Přejít na obsah


Fotka

Lippmannova barevná fotografie / holografie

Lippmann

  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
77 odpovědí na toto téma

#1 Imago

Imago

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 52 příspěvků(y)
Reputace: 8

Publikováno 9 listopad 2020 - 10:03:14

Zabýval se tu někdo vytvořením Lippmannovy barevné fotografie? V principu jde o vytvoření holografického barevného obrázku, který je možno sledovat při nasvícení negativu z boční strany.
Lippmann nejprve tvořil negativy na bázi albuminu, později želatiny. Jednalo se o pomalé emulze s extrémním rozlišením až 400 linek/mm.

 

K osvitu emulze docházelo při stranovém obrácení desky, na rozdíl od klasické pozice.To znamená, že emulze byla na opačné straně vzhledem k objektivu. Za touto emulzí byla ve chvíli expozice vrstva rtuti, která odrážela světlo zpět k emulzi a vytvořila interferenci na povrchu citlivé vrstvy. Novodobě se zjistilo, že k vytvoření interference není nutná přítomnost rtuti za emulzí, stačí jen vytvořit prázdný prostor se zadní stranou fotografické desky vypodloženou černým sametem. 

 

V případě náhrady jedovaté rtuti je ale i možnost použít tekutý kov s názvem Gallium.

 

Ohledně této metody ještě testuji emulze, jedna možná cesta bude vytvoření albuminových negativů.
V případě albuminu je údajně užitečnější použít bílek z husích vajec, emulze má být pak rychlejší.

Vše ještě ověřím a přidám zkušenosti s ukázkami fotografií.

 


  • 0

#2 Imago

Imago

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 52 příspěvků(y)
Reputace: 8

Publikováno 9 listopad 2020 - 11:21:43

Ještě upřesňuji, emulze pro Lippmannovu fotografii (LF) musí být panchromatická.


  • 0

#3 vlkm

vlkm

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 182 příspěvků(y)
  • LocationPraha - Klánovice
Reputace: 73

Publikováno 9 listopad 2020 - 16:28:12

To zni vcelku zabavne, zajimalo by me, jake planujete panchromaticke senzibilizatory.


  • 1

#4 faajn

faajn

    Nováček

  • Předplatitel
  • 307 příspěvků(y)
  • LocationOstrava-Wroclaw
Reputace: 40

Publikováno 9 listopad 2020 - 17:24:38

Mě to s prominutím připomíná jeden český film.
Karbonizujte koksohydráty, darmujte nukleáry, akcelerujte moderáty,...ohřejte mi párek :)
  • 1

#5 Imago

Imago

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 52 příspěvků(y)
Reputace: 8

Publikováno 9 listopad 2020 - 17:43:23

To zni vcelku zabavne, zajimalo by me, jake planujete panchromaticke senzibilizatory.

Ještě nemám všechna barvítka pohromadě. První varianta buď jenom pinacyanol + hypersens. v roztoku TEA. Druhou variantu plánuji s barvítky Diamant Black PV, Uranin a Erythrosyn.


  • 0

#6 Imago

Imago

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 52 příspěvků(y)
Reputace: 8

Publikováno 9 listopad 2020 - 17:44:58

Mě to s prominutím připomíná jeden český film.
Karbonizujte koksohydráty, darmujte nukleáry, akcelerujte moderáty,...ohřejte mi párek :)

JJ, to i mě  :-P


  • 0

#7 vlkm

vlkm

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 182 příspěvků(y)
  • LocationPraha - Klánovice
Reputace: 73

Publikováno 9 listopad 2020 - 19:02:54

Hypersenzibilizace zlatem, rtuti, cpavken a stribrem, vodiken, nebo necim jinym?

Jak moc planujete mit emulzi panchromatickou? Tim myslim, cim si hodlate pri zpracovani svitit?

 

Zustal jsem u nesenzibilizovanych (spektralne) jodobromostribrnych emulzi pro negativy. Obcas ortochromatisuji erythrosinem.

O panchroemulzich jsem ani neuvazoval, prave kvuli svetlu.


  • 1

#8 Imago

Imago

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 52 příspěvků(y)
Reputace: 8

Publikováno 9 listopad 2020 - 19:18:47

Hypersenzibilizace zlatem, rtuti, cpavken a stribrem, vodiken, nebo necim jinym?

Jak moc planujete mit emulzi panchromatickou? Tim myslim, cim si hodlate pri zpracovani svitit?

 

Zustal jsem u nesenzibilizovanych (spektralne) jodobromostribrnych emulzi pro negativy. Obcas ortochromatisuji erythrosinem.

O panchroemulzich jsem ani neuvazoval, prave kvuli svetlu.

Hypersenzibilace a želatina přijdou na řadu až později  - s využitím TEA (Triethanolaminu). V nejbližší době začnu testovat  hodně pomalé albuminové emulze, drobný červený světelný zdroj by snad i mohl být bez problému. Doufám.  Jsem opravdu zvědavý, jak dobře a jestli vůbec bude albumin fungovat panchromaticky. Podělím se tu o výsledky.


  • 0

#9 Imago

Imago

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 52 příspěvků(y)
Reputace: 8

Publikováno 9 listopad 2020 - 19:33:23

Senzibilace a rychlost emulze v případě Lippmannova procesu je limitována v úměře k rozlišení. Limit pro rozlišení emulze by neměl být nižší než 200 linek / mm. Tolik teorie, více jasno bude po praktických pozkouškách.


  • 0

#10 vlkm

vlkm

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 182 příspěvků(y)
  • LocationPraha - Klánovice
Reputace: 73

Publikováno 9 listopad 2020 - 19:40:43

Preju hodne uspechu a tesim se na vysledky.


  • 0

#11 Imago

Imago

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 52 příspěvků(y)
Reputace: 8

Publikováno 9 listopad 2020 - 19:51:19

Díky za přání. Ještě připojuji ukázku.

To že může z černobílého negativu vzniknout takovýto hologram, považuji za malý zázrak.

Přiložený soubor (y)


  • 1

#12 vlkm

vlkm

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 182 příspěvků(y)
  • LocationPraha - Klánovice
Reputace: 73

Publikováno 10 listopad 2020 - 21:22:35

Tak me jeste napadlo, kdyz jse o pocet car na mm, co pouzit suche kolodium.


  • 0

#13 Imago

Imago

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 52 příspěvků(y)
Reputace: 8

Publikováno 11 listopad 2020 - 07:25:37

Podle informací lze Lippmannův plát vytvořit ze všech tří médií, bílku, želatiny i kolodia. Jediná podmínka je desku při expozici stranově obrátit a za emulzí nechat volný prostor a vnitřní záda desky pokrýt nejlépe černou sametovou látkou.
Albumin má nevýhodu v pomalosti emulze a trochu větší náročností v potahování plátu, ale měl by poskytnout nejvyšší rozlišení. Předpokládám též, že albuminem lze vytvořit tenčí vrstvu než kolodiem, což u této techniky má svoji důležitost. Možná lze i kolodiem vytvořit tenčí vrstvu než běžným nalitím, třeba potáhnutím skleněnou tyčinkou, nebo využít malého sítotiskového korýtka k nanesení vrstvy.


  • 0

#14 Imago

Imago

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 52 příspěvků(y)
Reputace: 8

Publikováno 11 listopad 2020 - 07:28:08

Pravděpodobně by bylo možné vytvořit LP i cestou mokrého kolodia.


  • 0

#15 Imago

Imago

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 52 příspěvků(y)
Reputace: 8

Publikováno 11 listopad 2020 - 07:29:26

Samozřejmě zcitlivěného panchromaticky...


  • 0

#16 vlkm

vlkm

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 182 příspěvků(y)
  • LocationPraha - Klánovice
Reputace: 73

Publikováno 11 listopad 2020 - 07:58:31

Ono se s tim suchym pak lepe pracuje, nehrozi, ze by vyschlo, neupatla se vsechno kolem 8-)

Ciste teoreticky si myslim, ze je v podstate jedno jestli bude bromid/jodid/chlorid stribrny v zelatine, kolodiu, nebo albuminu.

 

Asi bych testnul zelatinovou emulzi, kde se daji koupit panchro senzibilizatory v mnozsvi mensim nez malem?


  • 0

#17 Ivanovicz

Ivanovicz

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 192 příspěvků(y)
  • LocationLiberecko
Reputace: 12

Publikováno 11 listopad 2020 - 12:49:42

Zde jsou nějaké zajímavé informace k senzitizaci emulzí.


  • 0

#18 Imago

Imago

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 52 příspěvků(y)
Reputace: 8

Publikováno 11 listopad 2020 - 14:12:24

Ono se s tim suchym pak lepe pracuje, nehrozi, ze by vyschlo, neupatla se vsechno kolem :cool:

Ciste teoreticky si myslim, ze je v podstate jedno jestli bude bromid/jodid/chlorid stribrny v zelatine, kolodiu, nebo albuminu.

 

Asi bych testnul zelatinovou emulzi, kde se daji koupit panchro senzibilizatory v mnozsvi mensim nez malem?

Záleží jakou cestou se vydat. Panchromatické senzibilátory obecně urychlují emulzi a zmenšují její rozlišení, některé značně, proto najít konkréktní vhodnou konfiguraci pro želatinu bude tak trochu oříšek.

Některá barvítka se dají poskládat z nabídky eBay. Jiná poskytují specializované firmy, například https://www.tcichemicals.com, ale tam je nutno kupovat na firmu.


  • 0

#19 Imago

Imago

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 52 příspěvků(y)
Reputace: 8

Publikováno 11 listopad 2020 - 14:18:47

Zde jsou nějaké zajímavé informace k senzitizaci emulzí.

to je dobrý odkaz, pinacyanol byl v té době považován za jeden z hlavních panchro zcitlivovačů. Pokud příliš nezmění rozlišení emulze, bude dobrým začátkem pro testovaní.


  • 0

#20 vlkm

vlkm

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 182 příspěvků(y)
  • LocationPraha - Klánovice
Reputace: 73

Publikováno 12 listopad 2020 - 21:18:20

Nedalo mi a dohledal jsem emulzi s rozlisovaci schopnosti 1000 car na mm.

 

Roztok I:

20 ml destilka

5g LiCl

70 ml lihu 96%

 

Roztok II:

30ml destilka

24g AgNO3

60ml lihu

 

Roztok III:

50 ml lihu

12g kyseliny citronove

50 ml etheru

 

Pred pouzitim

100 ml 2% kolodia + 14ml I

100 ml 2% kolodia + 14ml II

100 ml 2% kolodia + 14ml III

 

Smicha se v pomeru 3:3:4 a muze se polevat.

Desku je vhodne predem  preparovat 1% roztokem zelatiny.

 

Recept z knihy Lauschmann - Masin - Krivanek: Vyroba a vlastnosti citliveho fotografickeho materialu.


  • 0

#21 Imago

Imago

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 52 příspěvků(y)
Reputace: 8

Publikováno 12 listopad 2020 - 22:22:07

Hezké, tento recept jsem neznal. Problém tohoto receptu pro Lippmannovu fotografii může být v příliš silné vrstvě stříbra v emulzi, takže žádaný efekt interference se nemusí objevit. Ale za pokus to určitě stojí. 


  • 0

#22 Erik Kurach

Erik Kurach

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 768 příspěvků(y)
  • LocationSlanej vrch - 326 m n.m.
Reputace: 560

Publikováno 12 listopad 2020 - 23:37:23

Vážený kolego Imago, plně chápu Vaši úpornou snahu o řešení problému, s nímž se úspěšně zabýval kolem roku 1890 francouzský fyzik Gabriel Lippmann. Nebyl sám, kdo se kolem roku 1960 navrátil k Lippmannově idei, činili tak i Prof. Hanz I. Bjelkhagen z Americal Profylaca Co. spolu s D. Vukičevičem z Université Louis Pasteur, na ENSPS Illkirch, France r. 1993. Píší o tom velmi detailně v časopisu American Scientist, November - December 2011, Vol. 99, Number 6, page 482 viz. citovaná příloha. Považuji za poněkud troufalé, míchat doma na jídelním stole v kádince cosi, pouze vzdáleně připomínající laboratorní experimenty staré 130 let. Přeji Vám přesto mnoho velmi cenných objevů. Fotografujete vůbec na klasický moderní panchromaticky, či orthochromaticky sensibilizovaný tenkovrstvý film a dokážete jej kvalitně zpracovat ?

S pozdravem: "Starý Jezevec" Erik


  • -1

#23 Imago

Imago

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 52 příspěvků(y)
Reputace: 8

Publikováno 12 listopad 2020 - 23:51:58

S klasickými filmy jsem začínal fotit a vyvolávat je v roce 1983 v Brně na UMPRUMU. Vzhledem k tomu, že to bylo součástí školní výuky a fotografování jsem nezanechal, asi bych nějaké ty základy mohl mít zvládnuté. Ohledně úpornosti, nevím co máte na mysli? Mohu tu diskutovat pane? ;-)


  • 1

#24 Imago

Imago

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 52 příspěvků(y)
Reputace: 8

Publikováno 12 listopad 2020 - 23:57:50

Jinak řešení problému zopakování Lippmannovky není úplně tak snadná záležitost a bude jistě běh na dlouhou trať. Avšak zápal pro věc mám.


  • 0

#25 Stříbrokaz

Stříbrokaz

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 330 příspěvků(y)
  • LocationModřany
Reputace: 161

Publikováno 13 listopad 2020 - 00:32:09

Interferenční fotografii se hodně věnoval prof. Jan Schlemmer, až do 90tých let. Ale asi to budou znalosti mimo internet, snad v NTM by mohli něco vědět, spolupracovali spolu. Možná stopa, možná ne. Ale jeho přednášky byly úžasný.


  • 1

#26 Imago

Imago

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 52 příspěvků(y)
Reputace: 8

Publikováno 13 listopad 2020 - 01:53:29

Interferenční fotografii se hodně věnoval prof. Jan Schlemmer, až do 90tých let. Ale asi to budou znalosti mimo internet, snad v NTM by mohli něco vědět, spolupracovali spolu. Možná stopa, možná ne. Ale jeho přednášky byly úžasný.

 

To je hodně zajímavá informace, díky moc za ni. Pokusím se dozvědět více.


  • 0

#27 Ivanovicz

Ivanovicz

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 192 příspěvků(y)
  • LocationLiberecko
Reputace: 12

Publikováno 13 listopad 2020 - 12:39:57

130 let staré experimenty se úspěšně daří i jistému Portugalci Filipu Alvesovi. Třeba se rád podělí o své zkušenosti:

https://www.lippmann...hy.com/About-me

https://www.silverbox.pt/Lippmann


  • 0

#28 Vojta

Vojta

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 340 příspěvků(y)
Reputace: 41

Publikováno 13 listopad 2020 - 13:00:43

Vystavenou ukázku Lippmanovi fotografie mají v NTM.

Mohu se jenom zeptat, k čemu je vysoké rozlišení v tomto případě? Jde ten obraz nějak promítat?


  • 0

#29 stanleyb7

stanleyb7

    Nováček

  • Předplatitel
  • 71 příspěvků(y)
  • LocationOstrava
Reputace: 27

Publikováno 13 listopad 2020 - 14:35:29

Zajímalo mě to. Volně z anglické wikipedie:

 

Světlo odražené od reflexní plochy za skoro průhledným negativem se na negativ odrazí zpět a díky interferenci se vytváří stojaté vlny. Expozice pak zachytí na emulzi difrakční obrazce vzniklé z těchto stojatých vln. Tyto difrakční obrazce pak při osvícení difuzním bílým světlem (dle Braggova zákona) vytvoří podobné barvy jako byly na originále - ačkoliv se jedná o černobílý process a výsledkem je ČB fotografie.
 

Vysoké rozlišení je tedy nutné k tomu, aby se zachytily tyto difrakční obrazce. Podle vlnové délky vzniklých stojatých vln by asi bylo možné spočítat podle Nyquistova–Shannonova vzorkovacího teorému potřebné rozlišení, ale to nechám jako domácí úkol na čtenáři... :)

 

A přídavek: Tento či podobný princip je příčinou mnoha pěkných barevných přírodních úkazů - barvy per pávů a jiných ptáků, krovek hmyzu, motýlích křídel atd.


  • 1

#30 Imago

Imago

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 52 příspěvků(y)
Reputace: 8

Publikováno 13 listopad 2020 - 23:41:00

Lippmannova „bezzrnné emulze“ je tvořena krystaly bromidu stříbrného, které jsou tak jemné, že je lze vidět pouze elektronovým mikroskopem. Průměr těchto krystalů je mezi 10 a 50 nanometru.

Cituji z bakalářky Lukáše Michlíka - LIPPMANNOVA FOTOGRAFIE.

"Světlo prochází přes čočku a skleněnou  desku,  která  je  z jedné  strany  potažena  ultra jemnozrnnou fotocitlivou fotografickou emulzí.  Světelné  vlny, které projdou, se  odrážejí zpět do emulze od vysoce reflexivního povrchu. Odražené  vlny  v emulzi  interferují  s vlnami přicházejícími. Tyto vzniklé vlny se nazývají vlny stojaté a reagují s emulzí v místech s největší amplitudou. Vytvářejí velmi jemný vzor mřížky v emulzi s rozestupy λ/2n, kde λ je vlnová délka světla určité barvy ve vzduchu a n je index lomu emulze. Barvy o větší vlnové délce  vytvářejí  v emulzi  strukturu s mnohem většími rozestupy, naopak barvy o menší vlnové délce rozestupy menší."


  • 0

#31 Imago

Imago

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 52 příspěvků(y)
Reputace: 8

Publikováno 13 listopad 2020 - 23:53:46

130 let staré experimenty se úspěšně daří i jistému Portugalci Filipu Alvesovi. Třeba se rád podělí o své zkušenosti:

https://www.lippmann...hy.com/About-me

https://www.silverbox.pt/Lippmann

 

Líbí  se mi práce Reinera Geschkeho  a Hanse Bjelkhagena


  • 0

#32 Imago

Imago

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 52 příspěvků(y)
Reputace: 8

Publikováno 14 listopad 2020 - 00:11:07

Starší typ receptu LE

 
Smíchejte dva následující roztoky při teplotě nepřesahující 40°C:
 
A
Destilovaná voda 100 ml
Bromid draselný 1,5 g
Želatina 5g

B
Destilovaná voda 100 ml
Želatina 6g

Destilovaná voda 15 ml
Dusičnan stříbrný 2g

A se nalije do B za mírného míchání. Přidají se barevné senzibilizátory a emulze se nanese na desky ve velmi tenké vrstvě. Jakmile je emulze vytvořena, pláty se na několik sekund ponoří do alkoholu a poté promývají po dobu 30ti minut. Pak se usuší (doba uchování 6 měsíců).

Ohledně barvítek, použít pinacyanol je dobrý začátek pro pokusy. Pokud by se míchala jiná barvítka pro jednotlivé vlnové délky, je potřeba si dát pozor nekombinovat zásadité a kyselé složky.
 


  • 0

#33 Imago

Imago

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 52 příspěvků(y)
Reputace: 8

Publikováno 14 listopad 2020 - 00:40:28

Původně se senzibilizaci používala barvítka na bázi starší cyaninů, později bylo mnohem lepších výsledků dosaženo novějšími isocyaniny. Například pinachrom přináší velmi uspokojivé výsledky.

 

K získání jemnozrnné emulze je nutné použít želatinu se silnou schopností zpomalovat zrání, nebo lze přidat umělé zpomalovače. Jedním takovým zpomalovačem může být třeba erythrosin. 

Srážení musí být provedeno s velmi zředěnými činidly a při nejnižší možné teplotě, aby se zabránilo zrání.

Koncentrace bromidu stříbrného v konečné emulzi je pouze 8-10 g na litr. 

 


  • 0

#34 Imago

Imago

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 52 příspěvků(y)
Reputace: 8

Publikováno 14 listopad 2020 - 01:07:44

dále volně a narychlo přeloženo, snad to zájemcům o tento proces pomůže:

 

Chloridové emulze jsou citlivější než bromidové. Jsou také méně transparentní. Zráním se bromidová emulze stává citlivější (narozdíl chloridové) díky rychlejšímu nárůstu zrna. Přidáním senzibilizačních barvítek se zabraňuje zvětšení zrn; citlivost na modrou se sníží, na zelenou a červenou se zvýší. Za přítomnosti akceptoru bromu, jako je hydrogensiřičitan (bisulfit), dochází k navýšení citlivosti, kromě případů, kdy je samotným barvivem akceptor Pinaflavol.
 
Liippo-Cramer uvádí, že bezzrnná emulze obsahující 3% jodidu je méně citlivá než čistá bromidová emulze. Citlivost jodidové emulze se zvyšuje při zrání rychleji než bromidové, ale po 3 hodinách
prochází maximem a klesá po 4 hodinách. Bromidová emulze naopak pokračuje v procesu navyšováníí citlivosti.

  • 0

#35 Imago

Imago

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 52 příspěvků(y)
Reputace: 8

Publikováno 14 listopad 2020 - 02:06:31

Pokračuji v dokončení receptu.

Takto připravené desky ještě nejsou dostatečně citlivé na to, aby je bylo možné použít.

Musí být hyperzcitlivěny během jedné minuty koupele v roztoku se složkami:

Destilovaná voda 100 ml
Dusičnan stříbrný 0,5 g
Octová kyselina 0,5 ml

Odstředěné a vysušené pláty lze použít o několik hodin později.
Mohou být uchovány až několik dní.
Tato hypersenzitizace navýší citlivost emulze padesátkrát.


  • 0

#36 Imago

Imago

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 52 příspěvků(y)
Reputace: 8

Publikováno 14 listopad 2020 - 02:47:18

příklad zpracování barvítka pro další vlastní pokusy:

 

Pinachrom, alkoholový roztok 1:1000 - 5ml
Borax, nasycený roztok 10ml
Destilovanou vodu doplnit do 1000ml
 
Koupejte čtyři minuty, opláchněte a rychle vysušte.
 
Ihned po přidání barviva je potřeba pracovat pod zeleným světlem, předtím lze použít  oranžové. 
 
Pokud výše uvedeným barvítkem nebylo dosaženo dostatečné citlivosti k červenému spektru, což lze zjistit spektrofotografií,  lze do barvící lázně dodat směs zeleného a fialového zcitlivovače v poměru 2 díly  původního a 1 dílu nového barvítka v množství nepřesahující 6ml. 
 
Pokud bude barvítko vpraveno přímo do emulze, pak by mělo být přidáno 3 ml základního roztoku barviva (1:1000) do 1000 ml emulze.

  • 0

#37 vlkm

vlkm

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 182 příspěvků(y)
  • LocationPraha - Klánovice
Reputace: 73

Publikováno 14 listopad 2020 - 07:16:21

Neberte to osobne, vyse mate nepresnosti:

1) chloridove emulze jsou jemnozrnejsi a mene citlive

2) citlivenim v dusicnanu stribrnem se citlivost zvedne maximalne 5x

 

Oboji vycteno a nasledne nekolikrat experimentalne overeno.


  • 0

#38 Imago

Imago

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 52 příspěvků(y)
Reputace: 8

Publikováno 14 listopad 2020 - 08:14:20

1) V podstatě potvrzujete to co bylo napsáno. Chloridová emulze je citlivější než bromidová (před zráním). Zráním se stane bromidová emulze citlivější a bude mít větší zrno. 

2) Píšeme si o extrémě zpomalené želatinové emulzi s rozlišením až 5000 čar na mm, u které neproběhlo klasické zrání. Opravdu jste zkoušel porovnávat původní Lippmannův recept bez a s hypersentizací? V originále knihy Photographic chemistry, 1. díl, autor Pierre Glafkides, je na straně 366 napsáno: "The initial sensitivity is increased fifty times."
 


  • 0

#39 Imago

Imago

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 52 příspěvků(y)
Reputace: 8

Publikováno 14 listopad 2020 - 08:22:52

Vaše zkušenost určité platí pro klasické emulze a zrání, tam nebude nárůst citlivosti tak velký.


  • 0

#40 Imago

Imago

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 52 příspěvků(y)
Reputace: 8

Publikováno 14 listopad 2020 - 08:42:39

Ještě mě napadá jedna věc, Glafkides mohl porovnávat citlivost uschlé bezzrnné emulze před hyperzcitlivěním a po hyperzcitlivění, exponováno ještě za mokra. Tam bych si tak velký rozdíl v citlivosti uměl představit.


  • 0

#41 vlkm

vlkm

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 182 příspěvků(y)
  • LocationPraha - Klánovice
Reputace: 73

Publikováno 14 listopad 2020 - 11:21:13

Papir snese vsechno...

Ale abych jen nekacal, polil jsem sest skel 24x30 dle receptu vyse. Tri zcitlivim a porovnam vysledky.

Predpokladam, ze misto rtuti by mohlo fungovat obycejne zrcadlo, nebo se pletu?


  • 0

#42 Imago

Imago

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 52 příspěvků(y)
Reputace: 8

Publikováno 14 listopad 2020 - 15:46:23

zrcadlo by nemohlo fungovat, protože k vytvoření interference je třeba plastický materiál zrcadla.

 

Jsou  dvě možnosti. Složitější - vytvoření speciální kazety a rtuť nahradit galinstanem

 

Jednodušší, přizpůsobit si nějakou kazetu tak, aby za sklem byl asi dvoucentimetrový prostor a vnitřní stranu kazety naproti emulzi vylepit bavlněným sametem. Hloubku volného prostoru je třeba si ověřit.

Napadá mě ještě třetí možnost, která nikde nebyla zmíněna, proto bez záruky. Koupit stříbrnou barvu na vlasy a na tělo, vodou smytelnou a těsně před osvitem ji aplikovat. Možná existuje nějaká barva ve spreji. Otázka je, jak moc by uměla způsobit odrazivost, a jestli by bez problému odplula z emulze vymáchaním ve vodě před vyvolávacím procesem.

Jinak máte pravdu, papír snese všechno a může jít o korektorskou chybu v textu.


  • 0

#43 Imago

Imago

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 52 příspěvků(y)
Reputace: 8

Publikováno 14 listopad 2020 - 16:06:32

Co mi není jasné z Glafkidova receptu, je doba zrání emulze s retardérem (zpomalovačem). Glafkides píše "As soon as the emulsion is set" což jsem přeložil "jakmile je emulze vytvořena". Jestli se nemýlím, opravte mě, anglický svět používá slovo "set" i pro dobu kdy emulze zraje. Takhle to vypadá že emulze byla natažena na sklo ihned po smíchání ingrediencí, ale čas potřebný ke zrání může být teoreticky i několik hodin. Považoval jsem za potřebné zmínit i tuto poznámku.

 

Ohledně vývojky, uvažujete použít pyrogallovou?


  • 0

#44 Imago

Imago

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 52 příspěvků(y)
Reputace: 8

Publikováno 14 listopad 2020 - 16:15:30

Ohledně kazety se sametem a volným prostorem, asi bych začal se vzdáleností větší než 2 cm, možná 4-5cm budou ideální.
Já musím s experimenty  ještě počkat, jsem rád že jste se toho ujal.  :cool:


  • 0

#45 Imago

Imago

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 52 příspěvků(y)
Reputace: 8

Publikováno 14 listopad 2020 - 16:27:17

Omlouvám se že to tak kouskuji, píši postupně na co si vzpomenu. Natažená emulze má být co možná nejtenčí. Interference pak vznikne podobným způsobem jako u barev viditelných na mýdlové bublině.


  • 0

#46 Imago

Imago

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 52 příspěvků(y)
Reputace: 8

Publikováno 14 listopad 2020 - 18:14:44

Pokud by měl někdo zájem zúčastnit se společného projektu, rád bych založil sdružení Klub přátel Lippmannovy fotografie.

Cílem sdružení by bylo jak obnovení historických technik, tak zkoumání možností současných materiálů pro tuto techniku.

Jednou za čas by se mohla organizovat setkání, sdílet zkušenosti, možná i vydat nějaký občasník či literaturu.


  • 0

#47 vlkm

vlkm

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 182 příspěvků(y)
  • LocationPraha - Klánovice
Reputace: 73

Publikováno 14 listopad 2020 - 21:49:05

Polival jsem par minut po sliti, chce se male zrno, tak je dobre to moc neprotahovat.

Tri desky po zcitliveni schnou, provizorni kazeta s papirovou nastavbou a sametem je pripravena. Uvidime zitra.

 

Vyvojka by mela pro zacatek stacit v podstate jakakoli. Myslim ale, ze to bude malo citlive, na urovni kolodia.


  • 0

#48 Imago

Imago

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 52 příspěvků(y)
Reputace: 8

Publikováno 14 listopad 2020 - 23:57:36

Skvělé! Velice se těším na výsledky...


  • 0

#49 Tob

Tob

    Nováček

  • Předplatitel
  • 69 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 11

Publikováno 15 listopad 2020 - 10:17:47

[... ] rád bych založil sdružení Klub přátel Lippmannovy fotografie. [...]

 

 

Někde jsem zaslechl, že právě na spolek je taky možné nakupovat jako na firmu, ale moc o tom nevím. Nebyl by tak Klub možností, jak sehnat ta barvítka? Já se v tom bohužel nevyznám a je možné, že tudy cesta nevede...


  • 0

#50 vlkm

vlkm

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 182 příspěvků(y)
  • LocationPraha - Klánovice
Reputace: 73

Publikováno 15 listopad 2020 - 11:23:28

Dnesni pokus:

K dispozici tri nesenzibilizovana skla, tri senzibilizovana, na 24x30 nalito 15ml emulze. Senzibilizovano 1 minutu, pote ostredeno a pres noc suseno. Emulze v pruhledu cira, pri polozeni na cerny podklad velmi slabe mlecna.

Jeste mi zbylo 80ml emulze, tu jsem vylil na ctvrtku A3 - klasicky namocenou a slinackou prilepenou na slke. To je zhruba 3x silnejsi vrstva.

Nejprve jsem chtel zjistit pribliznou citlivost, vzal jsem negativ o kterem vim, ze pri kontaktnim kopirovani na papir trva osvit 5 sec.

Na nesenzibilizovanou emulzi jsem exponovat 15, 30, 45, 60 sec. Volal v pyrocat HD 1:1:100 a ani po deseti minutach se neobjevil naznak obrazu.

Totez se senzibilizovanou, jen expozice 1, 2, 3, 5 sec. Ve vyvojce emulze znatelne ztmavla, ale opet ani naznak obrazu, vypada to jako zavoj.

Opet senzibilizovana, expozice 15, 30, 45, 60 sec. Zavoj hutnejsi, ale zadna kresba. Volano v obou pripadech pyro HD 1:1:100, 10 min.

Naposled senzibiizovana expozice 60 sec, volano v KALOGENu, redeni 1:10, 4 minuty, opet zadna kresba, zavoj o mnoho hutnejsi.

 

Ciste ze zvedavosti polity papir (viz vyse), expozice 90 sec, nesenzibilizovana emulze, volano v KALOGENu, 1:10, 4 minuty.

Vylezl obraz, takovy no, ted se ustaluje, vyfotim a poslu.

 

KALOGEN zde: http://www.temnakomo...jka/?hl=kalogen

PYRO zde: http://www.temnakomo...ativní-vývojka/


  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních