Expozičně pružná stovka
#1
Publikováno 7 duben 2018 - 20:48:30
Aby zvládl alespoň přeexpozici o 1EV a podexpozici o 2 EV.
Přemýšlel jsem o kentmere 100,někde jsem četl že je expozičně pružný.
A nebo Kodak tmax, ten je ale o padesátikorunu dražší.
Jde mi o to,že když fotím nerovnoměrně osvětlenou scénu třeba s bočním světlem,tak jedna strana fotografie je tmavší než druhá a furt vykrývat u zvětšování mě nebaví.
#2
Publikováno 7 duben 2018 - 22:58:08
Fujifilm Neopan Acros,bohužel ho dost podražili.Co znamená rozumná cena?
#3
Publikováno 7 duben 2018 - 23:11:13
Nebo vykrýt bleskem.
#4
Publikováno 8 duben 2018 - 06:46:30
pro focení tebou popsaných scén je vhodné měřit "na stín" a vyvolat film měkčeji, vyrovnávací vývojkou (i Diafine je vhodný)
obecně nízko- a středněcitlivé filmy mají nižší expoziční pružnost než čtyřstovky, ale pokud chceš velice jemnozrnný film, tak i filmy, které tu už přede mnou doporučili (Tmax100 či acros, i ten Kentmere100) při pozorně nastavené expozici a citlivém vyvolání zvládnou hodně. Jen mohu doporučit správně exponovat, neb tyhle filmy lépe zvládnou expozičně -1EV až +2EV než -2EV až +1EV. Asi tak.
#5
Publikováno 8 duben 2018 - 16:12:55
Podexpozici (-2EV) by měl zvládnout (=ve stínech) prakticky každý film (= při správné expozici a správném vyvolání). Samozřejmě - to, co napsal jirin-ol je téměř axiom.
Asi nejvhodnějším filmem by byl Neopan Acros (na něj dostanete i "12 clon", někteří mluví až o 14, ale pak to dostat na papír - to je porod koncem pánevním v noci v autobuse při -35°C...). Splňuje to, co od něj čekáte - až na tu cenu. Když jsem na něj začínal fotit, stál 63,- korun (a to byl jeden z nejdražších filmů vůbec), dnes jej pod 200,- seženete hodně těžko (spíše ne).
Nebudete-li dělat obří zvětšeniny, doporučuji HP5+ + DS-10 stock podle Ryuji Suzukiho, nebo (včera jsem zkoušel) M.C.M. 100 s Meritolem.
#6
Publikováno 8 duben 2018 - 19:17:17
Pořád ale platí, že tzv. expoziční pružnost je funkcí scény, a nikoli materiálu. Je-li rozsah jasů scény roven expozičnímu rozsahu filmu, či ho dokonce převyšuje, nikde nic nezapruží...
#7
Publikováno 8 duben 2018 - 19:30:36
ještě jeden stovkový jemnozrnný film bych měl zmínit, ale už je téměř nesehnatelný. Kodak Plus-x (nebo ještě lépe Eastman 5231). Je prostě úžasné, co z toho filmu lze dostat za lahůdky (navíc s takovou šťávou, že dokonale neutrální film (acros) je proti němu bezpohlavní pivo nadnárodního typu ...)
#8
Publikováno 8 duben 2018 - 20:44:11
#9
Publikováno 8 duben 2018 - 21:25:10
#10
Publikováno 8 duben 2018 - 21:30:48
Pravděpodobně je to ten stejný film. I Kentmere je vyráběn u Harmanu ...
p.s. I Fomapan 100, který je i v současnosti pořád nejlevnějším filmem na trhu (z metráže 50m motaný vyjde 1 náplň kazety na 42 Kč )
je velice pěkným filmem, když se správně naexponuje a vyvolá.
#11
Publikováno 8 duben 2018 - 21:35:03
pardon, než jsem dopsal, reaguje Gorgi.... to "Pravděpodobně je to ten stejný film. I Kentmere je vyráběn u Harmanu ..." se vztahuje k Ilfordu PAN100.
#12
Publikováno 8 duben 2018 - 21:43:31
#13
Publikováno 9 duben 2018 - 15:53:51
Fomu 100 exponujem ako 200, vyvolávam v Diafine, a nemám problém.
#14
Publikováno 27 květen 2018 - 12:02:08
Adox Silvermax
#15
Publikováno 9 srpen 2019 - 11:58:28
Adox Silvermax nie je moc pružný, push na 200 ešte ako tak s odretými ušami ale viac už nie. Pre mňa bol vždy najpružnejší a cenovo dostupný Ilford PAN 100. Pushoval som ho na 400 v xtole s výbornými výsledkami, pri mäkkom osvetlení sa žiadna výrazná strata detailov v tieňoch nekonala, samozrejme - došlo k nej - ale nebolo to nič drastické. Je to úplne nekontrastný a blbovzdorný materiál ktorý znesie naozaj veľa. Výhodou je tiež cena.
#16
Publikováno 11 srpen 2019 - 10:43:18
Řekl bych, že pušovatelnost a pružnost není totéž, a obávám se, že i když snad v nějakém vztahu být mohou (a jistě by bylo zajímavé zkoumat v jakém), není tento vztah takový, aby založil prostý závěr, že špatně pušovatelný film je film s malou pružností. Pokud v dedikované vývojce je Silvermax schopen obsáhnout 14 clon, jak se chlubí výrobce, je to velice pružný film. Úvodní problém s "jednou stranou tmavší", pružný film ovšem nevyřeší..
#17
Publikováno 11 srpen 2019 - 22:36:44
Videl som zo Silvermaxu naozaj výborné výsledky ktoré mali jednu vec vždy spoločnú - Silvermax dedikovanú vývojku. Ja som pár kusov kúpal v D76 a nebolo to pravé orechové. Kedže reč bola aj o podexpozícií o 2EV a cene - možno by to s tou ich vývojkou dopadlo lepšie - aj čo sa pushu týka - ale cena filmu a tej vývojky (na to koľko kusov sa v tom dá spracovať) robí zo Silvermaxu všetko len nie film za rozumnú cenu.
#18
Publikováno 12 srpen 2019 - 18:35:57
Videl som zo Silvermaxu naozaj výborné výsledky ktoré mali jednu vec vždy spoločnú - Silvermax dedikovanú vývojku. Ja som pár kusov kúpal v D76 a nebolo to pravé orechové. Kedže reč bola aj o podexpozícií o 2EV a cene - možno by to s tou ich vývojkou dopadlo lepšie - aj čo sa pushu týka - ale cena filmu a tej vývojky (na to koľko kusov sa v tom dá spracovať) robí zo Silvermaxu všetko len nie film za rozumnú cenu.
Dá se koupit set 10x 135-36 Silvermax + vývojka Silvermax + ustalovač Adofix + smáčedlo Adoflo, vyjde to o malinko levněji, pro mne je to jednorázově pořád moc, ale určitě chci Silvermax zkusit a jedině s dedikovanou vývojkou. Emulze Silvermaxu je založená na upraveném receptu pro emulzi původní Agfy APX 100 (Ne dnešní AgfaPhoto APX 100 - to je Kentmere 100).
#20
Publikováno 13 srpen 2019 - 08:17:46
Neznám lepší kombinaci " za rozumnou cenu" než fomapan 100 a A49. Je to však věc názoru, zkušenosti, umění expozice a teploty vody
#21
Publikováno 13 srpen 2019 - 08:44:17
Podla mna je pruznych 100-viek dostatok.
Ide o to, ako sa taka 100-ka vyvolava.
Napr v Diafine su vsetky filmy pruzne.
#22
Publikováno 13 srpen 2019 - 12:02:10
Neznám lepší kombinaci " za rozumnou cenu" než fomapan 100 a A49. Je to však věc názoru, zkušenosti, umění expozice a teploty vody
Aká je životnosť toho Atomalu? Nejak sa mi o tom nič nepodarilo nájsť - chystal som sa tú vývojku testnúť ale nakoniec som dal prednosť zaužívanému xtolu ktorý mi pri dobrom uskladnení naposledy vydržal 14 mesiacov.
#23
Publikováno 13 srpen 2019 - 12:52:44
Také by mne ten Atomal zajímal, ale hlavně srovnání s Perceptolem. Potřebuji něco na jemné zrno, co nedělá závoj na prošlém Fomapanu 100 s možností pullnout ho na padesátku. Od Perceptolu mne odrazuje vydatnost stocku pouze na 4 filmy. Nebráním se ani fomáckým vývojkám, pokud by byl splněn požadavek na pull a nezávojování.
#24
Publikováno 18 srpen 2019 - 22:45:45
Neznám lepší kombinaci " za rozumnou cenu" než fomapan 100 a A49. Je to však věc názoru, zkušenosti, umění expozice a teploty vody
Aká je životnosť toho Atomalu? Nejak sa mi o tom nič nepodarilo nájsť - chystal som sa tú vývojku testnúť ale nakoniec som dal prednosť zaužívanému xtolu ktorý mi pri dobrom uskladnení naposledy vydržal 14 mesiacov.
Ředil jsem ho 1+1, nebo 1+2 a zbytek doplňoval kuličkama. Trochu pak zrůžověl , ale vydržel v lednic i rok v pohodě.
#25
Publikováno 19 srpen 2019 - 11:24:27
Ja som vyvolal v Diafine iba dva filmy, ale ako tak som spokojný len so zvitkom Foma 100. Kinofilm Foma 100 my vyšiel málo krytý. Neviem čo robím zle. Či nebudú tie tri minúty plus tri minúty málo.Podla mna je pruznych 100-viek dostatok.
Ide o to, ako sa taka 100-ka vyvolava.
Napr v Diafine su vsetky filmy pruzne.
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních