Přejít na obsah


Fotka

Pár dotazů po včerejším zvětšování


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
11 odpovědí na toto téma

#1 Doktor

Doktor

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 179 příspěvků(y)
Reputace: 49

Publikováno 5 srpen 2017 - 07:30:17

Kolegové temnokomorníci a temnokomornice,

 

včera se mi opět naskytla výjimečná možnost zabrat koupelnu pro své temné účely, a tak jsem se jal spáchat svoje druhé zvětšovací sezení v životě. Při prvním jsem vybral fotku nepříliš kontrastně složitou, tentokrát jsem chtěl ale zkusit něco možná trochu těžšího. Jedná se o snímek Palackého mostu v Praze. Říkal jsem si, pln odhodlání a nadšení z posledně, že to bude pohodička, no a trochu jsem se mýlil. Jelikož se jedná o snímek světléno nebe, tmavé vody a mostních oblouků, měl jsem docela problém určit čas expozice tak, abych neměl černé oblouky, ale zároveň neměl vypálené nebe. Dovolil jsem si proto mírnou herezi a využil nástroj temného Digitála, skener, abych se s vámi podělil o proužkovou zkoušku (příloha). Jak je vidět (s trochou fantazie, sken stojí za prd), most je nejlépe vykreslen někde na 15s, nicméně nebe až někde na 40s, kde je most už totálně černý. Pro doplnění, jedná se o film Kodak Tri-X, volaný v D-76 (1+1, 9:45, 20C), zvětšovaný na papíry Fomaspeed 311N 18x24. Tak jsem koumal co s tím, nakonec jsem se rozhodl použít techniky mě známé jen z videí na youtube, a to vykrývání a nadržování. Finální foto také naleznete jako sken v příloze, pokusil jsem se vyvotit i negativ (jestli to k něčemu bude). Časy byly nakonec následující:

 

  1. 15s expozice celého políčka
  2. +15s expozice s vykrytím mostu
  3. + 15s nadržování oblouku vlevo dole, aby nebyl bílý po předchozím vykrývání
  4. +10s nadržování nebe, aby se vykreslily mraky

Po asi 3 hodinách a 7 nepovedených pokusech (a to se mi povedly i věci jako nasvítit druhou stranu papíru, jaj) jsem s výsledkem relativně spokojený (ten sken vypadá hůř než ve skutečnosti). Mám k tomu ale pár otázek a prosím zkušené temnokomorníky o pár rad.

 

  1. Je normální, že u fotky jako tahle, kde je např. kontrast mezi stíny a nebem, je potřeba vykrývat a nadržovat, nebo mám nějak domršený negativ (převolaný, přeexponovaný, apod.)?
  2. Pomohl by mi v tomhle případě papír s jinou gradací než normální, případně multigrade?
  3. Taky generujete takový odpad při zvětšování? Na jeden print, se kterým jsem spokojený, padne tak 5-7 papírů, které se nepovedly. Nadšený z toho nejsem, ale snad se to zlepší.

Všem děkuji za přečtení a pro mě cenné rady a přeji dobré světlo!

Doktor

Přiložený soubor (y)


  • 0

#2 RHx

RHx

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 5 702 příspěvků(y)
  • LocationHK
Reputace: 386

Publikováno 5 srpen 2017 - 08:10:10

1.ano/negativ je asi trochu převolaný, obecně se takový snímek zvládne nejlíp, když se exponuje dostatečně na tmavá místa - stíny a potom se trochu podvolá, tím se zvládnou světlá místa v obraze líp

potíž je, když máš na filmu i jiné záběry, které potřebují vyvolat normálně, ty by zase naopak byly kontrastní málo

2.ano

3.ano, jak kdo, jak kdy, jak který negativ, jak která vývojka, jak která velikost pozitivu, jak kdy se podaří zvládnout kontrast při měření/vyvolání

-

tu a tam někdo nabízí komerčně ukázat měření,zpracování negativu a zvětšování, to bych klidně jel, ušetří ti to spoustu času i korun

ale jinak si na dobré cestě, moderní mluvou bych řekl: studuj, čti a zvětšuj


  • 0

#3 pepafotograf

pepafotograf

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 764 příspěvků(y)
  • LocationJablůnka 397
Reputace: 333

Publikováno 5 srpen 2017 - 08:13:57

Do roka a do dne! Toho odpadu by mělo zákonitě ubývat...


  • 0

#4 Doktor

Doktor

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 179 příspěvků(y)
Reputace: 49

Publikováno 5 srpen 2017 - 08:22:23

1.ano/negativ je asi trochu převolaný, obecně se takový snímek zvládne nejlíp, když se exponuje dostatečně na tmavá místa - stíny a potom se trochu podvolá, tím se zvládnou světlá místa v obraze líp

potíž je, když máš na filmu i jiné záběry, které potřebují vyvolat normálně, ty by zase naopak byly kontrastní málo

2.ano

3.ano, jak kdo, jak kdy, jak který negativ, jak která vývojka, jak která velikost pozitivu, jak kdy se podaří zvládnout kontrast při měření/vyvolání

-

tu a tam někdo nabízí komerčně ukázat měření,zpracování negativu a zvětšování, to bych klidně jel, ušetří ti to spoustu času i korun

ale jinak si na dobré cestě, moderní mluvou bych řekl: studuj, čti a zvětšuj

 

Díky za odpověď, můžu ještě trochu poprosit o rozvinutí odpovědi jak v tomhle případě postupovat ohledně multigradačního papíru? Hádám správně, že by mi mohla pomoci měkčí gradace? Nadruhou stranu, ten značný kontrast mezi tmavým mostem a světlým nebem mi to asi moc nesrazí a stejně bych musel nadržovat/vykrývat, nebo ne? Zase aby mi s měkkou gradací nevznikla šedivka.


  • 0

#5 RHx

RHx

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 5 702 příspěvků(y)
  • LocationHK
Reputace: 386

Publikováno 5 srpen 2017 - 08:44:30

no multigradační papír je jeden a podle toho, jaká se vloží filtrace je výsledek od měkké až po tvrdou gradaci, jestli takovou možnost nemáš (tj. filtry, barevná, nebo mg hlava) tak měj papíry měkké/tvrdé/normální a podle negativu je zařazuj, ani nevím, jestli se všechny tři gradace dají stále běžně koupit

 

značný kontrast se vždy musí vykrývat a nadržovat, jinak se na papír nedostane (většinou)

 

co vznikne uvidíš, je to běh na dlouhou trať

-

nejjednodušší je začít všechno "N"

normální pěkné světlo, normální nedivoký kontrast, normální vyvolání, normální papír atd.

-

https://www.paladix....rial/10024.html


  • 0

#6 kasik

kasik

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 28 příspěvků(y)
  • LocationVrchlabí
Reputace: 5

Publikováno 5 srpen 2017 - 21:27:28

Kolegové temnokomorníci a temnokomornice,

 

včera se mi opět naskytla výjimečná možnost zabrat koupelnu pro své temné účely, a tak jsem se jal spáchat svoje druhé zvětšovací sezení v životě. Při prvním jsem vybral fotku nepříliš kontrastně složitou, tentokrát jsem chtěl ale zkusit něco možná trochu těžšího. Jedná se o snímek Palackého mostu v Praze. Říkal jsem si, pln odhodlání a nadšení z posledně, že to bude pohodička, no a trochu jsem se mýlil. Jelikož se jedná o snímek světléno nebe, tmavé vody a mostních oblouků, měl jsem docela problém určit čas expozice tak, abych neměl černé oblouky, ale zároveň neměl vypálené nebe. Dovolil jsem si proto mírnou herezi a využil nástroj temného Digitála, skener, abych se s vámi podělil o proužkovou zkoušku (příloha). Jak je vidět (s trochou fantazie, sken stojí za prd), most je nejlépe vykreslen někde na 15s, nicméně nebe až někde na 40s, kde je most už totálně černý. Pro doplnění, jedná se o film Kodak Tri-X, volaný v D-76 (1+1, 9:45, 20C), zvětšovaný na papíry Fomaspeed 311N 18x24. Tak jsem koumal co s tím, nakonec jsem se rozhodl použít techniky mě známé jen z videí na youtube, a to vykrývání a nadržování. Finální foto také naleznete jako sken v příloze, pokusil jsem se vyvotit i negativ (jestli to k něčemu bude). Časy byly nakonec následující:

 

  1. 15s expozice celého políčka
  2. +15s expozice s vykrytím mostu
  3. + 15s nadržování oblouku vlevo dole, aby nebyl bílý po předchozím vykrývání
  4. +10s nadržování nebe, aby se vykreslily mraky

Po asi 3 hodinách a 7 nepovedených pokusech (a to se mi povedly i věci jako nasvítit druhou stranu papíru, jaj) jsem s výsledkem relativně spokojený (ten sken vypadá hůř než ve skutečnosti). Mám k tomu ale pár otázek a prosím zkušené temnokomorníky o pár rad.

 

  1. Je normální, že u fotky jako tahle, kde je např. kontrast mezi stíny a nebem, je potřeba vykrývat a nadržovat, nebo mám nějak domršený negativ (převolaný, přeexponovaný, apod.)?
  2. Pomohl by mi v tomhle případě papír s jinou gradací než normální, případně multigrade?
  3. Taky generujete takový odpad při zvětšování? Na jeden print, se kterým jsem spokojený, padne tak 5-7 papírů, které se nepovedly. Nadšený z toho nejsem, ale snad se to zlepší.

Všem děkuji za přečtení a pro mě cenné rady a přeji dobré světlo!

Doktor

Koukám  že  fyzika  funguje  všude  stejně.

Jsem  začátečník a  taky  jsem při  zvětšování na  papír  vykrýval  o  stošest.

Spekuloval  jsem  co  s  tím,   až  jsem  začal  studovat  a hlavně  používat  zónový  systém.(ZS)

Doporučuji  prostudovat,  taky  se  mi  otevřeli  oči  a   při  pohledu  na  senzitometrickou  charakteristiku filmu jsem 

pochopil   proč  prodloužit  vyvolávání  filmu a  kdy.  A  jak  dle  ZS    exponovat..  A  skutečně  nyní   vykrývám    méně.   


  • 0

#7 kapros1

kapros1

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 568 příspěvků(y)
  • LocationJenčice
Reputace: 361

Publikováno 6 srpen 2017 - 12:06:11

Zónový systém se hodí pro velké formáty, plan filmy, kde se zpracovávají téměř vždy,  jednotlivé záběry samostatně, případně záběry s podobným způsobem exposice a požadovaného výsledku. Pro kinofilm (35mm) je lepší neméně známý a používaný systém exposice na stinné partie a vyvolávání tzv. na světla. To znamená vyvolávací čas zkrátit tak aby byly partie se světly méně kryté. Tudíž ovlivnění kontrastu vyvoláváním.

Opět to chce získat praxi systémem pokus-omyl. Přesto systém maskováním, či nadržováním je velice dobrý a účinný k dosažení kýženého výsledku.  Ono nic není zadarmo a praxe je k nezaplacení.


  • 0

#8 Gorgi

Gorgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 780 příspěvků(y)
Reputace: 33

Publikováno 7 srpen 2017 - 20:38:27

a nezapomeňte na ovlivnění kontrastu pozitivní vývojkou a zvětšovacím objektivem! někdy to stačí, někdy ne.

Já mám zase skoro vše moc měkké...pro moje workflow.


  • 0

#9 kapros1

kapros1

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 568 příspěvků(y)
  • LocationJenčice
Reputace: 361

Publikováno 8 srpen 2017 - 15:24:56

a nezapomeňte na ovlivnění kontrastu pozitivní vývojkou a zvětšovacím objektivem! někdy to stačí, někdy ne.

Já mám zase skoro vše moc měkké...pro moje workflow.

 

Pravda, pravdoucí. Je prostě způsobů hafo. Mě se líbí i rehalogenační lázeň ORWO 710. S tou jdou dělat divy.  A míchá se z dostupných chemikálií. Předpis je dostupný v knize Jaroslava Poláška: Amatérská fotografie a fotografika.


  • 0

#10 kapros1

kapros1

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 568 příspěvků(y)
  • LocationJenčice
Reputace: 361

Publikováno 9 srpen 2017 - 09:48:23

 

a nezapomeňte na ovlivnění kontrastu pozitivní vývojkou a zvětšovacím objektivem! někdy to stačí, někdy ne.

Já mám zase skoro vše moc měkké...pro moje workflow.

 

Pravda, pravdoucí. Je prostě způsobů hafo. Mě se líbí i rehalogenační lázeň ORWO 710. S tou jdou dělat divy.  A míchá se z dostupných chemikálií. Předpis je dostupný v knize Jaroslava Poláška: Amatérská fotografie a fotografika.

 

Nebo u mne, pokud nemáte dostupnou uvedenou knihu. V roce 1990 stála celých 24 Kčs :-)


  • 0

#11 jirin_ol

jirin_ol

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 786 příspěvků(y)
  • LocationSrdce Sedlecké plošiny
Reputace: 1 283

Publikováno 9 srpen 2017 - 10:05:00

http://www.temnakomo...mraku/?p=488069


  • 0

#12 kapros1

kapros1

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 568 příspěvků(y)
  • LocationJenčice
Reputace: 361

Publikováno 11 srpen 2017 - 08:56:47

Díky. Mám v Tobě záložní paměť :-)


  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních