Přejít na obsah


Fotka

Předmětová vzdálenost a perspektiva snímku


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
14 odpovědí na toto téma

#1 Erik Kurach

Erik Kurach

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 222 příspěvků(y)
Reputace: 901

Publikováno 10 červen 2016 - 10:11:27

Vážení kolegové, využíváte tvůrčím způsobem všechny možnosti cílené volby předmětové vzdálenosti od fotografovaného objektu ke změnám perspektivy Vašich snímků? Čím je předmětová vzdálenost objektu delší, tím je obrazová perspektiva výsledného snímku více potlačena. Rozdílné ohnisko použitých objektivů nemění perspektivu, perspektivu snímku mění jen vzdálenost a optimální volba ohniska objektivu pro určitý objekt je potřebnou předmětovou vzdáleností vynucena.

S pozdravem "Starý Jezevec" Erik


  • 1

#2 jirin_ol

jirin_ol

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 785 příspěvků(y)
  • LocationSrdce Sedlecké plošiny
Reputace: 1 281

Publikováno 10 červen 2016 - 10:21:44

jo.  Třeba portréty  perspektivního fotografa Miloše M, pořizované rybím očkem...

:-)


  • 0

#3 milosm

milosm

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 798 příspěvků(y)
Reputace: 2 155

Publikováno 10 červen 2016 - 11:05:05

to byl pouze fish eye takumar 17mm/4 moc doterny
  • 0

#4 jirin_ol

jirin_ol

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 785 příspěvků(y)
  • LocationSrdce Sedlecké plošiny
Reputace: 1 281

Publikováno 10 červen 2016 - 11:57:00

Foceno na Falklandech nebo jižněji?


  • 0

#5 LuzJi

LuzJi

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 2 080 příspěvků(y)
  • LocationTábor
Reputace: 712

Publikováno 10 červen 2016 - 13:06:03

Hezky,  Jiří teď jsi tím z Miloše dostal celou větu vcelku ...   ;-)


  • 1

#6 mars

mars

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 169 příspěvků(y)
  • LocationČeské Budějovice
Reputace: 94

Publikováno 10 červen 2016 - 14:31:16

Tak ohnisko perspektivu nemění, to ale platí u rektilineárního objektivu. Rybí oko je ale něco poněkud jiného...


  • 0

#7 PAHIF

PAHIF

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 34 příspěvků(y)
  • LocationBratislava
Reputace: 13

Publikováno 10 červen 2016 - 14:55:39

Vážení temní mágové,

tohle téma u nás na škole v ateliréru vyvolávalo celkem vyostřené debaty. Byl jsem jeden z mála, který používal pro portrét dlouhá ohniska podle klíče:

 

35 mm – postava i s prostředím na šířku
50 mm – celá postava na šířku / postava i s prostředím na výšku
85 mm – půl postavy na šířku / celá postava na výšku
105 mm – hlava a ramena na šírku / půl postavy na výšku
135 mm – hlava a ramena na výšku
200 a 300 – ideální pro hlavu a ramena, případně ještě těsnější portrét... pokud je v studiu dost místa a nevadí vám na model křičet :)

 

Perspektivní zkreslení může být velmi nelichotivé, zejména pro dámy. Takový portrét hlavy s rameny focený 50mm (jak jsem často viděl u svých spolužáků) může modelce přidat pěkných pár kilo... Ovšem, často je voba ohniska omezena tím, co daný fotograf vlastní. Avšak v onom ateliéru bylo k dispozici studenstvu vše, takže to bylo spíš o pohodlnosti. Přecijenom je práce s 200mm krapet náročnější než s 50mm.

 

NB: Výše uvedené hodnoty jsou jen orientační a vztahují se ke kinofilmu ^_^


  • 0

#8 Erik Kurach

Erik Kurach

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 222 příspěvků(y)
Reputace: 901

Publikováno 10 červen 2016 - 15:34:46

Vážený kolego marsi, mým nejširším "praobjektivem" je Canon FD 17mm f/4 S.S.C. Chromring, jež vyniká s přihlédnutím k Ultra ohnisku až obdivuhodnou korekcí obrazových vad při extrémní obrazové perspektivě. Ve fotografické praxi však vyžaduje nestandardní předsunutou a tudíž vzhledem k celé sestavě i velmi nestabilní polohu, aby na snímku nebyly zachyceny nohy stativu i výsledný obraz narušující předměty v jeho těsné blízkosti. Výběr vhodného námětu a pečlivé nastavení každého jednotlivého záběru tak připomíná spíše práci s VF kamerou. Velmi jsem váhal, zda-li se do tak krátkého ohniska ještě vydat, když disponuji objektivem Canon FD 20 f/2.8 S.S.C. Chromring, ale musím se neustále učit, jak tuto velmi náročnou problematiku zobrazení umět kreativně ovládnout. Není to opravdu jednoduché. S pozdravem "Starý Jezevec" Erik  


  • 0

#9 mars

mars

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 169 příspěvků(y)
  • LocationČeské Budějovice
Reputace: 94

Publikováno 10 červen 2016 - 16:04:15

Však ano, pane. Sice mám s těmito širokoúhelnickými problémy zkušenost pouze z používání dírkové komory, ale rozumím. Nicméně moje poznámka mířila jinam, a to k "deformaci" zobrazovaného -- jenže to je na jinou diskuzi, a totiž o tom, jak vnímáme prostor a jak vnímáme obraz... Takže mou poznámku berte jen jako výkřik do tmy komory, myslím, že to na psanou diskuzi pro mě není. 


  • 0

#10 nojgi

nojgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 783 příspěvků(y)
Reputace: 70

Publikováno 10 červen 2016 - 17:22:30

Možná by se ta otázka dala položit jinak. Jaké ohnisko objektivu používám a co mi to přináší. Zda je to jen souboj o co nejširší záběr - já mám 20mm, ty máš jen 35mm a tak sem tím pádem lepší. Pak přijde někdo kdo má 17mm a je ještě větší borec? Druhý konec je podobný, kdo ho má delšího a tlusčího? :-)

 

Nedávno sem narazil v galerii Zahradník v Praze na Hanse Madeje. Výstava se skládala z dokumentárních portrétů ve velkorysém výstavním formátu. A tam to šíro pracovalo skvěle. Zasazovalo lidi do prostředí a událostí. Pokud bude ještě někde vystaveno hodně doporučuji. http://tydenik.echo2...ci-sedivych-dnu

 

Mám rád Irvinga Penna nebo Arnolda Newmana. Tam se taky moc o pravidlech svícení, aby hlava nebyla moc šišatá nebo naopak protáhlá, použitého ohniska nedá moc mluvit.

 

Edward Hopper od Arnolda Newmana

http://theredlist.co...-theredlist.jpg

 

A co Bill Brandt?

https://articulospar...brandt-1960.jpg

 

Nosit sem Tondu Kratochvíla by bylo jen nošemím dříví do lesa.


  • 0

#11 RHx

RHx

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 5 702 příspěvků(y)
  • LocationHK
Reputace: 386

Publikováno 10 červen 2016 - 17:25:19

Hezky,  Jiří teď jsi tím z Miloše dostal celou větu vcelku ...   ;-)

každopádně většinu portrétů dělá osmičkou, tak sedmnáctka je v podstatě záklaďák


  • 0

#12 nojgi

nojgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 783 příspěvků(y)
Reputace: 70

Publikováno 10 červen 2016 - 18:30:51

Ještě v dokumentu třeba ze širokáčů Miloň Novotný http://www.ceskatele...7853-545401.jpg  ,  Wiliam Klein http://www.vincentbo...es/110802_5.jpg , http://img.scoop.it/...F0xjctABnaLJIm9 nebo výtvarnější Saul Leiter http://betterphotogr.../11/pf74816.jpg

 

Z té druhé strany ohniskového pole si teď toho moc nevybavuji.


  • 0

#13 keko

keko

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 061 příspěvků(y)
  • LocationSlovakia, Juzna 1, 900 42 Alzbetin Dvor
Reputace: 1 034

Publikováno 10 červen 2016 - 19:33:24

Vážení kolegové, využíváte tvůrčím způsobem všechny možnosti cílené volby předmětové vzdálenosti od fotografovaného objektu ke změnám perspektivy Vašich snímků? Čím je předmětová vzdálenost objektu delší, tím je obrazová perspektiva výsledného snímku více potlačena. Rozdílné ohnisko použitých objektivů nemění perspektivu, perspektivu snímku mění jen vzdálenost a optimální volba ohniska objektivu pro určitý objekt je potřebnou předmětovou vzdáleností vynucena.

S pozdravem "Starý Jezevec" Erik

Vazeny pan kolega,

Aj ked so mnou nebudu suhlasit mnohi sudobi fotograficki mudrci, uplne - ale naozaj bez vyhrady - podporujem tezu o vzdialenosti a perspektive. My, co sme mali geometriu nie len na zakladnej skole a dalej my, co mame i zaklady deskriptivnej geometrie vieme, ze zvyraznenie, ci potlacenie javov perspektivy nema absolutne co do cinenia s ohniskovou vzdialenostou objektivu. Zmenu ohniskovej vzdialenosti vykoname az nasledne, podla poteby scenu snimat v inom pomere. Teda napred poodideme kvoli perspektive a potom pozijeme primeranu ohniskovu vzdialenost. A naopak, napred sa priblizime a pozijeme primerany sirokouhly objektiv. Takto to robia spickovi reklamni fotografi, ktori maju sadu objektivov kvoli zmene zobrazovacieho pomeru.

(Prel som sa o tomto holom fakte na inom fore (fore vyznavacov nul a jedniciek), ale bol som hlasovanim vacsiny uznany za debila, ked sa na mna sypali z kazdej strany fotografie bagrov snimanych extremne sirokoulymi objektivmi ako dokazovym materialom. "CO NEVIDIS, DEBIL, DOKAZES TAKYTO SNIMOK ZHOTOVIT TELEOBJEKTIVOM?" A tak podobnou vecnou argumentaciou podporovali svoje odlisne stanovisko.

Od vtedy viem dve veci: Pravda nie je vzdy to, co si mysli vacsina a ta druha vec je, ze ludia sice maju niektore vedomosti, ale v praxy ich nedokazu uplatnit (niektore trojuholniky si mnohi mylia so stvorcami).

Najcastejsie pouzivam sirokace. Takymito objektivmi dokazem cielavedome zdoraznit blizsie predmety. Ide to urobit aj zakladakom, ale potom nedostanem na film celu zamyslanu scenu. Naproti tomu dlhsim ohniskom moze poodstupit od zaujmoveho objektu natolko, ze scena za nim sa nezda tak vzdialena, ako v skutocnosti je.

Casto to robime naopak. Nasadime sirokac a hladame zaujimave pohlady. Proti tomu sa neda nic namietat. Ide o zabavu a to je hlavne. Ale ked sa clovek dostane pred problem, ze auto treba odfotit v poloprofile a zaroven vzdialenejsi svetlomet musi mat presne polovicnu velkost toho blizsieho, potom musi odstupovat od auta dovtedy, kym na matnici pomocou pravitka danu podmienku nesplni. Ak je potom auto moc male, clovek musi pouzit iny objektiv s vacsou ohniskovou vzdialenostou. Lebo inak toto sa neda napravit ani vo photoshope uplne beztrestne.

(Tak taketo fotenie by som si nechal dobre zaplatit.)


  • 3

#14 Fire

Fire

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 409 příspěvků(y)
  • LocationKolín
Reputace: 169

Publikováno 11 červen 2016 - 09:18:36

Neřeším to až tak věděcky jako kolega keko (kterého zdálky respektuji!) ale rád bych se ve věci perspektivy zastal teleobjektivů. Nedávno jsem fotil do krajinky zasazenou drobnou sakrální stavbičku, a širokáčem či záklaďákem zblízka se mi buď nepřijatelně kácela, nebo bych musel někde sehnat aspoň třímetrové štafle. Vím, že zcela správné řešení by bylo použít shift objektiv nebo ještě lépe VF kameru, ale tele z odstupu odvedlo z mého pohledu zcela srovnatelnou práci...


  • 0

#15 Vojta

Vojta

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 380 příspěvků(y)
Reputace: 55

Publikováno 14 červen 2016 - 21:39:05

O tom má hezkou knihu Petr Tausk: Fotíme výměnnými objektivy. Tam to rozebírá. Perspektivně přirozené pozorovací úhle nabízí objektiv cca 60 mm pro kino. Pokud bychom chtěli sledovat širokoúhlý snímek "reálně", musíme se na něj dívat zblízka, telesnímek bychom naopak museli pozorovat z větší vzdálenosti než je obvyklé. Celé to vychází z toho, že se na fotku díváme z určité vzdálenosti odpovídající formátu snímku: snímek pozorujeme pod určitým úhlem. Pokud tento úhel odpovídá úhlu objektivu, kterým byl snímek vyfocen, vidíme perspektivu správně. V opačném případě musíme pozorovací vzdálenost změnit, aby to bylo geometricky ok.

To se ale neděje a tak dochází ve výsledku k jisté transformaci a ta dodává jednotlivým objektivům charakter. 


  • 1




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních