Vážený kolego duuri. Situace trhu je značně nepředvídatelná. Objevují se nahodile filmy, jejichž výroba byla oficiálně již ukončena. Kolísá i dodávka "tradičního" sortimentu známých značek. Je podivné, když jsou na webu nabízeny stále materiály, jež již přestaly být vyráběny, na prodejně již nejsou a přesto je prodejce v konkurenční firmě stále nabízí k objednání. Idylický předpoklad, že prodejce nakupuje fotomateriál přímo od výrobce trochu selhává při skutečnosti, že obchod probíhá často přes síť překupníků, nabízejících výhodnější ceny. Ve slevách se nyní objevuje film s krátce prošlou expirací pouze ojediněle. Zakoupit větší počet filmů z jedné, na jednom kusu otestované výrobní šarže, je velmi obtížné. Jediným řešením je metráž, ale otázkou zůstává, jak dlouho a za jakých podmínek je skladována. Zaplatit částku převyšující Kč 10000,- za 122m suroviny nejistého původu, to si troufne málo kdo. Podobný stav zde byl v 70. letech, kdy se objevily zcela nahodilé a nepředvídatelné dodávky filmů EFKE KB21, Agfa ISS, Fuji Neopan SS, Ilford HP5, Forte NP, ORWO NP. Nebyl jediný rok, kdy by určitý druh v sortimentu náhle vypadl z nabídky. Nastavení procesu na konkrétní značku a citlivost fotomateriálu je základem systematické práce. Ani sortiment vývojek není v současné nabídce uspokojivý. Zahýbala s tím ekologie, nákladnost vstupů v určitých značkách sortimentu a v neposlední řadě i faktické ukončení jejich výroby. Dostáváme se pomalu do situace, kdy je dosti nepředvídatelné, co z nabídky trhu náhle nenávratně zmizí a jaká surovina se skrývá pod novou etiketou filmů v nahodilých několikakusových dodávkách. Jedno je zcela jisté, že cenová hladina v jednotlivých skupinách filmů obdobné citlivosti není u velkých prodejců tak absurdně rozdílná, jako zde. Nejdražší filmy nejvyšší citlivosti a IR fotomateriál s krátkou dobou expirace se prodražuje díky minimální potřebě maloobchodního trhu. FOMA si vede v nastavených cenách venku velmi dobře, nepodbízí se nízkou prodejní cenou a je srovnatelná s konkurencí velkých výrobců. Otázkou tedy zůstává, jakou optimální cestu ke kvalitnímu fotomateriálu zvolit. Provozovat speciální mrazí box na filmy je velmi finančně nákladné. Metráž ve větším návinu je sázkou do loterie, ale patrně finančně nejpřijatelnější. S pozdravem: "Starý Jezevec" Erik