Přejít na obsah


Fotka

Vyvolané fotky skenovat nebo ručně zpracovat?


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
47 odpovědí na toto téma

#1 SalaGrumpix

SalaGrumpix

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 2 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 29 březen 2019 - 14:17:03

Zdravím všechny!

 

Fotím, fotím rád Polaroidy a fotím nyní i na kinofilm 35mm. Film jsem si nechával vyvolávat u pána, který to posílá do fotolabu. Zjistil jsem, že se o fotky moc nestarají. Vyvolají, naskenují, vytisknou(často špatně). Ale tohle vše dokážu sám a nebo to můžu poslat do Polagraphu, kde mi film vyvolají, naskenují a pošlou přes Google drive nebo si nechám vytisknout jenom ty co chci a vyjde to mnohem levněji. 

 

Jaký je ale rozdíl když si nechám vyvolané fotky naskenovat a vytisknout nebo je v temné komoře dám na fotopapír ručně? Když si nechám fotky poslat někam kde je vyvolávají profesionálně, ručně, znamená to, že je i ručně zpracovávají na papír nebo to už všichni dělají přes scan a tisk?


  • 0

#2 tomashr

tomashr

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 496 příspěvků(y)
Reputace: 9

Publikováno 29 březen 2019 - 14:32:37

Co vím, tak pojem "ruční zpracování" zpravidla znamená stejný digitál jako "automatické", jen to někdo kontroluje a v lepším případě nad tím trochu přemýšlí (nemyslím zle, někdy to docela pomůže). Ale vyloženě analogově dělaný proces je dnes dost výjimečný a pro BW je to ještě horší.

 

Jinak bych dost rozlišoval mezi BW a barvou. U barvy je upřímně řečeno kvalita z digitálního osvitu/tisku proti komoře spíš lepší (jasně, dokonale zvládlá komora je lepší než lowend tisk, ale pokud porovnáváme rozumné úrovně kvality, tak pak sedí to, co jsem napsal).

U BW to tak jednoznačné není - z jedné strany se dá k dobrému výsledku v komoře dostat snáze, naopak ale na druhé straně má BW více záludností při osvitu/tisku, ve výsledku je tedy přidaná hodnota domácího tvoření  obvykle vyšší.

Ale nerad bych zobecňoval, dají sa najít výjimky v obou situacích, dále jsou nemalé rozdíly podle formátu filmu atd. - každý si musí to svoje najít sám...


  • 0

#3 berraneck

berraneck

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 051 příspěvků(y)
  • LocationPraha/Vsetín
Reputace: 170

Publikováno 29 březen 2019 - 14:54:58

Dělat něco profesionálně implikuje, že si za danou činnost nechá subjekt zaplatit. Často profesionální práce koreluje s kvalitní prací, netvrdil bych ale, že zde nutně existuje kauzalita. Záleží mimojiné na ceně.

 

V Polagraphu nic nevyvolávají, pouze pod vlastní značkou zajištují službu, kterou vykonává Thalia Picta. Těm rozhodně nelze vytknout nekvalitu.

 

Pokud máš zájem o ruční zvětšeniny, službu Ti jistě nabídnou. Vlastnímu srovnání výsledků se nevyhneš, pokud si chceš ověřit, co je pro Tvou tvorbu nejlepší.


  • 1

#4 tomashr

tomashr

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 496 příspěvků(y)
Reputace: 9

Publikováno 29 březen 2019 - 15:11:53

Thalia Picta dělá skutečně kvalitně, ale v kontextu dotazu je dobře dodat, že dělají na Frontieru, tedy klasický RGB laserový osvit (po digitalizaci).

Pak ještě nějaké vyloženě digitisky ve vysoké kvalitě.

Tedy pokud mi něco neuniklo...

 

Už jsem u nich něco dělal a spokojenost byla, jen zkrátka pokud si někdo představuje, že jejich důraz na profi kvalitu znamená přímé zvětšování, tak se mýlí, o tom to fakt není.


  • 0

#5 berraneck

berraneck

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 051 příspěvků(y)
  • LocationPraha/Vsetín
Reputace: 170

Publikováno 29 březen 2019 - 16:44:04

Jistěže v Thalia Picta dělají taktéž ruční zvětšeniny optickou cestou a procesem RA-4. Jen to není standard a rozhodně to nestojí stejně jako minilabová fotka.

Různých variant jak udělat fotku je mnoho a kvalitních laboratoří tu je také dost, jen si vybrat.


  • 0

#6 RED

RED

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 285 příspěvků(y)
  • LocationOSTRAVA
Reputace: 39

Publikováno 29 březen 2019 - 20:39:31

 
Jinak bych dost rozlišoval mezi BW a barvou. U barvy je upřímně řečeno kvalita z digitálního osvitu/tisku proti komoře spíš lepší (jasně, dokonale zvládlá komora je lepší než lowend tisk, ale pokud porovnáváme rozumné úrovně kvality.



S timhle kolego nemuzu souhlasit, dobre zvladnuta zvetsenina bude vzdy dobre zvladnuta zvetsenina.... tisk jen proste tisk

Me u foceni barvy prave drzi jen to ze ta zvetsenina je perfektni a luxusni zalezitost....kdybych byl zavisy na tisku tak barvu moc nefotim...a to nemluvim o tom jak se da v komore kouzlit
  • 3

#7 SalaGrumpix

SalaGrumpix

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 2 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 31 březen 2019 - 10:13:29

Děkuji moc za odpovědi. Takže vesměs co jsem pochopil pro mě bude asi úplně jedno zda mi někdo fotky vyvolá a vytiskne nebo udělá "ručně", protože ještě nevím co je pro mě lepší. Každopádně jsem si dohledal na polagraphu tohle: Film (35mm, 120 svitek) vyvoláme procesem C41 nebo ČB, naskenujeme do formátu TIFF a chemickou cestou uděláme fotky. Takže chemickou cestou udělané fotky jsou teda co? Počítám, že ručně zvětšené na papír v komoře? 

 

Takže a teď mi jde o to, že když nechávám vyvolávat fotky přes jednoho pána ve fotolabu, oni udělají vyvolání + scan + fotky 9x13 za cca 300Kč (černobílé za 500Kč z čehož jsem byl zhrozen), a to je tisknout na nějakém stroji bez kontroly. S tím jak si zde chválíte Thalia Picta to vypadá, že nemá cenu si nechávat za tyto peníze vyvolávat jinde(komplet to stojí 330Kč). A to ať  dělají fotky chemickou cestou nebo tisknou.


  • 0

#8 Clouds

Clouds

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 287 příspěvků(y)
Reputace: -15

Publikováno 31 březen 2019 - 12:35:52

Každý sken je mrtvý obraz, ať mu říkáme jakkoli. Jedině čb nebo barva v komoře je živá fotografie. Víc neřeším.


  • 2

#9 Evla

Evla

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 926 příspěvků(y)
  • LocationVajnory
Reputace: 960

Publikováno 31 březen 2019 - 12:56:28

Digitalnej tlaci prd rozumiem. Ale jedno je iste a casto to vidiet volnym okom: pri akejkolvek tlaci je biela plocha prazdne miesto. Pri klasickej fotografii je to biela.
  • 1

#10 RED

RED

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 285 příspěvků(y)
  • LocationOSTRAVA
Reputace: 39

Publikováno 31 březen 2019 - 16:06:45

Děkuji moc za odpovědi. Takže vesměs co jsem pochopil pro mě bude asi úplně jedno zda mi někdo fotky vyvolá a vytiskne nebo udělá "ručně", protože ještě nevím co je pro mě lepší. Každopádně jsem si dohledal na polagraphu tohle: Film (35mm, 120 svitek) vyvoláme procesem C41 nebo ČB, naskenujeme do formátu TIFF a chemickou cestou uděláme fotky. Takže chemickou cestou udělané fotky jsou teda co? [/size]Počítám, že ručně zvětšené na papír v komoře? [/size]
 
Takže a teď mi jde o to, že když nechávám vyvolávat fotky přes jednoho pána ve fotolabu, oni udělají vyvolání + scan + fotky 9x13 za cca 300Kč (černobílé za 500Kč z čehož jsem byl zhrozen), a to je tisknout na nějakém stroji bez kontroly. S tím jak si zde chválíte Thalia Picta to vypadá, že nemá cenu si nechávat za tyto peníze vyvolávat jinde(komplet to stojí 330Kč). A to ať  dělají fotky chemickou cestou nebo tisknou.[/size]



chemickou cestou je mysleno pouziti papiru RA4 ne injektu ... take C type or C print ... osvit muze delat ale laser z digi-skenu
  • 2

#11 tomashr

tomashr

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 496 příspěvků(y)
Reputace: 9

Publikováno 1 duben 2019 - 09:24:23

 

S timhle kolego nemuzu souhlasit, dobre zvladnuta zvetsenina bude vzdy dobre zvladnuta zvetsenina.... tisk jen proste tisk

Me u foceni barvy prave drzi jen to ze ta zvetsenina je perfektni a luxusni zalezitost....kdybych byl zavisy na tisku tak barvu moc nefotim...a to nemluvim o tom jak se da v komore kouzlit

 

 

Neberu nikomu pocity, ale klasickým barevným RA-4 procesem se prostě na rozsah density, jako umí kvalitní pigmentové tisky, dostat nedá - fakt nedá :-( U těchto typů tisků jsou výsledky v hodnotách, jaké u klasiky nabízel pouze svého času Cibachrome/Ilfochrome, bohužel nyní (dočasně?) nedostupný. 

Navíc je u tisku dnes proti "klasice" daleko širší výběr povrchů.

 

Klasická zvětšenina je samozřejmě pořád zajímavá ve srovnání s běžnými "dye-based" tisky, dokonce i v případě opravdu kvalitních jako přináší třeba Pixma PRO-100s, ale pigmenty se dostaly na opravdu hodně  vysokou úroveň. Zlom byl už možná před deseti lety, v poslední době se to ještě o něco zlepšilo, například využitím chroma optimizeru atd.

Bohužel to samozřejmě není právě nejlevnější, ale bavíme-li se o jisté exkluzivitě, tak se s tím musí žít.

 

Mimochodem k té poznámce v jiném příspěvku o "mrtvosti" - u pigmentových tisků je právě zajímavé (a někdy to naopak není úplně vítáno), že právě moc sterilně nepůsobí, tisk budí až poněkud prostorový dojem, což někdy vypadá naprosto fantasticky, někdy by se bez toho ale člověk obešel.


  • 1

#12 tomashr

tomashr

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 496 příspěvků(y)
Reputace: 9

Publikováno 1 duben 2019 - 09:39:21

A ještě samostatně k původnímu dotazu...

Už to tu správně nakousl Red, ale připadá mi, že dost lidí úplně nechápe, jak je to u výroby fotek s tím vztahem tisk/osvit/digitál/analog.

 

Ono se to totiž motá dohromady a běžný lowend lab dnes pro někoho možná překvapivě vyrábí fotky často "klasickou" chemickou cestou, tedy RA-4 fotopapír, jen se obraz na papír nedostane přímo, ale po skenu osvitem (obvykle RGB laser).

 

Úplně stejný papír se dá více "vymazlit" - jednak přímým zpracováním v komoře (viz to, co si chválí Red, tam je hlavní rozdíl v odpadnutí fáze skenování) anebo víc promakaným zpracováním před digitálním osvitem (nebere se "sken jak náhodou vyšel", ale fakt se to vyladí, aby se z procesu dostalo maximum).

 

Pak tu máme tisk, tedy papír bez fotovrstvy a chemického zpracování, na který se dostane obraz "nějakým tiskem" - tepelná sublimace, inkoust, laser a občas i nějaká specifika (tuhý vosk a tak). 

A tady je úrovní kvality ještě daleko více... První dělení (uvažuju-li zdrojová data z filmu, ne z DSLR) je už u skenu, tam je hodně velký prostor k rozdílu kvalit. Ale pak se to dále štěpí - lowend dyebased ink, špičkový dyebased, pigment, špičkový pigment. Dál se liší použité papíry - jedna věc je běžný lesklý fotopapír, ale taky se dnes tiskne na fineart řešení z vrstvou barytu, hedvábným povrchem a další perličky. 

 

Zjednodušeně bych řekl, že tisk začíná s kvalitou, kterou překoná i výše zmíněný totální lowend mezi chemicky zpracovávanými papíry, ale naopak končí s kvalitou, která je z mého pohledu nad čímkoli, co se dá momentálně získat klasicky.

Chce to dívat se na možnosti s otevřenou myslí a opravdu se o možnosti zajímat a nedržet se jediné varianty.


  • 2

#13 past

past

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 74 příspěvků(y)
Reputace: 3

Publikováno 1 duben 2019 - 10:53:55

tomashr: plati to uvedene o kvalite spickoveho tisku i pro cernobily, tedy ze dotahl nebo dokonce prekonava kvalitni baryt udelany analogove? 


  • 1

#14 tomashr

tomashr

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 496 příspěvků(y)
Reputace: 9

Publikováno 1 duben 2019 - 11:04:38

tomashr: plati to uvedene o kvalite spickoveho tisku i pro cernobily, tedy ze dotahl nebo dokonce prekonava kvalitni baryt udelany analogove? 

 

Hele, tohle je klasické téma "na přesdržku" i všeobecně, na tomto serveru to pak je vyloženě jistota  :mrgreen:

Ale vážně - z hlediska lepší denzity to asi platí, tisk vyšší třídy má opravdu "černou černou" a ve spojení s dobrým papírem "bílou bílou".

Z hlediska polotónů to také není zlé, běžně se dnes tiskne BW třemi barvami (černá, šedá, světle šedá), ale tady bych si nedovolil mluvit o překonání, spíš o srovnání.

Já vidím u BW v komoře spíš jinou výhodu, totiž vynechání fáze skenování a některé dopady tohoto. Pravdou je, že u filmu se naprosto běžně pracuje s typem zrna jako s tvůrčím prvkem a dostat se na jeho dokonalé podání po skenu není žádná legrace, naopak pokud má někdo dobře zvládlou komoru a dobrý objektiv a seřízení zvětšováku, tak tohle dokáže. 


  • 1

#15 milosm

milosm

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 518 příspěvků(y)
  • LocationBratislava, Bzenec
Reputace: 1 618

Publikováno 1 duben 2019 - 11:11:57

.

piezography


  • -1

#16 past

past

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 74 příspěvků(y)
Reputace: 3

Publikováno 1 duben 2019 - 17:16:49

@tomashr: Díky, pro mě je tohle velmi věcná odpověď na otázku, která pro mě je prakticky relevantní, totiž jestli se vracet ke zvětšování čistě kvůli kvalitě výsledku. Musím ten špičkový tisk někde vyzkoušet, až budu mít něco hodné takové kvality. Nějaký tip, kde třeba v Praze?

 

To s "unifikací" zrna při skenování se u mě projevuje taky. Ač mám skenery poměrně dobré, tak vidím rozdíly v jemnosti podle citlivosti a vývojky, ovšem ne už moc nějaký "charakter filmu". Ve slepém testu by z mých skenů (a tisků) bylo velmi obtížné rozlišit nejen třeba HP5+ a Tri-X, ale i T-Max 400 a HP5+, i když se všude píše, že to tabulární zrno vypadá jinak. Já musím přiznat, že u mě moc nevypadá. Aspoň ne z Rodinalu, Microphenu, Tetenalu Ultrafin ... a mého skenu. Na zrno se celkem dostanu, reálně kolem 4000 DPI a vypadá to i v tisku velmi pěkně, jen tak nějak stejně. Je to jedna z věcí, které mě na postupu sken a tisk trochu mrzí. Musím srovnat s analogem. Rád bych pracoval s typem zrna jako tvůrčím prvkem, ale zatím můžu leda tak s jeho hrubostí. 


  • 0

#17 pepafotograf

pepafotograf

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 745 příspěvků(y)
  • LocationJablůnka 397
Reputace: 305

Publikováno 4 duben 2019 - 18:02:51

Tady se pořád řeší nějaký proces film-kontra skener,pigmenty,denzity,křivky místo toho,aby si třeba dotyční vyzkoušeli skutečnou klasickou fotografii,od zmáčknutí spouště po odříznutí vypnuté barytové zvětšeniny 40x50cm někde třeba v pronajaté fotokomoře....Protože jinak nikdy nepoznají o čem ta klasika vlastně je! Vyvolat dobře čb film,to se naučí každý slušně za nějakou krátkou dobu,ale následné přenesení-ne jen mechanicky,ale vrazit tam do toho i to,co tím vším chtěl vlastně básník říci,tu myšlenku dostat na papír-to už je právě ta vyšší dívčí,nebo jak se dnes říká-vyšší level! Kdo chce tisknout,ať se rovnou pustí do digitálu,kdo chce souložit s ženou z masa a kostí,ať vyhodí všechny ty "dokonalé" nafukovací panny z dokonalých napodobenin kůže a pořídí si ženu opravdovou! Halt-HUDBA HRAJE!


  • 2

#18 Bob van Sikorski

Bob van Sikorski

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 450 příspěvků(y)
  • LocationPoděbrady
Reputace: 73

Publikováno 4 duben 2019 - 20:28:04

Nojono, já se obávám, že tady prakticky nikdo nemá nejhlubší možnou zkušenost se špičkovým temnokomornickým zpracováním fotgografie versus špičkovým digi-sken-print zpracováním téhož políčka. takže tu vlastně všichni plácáme tak trochu svoji dojmologii. takové to rychlé prdlání negativů na fomaspeed ve srovnání se složitými procesy temnokomornických mistrů je zhruba stejně (ne)kvalitní jako digi zpracování a následný superlevný tisk á la cewe/fotolab/apod. ve srovnání s "mazlením se" s fotkou v raw developeru a gimpu/photoshopu následovaném technologicky špičkovým tiskem na vynikající materiál vynikající tiskovou technologií.

 

ostatně (jde o holé konstatování, nikoli pokus o rouhání), i Jan Reich říkal, že když připravovali knihu Bohemia, tak z těch jeho VF negativů dostali skenem a tiskem daleko víc než on mohl kontaktní kopií v temné komoře.

 

prostě digi technologie už dávno předběhly ono mistrovské umění většiny temnokomorníků. můžete proti tomu prskat, ale je to holý fakt. to že někomu vyhovuje vyvolávání negativu či zvětošvání/kontaktní kopie, je prostě subjektivní záležitost.

 

sorry


  • 2

#19 tomashr

tomashr

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 496 příspěvků(y)
Reputace: 9

Publikováno 4 duben 2019 - 21:10:06

No řekl bych, že zrovna já patřím k té skupině, která se v temné komoře dostala na celkem slušnou úroveň, ale zároveň jsem měl možnost jít i v digi hodně do hloubky, takže právě to srovnání z vlastní praxe celkem mám... Navíc je u mne jeden atypický moment, že jsem začal filmy skenovat a tedy provozovat "hybridní proces" analog-digi už v době před nástupem digitálních fotopřístrojů v době jinak ještě vyloženě analogové, což mi dává další úhel pohledu.

 

Z mého pohledu si dodnes k klasickými filmy rád a často hraju, ale nezastírám, že to je právě z důvodů vyloženě subjektivních - trocha nostalgie, trocha kouzla klasiky, trocha snahy o odlišení, obliba některých tradičních přístrojů a podobné důvody. O lepší kvalitě ale nemůže být už nějakou dobu řeč, výše zmíněný postřeh od Reicha není zdaleka jediný příklad...


  • 1

#20 pepafotograf

pepafotograf

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 745 příspěvků(y)
  • LocationJablůnka 397
Reputace: 305

Publikováno 5 duben 2019 - 05:33:48

S tím já souhlasím,sám jsem podniknul v tomto ohledu nějaké pokusy /Thalia Picta/ a na barvu používám digi zrcadlovku a následný post v kompu,ale klasická čb fotka dělaná v komoře ručně a v malých sériích je pro mě to zásadní! Určitě je v tom samozřejmě ta subjektivita,proces jako takový,a výsledek snažení bývá "klasicky dokonalý"...Ercéčka papíry vůbec nepoužívám,je to pro mě ztráta času,vždycky a jen baryt! Došlo to tak daleko,že nepoužívám ani filmy s T krystaly,jen klasické emulze,vývojku,baryt o jedné gradaci...proces je za ta léta vyladěn.Výsledek musí asi posoudit divák-návštěvník výstav,kde to najde.Takže asi nemá cenu se tady bavit o nějaké lepší,vyšší kvalitě různých přístupů.Všechno je jen o subjektivitě a pocitu jednotlivých tvůrců.Znám hodně kolegů co kdysi "tvořili" a dnes prskají mobilem a posílají obrázky do sítí,a že jim to tak stačí,že stejně už není co říct...Postřeh ze skončené výstavy Interfotoklub Vsetín-mezi oceněnými tvůrci byl i všem nám tady dobře známý Laďa Vavřík,měl tam kouzelný portrét živočišné kytaristky dělané klasicky na baryt,ještě i poctivě oblepeno papírovou páskou,to že to byla klasická fotka se dalo poznat,ale byla výborná! To že Ládík tvoří klasicky je jeho subjektivní rozhodnutí a to proč to dělá takto už 45 let je jeho volba.Kdyby někdo špičkově naskenoval a následně převedl na A2,A0 apod.Sudka,asi by to už nebylo o Sudkovi...


  • 3

#21 Clouds

Clouds

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 287 příspěvků(y)
Reputace: -15

Publikováno 5 duben 2019 - 06:01:57

Rozhodně nemůžu podat důkladné důkazy starých mistrů temnokomorníků, neboť jak je zde již psáno - dojít chemicko optickou cestou k tomu, aby pravá fotografie vypovídala původní záměr z místa fotografování, to chce kbelík potu a trpělivosti a až poetickou svobodnou duši. Je možné, že ze skenu vytáhnu zřejmě širší stupnici šedí, ale i to je jen prvotní dojem. Stačilo zaexperimentovat s jinou vývojkou, s jinými papíry, prokombinovat cestu na papír intuicí záměru a hle - šedí bylo požehnaně. Ale tady nejde o to, kolik čeho dostanu ven vs něčeho vs. Zde hovoříme o ŽIVÉM obrazu, kterým fotografie z komory je VŽDY. I když se zrovna nepovede, i když je obloha přepálená...No tak vezmu mg papír, vyzkouším žlutý filtr, nebo přenastavím hodnoty na barevné hlavě a koukám - mraky tady mám. Ale je to teď málo kontrastní? No tak vezmu třeba GDL vývojku, namíchám ji 1:1, nebo vezmu tvrdou mg gradaci. Dojít k živému obrázku na papíru není tak jednoduché jako cvaknout bw na mobilu, o tom žádná. V průběhu let jsem si nechával dělat ohledně průzkumu všechny možné varianty skenů, profi skenů, tisků všech možných technologií, špičkových, nehleděl jsem na peníze, ale snažil se "překonat" opticko chemický proces v nějaké vidině jednodušší "výroby" fotografie. No i kdybych na to kápnul, tak by mně to stejně nebavilo. Ale výsledek byl jednoznačný  - žádný tisk, žádný sken, žádná sebelepší technologie už nebyla schopna vytvořit ŽIVÝ  obraz. Ano, je to ostré, má to asi vyšší dojem rozlišení, ale obraz nedýchal, nezpíval, nemluvil, nesděloval, nevyprávěl o tom místě, nezpřítomnil to horké letní poledne -  prostě nežil. A to je, alespoň pro mě, to totálně rozhodující a přímo axiomální, proč se máchat v chemii. To je přece ten prapůvod, proč fotografovat, že vyvolám a to doslova zpět ten okamžik, tu chvíli, ten prožitek, to upomenutí které pak zhodnotím v dalším životě, abych třeba víc pochopil, protože tu nebudu napořád. To mi skeny opravdu nedaly. A v barvě to platí jakbysmet.


  • 4

#22 Glerin

Glerin

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 123 příspěvků(y)
  • LocationPlzeň
Reputace: 5

Publikováno 5 duben 2019 - 07:08:48

Clouds: a když budeš ze 2 metrů koukat na 2 fotky na zdi, třeba pod sklem, a jedna bude z temné a druhá sken->tisk, jak budeš rozhodovat, která fotka je "živá" a která ne?

Protože
  • 0

#23 jirin_ol

jirin_ol

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 164 příspěvků(y)
  • LocationLobkovice
Reputace: 974

Publikováno 5 duben 2019 - 10:05:46

Tak vám nevím. Zatím mi  fotky  vyprodukované v  temné komoře,  co mám  v  krabicích  i  na  stěnách v rámech,  ať již  pod sklem či  bez skla,  ať již  ze  samovýroby,  nebo  z temných komor  jiných  autorů,   neobživly,  nehejbou se,  nefuněj,  nezpívaj ani nemluvěj, srdce v nich netepe a krev nepulzuje.   Prostě  tiše  leží či  visí.      Za živé bych je mohl považovat snad jen v momentě,  kdyby jejich želatinová emulze začala plesnivět,  což se naštěstí dosud neděje. 


  • 0

#24 Clouds

Clouds

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 287 příspěvků(y)
Reputace: -15

Publikováno 5 duben 2019 - 12:32:27

Možná Jirin ol, že ti stačí vystřihovat obrázky z časopisů.


  • 0

#25 jirin_ol

jirin_ol

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 164 příspěvků(y)
  • LocationLobkovice
Reputace: 974

Publikováno 5 duben 2019 - 12:43:38

ty jsou živé? :-D


  • 0

#26 Clouds

Clouds

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 287 příspěvků(y)
Reputace: -15

Publikováno 5 duben 2019 - 12:53:43

To nevím, ale jsou hloupé, budeš si s nimi rozumět.


  • -7

#27 jirin_ol

jirin_ol

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 164 příspěvků(y)
  • LocationLobkovice
Reputace: 974

Publikováno 5 duben 2019 - 12:59:14

?


  • 0

#28 duuri

duuri

    Nováček

  • Předplatitel
  • 477 příspěvků(y)
  • LocationBratislava, SK
Reputace: 98

Publikováno 5 duben 2019 - 13:04:02

@Clouds mozno by bolo sa trosku ukludnit  a nadychat cerstveho vzduchu.

 

Clovek je tvor ucenlivy a vyvija sa. Niektore veci ktore platili v minulosti sa medzi casom mohli byt prekonane. A je fajn stat si za svojim nazorom a tym co ma clovek rad, ale nasilu niektoho presviedcat o svojej pravde a postoji, je vec druha. Ako historia dokazala, takym sa dobre nepovedie..


  • 0

#29 Glerin

Glerin

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 123 příspěvků(y)
  • LocationPlzeň
Reputace: 5

Publikováno 5 duben 2019 - 13:25:06

Chápu, když někdo mluví ve spojení s klasickou fotkou o duši, živosti atd. Ale chce to mít zároveň jistou soudnost a nadhled.

Někomu jde čistě o výslednou fotku a je nesmysl tvrdit, že třeba v barvě překonává klasický proces ten digitální/hybridní. Možnosti, výběr papírů/povrchů, životnost...

 

Nechápu, proč zrovna ve fotografii je mezi tábory klasických a digitálních fotografů taková nevraživost, často bohužel spíše ze strany temnokomorníků.

Je to tak i jinde? Malba, hudba?


  • 0

#30 Motorbiker

Motorbiker

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 060 příspěvků(y)
  • LocationNa kopci u Jantarové stezky, v zatáčce po cestě do Vídně
Reputace: 212

Publikováno 5 duben 2019 - 13:58:30

Chápu, když někdo mluví ve spojení s klasickou fotkou o duši, živosti atd. Ale chce to mít zároveň jistou soudnost a nadhled.

Někomu jde čistě o výslednou fotku a je nesmysl tvrdit, že třeba v barvě překonává klasický proces ten digitální/hybridní. Možnosti, výběr papírů/povrchů, životnost...

 

Nechápu, proč zrovna ve fotografii je mezi tábory klasických a digitálních fotografů taková nevraživost, často bohužel spíše ze strany temnokomorníků.

Je to tak i jinde? Malba, hudba?

 

Nepouzil bych osobne pojem "ziva", ale spis jedinecna. Nicmene chapu, co tim chtel basnik rici.

 

Ovsem mam dojem, ze nechapes, o co se jedna. Nejde o nevrazivost mezi klasiky a digitalisty, je tu mnoho (mozna vetsina) lidi, co foti obema zpusoby, ale tahle stranka se jmenuje temnakomora a ma urcita pravidla. Jednim z nich je, ze se tu probira klasicka fotografie a nesklouzava se k digi otazkam. Pokud tedy nekdo neustale nakusuje jednicky a nuly, zejmena pokud to neni zcela prakticka otazka (sken pro nahled a zasilani obrazku z daleke ciziny, napriklad), pak se nelze divot tomu, ze obcas bude nektery zdejsi diskuter reagovat sarkasticky, ci dokonce podrazdene.

 

A ano, pochopitelne to same plati i pro malbu a hudbu. Na webu deathmetalonline.cz se nebudou tvarit nadsene na debatu o Eve a Vaskovi, stejne tak na strankach malirianateraci.eu jiste nikdo neoceni snahu stacet hovor k tomu, jak hoblovat vlysky.


  • 0

#31 jirin_ol

jirin_ol

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 164 příspěvků(y)
  • LocationLobkovice
Reputace: 974

Publikováno 5 duben 2019 - 13:59:19

Souzním s tím, co  pan Pepafotograf  hezky, stručně a výstižně vyjádřil ve dvou větách: "Výsledek musí asi posoudit divák-návštěvník výstav,kde to najde. ... Všechno je jen o subjektivitě a pocitu jednotlivých tvůrců."

Já k tomu mohu dodat jen to,  že  pokud  se  podívám na  některou ze svých fotek,   visících na stěně,  určitě to není bez určitých emocí -  probudí se ve mě vzpomínka na  dobu i místo,  kde jsem  tehdy zmáčkl spoušť fotoaparátu,  i na člověka,  kterého jsem  na té fotce  zvěčnil.  A samozřejmě mám tedy k té fotce  i čistě subjektivní citový vztah, znásobený dobrým pocitem z toho, že  fotka vznikla od A až do Z pod mýma rukama  tak,  jak jsem  sám  chtěl a její výslednou podobu byl sám schopen ovlivnit.      Ovšem  jak  ji  vidí a vnímá nezúčastněný pozorovatel,  je otázka druhá. 


  • 0

#32 milosm

milosm

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 518 příspěvků(y)
  • LocationBratislava, Bzenec
Reputace: 1 618

Publikováno 5 duben 2019 - 14:07:10

proste o tom ze ma mlada sousedka hezci prsa i postavu se doma nemluvi
.
a nesmi se ani naznacovat
  • 0

#33 Glerin

Glerin

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 123 příspěvků(y)
  • LocationPlzeň
Reputace: 5

Publikováno 5 duben 2019 - 14:23:56

jirin_ol:

 

Tak citový vztah můžu mít i k digitální fotce, přece jen úpravy na počítači, testovací tisky atd., to taky chce jistou dávku "umu" a člověk tu fotku tvoří a ovlivňuje výslednou podobu.

 

Motorbiker:

 

Tady na temné to chápu, já jsem to spíše myslel obecně. Jen takové malé postesknutí.

S malbou a hudbou jsem to nemyslel takhle, jako jednotlivé "styly". Spíše klasická malba vs digitální "umění" atd.

Je škoda, že digitální fotografové většinou koukají na klasiky s jistým respektem, nebo alespoň neutrálně, ale opačně to je často o tom, že digitální fotka je jednoduchá, bez ducha, zvládne to každý, není to vůbec fotografie atd. Je tam hodně cítit elitářství.


  • 0

#34 Evla

Evla

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 926 příspěvků(y)
  • LocationVajnory
Reputace: 960

Publikováno 6 duben 2019 - 06:02:17

Pohybujem sa medzi spisovatelmi a vytvarnikmi a mozem povedat, ze som si nevsimla, ze by sa medzi sebou vadili, ci sa pise na klavesnici, alebo perom, ci sa maluje stetcom, zehlickou, nozom, alebo sa vrstvi vo fotosope.
Ano, aj tam su ludia, co zavidia: najma ti, ktori si to vybrali ako zdroj obzivy a minuli sa im napady. Ale taketo nezmyselne zvady fakt zazivam len u fotografov.

Rovnako tiez technicke parametre nastrojov: uz si predstavujem, ako si spisovatelia vymienaju nazory na klavesnice a pera :)
  • 4

#35 HCST

HCST

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 067 příspěvků(y)
  • LocationUherské Hradiště
Reputace: 547

Publikováno 6 duben 2019 - 06:28:09

!!! TEMNÁ KOMORA !!!


  • 1

#36 wagabond

wagabond

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 67 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 6 duben 2019 - 07:38:36

HCST: Zoufalý výkřik tonoucího...? 


  • -1

#37 Skorec

Skorec

    Nováček

  • Předplatitel
  • 89 příspěvků(y)
  • LocationÚstí nad Labem
Reputace: 9

Publikováno 6 duben 2019 - 07:55:02

Evla to vystihla přesně. Mám podobné zkušenosti. Na tom je ale nevíc smutné to, že ta žabomyší válka se táhne léta letoucí. Vítězí dohady o vývojku, film, sklo... Otázky kompozice, skladby obrazu atd. a proč jsem to vyfotil tak a ne jinak, to je trochu mimo zájem. Nebudu tvrdit, že je to pravidlo. Znám i lidi co je moc nezajímá čím fotí ale zajímá je co fotí. Jejich přínos pro fotografii má vysokou hodnotu. Díky za ně. To asi tak....


  • 1

#38 HCST

HCST

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 067 příspěvků(y)
  • LocationUherské Hradiště
Reputace: 547

Publikováno 6 duben 2019 - 09:19:34

HCST: Zoufalý výkřik tonoucího...? 

Ne.

Důvod proč jsme tady.


  • 0

#39 sokolvideo

sokolvideo

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 129 příspěvků(y)
  • LocationPrešov
Reputace: 136

Publikováno 6 duben 2019 - 09:20:09

HM. Neviem pochopiť tieto žabomyšie spory.

Ja osobne fotím zásadne na film, ale občas použijem aj digital. Až asi pred rokom som v bazári kúpil  vreckovku digitálu, po asi 35 rokoch čo fotím. Nefotím pre to, aby som sa mohol chváliť tým, čím som to nafotil, ale pre to, čo je na tej fotke. Priznám sa, že v komore sedím už minimálne, oproti minulosti, keď som sedel v komore aj štyri päť krát do týždňa a robil fotky a nie pre to, že by ma to nebavilo, ale pre to, že už dnes nikto nemá záujem o klasickú fotku. Daj mi to na kľúč či kartu, ja si to pozriem v PC či mobile atd. Tak pre koho? Filmy si naskenujem a samozrejme ich aj archivujem, takže nemám problém kedykoľvek vytiahnuť a urobiť fotku. Milujem diapozitívy. Za život som ich urobil asi 3500, a dodnes nemám problém si vytiahnuť projektor a pustiť si ich na stenu či plátno. Ale všetky mám naskenované, a môžem si ich pozrieť aj v PC.

A to isté je aj s filmom. Minulého roku som natočil asi 250 metrov Super 8, digitálu ani minútu. Ešte pred cca desiatimi rokmi som natočil na digital desiatky až stovky hodín videozáznamu, točil som svadby atd. Ale koho dnes zaujíma film? Hoď to do telky, aby sme si to mohli pozrieť, alebo nám to daj na kľúč alebo pošli na mobil (to mám najradšie) a my si to pozrieme doma. Ja si to klasicky premietam, nemám problém kedykoľvek vytiahnuť premietačku a film si pozrieť na plátne, aj dva tri-krát za týždeň, hlavne v zime, keď nie je práca na záhrade. Aby som to mohol dať na kľúč atd, som kúpil skener filmov, naskenujem, upravím a urobím DVD, alebo dám na nejaké digi médium dle libosti.

A najviac ma vie vytočiť, keď sa niekto hrá na profesionála a keď treba urobiť fotku, vytiahne mobil. Ľuďom dnes už na kvalite nezáleží, len aby sa na obrázku videli. Zažil som na svadbe človeka, ktorý akože profesionálne fotil svadbu na mobil!?!

 

A teraz dotaz! Som temnokomorník alebo nie? Ja tvrdím a myslím si, že áno.

 

To, že používam aj digitálnu techniku na veci nič nemení, a kto ju nepoužíva? Ten, kto tvrdí, že nepoužíva digitálnu techniku, mi vlastne ani nemôže odpovedať, lebo aj tento VEB je digitálna technika, a kto nikdy nepoužil digital, to je jedno v akej forme, nech  po mne hodí foťákom a najlepšie nejakým 6x4,5. Nebavme sa o blbostiach, ale o tom, čo nás zaujíma. Samozrejme technika je dôležitá, preto si poraďme, a naša technika je už bohužiaľ zväčša bazárová, ktorá už niečo zažila, a preto sa často stáva, že potrebuje doktora, ale nehádajme sa, či je lepší Olympus, Nikon, Pentax, alebo napr Smena. Každému sadne niečo iné. Ináč mám množstvo nádherných fotiek zo Smeny. Každý funkčný fotoaparát urobí fotky, na ktoré budete radi spomínať. Poraďme si aj o tom, čo a ako v komore, ale nehádajme sa o tom či je lepšia R09 či vážená Diafinka a podobne. Tu si musí každý vybrať to svoje, čo mu sadne. Ale poradiť si môžeme.

 

Ak nie som "temnokomorník",  povedzte mi to, a ja prestanem "zasierať" tento veb svojimi názormi!


  • 0

#40 pepafotograf

pepafotograf

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 745 příspěvků(y)
  • LocationJablůnka 397
Reputace: 305

Publikováno 6 duben 2019 - 11:22:17

Jseš TEMNOKOMORNÍK se vším všudy! Mám to taky tak,miluju klasickou čb fotku na barytu,a dopňkově si fotím barvu na digizrcadlovku,úpravy jedu v Zoneru nějaké staré verze a nemám s tím problém! Ve fotokomoře jsem často,protože mě to pořád i po těch 37letech baví a pořád si myslím,že baryt je baryt,poctivé řemeslo od A do Z. Jak jsem poznamenal výše a určitě se mnou kolegové budou souhlasit a souhlasí,že vše je to o subjektivním dojmu,pokud člověk cítí že to tak má být,tak ať to dělá! To že dnes není až tak překotný zájem o klasickou fotku je i tou pohodlností,hodně lidí co kdysi obstojně tvořili v komoře,dnes cvaká mobilem a to jim stačí...Mohu ubezpečit zdejší komunitu,že ve světě je zájem o klasickou fotku velký,hlavně samozřejmě ve fotografických galeriích,sběratelů je také dost,v našich končinách je malé pískovište,bohužel...V Japonsku jsem zažil "analogové šílenství",jen v Osace bylo galerií jak nasr....! New York to samé,jen v Brooklynu jsem je ani nestačil všechny obejít! A za sebe říkám-pokud udržím spoušť a budu vidět v komoře při tmavém světle,budu v tom pokračovat,i kdyby se zdálo že to nikoho moc nezajímá...Možná by stálu už i za úvahu,aby zdejší komornictvo vystoupilo s nějakým výstavním projektem klasické fotografie,rád do takového projektu přispěju!


  • 2

#41 pepafotograf

pepafotograf

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 745 příspěvků(y)
  • LocationJablůnka 397
Reputace: 305

Publikováno 6 duben 2019 - 11:49:20

Ještě mě napadlo-výtečný fotograf Antonín Kostka má v pondělí 12.4.2019 vernisáž v Uherském Brodě,vystavuje cyklus klasických barytových zvětšenin "Má Vlára" ,kdo to máte kousek určitě přijeďte! Antonín je fotograf velmi skromný,je to příklad člověka,který tomu co dělá bezmezně věří,dělá to tak již 50 let...Tam už je dávno ten autorský rukopis patrný,je to příklad tvůrce,který své snažení dává do výstavních síní,galerií,na internetu své věci prakticky nepublikuje,jeho věci je nutno spatřit na vlastní oči.Prostě si divák k nim musí najít cestu! Rád bych připomenul,že vloni vydal-vlastním nákladem i výpravnou monografii,což samo o sobě je v dnešní době až "sebevražedný" počin! Není členem zdejší komunity,ani se pokud vím nechystá,je to fotograf který neřeší za ta léta tvůrčí práce-s čím a na co fotit,ale co obrazem divákovi sdělit a to je celá alfa o omega tvorby! A mě protože to zajímá a jeho tvorba je mi blízká-sednu do auta a těch 100km velmi rád  absolvuju!


  • 2

#42 wagabond

wagabond

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 67 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 6 duben 2019 - 17:20:16

pepafotograf: 12.4. není pondělí, ale pátek, tak jak to teda je...?

Nepodařilo se mi to na netu nikde najít.


  • 0

#43 wagabond

wagabond

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 67 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 7 duben 2019 - 07:06:01

Tak jsem to našel na FB: Cafe club Uherský Brod. Antonín Kostka Krajiny Karpat. 12.4. - 7.6. 2019 


  • 0

#44 pepafotograf

pepafotograf

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 745 příspěvků(y)
  • LocationJablůnka 397
Reputace: 305

Publikováno 7 duben 2019 - 10:33:48

Jasně,omlouvám se-je to na 100% v pátek 12.dubna, od 18.00hod. Cafe Club U.Brod...


  • 0

#45 dcisar

dcisar

    Nováček

  • Předplatitel
  • 35 příspěvků(y)
  • LocationUherskobrodsko / Trnava
Reputace: 4

Publikováno 7 duben 2019 - 11:54:45

Mmm, to zní zajímavě. Škoda, že ráno 12.4. z brodu odjíždím a vrátím se až 14-tého. Nevadí, do 7.6. si tam snad najdu cestu. Vlárskou tratí jezdím min. 1 krát měsíčně a ty scenérie jsou fakt úchvatné, a to vidím jenom ty kolem tratě.  Děkuju za doporučení.


  • 0

#46 Ivanovicz

Ivanovicz

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 99 příspěvků(y)
  • LocationLiberecko
Reputace: 5

Publikováno 24 červen 2019 - 18:09:49

Hele, tohle je klasické téma "na přesdržku" i všeobecně, na tomto serveru to pak je vyloženě jistota   :mrgreen:

...

Z hlediska polotónů to také není zlé, běžně se dnes tiskne BW třemi barvami (černá, šedá, světle šedá), ale tady bych si nedovolil mluvit o překonání, spíš o srovnání.

Aniž by bylo nutné někoho přesdržkovat či se oddávat jiným emocím anebo opouštět racionalitu, lze s klidem konstatovat, že co se týče škály polotónů, žádný tisk se ani vzdáleně nevyrovná (a ještě dlouho vyrovnat nebude) klasickému fotopapíru. Fotopapír má extrémně malé zrno ve srovnání s jakýmkoliv tiskovým rastrem nebo inkoustovými kapénkami. A velikost jednoho každého stříbrného zrna tvořícího obraz se může pohybovat kdekoliv mezi jeho nulovou a maximální velikostí.

O něčem takovém se ani nejlepšímu inkjetu nemůže zdát - velikost kapének lze řídit v nejlepším případě v několika hrubých krocích, další polotóny lze simulovat hustotou jejich rozprachu, případně inkousty o více barvách. Ale to vše má své limity. Naráží se na viskozitu inkoustu při snaze o co nejmenší vytištěný bod. Nelze mít v zásobnících tisíce odstínů inkoustů. Na pikolitrové úrovni lze těžko přesně řídit velikost kapiček. Kapička pleskne na papír a rozblajzne se v předem neurčitelnou kaňku...

Srovnejte hypermoderní tisknoucí monstrum s humpoláckými servomotory a inkoustovými piezochrliči s elegancí fotochemického procesu, vyvinutého našimi prapraprapředky, kteří pohnuli atomy a molekuly, aby s nanopřesností vykreslily fotografický obraz.

Přivádí mě stále v úžas genialita našich předků.


  • 1

#47 PeterMarek

PeterMarek

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 225 příspěvků(y)
  • LocationPetržalka
Reputace: 666

Publikováno 25 červen 2019 - 08:57:26

Prilejem olej do ohňa...

 

Áno. "Mokrá fotka je mokrá fotka" ale inkjet je už pekelne blízko. Nie raz sa mi stalo, že ani kurátor ani samotný autor nevedel pri pohľade z bežnej pozorovacej vzdialenosti rozoznať svoju zväčšeninu od inkjetovej kópie svojej zväčšeniny (pri ČB fotke). Robím s obojím (s inkjetom denne) a tieto dva svety už sú veľmi blízko. Asi jedné čo sa ešte inkjetom nedá dobre napodobniť je cibachrom. Ale aj tu ž sa experimentuje... Čo sa mi na inkjete páči je množstvo materiálov (papierov), ktoré ak sa rozumne použijú tak dávajú zaujímavé výsledky. Práve som dokončil inkjetové kópie nejakých Martinčekových a Dohnányho fotiek (lebo kurátor nechcel zapožičať originály) a sú to sakra dobré fejky :)

 

 

 

 

 

 

 

Hele, tohle je klasické téma "na přesdržku" i všeobecně, na tomto serveru to pak je vyloženě jistota   :mrgreen:

...

Z hlediska polotónů to také není zlé, běžně se dnes tiskne BW třemi barvami (černá, šedá, světle šedá), ale tady bych si nedovolil mluvit o překonání, spíš o srovnání.

Aniž by bylo nutné někoho přesdržkovat či se oddávat jiným emocím anebo opouštět racionalitu, lze s klidem konstatovat, že co se týče škály polotónů, žádný tisk se ani vzdáleně nevyrovná (a ještě dlouho vyrovnat nebude) klasickému fotopapíru. Fotopapír má extrémně malé zrno ve srovnání s jakýmkoliv tiskovým rastrem nebo inkoustovými kapénkami. A velikost jednoho každého stříbrného zrna tvořícího obraz se může pohybovat kdekoliv mezi jeho nulovou a maximální velikostí.

O něčem takovém se ani nejlepšímu inkjetu nemůže zdát - velikost kapének lze řídit v nejlepším případě v několika hrubých krocích, další polotóny lze simulovat hustotou jejich rozprachu, případně inkousty o více barvách. Ale to vše má své limity. Naráží se na viskozitu inkoustu při snaze o co nejmenší vytištěný bod. Nelze mít v zásobnících tisíce odstínů inkoustů. Na pikolitrové úrovni lze těžko přesně řídit velikost kapiček. Kapička pleskne na papír a rozblajzne se v předem neurčitelnou kaňku...

Srovnejte hypermoderní tisknoucí monstrum s humpoláckými servomotory a inkoustovými piezochrliči s elegancí fotochemického procesu, vyvinutého našimi prapraprapředky, kteří pohnuli atomy a molekuly, aby s nanopřesností vykreslily fotografický obraz.

Přivádí mě stále v úžas genialita našich předků.

 


  • 1

#48 Glerin

Glerin

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 123 příspěvků(y)
  • LocationPlzeň
Reputace: 5

Publikováno 25 červen 2019 - 23:53:18

Inkjet, pokud člověk nemá papír v ruce, je určitě už pekelně blízko a dostupnost mnoha typů papírů je určitě plus. Ale problém je v tom, co samotnému tisku předchází-> skenování. Dostat do počítače nějaká rozumná data a následná úprava.


  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních