Dobrý večer
všechny moje negativy v d76,pyro 510, atd ....jsou velmi kontrastní, Používám měkou pozitivní vývojku 105 od ing. Křivánka, přesto jsou všechny fomabromy velmi kontrastní: Poraďte prosím měkkou negativní vývojku
Publikováno 31 October 2022 - 18:24:43
Dobrý večer
všechny moje negativy v d76,pyro 510, atd ....jsou velmi kontrastní, Používám měkou pozitivní vývojku 105 od ing. Křivánka, přesto jsou všechny fomabromy velmi kontrastní: Poraďte prosím měkkou negativní vývojku
Publikováno 31 October 2022 - 19:22:16
Tak to spíš bude chtít změnit taktiku expozice/volání. A víc informací.
Co za formát negativu? Co je to za film? Zvětšuješ, nebo děláš kontakty? Zvětšovák má jaké světlo? Fomabrom je 111 N? atd.
Publikováno 31 October 2022 - 19:46:54
Hlídáš teplotu vývojky?
Publikováno 31 October 2022 - 19:47:11
Vážený pane kolego, Ivane. Ideální je Emofin v měkké vodě naředěný. Praktická citlivost negativu ISO 400 je @ ISO 320. Další postup a dodržení časů a pohybu je triviální. Tady chybu nelze učinit, vysoká výtěžnost vývojky je při špičkové kvalitě filmu, eliminaci otřesů přístroje během exposice a dokonalé optice, zaručena. Další osvědčenou variantou je Herr Beutler Dvoulázňovka, s přídavkem 2,5ml 0,001% KJ na litr. případně Jednolázňovka FX-13 s dotací 5ml 0,001% KJ na litr. a nebo Dvoulázňová klasika Herr Beutler FX-1 s 50ml 0,001% KJ v lázni A. S tím se dá jistotou zaručeného výsledku spolehlivě dožít i vysokého fysického věku.... 500ml původní receptury Rodinalu v ředění 1+100 / 1+150 ,pomůže v situacích, kdy není časově a teritoriálně dostupná. "Hodinovka" pod vlastní postelí je také řešením, spojeným s odpočinkem po sociálně nevydatném poledním menu. Nočník z dětství v kvalitním bílém smaltu, čistou vodou zpola plněný, zaručí nám rovněž rovnoměrnou temperaci v celém průběhu vyvolání. Ideální teplota lázně +22°C, pokud nevisí rezavé rampouchy z prasklých radiátorů ústředního topení.
S pozdravem: "Emofin NIČÍM nenahradíš" Váš "Starý Jezevec" Erik
Publikováno 31 October 2022 - 20:09:53
Dobrý den, skvělé je také zkalibrovat si zónový systém na používaný exposimetr, aparát, film, vývojku, papír. Zjistit si reálné ISO filmu pomocí nejkratšího času pro maximální zčernání a posléze na dalším filmu exponovaném na toto zjištěné ISO najít čas vyvolání, který zachová detaily ve světlech (v zóně 9 nebude čistá bílá). Dobrá vývojka na film, kde jsou rozdíly v kontrastu, je také BTTB. Umí vyvolat každé políčko individuálně, což je velké plus (na filmu mohou být různé scény, ty kontrastní i méně kontrastní, přesto vše vyjde v pořádku). BTTB je vyrovnávací, a proto se na zónový systém nekalibruje.
Publikováno 31 October 2022 - 20:53:09
iuliuzz, on 31 Oct 2022 - 18:22, said:
Tak to spíš bude chtít změnit taktiku expozice/volání. A víc informací.
Co za formát negativu? Co je to za film? Zvětšuješ, nebo děláš kontakty? Zvětšovák má jaké světlo? Fomabrom je 111 N? atd.
fomapan 100, 6x4,5 až 6x9 +10 x 15, magnifax 3, magnitarus, fomabrom 111N,
Publikováno 31 October 2022 - 20:54:19
fotograf302, on 31 Oct 2022 - 19:09, said:
Dobrý den, skvělé je také zkalibrovat si zónový systém na používaný exposimetr, aparát, film, vývojku, papír. Zjistit si reálné ISO filmu pomocí nejkratšího času pro maximální zčernání a posléze na dalším filmu exponovaném na toto zjištěné ISO najít čas vyvolání, který zachová detaily ve světlech (v zóně 9 nebude čistá bílá). Dobrá vývojka na film, kde jsou rozdíly v kontrastu, je také BTTB. Umí vyvolat každé políčko individuálně, což je velké plus (na filmu mohou být různé scény, ty kontrastní i méně kontrastní, přesto vše vyjde v pořádku). BTTB je vyrovnávací, a proto se na zónový systém nekalibruje.
Ještě tak recept, nikde jsem ji nepotkal a to sbírám fotoliteraturu od cca 1860
Publikováno 31 October 2022 - 21:14:17
Dobrý den,
Áčko:
Metol 6,5 g
Siřičitan sodný 80 g
Voda do 1 l
Béčko:
Metaboritan sodný 12 g
Voda do 1 l
Nepoužívá se předmáčení! A a B se nesmí smíchat. Mezi A a B se nesmí přerušovat čímkoli.
Výchozí čas je 4,5 min A a po něm 4,5 min B, časy lze upravovat od cca 4 min do 5 min, přičemž delší čas v A zvyšuje kontrast.
A: prvních 30 s překlápět, pak každých 30 s dvakrát překlopit, použitou vývojku uschovat.
B: dvakrát překlopit každou minutu, použitou vývojku (vlastně akcelerátor) uschovat.
Tato balení by měla vystačit na 15 filmů. Některé zdroje uvádí, že po patnácti filmech stačí namíchat nové béčko, že áčko bude pracovat dál. Nemám vyzkoušeno.
Přerušení po B a před ustálením - někdo doporučuje přerušit, jako obvykle, někdo doporučuje na přerušení pouze dvě vodní lázně po sobě.
Metaboritan sodný lze připravit z boraxu a louhu.
Publikováno 31 October 2022 - 21:41:21
Vývojka by se ti hledala lépe, kdyby zde nebyla uveden jen její akronym: Barry Thornton Two Bath (Developer).
Jako dvoulázňové se dají použít skoro všechny vývojky, oddělí se vyvolávač a zásada (ta má pak omezenou životnost). Předpokladem fungování je ale dostatečně silná vrstva želatiny, což některé moderní filmy nesplňují. Princip je jednoduchý a už se tu o tom mluvilo mnohokrát.
Doporučuju do své sbírky přidat (stáhnout) knihu Anchel - The Darkroom Cookbook, tam je receptů a dobrých rad habaděj.
Pokud fotíš F100 jako 100 a vyvoláváš podle tabulek, tak skoro jistě podexponováváš a převoláváš, čili zvyšuješ kontrast. Převolat se dá i pyrovývojkami (i když stále většinou nedojde k "blokování" světel). Pokud k tomu máš kondenzorové světlo ve zvětšováku, je dokonáno. Čili bych zkusil fotit na 50-80 a vyvolávat kratší dobu.
Standardní měkká vývojka na větší formáty je D-23, je to jen metol a siřičitan, dá se též použít jako doulázňová, to pak vyrovnává ještě víc (podle toho, která alkálie se použije).
Publikováno 1 November 2022 - 10:28:06
iuliuzz, on 31 Oct 2022 - 20:41, said:
[...] oddělí se vyvolávač a zásada (ta má pak omezenou životnost)[...]
Není to trochu divný? U běžných, jednolázňových vývojek dochází k oxidací vyvolávacího činidla vlivem kontaktu se vzduchem, světla, reakcí se solemi obsazenými v ne dost destilované vodě atd. Proč by metol, či co to se použije, měl by být odolný oxidací? Že by oxidoval jen v zásaditým prostředí?
Publikováno 1 November 2022 - 11:42:54
pasiasty, on 01 Nov 2022 - 09:28, said:
iuliuzz, on 31 Oct 2022 - 20:41, said:
[...] oddělí se vyvolávač a zásada (ta má pak omezenou životnost)[...]
Není to trochu divný? U běžných, jednolázňových vývojek dochází k oxidací vyvolávacího činidla vlivem kontaktu se vzduchem, světla, reakcí se solemi obsazenými v ne dost destilované vodě atd. Proč by metol, či co to se použije, měl by být odolný oxidací? Že by oxidoval jen v zásaditým prostředí?
Ano, vyvolávače v kyselém prostředí (PH cca 5) vydrží hodně - to je vtip pyrocatu HD, koncentrát vydrží 5 let. Momentálně si hraju s rozdělenou Hermanovo vývojkou, mám ji od jara a jede. Ještě ji zkusim dvoulázňově, strategie Diafine.
Publikováno 1 November 2022 - 11:44:19
Dle mého laického uvažování tam siřičitan funguje jako dostatečný antioxidant a důležité je, že v prvním roztoku se nehromadí zplodiny vyvolávačů.
Publikováno 1 November 2022 - 11:53:40
K citlivosti Fomapanu:
Foma udává citlivost při gamma 0,75, asi to vychází z normy pro kinematografii. Pro zvětšování se doporučuje gamma 0,65 difuzní a 0,55 kondenzor. Při brouzdání grafama v technickym listu (mají je na stránkách) se dá najít volání i pro jiné gamma a tomu pak odpovídá nižší citlivost.
Hodně vyrovnávají pyrovývojky, zvlášť při vyšším ředění.
Publikováno 2 November 2022 - 00:28:18
Kde se dá dočíst, že Foma udává citlivost při G 0,75?
V podstatě na tom ale moc nezáleží, fakticky je to jen hezky zapamatovatelné číslo na krabičce, které s reálnou citlivostí zas tolik společného nemá (co by člověk asi musel udělat se "čtyřstovkou", aby to mělo skutečně 400?). Doporučené časy volání ostatně odpovídají přibližně oněm hodnotám pro difuzní (delší čas) a kondenzorové (kratší čas) světlo.
Smysluplné je studovat ty křivky v technických listech, popřípadě si určit citlivost pro vlastní proces sérií testů.
Publikováno 2 November 2022 - 13:18:34
Ja osobne fotim 100 ako 200 a vyvolávam v Diafine, váženej podľa receptu od Bzenčaka 3+3 min pri 21-23 st.celzia a mne táto kombinácia plne vyhovuje. Musím priznať, že klasicky fotky nerobím, nechce sa mi ale pre sken+fototlačiareň mi to vyhovuje.
Zato pre F400 a Fuji Acros mi Diafinka nevyhovuje, tu používam Microphen, momentálne originál, ale asi 20 rokov starý, ale funguje ako zamlada.
Publikováno 12 November 2022 - 21:56:08
Kde se dá dočíst, že Foma udává citlivost při G 0,75? - právě v těch grafech. V datasheetu si v tabulce najdeš doporučovaný čas volání pro danou vývojku, třeba FomadonP. Jdeš na graf gamma - čas, dole nejdeš čas, jedeš po svislici nahoru a trefíš gamma a citlivost. Tu gammu protneš spíš někde kolem 0,75, než 0,55. A reverzně, na gamma křivce si najdeš čas a citlivost. Výjimka je Fomaexcel, asi proto mi ty Fomapany v excelu chodily fajn.
Co by člověk asi musel udělat se "čtyřstovkou", aby to mělo skutečně 400? - Asi si vzít nějakou vývojku s pyrogallolem, nebo jinej film.
Pro Fomaretro 320 ty křivky nemají, a stejně se už nedělá.
Dost to odpovídá tý empírii s vlastním testováním a staré poučce: "Exponuj na stíny, vyvolávej na světla."
Publikováno 12 November 2022 - 22:28:45
Vážení kolegové. Za ideální považuji systém Heiland: Ofotografování předlohy, letmé proměření vyvolaného negativu densitometrem a doplnění údajů do tabulky.
Jednoduché, respektující všechny individuální tolerance daného řetězce. Test pro určité emulzní číslo filmu, přenesený do druhé tabulky poskytne údaje o papíru, jeho vhodné gradaci a celý problém testování je vyřešen na 100%. Existují dvě verze manuálu, jedna pro formát filmu 35mm a druhá pro větší formáty negativu.
Nebo Stouffer 21Step v libovolném formátu, či Kodak Gray-Scale ve dvou velikostech. A samozřejmě měřit kvalitním přístrojem d o p a d a j í c í osvětlení testu.
Není nic jednoduššího a pokud dojde k nějaké náhlé odchylce, lze ji lehce identifikovat a chybu napravit. S pozdravem z Temných hvozdů "Starý Jezevec": Erik
Publikováno 13 November 2022 - 15:17:38
Stříbrokaz, on 12 Nov 2022 - 20:56, said:
Kde se dá dočíst, že Foma udává citlivost při G 0,75? - právě v těch grafech...
A to právě se, s prominutím, nedá.
Ptal jsem se proto, že mi to tvrzení přišlo dost kategorické a chtěl jsem se dozvědět, kde to Foma uvádí. Stanovování citlivosti má svoje pravidla ošetřená normou (ČSN, DIN, ASA, GOST) a bylo by dost divné, kdyby Foma pro svoje výrobky používala normu určenou pro výrobky jiné kategorie. Jaká ta pravidla momentálně přesně jsou, bohužel zjistit neumím, nahlížení do norem je zpoplatněno. Jaká byla praxe určování citlivosti dřív se lze dočíst v příručkách, např. Fotografická laboratorní technika od Křivánka z roku 1957. Tak například tehdejší norma GOST brala za kritérium citlivosti bod s hustotou 0,2 nad závojem a doporučenou strmost pro kinofilm 0,65, pro svitkový film 1 a pro desky a ploché filmy 1,3; norma DIN brala za kritérium bod s hustotou 0,1 nad závojem při vyvolání energickou vývojkou (starší norma), respektive vývojkou složením blízkou vývojkám užívaným v praxi (novější norma). To je jedna věc.
Druhá věc je, co lze vyčíst z fomáckých grafů a z Fomou doporučených časů volání. Já to vždycky chápal tak, že z rozmezí časů doporučených Fomou je ten kratší pro negativy určené pro zvětšování přístrojem s kondenzorem a ten delší pro zvětšování přístrojem s difuzním světelným zdrojem. Odečteme-li hodnoty z grafu, první hodnota rozhodně nikdy neprotíná křivku kolem 0,75, ta druhá se jí někdy blíží. Většinou ale hodnota nedosahuje nominální citlivosti udávané výrobcem a u F400 jí nedosahuje nikdy (občas se dostanu k negativům vyvolávaným na zakázku a F400 patří pravidelně k těm podexponovaným, další hrůzy vycházejí ze všech těch technických filmů prodávaných dnes se šťavnatou reklamou úplným začátečníkům k normálnímu focení). Podle křivky v takto hrubě načrtnutých grafech (krok většinou po 0,2) lze určit gamma pro udávané časy jen zhruba a určitě by bylo nesmyslné se na základě takovýchto grafů o čemkoli přít. Naštěstí lze pro některé vývojky dané hodnoty nalézt na s. 6 Katalogu výrobků, který je ke stažení na stránkách Fomy. Z poznámky na s. 5 pak lze usoudit, že za standard považují ve Fomě to, co se shodně uvádí v odborné literatuře - oproti technickému listu je u R09 uveden pouze jeden doporučený čas, a to ten vyšší, s poznámkou, že se jedná o vyvolání na průměrný gradient 0,65.
Co z toho vyplývá? Že číslo na krabičce je jen číslo na krabičce a správně by se mělo říkat alespoň něco jako: daný film má za daného způsobu vyvolávání určitou citlivost. Kdo to s používáním filmů myslí vážně, jeho prvním krokem by mělo být zorientovat se v technických listech a řídit se podle nich, ne podle čísla na krabičce. A pak se pokusit vyladit svůj vlastní řetězec. Podrobný i zkrácený způsob určování citlivosti filmu (s ohledem na zónový systém), je uveden např. v knize Exponometrie v analogové a digitální fotografii. V této knize se, mimochodem, za méně spolehlivý základ pro určování expozice považuje měření dopadajícího osvětlení. Vzhledem k tomu, že se fotografovaná scéna proměřuje spotmetrem, se asi ale není čemu divit. Oba způsoby stejně nakonec vyžadují, aby člověk věděl co a proč měří.
Retropan už přestali vyrábět?
Publikováno 14 November 2022 - 01:20:47
A to právě se, s prominutím, nedá. - ale dá. Je to jen měření, asi jako když jsme kdysi grafickou metodou hledali pracovní bod tranzistoru. (Ano, býval jsem mladý dinosaurus, ale tranzistor už existoval.) Naměřím součástku, zabodnu prst do charakteristiky kde ji chci mít, jedu horizontálně, jedu vertikálně. Něco najdu a podle toho si nastavím pracovní podmínky. Jen místo voltů a ampérů mám denzitu a luxsekundy. (logaritmu si nevšímej, jen šetří místo v grafu a nervy při počítání řádů)
V Datashhetech fomy jsou doporučené vývojky.
Tu normu 66 66 25 si koupím, vypadá podle náhledu na zajímavé čtení.
Zajímavý je, jak modernější knížky obloukem obcházejí definici citlivosti, mimoděk řeknou že je to číslo k nastavení na expozimetru, dají tam stokrát opakovanou tabulku přepočtů a sáhodlouze rozebírají rozdíl mezi lineární a logaritmickou stupnicí. A pak to zabijou větou: " ISO bylo definovaný pro film, u digitálu je to tak nějak podobně"
Ze systémů měření citlivosti se mi nejvíc líbil ten, co bral referenci v první třetině přímkové části charakteristiky. Pro praxi paráda.
Druhá věc je, co lze vyčíst z fomáckých grafů - F 100 v LQN 1+10 (tedy výrobcem doporučená vývojka pro proces) fakt v těch grafech dává gamma pro nominální 100 přes 0,7 a pod 0,8. Ty grafy jsou malý, ale hrubý ne.
Pro F400 si v grafu najdeš gamma který potřebuješ, čas v daný vývojce a tím i údaj co nastavit na expozimetru. Ano 400 to není., spíš 200.
Ta norma 66 66 25 ve veřejně přístupný části slibuje napínavý okamžiky větou: " Protože uživatelé často nevědí, jak budou filmy zpracovány, jsou výrobci pro takovou situaci povinni zajistit hodnotu citlivosti, která zaručí dobré výsledky. Obvykle proto považují za výhodu celkovou přeexpozici filmu, což dává záruku dostatečné citlivosti filmu, chránící uživatele od vlivů podexpozice v případě, že film při zpracovávní dosáhne nižší citlivosti."
Tahle debata mě baví, chtělo by to Krůse....
Zónovej systém je v tomto případě mimo, bavíme se o definici citlivosti, luxech, sekundách, denzitách. Ne o " tak trochu prokreslený stíny".
Co, proč a jak měřit. Jo, to je důležitý. Když budu fotit Himaláje, asi těžko prolezu všechny vrcholky a údolí, spotmetr pomůže. Když budu měřit zátiší na stole, bude luxmetr lepší.
Vypadá to, že retropan už jenom dobíhá ze skladu.
Sorry, asitak na týden se odmlčím. Pak se ozvu.
Publikováno 14 November 2022 - 01:44:03
BTW: Nepříjde vám divný, že stát (za vybraný daně) stvoří nějakou normu a její nahlédnutí pak zpoplatní? U papírový formy bych chápal poplatek za tisk, ale u PDF ?
Publikováno 14 November 2022 - 09:22:57
Stát je nejvyšší formou zločinecké organisace, krade tak mnoho a takovým způsobem, že se mu žádný jiný loupežník nemůže rovnat.
Publikováno 14 November 2022 - 09:37:00
Stříbrokaz, on 14 Nov 2022 - 00:20, said:
Vypadá to, že retropan už jenom dobíhá ze skladu.
V síťovém obchodě už mají jen nějaké plany. Snad prostě jen došly zásoby, to už se stalo se svitky, vypustit na pár let celkem zajímavý film a pak jej utnout, to by nebylo dobré ani jako žert.
Publikováno 14 November 2022 - 11:46:06
Ve Fomaobchodě se Retropan zdá dostupný ve svitku i v planech:
https://fomaobchod.c...CartItem=243227
Publikováno 14 November 2022 - 12:10:36
Zajímavé, ten svitek jsem předtím přehlédl. Pak je vše v pořádku. Kdyby ovšem někdo chtěl kino, měl bych ještě někde mít plechovku metráže.
Publikováno 14 November 2022 - 18:14:01
Vážený pane kolego, Stříbrokazi. ČS Státní normy jsou k disposici na knihovnách vyššího stupně, kupříkladu krajských. Požadovanou normu Vám zapůjčí, ale nesmíte ji jakýmkoli způsobem kopírovat, či rozmnožovat. Jde o ČS Státem chráněné údaje, tudíž je zcela pochopitelné, že nejsou součástí asijské tržnice pro neomezené využití. Norma citlivosti byla vždy určována pro vyvolání negativu v sensitometrické vývojce, přesně předepsané teploty, mírného stálého pohybu, vše v Dewarově nádobě (termosce na zmrzlinu). Sensitometrem vyhodnocené údaje se zanesly na milimetrovém papíře do jednotlivých kót, z nich propojením vytvořena sensitometrická křivka. Každá negativní vývojka se chová ve spojení s konkrétním světlocitlivým materiálem zcela specificky. Nelze zaměňovat údaj, shodný pro vyvolávací čas sensitometrické vývojky s konfekční vývojkou. Sensitometrická vývojka se připravuje před použitím vždy jednorázově, test intenzit osvětlení jednotlivých výseků plochy je stanoven normou. Právě zmiňovaná norma GOST, pro kinematografické 35mm filmy SVEMA byla zcela transparentní v tom, že na každém balení filmu byl na hraně papírové krabičky raznicí zobrazen časový údaj pro vyvolávací čas v příloze uvedené vývojce pro dané Gamma. Jednoduché, jako přesně mířená facka v hospodě. Žádné čáry-máry, laborování s nějakými praktickými údaji o citlivosti filmu pro určitou negativní vývojku, kde je mnoho neznámých a prostor k nekonečným diskusím "O NIČEM". Negativní fotomateriál je produkt, svými vlastnostmi značně nestabilní. Kůže býků, které obsahuje fotografická emulse je obdobná kvalitativní proměnlivosti chutí domácí zabijačky. Renomovaný výrobce - astronomická cena - zaručená kvalita Vaší finanční investice. Lavórové pokusy adrenalinových výrobců, negenerujících jak dlouhodobost sortimentu, tak kvalitu, vhodné pro adrenalinové hormonálně a jinak pinholově nabuzené experimentátory. S pozdravem: Starý Jezevec" Erik
Publikováno 14 November 2022 - 22:44:38
Stříbrokaz, on 14 Nov 2022 - 00:44, said:
BTW: Nepříjde vám divný, že stát (za vybraný daně) stvoří nějakou normu a její nahlédnutí pak zpoplatní? U papírový formy bych chápal poplatek za tisk, ale u PDF ?
ploci, on 14 Nov 2022 - 08:22, said:
Stát je nejvyšší formou zločinecké organisace, krade tak mnoho a takovým způsobem, že se mu žádný jiný loupežník nemůže rovnat.
Vidim, ze som tu nejaku stopu predsalen zanechal
Publikováno 1 December 2022 - 21:41:06
Tak norma dorazila, snad po mě nepůjde knihovník z Ankh-Morporku, až tu z ní budu citovat.... Ook
A pokud po mě půjde, propíchnu tu třeba stoupání metrickýho závitu, nebo barevné značení vodičů v soustavě TNC-S !
Publikováno 2 December 2022 - 03:17:18
Ono se už trochu začíná blýskat na lepší časy. Ale za jak dlouho bude bezplatný přístup k normám opravdu funkční v celém rozsahu, to si netroufám odhadnout.
http://zpravy.ckait....hnickym-normam/
Publikováno 2 December 2022 - 03:22:42
Erik Kurach, on 12 Nov 2022 - 21:28, said:
Vážení kolegové. Za ideální považuji systém Heiland: Ofotografování předlohy, letmé proměření vyvolaného negativu densitometrem a doplnění údajů do tabulky.....
Malá anketa: Kdo z vás má doma denzitometr ? (Případně jaký ?)
Ačkoliv mě to velice mrzí, tento přístroj nevlastním.
Pokud k němu má někdo přístup v práci, tak se to nepočítá, to je nečestné a nesportovní
Publikováno 2 December 2022 - 10:15:14
Myslím, že těch, kdo čestně a sportovně takový přistroj drží, může být překvapivě hodně
X-Rite 331
Publikováno 2 December 2022 - 15:44:18
Jaštold Govorko:Jemnozrnné vyvolávání ,Orbis 1955. Harmonizace negativů (bohužel je nutno mít doma kamenec železito amonný - ten mám 1000g) , kdo chce informace - napiš ( červ.kr. sůl, dvojchroman,kys.šŤAVELOVÁ, neutrální ustalovač)
Publikováno 2 December 2022 - 16:20:03
Publikováno 3 December 2022 - 01:00:08
Publikováno 3 December 2022 - 19:28:54
Kniha běžně dostupná na muj-antikvariat.cz, doporoučuji posl vyd. 1955, kamenec-síran dostupný na aukro, dvojchroman na Ičo nebo Dr.Hoffman (cca400 za 100g)
Metodiku harmonisace popisuje např i Poláček Fotografická grafika -i když jiným způsobem
Govorko jde cestou světlemodrého tonování,
1. roztok červ.kr sůl-hexakyanoželezitan dras 10g,
dvojchroman K 1% roztok (1g na 100ml destilky) z toho odebrat 1,3 ml - je nutná mikropipeta.voda do litru
Ve 2. rozoku je pouze 21,2g kamence Fe (III.) amonného do litru,
ve 3 roztoku
25g kys štavelové COOH-COOH na litr.
před upotřebením se smíchají stejné části roztoků 1,2,3 , ustalovač musí mít neutr. reakci -neutralizuje se octovou se siřičitanem dle lakmusu.
tonuje 8-10 minut a ustaluje v neutr. ustalovači
Publikováno 3 December 2022 - 20:25:15
Publikováno 4 December 2022 - 13:01:29
iuliuzz, on 03 Dec 2022 - 19:25, said:
No, zajímavé by spíš bylo si tu přečíst, jestli to někdo zkoušel a jaký byl výsledek. Tohle by mě opravdu zajímalo. Já sám bych asi nejdřív tvrdý negativ zkusil převyvolat měkkou vývojkou.
Nicméně podle mého názoru, je (nevratný) zásah do negativu poslední řešení problému.
To myslíš rehalogenizovat hexakyanoželezitanem a pak znovu vyvolat? Já se přiznám - moc tomu nerozumím, ale domnívám se, že stíny budou už stejně úplně vymyté předchozím ustálením. Vůbec si neumím představit, jestli zůstane nějaké odstupňování tónů v na plech vyvolaných světlech. Ale je to jenom moje laická úvaha, máš s tím nějaké zkušenosti?
Publikováno 4 December 2022 - 23:24:22
Publikováno 5 December 2022 - 00:00:11
Publikováno 5 December 2022 - 05:40:50
Děkuji za informace. Ne že bych to při svých "schopnostech" někdy sám zkoušel, ale je to zajímavé téma. Projdu antikvariáty a pokusím se získat tebou uvedené knihy - jen tak pro radost.
Publikováno 7 December 2022 - 19:55:56
Ivan Kozlík, on 02 Dec 2022 - 14:44, said:
Jaštold Govorko:Jemnozrnné vyvolávání ,Orbis 1955. Harmonizace negativů (bohužel je nutno mít doma kamenec železito amonný - ten mám 1000g) , kdo chce informace - napiš ( červ.kr. sůl, dvojchroman,kys.šŤAVELOVÁ, neutrální ustalovač)
Dle použití kamence železito amonného se naskýtá otázka, zda je to variace na kyanotypii, kde se používá citran železito amonný (zelený i hnědý) v obou je trojmocné železo, a v kyanotypii lze citran v nouzi nahradit síranem
Publikováno 7 December 2022 - 20:16:25
Publikováno 18 January 2023 - 01:44:50
Tak k tý citlivosti podle normy:
Norma se věnuje citlivosti ČB filmů pro obrazovou fotografii (Zde jsem se mýlil, kinematografické filmy neřeší)
Měrný bod pro určení citlivosti je 0,10D nad Dmin při vyvolání postupem určeným výrobcem takovým časem, aby bod na senzitometrické křivce exponovaný více o logE 1,30 měl prostupovou hustotu nad Dmin+0,10 vyšší o 0,80D (* tady bude legrace s Gammou) No a dál je to už jen tabulka kolik LuxSekund pro Dmin+0,10 za daných podmínek odpovídá jaké citlivosti.
Citlivost je definovaná v rozsahu 12/12°až 3200/36°. Dál jsou tam požadavky na měřící aparatury, přesnosti, laboratorní podmínky atd...
Při nakreslení do grafu ( s-křivky) je to vlastně jednoduché.
Holt Krůs byl frajer.
(*) A teď ta legrace s gammou:
Pokud by se oba body, Dmin+0,10 a Dmin+0,90, trefily do lineární části S-křivky (prakticky nemožné), byla by gamma (směrnice lineární části) 0,8 děleno 1,3 čili 0,6153. V reálu bude Dmin+0,1 někde v patě křivky, takže gamma bude vyšší a na nějakých 0,55 můžeme zapomenout.
Proto má Foma, Budiž jí čest !, křivky gamma/čas v technickým listu. - Legračně jednoduché na to, kolik se toho popsalo o kalibracích zónového systému atd...
Dobrý, ne?
Jaký rozsah D na filmu dostanu na papír je jiná úloha.
Bylo by fajn, kdyby foma měla na stránkách vysvětlení grafů a pojmů takové "Foma vám radí 2023"
PS: jestli někdo začne s normama v knihovnách vyššího svěcení, tak oooook, tady máš správně zralý banán a modrý vodič je pracovní střední.
PS: S GOSTama si jděte ..........
Publikováno 18 January 2023 - 09:17:45
Vážený pane kolego, Stříbrokazi. Dovoluji si lehce utlumit Vaše ctěné vášně. Samotný sensitometrický test byl vykonán na pásku černobílého filmu, přesně dle normy exponovaného v sensitometru. Vývojka se míchala vždy čerstvá, doba homogenisace byla cca 5 minut do jejího použití. Vyvolávání probíhalo za přesné teploty vývojky v Dewarově nádobě, ( dvoupláštová skleněná nádoba s vakuem, přesně to, co vytáhnete z plastové termosky na zmrzlinu ), za stálého, mírného pohybu lázně. Vyvolaný vzorek se po ustálení, praní a následného usušení vyhodnotil v densitometru. Naměřené hodnoty se zanesly na milimetrový papír a pak se propojily do sensitometrické křivky. Vybavení nebylo nijak ohromující, stačil přesný teploměr a kalibrované stopky k měření času. Systém GOST byl velmi pro praxické uživatele vstřícný v tom, že hodnota doporučeného vyvolávacího času, vyražená raznicí s čísly na papírové krabičce filmu přesně odpovídala normě v sensitometrickém testu uvedené šarže fotomateriálu. Pokud byla dodržena doba doporučeného vyvolání v doporučené vývojce, změřená deklarovaná praktická citlivost v jednotkách GOST odpovídala obsahu filmové kazety. Testovací odrazná šedá tabulka VÚZORT, kterou v originále vlastním, má trochu odlišné hodnoty políček v odrazivosti, čemuž odpovídají i hodnoty měření. VÚZORT byl kompletně "Šíbry" rozkraden, unikátní přístrojové vybavení bylo vyváženo v nákladních automobilech, hodnota přístrojů ve valutách obtížně vyčíslitelná. Dodnes z toho "Šíbři" skvěle žijí, rozprodávají cenné přístrojové vybavení, nejen v oblasti foto, elektroakustiky a slaboproudé elektrotechniky. Pravidelně vydávané Technické zprávy z výstupů jednotlivých pracovišť VÚZORT skončily nejspíš na skládce, ani v knihovně AV-ČR je nenajdete. Pouhé torzo v několika ročnících. Ing. Krús by pravděpodobně tento porevoluční loupeživý a proradný nájezd "Šíbrů", lačnících po cenných měřících přístrojích, representujících absolutní špičku dobové měřící techniky, stěží vydýchal. Státní loupež za bílého dne, organisovaná v tichosti za zvonění klíčů mas důvěřivých a veskrze zcela naivních stád, oslavujících duševní vykupitele tohoto meteoritické, zde mnou presentovaně tzv. "Zatuchlé Kotliny" . Fotografické materiály se v ekologickém tlaku doby změnily, ekonomicky ochuzeny o množství stříbra v emulsi a tak se s tím, Vážený pane kolego Stříbrokazi, nijak netrapte. Systém Heiland pro praxické testování černobílého fotografického materiálu je geniálně triviální, dovedený s německým smyslem pro pořádek k prokazatelně uživatelské dokonalosti. Pokud máte doma precizní densitometr Heiland TRD 2, můžete skvěle testovat na praxicky, jak v negativu, tak v následnému positivu, na dokonalé úrovni měření VÚZORT. Ano, dvě vydání / kino a SF/VF / bylo ve své době dosti finančně náročnou investicí, ale s přihlédnutím k současné ceně ušetřeného fotomateriálu, se jeví zcela zanedbatelně. S pozdravem: "Starý Jezevec" Erik
Publikováno 18 January 2023 - 16:57:51
Hele, Jezevče a četl jsi tu normu ISO 6 ČSN 66 6625 ? Od r.1998 je stále platná. Tak kde se pletu?
Vzpomínky na milimetrový papír a dobové vybavení jsou poutavým oslím můstkem na obvyklé litanie.
S normou gost si jděte někam, kde píšou azbukou.
Publikováno 19 January 2023 - 16:54:10
Vážený pane kolego, Stříbrokazi. Normy, režim jejich výpůjčky a užití byly po 11-1/2 roku součástí mé práce v knihovně krajského typu, která je draze nakupovala do knihovního fondu. Váš zarputilý přístup k pochopení universálně platného principu mohu jen uznale obdivovat. Poutavým oslím můstkem by mohl být pouhý a ne zcela, pro fotografickou laboratorní praxi, zanedbatelný fakt v rozlišení tzv. Sensitimetrické vývojky, jejíž složení a užití je přesně stanoveno pro daný účel jako závazný etalon normy ISO 6 ČSN 66 6625, vycházející z předchozí, dříve platné normy ČSN, řešící naprosto stejnou problematiku, a praxického sortimentu, nyní na trhu dostupných komerčních negativních vývojek, majících vlastnosti co do dosažených sensitimetrických hodnot, výrazně odlišných. Musí mít, na rozdíl od té normou deklarované, jednorázově a vždy čerstvě před použitím připravované sensitometrické vývojky, kupříkladu určitou trvanlivost. Do dalšího bádání Vám přeji od srdce mnoho poznání. Bez kalibrovaného, transparentního densitometru si mnoho použitelných dat neslibujte, neboť přesné měření bývá základem v pokroku.
S pozdravem: "Starý Jezevec" Erik
Publikováno 19 January 2023 - 18:13:31
Aha, takže jsi ji nečet. Jinak by sis všimnul, že .....film se vyvolá postupem podle doporučení výrobce tak, aby..... a .....žádné další podmínky zpracování norma neobsahuje......
Víš co, přečti si to co je platné, z normservisu ti ji za poplatek pošlou. A poku se jí pochopit.
Požadavky na měřáky má definované, stejně jako mnoho dalších.
Klidně vzpomínej na to jak to bylo před její platností, ale dnes už je to passé.
Publikováno 19 January 2023 - 18:58:58
Vážený pane kolego, Stříbrokazi. Jedu si svoji vlastní dráhu, prostupovou hustotu beru na vědomí a Gamma je mi vlastní srsti stále historicky mnohem bližší. Jen mne mnohem více zajímá, zda-li si budu koncem roku 2023 ještě moci dovolit fotografovat na film a zvětšovat jej pod zvětšovacím přístrojem ve své temné komoře. Ceny rostou a obecně nekontrolovatelný ekonomický propad působí postupně. Každý máme zcela odlišný řetězec vybavení, provázený zcela jinými a navzájem obtížně porovnatelnými tolerancemi. Ani v tzv. Profesionální laboratoři se s podobnými malichernostmi nebudou zabývat. Film, dodaný zákazníkem se vyvolá v nějakém univerzálně funkčním, ekonomicky výhodném vyvolávači a hlavně za to vše královsky zaplatíte. Pokud Vás fotografování přiživuje, či dokonce
v dnešní době živí, náklady si s patřičnou marží můžete započítávat pouze do té doby, kdy Vám za výsledek bude někdo vůbec ochoten zaplatit. Toto mne nikdy netrápilo a netrápí, spím klidným, nerušeným spánkem, neděsíc se absolutně normou ISO 6 ČSN 66 6625. Spíše vyhlížím nějaké obrazově aktivní lokality, kde se vyřádím. Fotografuji úsporně, nikam nemusím spěchat. O svém čase a aktivitách si rozhoduji dle svého vlastního uvážení. Fotografuji jen pro vlastní radost !
S přáním mnoha úspěchů v laboratorních vědách: "Starý Jezevec" Erik
Publikováno 19 January 2023 - 23:25:34
Fajn, tak jsme si ujasnili, co to vlastně znamená citlivost, dobrý vědět
Cesta k měkkým negativům tedy spíš povede přes zkrácení vyvolávacího času (pod 4 minuty bych nešel), než přes hledání magické vývojky. (Za ty roky už by jí někdo vyvinul.) Pokud nepostačují vývojky s pyrokatechinem, viděl bych cestu pro domácí postup ve zvolení krátkého času volání (ve vybrané vývojce) a postupném obohacování expozice, až najdeme kombinaci nám osobně pro zvětšování vyhovující. Nakonec nám vypadne číslo pro nastavení na expozimetru pro náš osobní vkus. Vypadá to komplikovaně, ale za dva dny focení a večery v komoře by to mělo jít stihnout. Samozřejmě držet všechno stabilní.....
Ona ta slavná poučka "Exponuj na stíny, vyvolávej na světla" má hodně co do sebe. Vznikla v době ortochromatických desek, kdy se postup vyvolávání hodnotil průhledem desky proti červenému světlu. Šlo o to naexponovat desku tak, aby stíny vylezly a světla nebyla překrytá.
0 členů, 1 návětěvníků, 0 anonymních