Přejít na obsah


Fotka

Ohnisko zvětšovacího objektivu


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
35 odpovědí na toto téma

#1 Mlok1327332595

Mlok1327332595

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 56 příspěvků(y)
  • LocationPraha 6
Reputace: 0

Publikováno 7 červen 2016 - 08:46:52

Ahoj vsem,

 

podle pravidla "neexistuje blby dotaz, je lepsi byt za blbce jednou, nez cely zivot" se tedy ptam. Vim, ze uz tu informace kolem jsou, ale ackoli jsem je precetl, neni mi to jasne. 

 

Jak je to s ohniskovou vzdalenosti zvetsovaciho objektivu versus formatu filmu? Mam Magnifax 3a, k nemu mam nekolik objektivu, ale nejlepsi je Meogon 2.8 80mm, pouzivam ho na vsechno. Na kino i svitky (zatim delam jen 6x6, 6x9 mam v planu). A subjektivne se mi zda ze to funguje, mam doma jeste myslim 50, 40 a neco delsiho (120 mm) tusim. Vim ze by se spravne mely pouzivat na kazdy format jiny objektiv, ale porad nechapu proc? jaky je k tomu duvod? Subjektivne se zda ze to funguje (tak pouzivam ten nejlepsi co mam).

 

A jeste tedy, je lepsi (z nejakeho duvodu) pouzivat pro kino jiny, ackoli kvalitativne mnohem horsi, objektiv?

 

Omlouvam se za blbej dotaz a diky moc.

 

Mlok


  • 0

#2 Notorius

Notorius

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 723 příspěvků(y)
Reputace: 214

Publikováno 7 červen 2016 - 09:40:01

Ahoj vsem,

 

podle pravidla "neexistuje blby dotaz, je lepsi byt za blbce jednou, nez cely zivot" se tedy ptam. Vim, ze uz tu informace kolem jsou, ale ackoli jsem je precetl, neni mi to jasne. 

 

Jak je to s ohniskovou vzdalenosti zvetsovaciho objektivu versus formatu filmu? Mam Magnifax 3a, k nemu mam nekolik objektivu, ale nejlepsi je Meogon 2.8 80mm, pouzivam ho na vsechno. Na kino i svitky (zatim delam jen 6x6, 6x9 mam v planu). A subjektivne se mi zda ze to funguje, mam doma jeste myslim 50, 40 a neco delsiho (120 mm) tusim. Vim ze by se spravne mely pouzivat na kazdy format jiny objektiv, ale porad nechapu proc? jaky je k tomu duvod? Subjektivne se zda ze to funguje (tak pouzivam ten nejlepsi co mam).

 

A jeste tedy, je lepsi (z nejakeho duvodu) pouzivat pro kino jiny, ackoli kvalitativne mnohem horsi, objektiv?

 

Omlouvam se za blbej dotaz a diky moc.

 

Mlok

Ty děláš jen malý fotky, viď? :-) Zkus si s tím Meogonem 80 udělat fotku 30x40 z kinofilmu a bude ti to hned jasný.

Dále na 6x9 už asi moc rohy ta osmdesátka nepokryje, tam budeš potřebovat nějakou stopětku (apod.).


  • 0

#3 Orfanic

Orfanic

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 63 příspěvků(y)
Reputace: 25

Publikováno 7 červen 2016 - 09:41:06

Použití jiného ohniska (typicky většího), než by příslušelo danému formátu negativu má vliv pouze na dobu osvitu - negativ musí být dál od papíru, aby obraz vykryl stejnou plochu papíru.

 

Prostě se zvětšuje "výřez".

 

Příklad:

Na stejně dlouhé tyči zvětšováku (1m) je možné z kinofilnu objektivem 50 udělat zvětšeninu třeba až 10x, s objektivem 80 "jenom" 7x.

Čas u zvěšeniny 5x bude pro 50 15 vteřin, pro 80 25 vteřin.

Všechny časy, délky, zvětšení a poměry jsou fiktivní a slouží jenom pro ilustraci!!!


  • 0

#4 Luigi

Luigi

    Dost toho nakecá

  • Předplatitel
  • 696 příspěvků(y)
  • LocationTábor
Reputace: 124

Publikováno 7 červen 2016 - 09:43:29

A druhá strana stejné mince.  Zkus si meogonem 80 udělat fotku z negativu 6x9 - ono se to tam nevejde, musíš na vyšší ohnisko.Zdařec Luigi :shock:


  • 0

#5 Fire

Fire

    Nováček

  • Předplatitel
  • 216 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 103

Publikováno 7 červen 2016 - 09:44:33

Meogon 80 na kino je v pohodě; využíváš jenom středovou část pole, ta je opticky nejlepší. Jediný teoretický důvod proč raději používat padesátku mě napadá, že dřív "dojde" tyč - stejného zvětšení dosahuješ s větším výtahem - ale prakticky je to blbost, Magnifax jí má dlouhou. Meogon 80 je mazlík, mám ho také a mám ho rád :)

6x9 s osmdesátkou nedáš, nevykreslí Ti kraje. Zkus si to a uvidíš, stačí prázdný rámeček bez negativu a uvidíš, že strany stínu jsou do kulata.

O ohniskách a typech více stránky Meopty http://www.meoptahis...ndex.php?id=350
  • 0

#6 Notorius

Notorius

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 723 příspěvků(y)
Reputace: 214

Publikováno 7 červen 2016 - 10:02:23

Meogon 80 na kino je v pohodě; využíváš jenom středovou část pole, ta je opticky nejlepší. Jediný teoretický důvod proč raději používat padesátku mě napadá, že dřív "dojde" tyč - stejného zvětšení dosahuješ s větším výtahem - ale prakticky je to blbost, Magnifax jí má dlouhou. Meogon 80 je mazlík, mám ho také a mám ho rád :)

6x9 s osmdesátkou nedáš, nevykreslí Ti kraje. Zkus si to a uvidíš, stačí prázdný rámeček bez negativu a uvidíš, že strany stínu jsou do kulata.

O ohniskách a typech více stránky Meopty http://www.meoptahis...ndex.php?id=350

Krom toho, že "dojde tyč", prodlouží se i osvit.


  • 0

#7 keko

keko

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 444 příspěvků(y)
  • LocationSlovakia, Alžbetin Dvor 130
Reputace: 473

Publikováno 7 červen 2016 - 12:17:17

Kazdy objektiv snima zorne pole, ktore ma kruhovy tvar. Zmenseny, ci zvacseny kruh potom niekam premietne. V tom kruhu nie je kazda prenesena informacia rovnocenna. Z dovodov, ktore sa daju dostudovat (chyby objektivov), klesa kvalita smerom od stredu ku krajom. Hlavne ostrost a mnozstvo preneseneho svetla. Da sa vsak vzdy najst kruznica okolo stredu, ktora je hranicou medzi dobrymi a nepouzitelnymi informaciami. Kruh vnutri sa pouzit da, plocha za kruznicou moze subjektivne fungovat, ale dobra uz nie je.

Ohniskova vzdialenost objektivu je jeho vlastnost, ktora hovori o zobrazovacom pomere. Cim je ohn. vzd. vacsia tym je zobrazovaci pomer vacsi.

- Standartne zvacsovacie objektivy maju priemer pouzitelneho snimaneho kruhu rovny aspon ohniskovej vzdialenosti. Ak teda chces snimat a premietnut predlohu 6x6 cm, musi sa ti cely zmestit do kruhu. Vzdialenost medzi dvoma najvzdialenejsimi bodmi stvorca 6x6cm je jeho uhlopriecka rovnajuca sa asi 8.5cm. Pre tento format sa preto navrhuju objektivy s 80mm ohniskovou vzdialenostou. 6x9cm ma uhlopriecku asi 10.5cm, preto sa pouziva optimalne objektiv s ohn. vzd, 105mm, atd.

Nie ze by sa nedala pouzit 105mm obj pre zvacsovanie filmu 6x6cm. Ide to a s velkym uspechom. Preco to ale nie je optimalne napisem nizssie.

- Sirokouhle zv. objektivy maju priemer snimaneho kruhu vyrazne vaccsi ako je jeho ohniskova vzdialenost. Taketo objektivy sa pouzivaju vsade tam, kde chyba priestor na zvacsovanie. Tyc nedovoli urobit vacsiu zvacseninu, tak sa pouzije sirokouhly zv. objektiv.

A teraz - preco sa 105-kou nezvacsuju kinofilmy: Kazdy objektiv ma nejaku rozlisovaciu schopnost. Male objektivy ju maju spravidla vyznamne vyssiu, ako velke objektivy. Dobry zvacsovaci objektiv na kino - 50mm prenesie povedzme 100 ciar/mm. 105mm prenesie povedzme 50ciar/mm. Ked to vynasobis plochami predloh (24x36mm vs 60x90mm), zistis, ze ta 105-ka na tom nie je vozbec zle. Iba sa musi vyuzit cela ta plocha. Ked z nej vyuzijes iba mizivy podiel, ta-tam je briskna ostrost, ktoru ocakavas. Tak je to i s mnozstvom preneseneho svetla a chybat ti bude aj polcha, ktoru by si mohol nazvacsovat, keby si vyuzil celu pouzitelnu plochu.

Su vynimky. Ked som mal Apo Rodagon 80 mm, ten bez akychkolvek problemov zobrazil predlohu 6x9cm. A v strede bol ostrejsi, ako 50-ka, co som vtedy mal. Kedze sa Durst M805 dal otocit a premietat na stenu, nerobilo mi problem ani obmedzenie zvacsovanej plochy. U objektivov za tisic a viac Eur idu robit veci bez kompromisov.


  • 9

#8 jirin_ol

jirin_ol

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 377 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 783

Publikováno 7 červen 2016 - 12:43:40

keko:   amen. 


  • 0

#9 Horenak

Horenak

    Nováček

  • Předplatitel
  • 271 příspěvků(y)
  • Locationsever a východ Čech, jihovýchod NDR
Reputace: 109

Publikováno 7 červen 2016 - 18:28:12

 Kazdy objektiv ma nejaku rozlisovaciu schopnost. Male objektivy ju maju spravidla vyznamne vyssiu, ako velke objektivy. 

 

Čím je to dáno? Tohle čtu poprvé v životě. 


  • 0

#10 keko

keko

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 444 příspěvků(y)
  • LocationSlovakia, Alžbetin Dvor 130
Reputace: 473

Publikováno 7 červen 2016 - 22:08:38

Ahoj. Je to velmi jednoduche. Cez objektiv prejde +/- 200 000 000 bodov. A je jedno na aky format. Z definicie rozlisovacej schopnosti teda ma kinofilmovy objektiv vacsie rozlisenie/mm ako povedzme svitkacovy objektiv.

Ako ale velmi chce osidit vyrobca objektivu uzivatela svitkacu, zavisi na nom. U kinofilmu si dovolit moc nemoze. Su vsak unikatne stredoformatove objektivy (90-ka pre Mamiya 7 myslim), kde rozlisenie ide za hranicu bezne dosahovanu na kinofilm ...

Najzaujimavejsie vsak je, ze oko vnima ostrost uplne inak, ako by sa dalo predpokladat z nameranych vysledkov. Vie sa, ze pocit ostrosti rastie s lepsie dosiahnutou hranovou ostrostou roznymi vyvolavacimi technikami a i menej zdatne zv objektivy prenesu takto vyvolane negativy dobre a subjektivne ostro.

Dalej sa vie, ze zdrave oko nevidi viac ako 10 ciar/mm pri standartnych pozorovacich podmienkach (vo vzdialenosti asi 30 cm), pricom paradoxne za ostrejsie vyhodnoti obrazky, ktorych kontrast je maximalny pri obrazovej frekvencii asi 2ciary/mm a pri tych 10ciarach/mm uz kontrast klesa ... (Ciara je vlastne par ciarociek - rovnako sirokej bielej a ciernej vedla seba. Ked je rozdiel medzi bielou a ciernou polovicou ciary dve denzity prave pri 2ciarch/mm, tak je to to najlepsie a ostatnych frekvenciach staci rozdiel povedzme 1.6 denzity ..)  Urcite si si vsimol, ze spravne zrnite filmy vyzeraju na paieri ostrejsie. A napr T-MAX 400 aj objektivne ostrejsi ako Tri-X naozaj je, ale to uz je o inom.

Preco sa teda foti na svitkac, ked kinofilm prenesie rovnake mnozstvo informacii? No nie uplne celkom, pretoze limitujucim faktorom je uz v tomto pripade film, vnutorna antireflexna uprava Hasselbladu byva lepsia, ako u Nikonu a nehovoriac, ze svitkac ma navrch aj v preneseni mnozstva poltonov ...

Preto je dolezite najst tu primeranu kombinaciu vsetkych faktorov a povedzme drahy a spickovy objektiv chapat ako potrebu az pri velkych zvacseniach. 15x20 cm sa da zvacsovat s cistym a neposkodenym Anaretom.


  • 3

#11 Horenak

Horenak

    Nováček

  • Předplatitel
  • 271 příspěvků(y)
  • Locationsever a východ Čech, jihovýchod NDR
Reputace: 109

Publikováno 7 červen 2016 - 22:34:14

O tom asi budu muset chvíli přemýšlet.


  • 0

#12 keko

keko

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 444 příspěvků(y)
  • LocationSlovakia, Alžbetin Dvor 130
Reputace: 473

Publikováno 7 červen 2016 - 22:40:37

Ak je to problematika, ktora ta zujala, da sa samozrejme dostudovat. Rozlisovacia schopnost v anglictine je RESOLVING POWER. Ak narazis na nejake rozdiely v tvrdeniach, rad podiskutujem. :)


  • 0

#13 Mlok1327332595

Mlok1327332595

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 56 příspěvků(y)
  • LocationPraha 6
Reputace: 0

Publikováno 8 červen 2016 - 09:40:44

Wow, strucne odpovim, vsem moc diky za cenne informace :-) moc si jich vazim a plne je vyuziju. Sice zvetsuju hodne let ale nikdy jsem nedelal vetsi zvetseniny nez nejaky 18x24 cca, na vetsi se chystam az ted.

 

S tim ze dojde tyc u ohniska mi bylo jasne, jen jsem myslel ze to je az za dyl ne tak brzy. Kazdopadne jsem to bral prilis doslova, tzn (80 kinofilm nejde v zadnem pripade ani 9x13 atp, proto jsem si taky nebyl jistej). 

 

Moc vsem dekuju! 

 

Keko: diky moc, tema me urcite zajima a dal si neco zjistim, kdyz ted chapu duvod a vim zaklad a taky terminologii neni problem si zjistit vice:)

 

Dobre svetlo a poctivou tmu vsem


  • 0

#14 Mlok1327332595

Mlok1327332595

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 56 příspěvků(y)
  • LocationPraha 6
Reputace: 0

Publikováno 8 červen 2016 - 09:44:45

2 keko : ad ostrosti na papire, ano vsiml jsem si, ze kdyz mam negativ s ostre vykreslenym zrnem je hranova ostrost na papire znatelne lepsi, to mi dava smysl. Volam v rodinalu, ktery aspon pri mem procesu na filmech co pouzivam nejcasteji (ilford hp5+, fomapan 400 svitek), pridava silne na ostrosti na napire, jemnejsi filmy s mensim zrnem, hlavne ISO 100 a volane treba standem mi prisly vzdy o neco mene ostre


  • 0

#15 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 031 příspěvků(y)
Reputace: 215

Publikováno 8 červen 2016 - 09:51:19

A všechno je to o tom sudkovském a helbichovském: "kontakt je kontakt...!"  :-P


  • 1

#16 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 031 příspěvků(y)
Reputace: 215

Publikováno 8 červen 2016 - 09:57:30

A k té Mamiyi a jejím objektivům... Je tady kolegyně, která fotografuje Mamiyou 7II a 43mm sporadicky, protože jí "ostrost" objektivu připadá až  příliš řezavá!

A ona řezavá opravdu je. U těchto objektivů (mám 43,50,65,80 ) je 90 procent výsledku již opravdu o druhu filmu, způsobu expozice a vyvolání. Takový Acros v DS=12 dává obrázky, na kterých se stoupajícím zvětšením (já jsem dělal max. 50x60, ale také "mohutné" výřezy) furt "přibývá informace". Pravda, téměř nikdy jsem nefotil bez stativu...


  • 0

#17 Notorius

Notorius

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 723 příspěvků(y)
Reputace: 214

Publikováno 8 červen 2016 - 10:03:32

A k té Mamiyi a jejím objektivům... Je tady kolegyně, která fotografuje Mamiyou 7II a 43mm sporadicky, protože jí "ostrost" objektivu připadá až  příliš řezavá!

A ona řezavá opravdu je. U těchto objektivů (mám 43,50,65,80 ) je 90 procent výsledku již opravdu o druhu filmu, způsobu expozice a vyvolání. Takový Acros v DS=12 dává obrázky, na kterých se stoupajícím zvětšením (já jsem dělal max. 50x60, ale také "mohutné" výřezy) furt "přibývá informace". Pravda, téměř nikdy jsem nefotil bez stativu...

Neboť kvalitní stativ jest nejlepším objektivem. :-) Toto heslo ovšem nemám z vlastní hlavy,


  • 1

#18 Erik Kurach

Erik Kurach

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 431 příspěvků(y)
  • LocationSlanej Vrch 326m n.m. ( vleže )
Reputace: 304

Publikováno 9 červen 2016 - 11:02:34

Vážení kolegové, s celým fotografickým řetězcem, který jsme každý zcela individuálně sestavili je to obdobné, jako když přicházíme z lesa s košíkem plných hub. Dopředu nelze odhadnout, co se nám cestou připlete do cesty a jaké bude složení vytoužené smaženice. Vždy je to souhrn mnoha náhod a kompromisů. Předpokládám, že nikdo z nás si v počátečním "ataku fotografickém" předem nesedl s tužkou za uchem, kupou nejrůznějších speciálních obrazových testů a zlatou kreditní kartou v kapse u košile a celý proces pořizování fotografického vybavení započal přísnou selekcí všeho, co bylo běžným standardem a vybíral jen to naprosto nejdokonalejší. Připouštím, že v době, kdy si někdo zařizoval živnost, postupoval zmíněným způsobem, ale v běžné praxi u amatérů se jedná o poněkud obsedantní výjimku. O něco jednodušší je situace v případě, kdy existuje fixní představa o budoucím formátu, ohniscích objektivů a cílové velikosti zvětšenin, které jsou limitovány kvalitou a typem zvětšovacího objektivu. Patří sem i STATIV, který je stejně důležitý ve stadiu snímání, tak i při zvětšování, jak trefně připomenul kolega Notorius. Situace, kdy v přístroji máme velmi kvalitní film, snímáme dle přesného měření osvětlení velmi kvalitním objektivem s fotografickou komorou na pevném stativu, optimálně vyvoláme film a ve finále zvětšujeme zvětšovacím přístrojem, který držíme nad průmětnou v rukou, je poněkud zvláštní a zvětšovací přístroj automaticky spojujeme s představou pevné sestavy. Fakt, že snímáme záběr za těch absurdních podmínek a třeseme s přístrojem v rukou někdy až příliš, což se na výsledné ostrosti snímků odráží v samém počátku přímo katastroficky se přechází takřka bez povšimnutí. Stativ je za podmínek, kdy je možné jej využít, nejlevnější cestou k ostrým zvětšeninám. Mnozí až po této praktické zkušenosti dodatečně zjistí, že jejich vybavení je mnohem lepší, než si doposud ve své setrvačné mysli dokázali představit. Zvětšujte své snímky z ruky se zvětšovací skříní v rukou a zvětšujte své snímky pořízené za použití stativu se zvětšovacím přístrojem na stativové tyči. Vzniklé fotografie metodou a) = umění, metodou B) = technicky poučeně zvládnutá fotografie. S pozdravem: "Starý Jezevec" Erik


  • 1

#19 maaca

maaca

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 60 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 10 červen 2016 - 07:00:14

Připojím lehce OT dotaz. Nechce se mi zakládat nové vlákno.

Nevíte o on-line kalkulačce/tabulce ze které bych zjistil jak velký bude obraz kinofilmu/středoformátu/..., promítnutý zvětšovákem s objektivem 50mm/80mm/... při určité výšce výtahu?


  • 0

#20 mars

mars

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 37 příspěvků(y)
Reputace: 29

Publikováno 10 červen 2016 - 08:22:26

Kalkulátor nevím, ale možná by stačilo toto:

http://www.fyzika007...ticka-mohutnost


  • 1

#21 Notorius

Notorius

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 723 příspěvků(y)
Reputace: 214

Publikováno 10 červen 2016 - 08:42:59

Kalkulátor nevím, ale možná by stačilo toto:

http://www.fyzika007...ticka-mohutnost

No, to nevím. :-D Dá-li se to vůbec aplikovat pro vícečočkovou soustavu, kterou je objektiv.


  • 0

#22 mars

mars

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 37 příspěvků(y)
Reputace: 29

Publikováno 10 červen 2016 - 09:03:22

Objektiv se chová jako spojná čočka. Takže pokud nejde o naprostou přesnost, kde bychom museli uvažovat o optickém "středu" objektivu (uzlovém bodu), ale o orientační hodnoty, funguje to docela pěkně -- takže kalkulátor v Excelu je zde: https://drive.google...iew?usp=sharing Vzdálenost "objektiv-pozitiv" je tedy přesně vzato vzdálenost uzlového bodu od průmětny a obdobně "výtah ostření" je vzdálenost uzlového bodu objektivu od negativu.

 

Enjoy,

 

Martin


  • 2

#23 maaca

maaca

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 60 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 10 červen 2016 - 09:03:43

 

Kalkulátor nevím, ale možná by stačilo toto:

http://www.fyzika007...ticka-mohutnost

No, to nevím. :grin: Dá-li se to vůbec aplikovat pro vícečočkovou soustavu, kterou je objektiv.

 

 

Mno, ten vzoreček znám, ale netuším jak odhadnout (spočítat?) předmětovou vzdálenost, která se mění při zaostřování.


  • 0

#24 mars

mars

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 37 příspěvků(y)
Reputace: 29

Publikováno 10 červen 2016 - 09:08:38

Když si stáhnete výše uvedený XLS, je to z toho zřejmé... Obrazová vzdálenost je Z-násobek předmětové, kde Z je zvětšení, tedy požadovaný poměr velikosti negativu a pozitivu. (Přesně vzato by -Z-násobek :-)


  • 0

#25 maaca

maaca

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 60 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 10 červen 2016 - 09:17:44

Když si stáhnete výše uvedený XLS, je to z toho zřejmé... Obrazová vzdálenost je Z-násobek předmětové, kde Z je zvětšení, tedy požadovaný poměr velikosti negativu a pozitivu. (Přesně vzato by -Z-násobek :smile:

 

Perfektní. Mám ten excel otevřený, a už chápu jak to funguje. :-) Moc děkuji.


  • 0

#26 mars

mars

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 37 příspěvků(y)
Reputace: 29

Publikováno 10 červen 2016 - 09:17:57

Připojím lehce OT dotaz. Nechce se mi zakládat nové vlákno.

Nevíte o on-line kalkulačce/tabulce ze které bych zjistil jak velký bude obraz kinofilmu/středoformátu/..., promítnutý zvětšovákem s objektivem 50mm/80mm/... při určité výšce výtahu?

Malá omluva -- kalkulačku jsem "spíchnul" tak, že se zadává rozměr negativu, ohnisková vzdálenost a rozměr pozitivu a "výška výtahu" vyjde, takže trochu jinak, než bylo zadáno. 


  • 0

#27 jirin_ol

jirin_ol

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 377 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 783

Publikováno 13 červen 2016 - 08:10:20

... Su vynimky. Ked som mal Apo Rodagon 80 mm, ten bez akychkolvek problemov zobrazil predlohu 6x9cm. A v strede bol ostrejsi, ako 50-ka, co som vtedy mal.  ... U objektivov za tisic a viac Eur idu robit veci bez kompromisov.

Apo-Rodagon-N 80mm/4 je můj nejoblíbenější zvětšovací objektiv - nejen pro 6x6,  ale  i  pro  kinofilm  pro rozměr papíru do 30x40mm,  kdy jsem sice nucen  aplikovat prodloužení ruky, když musím hlavu sehnout k zaostřovací lupě  (cca 60cm dlouhou tyčkou nasazenou na kolečko mikroostření).  Párkrát jsem s tím  dělal i z 6x8 negativu (čistých 56x76mm) na menší rozměr papíru (24x30),   po přečtení Kekova komentu jsem zkusil tedy i  6x9 (resp.  56x83) a na větší papír  (42x60cm).   Musím přiznat příjemné překvapení,  když  při cloně  8  je výsledek  bez viditelného zhoršení kresby i  v rozích, úbytek světla  v rozích  cca  1/2EV, což akorát vyrovnává  úbytek světla  v  rozích na negativu  snímaném  90mm/3,5 při cloně  5,6.  


  • 0

#28 ďuroT

ďuroT

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 348 příspěvků(y)
  • LocationBA, SK
Reputace: 233

Publikováno 14 červen 2016 - 11:56:11

Páni, zveziem sa s dotazom ku ohnisku zväčšovacích objektívov.

Keby som chcel použiť niektorý z nich na panoramatickú kameru (tzv. swing lens, princíp ako u Horizonu) - kde by som mal dať os rotácie? Niečo som študoval, názory sa rôznia....niekto že do predného nodálneho bodu, iný že do clony...priznám sa, optike veľmi nerozumiem. Uvítam rady, nápady, linky. Dík!


  • 0

#29 jirin_ol

jirin_ol

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 377 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 783

Publikováno 14 červen 2016 - 12:07:26

kdysi  jsem  nodální  bod  ze  stejného důvodu  hledal  též  (G bod se hledá daleko líp, je to zábavnější) ..   pomohl jsem si   rozestavěním sirek (špejlí) dle  jakéhosi  kdesi  uveřejněného návodu.   dokonce jsem si  kvůli tomu  koupil   takový bazmek  na  stativovou hlavu,  abych si mohl  šoupat sestavou  aparát-objektiv  sem tam...   ještě ho mám schovanej :-D,  panorama už dávno sice  nedělám (digi leží  už  pár let  ve skříni docela  smutně),  ale  ten bazmek se hodí  i  na  vyvážení  aparátu s těžkým dlouhým objektivem,  aby  nepadal  na  čumák  či  nepřevrhl stativ :-)


  • 1

#30 ďuroT

ďuroT

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 348 příspěvků(y)
  • LocationBA, SK
Reputace: 233

Publikováno 14 červen 2016 - 12:13:37

Jiří, nodála nájsť viem (aj keď ten bazmek vie dosť pomôcť!) - otázka je, či okolo neho rotovať? Všetko vraví, že hej.... ale... objavil som aj zdroje, ktoré tvrdili inak. A tož teraz neviem, tak že sa poradím s miestnymi borcami :)


  • 0

#31 jirin_ol

jirin_ol

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 377 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 783

Publikováno 14 červen 2016 - 12:59:53

já to  kol  toho nalezeného bodu  otáčel (vyvážené přesně dle  vodováhy),  jedině  tak  se  stěžejní body  ve  složeném panoramatu  neposouvaly  kamsi  do nevímkam...


  • 0

#32 jirin_ol

jirin_ol

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 377 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 783

Publikováno 14 červen 2016 - 13:06:27

p.s.   ale  ten  bod,  kolem kterého se beztrestně  může  aparát  otáčet,   asi není  nodální bod...      nicméně,   tady je to celkem  jednoduše vysvětleno: http://angrezphoto.c...od_bez_paralaxy


  • 0

#33 ďuroT

ďuroT

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 348 příspěvků(y)
  • LocationBA, SK
Reputace: 233

Publikováno 14 červen 2016 - 14:34:14

Díky za pekný odkaz, naštudujem.

Moja situácia je možno (?) trochu iná - dráha filmu (zvitku) bude zahnutá, otáčať sa bude len objektív. 


  • 0

#34 keko

keko

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 444 příspěvků(y)
  • LocationSlovakia, Alžbetin Dvor 130
Reputace: 473

Publikováno 14 červen 2016 - 17:45:39

Díky za pekný odkaz, naštudujem.

Moja situácia je možno (?) trochu iná - dráha filmu (zvitku) bude zahnutá, otáčať sa bude len objektív. 

Kufa Pano ?


  • 0

#35 ďuroT

ďuroT

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 348 příspěvků(y)
  • LocationBA, SK
Reputace: 233

Publikováno 15 červen 2016 - 12:25:47

keko :)
nie KUFA810 ale PAK617 / pano kamera . zatiaľ len myšlienkový experiment, aby sme furt neriešili len hypotéky a pracovné problémy.
ale zaujímavý....s použitím krokových motorov a 3D tlače si to viem predstaviť...taký hodinový čas v tmavom lese by nemusel byť na zahodenie.

tak len prezisťujem.
hlásiš sa na debatu pri káve?

:)
  • 0

#36 keko

keko

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 444 příspěvků(y)
  • LocationSlovakia, Alžbetin Dvor 130
Reputace: 473

Publikováno 15 červen 2016 - 14:43:33

Hlasim. Som v piatok, sobotu a nedelu v robote cely den.

Neviem, ci budem napomocny, ale kavu - kedykolvek!

:)


  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních