Přejít na obsah


Fotka
- - - - -

Renovace/restaurování atelierovéh fotoaprátu


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
19 odpovědí na toto téma

#1 bourvil

bourvil

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 106 příspěvků(y)
Reputace: 35

Publikováno 24 listopad 2020 - 18:01:24

Ahoj všichni,

 

jsme národ kutilů a povšechně šikovných lidi (a také fotografů) a proto se ptám v plénům ,zda má někdo zkušenosti, nebo by věděl jak se poprat s následujícími DIY záležitostmi při obnově starého atelierového fotoaparátu z provenience Neue Gorlitzes werke - Stella na formát 18x24

 

  • Oprava obnovení poniklování řelezných předmětů - nikl na mosazných částech drží dobře ale ze železných se loupe - dá se to nějak zachránít nebo obnovit?
  • Obnovení/oživení Klavírního laku na stojanu - stojan je barven lesklou černou barvou jaká je na starých pianech - je na mnoha místech dost ošoupaná ale i různě flekatá a dotyk prstu zanechává otisk - dá se to nějak vyleštit aby se sjendotil povrch? Nebo nějak překrýt nějakou vrstvou např, vosku aby povrch tolik netrpěl?
  • mazání třecích ploch (posuv standard dopředu a dozadu, pohyv na stojanu nahoru a dolů) - napadá mě mýdlo, je lepší varianta - je to ocelová pásovina v drážce ve dřevě
  • jak obnovit, zpružnit (blbý slovo) starý tuhý měch? Vím o lanolinu ale doposud se nedostanu ani k pořádnému očištění měchu od prachu, jelikož se bojím, aby to někde neruplo. Jde o klasický plátěný měch s rohy z tenkého imperegnovaného plátna, tedy žádná kůže, nebo aspoň pokud jsem si vědom.
  • Čím byste namazali šnekové soukolí vertikálního pohybu aparátu - původně tam byl si nějaký obyč. mazací tuk - jde mi o to aby to nevzlínalo, kam nemá a nežralo to třeba nátěr stojanu.
  • Kolečka stojanu nemají gumovou vrstvu - napadá vás čím nahradit? Takhle to bude zabíječ parket.
  • Odrezení železných částí jako jsou šrouby. Původní šrouby měly namodralý povrch - tušíte jak toho bylo docíleno. Jinak odrezím v kyselině fosorečné a nějak zaimpregnuju.
  • Zjistit receptury původních laků a nátěrů korpusu bude asi sci-fi? nestkali jste se s nějako releventní literaturou nebo jinými zdroji? Balakrylem to barvit nebudu.
  • Další možná doplním až podle toho jak se rozvine téma

Za jajoukoliv odezvu budu rád, jsem amatér, rady typu nech to odborníkům chápu ale nebudu následovat protože věřím, že se i vlastními silami dostanu ke stavu, který bude košer, a pokud to nepůjde, nechám to tak aby někdo někdy udělal lepší zásah. Cílem je aby vše fungovalo hladce, dále se neničilo, nevlhlo a bylo k užitku. Zároveň ale chci být co nejvíc historicky akurátní abych alespoň udělal víc užitku než maléru. Myslím, že je to o znalostech, postupech a materiálech a toho by tady mohlo být dost - tedy znalostí a zkušeností o tom.

 

za všechnu snahu a pomoc moc díky

 

Ať vám to spávně svítí (v aťasu nebo venku) a úplnou tmu (v komoře) přeje Bourvil (a nebo taky Michal)

 

Díky

 

 


  • 0

#2 vlkm

vlkm

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 202 příspěvků(y)
  • LocationPraha - Klánovice
Reputace: 87

Publikováno 24 listopad 2020 - 18:36:57

Cerne ocelove srouby by mohl byt brynyr, chemii prodavaji obchody se zbranemi.

Na niklovani se da poridit niklovaci sada, nebo vygooglit nejblizsi galvanovnu.

Puvodni lak muze byt selakovy, ale jak to poznat nemam tuchu - co se poptat v ntm?

Sneka bych mazl NH2 a setrel hadrem.

Na ostatni nemam nazor, neb jsem to jeste nedelal.


  • 1

#3 calon

calon

    Dost toho nakecá

  • Předplatitel
  • 569 příspěvků(y)
Reputace: 275

Publikováno 24 listopad 2020 - 18:38:37

Něco takovýho? 

https://www.youtube....h?v=kJY0lqJFe7g
 


  • 0

#4 bourvil

bourvil

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 106 příspěvků(y)
Reputace: 35

Publikováno 24 listopad 2020 - 20:13:27

Díky,

 

brynýrování to určitě není ale možnost, jak chránit očištěné železo to určitě je. Beztak ty šrouby nejsou pořádně vidět a jejich trvanlivost je důležitější nežli jejich vzhled.

 

S niklováním je (alespoň jak jsem se nachytřil na internetu), že na mosazi nikl drží bezvadně a dle stavu součástí z mosazi tomu tak skutečně je. Na železe samotném drží mizerně a tak se pro tento účel železo pokrývá vrstvou mědí. tohle se ale nestalo a tak se vrstva niklu velmi dobře loupe s pokud je stále vrstva souvislá, tak jsou na ní bubliny a odpoukává od povrchu (a je pod ní nejspíš koroze). Čili je zřejmě jediná možnost a tou je odstranit původní pokovení, povrch bezvadně očistit, odmastit a pak to nějak pokovit znova, galvanovna je logický krok, jak to mít dobře a kvalitně hotové, předpokládá to ale jedna existenci galvanovny a pak i vmísení se do jejího zpravidla těsného harmonogramu. jako DIY nadšenec bych pkud možno preferoval home variantu (takže asi Niklík...)

 

Lak dle mého zrčitě není šelakový neboť na líh reaguje zdrženlivě, i když po delší straně dojde k jeho změkčení - příjde mi to spíš jako varianta olejové barvy, která byla nějak leštěna - některé povrchy jsou totiž lesklé a viditelně vícekrát natírané a některé pouze napuštěné základní vrstvou ve které je ještě dobře vidět struktura podkladového dřeva.

 

NH2ku vyzkouším - předpokládám, že to nebude zas taková věda - kovové části pokrýt vrstvou aby o sebe nedřely a přebytek vytřít tak aby zbylo jen nezbytné množství pro hladký chod.

 

 

A za video děkuji - kouká se na to krásně ale mého tématu se to dotýká spíš jen zlehka - například bych kovové díly rozhodně nebral ocelovou vlnou, měch chci pokud možno zachovat a když už bude třeba tak bych se spíš pustil do výroby náhrady - koneckonců tady na TK je o tom docela obsáhlá diskuze. Dřív oproti dnešku to v těch německých manufakturách dělali relativně ve skrovných podmínkách a byl to především fortel a znalost toho co, čím a jak. A toho bych se alespoň částečně rád dobral. přesně jak se v posledních letech "obživuje" kolodium, tak i historicky věrně přikročit k renovaci tohoto krásného kusu rukodělné zručnosti

 

Díky M


  • 0

#5 vlkm

vlkm

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 202 příspěvků(y)
  • LocationPraha - Klánovice
Reputace: 87

Publikováno 24 listopad 2020 - 21:36:51

Dohledano v archivu -  nikloval jsem ve firme Galvanika Praha s.r.o, pravda pred mnoha lety, ale byli velmi ochotni a vstricni.  Nebyl to fotak, ale chladici medene hranoly na nf zesilovac. Niklikem to nebyla zadna hitparada.


  • 0

#6 vlkm

vlkm

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 202 příspěvků(y)
  • LocationPraha - Klánovice
Reputace: 87

Publikováno 24 listopad 2020 - 21:44:59

Jestli na sroubech byla cerna vrstva a jde odloupat, mohly by byt zahrate do cervena a hozene do oleje. Pouziteho motoroveho 8-)


  • 0

#7 vlkm

vlkm

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 202 příspěvků(y)
  • LocationPraha - Klánovice
Reputace: 87

Publikováno 25 listopad 2020 - 07:33:31

Do tretice, cerne barveni zeleza a oceli:

hydroxid sodny     800g

voda                    1000ml

pyrogalol                  15g

dusicnan amonny    20g

 

Teplota lazne 130 - 145 stupnu 10-20 minut. Pote oplachnout vodou, 2,5% kyselinou citronovou, opet vodou a zakonzervovat olejem.

Recept je z knihy Jan Skerik - Receptar pro elektrotechnika.


  • 0

#8 Nakadah

Nakadah

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 147 příspěvků(y)
  • LocationOstrava
Reputace: 234

Publikováno 25 listopad 2020 - 10:44:54

130-145 stupňů? Asi myšleno ve °F ne?


  • 0

#9 vlkm

vlkm

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 202 příspěvků(y)
  • LocationPraha - Klánovice
Reputace: 87

Publikováno 25 listopad 2020 - 11:38:05

Pisou stupnu celsia. U vetsiny barvicich lazni udavaji pracovni teplotu nad 100 stupnu. Co si pamatuju ze skoly, tak rozpustenim nekterych latek se bod varu vody zvysuje, coz je zrejme i tento pripad.

Dle bezpecnostniho listu k 50% roztoku hydroxidu sodneho je bod varu 119-135 stupnu celsia.


  • 0

#10 Vojta

Vojta

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 380 příspěvků(y)
Reputace: 55

Publikováno 25 listopad 2020 - 15:59:59

V časopise Fotografický obzor bývaly různé návody z první republiky. V té době vyšla i nějaká knížka o výrobě fotoaparátu svépomocí. Tam by mohly být nějaké receptury.

Laky bývaly na šelakové bázi, později zaponové. Potahová kůže se na kov lepila šelakem.

Inspiraci pro ošetření kůže lze hledat v pracech o restaurování kožených knižních desek.

Orezlé brynýrované šroubky by šly očistit mosazným kartáčkem a namočit je do předrevolučního odrezovače. Má červenou hranatou flašku, nešroubovatelný klobouček jako zátku, smrdí a obsahuje kys. gallovou (na chalupě v kůlně hojně k nalezení). Vytváří povrch podobný černění. Nechat to v teple vyschnout a přeleštit silikonovým olejem.

Soukolí by se dalo namazat siliknovou vazelínou, ta by neměla vadit dřevu ani laku, ale je drahá. A nebo to jen vydrbat tvrdým kartáčkem na zuby od bordelu a občas nakonzervovat silikonovým olejem (ten je naopak levný).


  • 0

#11 mars

mars

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 169 příspěvků(y)
  • LocationČeské Budějovice
Reputace: 94

Publikováno 25 listopad 2020 - 16:55:47

Pokud jde o kolečka, něco takového? https://carodpiano.c...laviru-pianina/


  • 0

#12 mars

mars

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 169 příspěvků(y)
  • LocationČeské Budějovice
Reputace: 94

Publikováno 25 listopad 2020 - 16:56:53

Pokud jde o kolečka, něco takového? https://carodpiano.c...laviru-pianina/

Nebo stylovější http://pianoteka.cz/...kolecka-kridel/


  • 0

#13 bourvil

bourvil

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 106 příspěvků(y)
Reputace: 35

Publikováno 25 listopad 2020 - 20:42:07

Díky, recepty si poznamenávám - s kolegou v práci jsme už brynýrovali tubus pro druhoválečnou optiku a bylo to třeba hřát na cca 135 stupňu, takže tyhle podmínky jsou určitě platné. Jde  i asi jedno, zda to bude historicky akurátní - nechci aby se koroze po stabilizaci dále objevila a šířila, nehledě na to, ýe většina těch šroubů ani nebide vidět, ty co jsou přímo na aparátu jsou mosazné a u nich není potřeba krom čištění dělat nic.

 

S tím lakem - mátěrem se zkusím obrátit na tu prodejnu/opravnu pian - tam by snad vědět měli a snad pustí chlup.

 

Ty kalíšky na kolečka jsou očividně praktická věc - ale právě pro ty piana, se kterýma se moc nehýbe. Já s tím stojanem ale pohybovat chtít budu - proto potřebuju pro kolečka o průměru cca 2cm vymyslet nějakou vrstvu coby pneumatiku - stačí vrstva pár mm silnou (a samozřejmě nenafukovací :-)). Ty kovové válečky ale po podlaze takhle jezdit nemůžou... Další možnost, je tam dát moderní otočná kolečka - to beru ale jako krajní možnost - hlavně proto, že na nohy se mi nepodaří připevnit klasické stversové plošiny všch typů co jsem zatím viděl. Na tenhle stojan je potřeba plošinka cca 2x6 cm

 

mazivo už mám asi vyřešeno - bude to AK2 plastické mazivo a olej na šicí stroje tedy relatrivně prehistorické záležitosti u nichž věřím, že podstat je podobná už od doby vzniku kdy slovo teflon bylo hudbou z Marsu..

 

Uvidím co děla vlhkost s měchem - kůže tam není, tak na to půjdu cestou pomalé řízené rehydratace

 

Díky M


  • 0

#14 PetrL

PetrL

    Nováček

  • Předplatitel
  • 100 příspěvků(y)
  • LocationMokropsy
Reputace: 69

Publikováno 25 listopad 2020 - 20:49:19

Hodně odpovědí nalezneš v knize "Chemie pro každého", kterou vydalo SNTL v sedmdesátých letech.

Teď je zrovna jedna na Aukru: https://aukro.cz/pra...972-6978342565 

Opravdu doporučuju...


  • 0

#15 PetrL

PetrL

    Nováček

  • Předplatitel
  • 100 příspěvků(y)
  • LocationMokropsy
Reputace: 69

Publikováno 25 listopad 2020 - 20:52:16

Hm, tak ještě jednou ten odkaz, zapomněl jsem smazat "s" z https.....

http://aukro.cz/prak...1972-6978342565


  • 0

#16 sroub

sroub

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 41 příspěvků(y)
  • LocationKladno
Reputace: 9

Publikováno 26 listopad 2020 - 08:41:08

Modření se dělá zahřátím na konktétní barvu, a následná konzervace zchladnutím v oleji(a stačí i ten motorový, i když na kalení je lepší) pro přesnější ínfo se zeptej nějakýho kováře. Mám modřenou zámkovou desku u pušky přesně tímhle stylem....


  • 0

#17 Daniela

Daniela

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 197 příspěvků(y)
  • LocationPraha - Jižní čechy
Reputace: 22

Publikováno 28 listopad 2020 - 13:00:49

Ahoj Michale, co to zas vytváříš??? :???:  :???:

 

železné komponenty - tozn. ocel....pokud se ti loupe poniklování tak rozhodně perfektně očistit i ručně dobrou jemným brusným plátnem,

před další galvanických vrstev.

 

a chtělo by to najít schopnou galvanovnu kde by ti tohle zvládli udělat, pohledám ti nějaké odkazy pokud budeš chtít kam co lidi vozej a je to OK.

 

a poslat jim vzorky plechu ať fyzicky uvidíš cca jak to bude vypadat...

 

měj se D.


  • 0

#18 PetrL

PetrL

    Nováček

  • Předplatitel
  • 100 příspěvků(y)
  • LocationMokropsy
Reputace: 69

Publikováno 28 listopad 2020 - 13:42:24

Naskenoval jsem Ti stránky týkající se barvení kovů z té knihy, o které jsem psal výše.

Jinak pravdu má Daniela, chce to najít galvanovnu, kde si s tím budou chtít vyhrát. Není to tak jednoduché, povrch základního kovu, než jde na galvanizaci, musí být vyleštěn do vysokého lesku, v podstatě tak to pak bude vypadat po pokovení. Kdysi se pod dekorační chrom, nebo nikl dávaly i dvě vrstvy mědi, které se po každé operaci leštily. Dnes se s tím už tak nikdo nemaže a třeba chrom se dává rovnou na ocel. I proto musí být povrch pro galvanizaci perfektně připraven. Pokovená vrstva má tloušťku pouze několik setin mm, každý škrábanec by na tom byl pak vidět.

Přiložený soubor (y)


  • 2

#19 Daniela

Daniela

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 197 příspěvků(y)
  • LocationPraha - Jižní čechy
Reputace: 22

Publikováno 28 listopad 2020 - 14:14:29

Naskenoval jsem Ti stránky týkající se barvení kovů z té knihy, o které jsem psal výše.

Jinak pravdu má Daniela, chce to najít galvanovnu, kde si s tím budou chtít vyhrát. Není to tak jednoduché, povrch základního kovu, než jde na galvanizaci, musí být vyleštěn do vysokého lesku, v podstatě tak to pak bude vypadat po pokovení. Kdysi se pod dekorační chrom, nebo nikl dávaly i dvě vrstvy mědi, které se po každé operaci leštily. Dnes se s tím už tak nikdo nemaže a třeba chrom se dává rovnou na ocel. I proto musí být povrch pro galvanizaci perfektně připraven. Pokovená vrstva má tloušťku pouze několik setin mm, každý škrábanec by na tom byl pak vidět.

 

PetrL má pravdu.... poctivě s dvěma vrstvama měďi a ruční dolešťování povrchů součástí se snad ještě dělá na dílech do veteránů.... a je to také patřičně drahé...


  • 0

#20 bourvil

bourvil

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 106 příspěvků(y)
Reputace: 35

Publikováno 29 listopad 2020 - 21:05:41

Díky všem, hlavně PetrL - tu knihu (i za skeny) mám v hledáčku a zajisté se bude hodin nesčíslněkrát.

 

Stále jsem na vážkách jak k problému přikročit - myslím, že restaurování je správnější cesta, ale pokud se kov loupe, v současnosti překáží a dělá problémy tak je asinasnadě radikálnější krok - jak to ale pak sladit se zbytkem aby se to s prominutím nelesklo jak psí kulky?

 

  • Mazání je vyřešeno použiju AK2 plastické mazivo
  • Barvy zatím nechám být a výhledově opatřím ochrannou vrstvou - pořádné očištění velmi pomohlo a teď už stop po dotyku není vidno. Vad je stále spousta ale funkčně ani z hlediska ochrany nic závažného
  • Kovové části očistím, odmastím a pokud nejsou určeny k poniklování, tak je zkusím ošetřit v lázni dle poskytnutých skenů, Nikl budu řešit poté až bude ostatní železo vyřešené
  • Kolečka rozeberu a zkusím vymyslet co místo běhounu - také je při této příležitosti pořádně vyčistím a namažu - osičku asi vyřeším jako rozebíratelnou část pro budoucí údržbu, Rovněž osy vertikálního otáčení jsou povolené, tak je zase zanýtuju aby byly kuličky natěsno
  • Třecí plochy ošetřím mýdlem  a ničím víc. A železné lamely vezmu jemným smirkem.
  • Měch je po týdnu  ve sklepě viditelně poddajnější - zkusím jej očistit, zjistím rozsah poškození a pak se zase případně ozvu.

Výborně se na čištění osvědčil prostředek na bázi citrusového oleje, nejen, že to krásně voní, tak to rozpouští mastnotu a podobné velmi rychle a efektivně. Celá kamera byla mocně pokryta vrstvou "asfaltu" z cigaretového kouře - netušil jsem jak moc se toho nachytá na povrchu i když zřejmě za dlouhou dobu. Na druhou stranu to evidentně byla dobrá konzervace povrchu a ochrana proti vlhkosti...

 

Další výbornou pomůckou jsou papíry do kterých vpícháváte ke schématům různé šroubky - kvůli rozdílným velikostem i stejného typu je třeba tyto umístit opět na stejnou pozici (v neposlední řadě i kvůli stejné pozici drážky v utaženém stavu). Takhle ja také neztratíte :-)

 

Díky a správné světlo

 

Michaů


  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních