Přejít na obsah


Fotka

Jak zálohovat fotografické dílo?


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
12 odpovědí na toto téma

#1 Ivanovicz

Ivanovicz

    Nováček

  • Předplatitel
  • 492 příspěvků(y)
  • LocationLiberecko
Reputace: 110

Publikováno 3 duben 2021 - 21:59:19

Živelní pohroma, lupič, uklízivá manželka/družka, všetečné děti, to jsou neblazí činitelé potenciálně ohrožující naše dílo. Bez ohledu na jeho uměleckou hodnotu k němu máme obvykle úzký citový vztah a zpravidla o něj nechceme přijít, pokud o jeho likvidaci nerozhodneme my sami.

Rád bych věděl, jaký postoj k této problematice zaujímají zdejší ostřílení praktikové fotochemické fotografie. Je běžnější spoléhat na nízkou pravděpodobnost ztráty díla, a v případě nejhoršího být připraven ztrátu oplakat a jít dál, nebo je zcela relevantní zálohovat?

Pokud zálohovat, existují různé technologické možnosti.

V nejjednodušším případě, pokud pracujeme procesem negativ-pozitiv, přirozeně vzniká z negativu zvětšenina, takže snímek pak existuje ve dvou exemplářích - v negativu a ve zvětšenině. Při ztrátě zvětšeniny stále existuje negativ. Při ztrátě negativu stále existuje zvětšenina, ale už s určitou informační ztrátou. Ale aspoň něco. Je také možné udělat z negativu více zvětšenin a ty mít uložené odděleně, a tím zabezpečení posílit.

Pak existuje dokonalejší možnost - duplikace negativu jeho kontaktním kopírováním na speciální duplikační materiál, čímž se vytvoří bezpečnostní kopie negativu, kvalitou mu velmi blízká. Předpokládám, že tato cesta je ale vyhrazena pouze profesionální sféře a z vás ji praktikuje málokdo. Orwo a Kodak myslím vyrábí tento materiál pro profesionální odběratele.

Digitální skenování negativů nebo fotografií je další možností, jak získat bezpečnostní kopii. Problematický je ale analogový výstup digitálního skenu, v případě, že došlo ke zničení originálu a my chceme tuto digitální zálohu použít. Z amatérovi dostupných metod je nejkvalitnější výstup z fotochemického fotolabu. Získání filmového negativu z digitálních dat by bylo ideální, je ale amatérovi prakticky nedostupné. Navíc je metoda digitalizace opředena nádechem kontroverze mezi pravověrnými.

I když nejsem hyperproduktivní umělec, cítím potřebu vypořádat se s touto otázkou, proto budu vděčný za vaše názory a vlastní praktické postřehy a zkušenosti.


  • 1

#2 KIM

KIM

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 875 příspěvků(y)
Reputace: 224

Publikováno 3 duben 2021 - 22:35:56

Zajímavé téma, na které se již napsalo mnoho, stohy papírů i miliardy nul a jedniček.
"Přesto, nebo právě proto", že jsem kdysi nadělal stovky metrů kopií pro zákazníky (v mém případě v drtivé většině duplikáty diapozitivů a negativů), sám jsem to na svém "díle" nikdy neaplikoval. Dávám přednost rozumnému uložení.
V dnešní době, mít tu potřebu, bych zálohovat digitálně, tedy skenováním.
Pro praktickou i informační hodnotu je to dostačující.
Zvětšeninu, tedy ve své podstatě "kopii", již nepovažuji za nutné uchovávat v duplikátu.
  • 1

#3 jmpetzval

jmpetzval

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 638 příspěvků(y)
Reputace: 1 302

Publikováno 3 duben 2021 - 22:46:05

 
neviem, musime sa s tym zmiernit, ze je na tomto svete vsetko pominutelny. nastastie aj nase (fotograficke) dielo.
 
na druhej strane robim nesmele pokusy: uz desatrocia mam studentov, ktorych ucim fotografovat.
 
.

  • 2

#4 sokolvideo

sokolvideo

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 578 příspěvků(y)
  • LocationPrešov
Reputace: 215

Publikováno 4 duben 2021 - 08:26:36

Súhlasím s Kimom a inými. Rôzne pokusy s výrobou kópii negatívov boli síce fajn, ale zdĺhavé a finančne nákladné. A preto som nakoniec vyriešil všetko skenovaním negatívov a tch archivovaním v digi podobe. Možno budem kameňovaný, ale na svoju obranu musím povedať, že všetky negatívy a diapozitívy má bezpečne zaarchivované, ale človek nikdy nevie. A tak v digi podobe v dvoch-troch exemplároch je tá istota primerane väčšia. A má to aj tú výhodu, že človek má rýchly náhľad, podľa ktorého môže podstatne rýchlejšie nájsť v prípade potreby žiadaný negatív a nemusí sa prehrabovať v halde negatívov a riskovať, že ich nechtiac poškodí (u mňa viac ako 20000 negatívov a vyše 4000 diakov.).


  • 1

#5 keko

keko

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 066 příspěvků(y)
  • LocationSlovakia, Juzna 1, 900 42 Alzbetin Dvor
Reputace: 1 035

Publikováno 4 duben 2021 - 09:05:34

Nikto netusi, ako sa to "ma robit" spravne.

Ale z konania niektorych institucii, ktorym su zverene nardone poklady - jedinecne vytvarne diela, sa da usudit, ze akostne skeny by mohli byt cestou.
Medzi nami je tu napr, PeterMarek, ktory posledne desatrocie venuje digitalizacii "placatych" vytvarnych diel v Slovenskej narodnej galerii pomocou tej najlepsej technologie, aku svet v sucasnosti ponuka.
Vysledkom su googlebyte dat, ktorymi sa da vyfabrikovat extremne verne faximile.

Zaroven taketo data sluzia na studijne ucely, alebo iba tak, na prezeranie si diel, ktore z nejakeho dovodu nemaju sancu byt exponatmi v SNG po mnoho rokov.

Neobhajujem digitalnu cestu, ale ak ona vie pomahat, preco ju nevyuzit. Nove datove ulozisko pre googlebyte dat je z pohladu financii asi schodnejsia cesta, ako  postavit klimatizovane sklady za povedzme desatinu (?) takychto nakladov.

Pritom staci sucha, tmava, studena pivnica. Riesenim pre domacnosti je teda Bitagit, Sklobit, Elastobit.


  • 0

#6 Erik Kurach

Erik Kurach

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 222 příspěvků(y)
Reputace: 902

Publikováno 4 duben 2021 - 10:11:01

Vážení kolegové, zmíněnou problematikou se na referenční úrovni zabývá laboratoř NK ČR, Sodomkova 2, Praha 10 Hostivař. Můžete si zde na speciálním plotru též objednat zhotovení speciálních krabic z nekyselého kartonu pro archivaci dokumentů dle Vámi požadovaných rozměrů. Za optimální řešení pro uchování fotografií pro budoucí generaci Vašich potenciálních dědiců považuji archivační standard fotochemického procesu, kontrolu prací vody na zbytkové množství siřičitanu, Ilford Galerie Washaid a následné tónování selenem. Časově i materiálově nákladný proces archivace má smysl pouze u vybrané kolekce několika kusů fotografií, které splňují Vaši představu o jejich trvalém uchování. Použití zvětšovacího papíru odpovídající špičkové kvality a vysoké gramáže pro zhotovení archivační kolekce je jednorázovou akcí tak maximálně bilancující uplynulý kalendářní rok. "Chlebařům" archivují datové soubory jejich nepočetní chlebodárci za účelem případného prodeje autorských práv, v praxi minimálně Kč 10000,- za jednorázové užití jediného reportážního "výcvaku" jejich zaměstnance. V tzv. "Zatuchlé kotlině" vládne totální chaos, profesní pravidla se ignorují, doporučené profesní ceny prací, běžné v katalogu morálně vyspělejších civilizací zůstávají pouhou utopií. Knihařsky dokonale zpracovaná fotokniha ve vazbě, obsahující kolekci originálních zvětšenin, jakou zde dříve presentoval náš příkladný kolega, je ideální representativní formou fotografického portfolia. V minulosti byly u mnoha významných fotografů podobné soubory volných originálních fotografií běžnou praxí. Nadupané kontejnery s vyhozenou pozůstalostí jsou cenným zdrojem zisku pro šíbry všeho druhu. Pokud tomuto neslavnému konci chcete předejít, pak jedině cestou notářské úschovy originálních archivních dokumentů.  S pozdravem: "Starý Jezevec" Erik  


  • 0

#7 Frankiess

Frankiess

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 42 příspěvků(y)
  • LocationČeský Těšín
Reputace: 3

Publikováno 5 duben 2021 - 13:52:01

Úzkostlivá několikanásobná archivace má snad smysl u oceněných uměleckých snímků nebo špionážních kompromitujících fotek. Běžné amatérské negativy dle mě stačí oskenovat a uložit na disk. Skeny jsou dnes ve víc než výborné kvalitě..


Sent from my iPhone using Tapatalk
  • 0

#8 lubo

lubo

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 167 příspěvků(y)
  • LocationSoľ
Reputace: 4

Publikováno 5 duben 2021 - 17:40:55

Jednoducho-nepreceňujme sa.Najlepšie zväčšeniny na stenu,ostatné do krabice-možno naši potomkovia to ocenia,alebo to skončí v zberni.Základ je teraz mať z toho dobrý pocit.

 

Toto je trefné /jmpetzval/                                       ...neviem, musime sa s tym zmiernit, ze je na tomto svete vsetko pominutelny. nastastie aj nase (fotograficke) dielo.   


  • 0

#9 hypnogen

hypnogen

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 122 příspěvků(y)
  • LocationPraha / Rychvald
Reputace: 181

Publikováno 5 duben 2021 - 22:02:03

Ilford Galerie Washaid a následné tónování selenem.

 

Nemá to být naopak? mj. Ilford doporučuje aplikovat Washaid po toneru jako optimální sekvenci pro archivační účely.


  • 0

#10 Ivanovicz

Ivanovicz

    Nováček

  • Předplatitel
  • 492 příspěvků(y)
  • LocationLiberecko
Reputace: 110

Publikováno 9 duben 2021 - 21:18:59

Úzkostlivá několikanásobná archivace má snad smysl u oceněných uměleckých snímků nebo špionážních kompromitujících fotek. Běžné amatérské negativy dle mě stačí oskenovat a uložit na disk. Skeny jsou dnes ve víc než výborné kvalitě..

 

 

Jednoducho-nepreceňujme sa.Najlepšie zväčšeniny na stenu,ostatné do krabice-možno naši potomkovia to ocenia,alebo to skončí v zberni.Základ je teraz mať z toho dobrý pocit.

 

Je to tak, nepřeceňujme se. Ale jak jsem předeslal, nemusí jít přece jenom o uměleckou úroveň, ale o subjektivní vztah k dílu. "Západní" světonázor pasuje člověka coby produkt prapolévky, náhodně vzniklé v neosobním vesmíru. Pokud tento názor zastáváte, pak veškerá "uměleckost", etalony umělecké formy či obsahu pro vás musí být jen konsenzus, kolektivní subjektivita. K největším dílům člověka v posledku bude podle tohoto agnosticismu vesmír chladně mlčet a nic neocení. Agnosticismus tedy dovoluje archivovat i to méně umělecké - stačí když je to subjektivně zdůvodnitelné.

 

Dalším argumentem pro "úzkostlivou archivaci" je to, že nesčetněkrát fotografie vzniklé bez jakýchkoli uměleckých ambicí se nakonec staly cenným dokumentem své doby. Namátkou uvádím ze svého rodiště nadšeneckého amatérského fotografa Inocence Klimeše, který nafotil tisíce všedních fotek měnícího se Přerova, jeho mizející domy a ulice a rodící se nové. Díky jeho činnosti a díky tomu, že jeho archiv nebyl dědici zkontejnerován, ale převzal jej státní archív, má veřejnost k dispozici nenahraditelné obrazové dokumenty.

Zatímco jiní mařili kilometry filmu na tisíckrát stejné zaměnitelné egocentrické mořsko-bulharsko-gumolehátko-ovarové výcvaky.

Myslím, že tu již někde zaznělo, snad Jezevec tu prohlásil, že emulzní fotograf nese odpovědnost, protože zaznamenává svět kolem sebe. Mně se tenhle apel líbí. Protože co asi tak najdou archelogové v nečitelné fleš-paměti "bricknutého" smártfónu, ležícího v sutinách? Možná na ně vyleze po desítkách hodin usilovného piplání nějaké vytlemené selfýčko? Budou skákat radostí? A co na to emulzní fotograf?

 

"Základ je teraz mít z toho dobrý pocit" - to stojí za zamyšlení. Protože to je obraz dnešního člověka. "Teď" je nejdůležitější. Minulost ani budoucnost ho nezajímá. Proto je schopen vyhodit krabici negativů po dědečkovi nebo zničit krásný starý dům. Jenže my jsme tam, kde jsme, jenom díky minulosti, díky našim předkům, kteří mysleli na minulost a mysleli na budoucnost. Dlužíme našim potomkům zanechání zprávy o nás.


  • 6

#11 Frankiess

Frankiess

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 42 příspěvků(y)
  • LocationČeský Těšín
Reputace: 3

Publikováno 10 duben 2021 - 22:04:04

Je to tak, nepřeceňujme se. Ale jak jsem předeslal, nemusí jít přece jenom o uměleckou úroveň, ale o subjektivní vztah k dílu. "Západní" světonázor pasuje člověka coby produkt prapolévky, náhodně vzniklé v neosobním vesmíru. Pokud tento názor zastáváte, pak veškerá "uměleckost", etalony umělecké formy či obsahu pro vás musí být jen konsenzus, kolektivní subjektivita. K největším dílům člověka v posledku bude podle tohoto agnosticismu vesmír chladně mlčet a nic neocení. Agnosticismus tedy dovoluje archivovat i to méně umělecké - stačí když je to subjektivně.

Musím tedy otevřeně uznat, že tvé argumenty jsou velmi přesvědčivé! Je vskutku nutné koukat na fotku z různých úhlů. Klaním se a pozdravuji :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
  • 0

#12 matobabetak

matobabetak

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 126 příspěvků(y)
Reputace: 18

Publikováno 7 leden 2023 - 23:09:48

negativy v pergamenovych zakladacoch, uchovane v suchu a tme. 

uz aj stare aj nove mam naskenovane, sice len bezny skener canon 9000 mark II, skenovane na 9400dpi, po uprave v lightroome maju do 10Mb jeden obrazok. 

skenovanie trva hodiny a hodiny, multiexpozicia a dalsie, doporucujem program silverfast ostatne stoja za prd. 

potom ligtroom zakladna uprav ako expozicia, kontrast, ostranenie skrabancov a prachu len rucne, trosku doladit zrnitost. ulozit

vsetky fotky aj raw z digitalu zalohujem nasledovne : jedna kopia na DVD RAM medium, dalsie dve na externe HDD a jedna kopia je v PC na pracu. raz za par mesiacov doplnim zalohu zatial DVD RAM asi najspolahlivejsie medium, ale negativy su pekne v zakladaci v tme a suchu, aj otcove co maju 50 rokov a stale z nich sa daju robit paradne fotky :D

do buducna planujem NAS ulozisko s dvomi HDD co si porovnavaju data, cena tak do 500EUR

ale negativ je negativ ...ked ho necham v skriny viem ze tam bude stale. pre mna su negativy cennejsie ako doklady , su to zachytena historia, rodina a okamihy ktore su jedinecne, preto tolko prace s archivaciou.

no a samozrejme vsetky stare fotky co som naskenoval som si vytlacil na termosublimacnej tlaciarni canon selphy 1300, 3 x farebny pigment a na to ide priehladna folia, asi najstabilnejsia tlac co som nasiel a je dostupna, cena za 108 ks balenie folii a papiera 25-30 eur


  • 0

#13 achernar

achernar

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 058 příspěvků(y)
Reputace: 376

Publikováno 19 leden 2023 - 10:31:58

Já myslím, že se to strašně dramatizuje. Kromě úplně ojedinělých situací se mi ještě nestalo, že bych nějak zničil negativ, pokud je aspoň trošku rozumně uložen. Samozřejmě jsem takové věci také teoreticky řešil, dokud jsem nenašel negativy po dědovi. Měl na ně takovou skříňku se šuplíky a ty šuplíky byly opatřeny pevně namontovanými osičkami, a na nich byly prostě bez jakékoli další ochrany namotané celé nenastříhané vyvolané filmy. A to celé bylo uskladněno v garáži, kde to stálo celé dlouhé desítky let. Zkusmo jsem jeden z těch negativů vzal, rozmotal, sfouknul z něj prach a normálně nazvětšoval fotky. Žádný problém. Nebylo to ani nějak mimořádně zasviněné, ani poškrábané, ani jinak poškozené. A my z toho děláme takový drama. Kamarád mi – to je další příklad dobové praxe – přinesl nějaké fotografické skleněné desky. Měli je na chalupě na půdě, kde byly nějak volně položené. Přišli na to teprve, když chalupu bourali a vytáhli to z těch trosek. Byly to pohledy na nějakou vesnici z konce 19. století. I tady stačilo ofouknout a zvětšovat. Hlavní úskalí archivace je totiž úplně někde jinde: člověk umře a pro pozůstalé je to všechno jen haraburdí, které skončí týden po vaší smrti v kontejneru. Pak vám byt otlučou až na cihlu a vyrvou podlahy, jak se to dnes dělá, nenechají tam po vás vůbec nic, nastěhuje se tam někdo širšího okruhu mladejch a kde byly nějaký negativy. Mám kamarádku, která se takovými věcmi zabývá a z téhle smutné praxe mi sdělila, že takto velmi často končí i objektivně cenné věci jako třeba vzácné knižní tisky, obrazy, plastiky, nábytek. Natož pro drtivou většinu lidí něco tak nepochopitelného jako archivované negativy. Čili existuje jediná opravdu spolehlivá cesta: dostatečně se prosadit a proslavit už za života, aby se téhle starosti chopily profesionální instituce. Všechno ostatní je jen šalba a mámení, marné naděje.
  • 3




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních