Přejít na obsah


Fotka

Jak vyvoláváte pomocí vývojky D-76?

kodak d-76

  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
2 odpovědí na toto téma

#1 Doktor

Doktor

    Nováček

  • Předplatitel
  • 96 příspěvků(y)
Reputace: 35

Publikováno 4 červenec 2017 - 07:52:58

Zdravím všechny temné paní a pány,

 

před pár dny jsem si ke své obrovské radosti poprvé vyvolal Kodak Tri-X (400TX) film pomocí vývojky Kodak D-76. Vyvolaný negativ vypadá parádně, nemám možnost ho ale momentálně naskenovat/nazvětšovat abych to ověřil. Až potom, co jsem vyvolal, mě napadlo podívat se do oficiálních lejster k vývojce (http://imaging.kodak...sources/j78.pdf), kde jsem mírně ke svému překvapení zjistil, že pro jeden kinofilm doporučují buď 473ml naředěné vývojky, nebo 237ml + 10% času navíc. Já jsem ve svém patersonu použil celkem 300ml roztoku (1:1 150ml vývojky + 150ml destilky) a čas 9:45 a výsledek vypadá podle mě ok. Držíte se tohoto množství, nebo taky používáte méně? Pročítal jsem tucty zahraničních diskusí a zřejmě na to není jednotný názor. Jen pro úplnost - vývojku nemám v plánu zatím nijak znovupoužívat, nechtěl jsem vnášet ze začátku další prvek nederminismu do procesu. Mimochodem - poznal bych nějal od oka nedostatečně vyvolaný negativ? Dá se to třeba určit podle toho uplně černého pruhu na začátku, co byl plně osvícen, že černá by nebyla uplně černá (jak z reklamy na prací prášek :-P )?

 

Filmu zdar a díky moc,

Doktor


  • 0

#2 RHx

RHx

    Hrabě kydoň

  • Předplatitel
  • 5 340 příspěvků(y)
  • LocationHK
Reputace: 288

Publikováno 4 červenec 2017 - 08:58:12

min množství vývojky bych řešil v případě vysokého ředění, třeba 1+5, aby bylo dost vyvolávacích látek v roztoku k vyvolání filmu

u ředění 1+1 je to jedno, stačí, když je film ponořen, jestli je to 240 ml roztoku, nebo 300 bych nebral tak exaktně a jestli by se to vůbec dalo na negativu poznat, možná v laborce při odborném měření hustot

výjimkou je rotační vyvolání, pak je vývojky málo, ale tím bych se zatím nezabýval

-

dnes umějí zásilku doručit druhý den, jestli máš zvětšovák, tak neřeš skenování a rovnou si promítni negativ na fotopapír  je to větší zábava


  • 0

#3 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 179 příspěvků(y)
Reputace: 241

Publikováno 5 červenec 2017 - 07:25:36

Ať vyvolávám v čem vyvolávám, kinofilm volám ve 300ml (ať již stocku či nějakém ředění do 1:2) nebo v 500ml (trošičku vždycky nedoliju - takže cca 475ml) při ředění větším. Svitek v 500ml (resp. cca 475ml).

Nedovolaný film poznáte - je "bledý", bývají částečně provolána jenom světla, chybí - nebo je "setřená" kresba ve stínech.

Ale podstatný je kontrast! V ředěných vývojkách (ty moc nepoužívám) je film "bledší" obecně a kontrast (rozdíl mezi světly a stíny) menší. U koncentrovaných vývojek je tomu naopak.

Jenom na okraj: filmy s nominální citlivostí 400ASA a více je lépe vyvolat ve stocku, nebo (u kontrastních scén) v ředění 1:1. Oblíbené "stand" vyvolávání lze samozřejmě rovněž, ale docela výrazně narůstá zrno. To každý neví. Stejně tak (markantní je to u Atomalu) opakované volání ve stocku nebo v ředěné "přináší" hrubnutí zrna.

Chce to vyzkoušet.

Pozn.: U barevných hlav a filtrů je při zvětšování uvádí "normální" gradace "2" (=M45, Y40). Meopta na svých stránkách uváděla "normální" gradaci (u 4ES) při nastavení "3" (=M60, Y20). Není tomu tak vždycky, ale většinou ano.


  • 0





Také označené jedním nebo více z těchto klíčových slov:kodak, d-76

0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních