Přejít na obsah


Fotka

Konica Minolta VX 200


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
37 odpovědí na toto téma

#1 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 149 příspěvků(y)
Reputace: 237

Publikováno 20 září 2017 - 19:05:39

Vážení kolegové, dostalo se mi do rukou pár kazet VX 200 prošlých v roce 2008.
Jeden film jsem nafotografoval N, +-1EV a vyvolal společně s dvěma kousky PAN 100 a 400 v klonu DS-10.
Na emulzní straně je vidět, že tam obraz je, ale je "ponořen" do temně hnědooranžové "barvy", filmový pás je neprůhledný.
Znáte někdo odpověď na otázky:
1. Lze tento barevný negativ vyvolat jako černobílý negativ?
2. Jestliže ano - v čem a jak?
Kdysi dávno (to zde ještě běhali dinosauři) jsem o tom někde četl (slyšel?), ale dohledat to nedokážu.
  • 0

#2 ziki

ziki

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 70 příspěvků(y)
Reputace: 18

Publikováno 20 září 2017 - 22:44:42

Myslím, že se tomu říká Cross proces, tedy záměna zpracovatelských lázní. Myslím ale, že u barevného negativu se čb procesem nedají čekat žádné zázraky, jedině klasicky C-41, viz https://www.paladix....ov-zaverem.html


  • 0

#3 Nakadah

Nakadah

    Nováček

  • Předplatitel
  • 461 příspěvků(y)
  • LocationOstrava
Reputace: 79

Publikováno 21 září 2017 - 06:43:51

Taky sem zkusil nějakou v šuplíku nalezenou VX400 vyvolat pomocí Č/B vývojky (Excel)...vylezl kompletně černohnědý pás filmu. Viděl jsem, že se dá C41 film vyvolat pomocí Č/B vývojky, ale mě se to prostě nepovedlo. Celkově vzato škoda času, materiálu a námahy.


  • 0

#4 KIM

KIM

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 566 příspěvků(y)
Reputace: 118

Publikováno 21 září 2017 - 06:58:06

Někdy koncem devadesátých jsme v rámci pokusničení nějaké Ilfordy XP2 vyvolali v HC-110 1+31 a 1+45. Jako co to udělá se zrnem, když je v C-41 tak ultrajemné. Vylezlo to docela v pohodě, ale už si po těch letech nepamatuju, v čem jsme to ustalovali...VX200 jsem bohužel/bohudík nevyzkoušel.


  • 0

#5 keko

keko

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 006 příspěvků(y)
  • LocationSlovakia, Alžbetin Dvor 130
Reputace: 617

Publikováno 21 září 2017 - 10:03:50

25 min nieco pisem a potomsi to zmazem  :shock:


  • 0

#6 keko

keko

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 006 příspěvků(y)
  • LocationSlovakia, Alžbetin Dvor 130
Reputace: 617

Publikováno 21 září 2017 - 17:34:28

Za mladi som skusal - nepacilo sa mi to, zavrhol som.

V sucasnosti sa mi do ruk dostane takto vyvolany film, napodiv, skenovat to ide, vysledky su pravdepodobne umerne kvalite a stavu filmu, pripadne miere skusenosti fotografan pracovat touto metodou,

 

Teoria:

- v C-41 je v prvej vyvojke pouzity vyvolavac PPD (zhoda u vsetkych vyrobcov) z dovodu jeho maximalnej produkcie vhodnych splodin; splodiny potom reaguju s farbotvornymi komponentami; vysledkom je farebny obraz, presne kryjnuci sa s obrazom tvorenym kovovym striebrom

- pri bieleni dochadza k premene kovoveho striebra na komplex rozpustny neskor v ustalovaci; po bieleni a ustalovani ostava iba obraz tvoreny farbou

- nikdy som sa nepytal - co je skoda  - kde a kedy sa pocas procesu odstranuju zbyle farbotvorne komponenty

- ak teraz urobim rozbor alternativnej E-6, zacne to byt zaujimave:

- v alternativnej E-6 sa ako vyvolavac v druhej (tzv farebnej) vyvojke pouziva PPD v zmysle pouzitia popisanom vyssie; miesto PRVEJ (zvanej ciernobielej) vyvojky sa pouziva najcastejsie HC-110, pravdpodobne pre to, lebo vyvolavace v spominanom zmysle lezia v spektre na opacnom konci; ako vhodna CB vyvojka pre ucely vyvolavania frebnych filmov cross procesom sa javi HC-110; temer vzdy vsak podmienky vyvolavania napodobnuju aspon teplotou proces C-41, teda vyssia teplota a neustala agitacia; takto ziskam negativ s maximalnym vyuzitim striebra s minimalnym farebnym obrazom

- bielenie nemozem do spracovatelskeho postupu zaradit, pretoze by sa stratil striebrom tvoreny obraz

- ustalovanie tradicne je potrebne v kazdom postupe

 

Bolo by zaujimave vyskusat po poslednom kupeli zaradit kupel slebeho roztoku Sava, ktore by mohlo zbezpecit odstranenie nadbytocnych farbotvornych komponentov.


  • 0

#7 KIM

KIM

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 566 příspěvků(y)
Reputace: 118

Publikováno 22 září 2017 - 08:55:20

Tedy keko, muži tisíce tváří, Mr Nick Carter by zbledl závistí. Byl proti tvému mistrovství v "převlecích" úplný amatér!!! ;)


  • 0

#8 keko

keko

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 006 příspěvků(y)
  • LocationSlovakia, Alžbetin Dvor 130
Reputace: 617

Publikováno 22 září 2017 - 10:22:01

Tak ta je z mojej svadby.
To este neboleli klby.

Tak 30 rokov dozadu.

Jajaj, kde su tie casy. Ale uz vtedy som mal Pentax SuperA a Pentax K2. Opemus 5 a obojstrannu lesticku.


  • 0

#9 KIM

KIM

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 566 příspěvků(y)
Reputace: 118

Publikováno 22 září 2017 - 10:44:25

Vím, že je to OT ale nemůžu si odpustit - to ses ženil velmi mlád - měl jsem za to, že jde o taneční... ;)


  • 0

#10 keko

keko

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 006 příspěvků(y)
  • LocationSlovakia, Alžbetin Dvor 130
Reputace: 617

Publikováno 22 září 2017 - 11:16:19

Je to OT, ale ja na to rad spominam :)
Mal som 24 r.


  • 0

#11 sokolvideo

sokolvideo

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 895 příspěvků(y)
  • LocationPrešov
Reputace: 106

Publikováno 23 září 2017 - 09:14:14

Ja som robil len jeden pokus Film Fomacolor :cool: 100 (Tesco vo výpredaji za 5,50 Sk) vyvolaný ako ČB, ak si dobre pamätám v Metolale, nemám zapísané, lebo to bolo len také hranie. Len si myslím, že to bol Metolal 1:40 asi 15 minút. Výsledok? Film ma silný závoj, ako ináč, ale je vcelku "skenovateľný", fotky som nerobil, má obrovské zrno, to Rodinal je superjemnozrný, ale fotky by sa z toho dali urobiť. Viac krát som to neskúšal, nemá to zmysel, jedine, že by človek chcel nejaký ten špeciálny efekt.


  • 0

#12 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 149 příspěvků(y)
Reputace: 237

Publikováno 24 září 2017 - 08:52:13

Zkusil jsem i Rodinal - výsledek tristní.
Nemáte někdo nápad, jak odstranit masku?
  • 0

#13 sokolvideo

sokolvideo

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 895 příspěvků(y)
  • LocationPrešov
Reputace: 106

Publikováno 24 září 2017 - 14:22:35

Neskúšal som, ale podľa literatúry sa to nedá, nakoľko z maskou sa odstraňuje aj obraz. Jedine sa tým dá zmenšíť hustota, ale zároveň sa znižuje aj kontrast záberov.


  • 0

#14 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 149 příspěvků(y)
Reputace: 237

Publikováno 24 září 2017 - 16:06:54

...odstraňuje obraz...  "Barevný" nebo "černobílý"? Možná (hloupou) úvahou - krystaly stříbra (resp. shluky) by s maskou pryč nemusely.... Což?!


  • 0

#15 sokolvideo

sokolvideo

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 895 příspěvků(y)
  • LocationPrešov
Reputace: 106

Publikováno 24 září 2017 - 17:05:12

Farebného obrazu by sa to nemalo dotknúť, len čb. Ale pri čb vyvolaní aj farebného filmu by tam farebná maska nemala byť, takže zosvetlenie sa týka celého obrazu vrátane farebnej masky, ktorá vlastne robí to, že film je tmavý.


  • 0

#16 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 149 příspěvků(y)
Reputace: 237

Publikováno 25 září 2017 - 14:56:42

sokolvideo

Děkuji za reakci, ale na filmu je právě "JENOM MASKA" - zcela neprůhledný filmový pás, pouze při pohledu pod určitým úhlem je vidět na emulzní straně černobílý obraz.


  • 0

#17 sokolvideo

sokolvideo

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 895 příspěvků(y)
  • LocationPrešov
Reputace: 106

Publikováno 26 září 2017 - 08:19:33

Uf, tak to neporadím, nemám skúsenosti. Ale len dotaz, tá maska je farebná? Ak bol film vyvolaný v čb vývojke, mala by byť aj maska čb, alebo sa mýlim?


  • 0

#18 matas

matas

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 128 příspěvků(y)
  • LocationÚjezd nad Lesy
Reputace: 16

Publikováno 26 září 2017 - 11:37:42

Pentaxista

 

Maska se neodstranila ani při volání předepsaným postupem.

ma 


  • 0

#19 keko

keko

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 006 příspěvků(y)
  • LocationSlovakia, Alžbetin Dvor 130
Reputace: 617

Publikováno 26 září 2017 - 13:13:12

Tu je trosku iny problem. Maska sice pri zvacsovani "skodi" sposobom, ked treba vyrazne dlhsie papier exponovat, ale v principe nevadi.

Po vyvolani v CB je farebny negativ uplne nepriehladny, podoba sa na kakao.
Dal som tu tip, ako na to, ale kym to neoverim, neuverejnim. V principe ide o to, ze f. negativ musi prejst aj bielicom C-41, ale az po ustaleni, co je naopak, potom treba znova vyvolat ...


  • 0

#20 KIM

KIM

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 566 příspěvků(y)
Reputace: 118

Publikováno 26 září 2017 - 13:16:16

No, tak jsem se k tomu vrátil a myslím, že to nepůjde. To co ti pro odstranění "masky" čili zprůhlednění barvocitlivých vrstev, které neprošly standardním postupem chybí, je dle mého bělící ustalovač. Ten by měl vyplavit neosvětlené zbytky z vrstev a film tak zprůhlednit (zůstane typická maska, ovšem průhledná).

Pokud ho použiješ, přijdeš dle mého o naprostou většinu expozice, protože si nepoužil "barvotvournou" vývojku, tzn. nevyužil potenciálu latentního obrazu. Co se tam na tebe mračí jako lehký náznak obrazu je stopa "správně" vyvolané vrstvy s halogenidy stříbra, která bývá v barevných filmech rovněž přítomna.

Bude to hodně podexponované.


  • 0

#21 KIM

KIM

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 566 příspěvků(y)
Reputace: 118

Publikováno 26 září 2017 - 13:16:50

Ajaj, keko už píše nade mnou...


  • 0

#22 sokolvideo

sokolvideo

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 895 příspěvků(y)
  • LocationPrešov
Reputace: 106

Publikováno 26 září 2017 - 16:05:52

Môj názor, možno len špekulácia:

farebná maska vznika pri vyvolávaní filmu, ako každá iná farebná vrstva, skladá z farebného komponentu, ktorý sa vyvolá okolo čb zrniek bromidu strieborného (ako aj u ostatných farieb), a má špeciálne vlastnosti, takže tvorí rovnomernú farebne presne definovanú vrstvu, ktorá prekrýva samotný negatív. Nakoľko je to farebný film, v bieliči sa odstráni všetko striebro, takže obraz na filme tvoria len farebné komponenta a nie je tam žiadne striebro. Keď film  vyvoláme ako čb, to znamená, že film sa nebieli, teda striebro sa neodstráni, ostáva v emulznej vrstve, to je ten hustý závoj. Je to vyvolané a neodstránené striebro. Keď by sme ho chceli odstrániť, tak zároveň odstránime aj čb obraz a ostal by čistý film, nakoľko čb vývojka nie je schopná vyvolať farebné komponenty v jednotlivých vrstvách filmu.

Len môj názor, nemám to nijako otestované. Ak sa mýlim, opravte ma.


  • 0

#23 KIM

KIM

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 566 příspěvků(y)
Reputace: 118

Publikováno 26 září 2017 - 16:23:53

...Budu si muset zopakovat základy barevné fotografie, která mě mimochodem nikdy moc nebrala a navíc je to tak dávno...

Když Pentaxista nevyvolával procesem C-41, nemohla dle tvého tvrzení vzniknout barevná maska.

Pokud film vyvoláme jako čb, stříbro se neodstraní - jak je to tedy u klasického filmu, kde nám při č.b. procesu zůstane po ustálení jen osvitnuté "stříbro"??

Ne, s tím nemůžu souhlasit Jdu se ponořit do vzpomínek a zaváté literatury... ;)

Ale něco na tom bude. ;)


  • 0

#24 sokolvideo

sokolvideo

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 895 příspěvků(y)
  • LocationPrešov
Reputace: 106

Publikováno 26 září 2017 - 17:27:29

U čb filmu sa vyvolajú zrnka striebra, ktoré boli osvetlené pri expozícii, nevyvolané striebro sa odstráni v ustaľovači. U farby sa súčastne zo striebrom vyvolávajú aj jednotlivé farebné komponenty, v bieliči sa všetko striebro prevedie na bromid strieborný, ktorý sa následne odstráni v ustaľovači a na filme ostane len obraz tvorený farebnými komponentami.


  • 0

#25 keko

keko

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 006 příspěvků(y)
  • LocationSlovakia, Alžbetin Dvor 130
Reputace: 617

Publikováno 26 září 2017 - 19:04:31

Môj názor, možno len špekulácia:

farebná maska vznika pri vyvolávaní filmu, ako každá iná farebná vrstva, skladá z farebného komponentu, ktorý sa vyvolá okolo čb zrniek bromidu strieborného (ako aj u ostatných farieb), a má špeciálne vlastnosti, takže tvorí rovnomernú farebne presne definovanú vrstvu, ktorá prekrýva samotný negatív. Nakoľko je to farebný film, v bieliči sa odstráni všetko striebro, takže obraz na filme tvoria len farebné komponenta a nie je tam žiadne striebro. Keď film  vyvoláme ako čb, to znamená, že film sa nebieli, teda striebro sa neodstráni, ostáva v emulznej vrstve, to je ten hustý závoj. Je to vyvolané a neodstránené striebro. Keď by sme ho chceli odstrániť, tak zároveň odstránime aj čb obraz a ostal by čistý film, nakoľko čb vývojka nie je schopná vyvolať farebné komponenty v jednotlivých vrstvách filmu.

Len môj názor, nemám to nijako otestované. Ak sa mýlim, opravte ma.

Tvoja uvaha odporuje mojej skusenosti. Ked film pustis cez proces C-41 az od bielica (vynechas vyvojku), dostanes priehladny film so zltou maskou.


  • 0

#26 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 149 příspěvků(y)
Reputace: 237

Publikováno 26 září 2017 - 19:05:46

Pánové, moc vám děkuji za ochotu pomoci!
Ale nějak mi začíná nebýt jasné, proč vlastně je v barevné emulzi stříbro (halogenid a následně kov)?


  • 0

#27 KIM

KIM

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 566 příspěvků(y)
Reputace: 118

Publikováno 26 září 2017 - 19:50:31

Sokol má pravdu, už jsem si to dohledal... a jen jsem se utvrdil ve správnosti mého rozhodnutí barevně nefotit, protožd tomu procesu v podstatě nerozumím. ;) Chemik ze mě nebude. V kostce - barvotvorná vývojka na bázi p-fenidelaminu má schopnost chemicky ovlivnit barevné komponenty přítomné ve vrstvách filmu a navázat reakcí vzniklá barviva na současně vyvolaný stříbrný obraz. V bělícím ustalovači se pak stabilizují neexponované halogenidy a vybělí stříbrný obraz. Zbyde obraz tvořený barvivy.
Celé mě to vede k závěru, že klasický "color" negativ čb procesem nevyvoláme. Jedině snad jak navrhoval keko, zbavit se všeho balastu vybělením a znovu kontrastně vyvolat, podobně jako při "opravách" špatně vyvolaného čb negativu. Ale výsledek?
  • 0

#28 keko

keko

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 006 příspěvků(y)
  • LocationSlovakia, Alžbetin Dvor 130
Reputace: 617

Publikováno 26 září 2017 - 19:53:11

Pánové, moc vám děkuji za ochotu pomoci!
Ale nějak mi začíná nebýt jasné, proč vlastně je v barevné emulzi stříbro (halogenid a následně kov)?

Bromid strieborny je svetlocitliva molekula. Poruchy v mriezke molekul sposobuju to, ze i male mnozstvo svetla (take, co svojou energiou nedokaze zabezpecit vznik kovoveho striebra) sposobi drobne zmeny, ktore vieme selektivne vyuzit a vyvojkou toto striebro ziskat.
Pri vyvolavani vznika vzdy striebro + reakcna splodina. Vodna reakcna splodina potom reaguje s farbotvornym komponentom na farbu.
Akonahle vznikne farba, je striebro vo vrstve naobtiaz. Striebro sa bielenim meni na rozpustny komplex, ten sa ustalovacom spolu s nevyvolanym bromidom striebornym z filmu odstrani.
Spravne vyvolany farebny negativ obsahuje iba bezvyznamne mnozstvo striebra ci uz v forme kovu, ci jeho halogenidu.


  • 0

#29 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 149 příspěvků(y)
Reputace: 237

Publikováno 26 září 2017 - 20:24:25

Vidím posun!!!

Ano, to jsem věděl že "po zasažení krystalu halogenidu čtyřmi (nebo kolika...?) fotony dojde ke změně, kterou je možno redukčním účinkem vývojky vyvolat přeměnu na kovové stříbro. Nějak mi ale nedošlo, že tato reakce "zanechává zplodiny", které reagují s dalšími komponentami vývojek za vzniku barevných pigmentů.

Pořád ale v procesu hledám "oslí můstek": ... bylo vyvoláno (vzniklo) kovové stříbro a .... JAK V TÉTO FÁZI VOLÁNÍ "PŘERUŠIT"  DALŠÍ REAKCE, "PONECHAT" POUZE OBRAZ TVOŘENÝ KOVOVÝM STŘÍBREM A ZBYTEK "ODMÝT"...?


  • 0

#30 keko

keko

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 006 příspěvků(y)
  • LocationSlovakia, Alžbetin Dvor 130
Reputace: 617

Publikováno 26 září 2017 - 20:58:13

Este lepsie je ked farba nevznikne. To sa da tak, ze sa pouzije vhodna vyvojka (absolutne nevhodna pre vznik splodin s farbotvornymi komponentami reagujucimi). Teda podla statistiky nasadenia - HC110.
Tak nemam farbu, iba striebro,

Co sa da, odstarani sa ustalovacom.

Potom by malo nasledovat intenzivne pranie.

Co sa neodstranilo ustalovacom, musi sa odstranit bielicom. Pozor, bielic, posobi na kovove striebro a rehalogenizuje ho. Preto po bielici intenzivne pranie a opat vyvolanie. Vyvolavat sa da samozrejme za svetla. 


  • 0

#31 sokolvideo

sokolvideo

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 895 příspěvků(y)
  • LocationPrešov
Reputace: 106

Publikováno 27 září 2017 - 06:46:31

Sokol má pravdu, už jsem si to dohledal... a jen jsem se utvrdil ve správnosti mého rozhodnutí barevně nefotit, protožd tomu procesu v podstatě nerozumím. ;) Chemik ze mě nebude. V kostce - barvotvorná vývojka na bázi p-fenidelaminu má schopnost chemicky ovlivnit barevné komponenty přítomné ve vrstvách filmu a navázat reakcí vzniklá barviva na současně vyvolaný stříbrný obraz. V bělícím ustalovači se pak stabilizují neexponované halogenidy a vybělí stříbrný obraz. Zbyde obraz tvořený barvivy.
Celé mě to vede k závěru, že klasický "color" negativ čb procesem nevyvoláme. Jedině snad jak navrhoval keko, zbavit se všeho balastu vybělením a znovu kontrastně vyvolat, podobně jako při "opravách" špatně vyvolaného čb negativu. Ale výsledek?

Čistý film.

Keko, ale pri čb vyvolaní ti farebné komponenty vo vrstve neostanú, nakoľko šb vývojka nedokáže redukovať farebné komponenty vo vrstvách, a u maskovaného filmu ti ostane aj vyvolané striebro vo vrstve, ktoré neodstrániš bez poškodenia obrazu. Pamätám si ešte, však musíte aj vy, sme plus/mínus rovnaké starý (či mladý?) keď sa ešte predávali filmy ORWOCOLOR bez masky. U tohto filmu sa čb vyvolanie mohlo urobiť povedal by som bez problému, film nemá masku. Pamätám si ešte veľkú reklamu, ktorú firma ORWO robila na novú generáciu filmov ORWOCOLOR NC19mask, ktorý už masku mal. Samozrejme zahraničné filmy už masku mali niekoľko rokov. Prečo maska? Neviem presne, veľmi som sa o to nezaujímal, ale podľa toho čo si ešte pamätám, tak maska nahrádza jeden filter pri pozitívnom procese, puprurovy?, takže stačia vlastne dva : azúrový a žltý. Ak sa mýlim, tak ma opravte. Bolo to asi preto, že ten purpurový filter robil pri filtrácii v pozitívnom procese najväčší problém, a tak firma už pri výrobe filmu tento filter do filmu pridala. A to je presne to, čo tvorí tú tmavú súvislú vrstvu pri vyvolaní filmu ako čb.


  • 0

#32 sokolvideo

sokolvideo

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 895 příspěvků(y)
  • LocationPrešov
Reputace: 106

Publikováno 27 září 2017 - 06:58:28

Keko, ale keď dáš akýkoľvek film do bieliča, tak sa ti odstráni striebro, prevedie sa späť na bromid strieborný, ktorý sa v ustaľovači odstráni, jedine že by sa film potom už neustaľoval, ale aká bude potom jeho životnosť? Vieme predsa, že film po určitej dobe začne tmavnúť aj keď nie je exponovaný. A film takto spracovaný bude vlastne ako neexponovaný film, len s negatívnym obrazom.

Keď tak nad tým rozmýšľam, čo skúsiť takýto film vyvolať ako čb inverziu. Tam by sa vlastne mala maska odstrániť.   čb vyvolanie - inverzia (odstránenie vyvolaného negatívu - kovového striebra) - druhé vyvolanie - ustaľovač. Hm, zaujímavé, musím skúsiť čo to urobí. Nepamätám sa, že by sa o tom niekedy bolo niekde písalo.


  • 0

#33 feromarcin

feromarcin

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 542 příspěvků(y)
Reputace: 55

Publikováno 27 září 2017 - 07:27:35

Vzdy sa filtruje dvojicou filtrov. V praxi sa vzdy pouzival zlty a purpurovy filter. Maska zlepsuje cistotu farieb.
  • 0

#34 KIM

KIM

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 566 příspěvků(y)
Reputace: 118

Publikováno 27 září 2017 - 08:25:01

„…Bolo to asi preto, že ten purpurový filter robil pri filtrácii v pozitívnom procese najväčší problém, a tak firma už pri výrobe filmu tento filter do filmu pridala…“

 

Filtr přidaný přímo mezi citlivé vrstvy filmu je žlutý, leží mezi první vrstvou citlivou k modré a zbylými dvěmi. Z důvodu, že k modré jsou citlivé podstatě všechny vrstvy a reagovaly by „nepřiměřeně“, čili výsledek by nebyl správný.

 

+ jak psáno výše, při barevném zvětšování v procesu RA-4 se filtruje purpurem a žlutou. A zdá se mi, že je to právě z důvodů citlivosti všech vrstev k modré…


  • 1

#35 KIM

KIM

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 566 příspěvků(y)
Reputace: 118

Publikováno 27 září 2017 - 09:05:33

Ale blbnu, vždyť je to fyzika základní školy! Při zvětšování negativ-pozitiv používáme subtraktivní (odčítací) metodu míchání barev. Tzn. při použití všech tří filtrů bychom dostali výslednou šedou… Sákra, vždyť mi to už tenkrát v labce pan mistr vysvětloval! :/

Jdu klečet na hrách!!! :/

A budu se držet svého kopyta = ID-11 a PanF+. ;)


  • 0

#36 KIM

KIM

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 566 příspěvků(y)
Reputace: 118

Publikováno 27 září 2017 - 09:17:33

Hanba mi, Petr Dzik to napsal už před 16 léty jak pro prvňáčky zde (a já si na to nevzpomenu):

https://www.paladix....-negativ-i.html

https://www.paladix....y-negativ.html 


  • 0

#37 sokolvideo

sokolvideo

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 895 příspěvků(y)
  • LocationPrešov
Reputace: 106

Publikováno 27 září 2017 - 11:48:59

Farebnú fotku som robil niekedy v 80tých rokoch na Fomu PM20 neskôr PM30, s novým procesom RA-4 či ako sa to menuje nemám skúsenosti, ale myslím si, že princíp filtrácie sa nezmenil. Len si tak matne spomínam, že som robil fotky aj z nemaskovaného ORWA, a tam som musel použiť všetky tri filtre. Používal som sadu ruských filtrov 3x11 kusov, prečo 11? neviem.


  • 0

#38 KIM

KIM

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 566 příspěvků(y)
Reputace: 118

Publikováno 27 září 2017 - 12:30:45

Já se dostal k barvě až v polovině devadesátých, kdy jsem se učil v labce s předsevzetím, že se tím budu živit. Pak mě to přestalo bavit, byla to převážně nekreativní nádeničina (co jiného, že) s nejistým výsledkem, která mi nevyhovovala. Ještě tak profíci, co věděli co chtějí, to byla radost na tom zamakat. Ladily se výřezy, kontrast, nadržování atd. Dělali jsme panoramatické zvětšeniny, duplikáty diáků atp. Jenže chodili tam i laici a těch byla většina. No a těm se mnohdy nedalo vysvětlit, že to není ostré kvůli snímacím podmínkám a ne kvůli náší práci, že o kontrast přišli díky kontralichtu a né našimi chemikáliemi aj. Nějak jsem to přestal dávat...

C-41 a RA-4 mě vůbec nějak nevzala, když už barva, tak jedině E-6 a P-4.

Před touto zkušeností výhradně č.b. a po ní zas jen to… ;)


  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních