Přejít na obsah


Fotka

Extrémní kontrast zvětšenin


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
18 odpovědí na toto téma

#1 JanB

JanB

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 6 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 16 březen 2018 - 11:57:05

Zdravím Vás,

 

jsem úplný začátečník v temné komoře. Při zvětšování se trápím s extrémním kontrastem na normální gradaci Foma papírů. Střední tóny skoro nejsou. 

Dokonce i na snímcích bez slunce je velmi silný kontrast.

Vyzkoušel jsem různé expozice délkou svícení zvětšováku Opemus 2. Objektiv je čistý, žárovka 75W. Clona f11, abych se dostal alespoň na 7 vteřin svícení.

Ve vývojce nechávám přes 60 vteřin. Přerušovač ILFORD Ilfostop do 30 vteřin a pak ustalovač Fomafix asi na minutu.

 

Podexponovaný papír - přepálená fotka se silnou černou ve stínech ale většina fotky přepálená.

 

Vývojka FOMATOL LQN ředěná dle návodu, a zkusmo i mnohem více naředěná, teplota 20°C. 

Papíry FOMASPEED 311 N 13x18cm normální gradace

Film Kodak Tri-X 400 vyvolaný pro jistotu ve Fotoškoda.

 

Nemáte někdo radu?

 

Děkuji ;)

Honza

 

 


  • 0

#2 Gorgi

Gorgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 780 příspěvků(y)
Reputace: 33

Publikováno 16 březen 2018 - 13:08:57

Lqn neznám, nevim jak redit pro jaký konstrast. Fomabrom N mi obecně přijde jako papír s vyšším kontrastem nebo spíš menším rozsahem než třeba Fomatone 131 nebo Ilfordy. Možná dělám něco blbě, možná ne. Bez pohledu na negativ se blbě jakkoliv rádi. Max.to aby ses zkusil pozvat do komory někoho, kdo má hlavu s difuznim světlem (multigrade nebo častější barevna) a u něj vyzkoušet kontrast na tomto filmu, papíru, vyvojce.
  • 0

#3 meCZoun

meCZoun

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 350 příspěvků(y)
  • LocationJihlava
Reputace: 50

Publikováno 16 březen 2018 - 13:15:10

Zkus použít papír měkké gradace (značený S - například Fomaspeed 311 S), třeba to pomůže, nebo v dalším kroku speciální gradaci (SP)...


  • 0

#4 Gorgi

Gorgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 780 příspěvků(y)
Reputace: 33

Publikováno 16 březen 2018 - 13:35:41

Mám i Opemus 6x6...a na něm mi s pevnou gradaci fomaspeed 311 n nebo fomabrom 111 n vycházely při formátu 13x18 a cloně alespoň f/8 naprosto nesmyslne časy jako 1,5 až 2s.
  • 0

#5 Gorgi

Gorgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 780 příspěvků(y)
Reputace: 33

Publikováno 16 březen 2018 - 13:36:45

Jinak odkud jsi? Nějaké malé papíry v malém balení bych asi našel, na vyzkoušení co dělá jaká gradace...
  • 0

#6 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 311

Publikováno 16 březen 2018 - 13:56:18

JanB

No, a jak vypadá negativ? Není ten příliš kontrastní? Byl správně exponován? A to, že je vyvolán ve FotoŠkoda, neznamená, že je vyvolaný správně...


  • 1

#7 JanB

JanB

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 6 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 16 březen 2018 - 14:17:07

Díky za postřehy.

Kontrast negativu je v pořádku. Skenoval jsem ho. Spousta polotónů.

 

Zkusím nějak utlumit + změkčit světlo ve zvětšováku (pauzák?).

Totiž těch 7 vteřin na clonu f11 mi přijde jako dost krátký čas na svícení.

 

V případě, že bych vyměňoval žárovku ve zvětšováku, musím shánět speciální, nebo stačí klasická mléčná? 

 

Jako další možnost bych zkusil sehnat měkčí gradaci papírů.

Děkuji 


  • 0

#8 meCZoun

meCZoun

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 350 příspěvků(y)
  • LocationJihlava
Reputace: 50

Publikováno 16 březen 2018 - 15:14:05

Těma papírama bych začal. Využij nabídku Gorgiho...
  • 0

#9 jirin_ol

jirin_ol

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 786 příspěvků(y)
  • LocationSrdce Sedlecké plošiny
Reputace: 1 283

Publikováno 17 březen 2018 - 07:18:26

podle toho,  že se negativ  dobře skenuje, se vůbec nedá soudit  o  jeho optimálním  kontrastu a densitě pro zvětšování.  Skener  a jeho SW si  udělá svoji povinnost  a  pavučinku v mlze  zvládne zobrazit lépe  než  uhlí na asfaltu. 


  • 0

#10 kasik

kasik

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 28 příspěvků(y)
  • LocationVrchlabí
Reputace: 5

Publikováno 19 březen 2018 - 17:00:46

Dobrý  den,

 

co  můžu  doporučit  je podívat  se  na  citlivost  filmu  použitou  při  focení  (pro  příště).

Dle  mých  začátečnických  zkušeností  to  má  největší  vliv.

Další  z  faktorů - čas  a ředění  vývojky  přizpůsobený  ISO  filmu.  Jaká  vývojka  byla  použita  pro  vyvolání  filmu?

Co  se týče  již  daného  negativu - tady  bych  se  držel  rad  výše, sám  nevím.   


  • 0

#11 JanB

JanB

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 6 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 19 březen 2018 - 19:37:50

Tentokrát jsem film Kodak Tri-X 400 vyvolal sám ve vývojce Kodak XTOL. Fotky vypadají po přefocení zrcadlovkou velmi pěkně ...na to, že je to můj první, vlastnoručně vyvolaný film. 

Vše jsem dodržel dle tabulek. Na zvětšováku Opemus 2 jsem přidal kus pauzáku nad dvě čočky, abych světlo trochu utlumil. Dostal jsem se se clonou f11 na čas 12 vteřin namísto předchozích 7s.

Přijde mi, že už je kontrast lepší, ale stále dost silný.

Je možné, že to způsobuje pozitivní vývojka, která má nyní jen cca 15°C?

 

Měkkou gradaci papírů prý Foma přestala vyrábět a ve Fotoškodě mají poslední velké balení celkem rozměrného formátu, takže jsem ho nebral.

 

Přefoceno: https://photos.app.g...wFelXO5Qv5Ykbq2

vyvoláno 10x15 cm: https://photos.app.g...zOMrehKMuuOnmV2

 

trochu tmavší:

přefoceno: https://photos.app.g...fllVw77QCVpXAz2

vyvoláno 10x15 cm: https://photos.app.g...oIgAI1uSahbYRq1


  • 0

#12 JanB

JanB

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 6 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 19 březen 2018 - 19:39:46

Zároveň mi ve Škodě nějaký veeelmi mladý kluk doporučil koupit barevné filtry do zvětšováku.

Nevím kam bych je v Opemus 2 vkládal ;) 

Má to cenu zkoušet při mém vybavení?


  • 0

#13 dravec

dravec

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 327 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 187

Publikováno 19 březen 2018 - 20:29:13

a jakym fotakem to bylo foceny, resp. jak byla merena expozice? Tohle jsou pomerne dost kontrastni sceny. Jen takova uvaha: pokud je film trochu podexponovanej - coz by se klidne mohlo stat - a normalne vyvolanej, mohl by z toho vzniknout mene krytej a kontrastnejsi negativ. Na druhou stranu, jestli si dobre vzpominam, vychazel mi TriX v Xtolu jako EI 800, cimz by se ta uvazovana podexpozice asi mela eliminovat.

 

Sam ted zapasim s TriXem 320 pro 4x5 - taky mi to porad vychazi nejaky kontrastnejsi i pres to, ze jsem se snazil si opravdu peclive zabehnout proces. Nakonec jsem dospel k zaveru, ze to chce proste s vyvojnici min kvrdlat :-)


  • 0

#14 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 311

Publikováno 19 březen 2018 - 20:40:23

JanB

Zastávám se "veeelmi mladého prodavače". Barevné (multigradační filtry) se nemusí vkládat do šuplíku zvětšováku, jsou i provedení pro umístění pod objektiv.

P.S. Nevím, "jak vážně" to s mokrým procesem myslíte. Pokud Vás to ale chytne a budete zvětšovat více, myslím si, že stejně dospějete do stadia, kdy si pořídíte "lepší" zvětšovák - a třeba i s MG nebo barevnou hlavou.

Snad už jenom z toho dvodu, že i hodně zkušený fotograf zdaleka ne vždy dokáže film exponovat a vyvolat tak, aby se trefil do "normální" gradace papírů.

Přeji Vám úspěch!


  • 0

#15 Ctvrtek

Ctvrtek

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 191 příspěvků(y)
  • LocationŽatecko
Reputace: 83

Publikováno 19 březen 2018 - 21:13:24

JanB

Jen menší poznatek a moje zkušenost. Tri-X pod umělým světlem není to pravé ořechové viz metro. Když už, tak přidat clonu na expozici, nebo nasadit světle modrý filtr.

Ohledně kontrastu, zkuste ,,vodní stop" (30s papír ve vývojce, na 60s strčit bez hnutí do vodní lázně a to 3x opakovat) musíte si to ale upravit podle svého. Podle zkušenosti jde kontrast stáhnout o 1/2 - 1 gradačního stupně.


  • 0

#16 RHx

RHx

    Hrabě kydoň

  • Předplatitel
  • 5 702 příspěvků(y)
  • LocationHK
Reputace: 386

Publikováno 19 březen 2018 - 21:57:00

Tentokrát jsem film Kodak Tri-X 400 vyvolal sám ve vývojce Kodak XTOL. Fotky vypadají po přefocení zrcadlovkou velmi pěkně .....

jak máš vybavení na vyvolání filmu, to už strach nemám

10x15 je opravdu malý obrázek, kontrast asi trochu poleví, až budeš dělat přece jen zvětšeninu aspoň 2x větší

ty krátké časy osvitu se mi zdají normální

v zásadě bych se podíval na negativ, jestli je kresba ve stínech kde má být, pak je film exponován správně

no a pak na snížení kontrastu bych ubral volání - čas, klidně o 1/4

pozitivní vývojku i ostatní lázně bych zpočátku jistě držel kolem 20°c

v zásadě mít proces vyladěný na pevnou gradaci je jako řídit staré auto, musíš vědět, kde je sytič a že převodovka nemá synchronizaci

když se nedaří, nenastartuju, případně slyším zuby při přeřazení

když to dovedu = šepot květin :smile:

tak ať se daří

-

ještě dvě rady na snížení kontrastu

když se koupí multigradační papír a osvitne se pod zvětšovákem bez multigradačního filtru, výsledkem je gradace speciální, tj. měkčí, než normální - běžně používám

 

no a pak je tzv. předosvit, můžeš si nastudovat v cz i cizojačných fórech

připravený papír ve zvětšovacím rámku - než rozsvítím zvětšovák - bliknu na něj externím zdrojem světla, malou diodovou svítilnou, zapalovačem apod.  - stačí půlvteřina i míň - musí se vyzkoušet

světla na zvětšenině se pak "zatáhnou" a třeba se ti bude výsledek líbit

možná to někdo vědecky vysvětlí líp, já bliknu zapalovačem, tedy někdy a funguje to... a moc nad tím vědeckoemulzně nepřemýšlím


  • 0

#17 JanB

JanB

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 6 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 19 březen 2018 - 22:56:42

a jakym fotakem to bylo foceny, resp. jak byla merena expozice...

 

Minolta x700 na normální expozici 0EV.


  • 0

#18 JanB

JanB

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 6 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 19 březen 2018 - 23:00:48

JanB

Jen menší poznatek a moje zkušenost. Tri-X pod umělým světlem není to pravé ořechové viz metro. Když už, tak přidat clonu na expozici, nebo nasadit světle modrý filtr.

Ohledně kontrastu, zkuste ,,vodní stop" (30s papír ve vývojce, na 60s strčit bez hnutí do vodní lázně a to 3x opakovat) musíte si to ale upravit podle svého. Podle zkušenosti jde kontrast stáhnout o 1/2 - 1 gradačního stupně.

Díky za informaci.

Ilford HP5+ 400 je na tom asi podobně, že?

 

To přerušení vývojky zkusím.


  • 0

#19 jirin_ol

jirin_ol

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 786 příspěvků(y)
  • LocationSrdce Sedlecké plošiny
Reputace: 1 283

Publikováno 20 březen 2018 - 09:12:09

HP5+ a Trix mají  poněkud  rozdílnou spektrální citlivost, Trix  citlivější k modré a zelené,   HP5+ citlivější k  žluté a červené.   Záleží na spektru umělého osvětlení,   trix  v  červeném  spektru  (teplé světlo) ztrácí,   HP5+ naopak.  HP5+  je měkčí,  při push procesu  nenabírá  tak  vysoký kontrast.   

Záleží na  vkusu  fotografa,  který film na který účel  může preferovat.   Oba  jsou to  ovšem  vynikající filmy,   blbuvzdorné,   krásně  zpracovatelné.

co se  týče  měření expozice,  záleží na podmínkách,  kde se  fotí,  odkud jde světlo,   v extrémních světelných podmínkách,  kde  expoziční automatika fotoaparátu může být lehce zblbnutá  podstatnou  částí záběru (světlá obloha navíc možná i s paprsky slunce,  okna s intenzivním protisvětlem,   silné zdroje umělého světla atd.),   je  dobré  expozici korigovat  podle  světla odraženého ve středně šedých partiích ve stínu,  v temných partiích,  ve kterých chceme mít  kresbu čitelnou ...


  • 3




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních