Přejít na obsah


Fotka

Velmi hrubé zrno.


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
34 odpovědí na toto téma

#1 oteccasu

oteccasu

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 716 příspěvků(y)
  • LocationTrutnov
Reputace: 904

Publikováno 8 září 2021 - 20:20:19

Ví někdo jak se převyvolává negativ tak, aby měl opravdu veliké zrno a kontrast?


  • 0

#2 sokolvideo

sokolvideo

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 452 příspěvků(y)
  • LocationPrešov
Reputace: 195

Publikováno 9 září 2021 - 07:27:57

Skús R09 v riedení 1:25


  • 0

#3 123

123

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 106 příspěvků(y)
Reputace: 19

Publikováno 9 září 2021 - 09:52:14

Skús R09 v riedení 1:25

Myslím, že dotaz je mířen na techniku vybělení negativu a jeho nové vyvolání( převyvolání). Sám jsem zvědav na odpovědi. A to nejen u převyvolávání, ale i u vyvolávání. Myslím, že to je velké téma, to velké zrno.


  • 0

#4 oteccasu

oteccasu

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 716 příspěvků(y)
  • LocationTrutnov
Reputace: 904

Publikováno 9 září 2021 - 12:11:36

Právě převyvolání. Zrno jak šutry z kamenolomu. Myslím, že to může být i zajímavá technika. Dal bych dotaz do Fomy, ale mají obrovský fofr s přípravou výstavy a toto by stejně museli někde shánět. ----Vím, že se to dělalo. Rád bych už měl na zimní setkání techniku vymakanou. Tam ji s ostatními vyzkoušet a pak dát sem do placu i se zkušenostmi.

Za všechny rady předem dík.


  • 0

#5 Nakadah

Nakadah

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 004 příspěvků(y)
  • LocationOstrava
Reputace: 179

Publikováno 9 září 2021 - 12:23:36

Převyvolání myšleno jako násobné prodloužení vyvolávací doby a nebo opětovné vyvolání již jednou vyvolaného filmu (pravděpodobně s bělením něčím co přemění kovové stříbro v emulzi zpět do halogenidů) ?


  • 0

#6 pasiasty

pasiasty

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 279 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 48

Publikováno 9 září 2021 - 15:08:19

Obdobný efekt získávám při pokusech o lith print z papírem Fomaspeed Variant (RC) a přeexponováním o víc než 2 EV. V podstatě veškeré šedé tony podléhají infekčnímu vyvolání, vzniká jakoby stochastický, hrubý rastr. Pak je ještě retikulace, čili podrobení filmu termickému šoku (horká vývojka a studený ustalovač), to jsem ale viděl jen na internetu...


  • 0

#7 sokolvideo

sokolvideo

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 452 příspěvků(y)
  • LocationPrešov
Reputace: 195

Publikováno 9 září 2021 - 15:09:16

No neviem, nemám s tým skúsenosti, ale pokiaľ si pamätám z literatúry, tak vybielením a opätovným vyvolaním vo vhodnej vývojky sa zrno zjemňovalo, či to funguje aj naopak neviem.


  • 0

#8 Ivanovicz

Ivanovicz

    Nováček

  • Předplatitel
  • 315 příspěvků(y)
  • LocationLiberecko
Reputace: 69

Publikováno 9 září 2021 - 15:55:35

Zrno jako šutry podle mě vývojkou jen tak člověk neudělá. Fotografové totiž tak dlouho volali po jemném zrnu, až se jim jejich přání splnilo.

Můžeš si udělat reprodukci té fotky, a to takovým způsobem, aby ta reprodukovaná fotka zabírala na reprodukčním negativu jen malou plochu, a ten reprodukční negativ vyvoláš ještě pak v nějaké pozitivní vývojce. Pak vlastně z tého reprodukčního negativu zvětšíš na papír jen malý výřez, takže to bude mít velké hrubé zrno, ale nebude to asi moc ostré.

Nebo si připravit negativ se zrnitým rastrem a ten ve zvětšováku složit se zvětšovaným negativem a udělat to na tvrdou gradaci. Jak udělat vhodný rastr, to je ale otázka. Taky někde psali, že přiložením hrubé matnice na emulzní stranu negativu a zvětšením ve zvětšováku to udělá na fotce zrnitý efekt. Ale nikdy jsem to nezkoušel.


  • 0

#9 Nakadah

Nakadah

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 004 příspěvků(y)
  • LocationOstrava
Reputace: 179

Publikováno 9 září 2021 - 16:19:22

Našel sem nějaký text, o velkém zrnu a velkém kontrastu. T-MAX (nejspíš 400ka, ale nebylo to přesně řečeno) exponovaný na 3200ASA a pak volaný v DEKTOLu o teplotě 100°F (37-38°C), čas 30s s trvalou agitací. Bohužel jsem nenašel jedinou fotku, která by ten text nějak dokládala.


  • 0

#10 Stříbrokaz

Stříbrokaz

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 469 příspěvků(y)
  • LocationModřany
Reputace: 202

Publikováno 9 září 2021 - 18:09:34

Pamatuji si jak na sendviče, tak na dvojexpozice. Jedním ze způsobů získání rastru bylo natření matnice tuší a její setření.

Na tu rehalogenaci snad mám někde poznámky, pohledám je.


  • 0

#11 Luboszz

Luboszz

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 107 příspěvků(y)
Reputace: 135

Publikováno 10 září 2021 - 16:55:56

Romane nevím jestli je to to pravý co si chtěl?Luboš.

Přiložený soubor (y)

  • Přiložený soubor  T1.jpg   457,71K   3 Počet stažení

  • 0

#12 Sajmonus

Sajmonus

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 43 příspěvků(y)
Reputace: 3

Publikováno 11 září 2021 - 08:34:59

Můžete zkusit tu retikulaci. Film vyvoláte normálně. Následně použijete přerušovač s teplotou 60C, po 1 minutě přerušování ho rychle vylejte a následně rychle nalejte vodu o teplotě 5C a nechte ji tam jednu minutu, nakonec znovu rychle vylejte a nalejte vodu o teplotě 90C znovu zas na 1 minutu. Na filmu to udělá takový rastrovaný vzor, vypadá to dobře
  • 0

#13 Sajmonus

Sajmonus

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 43 příspěvků(y)
Reputace: 3

Publikováno 11 září 2021 - 08:35:54

Zapomněl jsem na to, že po té 90C vodě jeďte musíte ustálit při normální teplotě
  • 1

#14 oteccasu

oteccasu

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 716 příspěvků(y)
  • LocationTrutnov
Reputace: 904

Publikováno 12 září 2021 - 12:35:45

Dle mého soudu a skromných znalostí by jsem očekával rozdrcení želatiny, což bude asi onen cílený požadavek. Existuje, ale převyvolání. Což mě zajímá. Samozřejmě zkusím i 90° teplotu. 


  • 0

#15 Erik Kurach

Erik Kurach

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 901 příspěvků(y)
Reputace: 671

Publikováno 12 září 2021 - 19:35:16

Vážení kolegové, snažně Vás prosím, NEBLBNĚTE !!! Nebohá želatina je kolagen živočišného původu, přecházející ze želé do roztoku při vyšší teplotě 28-30°C. Spláchnutí Vašich úžasných a zcela neopakovatelných snímků do WC je otázkou několika okamžiků. Zůstane Vám čirá filmová podložka mizivé hodnoty, na níž si můžete cvičit s Vaší oblíbenou vývojnicí svrchovaně nepředvídatelné procesy navíjení filmu. Hrubé zrní se vždy vytvářelo dvojím překopírováním přes technický film ORWO FU5, není žádoucí v obsedanci po hrubém zrnu zničit celých 1,6m kinofilmu. S pozdravem Všem Adrenalinovým objevitelům již dávno známých postupů: "Starý Jezevec" Erik


  • 0

#16 Ivanovicz

Ivanovicz

    Nováček

  • Předplatitel
  • 315 příspěvků(y)
  • LocationLiberecko
Reputace: 69

Publikováno 12 září 2021 - 20:48:45

Uživatel milosm na TK inzeroval , že se mu podařilo vyvolat extrémně zrnitý negativ, s extra velkým poctivým nešizeným zrnem. Zrno jako velké tříděné supermarketové brambory. Na inkriminované fotce se ale v okamžiku expozice nacházely slepice, což může vysvětlit původ tohoto jevu. Možná jej pro bližší detaily kontaktujte pomocí soukromé zprávy.


  • 0

#17 Luboszz

Luboszz

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 107 příspěvků(y)
Reputace: 135

Publikováno 12 září 2021 - 20:54:48

My ne blbneme jenom konstatujeme  :-P  :cool:  :neutral:  :mrgreen:

Vážení kolegové, snažně Vás prosím, NEBLBNĚTE !!! Nebohá želatina je kolagen živočišného původu, přecházející ze želé do roztoku při vyšší teplotě 28-30°C. Spláchnutí Vašich úžasných a zcela neopakovatelných snímků do WC je otázkou několika okamžiků. Zůstane Vám čirá filmová podložka mizivé hodnoty, na níž si můžete cvičit s Vaší oblíbenou vývojnicí svrchovaně nepředvídatelné procesy navíjení filmu. Hrubé zrní se vždy vytvářelo dvojím překopírováním přes technický film ORWO FU5, není žádoucí v obsedanci po hrubém zrnu zničit celých 1,6m kinofilmu. S pozdravem Všem Adrenalinovým objevitelům již dávno známých postupů: "Starý Jezevec" Erik


  • 0

#18 sokolvideo

sokolvideo

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 452 příspěvků(y)
  • LocationPrešov
Reputace: 195

Publikováno 13 září 2021 - 06:24:53

Dle mého soudu a skromných znalostí by jsem očekával rozdrcení želatiny, což bude asi onen cílený požadavek. Existuje, ale převyvolání. Což mě zajímá. Samozřejmě zkusím i 90° teplotu. 

Myslím si to isté, použitie 90 stupňovej vody či vývojky film dokonale zničí, s tým, že nie len "odplave" emulzia, ale myslím si, že sa zdeformuje aj podložka. Na "retikulaciu" želatiny úplne stačí vyvolanie filmu vo vývojke teplej 25-30 st. a následné pranie vo vode teploty tak 16-18 stupňov, vlastná skúsenosť.


  • 0

#19 tomasnovotnyjr

tomasnovotnyjr

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 167 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 13 září 2021 - 12:01:50

Já mám radu od jednoho francouzského fotografa/printera co vyvolával filmy např. Koudelkovi. Ten mi radil Delta 3200 focený na 1600, vyvolat v D76 1:1 na 6 min při 20 stupních. Ty printy jsem viděl a je to parádní.
  • 0

#20 Stříbrokaz

Stříbrokaz

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 469 příspěvků(y)
  • LocationModřany
Reputace: 202

Publikováno 13 září 2021 - 23:30:51

90° je moc. Teď jsem zkoušel polít kousek kinofilmu vodou z rychlovarky. Emulze, kupodivu, neslezla, ale i po vychladnutí jde setřít prstem. Podložka je zkroucená. Co na tuhle teplotu řekne vývojnice a cívka zkoušet nebudu. 

Ale o retikulaci tu nejde, jde o zrno.

 

Opisuji ze Šimka:

 

Fotografický postup: vysoce citlivý film, kontrastnější osvětlení, lehký přeosvit cca o 20%, alkaličtější vývojka 25° i více, pozor na retikulaci. Vývojka např. 8g metol, 16g hydrichinon, 50g siřičitan bezv, 12gKOH, 3g KBr, voda do 1l. Vy volávání 4-8minut, nutno vyzkoušet. Případně opatrně zeslabit ředěným Farmerem. Při zvětšování velké zvětšení a více clonit, hladký povrch papíru.

 

Postup srážecí chemickou reakcí: /Zde autor varuje, že postup potřebuje určitý cvik a je lépe použít duplikátní negativ./ Vyvolaný, ustálený a dokonale vypraný negativ vložit na 3 minuty do 1% AgNO3, potom bez oplachu na 3 min do 0,5% K2CrO4 /Chroman, fakt jedovatý svinstvo!!!/ a 20 minut praní v tekoucí vodě.  Ve vrstvě se vytvoří nerozpustný chroman stříbrný.

/Tohle teda zkoušet nebudu/

 

Citováno z: RNDr. Jaroslav Šimek FOTOGRAFICKÉ TECHNIKY vyd. Práce 1969 jako svou 4364. publikaci. 24-102-69 

 

Asi bych se vydal cestou hledání vývojky s minimem siřičitanu a protizávojovačů. Jen se obávám, že s moderními filmy to půjde hůř. Jó foma třicítka, ta to dávala sama. :-D

 

Retikulace a ztekucení želatiny jsou jiná pohádka.


  • 0

#21 Notorius

Notorius

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 751 příspěvků(y)
Reputace: 221

Publikováno 14 září 2021 - 07:07:11

Osobně bych pro začátek zkusil Fomapan 400 exponovaný na 800 - 1600, Rodinal 1+25, 25°C, zuřivá agitace. :-) Věřím, že kontrast i zrno to vyprodukuje značný.


  • 0

#22 ploci

ploci

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 982 příspěvků(y)
  • LocationValachy!
Reputace: 162

Publikováno 14 září 2021 - 13:20:08

Nebo retropan 320 v kinu, na vývojce skoro nesejde :-D.


  • 2

#23 123

123

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 106 příspěvků(y)
Reputace: 19

Publikováno 17 září 2021 - 10:47:23

Asi dvacet let mám připravený planfilm s hrubým zrnem a teprve dnes jsem to vyzkoušel. Na skeneru. Pod zvětšovák to dávat nebudu. Myslím, že při troše snahy by to mohlo být využitelné.

Přiložený soubor (y)


  • 4

#24 sroub

sroub

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 27 příspěvků(y)
  • LocationKladno
Reputace: 6

Publikováno 21 září 2021 - 15:42:09

Včera jsem chtěl vyzkoušet leštění barytových papírů na starém Brom extra, který se ke mě dostal už ani nevím jak, trvanlivost do roku 1987
Zvětšováno ze svitku, ale na minutový osvit to sotva začalo reagovat, tohle je 3x3 minuty, ale zrno to má jak štěrk. Plus asi tisíc jiných chyb.
Ale jestli chceš papír co dělá tenhle efekt, tak ještě balík deseti papírů 24x30 mám

Přiložený soubor (y)


  • 0

#25 jirin_ol

jirin_ol

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 754 příspěvků(y)
  • LocationLobkovice
Reputace: 1 241

Publikováno 22 září 2021 - 09:15:07

žasnu.


  • 0

#26 sroub

sroub

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 27 příspěvků(y)
  • LocationKladno
Reputace: 6

Publikováno 22 září 2021 - 15:08:54

žasnu.

Já ne.
Představoval sem si lesklou dokonalou fotku, a ne takhle matovou. I když na papír co je starší než moje žena, je to pořád dobrý :grin:
Jde to znovu namočit a zkusit znovu napnout do leštičky?


  • 0

#27 Shimpan

Shimpan

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 50 příspěvků(y)
Reputace: 9

Publikováno 22 září 2021 - 18:01:03

Já mám radu od jednoho francouzského fotografa/printera co vyvolával filmy např. Koudelkovi. Ten mi radil Delta 3200 focený na 1600, vyvolat v D76 1:1 na 6 min při 20 stupních. Ty printy jsem viděl a je to parádní.

Potvrzuji, minulý týden jsem dělal Deltu 3200 exponovanou na 3200 v D76 1:1 na 12 min. a zrno by ocenily všechny slípky v okolí.

 

Shimpan


  • 0

#28 jirin_ol

jirin_ol

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 754 příspěvků(y)
  • LocationLobkovice
Reputace: 1 241

Publikováno 22 září 2021 - 19:34:18

 

žasnu.

Já ne.
Představoval sem si lesklou dokonalou fotku, a ne takhle matovou. I když na papír co je starší než moje žena, je to pořád dobrý :grin:
Jde to znovu namočit a zkusit znovu napnout do leštičky?

 

Brom Extra se  dělával v různých gramážích (tj. tlouškách podložky, papíru),  a  ve  vícero površích.   Pokud  nenapíšeš číslo,  tj.  identifikaci  papíru  kompletně,  nedá se  určit,  jestli  je to  papír  "lesklý", určený k leštění na skle či  na elektické leštičce.   Já žasnul  spíš  nad tou šedivkou,   která se vedle palce zjevila.  To,  že  nejde tahle fotka vyleštit,  by mi  vadilo až  úplně jako poslední věc.   

Promiň,  jestli jsem se  tě dotknul.   


  • 1

#29 jirin_ol

jirin_ol

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 754 příspěvků(y)
  • LocationLobkovice
Reputace: 1 241

Publikováno 22 září 2021 - 19:34:52

už asi stárnu a nějak ztrácím trpělivost. 


  • 0

#30 Ivanovicz

Ivanovicz

    Nováček

  • Předplatitel
  • 315 příspěvků(y)
  • LocationLiberecko
Reputace: 69

Publikováno 23 září 2021 - 11:22:33

Brom Extra se  dělával v různých gramážích (tj. tlouškách podložky, papíru),  a  ve  vícero površích.   Pokud  nenapíšeš číslo,  tj.  identifikaci  papíru  kompletně,  nedá se  určit,  jestli  je to  papír  "lesklý", určený k leštění na skle či  na elektické leštičce.   ...

V popisku fotky má „Brom 1142“


  • 0

#31 jirin_ol

jirin_ol

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 754 příspěvků(y)
  • LocationLobkovice
Reputace: 1 241

Publikováno 24 září 2021 - 06:39:41

 

Brom Extra se  dělával v různých gramážích (tj. tlouškách podložky, papíru),  a  ve  vícero površích.   Pokud  nenapíšeš číslo,  tj.  identifikaci  papíru  kompletně,  nedá se  určit,  jestli  je to  papír  "lesklý", určený k leštění na skle či  na elektické leštičce.   ...

V popisku fotky má „Brom 1142“

 

Ta snaha leštit papír 1142 je marná. Na orig. papírovém štítku na krabici či  obálce s papíry máš nejen  číslo,  ale  i  popis  toho papíru (gramáž papíru,  barva,  povrch.    "Lesklé, bílé" papíry měly  číslo 1111 (karton)  nebo 2111 (polokarton).   Z hlavy si nevzpomenu,  jaký povrch  ten  1142 má,  archivní katalog n.p. Fotochema  ze 70.let minulého století mám po stěhování  někde dobře  v bedně zabalen.   Možná  je to povrch přírodní? 


  • 0

#32 babral

babral

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 22 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 24 září 2021 - 13:00:16

1142 - matný, zvláště jemné zrno (to se trochu tluče s popisovaným efektem, že?). Svého času jeden z mých oblíbených papírů, proto si to pamatuji, ne že bych byl po letech schopen identifikovat všechny tyto kódy. Ale leštění skutečně nelze považovat za optimální postup ke zpracování tohoto povrchu.


  • 0

#33 oteccasu

oteccasu

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 716 příspěvků(y)
  • LocationTrutnov
Reputace: 904

Publikováno 25 září 2021 - 18:54:18

Vážení kolegové, snažně Vás prosím, NEBLBNĚTE !!! Nebohá želatina je kolagen živočišného původu, přecházející ze želé do roztoku při vyšší teplotě 28-30°C. Spláchnutí Vašich úžasných a zcela neopakovatelných snímků do WC je otázkou několika okamžiků. Zůstane Vám čirá filmová podložka mizivé hodnoty, na níž si můžete cvičit s Vaší oblíbenou vývojnicí svrchovaně nepředvídatelné procesy navíjení filmu. Hrubé zrní se vždy vytvářelo dvojím překopírováním přes technický film ORWO FU5, není žádoucí v obsedanci po hrubém zrnu zničit celých 1,6m kinofilmu. S pozdravem Všem Adrenalinovým objevitelům již dávno známých postupů: "Starý Jezevec" Erik

No hlavně, že to nezačne hořet.


  • 0

#34 sroub

sroub

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 27 příspěvků(y)
  • LocationKladno
Reputace: 6

Publikováno Včera, 10:59:13

 Ale leštění skutečně nelze považovat za optimální postup ke zpracování tohoto povrchu.

To leccos vysvětluje :lol:

Mám dva balíčky po deseti, ze souboru který sem pořídil na aukru, protože spolu s nimi byl prodáván i barevná 16mm vilm který jsem hodlal použít v Kievu 30. Štítky jsou odrbané, a na tom horším který jsem zkusil použít, byl čitelný jen letopočet, číslo emulze a název. Ale po pročtení této debaty jsem v papíru ve kterém byly listy objevil i maličký návod, kde se píše že papíry 1124, 1125 atd, jsou určeny pouze pro volné sušení.
Na druhou stranu, v balíku byly i papíry Neobrom 2111 a ty jsou po vyleštění perfektní, chyby na nich jsou pouze mým zaviněním.

 

Ale to už sme od téma velkého zrna poněkud vzdálili...


  • 0

#35 Stříbrokaz

Stříbrokaz

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 469 příspěvků(y)
  • LocationModřany
Reputace: 202

Publikováno Včera, 22:36:55

No, když už to sem nikdo nedal......

 

Staré, čtyřčíselné značení papírů FOMA:

 

Písmeno / barva nálepky - gradace

 

S   - Měkká / zelená

Sp - Speciál / žlutá (později)

N   - Normál / červená

C   - Tvrdá / modrá

U   - Ultratvrdá / hnědá

MG - Multugradace / fialová (Foma variant, později)

 

1.č Druh podložky       1 - Kartón

                                    2 - Polokartón

                                    3 - Dokument

                                    4 - RC (přechodně)

 

2.č. Barva podložky     1 - Extra bílá

                                     2 - Chamois

                                     3 - Bílá

 

3.č. Stupeň lesku         1 - Lesklý

                                     2 - Pololesklý

                                     3 - Polomatný

                                     4 - Matný

 

4.č. Struktura povrchu  1 - Hladký

                                     2 - Jenmozrnný

                                     3 - Hrubozrnný

                                     4 - Speciální zrno

                                     5 - Velvet

                                     6 - Rastr

 

Ještě bylo značení pro papíty Fomatone s probarvenou podložkou (i stříbrná a zlatá) a Fomaliner plátno

 

Pro leštění byly doporučeny 1111 a 2111

 

Ale od velkého zrna negativu už jsme fakt daleko :-)


  • 0




2 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 2 návštěvníků, 0 anonymních