších na webu dostupných informací začínám mít celkem jasno v podobě negativního procesu. Aby člověk pohnul zeměkoulí, je skutečně potřeba onen pevný bod ve vesmíru. Dofotím tedy těch pár Acrosů a Fomapanů 100, co mám v mrazáku a omezím se na Tri-X 400 a HC110.

Ještě se chci zeptat jestli potřebuju skutečně pro zónový systém jednostupňový spotmetr? Mám v současnosti Gossen Variosix F2 a myslel jsem, že bych jenom dokoupil ten pětistupňový nástavec… do začátku.


Sent from my iPhone using Tapatalk
  • 0

#24 keko

keko

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 061 příspěvků(y)
  • LocationSlovakia, Juzna 1, 900 42 Alzbetin Dvor
Reputace: 1 034

Publikováno 29 květen 2016 - 21:52:30

keko:

já vim, Diafine + Tri-X :smile: Zkoušel jsem nějaký ty dvoulázně, ale je to moc měkký. Teda origo Diafine jsem nezkoušel. Každopádně jsou okamžiky, kdy bych to bez spotmetru a ZS asi dobře nedal - jako například onehdá ta svatba. Ta si vyžádala opravdu všechno. Test ISO filmu v daný vývojce, optimalizaci času pro normální volání (protože nekonečnej kinofilm) a měření předem na 18% šedou a figurantovu peťovku. Mimochodem, když dám slovo do uvozovek, nemyslim ho tak uplně smrtelně vážně ;-)

 

Runner:

ano, to je pochopitelně ideální stav. To co dělám já, to zohledňuje fakt, že na jeden svitek nefotim při uplně stejnejch světelnejch podmínkách. Místo N-1 (-2), N a N+1 (+2) dělám cosi jako C (kontrastní volání),N (normální) a V (vyrovnávací), čimž docílim toho, že na jeden svitek můžu fotit podobný, ale ne uplně stejný scény a pak to právě doladim tim MG papírem. Dále se dá zohledňovat důležitost snímku: je tam pár věcí, který chci přesně, tak to podle toho vyvolám; zbytek jsou míň důležitý cvaky, který ale taky nějak vyjdou. Vono teda, abych byl upřímnej, ty výsledky celkově nic moc i v případě skutečnýho ZS na planfilmy :smile:

Ale nie :)

A co

T-MAX100 + X-Tol ...

Tri-X + D-76

320TX + HC-110

T-MAX100 + Tanol

Ale z posledneho obdobia aj PyrocatHD, Tanol, 510Pyro, PC-TEA, D23, DD23, D25, DD76 + T-MAX100.

 

Vsetko toto mam naskusane, dokonca v prirode, kde mraky ficia tak rychlo, ze nie si v stave namerat aspon dve zony.

 

Posledne bolo rucne vyvolavanie C-41 + farebny film.

 

A preco Trix a (original) Diafine? Pretoze pohodlne fotis pri ISO1600 a jednej 100W ziarovke. To mozu byt uplne ine dovody :) Hlavne ked si sucastou oslavy :)


  • 0

#25 duuri

duuri

    Dost toho nakecá

  • Předplatitel
  • 816 příspěvků(y)
  • LocationBratislava, SK
Reputace: 266

Publikováno 30 květen 2016 - 09:52:24

k tej hc110 :) s trochou snahy zamenis aj za lc29

 

link


  • 1

#26 Nimrod

Nimrod

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 395 příspěvků(y)
  • LocationPísek
Reputace: 294

Publikováno 30 květen 2016 - 13:36:36

JaKuBe: nepamatuji se, že bych se setkal s nerovnoměrným vyvoláním. s nerovnoměrnými bromidovými pruhy ale ano. nicméně semistand je přece jen asi rozumnější volba jak stand, evidentně je těch rizik zbytečně mnoho


  • 0

#27 JaKuBe

JaKuBe

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 53 příspěvků(y)
  • LocationKlatovy
Reputace: 4

Publikováno 30 květen 2016 - 14:44:40

JaKuBe: nepamatuji se, že bych se setkal s nerovnoměrným vyvoláním. s nerovnoměrnými bromidovými pruhy ale ano. nicméně semistand je přece jen asi rozumnější volba jak stand, evidentně je těch rizik zbytečně mnoho

No právě. Rizik je spousta. Setkal jsem se i s bublinkami, ačkoli jsem s vývojnicí mlátil o zem jak zběsilý. Taky se špatně vyvolanými okraji v místech styku filmu s cívkou vývojnice atd. Na ploché filmy asi dobrý postup ale na kino či svitek ve svislé poloze to chce alespoň minimální pohyb. Upozorňuju, že překlopení v polovině doby, tedy obvykle ve 30té minutě, které je mnohými doporučováno, mě nepomohlo.
  • 0

#28 Erik Kurach

Erik Kurach

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 222 příspěvků(y)
Reputace: 901

Publikováno 31 květen 2016 - 09:01:44

Vážený kolego, JaKuBe, dovolte připojit drobnou poznámku, týkající se Vámi zmiňovaných nerovnoměrností při vyvolávání. Koncentrát vývojky Kodak HC-110 není možné použít bez řádného promíchání, neboť se jen velmi pomalu po naředění ve stanoveném objemu vody homogenizuje. Ideální je použití magnetické míchačky, nebo v případě ručního míchání ředěného roztoku speciálního pádélka s otvory. I po zdánlivě dlouhé době míchání se těžší složka koncentrátu drží ve spodní části nádoby. Doporučuji pro kontrolu homogenity prosvítit nádobu s ředěným koncentrátem směrem od zadní strany miniaturní kapesní LED klíčenkou v tmavém místě, bez denního osvětlení. Pokud jsou v roztoku patrné nerovnoměrné opalizující vrstvy, je nezbytné připravovaný roztok dále důkladně rozmíchat. Uvedený jev může i ve Vašem případě způsobovat nerovnoměrné působení vývojka na spodní a horní plochu vyvolávaného filmu.  S pozdravem: "Starý Jezevec" Erik


  • 0

#29 Ctvrtek

Ctvrtek

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 191 příspěvků(y)
  • LocationŽatecko
Reputace: 83

Publikováno 31 květen 2016 - 10:10:08

kolego Eriku: po ,,podědění" vybavení komory byla mezi ostatními věcmi i láhev polospotřebované HC-110 neznámého data, která potřebovala vámi popsané míchání.

Stará došla a já byl nucen koupit láhev novou (nic jiného již nepoužívám a občas se divím proč není v našich končinách oblíbenější). A zdá se že její konzistece není tak hustá, má světlejší barvu a rozmíchává se lépe. A to nejdůležitější je, že výsledek je stále stejně dobrý.


  • 0

#30 JaKuBe

JaKuBe

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 53 příspěvků(y)
  • LocationKlatovy
Reputace: 4

Publikováno 31 květen 2016 - 11:52:29



Vážený kolego, JaKuBe, dovolte připojit drobnou poznámku


Ano, i tohle může být příčina, jak jsem se dočetl na internetech. Ovšem ani řádné rozmíchání neodstraní ty ostatní defekty, na které jsem stihl za tu krátkou dobu, po kterou se s analogovou fotografií zabývám, narazit. Alespoň u "rodinalu" či co že to vlastně dneska je. S HC-110 zkušenosti nemám. Proto raději semistand.

Odesláno z mého Nexus 5X pomocí Tapatalk
  • 0

#31 jirin_ol

jirin_ol

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 785 příspěvků(y)
  • LocationSrdce Sedlecké plošiny
Reputace: 1 281

Publikováno 31 květen 2016 - 13:39:24

atomal forever ! 

:mrgreen:


  • 0

#32 keko

keko

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 061 příspěvků(y)
  • LocationSlovakia, Juzna 1, 900 42 Alzbetin Dvor
Reputace: 1 034

Publikováno 1 červen 2016 - 08:39:51

Jeden zahranicny nazor na "stand development":

I love stand development. The Jobo ATL does the development while I stand by and have a beer. But I have noticed that the effect of the beer is only short term and wears off until the negatives are dry (i.e. the next day), so the superior quality effect does not last!


  • 5




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních