Přejít na obsah


Fotka

Zvětšenina je šedivá a bez kontrastu


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
30 odpovědí na toto téma

#1 mirreaux

mirreaux

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 25 příspěvků(y)
  • LocationChomutov
Reputace: 7

Publikováno 14 říjen 2016 - 12:33:54

Dobrý den,

 

jsem zde i v oboru nováčkem. Před pár měsici jsem si začal vyvolávat filmy sám, nyní jsem se pustil i do zvětšenin. Mám ale problém, fotky jsou šedivé a bez kontrastu, v podstatě úplně chybí bílá. Přikládám sken vyvolané fotografie a sken negativu, kde je jasně vidět rozdíl.

 

Jako vývojku jsem použil univerzální vývojku FOMA, foto papír je FOMASPEED 313 N.

 

Další záhadou je pro mě tato vývojka. Vývojka, přestože jsem dodržel postup, není čirá a vzniká sediment.

 

 

Velice děkuji za rady a připomínky.

 

Míra

Přiložený soubor (y)


  • 0

#2 meCZoun

meCZoun

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 260 příspěvků(y)
  • LocationJihlava
Reputace: 37

Publikováno 14 říjen 2016 - 12:48:50

To vypadá na studenou vývojku, měřil jsi teplotu?


  • 1

#3 mirreaux

mirreaux

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 25 příspěvků(y)
  • LocationChomutov
Reputace: 7

Publikováno 14 říjen 2016 - 13:46:08

no....to bude asi ta chyba.....teplotu jsem nezměřil :(


  • 0

#4 mirreaux

mirreaux

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 25 příspěvků(y)
  • LocationChomutov
Reputace: 7

Publikováno 14 říjen 2016 - 13:47:04

a co si myslíš o tý kalný vývojce...???


  • 0

#5 keko

keko

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 667 příspěvků(y)
  • LocationSlovakia, Alžbetin Dvor 130
Reputace: 529

Publikováno 14 říjen 2016 - 17:27:55

Vyvojky starnu. Tak ju vylej a nespekuluj.

Skoda casu a materialu.


  • 0

#6 mirreaux

mirreaux

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 25 příspěvků(y)
  • LocationChomutov
Reputace: 7

Publikováno 14 říjen 2016 - 17:41:40

tu vývojku jsem namíchal předevčírem


  • 0

#7 jmpetzval

jmpetzval

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 360 příspěvků(y)
Reputace: 514

Publikováno 14 říjen 2016 - 19:19:05

tu vývojku jsem namíchal předevčírem

 

Keko radi dobre. vyvojku treba vyliat a namiesat druhu. mate spatnu vodu? spinavu nadobu, flasu? zlu chemiu? /pouzit destilku, riadne a pravidelne cistit flase, nadoby, pomocky, pouzivat nexpirovany material/. teplota vyvojky okolo 20 C

 

druha vec: pri osvite robite pruzkovu skusku? 


  • 1

#8 Václav Vait

Václav Vait

    Dost toho nakecá

  • Předplatitel
  • 698 příspěvků(y)
Reputace: 206

Publikováno 14 říjen 2016 - 20:55:39

Možná by nebylo od věci zkontrolovat, jak moc jsou čiré (a čisté) čočky kondenzoru, ty vrstevnice se mi tam nějak nezdají.


  • 1

#9 keko

keko

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 667 příspěvků(y)
  • LocationSlovakia, Alžbetin Dvor 130
Reputace: 529

Publikováno 14 říjen 2016 - 22:36:28

tu vývojku jsem namíchal předevčírem

"Nenamichal"! To urobil vo Fome. Tu si iba rozrobil vo vode.

Nebolo tu spomenute, ze papier moze byt osvetleny, ze ustalovac tiez vycerpany a ze moze haprovat ochranne osvetlenie komory.

Musis skratka vylucit kazdu z moznosti.


  • 0

#10 Václav Vait

Václav Vait

    Dost toho nakecá

  • Předplatitel
  • 698 příspěvků(y)
Reputace: 206

Publikováno 15 říjen 2016 - 07:36:06

Pokud jsou okraje zvétšeniny autentické a opravdu takto bílé, tak to nebude ani špatným osvětlením komory, tím méně pak vyčerpaným ustalovačem či nechtěným osvitem. Takto přesně se chová špinavý kondenzor (značné snížení kontrastu, zejména pokud se zvětšuje po delší době). Odkazuje na to ta zmíněná divná struktura ("vrstevnice") okolo dveří a na zdi.


  • 0

#11 LuzJi

LuzJi

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 538 příspěvků(y)
  • LocationTábor
Reputace: 447

Publikováno 15 říjen 2016 - 10:35:41

Také bych to viděl na možnou příčinu.

Když jsem po asi 15ti letech vytáhl zvětšovák a začal zvětšovat na tehdy pro mne novinku, plastové papíry, nemohl jsem dlouho uvěřit proč se vyrábí takový šunt. Ale když se mi to nedařilo ani na starých barytech ... a povedlo se mi mezi tím i trochu odradit dceru od focení, myslel jsem že už s tím praštím.

Po asi půl roce mne teprve napadlo kouknout na Anareta a bylo jasno.  Nešel ani vyčistit, byl tou přestávkou zvětšování tak uplakaný, že přes něj nebylo skoro nic vidět. Šel do sběru.

A od té doby se to lehce zlepšilo  


  • 1

#12 mirreaux

mirreaux

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 25 příspěvků(y)
  • LocationChomutov
Reputace: 7

Publikováno 21 říjen 2016 - 12:11:05

Děkuji všem za rady a věcné poznámky....ano, proužkovou zkoušku dělám vždy. Vývojkou to pravděpodobně nebylo. Jdu rozebrat a prohlédnout kondenzor.

 

Díky


  • 0

#13 peter7575

peter7575

    Nováček

  • Předplatitel
  • 41 příspěvků(y)
  • LocationLevice
Reputace: 0

Publikováno 4 prosinec 2016 - 15:23:30

tak sa aj ja podelím,,, dnešná šedivá zvačšenina 24x30 z negativu Acros 6X6, čerstvá calbe N113, H2O, TF-2, opemus 5 kondensor, anaret 80 / 4,5, osvit 6 sekund po prúžkovej skúške na výreze hlavy.....

 

tn_gallery_9643_486_104650.jpg


  • 0

#14 peter7575

peter7575

    Nováček

  • Předplatitel
  • 41 příspěvků(y)
  • LocationLevice
Reputace: 0

Publikováno 4 prosinec 2016 - 15:29:38

zvačšený obrázok tu:

 

http://www.temnakomo...ge/5742-img038/


  • 0

#15 kapros1

kapros1

    Nováček

  • Předplatitel
  • 433 příspěvků(y)
  • LocationJenčice
Reputace: 335

Publikováno 4 prosinec 2016 - 21:08:48

A negativ vypadá jak? Koukám, že je to z Acrosu a ten dovede sakra vyrovnávat.
  • 0

#16 peter7575

peter7575

    Nováček

  • Předplatitel
  • 41 příspěvků(y)
  • LocationLevice
Reputace: 0

Publikováno 5 prosinec 2016 - 19:14:12

Negativ je dobre krytý, kresba je všade, volaný bol v diafinke 5+5 minút.....
  • 0

#17 george

george

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 74 příspěvků(y)
  • LocationRajhrad
Reputace: 4

Publikováno 5 prosinec 2016 - 23:12:50

Nerad se zapojuji do diskuze, ale nechtělo by to vyzkoušet jinou tvrdost papíru?

Ovšem za předpokladu, že celá zvětšovací soustava je OK. Ještě se mi nezdá ta délka osvitu- 6 sekund na A4? Cloníš vůbec ten objektiv?

Jen pro vlastní klid si vyvolej neosvícený proužek papíru, jestli je čistě bílý.


  • 0

#18 dravec

dravec

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 275 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 159

Publikováno 6 prosinec 2016 - 09:57:42

hmm, nejsem žádnej znalec acrosu, ale nemam ho rád, protože všechno na něm mi přijde nekontrastí (nepopírám, že to s nim asi neumim). Když si k tomu připočtu dělenou vývojku... Přiklánim se k názoru zkusit nějakou tvrdou gradaci.


  • 0

#19 peter7575

peter7575

    Nováček

  • Předplatitel
  • 41 příspěvků(y)
  • LocationLevice
Reputace: 0

Publikováno 6 prosinec 2016 - 13:42:08

Nerad se zapojuji do diskuze, ale nechtělo by to vyzkoušet jinou tvrdost papíru?
Ovšem za předpokladu, že celá zvětšovací soustava je OK. Ještě se mi nezdá ta délka osvitu- 6 sekund na A4? Cloníš vůbec ten objektiv?
Jen pro vlastní klid si vyvolej neosvícený proužek papíru, jestli je čistě bílý.



6sekund pri clone 16, žiarovka je tam 150W opalka. Papier som skúšal či už pri svetle komory ( používam zelený orwo filter) a aj pri zapnutom zvačšováku s červenim filtrom pod objektivom s 1 min. osvitom a položenou 1€ mincou. papir je bieli po vyvolaní. Vyskúšam tvrdú gradaciu ešte či sa to niekde posunie. Tiež som nyslel že by to mohlo byť tou diafinkou, no ostatné záberi na filme sú fotené pri velmi kontrastnych scenach a fotky sú podomné ako táto.
  • 0

#20 berraneck

berraneck

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 850 příspěvků(y)
  • LocationPraha/Vsetín
Reputace: 128

Publikováno 6 prosinec 2016 - 14:01:14

pozor, hustě krytý negativ nemusí znamenat správně krytý!

negativ focený v měkkém světle, převolaný ve vyrovnávací vývojce.. problém není ve volbě filmu, ale jeho zpracování. nezbývá než přitvrdit v pozitivním procesu.


  • 0

#21 Fire

Fire

    Nováček

  • Předplatitel
  • 355 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 145

Publikováno 6 prosinec 2016 - 17:37:55

Na volbu Acrose bych šedivku neházel. Je to hodný film, v takovém Rodinalu 1+50 leze krásně. S Diafinem ho ozkoušený nemám.

Zamyslel bych se nad pozitivním procesem, 150W žárovka je na Opemus hrozně silná. S expozicí v jednotkách sekund máš prakticky vyloučené nějaké vykrývání / nadržování.

Nemůže být papír přeexponovaný a podvolaný?
  • 0

#22 george

george

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 74 příspěvků(y)
  • LocationRajhrad
Reputace: 4

Publikováno 7 prosinec 2016 - 22:28:44

Vyzkoušej tvrdší papíry. Škoda, že jsi hned na začátku nezvolil MG papíry- mohl sis to hned na začátku vyzkoušet nahoru/dolů s kontrastem. Ony by ty filtry lehce pomohly prodloužit délku expozice. Při cloně 16 je těch 6s fakt dost málo. Máš možnost sehnat si 100W žárovku?


  • 0

#23 peter7575

peter7575

    Nováček

  • Předplatitel
  • 41 příspěvků(y)
  • LocationLevice
Reputace: 0

Publikováno 8 prosinec 2016 - 12:35:51

Vyzkoušej tvrdší papíry. Škoda, že jsi hned na začátku nezvolil MG papíry- mohl sis to hned na začátku vyzkoušet nahoru/dolů s kontrastem. Ony by ty filtry lehce pomohly prodloužit délku expozice. Při cloně 16 je těch 6s fakt dost málo. Máš možnost sehnat si 100W žárovku?


Žiarovku som už vymenil z druheho zvačšováku,,,, mg papiere momentalne nemam, objednam a vyskúšam. Ešte by som vyskúšal namiešať nejakú tvrdú vývojku.

FIRE : papier určite podvolaný nieje, ani za 3 minuty vo vývojke tak nieje poriadna čierna.... normalne v tejto vývojke stačí 60 sekund.
  • 0

#24 george

george

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 74 příspěvků(y)
  • LocationRajhrad
Reputace: 4

Publikováno 8 prosinec 2016 - 16:36:53

Měl by sis nějak standardizovat proces. Kupovat další různé tvrdosti papírů kvůli jednomu divně vyvolanému filmu je blbost. A míchat tvrdší pozitivní vývojku jen abys to vyzkoušel na středním papíru je hovadina. Kup si vše pro MG proces a vyměňuj jenom filtry. Vše ostatní zůstane stejné (papír, vývojka, čas, teplota).


  • 0

#25 peter7575

peter7575

    Nováček

  • Předplatitel
  • 41 příspěvků(y)
  • LocationLevice
Reputace: 0

Publikováno 8 prosinec 2016 - 17:33:51

Měl by sis nějak standardizovat proces. Kupovat další různé tvrdosti papírů kvůli jednomu divně vyvolanému filmu je blbost. A míchat tvrdší pozitivní vývojku jen abys to vyzkoušel na středním papíru je hovadina. Kup si vše pro MG proces a vyměňuj jenom filtry. Vše ostatní zůstane stejné (papír, vývojka, čas, teplota).


Nie kôli celému negatívu, ostatné fotky na negative sú v pohode, iba dve mám takéto šedivé,,,,možno stačilo pri fotení tieto menej kontrastné scény viac preexponovať.... ale to sa už vrátiť nedá.
Vývojku nemám problem namiešať aj na skúšku, tých pár gramov chémie ma nezabije.
MG filtre do zvačšováku mám, len som ešte s nimi ani s MG papiermi nepracoval,,, ale možno teraz je ten správny čas tento proces vyskúšať.
  • 0

#26 Ctvrtek

Ctvrtek

    Nováček

  • Předplatitel
  • 62 příspěvků(y)
  • LocationŽatec LN/ Brno
Reputace: 27

Publikováno 8 prosinec 2016 - 18:54:29

,,,,možno stačilo pri fotení tieto menej kontrastné scény viac preexponovať....

Pokud chcete kontrastnější výsledek, tak je to přesně obráceně+delší čas ve vývojce.


  • 0

#27 Fire

Fire

    Nováček

  • Předplatitel
  • 355 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 145

Publikováno 8 prosinec 2016 - 19:11:16

Škoda, protože takhle jsme přišli o lacinou diagnózu (trošku jako v tom Kantorkovo vtipu, kdy se doktor ptá pacienta, zda kouří, a když mu pacoš řekne že ne tak zalituje, protože kdyby pacoš kouřil tak by pomohlo přestat :)

 

Potom to vidím na tvrdší papír / multigradaci. Mít zásobu papírů v několika tvrdostech je na přesdržku, multigradace má počáteční náklady na hlavu či filtry ale rychle se vrátí - jednak v ceně matroše, ale hlavně v pohodlí práce. Shánět narychlo nějakou exotickou velikost papíru jenom proto, že leze šedivá / pérovkoidní proškolí rychle :)

 

Doporučuju multigradační hlavu, pracuje se s ní snáz (nemusíš řešit korekce časů při filtraci) a má v sobě vestavěnou korekci denzity = můžeš si vcelku plynule stahnout intenzitu světla až o dva časy. Což se hodí když děláš jak kino (a pouštíš světlo na papír malou dírkou) tak svitek (a pouštíš světlo velkou dírou) a chceš pracovat s řádově podobnými časy.

 

FIRE : papier určite podvolaný nieje, ani za 3 minuty vo vývojke tak nieje poriadna čierna.... normalne v tejto vývojke stačí 60 sekund.

 

 


  • 0

#28 peter7575

peter7575

    Nováček

  • Předplatitel
  • 41 příspěvků(y)
  • LocationLevice
Reputace: 0

Publikováno 8 prosinec 2016 - 20:38:21

,,,,možno stačilo pri fotení tieto menej kontrastné scény viac preexponovať....
Pokud chcete kontrastnější výsledek, tak je to přesně obráceně+delší čas ve vývojce.


Asi si si neprečítal predchádzajúce príspevky, vyvolával som to v dvojláznovej vyrovnávajúcej vývojke diafine, tam sa kontrast časom filmu vo vyvojke neriadi....
  • 0

#29 Ctvrtek

Ctvrtek

    Nováček

  • Předplatitel
  • 62 příspěvků(y)
  • LocationŽatec LN/ Brno
Reputace: 27

Publikováno 8 prosinec 2016 - 20:59:27

 

,,,,možno stačilo pri fotení tieto menej kontrastné scény viac preexponovať....
Pokud chcete kontrastnější výsledek, tak je to přesně obráceně+delší čas ve vývojce.


Asi si si neprečítal predchádzajúce príspevky, vyvolával som to v dvojláznovej vyrovnávajúcej vývojke diafine, tam sa kontrast časom filmu vo vyvojke neriadi....

 

To mně uniklo. 

V tom případě, čeho dosáhnete tou přeexpozicí, když chcete větší kontrast??? ;)


  • 0

#30 kapros1

kapros1

    Nováček

  • Předplatitel
  • 433 příspěvků(y)
  • LocationJenčice
Reputace: 335

Publikováno 9 prosinec 2016 - 09:50:01

Takže, základ je tam kde jsem předpokládal. Nekontrastní scéna a vyvoláno ve vyrovnávající vývojce + Acros.

Nezbývá než to posoudit již z negativu a dohánět to gradací papíru. Jak ostatně bylo již několikrát zmíněno.
  • 0

#31 LeosStehlik

LeosStehlik

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 165 příspěvků(y)
Reputace: 266

Publikováno 11 prosinec 2016 - 00:27:31

aby bylo možno diagnostikovat, museli bychom:

a) vidět tvoje ostatní zvětšeniny

B) mít náhled negativu

c) zeptat se tě asi na stopadesát otázek ohledně jednotlivých komponent. 

 

Pokud bych měl střelit od boku, to protisvětlo (obloha?) v pravém horním rohu zvětšeniny ... podle mě ti do objektivu fotoaparátu palilo přímé světlo, neměl jsi sluneční clonu - kvalitou objektivu či jeho technickým stavem (bordel, plíseň) v protisvětle ti objektiv takzvaně změknul. To by vysvětlovalo, proč ostatní záběry jsou OK, a několik z nich OK není. 

 

S jakousi 35mm Minoltou dálkoměrem co jsem měl kdysi (nepamatuju si typ, ale hi-matic to nebyl) se mi to stávalo často ... od tý doby mám v paměti ... bacha na protisvětlo bez sluneční clony.


  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních