jak krotíte Fomapan T200?
#1
Publikováno 22 březen 2007 - 16:48:11
Fotil jsem sice za slunečného dne, ale že by to muselo být kontrastní až tak? Jak ten Fomapan Krotíte Rodinalem vy? A co ID-11 1+1? Tu chci použít příště.
#2
Publikováno 22 březen 2007 - 17:03:38
#3
Publikováno 22 březen 2007 - 17:12:32
Každopádně, když to máš kontrastní, zkus ten Rodinal víc naředit
#4
Publikováno 22 březen 2007 - 19:03:26
zkusil jsem druhý film 1:8 lehce převracet, zkrácení doby o pul minuty - výsledek :na filmu škrábance a menší, ale stále velký kontrast.
podle mě podrbaná série a am74 je prostě k tomuto filmu nehodící se vývojka.
ale nemám moc zkušeností, zkusím ji ted s id-11.
kdo z vás už to dělal?
#5
Publikováno 22 březen 2007 - 20:48:47
Mám za to, že když fotím ve slunečném počasí, kontrastu se jednoduše nezbavím. To už bych nejspíš musel řešit filtry. Fomu 200T dělám v ID 11 3+1 a pokud je pod mrakem, výsledky jsou výborné. Asi po 30ti těchto filmech bez jakýchkoli vad jsem nyní chyt nějakou slušně poškrábanou serii a to mně brzdí v dalším používání pro mne tolik oblíbeného filmu.
mám přesně tu samou zkušenost: jak je nějaký ostřejší světlo, kontrast je naprosto neúnosnej. film, co jsem udělal na pláži, je v podstatě na vyhození, oproti tomu město, trochu stínu +/- v pohodě. takže je třeba ošetřit už samotnou expozici (modrej filtr?)
volal jsem v d76, 6 minut a kousek (podle digitaltruth je 7)
#6
Publikováno 22 březen 2007 - 23:47:01
Vyvolal jsem dva svitky ředěním 1+1 a líbí. Čas odhadem - údaj pro stock x 1,25. Je za pár korun a dá se míchat po litru. Před rokem jsem vyvolal několik různých kinofilmů Foma a i mě stalo, že byly některé poškrábané, proto se mi do kina Foma nechce, ale jinak mě T 200 zajímá a ve svitku se s ním budu rozhodně potýkat. I pro dostupnost a cenu. Kino si ještě rozmyslím.
#7
Publikováno 23 březen 2007 - 09:30:03
Dobu vyvolávání bych doporučil raději ozkoušet na na vývojce se kterou rádi pracujete. Udělejte si 3 testy a bude mít víc jasno.
#8
Publikováno 24 březen 2007 - 18:58:57
jinými slovy, existuje na to jakýsi mustr?
- ovšemže osobní zkoušky jsou to nejlepší, jde mi jen o to totálně neulítnout
díky
#9
Publikováno 27 březen 2007 - 10:13:13
Nicméně není problém to zkusit, je to rychlé jako googlování, a dá to jasné odpovědi během půl dne. Ne něco, o čem lze jen spekulovat.
#10
Publikováno 27 březen 2007 - 21:49:10
Tak nevím kdysi jsem volal T200 ve Foma R09, což je v zásadě varianta Rodinalu (asi jediný podstatný rozdíl je v koncetraci a většími rozdíly mezi koncentráty z různých výrobních várek u Fomy) a výsledky byly dobré, i když bych asi taky volil o ždibec měkčí podání.
Pomoc je v tomto případě jednoduchá - kratší čas volání, případně větší ředění. Jinak pěkné zrno dělá rodinal prakticky při každém ředění, je zbytečně se kvůli němu upínat na 1+25.
Jo a ještě bych skontroloval jestli problém není v expozici - jestli ti foťák či expozimetr správně měří, jestli ho exponuješ třeba na 800, tak se přepáleným světlům nemůžeš divit.[/img]
#11
Publikováno 30 březen 2007 - 10:40:57
#12
Publikováno 22 květen 2007 - 06:26:44
#13
Publikováno 22 květen 2007 - 08:32:35
#14
Publikováno 22 květen 2007 - 09:09:02
#15
Publikováno 22 květen 2007 - 09:39:11
"Fomapan T200 exponovaný jako 400 ASA doporučuji vyvolávat v ředěné vývojce Ilford ID 11 v poměru 1:3 (po použití vylít!, nepoužívat vícekrát!), teplotě +20 stupňů celsia a čase od 9.15 do 9.45 min. (podle toho v jakém osvětlení bylo exponováno - čím větší světelné rozdíly, tím menší překlápění vývojnice a kratší čas, aby došlo k vyrovnání přeexponovaných a podexponovaných míst, film exponovaný za šera vyvolávat až k 10 minutám). V praxi musíte ale vyzkoušet sami, opravdu důležité je bezpodmínečné dodržení teploty!"
Ja som tak pár filmov vyvolal, zväčšovať sa to dalo (na normálnu gradáciu, pokiaľ nebolo ostré slnko). Potom som od fomy upustil, ako inak, kvôli škrabancom.
#16
Publikováno 22 květen 2007 - 10:06:54
Mě se to teda moc nezdá..... už to někdo zkoušel?
#17
Publikováno 22 květen 2007 - 10:22:03
#18
Publikováno 22 květen 2007 - 10:25:00
#19
Publikováno 22 květen 2007 - 10:28:36
#20 Anonymous
Publikováno 22 květen 2007 - 11:04:24
Foma změnila označení. 100 má označení "Classic", 200 je "Creative" a 400 se jmenuje "Action" Ale jedná o stejné emulze.
Jinak moje zkušenost s T200 je následující. Exponováno jako 400 při velmi zatažené obloze, vyvoláno v Rodinalu 1:50 podle tabulky(s přihlédnutím k pushování, vývojka 22 st. C) a výsledek byl normální až vyšší kontrast při zvětšování kondenzorem, filtr Ilford č.3. Zvětšováno ze svitku na 24x30, zrno okem neznatelné. Tonalita se mi líbí, ale to je samozřejmě subjektivní.
#21
Publikováno 22 květen 2007 - 11:29:27
jinak, pokud by měl film shora popisovaný parametry (a je pravda, že něco podobnýho sem už v nějakym datašítu k němu taky kdysi čet) tak by to byl velice vážnej konkurent daleko dražšímu a legendama vopředenýmu roleji r3
#22
Publikováno 22 květen 2007 - 11:34:36
Realta je takova, ze v principu to mozne je, ale vysledky vypadaji vselijak.
#23
Publikováno 22 květen 2007 - 11:46:45
#24
Publikováno 22 květen 2007 - 12:02:33
#25
Publikováno 22 květen 2007 - 13:10:28
#26
Publikováno 23 květen 2007 - 08:36:41
#27
Publikováno 23 květen 2007 - 19:49:24
Každopádně od Fomy mi přijde nejlepší Fomapan 100 - ten za něco stojí. Ale když to zas srovnám cenově s Ilfordem 100 (rozdíl cca 5kč), tak je asi nejlepší sáhnout po něm.
Bohužel Ilford pan 200 neexistuje, že.
#28
Publikováno 24 květen 2007 - 06:40:27
tak jsi mi s tímto příspěvkem trochu naboural koncepci jak u 200ky dosáhnout pro mě optimálních výsledkůna fotoaparat.cz, v cykle "Zvětšování v „černobílé“ fotokomoře" je od autora takýto návod:
"Fomapan T200 exponovaný jako 400 ASA doporučuji vyvolávat v ředěné vývojce Ilford ID 11 v poměru 1:3 (po použití vylít!, nepoužívat vícekrát!), teplotě +20 stupňů celsia a čase od 9.15 do 9.45 min. (podle toho v jakém osvětlení bylo exponováno - čím větší světelné rozdíly, tím menší překlápění vývojnice a kratší čas, aby došlo k vyrovnání přeexponovaných a podexponovaných míst, film exponovaný za šera vyvolávat až k 10 minutám). V praxi musíte ale vyzkoušet sami, opravdu důležité je bezpodmínečné dodržení teploty!"
zkusil jsem to, jen protože pár snímků bylo schválně při ostřejším světle jsem překlápěl 1xza minutu a půl, hezky pomalu
výsledkem je sice méně kontrastní, zato hrubě podvolaný negativ
#29
Publikováno 24 květen 2007 - 08:03:21
#30
Publikováno 9 srpen 2007 - 11:40:20
No tak jsem to vzal domů vzal šedou tabulku, nafotil jsem tři sekvence - středy, stíny, světla (a ještě to same s Deltou 3200 ale to v jiném vláknu) a šel to volat (Foma Excel 1+1, 6m, 23c, agitace á 30s) a hle - hyperkontrastní hnus!
Při EI 160 u paty opravdu líně stoupající křivka, reálná citlivost podle denzity 0,1 bude tak 64-80. Světla v zóně VII ještě únosná, ale v zóně X už úplně přepálená...
No hrůza. Druhý pokus (Foma Excel 1+1, 5m, 23c, agitace á 1m) už lepší ve světlech, ale stále hodně přepálený. Stíny prakticky beze změny.
Ještě jsem zkusil Rodinal 1+100 - 16m, 23c, agitace á 4m. Opět skoro stejné stíny, ale světla přepálená, něco mezi předšlými dvěm zkouškami.
Subjektivní vzhled zrna pod lupou kupodivu markantně příjemnější z Rodinalu.
Myslím, že dál budu na volání tohotle filmu používat Rodinal. Další pokusy asi budu směrovat na EI 80 (či 64) a zrkátím základní dobu volání v Rodinalu 1+50, 6m, 20c, překl. á 1 až 2 minuty...
V každém případě ten film je fakt použitelný asi jen na hodně mdlé motivy, při EI 200 může mít při volání podle návodu využitelný rozsah maximálně 5 až 6 EV.
No jestli jse mi podaří ho nějak ovládnout na tu nízkou citlivost (jak zde už navrhoval Goro), tak to nebudou úplně vyhozený peníze, ale musím říct že jsem tím momentálně dost zklamán a asi bych Téčko nikomu nedoporučil.
#31 Anonymous
Publikováno 9 srpen 2007 - 12:26:59
#32
Publikováno 9 srpen 2007 - 16:55:42
exponovat 160! Amaloco AM-74 1+9 4 min 20sec 20 stupnu, Rodinal 1+50 8 minut a "nemichat (ani netrepat)" - asi nejlepsi diky vyrovnavacimu efektu.
Jinak jsem nekde zahlid namerenou citlivost 180, D 2.10 (7 EV!? ) a 160 carek na mm. Vetsinou se meri v D-76, tam mi pri uvadenejch 5 minutach ve stocku trochu chybi vejsky. V kazetach obcas "draty", v metrazi jsem mel zatim kliku.
Petr
#33
Publikováno 9 srpen 2007 - 17:20:55
Jinak moc nevím co máš na mysli tím D 2.1. Jestli je řeč o denzitě tak to je přesně to, z čeho mi naskakuje husí kúže, nejvyšší světla potřebuju udržet pod D1,5 cokoliv nad to je alespoň s kondezorovou hlavou už prakticky nezvětšovatelné nemluvě o degradaci kresby halací, zrnem atd.
#34
Publikováno 10 srpen 2007 - 10:06:02
T200@100 Rodinal 1+100, 23C, 12:30m, stand
Reálná citlivost podle zóny I tak 64, ale neubudeme pintlich, v tomhle jsou jiný filmy i horší. Světla jsou stále artikulovanější, ale už vcelku pod kontrolou - na zóně X D1,5. Křivka poměrně prudce stoupá od střední šedé (D0,48) ke vysokým světlům. To nemusí být na škodu, zvýší se tak kontrast v oblasti kde se obvykl reprodukuje pleťová barva (bělochů). Obličeje na fotce pak vypadají živěji, jsou v nich hezky proreslené přechody.
Nevýhoda standu je jasná - na osvícené části filmu se objevily proužky nerovnoměrného krytí. Na samotných testovacích políčkách se sice neprojevily, ale na to se nedá spoléhat - u hodně krytého políčka by se proužkování projevit mohlo... Možná by pomohl presoak, ale spíš budu dál experimentovat s nějakým semistandem (minimální překlápění) a jemně zkrácenou dobou volání...
#35
Publikováno 10 srpen 2007 - 15:12:22
Tak jsem ten stand zkusil -
Možná by pomohl presoak, ale spíš budu dál experimentovat s nějakým semistandem (minimální překlápění) a jemně zkrácenou dobou volání...
Tos to pochopil pekne, i kdyz jsem se vyjadril nepresne - proste tu vyvojnici hrozne opatrne a ridce preklopim, nejsou to ouplne stojate vody. I tech 1+100 mi napadlo, ale jeste jsem se k tomu nedostal.
lovu svetel zdar
kope
#36
Publikováno 28 duben 2008 - 14:12:41
nějaká aktuální zkušenost s touto kombinací?
každej film, kterej jsem volal prvně v amalocu jsem víceméně převolal, tak proto se ptám
je to filmová kazeta, co byla kdovíjakdlouho v lednici, možná by se dalo sázet - budou tam dráty, nebudou
#37
Publikováno 28 duben 2008 - 15:03:03
možná by se dalo sázet - budou tam dráty, nebudou
máš na tom filme niečo dôležité?? Tak budu.... alebo tam máš nacvakané len samé somarinky...tak potom žiadne drôty nebudu
#38
Publikováno 28 duben 2008 - 15:13:26
možná by se dalo sázet - budou tam dráty, nebudou
máš na tom filme niečo dôležité?? Tak budu.... alebo tam máš nacvakané len samé somarinky...tak potom žiadne drôty nebudu
A jestli tam máš od každýho něco, tak nebudou po celé délce
Jinak teda, v AM74 jsem fomu 200 vyvolával, s časem podle doporučení Amaloca mi to přišlo až převolaný.
#39
Publikováno 28 duben 2008 - 15:28:25
#40
Publikováno 28 duben 2008 - 15:47:29
mám i rodinal, ale dělám teď s amalocem, tak to chci vyvolat tímhle
#41
Publikováno 28 duben 2008 - 20:26:23
Mám tu k dispozici rodinal a ultrafin plus.
#42
Publikováno 29 duben 2008 - 07:41:41
tu je nejaky pokus s rodinalom, cas by som vsak urcite upravil..
vela stastia.
m.
#43
Publikováno 20 červen 2009 - 23:19:37
#44
Publikováno 21 červen 2009 - 01:53:12
2.velice hezká fotka
3.to jak tomu chybí ten horní ostrý okraj, je fakt působivé
#45
Publikováno 21 červen 2009 - 02:21:48
já su kus vola! nevím jak jsem přišel na to že je to nové téma... prostě si jedničky nevšímejte1.tohle téma tu už myslím je
2.velice hezká fotka
3.to jak tomu chybí ten horní ostrý okraj, je fakt působivé
#46
Publikováno 21 červen 2009 - 10:13:59
#47
Publikováno 21 červen 2009 - 19:05:19
#48
Publikováno 21 červen 2009 - 21:34:29
#49
Publikováno 22 červen 2009 - 07:15:46
#50
Publikováno 22 červen 2009 - 07:18:51
spooky, fomapan 100 a fomapan T200 jsou velice odlišné filmy!Ja som dnes skúšal Fomadon R09 1+200. Síce na fomapane 100 ale výsledky sú aspoň pre mňa očarujúce. Možno by to bolo dobre aj na tu T200.
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních