Kazdy objektiv snima zorne pole, ktore ma kruhovy tvar. Zmenseny, ci zvacseny kruh potom niekam premietne. V tom kruhu nie je kazda prenesena informacia rovnocenna. Z dovodov, ktore sa daju dostudovat (chyby objektivov), klesa kvalita smerom od stredu ku krajom. Hlavne ostrost a mnozstvo preneseneho svetla. Da sa vsak vzdy najst kruznica okolo stredu, ktora je hranicou medzi dobrymi a nepouzitelnymi informaciami. Kruh vnutri sa pouzit da, plocha za kruznicou moze subjektivne fungovat, ale dobra uz nie je.
Ohniskova vzdialenost objektivu je jeho vlastnost, ktora hovori o zobrazovacom pomere. Cim je ohn. vzd. vacsia tym je zobrazovaci pomer vacsi.
- Standartne zvacsovacie objektivy maju priemer pouzitelneho snimaneho kruhu rovny aspon ohniskovej vzdialenosti. Ak teda chces snimat a premietnut predlohu 6x6 cm, musi sa ti cely zmestit do kruhu. Vzdialenost medzi dvoma najvzdialenejsimi bodmi stvorca 6x6cm je jeho uhlopriecka rovnajuca sa asi 8.5cm. Pre tento format sa preto navrhuju objektivy s 80mm ohniskovou vzdialenostou. 6x9cm ma uhlopriecku asi 10.5cm, preto sa pouziva optimalne objektiv s ohn. vzd, 105mm, atd.
Nie ze by sa nedala pouzit 105mm obj pre zvacsovanie filmu 6x6cm. Ide to a s velkym uspechom. Preco to ale nie je optimalne napisem nizssie.
- Sirokouhle zv. objektivy maju priemer snimaneho kruhu vyrazne vaccsi ako je jeho ohniskova vzdialenost. Taketo objektivy sa pouzivaju vsade tam, kde chyba priestor na zvacsovanie. Tyc nedovoli urobit vacsiu zvacseninu, tak sa pouzije sirokouhly zv. objektiv.
A teraz - preco sa 105-kou nezvacsuju kinofilmy: Kazdy objektiv ma nejaku rozlisovaciu schopnost. Male objektivy ju maju spravidla vyznamne vyssiu, ako velke objektivy. Dobry zvacsovaci objektiv na kino - 50mm prenesie povedzme 100 ciar/mm. 105mm prenesie povedzme 50ciar/mm. Ked to vynasobis plochami predloh (24x36mm vs 60x90mm), zistis, ze ta 105-ka na tom nie je vozbec zle. Iba sa musi vyuzit cela ta plocha. Ked z nej vyuzijes iba mizivy podiel, ta-tam je briskna ostrost, ktoru ocakavas. Tak je to i s mnozstvom preneseneho svetla a chybat ti bude aj polcha, ktoru by si mohol nazvacsovat, keby si vyuzil celu pouzitelnu plochu.
Su vynimky. Ked som mal Apo Rodagon 80 mm, ten bez akychkolvek problemov zobrazil predlohu 6x9cm. A v strede bol ostrejsi, ako 50-ka, co som vtedy mal. Kedze sa Durst M805 dal otocit a premietat na stenu, nerobilo mi problem ani obmedzenie zvacsovanej plochy. U objektivov za tisic a viac Eur idu robit veci bez kompromisov.