Certo Certosport
#1
Publikováno 25 April 2017 - 20:07:18
A taky by mě zajímalo když fotím kamerkou 6,5x9 na svitek tak zda jsem "velkoformátník" nebo "středoformátník"?
#2
Publikováno 25 April 2017 - 21:55:33
p.s. je to veelmi dlouho, co jsem se zajímal o předválečné sklopky, takže to můžu mít už zastřené.
Ad formát. Globalizace přiřkla šestdevítce škatuli "médium". Ovšem my co používáme německé mašiny, se hrdě hlásíme k německé filosofii, tzn. Grosseformatkamera začíná u 6x9!
#3
Publikováno 26 April 2017 - 04:20:51
když se řekne německá filozofie, vybavím si árijskou rasu :-/
nicméně abych tu jen blbě neplkal, certotrop je fakt moc pěkná kamerka. přestože měla svoje odsloužíno, stále vše fungovalo pěkně bez vůlí
#4
Publikováno 26 April 2017 - 10:42:07
když se řekne německá filozofie, vybavím si árijskou rasu :-/
No vidíš, já spíš Husserla nebo Nietzscheho...
#5
Publikováno 26 April 2017 - 10:53:22
Od něho si pamatuju, že práce polidštila opici...
No vidíš, já spíš Husserla nebo Nietzscheho...když se řekne německá filozofie, vybavím si árijskou rasu :-/
#6
Publikováno 26 April 2017 - 11:55:11
#7
Publikováno 26 April 2017 - 13:00:05
#8
Publikováno 26 April 2017 - 14:54:58
Xenar = Tessar a tím je to dané. Tedy výborná ostrost ve středu snímku při otevřené cloně, takže potřebuje clonit a je to výborný základ. Na negativy 6x9 bez problémů úplně. Pak už rozhoduje jen provedení, zda antireflex, MC či nic... Zdařec Luigi
#9
Publikováno 26 April 2017 - 15:39:02
sem se dával xenar f/2,9 105mm, čili něco, co se zas tak moc v tomto ohnisku nedělalo nikde jinde (pokud jde o tessar 4/3. byl i xenar f/2,8, ale ten byl pětičočkový). střed je použitelný i pro poměrně technicky náročné uživatele, ale kraje by je neuspokojily asi nikdy. já na ostrost vysazený nejsem a naopak se mi jeho podání líbí, navíc má o moc hezčí bokeh jak třeba planar f/2,8 100mm. co mi ale hodně štve je to, že na něj nedám kloudně filtry. kdybych si nechal udělat redukci na závit (který je mimochodem dosti podivný a ani s měrkama jsem ho nebyl schopen doměřit), tak bych si zmenšil obrazový kruh. a dělat nějakou šílenost na způsob objímky se mi fakt nechtělo na tak hezkém objektivu
jinak luigi má pravdu, pokud jde o světelné tessary. tessaři f/6,3 jsou brutálně ostrý
#10
Publikováno 26 April 2017 - 17:36:15
#11
Publikováno 26 April 2017 - 17:37:44
#12
Publikováno 26 April 2017 - 17:58:47
Môj Certrotrop firmy F. Deckel Mníchov 6,5x9 s objektívom Tessar 4,5/120 CZJ kreslí ostro aj na plnú dieru. Mám k nemu rollkazetu a tri kazety na sklenené dosky s vložkami na planfilmy. Jediná vec, ktorá mi u tohto fotoaparátu chýba je kontakt na blesk. Či má výmenný objektív som nikdy neskúmal, nakoľko ten, ktorý tam je je OK a mne na 101% vyhovuje. Kým som nemal rolkazetu fotil som s ním minimálne. Musím ho rozchodiť, aby nezhrzavel.
#13
Publikováno 26 April 2017 - 18:25:00
Potvrzuji, že mé Tessary 4,5/105 a 4,5/150 kreslili velmi ostře. Daleko ostřejší nežli Symmary o třicet let mladší. Friedrich Deckel dělal závěrky Compur. Takže vlastně většina meziválečných evropských kamer by mohla být považována za Deckelovy kousky.
#14
Publikováno 26 April 2017 - 19:05:04
Jinak to ohnisko 120 je na negativy 6x9 poněkud zvláštní.
No, na těch 6x9 ti to dává jako cca 53 mm na kinofilmu. Takže zvláštní to asi není, nebo jo ?
#15
Publikováno 26 April 2017 - 19:45:10
#16
Publikováno 1 May 2017 - 11:46:12
Nevím jestli se to tady už neprobíralo,ale chtěl jsem se zeptat jak pečovat o kožený měch,krém na boty nebo indulona?nerad bych něco pokazil.
#17
Publikováno 1 May 2017 - 12:32:33
Pokud se ti nebude chtít alchymičit, uvedený Nilfett funguje skvěle, ovšem současný globalizovaný prefabrikát se bohužel již vyrábí z nafty = smrdí petrolejem a to neberu. Pokud nemáš měch zatuchlý či chycený plísní, poslouží dobře kondicionér na kůži. Nesmí moc změkčovat.
#18
Publikováno 10 March 2018 - 23:11:47
Nemyslel jsem že by to bylo špatné ohnisko pro základní objektiv, spíš jsem myslel že standardní ohnisko pro 6x9 je 105mm.
Nedá mi to...
Zaprvé je tu otázka, co je to standard. Třeba piktorialistický názor často hovoří o dvojnásobku delší strany objektivu. Ale nešť, nebudeme to komplikovat a budeme se držet konvence, že je to obvykle odvozeno od délky úhlopříčky objektivu. Prý to nejlíp odpovídá běžnému zrakovému vjemu perspektivy lidského oka. Co je na tom pravdy, nechť posoudí opět každý sám.
A teď k podstatě - pohledem do katalogů se ukáže, že základní objektiv pro sklopky 6x9 (6,5x9, 2"x3") se nejčastěji vyskytuje 105mm, ale taky 120mm nebo dokonce i 90mm. Ale třeba Voigtlander Bergheil v jisté době měl záklaďák Heliar 4,5/114mm...A třeba ten můj má dle popisku na objektivu sice Heliar 105, ale na stupnici je ohnisko 114 a přesto to sedí. Je třeba si mimo jiné uvědomit, že to, že na objektivu je napsáno ohnisko "xy" neznamená obvykle nic moc víc, než že skutečná ohnisková vzdálenost je tak někde přibližně kolem tohoto čísla. Jak moc daleko, to záleží na konkrétním objektivu. Různí výrobci v různých dobách byli a jsou v tom různě "pravdomluvní". Navíc základ pro "6x9", pokud ho odvozujeme od délky úhlopříčky obrazu, je nejednoznačný. Při použití svitku a rollky je okénko zhruba 55x85mm (+-podle rollky), při použití desek/planu je to cca 64x85 nebo 60x85 využitelné plochy negativu podle konstrukce kazety a u filmpaků to bylo cca 58x83mm. Čili úhlopříčka cca od 101mm do 106mm, plný formát desky pak má úhlopříčku 111mm...a to jsou jen "evropské rozměry", palcový formát 2"x3" v tom dělá další zmatek.
Mimochodem je zajímavé, že nejrozšířenější filmový formát, kterým stále kinofilm je, má záklaďák tradičně dost podstatně delší, než by odpovídalo výše zmíněnému odvození od úhlopříčky - místo cca 43mm rovných 50. Historii tohoto jevu rozebírat nebudu...
Ke kamerce - Certíčka jsou fajn stroje, Cetrotrop 6,5x9 s Tessarem 4,5/120 byl první meziválečná sklopka pro desky, kterou jsem si pořídil a nezklamal. Od té doby se můj repertoár těchto černých elegánů už celkem rozrostl, ale ten Tessar si mimo jiné našel cestu i na výše zmíněného Bergheila (který je mým oblíbeným "workhorsem" mezi těmito elegány), stejně jako Xenar 2,9/105 z jiného Certotropu, ke kterému mi bohužel chybí vhodná rollka nebo kazety.
A k otázce VF / SF se přikláním k tomu, že vzhledem k obvyklému charakteru práce je tenhle stroj už VF. Na druhou stranu, když fotím z ruky s Bergheilem s Angulonem 90 a ostřím odhadem a rámuju hledáčkem, je to pro mě SF... Ten formát je prostě vážně hraniční. Někdo to staví tak, že s rollkou je to SF, s planama/deskama VF...6x9 je prostě tak trochu chytrá horákyně mezi formáty
#19
Publikováno 11 March 2018 - 11:56:40
Mimochodem je zajímavé, že nejrozšířenější filmový formát, kterým stále kinofilm je, má záklaďák tradičně dost podstatně delší, než by odpovídalo výše zmíněnému odvození od úhlopříčky - místo cca 43mm rovných 50. Historii tohoto jevu rozebírat nebudu...
Vím, že je to tady hodně OT, ale tohle by mě fakt zajímalo. Já totiž nejsem s padesátkou schopný vůbec nic nafotit. to ohnisko je na mě nějak divně dlouhé. Tohle by mohlo vysvětlit můj pocit.
#20
Publikováno 11 March 2018 - 17:29:29
Správný základní objektiv má ohnisko 5,8cm .
#21
Publikováno 11 March 2018 - 17:38:18
Vážený kolego, díky za neobvykle technicky přínosnou stať k zamyšlení nad variabilitou obrazové plochy formátu 6x9cm. Věřím, že se zde objeví údaje o rozměrech obrazově využitelné plochy jednotlivých fotoaparátů, což považuji za přínosné vzhledem k optimálnímu využití formátu filmu při komposici záběru. "Starý Jezevec" Erik
#23
Publikováno 13 March 2018 - 20:01:17
He he, jak mám Tobíka rád, tak tady šel poněkud slepou uličkou i když zábavně, se spoustou záživných odboček, tak jak měl vždy ve zvyku...
Nejde o "stejný zorný úhel" s lidským okem ale o "stejný zorný úhel, jaký vnímá lidský zrak (přijatelně) ostře" a zejména o stejnou perspektivu. A tam to fakt sedí, můžete vyzkoušet. Jako pětatřicítka a širší jednoduše nedokážeme koukat, musíme očima "přehmatávat". Jestli to psali někde v manuálech jinak, pak špatně opisovali...
Mně osobně nejvíc "základní" přijde na kino 40 mm u Canonetu. Tohle ohnisko je přesně akorát!
#24
Publikováno 14 March 2018 - 16:38:20
Já to mám tak nějak podobně. 43mm na Pentax SLR, 42mm na Olympus RC, 45mm na Yashica Electro, 40mm na Konica SLR, 90mm na Fuji GW690.
#25
Publikováno 14 March 2018 - 20:40:45
Vážení kolegové, základní ohniště mého objektivu se obsedantně odvíjelo od momentálního stavu mé finanční hotovosti. Temné běžence v tunelech pod La Manche na mém tematickém portfoliu nemaje, musím se potupně smířit s FD 1.2/55 Chromring. Zhnusený škleb místní V.I.P. komunity mi nijak nezatemní blížící se jarní slunovrat.
"Starý Jezevec" Erik
#26
Publikováno 10 April 2018 - 15:07:15
Vážení kolegové, základní ohniště mého objektivu se obsedantně odvíjelo od momentálního stavu mé finanční hotovosti. Temné běžence v tunelech pod La Manche na mém tematickém portfoliu nemaje, musím se potupně smířit s FD 1.2/55 Chromring. Zhnusený škleb místní V.I.P. komunity mi nijak nezatemní blížící se jarní slunovrat.
"Starý Jezevec" Erik
K tomu bych jen dodal, že mě osobně pořád fascinuje, že byla doba, kdy jsem měl jen padesátku, ale byl s ní tak sžitej, že třeba z přechodu bulharských hor se můžu dodnes koukat na dobrou půlku záběrů a jsem s nima spokojenej. Možná třeba ne technicky (chtít od Prakticy s Pentaconem 1.8/50 zázraky nejde), ale rozhodně kompozičně. Ale to už je opravdu off topic...
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návětěvníků, 0 anonymních