Přejít na obsah


Fotka

Kontrast negativu/zvětšeniny a velikost zrna


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
7 odpovědí na toto téma

#1 Doktor

Doktor

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 179 příspěvků(y)
Reputace: 49

Publikováno 17 červen 2019 - 08:53:37

Ahoj,

 

vrtá mi hlavou, jak je to vlastně s růstem velikosti zrna v rámci zvyšování kontrastu negativu/zvětšeniny. Všiml jsem si, že když na multigrade papír zvětšuju s tvrdší gradací, zrno je pak ve výsledku větší. Stejně tak když převolám negativ, zvýším tím jeho hustotu a zároveň i kontrast, ale i zrno je pak výraznější. Znamená to, že když chci dosáhnout kontrastnějších výsledků než mi dává normální vyvolání negativu a zvětšování s normální gradací, je ve výsledku jedno, jestli použiju variantu převolat negativ + normální gradace, nebo normálně vyvolat negativ + tvrdší gradace?

 

Díky


  • 0

#2 keko

keko

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 066 příspěvků(y)
  • LocationSlovakia, Juzna 1, 900 42 Alzbetin Dvor
Reputace: 1 035

Publikováno 17 červen 2019 - 10:03:34

Ahoj,

 

vrtá mi hlavou, jak je to vlastně s růstem velikosti zrna v rámci zvyšování kontrastu negativu/zvětšeniny. Všiml jsem si, že když na multigrade papír zvětšuju s tvrdší gradací, zrno je pak ve výsledku větší. Stejně tak když převolám negativ, zvýším tím jeho hustotu a zároveň i kontrast, ale i zrno je pak výraznější. Znamená to, že když chci dosáhnout kontrastnějších výsledků než mi dává normální vyvolání negativu a zvětšování s normální gradací, je ve výsledku jedno, jestli použiju variantu převolat negativ + normální gradace, nebo normálně vyvolat negativ + tvrdší gradace?

 

Díky

Cim dlhsie vyvolavas negativ, tym su zrna vacsie. Logicky - viditelnejsie. Hlavne tie citlivejsie zrna, teda vacsie uz od vyroby, rastu s predlzovanim vyvolavacieho casu rychlejsie. S predlzovanim casu preto rastie aj kontrast. Ak film podexponujes a do PUSHujes ho vyvolanim, vysledok bude kontrastnejsi a zrno viditelnejsie.
 

Ked zvacsujes negativ, cierna bodka na pozitive je vlastne diera medzi tmavymi zrnami na negative. Takze pocit z velkosti zrna funguje malinko komplikovanejsie, ako sa na prvy pohlad zda. Nevadi. Stale plati to, co som napisla vyssie.

Ked pridavas na strmosti v pozitivnom procese, zrno nerastie. Nema ako. Negativ ani netusi, co za papier je pod zvacsovakom a ako sa bude jeho strmost ovplyvnovat. Zato zvysovanim kontrastu sa zvysi aj viditelny prejav z rozdielu velkosti (a krytia) zrn. Tak sa moze stat, ze pri makkej gradacii teto rozdiel nevidis a pri tvrdej gradacii je uz pozorovatelny. A zrno je hned na svete.

Ak je to len trosku mozne, vyvolavaj negativ co najviac tak, aby sa dal zvacsovat na normalny papier.
Velke zrno naozaj ide dosiahnut prevolanim negativu a volbou tvrdej gradacie v pozitivnom procese. Z uvedenoho vyplyva, ze vtedy treba exponovat na vyssiu citlivost, prevolat. A vybrat primerane makku scenu. Aby jej vysoka strmost neublizila.

Ako fotit makke, malo kontrastne sceny? Fotografuj, ked je obloha uplne zatiahnuta. V atelieri sviet velkymi difuznymi plochami.
Fotografuj na filmy vyssej citlivosti, filmy s plochymi krystalmi, maly format.
:D


  • 4

#3 Doktor

Doktor

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 179 příspěvků(y)
Reputace: 49

Publikováno 17 červen 2019 - 10:36:08

Keko, díky moc za odpověď. Důvod proč jsem se ptal je ten, že zkouším najít optimální vyvolávací časy pro T-Max 100 a FX-39. Pro čas 8 minut při ředění 1+9 vyšel negativ tak tenký, že jediné co šlo dělat bylo zvětšovat na filtr 5 a tam se mi právě už zdálo, že zrno narostlo (tedy aspoň vypadalo na pohled větší). Zkusil jsem přidat na vyvolávacím čase, vyvolával jsem 12 minut, výsledek jsou poměrně hodně kryté negativy, které ale už při filtru 3 tak nějak odpovídají mým představám, nicméně nárust zrna na negativu je znatelný. Tak právě řeším co s tím, jestli by ohledně zrna pomohlo negativ vyvolat o trochu méně (např. 10 minut) a přidat na kontrastním filtru, nebo jestli výsledek co se týče pozorovatelné zrnitosti bude víceméně ten samý. Čili jde mi o to jak zvýšit výsledný kontrast, aniž bych nějak zásadně zvětšil zrno (pokud to teda jde).

 

Mimochodem opravdu je T-Max 100 tak málo kontrastní film? Co jsem vyvolal T-Max 400 v Xtolu 1+1 podle času z Massive Dev, vyšel mi parádně krytý negativ s pěkným kontrastem (srovnatelný jako má Tri-X).


  • 0

#4 keko

keko

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 066 příspěvků(y)
  • LocationSlovakia, Juzna 1, 900 42 Alzbetin Dvor
Reputace: 1 035

Publikováno 17 červen 2019 - 11:10:36

FX-39 som neskusal, ale teda je to moderna vyvojka napisana na tabularne krystaly ... Poradit vsak neviem.
T-Max filmy poskytuju vseobecne malo kryte filmy, nie ze by ich neslo vyvolat uplne do cierna.
Ak ale bojujes so zrnom (a asi som pochopil zle, ked som vyssie navadzal na jeho zvacsovanie), chyba moze byt aj v expozicii. Na dialku neviem.

 

T-Max moze byt hodne kontrastny :D. Opakujem vsak, ze tento film ma neuveritelne dlhu tzv. lineranu cast pracovnej charakteristiky. To v praxy znamena, ze na film nafotis cely jasovy rozsah, ale nebudes ho vediet pri normalnom kontraste cely vyzvacsovat.

Ja mam ten film rad, ale odporucat je mi ho tazko. Ovela jednoduchsi film je FP4 od Ilfordu, to je radost pozriet, co vsetko dokaze zachranit. Netusim, ako si v laborovani zbehly, ale tento film by mal byt pre teba asi prvou volbou. Odporucil by som Kodak Plus-X, ale ten sa uz roky nevyraba.
 

Skus jednuchy screening. Nafot priemernu, nie prilis kontrastnu scenu na kratky usek filmu s polickami N, N-2, N+2, N+4, ustrihni a vyvolaj podla tabuliek.  Potom to iste urob a vyvolaj v dvojnasobne dlhom case. V podstate by bolo idealne, keby si take dva klipy filmov nefotil v jednom okamihu.
Vyber si take policko, ktore sa ti dobre zvcsuje niekde okolo normalnej gradacie. Vyskusaj aj papier z ineho zdroja. Vyskusaj oba klipy u niekoho ineho. Daj si ich naskenovat ... Porovnavaj. Ked sa ti bude darit povedzme exponovat N+2 a zda sa ti, ze vysledok by bol dobry niekde medzi normalnym vyvolvanim a tym dvojnasobnym, vezmi film na sobotny vylet. Nefot vyslovene v tieni, nefot na prudkom slnku, idealna je obloha s velkymi mrakmi. Postav sa nafot vsetko, co vidis z jednho bodu vsetkymi svetovymi stranami. Vyvolaj film overenym sposobom, zvacsuj. pozri, co sa ti podarilo, zamysli sa, preco je to tak, nesnaz sa za kazdu cenu mat detaily v ciernej aj vo svetlach (slnecne skvrny sa normalne na fotografiach vyskytovat nemozu :D ).

Mozno budes mat z toho radost tak, ak ja. Ale ked chcem fotit rodinu a neviem, co ma caka, vzdy svolim neexperimentalnu cestu. Tradicny a osvedceny Tri-X a oblubenu Diafine (ktoru teraz nemam, zato spotrebvavam nadmerne zasoby D-76).

Ak mas pobliz predajcu chmikalii, opras anglictinu astuduj knizku The Darkroom Cookbook, ktora je tu zvasena v pdfku. Pripadne jednu este lebsiu Film Developing Cookbook.

Ak si nerozuies s FX-39, odloz ju na neskor a skus nieco ine.


  • 1

#5 jirin_ol

jirin_ol

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 786 příspěvků(y)
  • LocationSrdce Sedlecké plošiny
Reputace: 1 283

Publikováno 17 červen 2019 - 11:51:27

Zase, jako vždy,  Keko pravdu dí. 

 

Jen malá poznámka:   při svícení ve zvětšováku skrze míchací komoru  (barevné a MG hlavy)  zrno  není tak výrazně na zvětšenině vidět, jako  u kondenzorových zvětšováků.  To  souvisí zase s průchodem "jiného" světla a jiným lámáním světla na hranách stříbrných zrníček v emulzi.  A tenkovrstvý film s tabelárními krystaly zase trošku jinak než klasika silnovrstvá. 

Ale to  důležité Keko  snad vypíchnul dost  jasně:   měkký negativ + tvrdá gradace papíru =  mnohem výraznější,  viditelnější zrnko,  než  naopak.  Ideálně tedy  normální kontrast na negativu a  normální gradace papíru  dá  vyváženou fotku s  nepříliš výrazným zrnem.  S velikostí zrna to nemá co dělat,  pouze  s jeho výrazností na papíře. 

a teď subjektivně:  TMax100 a TMax400 (a jako rebrandovaný Ultrafine Ultramax T-grain 400) jsem vyvolával  kromě jiných vodiček i  ve FX-37,  což by měl být recept  nejbližší  konfekční Paterson FX-39.  Recept na současnou Adox FX-39II neznám,  tudíž  podobnost nedokážu  tvrdit.  Nebylo to  špatné,  ale  mně to nenadchlo.   A  vůbec už mě nenadchla FX-37 na  klasických emulzích (Plus-X resp. E5231,  APX100,  Ilfordí 400, Tri-x) ať už tonalitou,  tak  viditelností zrna.   Je to  nabroušená vývojka, zrno je  dost výrazné, obzvláště na lehce převolaném APX100.

I když,   zvětšoval jsem jednu fotku  kolegy Berranecka  z mamči7 a plus-x svitku  na  40x50  a tam mi skutečně  spadla brada až na pupek... tonalita,  škála,  ostrost,   to byl  dokonalý negativ  a  radost  zvětšovat. 


  • 1

#6 Doktor

Doktor

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 179 příspěvků(y)
Reputace: 49

Publikováno 17 červen 2019 - 13:36:35

Díky moc oběma za rady. Kdybych nakonec došel k závěru že FX-39 opravdu není pro mě, máte tip na nějakou ostrozrnou vývojku, kterou bych mohl zkusit s T-Max 100 (ideálně konfekci, zatím nechci a ani si netroufám míchat vývojky sám)? Možná to špatně vyznělo z mého prvního příspěvku - mým cílem je najít nějakou ostrou vývojku pro T-Max 100, co bude dávat ideálně spíš kontrastnější výsledky, netrvám na co nejjemnějším zrnu (to bych nehledal ostrozrnou vývojku).


  • 0

#7 berraneck

berraneck

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 176 příspěvků(y)
  • LocationPraha/Vsetín
Reputace: 229

Publikováno 17 červen 2019 - 14:08:17

Rodinal


  • 0

#8 Jorge

Jorge

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 297 příspěvků(y)
Reputace: 19

Publikováno 17 červen 2019 - 15:37:28

I Ilfosol 3 by mohl vyhovovat.


  • 1




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních