Jsem začátečník, za svůj život jsem vyvolal tak 10 čb negativů, většinou foma nebo ilford, žádné extrémy. Teď jsem ve skříni našel ORWO NP20, který jsem nafotil asi před 3 lety (pamatuju si, že jsem ho fotil na iso 50, tedy mírný pull, a řekl si, že ho zkusím vyvolat v Rodinalu (Foma R09). Na FilmDev jsem si našel něco málo, nakonec jsem to vyvolal podle tabulky z digitaltruth, kde je přímo čas uvedený pro pull na 50, a to 15 minut s překlápěním klasicky 30 sekund nejprv a pak 10 sekund každá další minuta.
Možná jsem s tím trošičku víc kvedlal, kápl tam o kapku víc vývojky, nebo ho tam nechal ještě o trošičku déle ve vývojnici, možná to ke konci nemělo 20 stupňů, ale 22, na filmdev byly uvedený i kratší časy, ale já chtěl věřit tabulce... Každopádně se stalo to, že po přerušení, ustálení a praní vytáhnu film, že ho hodím do smáčedla a EJHLE.
Celej černej.
To znamená ani žádná čísla u perforace, žádná políčka nikde nic, jen jednotná černá hmota (oukej, když jsem to narval 3cm před žárovku, byl tam vidět maličkej gradient na celým filmovým pásu asi od půlky dolů, třeba z 99% černé na 95% černou). Tak si říkám, jestli
- jsem idiot že fotím na X let starej film a čekám od toho výsledky (už jsem naexponoval pár prošlých filmů, třeba 20 let, ale vždycky tam bylo aspoň něco)
- jsem idiot, že si neuvědomuju, jak moc se takovýhle drobný odchylky při vyvolání projevují na výsledku
- jsem idiot, že vyvolávám takovýho stařce bez dostatečných zkušeností
(wow to formátování tady na fóru neomrzí!)
No každopádně jsem se chtěl zeptat, protože nemám moc zkušeností s vyvoláním filmu jinak, než "podle tabulky":
V jaké míře si může člověk hrát, aniž by takhle radikálně neovlivnil výsledek (tím myslím třeba že "volat o pětinu času dýl při by mělo být v poho, ale přidat k času třetinu a víc už může způsobit to, co se stalo mě."... apod.)
A ještě využiju tohohle tématu k dalšímu dotazu, vím, že je tu na to hromada odpovědí, ale nikdy jsem to nenašel na jednom místě, a pořád v tom trochu tápu, a to je, čím které faktory ovlivňují výsledek?
Pokud se pletu, opravte mě(proto to sem píšu, předem oznamuji, že polovina z toho může být nesmysl a nejsem si tím jistý), ale podle mě by to mohlo posloužit i jako takový tahák pro ostatní nezkušence, a mládence (alespoň se tak zde cítím. Ti, co na kinofilmu vyrostli mě snad omluví ), kdyžtak to můžu průběžně opravovat.
Doba vyvolání:
Víc: Větší expozice výsledné fotografie, vyšší zrno
Míň: Tmavší negativ, méně zrna
Ředění vývojky:
Silnější: To samé jako doba vyvolání
Slabší: To samé jako doba vyvolání
Teplota:
To samé jako doba vyvolání
Překlápění:
Víc: Vyšší kontrast
Míň: menší kontrast
Focení na jinou citlivost, než je na filmu napsaná bez úpravy vyvolávací doby:
Přeexponování filmu: Téměř žádná změna, pokud nejdu do extrému
Podexponování filmu: Kontrast nižší, zrno vyšší
Focení na jinou citlivost, než je na filmu napsaná s úpravou vyvolávací doby:
Přeexponování filmu a pull: Nižší kontrast, méně výrazné zrno
Podexponování filmu a push: Vyšší kontrast, výraznější zrno
Jak je to přesně s tím kontrastem? Protože mám celkem pocit, že mi většinou ve fotkách kontrast trošičku zaostává, zato třeba nikdy nemám problém s tím, že by na fotce bylo příliš zrna (např. při zvětšní z kino na 18x24). Pomůžu si tím, že film budu exponovat při focení víc? Nebo mám vyvolávat déle? Více překlápět?
Díky, že mě pomůžete na cestě z neznáma.