Kolegové temnokomorníci a temnokomornice,
včera se mi opět naskytla výjimečná možnost zabrat koupelnu pro své temné účely, a tak jsem se jal spáchat svoje druhé zvětšovací sezení v životě. Při prvním jsem vybral fotku nepříliš kontrastně složitou, tentokrát jsem chtěl ale zkusit něco možná trochu těžšího. Jedná se o snímek Palackého mostu v Praze. Říkal jsem si, pln odhodlání a nadšení z posledně, že to bude pohodička, no a trochu jsem se mýlil. Jelikož se jedná o snímek světléno nebe, tmavé vody a mostních oblouků, měl jsem docela problém určit čas expozice tak, abych neměl černé oblouky, ale zároveň neměl vypálené nebe. Dovolil jsem si proto mírnou herezi a využil nástroj temného Digitála, skener, abych se s vámi podělil o proužkovou zkoušku (příloha). Jak je vidět (s trochou fantazie, sken stojí za prd), most je nejlépe vykreslen někde na 15s, nicméně nebe až někde na 40s, kde je most už totálně černý. Pro doplnění, jedná se o film Kodak Tri-X, volaný v D-76 (1+1, 9:45, 20C), zvětšovaný na papíry Fomaspeed 311N 18x24. Tak jsem koumal co s tím, nakonec jsem se rozhodl použít techniky mě známé jen z videí na youtube, a to vykrývání a nadržování. Finální foto také naleznete jako sken v příloze, pokusil jsem se vyvotit i negativ (jestli to k něčemu bude). Časy byly nakonec následující:
- 15s expozice celého políčka
- +15s expozice s vykrytím mostu
- + 15s nadržování oblouku vlevo dole, aby nebyl bílý po předchozím vykrývání
- +10s nadržování nebe, aby se vykreslily mraky
Po asi 3 hodinách a 7 nepovedených pokusech (a to se mi povedly i věci jako nasvítit druhou stranu papíru, jaj) jsem s výsledkem relativně spokojený (ten sken vypadá hůř než ve skutečnosti). Mám k tomu ale pár otázek a prosím zkušené temnokomorníky o pár rad.
- Je normální, že u fotky jako tahle, kde je např. kontrast mezi stíny a nebem, je potřeba vykrývat a nadržovat, nebo mám nějak domršený negativ (převolaný, přeexponovaný, apod.)?
- Pomohl by mi v tomhle případě papír s jinou gradací než normální, případně multigrade?
- Taky generujete takový odpad při zvětšování? Na jeden print, se kterým jsem spokojený, padne tak 5-7 papírů, které se nepovedly. Nadšený z toho nejsem, ale snad se to zlepší.
Všem děkuji za přečtení a pro mě cenné rady a přeji dobré světlo!
Doktor