Přejít na obsah


Fotka

Domácí výroba papíru pro uhlotisk, čili pigmentový tisk

uhlotisk pigmentový tisk

  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
3 odpovědí na toto téma

#1 s3bro

s3bro

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 1 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 30 listopad 2019 - 22:48:34

Pigmentový papír je kombinací želatiny, pigmentu a dočasného podkladu. Domácí výroba pigmentového papíru není až tak úplně snadnou záležitostí, ale při zachování správných postupů a při možnosti schnutí v neprašném prostředí lze vyrobit poměrně kvalitní produkt.

Podkladem pro pigmentovou vrstvu je hladký slabě klížený papír, který snadno nasákne vodou. Pigmentová vrstva se může skládat z 10ti% až 30ti% roztoku želatiny s pigmenty různých barev. Černé silně krycí pigmenty se používají v menším množství složky na rozdíl od méně krycích pigmentů (sépie, žlutá, zelená, a pod.).
 

Příklady míchaných odstínů z pigmentů v poměru ke 100ml použité destilované vody

tmavohnědá, teplý odstín: černá barva organická 4g, indigo 0,2g, karmínový lak 0,4g, glukózový sirup 4ml

hnědá, čokoládová: čínská tuš 1,2g , železité minium 0,8g, alizarin 0,2g, purpur 0,2g

černá, pečetní: lampová čerň 1,5g, karmínový lak 1,6g, indigo 0,8g

Černá, teplý odstín: lampová čerň 2,4g, karmín 2,4g, umbra pálená 0,8g, indigo 0,4g

Tmavohnědá: Indigo 1g, indická červeň 2,4g, karmín 0,4g, hnědá Van Dyke 1,6g, lampová čerň 12g

Červenohnědá: tuš 2,4g, karmín 3,2g a hnědá Van Dyke 3,2g

Sépiová: lampová čerň 1,2g, hlinka kolínská (bitumosní hlinka) 14g

Černá, neutrální: Indická tuš 2g, benátská červeň 0,8g, hnědá Van Dyke 0,8g

Černofialová: čínská tuš 8g, indigo 0,8g, karmín 0,4g

 

Receptury pro výrobu karbonového papíru

Předložené tři varianty nabízí výchozí opěrný bod pro vlastní pokusy a přizpůsobení si receptur na míru.
 

Varianta A

  • želatina 10g
  • voda (destilovaná) 100ml
  • thymol 5ml (10% roztok thymolu v 95% alkoholu, tedy 0,5g thymolu na 5ml lihu)
  • moučkový cukr 5 g
  • tekutý čínský inkoust 5 ml (poměr inkoustu může být navýšen až na 15 ml na 100 ml želatinového roztoku v závislosti na bohatosti tónů a výsledném kontrastu)
     

1) odměřte 100 ml destilované vody a přidejte cukr, který ponechte rozpustit

2) přimíchejte želatinu, ponechte ji 1 hodinu namočenou aby nasákla vodou

3) ve vodní lázni rozpusťte želatinu při teplotě 42-49°C

3) v oddělené nádobě smíchejte malou část horkého roztoku želatiny s tekutým čínským inkoustem nebo akvarelovou barvou

4) pigmentovou želatinu opatrně vmíchejte zpět do nádoby s horkou želatinou

5) přidejte 5 ml thymolu

6) udržujte pigmentový roztok ve vodní lázni 60 minut při teplotě 42-49°C . Podíl lihu v thymolu sníží povrchové napětí želatinového roztoku a umožní bublinkám vzduchu vystoupat k povrchu. Vodní lázní může být naplněna termonádoba, jedním z příkladů je Igloo Playmate Elite

 

Varianta B

 

upravený recept, který byl zveřejněn v Americkém fotografickém magazínu v roce 1938

  • želatina 20g
  • voda (destilovaná) 100ml
  • thymol 5ml (10% roztok thymolu ve 100 ml 95% alkoholu)
  • krystalový cukr 5 g
  • glycerin 1,5 ml
  • práškový pigment 1,5 - 2,5 g v závislosti na odstínu a krycí schopnosti pigmentu

 

1) odměřte 100 ml destilované vody a přimíchejte želatinu, ponechte ji 1 hodinu namočenou.

2) Nádobku se želatinou postavte do vodní lázně, kterou přiveďte k varu. Snižte plamen a ponechte lázeň slabě vřít, dokud se všechna želatina nerozpustí.

3) do horkého roztoku přidejte thymol za mírného varu lázně. Vyvarujte se intenzívního míchání, které by mělo za následek tvoření bublin ve směsi. Thymol je konzervační látka a odpěňující činidlo, jehož působením jsou bublinky přiváděny k povrchové vrstvě.

4) Nádobu se želatinou nyní udržujte při teplotě kolem 45°C, aby želatina zůstala tekutou

5) Do předehřáté třecí misky nasypte pigment a roztírejte jej tloukem kvůli zjemnění. Přidejte krystalový cukr a pokračujeme v roztírání směsi (hrubost cukru napomáhá rozemletí pigmentu).

6) Přidejte glycerin a polovinu horké želatinové emulze po malých dávkách, směs dále roztírejte.

7) Jakmile se hmoždíř naplní, přefiltrujte emulzi do druhé nádoby přes několik vrstev sýrařského plátna. Celý proces se opakujte s dalšími dávkami horké emulze a pigmentu.

8) Když byla všechna želatina zpracována, nalijte do hmoždíře přibližně 100ml horké vody a očistěte jej od zbytků pigmentu a želatiny. Tuto vodu pak přilije do nádoby s pigmentovou želatinou.

9) Přefiltrovanou hmotu promíchejte opatrným otáčením sklenice tak, aby nedocházelo k tvorbě vzduchových bublin. Ponechte roztok několik hodin odstát v lázni s horkou vodou aby zůstal v tekutém stavu a aby bylo umožněno bublinkám vzduchu vystoupat k povrchu.
 

Varianta C

  • želatina s nízkým bodem tání 2532mg
  • destilovaná voda 100ml
  • kyselina salicylová 0,1 - 0,2 g
  • jádrové mýdlo 3g
  • bílý cukr 5g

Nerozpustný pigment 0,71,5g nebo tekutá čínská tuš 1,5 – 2 g
 

1) želatinu s nízkou teplotou tání (nejlépe do 30°C) nechejte nabobtnat v čisté skleněné nebo umělohmotné nádobě se širokým hrdlem ve vodě 18-21°C teplé po dobu 30 minut.

2) ve zbytku vody rozpusťte mýdlo a cukr. Přidaný cukr zvyšuje elasticitu želatino-pigmentové vrstvy, mýdlo zabraňuje vyschnutí vrstvy v sušším klimatu. Podíl mýdla lze nahradit glycerinem v přepočtu přibližně 0,5-1 ml na 100 ml výsledné emulze.

2) Nádobu s želatinovým roztokem vložte do vodní lázně ohřáté na 42-49°C. Želatina se musí rozpustit.

3) roztok cukru a mýdla postupně vmíchejte do rozpuštěné želatiny.

4) do roztoku přidejte 0,1-0,2g kyseliny salicylové kvůli konzervačním vlastnostem.

5) horký želatinový roztok se postupně vmíchá do rozetřeného pigmentu, tekuté čínské tuše nebo tekutých akvarelových barev

6) Emulze by měla mít teplotu přibližně 40°C. Roztok se pozvolna míchá asi jednu minutu

7a) Varianta s filtrací: Horká emulze se přefiltruje přes několik vrstev plátna pro výrobu sýru. Navlhčené plátno se vloží do většího předehřátého skleněného trychtýře. Na plátno se nalije poměrová část horké pigmentové želatiny a a postupným kroucením plátna ze dvou stran se dopomůže želatině přefiltrovat. Filtrací se zachytí bublinky vzniklé při míchání.

7b) Varianta bez filtrace: k horké emulzi se přidá 5 ml denaturovaného lihu nebo isopropylu. Emulze se ponechá jednu hodinu odstát v lázni ohřáté na 42-49°C, aby se uvolnily bublinky vzniklé při míchání.


  • 1

#2 vlkm

vlkm

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 88 příspěvků(y)
  • LocationPraha - Klánovice
Reputace: 35

Publikováno 1 prosinec 2019 - 10:59:26

Pekne, pekne. Jen ve variante C si myslim, ze zelatiny ma byt 25-32 gramu.

 

Abych jen nekritizoval, pouzivam toto:

voda................100ml

zelatina................9g

cukr......................3g

glycerin.................1ml

pigment.................3g da se nahradit cernou temperou 10-15g

marseiske mydlo....1g

 

Zelatinu namocim v polovine studene vody, necham pul hodiny nasavat. Potom dam do vytapene (50 stupnu) michacky a v druhe pulce, tentokrat teple vody rozmicham mydlo, a pigment. Jakmile se zelatina zozpusti, prileju pigment s mydlem, dosypu cukr a pridam glycerin. Necham dve hodiny zvolna michat, potom polevam papiry. Na format A4 staci 50ml.

Zcitlivuji dvojchromanem 1-5% podle kontrastu predlohy. Koncentrovanejsi roztok dava nizsi kontrast.

Podkladovy papir, kam se prenese vysledny obraz preparuji roztokem:

voda........................100ml

zelatina........................5g

glycerin........................1ml

kamenec chromity 5%...1ml

Priprava stejna, na politi A3-ky staci 50ml.

 

Kdyby snad nekdo chtel dvoji prenaseni, pak prenaseci papir:

terpentyn.......50ml

vceli vosk........7,2g

kalafuna..........2,6g

Nanasim bavlnenym hadrikem co nejtenci vrstvu.

Proces se dvojim prenasenim jeste nemam zazity, u druheho prenosu se mi kazdy dryhy pokus nezdari.


  • 0

#3 DavidCz

DavidCz

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 121 příspěvků(y)
Reputace: 139

Publikováno 1 prosinec 2019 - 17:43:44

Zdar hosi, take se pomalu chystam na svoje prvni pokusy... zatim jsem ve fazi shaneni vseho potrebneho. Az se dostanu k cinu, urcite se zde inspiruju.

 

Jak jste na tom s dvojchromanem? Amonny nebo draselny? Ja mam jen draselny, amonny se mi sehnat zatim nepodarilo, mate nejaky zdroj? Nebo myslite, ze je to jedno? Podle toho co jsem se docetl ja, by s amonnym teoreticky melo byt mozne dosahnout vetsiho kontrastu, jestli si dobre pamatuju a byl rozdil cim se redi.

 

Pouzivate primo filmove negativy nebo je tisknete?


  • 0

#4 vlkm

vlkm

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 88 příspěvků(y)
  • LocationPraha - Klánovice
Reputace: 35

Publikováno 1 prosinec 2019 - 20:21:59

Dvojchromany jsem zkousel oba, rozdil v kontrastu jsem nezaznamenal. Amonny je dobre rozpustny v lihu, takze kdyz mam zasobni 5% roztok, odleju do kadinky, pridam lihu tak abych mel 1-2,5% roztok, natru a ono to pak rychleji schne.

Draselny se s lihem tolik nekamaradi a pri velkem redeni lihem ma tendenci vypadavat z roztoku.

 

Vetsinou pouzivam filmy, tistene predlohy jen kdyz mi je vytiskne kolega, neb nemam dobrou tiskarnu.


  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních