Vyrovnávací vývojky
#1
Publikováno 15 březen 2007 - 19:51:54
I když některé filmy jsou schopny obsáhnout velký exp. rozsah, někdy (často) se dostávám do situace, kdy ten rozsah scény je tak velký, že ani Across to jen tak lehce nezvládne, a většinou jsem nucena něco oželet. Vyrovnávací výjka však může velkému EV rozsahu podstatně pomoci - resp. dostat z filmu i to, co si myslím, že tam ani nebude.
Říkala jsem si, že toto vlákno by mohlo sloužit k tomu, aby se dal dohromady jednak seznam vyrovnávacích vývojek, které existují,
a dále by nebylo na škodu, kdyby ostřílení komorníci popsali, jaké zkušenosti z konkrétními vyrovnávacími vývojkami mají, tj. uvést použitou vývojku, film, ředění, jak je zvládnuto vlastní vyrovnání (nárůst EV), zrno (velikost, ostrost...) apod.
Pokud by existovaly nějaké vyrovnávací vývojky, které u nás nejsou na trhu, ale mají úžasné, špičkové vlastnosti, možná by třeba stálo za to, zkusit najít cestu, jak je dostat k nám, tj. pro nás www.temnakomora.cz
No, to ale předcházím.
Mě konkrétně - ovšem zatím pouze - teoreticky zaujala vývojka Diafine (hlavně proto, že jsem měla možnost na obrázku (v časáku) vidět účinek vývojky.
#2
Publikováno 15 březen 2007 - 20:58:04
Pokud chcete prubnout vývojku, která vyrovná i vlnitý plech, zkuste:
Voda 200 ml
Na4EDTA 1 g
Siřičitan sodný bezvodý 8 g
Kaliumsulfit 1.7 g
Uhličitan draselný bezvodý 10 g
Hydrochinon 2 g
Phenidon 2 g*
Diethylenglykol 10 ml*
Voda do 250 ml
pH 10.0 - 10.2
*Phenidon se dobře rozpustí v diethylenglykolu
Tento koncentrát se ředí bezprostředně před použitím v poměru 1+19
Obrázky jsou hodně pěkné! Je třeba (nejlépe "čvachtací zkouškou") zjistit vlastní vyvolávací časy. Měkký bude obraz vždycky, takže spíše vychytat krytí, aby se dobře zvětšovalo...
#3
Publikováno 15 březen 2007 - 22:00:21
Akorát já jsem se ještě, oproti tomu, jak jsem původně plánovala, k míchání vlastních vývojek nedostala.
Jednak nějak ztrácím odvahu a hlavně je trochu problém s tou chemií. Domnívala jsem se, že se někdo přidá (viz forum na fotoaparatu), ale nakonec se nikdo neozval. A co bych pak s tak velkým množstvím chemie dělala (to bych musela přestat chodit do práce, abych to všechno spotřebovala - jééé to by se mi líbilo )
Nicméně děkuji a váš receptík si poznamenávám do notýsku, co kdyby náhodou...
#4
Publikováno 15 březen 2007 - 22:10:25
stejnýho účinku jako je popsanej v poslednim fotolajfu s dvoulázňovym diafinem jsem nedávno dosáh pomocí stand developmentu v rodinalu-
postup byl následující:
naředil sem rodinal 1:100 a bez dalšího pohybu do něj položil planfilm zhruba na hodinu (nějaká minuta v tomhle případě fakt nehraje roli) , tak aby mi tam nezůstaly bublinky - nechal jsem ho vklouznout podobně jako papír do vývojky - jak se to běžně doporučuje a mezitim si serfoval na netu(www.temnakomora.cz - to je nej)
dál už bylo všechno stejný. možný je ale klidně vyzkoušet i 1:200 a dvě hodiny pro ještě silnější účinek - nemam ovšem vyzkoušený
pobralo to takovej kontrast, že bych sám nevěřil, že je to možný. a je. kresba je ve světlech i stínech a dobrá
pro tvoje potřeby, pokud neděláš s plan ale svitkovym filmem je nějakej minimální pohyb potřeba, aby se nevytvořily šmouhy. pokud teda je nutnej tank. ideální je ale ustřihnout ten kus, položit ho zase do misky a nehejbat
no a až budeš chtít dosáhnout pravýho vopaku řízneš to klidně 1:10, trochu pokvedláš a bude to zasejc O.K.
a to je právě na tom rodinalu to geniální, že s jednou vysoce trvanlivou flaštičkou doma v lednici uděláš precizně naprosto cokoliv a jakkoliv.
jediný na co se nehodí, sou fotky z malýho formátu, kde nestojíš vo zrno - to fakt neumí. i když prej ... psali na apugu
zejtra ti ještě dopíšu nějaký další rodinalový "moudra" jestli to sem zatim někdo už nedá, a nebo ti velký chemici vysvětlej, že svět je daleko složitější než jedna flaštička rodinalu
#5
Publikováno 15 březen 2007 - 22:30:57
Předpokládám, že jsi použil planfilm o nižší citlivosti - 50 - 100 nebo 125
Při focení měříš asi určitě na stíny, což?
Já zůstanu u svitku, planfilm bych asi nikam nenacpala
Možná by stačilo, kdybych na začátku s tankem jednou pěkně klepla, aby šly bulinky pryč nebo třeba svitek předeprala, to už se bublinky taky prý moc na film nelepí...
Těším se, že ještě zítra něco doplníš
#6
Publikováno 16 březen 2007 - 00:12:52
#7
Publikováno 16 březen 2007 - 00:39:47
mě tuhle honil ve snech vlak, který pořád zvyšoval rychlost a měl označení id-11, -měl jsem asi horečku, naštěstí jsem to vypotil...
zbylo akorát to, o čem píše pentaxista- jak snadné je vyrobit si tuto vývojku doma.
a to je ten můj sen...
-dobrou noc
#8
Publikováno 16 březen 2007 - 09:07:55
u toho stendu nejda ani tak vo bublinky, ale asi spíš vo to, že jak se pomalu uvolňujou vyvolávací zplodiny, tak to může nadělat ty šmouhy. tou teorií si nejsem úplně jistej. já těmhle věcem vlastně nerozumim. hlavně, že mně to funguje
jo, ten planfilm byl foma 100 exponovanej jako 100 + nějakej švarčild
pokračování pozdějc, lezou mi sem nějaký lidi ...
#9
Publikováno 16 březen 2007 - 09:20:48
Zajda: no tak ten vlak ID-11 mě honí dodnes...až nás bude víc takových snílků, třeba se sen jednou splní. Je pravda, že mě může vždycky trefit šlak, když Pentaxista napíše nějaký receptík, a "nejhorší" na tom je, že má ty receptíky opravdu ozkoušený - úžasný chlapík . Asi se hold budu muset rozhodnout, že se na míchání vlastní chemie buď vykašlu, a nebo to prubnu...protože být takto rozpolcená není vůbec dobrý - aby z toho nakonec nebyla schýza 8O
#10
Publikováno 16 březen 2007 - 09:36:24
U tzv. vyrovnávacího vyvolávání je zvláště důležité exponovat na stíny, musí být dostatečně exponované aby je velmi zředěná vývojka stačila vyvolat. Samozřejmě je třeba korigovat expozice podle tonality objektu (světlejší než střední šedá +, tmavší než středně šedá -) .Teď přemýšlím, že s tím měřením na stíny bude asi blbost, protože tady se zkrácení vyvolávací doby uplatňovat nebude...i jsem z toho jelen
Co se pohybu týče při vyvolávání ve vývojnici ( s planfilmem žádné zkušenosti nemám) je třeba alespoň občas vyvojku promíchat hlavně na začátku vyvolávací doby jinak hrozí vznik tzv. bromidových pruhů.
Mě se osvědčilo ředění 1:100, vyvolávací doba pro většinu filmů 30 minut, Na začátku překlopit 5x a pak 3x vždy v 1/4, 1/3 a 1/2 vyvolávací doby dále pak bez pohybu. Pozor u některých filmů nevyužívá Rodinal dokonale citlivost, doporučuji zhlédnout http://www.digitaltr.../devchart.html. Na tuto citlivost je třeba film exponovat.
#11 Anonymous
Publikováno 16 březen 2007 - 09:47:22
#12
Publikováno 16 březen 2007 - 10:40:13
já si po přečtení jeho příspěvků dycky připadam jako negramotnej. copa je to normální používat takovýhle divný slova? a nenadává nám náhodou?
teď vážně. kolego díky. díky tobě to tu má vodbornou úroveň. třeba taky jednou překonam svoje středoškolský trauma a přijdu chemii, když ne na zoubek, tak alespoň na chuť
#13
Publikováno 16 březen 2007 - 11:17:12
#14
Publikováno 16 březen 2007 - 11:26:04
Když je vývojka /Rodinal/ málo zředěná, je vyrovnávací efekt menší, naopak čím větší ředění, tím více vyrovnává.
A jak je to se zrnem? Málo ředěná /Rodinal/ větší zrno? Více ředěná menší zrno? Tedy obráceně oproti běžným vývojkám (ID-11)?
A jak zrno z velkého ředění vypadá? Je to ostré?
#15
Publikováno 16 březen 2007 - 11:45:20
neplatí ekvivalent, že ídéčkovej štok je něco jako rodinal 1:100, 1:1 z id-11 nevodpovídá rodinalu 1:15 nebo 1:50. 1:3 není stejný jako 1:10 a tak. zatímco u ID 11 sou změny kontrastu i zrna mezi jednotlivejme ředěníma relativně malý, u rodinalu je charakter vobrazu a vlastnosti vývojky u jednotlivejch mixáží úplně jiný.
nebo ještě jinak. ídéjedenáctka se plus minus pohybuje furt kolem jakýhosi pomyslnýho středu, kdežto rodinal umí i voba kraje
rozdíl zrna je ovšem taky diametrálnější, ale to je už známá cena za zase jiný vymoženosti týhle vody
na klasický vyrovnávání je z prachovek určenej třeba majkrofén
#16
Publikováno 16 březen 2007 - 12:02:56
rodinal bejvá považovanej tradičně za extra vostrou vývojku, ale pravda je, že asi existujou i vostřejší vody. de spíš vo to, že v principu vopravdu už i při středovejch ředěních hrubozrnější je, což při nějakym ideálnim poměru zvětšení pak způsobuje ten výslednej vostrej dojem. v době kdy nejmasověší záležitostí, co se týče formátu bylo 9x12, 6x9 a jako vyslovenej prcek 6x6, vodpovídal poměr zvětšení při běžný zvětšenině rodinalovýmu ideálu. zlatý léta rodinalu, jak známo, skončily s nástupem mf, kdy lidi chtěli dělat stejně velký fotky z menšího políčka a ejhle, vono to už z rodinalu bylo nějaký takový bramborovatý. pokud děláš, jestli se nepletu z 6x7, tak při zvětšení do nějakejch 50x60 a ředění někdo vokolo 1:50 by si měla dostávat právě tu ideálně-voptimální vostrost, kdy se zrno už klube (řeže) a ještě neruší. stejnýho výsledku u kina dosáhneš prostě jenom s jinou vývojkou nebo i s rodinalem, ale za cenu ztráty gradace
#17
Publikováno 16 březen 2007 - 12:26:12
#18
Publikováno 16 březen 2007 - 13:08:42
Já se toho zrna nebojím, jenom jsem chtěla vědět, jak to s ním u Rodinalu je.
Tahle informace je pro mě důležitá. Když mám určitý záměr něco natotit, tak se také rozhoduju, který film vezmu a ve které vývojce potom vyvolám...protože nadruhou stranu, někdy se to zrno taky vždycky nehodí.
Také rozhodně nečekám, že bude snímek ostrý jak břitva, když budu potřebovat nějak moc vyrovnávat, tam bude určitě obrázek měkčí - ale tam jde zase spíš o tu tonalitu a všechny ty odstíny šedé, co se mi do obrázku, doufám, podaří s Rodinalem dostat.
#19
Publikováno 16 březen 2007 - 17:29:05
Vice lze najit na http://www5.flickr.m...anddevelopment/
#20
Publikováno 16 březen 2007 - 17:42:45
#21
Publikováno 16 březen 2007 - 18:55:26
Už se nemůžu dočkat, až mě opustí choroba a vyrazím s foťáčkem ven.
Když je třeba podle vás exp. na stíny...je předpoklad, že budou vycházet dlouhý časy...nemáte ozkoušeno, jak je na tom Across se Švarčildem? Opravdu není třeba prodlužovat? V datasheetu jsem na Švarčilda u Acrossu nenarazila .
A co další vyrovnávací vývojky, ne že by mi momentálně Rodinal nestačil...budu se s ním učit určitě dlouho , ale toto vlákno jsem zakládala mj. s úmyslem, aby se dal dohromady přehled vyrovnávacích vývojek a tak nějak třeba trošku jejich vlastnosti, aby se dalo porovnat, jak se tyto vývojky od sebe liší...třeba by se to mohlo někomu hodit a třeba by z toho nějaký šikovný pisálista udělat článeček či takový malý přehled .
Máme tady teda
1) Rodinal (je ovšem otázka, jak dlouho bude na trhu...nevíte, jestli to bude někdo dělat, nebo už dělá v licenci? třeba pozitivní vývojku WA od Agfy už u fotoškoda nemají )
S Rodinalem v Čechách a na Moravě, zdá se, jsou zkušenosti bohaté
a to je moc dobře
2) Diafine - asi zatím u nás novinka, pravděpodobně ozkoušelo pár jedinců - mimochodem není to nejlevnější máčedlo - ale zase to má zajímavý průběh - je dvoulázňové - bližší popis průběhu vyvolávání viz http://www.knfoto.cz/Filmy.htm
3) Weichentwickler - doporučuje Pentaxista - s tím, že obrázky jsou z této vývojky moc pěkné - ovšem vyžaduje to vlastní chemii a namíchání (ale recept je na světě a to je důležité!)
4) AM-20 od Amaloco - vyžaduje podle "uživatelů" zejména TomV přesnou expozici a "oproti Rodinalu je zrno jemmější ale stejně ostré, avšak flexibilitu jako Rodinal asi neposkytne"
#22
Publikováno 16 březen 2007 - 20:29:16
u toho akrose, nejsem si jistej, ale tam to bylo s tim švarčildem fakt nějaký jiný - jakože neni potřeba vůbec nebo skoro vůbec korigovat, ale nevim jestli si to nepletu s rolejem r3? ještě se ti podívam
neutol WA už neni to by byla pro mě teda fest nepříjemnost. je to moje nejvoblíbenější poz.v. schválně se podívam na zahraniční vobchody
#23
Publikováno 16 březen 2007 - 21:17:22
U Fotoškoda mají tuto vývojku pořád "v nabídce", nicméně skladem rozhodně není.
Přemýšlela jsem, že bych ji vzala třeba do zásoby, kdyby ji někde měli, ale nevím, jak dlouho můžu vývojku skladovat.
#24
Publikováno 16 březen 2007 - 22:46:48
A nekde sem nasel zminku ze u expozic 1000sec az 1 hod je to + 1,3EV
#25
Publikováno 16 březen 2007 - 23:53:02
díky, tak přece nějaká korekce
Je to zajímavé, viděla jsem totiž někde úplně jiný datasheed. I když je možné, že jsem toto přehlídla ...obvykle hledám obrázek s křivkou.
Stejně je to docela malá korekce + 1/2 EV...na čas do 1000s, že? Pokud teda srovnávám s jinými filmy...
#26
Publikováno 17 březen 2007 - 12:19:29
Míchání není úplně nejpohodlenější, ale stojí to za to.
Tak VYROVNÁVAT, VYROVNÁVAT!!!
#27
Publikováno 17 březen 2007 - 20:43:05
75 ml horkého triethanolaminu
10 g kyseliny L-askorbové
0.2 g fenidonu
Po úplném rozpuštění doplnit triethanolaminem na 100 ml
(Nevím proč, ale lze se dočíst jiné složení - 9g vitaminu C a 0,25g fenidonu. Není vyloučeno, že to může být odměřováním na lžičky...)
Pracovní roztok: 1+50 bezprostředně před použitím.
Vyvolávací časy: 9-10 min pro filmy 400ASA při 22stC (Ale tuto informaci neberte rigidně! Každý podle svého!!!)
#28
Publikováno 17 březen 2007 - 20:47:55
#29
Publikováno 18 březen 2007 - 13:39:10
O tom, že trochu "pošťuchujete" nepochybuji - chcete mě vyprovokovat (doufám, že ve prospěch věci), že?!
ANO, EXISTUJE MNOHO KARDINÁLNÍCH DŮVODŮ, PROČ (jenom) NEJÍT NA DO PRODEJNY PRO MICROPHEN !!!
Pokusím se vyjmenovat alespoň některé:
- Každý vyvolávač (látka schopná vytvořit nakonec viditelný obraz) pracuje trochu nebo úplně jinak, než ty ostatní.
- Každá směs vyvolávačů pracuje jinak, než směs jiných vyvolávačů.
- Každá směs vyvolávačů pracuje jinak, než jednotlivé vyvolávače v ní obsažené.
- Každý vyvolávač (nebo jejich směs) pracuje v jiném prostředí (např. pH) jinak.
- Jedna vývojka může poskytovat výsledek, který MNĚ u URČITÉHO FILMU a URČITÉHO MOTIVU plně vyhovuje. Pakliže ano, není důvod míchat jedy...
- Žádná vývojka neumí všechno. Připouštím, že existují takové, které toho umí více, jiné jsou naopak "vysoce specializované". (s Atomalem a X-Tolem, event. ještě s Rodinalem, Weichentwicklerem a PC-TEA už málokdo nedokáže zpracovat dle svých představ svou produkci).
- Konfekční vývojky jsou (obvykle) příšerně drahé.
- U konfekčních vývojek málokdy známe přesné složení a tudíž je nemůžeme "přizpůsobit obrazu svému" (jukněte na internet, co všechno v průběhu let dokázali "chemici" udělat s PC-TEA).
- Zdaleka ne vždycky jsou konfekční vývojky v prodeji desítky let v nezměněné podobě - ne každý rád experimentuje a zvyká si na něco jiného.
- A HLAVNĚ! NÁKUP KONFEKCE JE BEZPOCHYBY POHODLNĚJŠÍ, ALE FURT TO BUDE KONFEKCE! PŘIPADÁ MI TO JAKO PŮJČOVÁNÍ SVATEBNÍCH ŠATŮ NEBO MAŠKARNÍCH KOSTÝMŮ... NEBO SI BUDEME NAKONEC (K UKOJENÍ VÁŠNÍ) KUPOVAT NEBO PŮJČOVAT JEDEN TYP KONFEKČNÍ BABY?
#30
Publikováno 18 březen 2007 - 18:59:41
jediný co mě napadá dodat je, že pro lidi, co teprve vobjevujou rozdíl mezi ID 11 štokem a 1:3 (viz dotaz edy), může bejt vlastní míchání trochu předčasnou kapitolou ...
jinak ale "vo tom žádná"
#31
Publikováno 18 březen 2007 - 20:32:38
U konfekce to nevím.
A ještě jedna nepominutelná skutečnost: "svých" vývojek si můžu namíchat přesně tolik, kolik jich spotřebuji. U konfekce musím koupit obvykle množství, které vystačí na móóóc filmů (obvykle nejméně 6-10, u koncentrátů daleko více) a co když zjistím, že to není to pravé ořechové...? 5 litrů X-Tolu nebo půllitr Rodinalu nebo litr Ultrafinu Plus se blbě lije do záchoda (vlastně - odnáší do sběrného dvora).
#32
Publikováno 18 březen 2007 - 21:28:01
Musím souhlasit s vámi oběma, pánové!
Opravdu sebekriticky přiznávám, že pro mě jako začátečníka je na míchání vlastní chemie brzy.
Na druhou stranu, protože jsem "hračička", tak kdybych měla lepší přístup k chemii (to hlavně), více jí rozuměla, měla více času, vhodnější prostory a možná i více odvahy, tak bych zkusila vlastní chemii právě z důvodu, o kterém píše Pentaxista - tj. mám možnost vyzkoušet více věcí a budu rychleji vědět, jestli mi mnou vyrobená vývojka vyhovuje či nikoliv.
Dnes jsem v Rodinalu volala 4 svitky (zatím 1+50 překlápění vcelku běžné, páč vyrovnávat nebylo třeba) - na první okuk se mi zdají svitky OK (2 obrázky jsem špatně exponovala, 2 tam nejsou vůbec _holt na lyžích v Rakousku, to zakládání svitku není vždy jednoduché - podotýkám, že jsem měla s sebou Yashicu - o Mamiyu bych se přece jen obávala, i když jsem na ksichtík sletěla za lyžovačku jenom jednou ), ale pod zvětšovákem jsem to ještě neměla. Neodpustím si ještě jednu poznámečku, která s tímto vláknem moc nesouvisí - ta Mamča je ale oproti Yashice ostrá jak břitva...někdy úplně zírám 8O.
Co když mi to opravdu nebude Rodinal vyhovovat (mám půl litru, protože se mi to zdálo finančně výhodné), co potom s tím zbytkem?
Samozřejmě, že předpokládám, že mi vyhovovat bude, a určitě se s ním určitý čas zabavím...to ALE tady je pořád...
I přes výše uvedné (moje začátečnictví) vítám Pentaxistovy příspěvky, a myslím, že i spousta dalších, co to s chemií umí i neumí - důležité na tomto vlákne je to, že:
- Pentaxista napsal důvody proč používat vlastní chemii (to bylo také cílem Mamiakova pošťouchnutí )
- že zde Pentaxista napsal recept na vývojku /oprava už 2 recepty/ tudíž je zde dohledatelná
a hlavně
- že ji má "na vlastní kůži" zkoušenou a může podat, pokud bude zájem, i bližší komentář - tedy doufám
A do našeho seznamu vyrovnávacích vývojek pro kompletnost přidávám:
5) Microphen
6) PC-TEA
#33
Publikováno 18 březen 2007 - 22:24:20
Opravdu sebekriticky přiznávám, že pro mě jako začátečníka je na míchání vlastní chemie brzy.
Na druhou stranu, protože jsem "hračička", tak kdybych měla lepší přístup k chemii (to hlavně), více jí rozuměla, měla více času, vhodnější prostory a možná i více odvahy, tak bych zkusila vlastní chemii právě z důvodu, o kterém píše Pentaxista - tj. mám možnost vyzkoušet více věcí a budu rychleji vědět, jestli mi mnou vyrobená vývojka vyhovuje či nikoliv.
úplně mi mluvíš z duše edo,- velký dík
#34
Publikováno 28 březen 2007 - 22:44:27
#35
Publikováno 28 březen 2007 - 22:48:22
jojo kolego, díky, tohle bylo zrovna dost platný nakopnutí. línej to já sem
#36
Publikováno 28 březen 2007 - 23:04:00
Litr Ultrafinu Plus vydržííííííííí dlouhoooooo, dostal sem flašku, která byla otevřená a odebráno z ní na pár vyvolaní (typl bych tak 2-3), pak byla zašroubovaná. A po šesti letech sem ji obržel jako takovy spešl darek. No a další dva roky sem z ní bral a volal to co mi přišlo pod ruku. Především T-Max 3200 a Ilford Delta 3200. Naprosto v pořádku.5 litrů X-Tolu nebo půllitr Rodinalu nebo litr Ultrafinu Plus se blbě lije do záchoda (vlastně - odnáší do sběrného dvora).
Takže nic nevlívat a nic neodnášet. Když už tak darovat
#37
Publikováno 29 březen 2007 - 06:03:31
#38
Publikováno 29 březen 2007 - 08:31:43
Zásobní roztok A
destilovaná voda 75 ml
pyrosiřičitan sodný (17040) 1 g
pyrocatechin (17020) 5 g
fenidon (12310) 0,2g
bromid draselný (10960) 0,2g
doplnit destilovanou vodou do 100 ml
Zásobní roztok B
destilovaná voda 75 ml
uhličitan draselný bezvodý (18220) 75 g
doplnit destilovanou vodou do 100 ml
V závorkách jsou uvedeny katalogové čísla f. IPL – Ing. Petr Lukeš, 603 722 206, e-mail: Jane@mybox.cz
Základní ředění je 1A:1B:100d.voda. Kontrast se tvrdí béčkem (1:2:100, variant je prostě nekonečně) Kazí se jen roztok A a ten vydrží půl roku. Trvanlivější varianta je s metolem (místo fenidonu 2,5g metolu) trochu se tím sníží využitelná citlivost.
Dál radit s tím jak exponovat a jak dlouho ráchat si nedovolím, páč každej máme jiné oko a jiné nároky. Jisté je že se filmy musí víc krmit. Stačí naexponovat jeden záběr na celej film, pak ho nastříhat a kousky postupně volat a přidávat čas tak po 1- 2 minutách. Někde se to trefit musí! Toš tak. A máte se čím bavit...
#39
Publikováno 29 březen 2007 - 12:15:19
V poslední době s ním trochu experimentuji a musím říct, že výsledky jsou velice zajímavé.
Jedná se o dvoulázňovou vývojku s velice jednoduchou a zároveň ekonomicou recepturou. Původně jsem měl též strach obavy míchat si vlastní vývojku, ale tohle bylo vážně snadné.
Nějaké poznámky k tomu jsem sepsal zde:
http://www.apug.org/...html#post393531
(Doufám,že nevadí angličtina)
#40
Publikováno 29 březen 2007 - 16:56:00
#41
Publikováno 29 březen 2007 - 17:11:27
trvanlivý zás.roztok I. : zásobní roztok II.
voda 200 ccm 10%roztok hydroxidu sodného
pyrokatechin 16 g ( raději vždy čerstvý)
siřičitan sodný bezvodý 3g
Zvlášť silně vyrovnávající vývojka
zás.roztok I 10 ccm
zás.roztok II 4 ccm
vodou doplnit do 400ccm
vyvýjecí doby recept udává 10,12,14 minut
Sám už si používané časy nepamatuji, tohle jsem míchal před asi 25 lety!
#42
Publikováno 29 březen 2007 - 20:15:34
trvanlivý zás.roztok I. :
voda 200 ccm
pyrokatechin 16 g
siřičitan sodný bezvodý 3g
zásobní roztok II.
10%roztok hydroxidu sodného( raději vždy čerstvý)
Zvlášť silně vyrovnávající vývojka
zás.roztok I 10 ccm
zás.roztok II 4 ccm
vodou doplnit do 400ccm
vyvíjecí doby recept udává 10,12,14 minut
Sám už si používané časy nepamatuji, tohle jsem míchal před asi 25 lety!
#43
Publikováno 7 prosinec 2007 - 22:10:03
Mám vyzkoušeno: (Kulhánek fotografický receptář)
Připravit až těsně před vyvoláním, rychle se kazí a nevolejte více jak jeden film - to platí i při práci s roztoky.
voda 1000ml
pyrokatechin ..........2g
siřičitan sodný......0,5g
hydroxid sodný.........1g
ze zásobních roztoků:
A - Hydroxid sodný....100g na 1000ml vody - trvanlivost max 2 měsíce.
B siřičitan sodný.....10g + pyrokatechin...40g + voda 1000ml(roztok je trvanlivý)
50ml B + 10ml A + 940ml vody
vyvolávací doba 10,12,14 minut při zkrácení vyvolávací doby nejvíce vyrovnává, vyvolával jsem na 8-9 minut (exponovat na stíny). Vývojka pracuje velmi měkce a skoro se nedá film převolat.
Nezkoušel jsem:
(H. Widisch - Nová škola fotografie)opět po použití vylít(nevolat více filmů)
A - voda 100ml + pyrokatechin 8g + siřičitan sodný 2,5g)roztok je v uzavřených lahvích trvanlivý
B - 10 procentní roztok hydroxidu sodného (trvanlivost pouze 2 měsíce, pak se mění na sodu)
Pracovní roztok voda 100ml + A 4ml + B 3 ml (vyvolávací doba 10-12min)
na vyzkoušení:
voda 500ml + A 12ml + B 7ml(vyvolávací doba 12-16min)
voda 500ml + A 20ml + B 5ml(vyvolávací doba 12-16min)
Při větších formátech vyvolávání 8-10minut
#44
Publikováno 24 duben 2008 - 14:50:58
PC-Glycol
Stock solution
Start with 75 ml of hot propylene glycol
10 g ascorbic acid
0.25 g phenidone
Stir until completely dissolved, then top up to 100 ml with propylene glycol
je to vlastně stejný jako PC-TEA, jenom s tim, že místo TEA je použitej glykol
a potom
Stock solution in propylene glycol / triethanolamine:
Start with 13.4 ml hot triethanolamine
25 ml hot propylene glycol
11.5 g ascorbic acid
0.15 g phenidone
Stir until all solids have dissolved (it will take quite a while, and may require the addition of 1-2 ml of water). Dilute with hot propylene glycol to a final volume of 50 ml.
nezkoušel někdo? domnívám se, že to bude vyrovnávací ( vůbec se v tom ale nevyznám, tak mě neumlaťte ) a tváří se to poměrně jednoduše na smíchání i cenově to bude krásný ( asi se to bude ředit stejně jako PC-TEA ) a nakonec trvanlivost by na tom taky mohla bejt dobrá ( stock )
#45
Publikováno 27 únor 2023 - 13:08:08
Také jsem narazil na článek, kde pán u PC-Glycol, aby se to právě nemuselo ředit s vodou s uhličitanem, dává rovnou do stocku borax a louh. Aby to pak stačilo naředit jen čistou vodou. Je to správný postup? Přeci to určitě mělo nějaký důvod, mít to odděleně. Neovlivní to trvanlivost a výsledky?
Máte nějaké zkušenosti s PC-Glycol a PC-TEA? A u PC-Glycol nějaké ověřené časy na Fomapany a Ilfordy? Máte zkušenosti i s větším ředěním než 1:50? Je to zajímavé, ale je málo informací. Děkuji za zkušenosti!
#46
Publikováno 28 únor 2023 - 01:54:29
No u tý PC-Glykol chybí zásada, se sodou už to bude v pořádku. Trochu bych se obával o zrno a závoj, není tam rozpouštěč stříbra a pufrování je jenom sodou. Vyvolávat to bude, ale stabilita nic moc. Měl bych obavy o to, že se vývojka občas zachová divoce.
Obecně - hodně ředěné vývojky vyrovnávají. Ale čím větší ředění, tím je to háklivější na ostatní podmínky.
TEA je alkálie (třeba v pěně na holení změkčuje fousy), ale zase tu nevidím pufr, ani rozpouštěč. S tím borax a louh (ve správném poměru to dá kodalk) bude mít PH stabilnější.
Co se týče vyrovnáváni, spíš bych se zaměřil na Pyrocat, nebo Herrmanku. Ona upravená-rozdělená Herrmanka umí být stabilní, drží mi už rok a půl. Vypadá to, že vyvolávače v kyselém prostředí drží, v alkalickém degradují. (Teď bych potřeboval chemika na konzultaci). Asi bych tedy do zásobního roztoku alkálie nedával.
S vývojkama s vit C mám jedinou zkušenost: F200 v excelu vycházela parádně. Ale nečekaně excelka chcípla, použitá je nevyzpytatelná.
#47
Publikováno 28 únor 2023 - 07:37:24
Obecně - hodně ředěné vývojky vyrovnávají. .
Nejsem žádnej chemik, tak do toho zasahovat nebudu. Ale pro vyvolávání technical-panu, kde je třeba velmi silně vyrovnávací vývojka (původní Technidol dávno došel), jsem používal Rodinal 1:250 nebo 1:300 a bylo to naprosto v pohodě.
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních