Vážení kolegové, latentní obraz na exponovaném filmu by měl být vyvolán ideálně s co nejmenším časovým odstupem od jeho exposice. Pokud nastane situace, kdy není možné exponovaný film bezprostředně vyvolat, je ideální exponovaný film uložit do chladného prostředí. Vysoká teplota exponovanému fotografickému materiálu nesvědčí. Poměrně rychle se zvětšuje závoj a snižuje ostrost, vlivem následného rozptylu světla do okolí osvětlených center ve fotocitlivé vrstvě. Když byl nalezen roku 1930 na ostrově Kvitoya provizorní tábor trosečníků tragicky zahynulé posádky balonu polárního badatele Salomona Augusta Andrée (1854 - 1897), nalezené exponované fotografické filmy, zamrzlé v ledu vydaly i s odstupem let obrazové svědectví. Necháváte exponované filmy a vyvoláváte je až v době, kdy je množství větší, či vyvoláváte exponované filmy bezprostředně? S pozdravem : "Starý Jezevec" Erik
Latentní obraz a teplota
#1
Publikováno 26 květen 2020 - 08:13:54
#2
Publikováno 26 květen 2020 - 08:38:23
Ja osobne sa snažím filmy vyvolať čo najskôr. Zväčša tak maximálne do týždňa, málokedy sa stane, že neskôr. Naučil som sa na to v počiatkoch mojej fotografickej činnosti aj preto, že v literatúre, ktorú som študoval ako samouk sa zdôrazňovalo čo najskoršie vyvolanie filmu po expozícii, takže skladovanie exponovaných filmov kvôli tomu, aby sa ich nazbieralo viac u mňa nehrozí.
#3
Publikováno 26 květen 2020 - 09:01:10
#4
Publikováno 26 květen 2020 - 10:16:04
#5
Publikováno 26 květen 2020 - 12:48:41
Vyvolávám zpravidla druhý den, nejpozději do týdne. Větší obavy mívám o film založený v aparátu. V létě často musí vydržet v autě třeba celý den. A jaké je uvnitř horko si netroufám odhadnout. Takhle "usmažit" film se mi zatím povedlo jen jednou.
#6
Publikováno 26 květen 2020 - 13:20:32
Já se snažím čekat minimálně na dva hotový filmy. Když je nenastřílím do týdne, tak vyvolám holt jenom jeden, v lednici je prostor pro důležitější věci než tam sušit měsíc film.
#7
Publikováno 26 květen 2020 - 14:12:48
a to já vyvolávám klidně po několika měsících. Nějaký degradace obrazu jsem si nevšimnul. Když fotka stojí za prd, tak to nebejvá kvůli procesu, nebo technice, ale kvůli mě
#8
Publikováno 26 květen 2020 - 14:21:29
No, já když někam odjedu na měsíc, tak po návratu strčim exponované filmy do mrazáku a snažim se je vyvolat tak nejpozději do 2-3 let.
Ibra Ibrahimovič v jednom z rozhovorů říkal, že se to takto snaží stihnout do 5 let, tak to snad bude cajk.
#9
Publikováno 26 květen 2020 - 17:24:19
#10
Publikováno 26 květen 2020 - 18:41:24
Mám namíchanou vývojku a regenerátor a tak není důvod, proč bych měl exponované filmy "sušit". Má to několik výhod:
- vidím bezprostředně po focení výsledek, mohu tedy provést expoziční a "vyvolávací" korekce
- mohu posoudit, zda fotografuji na "zdravý" materiál
- ukládám a archivuji negativy do trezorů, nekroutí se a mám průběžně přehled o tom, co a jak je třeba k danému tématu dofotit
Pravda, mé fotografování je víceméně monotematické, vývojky si míchám sám, takže když (výjimečně) potřebuji vývojku jinou, namíchám si ji v potřebném množství. Vývojka, kterou používám, má po celou dobu životnosti stejné vlastnosti. Faktem je, že cca 1,5 litru vývojky (+ 1,5 litru reg. ) spotřebuji za cca 2 měsíce.
Vyvolávám v 50% případů 1 film, v 50% 2 filmy. Za půl hodiny není co řešit...
#11
Publikováno 26 květen 2020 - 22:17:30
pan Erik pravdu dí: "Poměrně rychle se zvětšuje závoj a snižuje ostrost, vlivem následného rozptylu světla do okolí osvětlených center ve fotocitlivé vrstvě". Jen dodám, že čím delší skladování v teple a čím vyšší teplota, tím hůř, navíc enormně narůstá zrno, degraduje latentní obraz, ztrácí se detail ve stínech. Některé filmy tím trpí víc než jiné.
Když jsem před 31 lety fotil na barevné diapozitivy při měsíčním putování v cizině daleké, kdykoli jsme dorazili do nějakého městečka, kde byl kodak lab (což bylo téměř každý druhý den), pytlík nafocených filmů jsem nechal vyvolat, ráno před další cestou vyzvednout rovnou v rámečcích a úhledných krabičkách. Ó jaký to u nás netušený luxus!, ale taky dost drahý. Ovšem, tyto diáky jsou dodnes bezvadné.
#12
Publikováno 27 květen 2020 - 08:36:49
Vyvolal jsem fomapan 100 po více než roce - dopadlo to strašně. Ovšem nebylo to degradací latentního obrazu, ale zkaženou vývojkou
Holt Foma R09 podezřele kávové barvy taky není to pravé ořechové...
Další zapomenutý roční film byl v pořádku, tentokrát vyvolaný čerstvě. Teplota skladování mohla být průměrně tak 15 stupňů, bez podchlazení...
#13
Publikováno 27 květen 2020 - 23:07:05
Filmy vyvolávám hned večer, nebo druhý den po nafocení/příjezdu, dokud nezapomenu kde a co jsem fotil.
Ono to pátrání:
"Pamatuješ si, kde jsme to v létě byli, na stromech rostlo listí, šli jsme lesní cestou do kopce a na zřícenině byly zbytky zdí a hromady kamení?"
"Jo, v tý hospodě kde jsme obědvali měli klec s papouškem"
"Mělsem znojemskou, vařili fajn a venku běhal pes"
"Jo, to je vono"
"Ale jak se to tam jmenovalo?"
"Nevím, ty jsi řídil"
"Ale do mapy jsi koukala Ty, byly tam zatáčky"
"Hmmm"
"Hmmm"
Má svoje dialogové kouzlo, ale pro archivaci je lepší to zařadit hned.
Výjimku mají filmy plánované na volání v excelu, tam si jich nasyslím víc a volám v jedné seanci.
#14
Publikováno 28 květen 2020 - 04:29:35
tak tohle se mi stalo pouze jednou. projížděli jsme starým městečkem ve švýcarsku, zastavili se jen za domama v krásném udržovaném parku, abychom si odskočili a jeli zas dál. nemohu za boha najít, jak se to městečko jmenovalo. ale to bude tím, že jsem tam nic nevyfotil, jinak bych si určitě vzpomněl
#15
Publikováno 28 květen 2020 - 04:57:46
... z toho plyne, že úporné nutkání má negativní vliv na paměť.
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních