Přejít na obsah


Fotka

Ateliér - typ světla a jeho měření


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
21 odpovědí na toto téma

#1 Glerin

Glerin

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 157 příspěvků(y)
  • LocationPlzeň
Reputace: 10

Publikováno 31 October 2016 - 10:49:32

Zdravím,

měl bych dotaz na ty, kteří fotí v ateliéru či všeobecně se světly (záblesk, trvalé světlo) a samozřejmě na film.

Jaká světla preferujete?

Film jsem na takové focení ještě nepoužíval. Mám blesky a rádiový odpalovač, ale vždy jsem šel při nastavování expozice a síly zálesku metodou pokus/omyl. U filmu je to samozřejmě problém, polaroid je už hodně drahý a fotit si scénu na digitál nechci.

Takže zvažuji nějaký expozimetr, který měří i blesky, nebo jít cestou trvalého světla.

Co používáte vy? Pokud blesky, jaký expozimetr? Rád bych fotil i venku, takže tam je občas potřeba vybalancovat okolní světlo a blesk. Co jsem tak koukal, zvažuji Sekonic 308, Gossen Luna Pro, Minolta Flashmeter.

Pokud trvalé světlo, máte nějaký tip? Jít cestou "moderních" LED?

Fotím jen na ČB film, takže barva světla není priorita.

 

Díky moc.


  • 0

#2 Fire

Fire

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 409 příspěvků(y)
  • LocationKolín
Reputace: 169

Publikováno 31 October 2016 - 21:29:40

K trvalým světlům se neumím vyjádřit, ale vlastním Sekonic L308S a je to dělník. Primárně ho mám na dopadající světlo v exteriéru (ateliér neumím a nedělám) ale když už jsem si ho pořídil tak jsem si ho ze zvědavosti párkrát vyzkoušel s rádiovým odpalovačem a canoním Speedlite 430II. Funguje dobře.

 

Takže jestli máš z digitální praxe ozkoušené externí blesky a k nim rádiový odpalovač s Prontor / Compur (krásná to jména... :) vstupem tak mi přijde jednodušší zainvestovat do expozimetru. Hodí se i na jiné věci a světlo v ateliéru změří přesně. Trvalá světla mi přijdou zbytečná investice, stejně bys je musel nějak měřit.

 

Sekonic má PC výstup jako foťáky; zapíchneš do něj vysílač odpalovače a vrazíš modelce pod bradu. Odpálíš, odečteš clonu a nastavíš si jí na foťáku. Vyndáš odpalovač z expozimetru, zapíchneš do kamery a jdeš na věc.

 

A kdyby došlo na nejhorší a někde jsi se uklikl, tak ČB film není kytička jako digitál či diák, abys měl kvůli půl cloně vedle světla v prdeli...


  • 0

#3 keko

keko

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3,061 příspěvků(y)
  • LocationSlovakia, Juzna 1, 900 42 Alzbetin Dvor
Reputace: 1,034

Publikováno 31 October 2016 - 22:09:40

Trvale svetla su vynikajuce pre jednoduchu moznost kontroly. Ak sa foti CB, odpada problem s farbou svetla. Na druhej strane, clovek sa nevyhne stativu a dlhsimi casmi. Silne svetlo nerobi dobre fotografovanym osobam, spotreba je tiez na hranici unosnosti.

Zableskove svetla su fantasticke na fotografovanie osob, temer nevyhnutne su vo farebnej fotografii. Kratke casy su vhodne i pre rozpohybovane zabery. Naopak, obstaravacia cena je casto neprekonatelna prekazka, treba sa naucit svetlo modelovat pomocou pilotiek.

 

Zableskove svtela samozrejme nie su tie Nikon, Canon, Metz ... Ale Broncolor, Elinchrom ...

Praca so studiovym bleskom je o pouziti spravnych nastavcoch/difuzoroch, ale hlavne o odrazovych doskach.

 

Flashmeter nemusi byt nevyhnutne za cenu zvysku studia.


  • 0

#4 KIM

KIM

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 875 příspěvků(y)
Reputace: 224

Publikováno 1 November 2016 - 11:55:31

V otázce se skrývá odpověď. Máš blesky s odpalovačem a umíš je používat.

1. Není důvod kupovat stálá světla.

Máš digitál.

2. Nepotřebuješ flashmeter. - S digitálem pro "změření" scény (neb další investice už byla nad hranicí) jsem nadělal spoustu práce, časem si člověk zvykne na různá nastavení a jde to téměř samo.

Nechceš používat digitál.

3. (nahrazuje 2.) Kup si flashmeter.

;)


  • 0

#5 Fire

Fire

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 409 příspěvků(y)
  • LocationKolín
Reputace: 169

Publikováno 1 November 2016 - 12:01:47

Základní flashmetr (Sekonic 308S) stojí kolem 5 tisíc nový, na íbeji jetý výrazně míň.

Studiová světla vyjdou o řád víc a pořád je musíš pro film něčím změřit. Jestli má původní tazatel blesky s odpalovači z digitální praxe tak to není složitá úvaha...


Flashmeter nemusi byt nevyhnutne za cenu zvysku studia.


  • 0

#6 Glerin

Glerin

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 157 příspěvků(y)
  • LocationPlzeň
Reputace: 10

Publikováno 1 November 2016 - 14:06:11

Díky za reakce.

 

Spíše mi šlo o to, jaké zkušenosti máte s použítím flashmetru a blesků. Nerad bych více měřil než fotil :)

U trvalého světla se mi líbí možnost fotit třeba se 2 fotoaparáty najednou, aniž bych musel přehazovat odpalovač , starat se, zda se blesk opravdu odpálil atd. Ale na druhou stranu nechci na model posílat stovky wattů tepla :)

 

Jinak ano, manuální blesky i odpalovače mám.

Jen se trochu bráním představě, že bych si pomoci digitálu proměřil scénu, ale pokud je to relevantní metoda a hodnoty jsou v rámci možností ČB filmu přenositelné, tak....rád bych z těch 10-12 snímků na filmu měl i nějaké povedené, co se expozice týče :)


  • 0

#7 keko

keko

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3,061 příspěvků(y)
  • LocationSlovakia, Juzna 1, 900 42 Alzbetin Dvor
Reputace: 1,034

Publikováno 1 November 2016 - 14:16:10

Praca s flashmetrom je vhodna najma kvoli modelovaniu svetla. Ony tie pilotky nepovedia vsetko. Ked chces mat na bielych satach o clonu menej svetla, ako povedzme na tvari, potom si niekolko krat bliknes a medzitym upravis vzdialensot odrazky, alebo niektoreho svetla. Takze vic-menej sa flashmeter hodi na tie pomery svetiel, nejaku chybu v celkovej expozicii negativ dotiahne.

Flashmetrom sa meria vzdy pri zmene svetelnej konstrukcie, a to pre kazde svetlo zvlast. Ak mas na flashmeter synchronizaciu, nemoze to byt problem.


  • 0

#8 Glerin

Glerin

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 157 příspěvků(y)
  • LocationPlzeň
Reputace: 10

Publikováno 1 November 2016 - 14:34:38

A třeba ten Seconic 308 je OK? Nebo ta starší minolta (od ní mám spotmetr a je super)?

Rád bych i expozimetr, co měří dopadající světlo i za horších podmínek. Ten bych využil i jinak než v ateliéru.

 

Focení na film mám hodně jako relax a celkově se trochu přepnu. Proto se mi varianta s digitálem moc nezamlouvá. I jen tak ven nosím spotmetr a používám ho raději než aplikaci v mobilu.


  • 0

#9 keko

keko

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3,061 příspěvků(y)
  • LocationSlovakia, Juzna 1, 900 42 Alzbetin Dvor
Reputace: 1,034

Publikováno 1 November 2016 - 15:15:07

Ja ho nepoznam, ale vyzera byt fajn. Vacsina merakov rozumne svetlo pouzitelne na fotenie v atelieri zvlada vyborne. Pre presne meranie trvaleho osvetlenia velmi nizkej urovne (ale to predsa nie je to, preco sa uchylim do atelieru) treba potom tie meraky tie drahsie.

V prvom rade si obstaraj merak na meranie dopadajuceho svetla :) Blesky sa inak ani nemeraju.


  • 0

#10 Glerin

Glerin

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 157 příspěvků(y)
  • LocationPlzeň
Reputace: 10

Publikováno 1 November 2016 - 15:25:31

Expozimetr bych samozřejmě využíval i jinak. A třeba ten spotmetr už v podvečer/večer přestává fungovat. Dostal jsem tip na Gossen Luna Pro/Profisix, Snad jen kdyby to nebyla taková cihla :)

 

Ale to už je na jinou diskusi, pokud je to měření blesků pro běžného smrtelníka zvládnutelné, zkusím to. Stejně používám nejvíce 1 blesk a odrazku.


  • 0

#11 jmpetzval

jmpetzval

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 637 příspěvků(y)
Reputace: 1,299

Publikováno 1 November 2016 - 16:16:18

Expozimetr bych samozřejmě využíval i jinak. A třeba ten spotmetr už v podvečer/večer přestává fungovat. Dostal jsem tip na Gossen Luna Pro/Profisix, Snad jen kdyby to nebyla taková cihla :)

 

Ale to už je na jinou diskusi, pokud je to měření blesků pro běžného smrtelníka zvládnutelné, zkusím to. Stejně používám nejvíce 1 blesk a odrazku.

 

 

prva myslienka, ktora mi prisla na rozmum bola asi taka, ze ked neviete, ze ake lampy mate kupit do atelieru, tak este nekupte nic. najdite dobreho majstra, ktory robi v atelieri a ucte sa od neho.  druha myslienka bola taka, ze o expozimetroch/ flashmetroch sa tu uz pisalo hodne, treba hladat a citat.

 

tretia mysleinka si bola taka, ze mozno nemate moznosti, takze velmi strucne Vam napisem co si o tom myslim.

 

- atelier:  Vasa otazka je podobna otazke "ake auto mam kupit?"  ... no co chcete fotografovat (aky zaner) a kolko mate peniazi ?   ...na zaciatok by som bral zableskove svetla  2x min 400-600 Ws blesk + par difuzny a par odrazny dazdnik + stativy.  stale svetla  2x softbox so ziarivkami 4xcca 180W/ 5500K + stativy  -- dobry zaklad. este dobra vec je zeriavovy stativ na svietenie z hora. fotograficke pozadie s konstrukciou. klasicke odrazove dosky 1-2 ks.  ked mate moznost /prachy/ tak kupujte kvalitne blesky napr. Elinchrom, ked nie tak pozrite na nete ebaj, aliexpress...    odpalovanie je detail, riesite bud radiom, kablom, ir,,, -  ako chcete, ako Vam vyhovuje.

 

- expozimeter/ flashmeter:  ano so Sekonicom L308 vystacite. ani Sekonic L-758 Vam nemiera presnejsie /len ma spot, a rozne luxusne funkcie/. v sere takisto nefunguje ako L308.

radili Vam velmi dobre: Gossen Profisix/ Mastersix/ Luna Pro/ Lunasix zmeria Vam aj uplnu tmu. Luna Pro F a Luna six F maju aj flashmeter, pre Profisix musite mat pre meranie blesku nastavec. Mastersix ma digi display a vie aj flash. tym merakom su k dispozicii aj rozne nastavce /spot, lab, flex, color, lux, repro, flash, atd./, ale pozor systemy Profisix a Lunasix/ Luna Pro nie su celkom kompatibilne. velkost nerieste. ale vam zalezi aj na farbe?

 

dokocim tym, cim som zacinal: svietit v atelieri je umenie a veda, ktoru vysvetlovat cez forum je pitomost.  treba sa to naucit prakticky. bud od skuseneho fotografa alebo na vlastnych chybach. prajem Vam k tomu vela trpezlivosti, pokory a samozrejme aj uspechov.


  • 1

#12 Glerin

Glerin

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 157 příspěvků(y)
  • LocationPlzeň
Reputace: 10

Publikováno 1 November 2016 - 16:58:35

jmpetzval, díky za rozsáhlou odpověď, ale asi jsme se úplně nepochopili.

 

Můj dotaz byl hlavně na měření světla.

Blesky, stojany, odpalovače, pozadí atd. mám a používám.

Jenže jsem to používal čistě s digitálem, kde jsem nepoužíval expozimetr, ale vše nastavil od oka a pak doladil na základě zkušebních fotek.

To ale u filmu logicky nejde (když pominu polaroid) a proto jsem se zde zeptal.

A byl jsem ochoten i se blesků vzdát a pro film nakoupit nějaká trvalá světla.


  • 0

#13 KIM

KIM

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 875 příspěvků(y)
Reputace: 224

Publikováno 1 November 2016 - 17:20:43

To ale u filmu logicky jde, jak jsem psal. Při použití digitálu pro "měření" to zabere přibližně stejně času jako práce s flashmetrem.

Proč jít cestou většího odporu, když máš už zažitou práci s digi?? To budeš mít dvě sestavy v ateliéru a všechno přestavovat a přenastavovat?? Nebo vzdát se blesků, kvůli filmu, když jde jen o relax? Pitomost!

I Pro film jsou blesky výhodou - taky již popsáno.

Čili jak už bylo doporučováno flashmeter je jedna ze dvou schůdných možností.


  • 1

#14 Glerin

Glerin

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 157 příspěvků(y)
  • LocationPlzeň
Reputace: 10

Publikováno 1 November 2016 - 17:36:36

KIM: budu to muset zkusit no. Spíše mi jde o to workflow. Snažil jsem se to zatím oddělovat.

Navíc jsem teď fotil nějaký portrét, kde bylo předem domluvené focení na film. Dělal jsem při tom i fotky na digitál a ono to podle mě nepůsobí moc dobře. A kdybych při focení neustále po změně světla sahal po digitálu....nevím.


  • 0

#15 jmpetzval

jmpetzval

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 637 příspěvků(y)
Reputace: 1,299

Publikováno 1 November 2016 - 17:51:19

jmpetzval, díky za rozsáhlou odpověď, ale asi jsme se úplně nepochopili.

 

Můj dotaz byl hlavně na měření světla.

Blesky, stojany, odpalovače, pozadí atd. mám a používám.

Jenže jsem to používal čistě s digitálem, kde jsem nepoužíval expozimetr, ale vše nastavil od oka a pak doladil na základě zkušebních fotek.

To ale u filmu logicky nejde (když pominu polaroid) a proto jsem se zde zeptal.

A byl jsem ochoten i se blesků vzdát a pro film nakoupit nějaká trvalá světla.

 

 

sa Vam ospravedlnujem za moju nechapavost...  na druhej strane aj v nechapavosti som asi odpovedal na Vase otazky.  L308 (alebo podobny)  kludne mozete a k tomu by som kupil jeden stary Gossen - z hore spominanych typov, ktory Vam najviac vyhovuje. tie Gosseny su zaracne masinky. musite ale natrafit na funkcny, presny a dobry kus.

 

nemusite vobec bleskov vzdat. blesky su dobre. kupte k tym bleskom 2x ziarivkove /5500 K stale svetla + softbox  (najlepsie riesenie v jednej objimke 4x180W/ 5500K). alebo? kolko ludi tolko chuti.

 

 

>Jaká světla preferujete?

 

preferujem take svetla, ktore pri pouzitej technike (rozne filmy, mokry kolodiovy proces...)  prinesu optimalne a ziadane vysledky. preto mam rozne a ked je treba, tak casto ich aj kombinujem. vymenovat a popisat v takom prispevku nie je realne

 

 

>Co používáte vy?

 

pouzivam Gossen Profisix/ Mastersix a aj rozne nastavce, a sem tam aj Sekonic L308 a Sekonic L758.


  • 1

#16 RHx

RHx

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 5,702 příspěvků(y)
  • LocationHK
Reputace: 386

Publikováno 15 May 2018 - 16:12:19

měl bych dotaz na bývalé komunální fotografy

když se myslí při svícení portrétu horní levé světlo, myslí se z pohledu pacienta - modela, nebo z pohledu fotografa?

abych to měl ve svých poznámkách internacionálně správně a historikové po letech pak netápali

jo a asi budu dělat ty háky, co vzadu držely hlavy, aby neutekly z hloubky ostrosti, poněvadž při dvou-třech centimetrech co tam mám se trefuju jen velmi obtížně...


  • 0

#17 keko

keko

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3,061 příspěvků(y)
  • LocationSlovakia, Juzna 1, 900 42 Alzbetin Dvor
Reputace: 1,034

Publikováno 15 May 2018 - 16:22:43

Ked je horne, je to snad jedno :D

Ked sa mysli, ze lave, potom to ma asi nejaky materialny dovod (je hlava otocena vpravo?).
Ale ked sa mysli zadne, alebo predne, potom vzdy z pohaldu fotofrafovaneho pacienta.
 

Haky su vyborna vec, ale portrety s plnou sadou trvalych svetiel a filme 100-ke, clone niekde okolo 5,6 dava cas 1/15s. Takze skor ako haky, zameral by som sa na dobry stativ.


  • 0

#18 Popmar

Popmar

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 482 příspěvků(y)
  • LocationLitomyšl
Reputace: 87

Publikováno 15 May 2018 - 17:53:16

Zdravím,

měl bych dotaz na ty, kteří fotí v ateliéru či všeobecně se světly (záblesk, trvalé světlo) a samozřejmě na film.

Jaká světla preferujete?

Film jsem na takové focení ještě nepoužíval. Mám blesky a rádiový odpalovač, ale vždy jsem šel při nastavování expozice a síly zálesku metodou pokus/omyl. U filmu je to samozřejmě problém, polaroid je už hodně drahý a fotit si scénu na digitál nechci.

Takže zvažuji nějaký expozimetr, který měří i blesky, nebo jít cestou trvalého světla.

Co používáte vy? Pokud blesky, jaký expozimetr? Rád bych fotil i venku, takže tam je občas potřeba vybalancovat okolní světlo a blesk. Co jsem tak koukal, zvažuji Sekonic 308, Gossen Luna Pro, Minolta Flashmeter.

Pokud trvalé světlo, máte nějaký tip? Jít cestou "moderních" LED?

Fotím jen na ČB film, takže barva světla není priorita.

 

Díky moc.

 

Fotim s bleskama na film bezne. Mam flashmeter Seconic L358 z druhe ruky za par slupek. Cinske odpalovace za 200KC (mam dva vysilace, takze muzou fotit dva fotografove naraz, jen je treba pockat na nabiti :). Merim dopadajici svetlo, co zmerim, to nastavim na fotaku a vse funguje! Pouzivam Fomapan 100.

Pokud nechces merit digitalem, jak nekdo radil, tak si porid flashmeter a vic investic podle me neni treba.

 

Pop


  • 0

#19 RHx

RHx

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 5,702 příspěvků(y)
  • LocationHK
Reputace: 386

Publikováno 15 May 2018 - 22:02:52

Ked je horne, je to snad jedno :D

Ked sa mysli, ze lave, potom to ma asi nejaky materialny dovod (je hlava otocena vpravo?).
Ale ked sa mysli zadne, alebo predne, potom vzdy z pohaldu fotofrafovaneho pacienta.
 

Haky su vyborna vec, ale portrety s plnou sadou trvalych svetiel a filme 100-ke, clone niekde okolo 5,6 dava cas 1/15s. Takze skor ako haky, zameral by som sa na dobry stativ.

pohlížel jsem na packarda při činnosti a musím říct, že to JE klepnutí

dost záleží taky na technice stisku = budu ho trochu zatlumovat a zcela vážně vidím možnost jeho upevnění zpředu na držák mimo kameru se kterou bude spojen jen koženým světlotěsným prvkem, navíc tato možnost skýtá další varianty všelikých točitých vykrojených, pružinových i jinak kapalinových odměřovačů času před kamerou upevněných

stativ mám mohutný studiový, ale kamera je sklopná a ta studiovou tuhost nemá, leda externí vzpěry, to mám taky v plánu nakonec co já vlastně nemám v plánu :smile:


  • 0

#20 RHx

RHx

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 5,702 příspěvků(y)
  • LocationHK
Reputace: 386

Publikováno 21 May 2018 - 20:30:12

heleďte nešklebte se mi

před lety jsem dělal dynamické portréty v domácím atelieru s blesky z ruky na kino a nyní mě zase mořej dětma apod.

já už bych do toho nešel, ale pokecá se, popije a je to vlastně důvod k mejdanu! když se pak dítka pošlou domů

tehdy jsem odpaloval kabelem a druhou část sestavy opticky a jak jde doba a ceny dolů, tak bych pokoukl na ty radiové odpalovače

kdo se v tom má vyznat?

poraďte!

aby šel vysílač odpalovat ze středový patky blesku bez ttl, z každý středový patky universálně, nebo připojeným kablíkem

přijímač jeden až dva, dál mám optické kostky co na doma fungují dobře

aby nebyl drahej a do deseti metrů dosah mi stačí


  • 0

#21 KIM

KIM

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 875 příspěvků(y)
Reputace: 224

Publikováno 22 May 2018 - 00:16:51

Stranová orientace světla je internacionálně uváděna z pohledu fotografa.
  • 0

#22 RHx

RHx

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 5,702 příspěvků(y)
  • LocationHK
Reputace: 386

Publikováno 22 May 2018 - 14:55:21

výborně, jedno jasno už tedy mám
  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návětěvníků, 0 anonymních