Přejít na obsah


Fotka

Pár otázek k barytům


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
23 odpovědí na toto téma

#1 Doktor

Doktor

    Nováček

  • Předplatitel
  • 106 příspěvků(y)
Reputace: 35

Publikováno 10 prosinec 2017 - 16:07:05

Zdravím všechny,

 

dosud jsem všechno zvětšoval jen na RCčka Fomaspeed Variant a podařilo se mi proces dotáhnout relativně ke své spokojenosti. Nedávno jsem si koupil balíček deseti barytů Fomabrom Variant s tím, že bych si na nich natrénoval práci s nimi, než na baryty nazvětšuju nějaká povedenější dílka. Po prohledání zdejších fór a internetů mi ale stále zůstalo pár otázek, které bych si rád vyjasnil, než se do něčeho pustím. Budu proto rád za každý tip, připomínku nebo zkušenost od znalejších temnokomorníků :)

 

První věc, jak se to má konkrétně u Fomabromů s tzv. drydown efektem (česky asi "dojíždění" papírů) při schnutí. Máte u těchto papíru vyzkoušené, o kolik je potřeba ubrat na expozici? Vím, že asi bude nejlepší, když prostě něco nazvětšuju a nechám uschnout a pak udivím, ale nemáte případně třeba nějaké tipy jak dobu určit, nebo na co si dát pozor (např. jestli se efekt projevuje rovnoměrně, tedy stejně na tmavých místech zvětšeniny jako ve světlejších?)

 

Další věc, a ta trochu souvisí s tou první. Pokud dry-down ovlivňuje vzhled zvětšeniny, má vůbec smysl hodnotit proužkovou zkoušku dokud jsou ty proužky papíru mokré? Máte případně nějaký osvědčený postup jak testovací papíry co nejrychleji usušit? Někdo na internetu jsem zmiňoval, že suší proužkovky v mikrovlnce, ale představa, že si budu ohřívat jídlo ve stejném místě, kde jsem předtím zahříval dost možná neúplně vypraný papír od ustalovače se mi moc nezamlouvá. Dá se třeba usušit klasickým fénem na vlasy?

 

Poslední věcí je praní. V pár let staré diskusi někdo zmiňoval, že má na praní nějakou vypírací misku od Patersona, která zřejmě už ale není k sehnání. Nerad bych, aby moje temnokoupelnické praní papírů způsobilo pak překvápko na vyúčtování za vodu, proto by mě zajímalo, co používáte na praní vy? Něco zbastlit doma jsem si nechával jako poslední variantu, zas tak zručný na podobné věci nejsem :D

 

Díky moc za jakékoliv rady

Doktor


  • 0

#2 Nimrod

Nimrod

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 104 příspěvků(y)
  • LocationPísek
Reputace: 180

Publikováno 10 prosinec 2017 - 16:19:46

mikrovlnku mohu doporučit. užije se i při míchání vývojek a podobných nezbytných lektvarů

s tím praním bych to zas tak nutně nehrotil. peru tak, že si vezmu vaničku pro mimina, napustím vodou a hodím do ní zvětšeninu. peru asi hodinu, za tu dobu asi 4x vyměním vodu (když se chci snažit, tak i víckrát). občas do vaničky strčím, aby se neřeklo... a zatím mi to stačí, na zvětšenině, jenž je 5 let na světle, se nic nezměnilo


  • 0

#3 maaca

maaca

    Nováček

  • Předplatitel
  • 101 příspěvků(y)
Reputace: 5

Publikováno 10 prosinec 2017 - 16:36:59

Ideálně se řídit podle suché proužkovky. Fén funguje, ale mikrovlnka mi přijde pohodlnější a rychlejší.

 

Když zrovna neděláš výstavní zvětšeninu a chceš rozumný odhad, pořiď si do fotokomory slabší světlo - nějakých EV 6 při ISO 100. To co uvidíš bude více-méně odpovídat tomu, co bude na suchém papíře při "normálním" světle.


  • 0

#4 RHx

RHx

    Hrabě kydoň

  • Předplatitel
  • 5 348 příspěvků(y)
  • LocationHK
Reputace: 289

Publikováno 10 prosinec 2017 - 19:11:22

souhlasím, hlavně s tím světlem na posouzení, taky jsem ho ladil - jak silné a pomalu ho rozsvěcím, aby si oči zvykly, poslední možnost u důležitého-druhý den žádaného snímku je udělat dvě verze, světlejší a tmavší a pak vybrat tu lepší

nezřídka se mi stalo, že se mi při sundávání ze skla zdály obě dvě dobré, použitelné


  • 0

#5 keko

keko

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 2 172 příspěvků(y)
  • LocationSlovakia, Alžbetin Dvor 130
Reputace: 656

Publikováno 10 prosinec 2017 - 22:53:00

Ked je dobre ochranne osvetlenie, priebeh vyvolavania ide slusne kontrolovat a v dany okamih fotografiu vytiahnut. Kontrola mokrej fotografie na normalnom svetle trosku sokuje, ale po naschnuti je to dobre. Nuz ano, mne to takto staci.

 

Ak clovek tvori pod zvacsovakom, nadrziava, vykryva, treba slusne expozicne hodiny. Zatial som sa stretol s takymi - RH design, ktore sa po stanoveni dry-down korekcie daju nastavit tak, ze ked clovek expoonuje jenotlive zony, nemusi uz na tento problem mysliet. Zhotovi sa skusa, posudi sa za mokra a ostra sa potom robi so zapnutou korekciou.

 

Komu sa nechce vyhadzovat za hodiny pol vyplaty (ja som ten priklad), staci vediet, ze korekcia sa pohybuje niekde okolo -10%. Ak ma ale niekto papier, kde 10% nestaci, potom musi skusat. Musia sa zhotovit 2 paskove skusky, s 5% rozostupmi, jednu dat vysusit a porovnat. Je idealne mat aj denzitometer, kedze oko je prisposobivejsie ako onen organ. Ale postupnym ladenim a priblizovanim (i v priebehu dalsej mnohorocnej praxe) sa clovek dostane k zelanemu vysledku.

 

Teraz ale vsetkym, co hladaju VELKU PRAVDU: Za vasimi sedivymi, ci blatovymi fotografiami byvaju chyby ovela zavaznejsie ako je dry-down effect. :D


  • 1

#6 skalda

skalda

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 18 příspěvků(y)
Reputace: 5

Publikováno 12 prosinec 2017 - 18:35:25

Zdravím všechny a Doktora též,

 

dovolím si přidat svůj pohled do diskuze.

Fotografuji přes 40 roků a stále na baryty (někdy i speedy).

O dry-down efektu slyším poprvé, a nikdy mi to nechybělo.

Poslední dobou dělám na matný povrch, takže vím, že krásný obrázek z vody bude po usušení matný a ztratí gradaci.

Jsem ale zastánce toho, že obsah obrázku musí přebít všechna další malá negativa.

Doporučuji koupit ne 10 papírů, ale 10 balení papírů a ono to přijde samo.

Jako moje největší doporučení je fotografie ukazovat kamarádům, kteří řeknou pravdu o obrázku, na který se podívají.

Pokud ta pravda bolí, není nic jednoduššího, než se zavřít do komory a znovu "jet".

Časem se to vyprecizuje.

A když se nedaří, tak z komory utéct, na chvilku ji zavřít a vrátit se po nějakém čase.

Hlavně to nevzdávat.

Barytová a černá fotka je to nejlepší, co znám. Neřeš nějaký dry efekt a foť a zvětšuji.

To přeje Skalda z LA.


  • 2

#7 sokolvideo

sokolvideo

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 965 příspěvků(y)
  • LocationPrešov
Reputace: 110

Publikováno 13 prosinec 2017 - 09:39:59

Tak tak, Skalda má pravdu. Tiež som tak začínal, kúpil som tisícku papierov a k tomu adekvátne množstvo chémie, zatvoril sa do kúpelne, mojej temnej komory, a pokiaľ som nerobil dobré fotky, ktoré sa mi páčili, tak som odtiaľ nevyliezol. Stálo ma to 500 či 600 papierov, ale naučil som sa robiť fotky. Základ je, mať aspoň niečo prečítané, teda teoretické minimum a chcieť to urobiť, ostatné príde praxou a nie teoretizovaním.


  • 1

#8 RHx

RHx

    Hrabě kydoň

  • Předplatitel
  • 5 348 příspěvků(y)
  • LocationHK
Reputace: 289

Publikováno 13 prosinec 2017 - 16:11:00

s kamarády to moc nefunguje, výtvarně myslícího kamaráda abych pohledal a na srazech spíš vedeme akademické řeči, než se díváme na snímky

no a pár stovek papírů by ušetřila hodina-tři s kolegou, který se podívá na negativ, pozitiv a řekne kudy, jen musí být někde v dosahu

já takovýho neměl a trvalo mi drahnou dobu, než jsem viděl světla a stíny ve skutečnosti na negativu i  na papíře správně a dovedl vyvodit závěry

o to je to ale prožitek silnější, to je jasný


  • 0

#9 sokolvideo

sokolvideo

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 965 příspěvků(y)
  • LocationPrešov
Reputace: 110

Publikováno 13 prosinec 2017 - 16:39:07

RHx, klobúk dole, prešiel som si tým istým


  • 0

#10 ant

ant

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 14 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 13 prosinec 2017 - 20:58:48

Ahoj Doktore, až budeš mít baryty vyprané, příjde sušení, které je taky kapitola sama o sobě, pěkně popsáno v jiném vlákně. Jen shrnu. Buď použiješ sušičku, nebo přilepíš slintací páskou ke sklu (po cca 30min oschnutí, pozor na rovnoměrné navlhčení pásky houbičkou) nebo dáš mezi látky (po cca 45 minutách sušení na skle) a zatížíš knihami. Moc nad tím nešpekuluj a běž zvětšovat. Mám pocit, že někdy je člověk na začátku zbytečně moc zatížen teorií. (Např. přesné výpočty u pinhole. Pak stejně až pokusem omylem získáš ten správný grift a pěkné negativy dáš i bez expozimetru).


  • 0

#11 Doktor

Doktor

    Nováček

  • Předplatitel
  • 106 příspěvků(y)
Reputace: 35

Publikováno 13 prosinec 2017 - 22:26:24

Ahoj Doktore, až budeš mít baryty vyprané, příjde sušení, které je taky kapitola sama o sobě, pěkně popsáno v jiném vlákně. Jen shrnu. Buď použiješ sušičku, nebo přilepíš slintací páskou ke sklu (po cca 30min oschnutí, pozor na rovnoměrné navlhčení pásky houbičkou) nebo dáš mezi látky (po cca 45 minutách sušení na skle) a zatížíš knihami. Moc nad tím nešpekuluj a běž zvětšovat. Mám pocit, že někdy je člověk na začátku zbytečně moc zatížen teorií. (Např. přesné výpočty u pinhole. Pak stejně až pokusem omylem získáš ten správný grift a pěkné negativy dáš i bez expozimetru).

 

Ahoj, právě to sušení jsem taky ještě řešil, v nějakém videu na youtube jsem viděl týpka co lisoval suchý zkroucený baryt v takovém nějakém nahřívacím lisu původně určeném na nažehlování triček (dá se nastavit teplota). Mám možnost si takový lis od příbuzné dlouhodobě půjčit. Můžu baryt nechat prostě uschnout nenalepený, jen tak položený a pak ho takto až dodatečně dolisovat za tepla? Nechce se mi ho lepit, zvětšuju zatím na 18x24 s cca 0.5" bílým rámečkem a nechtělo se mi přidávat rámeček kvůli tomu, abych mohl papír oblepit slintačkou.


  • 0

#12 keko

keko

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 2 172 příspěvků(y)
  • LocationSlovakia, Alžbetin Dvor 130
Reputace: 656

Publikováno 14 prosinec 2017 - 00:42:58

Ano, ide to. Dokonca sa daju fotografie navrstvit a za tepla lisovat uplne dorovna.
Chce to skusat a ta rutina pride.

Temer idealne je, ked papiere nie su uplne suche. Vysusene fotografie primerane navlhnu napriklad, ak sa na nejaky cas ponechaju polozene podlozkou na vlhkej textilii. Ak sa to nepodari, pokus mozno opakovat.
Fotografie nebudu nikdy dokonale leskle, to sa da dosiahnut iba lestenim na lesticke, ale povrch je velmi pekny.

Matny papier vlastne lestit ani nejde.


  • 0

#13 Doktor

Doktor

    Nováček

  • Předplatitel
  • 106 příspěvků(y)
Reputace: 35

Publikováno 14 prosinec 2017 - 08:59:39

Super, díky moc všem za zastavení a za rady. Ještě mě napadlo, jestli by se na proužkovky nedaly používat RCčka (páč rychle schnou) a na finální osvit baryt, ale předpokládám, že to není uplně dobrý nápad, protože doba osvitu se může lišit, že? A ještě jedna heretická, ale vrtá mi to hlavou. Když se nebudeme bavit o kvalitě podložky, opravu je obraz na barytu nějakým způsobem po technické stránce kvalitnější (podání barev/tonalita), nebo je to prostě jen o tom pocitu držet a dívat se na opravdový papír?


  • 0

#14 KIM

KIM

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 608 příspěvků(y)
Reputace: 124

Publikováno 14 prosinec 2017 - 09:12:37

To ne, jsou to různé emulze není mezi nimi rovnítko. Dokonce stejné papíry (typ podložka) různých emulzních čísel se neshodují.

K druhé části. Baryt je především trvanlivější. V druhém plánu podává poněkud příjemnější dojem zejména „v ruce“ nebo paspartován. Jakmile to pověsíš někam na zeď (velké zvětšeniny s patřičným pozorovacím odstupem) a ještě, dejme tomu za sklo, tak poněkud ztrácí výhody.

RC je rychlé, pohodlné, „ekologické“ (především kvůli krátkému vypírání) má taky o fous nižší spotřebu lázní. Kvalita zobrazení je u některých výrobců či tipů skvělá, ovšem na světle vydrží tak 10 – max. 15 let (má zkušenost), pak se začíná před očima měnit. Pokud se zvětšeniny vytáhnou na světlo jen občas, trvanlivost je delší (neměřil jsem ale 20+ jsou v pohodě).


  • 0

#15 jirin_ol

jirin_ol

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 859 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 879

Publikováno 14 prosinec 2017 - 09:50:47

K  barytům   (technologicky asi lépe k fotkám  na  papírové barytované podložce) nemám poznámku žádnou,  jo je  celkem  jasné,  že  dobře  ustálená,  dokonale  vypraná fotka  vydrží v prostředí tomuto obrazu neškodícímu mnohé desítky (a snad  i  stovky?) let.

 

Ovšem dvě malé poznámku k životnosti RC papírům  mám: 

Je  dobré  hotové  RC zvětšeniny  neořezávat (neb papírová podložka  oboustranně laminovaná polyethylenem  v případě,  že  ji  říznu,  není chráněna proti vniknutí vzduchu, vlhkosti,  škodlivinám v ovzduší a blablalba,   tudíž  degenerace  od  oříznutých okrajů  může být  poměrně  velmi  rychlá).

A ještě lepší  je,  pokud  člověk  chce, aby  zvětšenina na RC papíru déle vydržela  beze změn a  degenerace,   hotovou,  dobře vypranou fotku  lehce prohnat  více  ředěným selenovým tónovačem a znovu dokonale  vyprat.   Na to jsem sám nepřišel,  to jsem  vyčetl  od  zkušených praktiků,  používajících RC papíry v dobách, kdy jsme v našich končinách o nich neměli  ani páru  (já  tu páru  ucítil až  někdy  před  8-9 lety, předtím jsem o RC papírech snad ani nechtěl slyšet).  Poté,  co mé první fotky  na RC nazvětšované po  pár týdnech  expozice v hospodském prostředí s  kuchyní a náruživými kuřáky  už po roce nebyly  stejné, jako  ty pro veřejnost nevybrané  a ležící doma  v krabici,  jsem  začal  větší formáty  na RC  určené pro zavěšení na stěnu tónovat  a  na nich se fleky  a  fujtajbl změny nekonají ani po  7 letech,  kdy jsem takto ošetřil první,  a  to jsou  denně vystaveny  i  slunečnímu svitu. 


  • 0

#16 keko

keko

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 2 172 příspěvků(y)
  • LocationSlovakia, Alžbetin Dvor 130
Reputace: 656

Publikováno 14 prosinec 2017 - 09:57:00

KIMe, toto su dost osemetne temy, Nemozno zrovnavat RC fotografie z FOMY z pred 30 rokov a dnes. Ani jednotlive znacky (kde tie kapitalisticke na tom boli lepsie).
Pravda, na striebre sa setri aj na papieroch, ale RC papiere co sa tyka zivotnosti nie su na tom az tak zle.
Myslim, ze zrovna galerie v USA odmietali prijat i CB (teda nie len farebne) fotografie na RC, to sa po case zmenilo. Prisli neanalogove sposoby vyroby fotografie ako novinka, nuz laskavo zacali akceptovat tie tradicne spolu s neakceptovanim Ink-Jet-ov. Dnes akceptuju aj tie a zacali ich nazyvat Gicleé. A tak.

Myslim, ze kazda fotografia zasluzi ochranu, pretoze casto samotny zanam prezije, neprezije podlozka. Videl som i nepouzitelny Cibachrome.

Za uhlavnych nepriatelov treba povazovat:

- stopy chemikalii po vyrobe papiera (kyseliny, bielidla)

- stopy chemikalii po spracovani (sirany, siranatny ...)

- samotna podstata - zelaina :)

- svetlo, obzvlast UV

- teplo (hranica niekde nad 13°C)

- prach a prudenie vzduchu  (abrazia)

- vlhko (teda pritomnost cloveka)

- CO2 (teda opat pritomnost cloveka)

- mikroorganizmy (pritomnost zivota na Zemi)

- kombinacia uvedenych faktorov veduca k hypersynergickemu efektu

- intenetove diskusie na tuto temu

Kazdy, co si mysli, ze jeho dielo po jeho smrti musi prezit genracie by mal vyhlada odbornu pomoc. Nie odbornika na archivaciu, ale na dusevne choroby. Samozrejme existuje par vynimiek.

 

Barytove papiere sa pouzivaju pre svoje caro. ALe i o tom sa da rozpravat, lebo svoje caro maju vsetky tie krasne techniky, ktore padaju do zabudnutia a opat sa vytahuju, co je fajn ... Caro ma aj platinotypia (bodaj by nie), a ani ta nema neobmedzenu zivotnost.

 

Keby ja som chcel naozaj casu nepodliehjuci material, mozno by som sa dal nahovorit na socharcinu. Aj ked, kto vie, ako taka socha vydrzi povedzme 3000 rokov :D


  • 4

#17 KIM

KIM

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 608 příspěvků(y)
Reputace: 124

Publikováno 14 prosinec 2017 - 10:14:17

… souhlasím, že ošemetné. Shodneme se snad na tom, že baryt stále v trvanlivosti vyhrává. Kvalitu Fomy v proměnnách doby neznám, protože jsem materiály od Fomy opustil před nějakými dvaceti lety.

Současnou „laťku“ RC teprve posoudím, ale psát o ní budu moci opět za těch  20 let… ;)

Jedno je jisté, „nejlepší RC všech dob“ a to AGFA MCP zmizelo z trhu – bohužel. 


  • 0

#18 keko

keko

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 2 172 příspěvků(y)
  • LocationSlovakia, Alžbetin Dvor 130
Reputace: 656

Publikováno 14 prosinec 2017 - 10:31:15

RC vznikli preto, lebo je nedostatok striebra, lebo sa komfortnejsie spracovavaju a nemaju az tak katastrofalne vlastnosti.

Uzivajme si ich.

No a kto ma na barytove papire - do toho.
Vzdy su vitazi a porazeni. Baryt vyhrava v zivotnosti, ked ovsem clovek dodrzi nejake tie pravidla. Co sa v duchu uponahlanej a povrchnej doby robi tazko.


  • 0

#19 RHx

RHx

    Hrabě kydoň

  • Předplatitel
  • 5 348 příspěvků(y)
  • LocationHK
Reputace: 289

Publikováno 14 prosinec 2017 - 11:53:18

před pár lety to bylo jedno, ale dnes, jak ceny stoupají a je nás méně a méně si myslím, že je škoda dělat celý klasický proces...  a výsledek dávat na rc papíry

noc proti, ale když jsem si je před lety položil vedle sebe, bylo to jasné a to jsem kupoval ilfordy, ale oko každého jinač vidí


  • 0

#20 skalda

skalda

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 18 příspěvků(y)
Reputace: 5

Publikováno 14 prosinec 2017 - 18:02:04

Ahoj Doktore a RHx, (kdybyste věděli, jak mne ty přezdívky se...)

 

pokud máte ve svém okolí nedostatek kamarádů, se kterými se o obrázcích dá otevřeně mluvit, navrhuji se setkávat nad fotografiemi u stolů, kde se fotografie předkládají a mluví se o nich.

Jednou za 2 - 3 měsíce se scházíme v České Třebové.

Dojíždějí kamarádi z Prahy, Olomouce, Lanškrouna atd.

Pokud budete chtít, budu Vám posílat pozvánky.

Můžeme vymyslet i jinou platformu, kde se o fotkách dá mluvit.

Chce to jen chtít, a ono to přijde.

Skalda z LA


  • 0

#21 RHx

RHx

    Hrabě kydoň

  • Předplatitel
  • 5 348 příspěvků(y)
  • LocationHK
Reputace: 289

Publikováno 15 prosinec 2017 - 10:50:09

 kdeže loňské sněhy jsou, aktuálně se soustřeďuji pouze na rodinné snímky, především pneuspouští moje s naším psíkem jindřichem, většinou je jediný, kdo má čas a neprotestuje...  dále jednu sadu na velikonoce, jednu v letě a na vánoce a na takovou tvorbu konziliární posouzení netřeba! skoro všichni v hrkr to tak mají, prostě jsme zmutovali z umělců v teoretiky

maličko odrostem a pak se zase vrátíme k tvorbě


  • 0

#22 Doktor

Doktor

    Nováček

  • Předplatitel
  • 106 příspěvků(y)
Reputace: 35

Publikováno 15 únor 2018 - 13:48:35

Díky všem za cenné rady. Blíží se onen okamžik, kdy zkusím zvětšovat na baryty, mám pořád ale docela hokej v tom sušení. Prolezl jsem zdejší témata a dost lidí zdá se preferuje vypínání na sklo slintačkou. Popravdě není mi jasný hlavní důvod oproti tomu nechat papíry uschnout někde volně rozložené. Je to hlavně kvůli tomu, aby se předešlo kroucení, nebo kvůli onomu “zvláštnímu povrchu”, který by měl být výsledkem napínání? Znamená to, že volně usušený baryt bude mít prostě jiný povrch? Další věc, předpokládám, že se při namočení papír trochu roztáhne. Když se pal napíná, znamená to, že se při sušení nesmrskne tolik co třeba volně sušený papír? Popravdě pokud to půjde a nebude to na úkor kvality povrchu, nechce se mi moc do napínání. Už teď dělám na 18x24 s 1cm rámečkem a nechce se mi ubírat více plochy dalším okrajem pro slintačku. Díky :-)
  • 0

#23 maaca

maaca

    Nováček

  • Předplatitel
  • 101 příspěvků(y)
Reputace: 5

Publikováno 15 únor 2018 - 14:12:42

Baryt se při volném sušení zkroutí fakt hodně. Však si zkus jeden pořádně namočit a nechat ho uschnout někde položený.

Teoreticky ho pak můžeš vylisovat pod hromadou knížek. Výsledkem by měla být lehce zvlněná, punkově vypadající fotka.

Když chceš fotku rovnou jako zrcadlo, potom slintačka, nebo leštička.


  • 0

#24 PAVEL C

PAVEL C

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 83 příspěvků(y)
Reputace: 39

Publikováno 15 únor 2018 - 18:39:30

RHx výborně.

Někdo zobrazí pár stromů v mlze (krásný snímek), viz místní galerie a již se cítí umělcem.

Mnohem záslužnější je však obyčejná současná fotografie blízkého člověka. Za pár let, až tento člověk odejde, budete velmi štastní, pokud objevíte jeho slušnou fotografii. Nedej bože, aby se postupem doby z něj stala významná osobnost. Pak bude váš starý snímek velmi cenný. Mnohem víc, než strom v mlze.

Fotografujte lidi. Nic není důležitějšího. Poznáte to, až bude pozdě.

 

PS: Technická kvalita snímku je až na druhém místě (námět vždy na prvním). Ovšem, když chcete dokonale lesklý snímek, leštit na plexi. Pokud stačí matný, je nutné vypínat na desce lepící páskou.


  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních