Přejít na obsah


Fotka

rámeček na zvětšování fotek - ?bílá deska?


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
45 odpovědí na toto téma

#1 Eda

Eda

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 027 příspěvků(y)
Reputace: 18

Publikováno 28 březen 2007 - 21:41:02

Dostala jsem na Vánoce rámeček na zvětšování fotek...ale nevím, proč je teď dělají bílý :D
Máte desku něčím natřenou? nebo by bylo lepší tu desku rámečku něčím nastříkat? a pokud ano čím?
  • 0

#2 Mamiak

Mamiak

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 4 416 příspěvků(y)
Reputace: 258

Publikováno 28 březen 2007 - 21:48:23

dobrej dotaz - postřeh edo. já teda už tyhle rámečky nepoužívam (navíc sem stejně měl dřevěný), ale jistý je, že dělat s tim, tak vo nějakym černym laku budu uvažovat. zpětnej vodraz tam podle mně určitě nějakej bude. i docela gramážný papíry se mě při vytahování z pračky proti celkem slabýmu světlu docela dost prosvítěj, takže ... :D :D
  • 0

#3 Anonymous

Anonymous
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 28 březen 2007 - 21:51:28

u magu jsem mel nastrikanou matnou cerni celou desku ale u dursta jsem se k tomu jeste nedostal :D na druhou stranu nedelam na tenoucke rc ale na tluste baryty, s cim vetsi gramazi tim lip a myslim ze u nich prosviceni nehrozi. Navic tenhle zvetsovak nikde svetlo nepousti a ma dobre udelane ramecky, tak to mozna nebudu ani delat.
  • 0

#4 Luda76

Luda76

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 268 příspěvků(y)
Reputace: 3

Publikováno 28 březen 2007 - 22:00:30

Jestli delas na Fomatony tak tu desku rozhodne natri/nastrikej. U tech se sviti docela dlouho, znat to je. Jak psal Marty staci to zkusit na prouzku. Podloz ho do pulky novinama s textem a uvidis 8O
Dobrej je cernej mat Balakryl. Jemnym stetcen se da udelat velice peknej povrh. Samozrejme to chce hafo velice peclivejch vrstev + susit klido fenem. Jesti mas doma chlapa tak mu kup stetec, barvu a zaukoluj ho. :D
  • 0

#5 abs

abs

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 370 příspěvků(y)
Reputace: 4

Publikováno 28 březen 2007 - 22:38:40

Dělám na multigradační bayty od Kentmeru a Fomy, výše popsaný test s podložením černého papíru jsem zkusil a žádného rozdílu proti nepodložené části jsem si nevšiml.

A popravdě mi to příjde jako úplná blbost, světlo citlivá emulze je přímo naplácla na bílý papír, který by podle stejné logiky měl taky "odrážet".

A s černou deskou je blbá práce - člověk musí do zblbnutí měnit bílou čtvrtku za fotopapír...

Takže prosím ať mi někdo ukáže ty odrazem obtisklé noviny, jsem na ně zvědav.
  • 0

#6 ToFF

ToFF

    Tlampač (grafoman)

  • Moderátoři
  • 1 377 příspěvků(y)
  • LocationTak někde mezi Plzní a Ostravou
Reputace: 89

Publikováno 28 březen 2007 - 22:55:07

Dovolím si nesouhlasit, zaostřovat by si měl na bílý papír o stejné tlouštce jako mají fotopapíry, pak ti ta černá podložka nevadí.
  • 0

#7 Mamiak

Mamiak

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 4 416 příspěvků(y)
Reputace: 258

Publikováno 28 březen 2007 - 22:56:15

i když tohle konkrétně vozkoušený vopravdu nemam, tak sem po letech došel k názoru, že to věčná temnokomornická paranoja z různýho zbytkovýho světla má něco do sebe. to máš luxík ke kandele a je z toho šedivka.
nedávno sem si docela kuriózním způsobem takhle voddělal skoro celou stovku dobrejch agfáckejch papírů. taky to bylo - světlo veškerý žádný, ale po kouskách z toho nakonec bylo pokažený balení :D
  • 0

#8 abs

abs

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 370 příspěvků(y)
Reputace: 4

Publikováno 28 březen 2007 - 23:09:40

Dovolím si nesouhlasit, zaostřovat by si měl na bílý papír o stejné tlouštce jako mají fotopapíry, pak ti ta černá podložka nevadí.


O čemž ovšem vůbec nebyla řeč, já osobně definitivně ostřím mikroskopem bezprostřeně před expozicí na cílový papír (přes červený filtr zabudovaný v hlavě zvětšováku).

Před osvitem ovšem ještě používám maskovací rámeček

1-k definování výřezu
2- pokládání proužkových zkoušek
3-prohlídce jestli náhodou nemám na negativu nějaký chlup
4-k naplánování a případně zkoušku na nečisto maskování pomocí rukou či plácačky

A to všechno se na černé desce vážně dělat nedá.
  • 0

#9 ToFF

ToFF

    Tlampač (grafoman)

  • Moderátoři
  • 1 377 příspěvků(y)
  • LocationTak někde mezi Plzní a Ostravou
Reputace: 89

Publikováno 28 březen 2007 - 23:15:26

To se opravdu nedá. Taky mám pořád originál bílou podložku :D. Jako jediný jsi ale odpověděl na to proč tam je.
  • 0

#10 Luda76

Luda76

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 268 příspěvků(y)
Reputace: 3

Publikováno 29 březen 2007 - 05:03:36

K papirum fomatone 542.
Ten osvit je u nic tak dlouhej ze se fakt na papire lehonce objevuje to co je dole. Kdyz pak mate na fotce leta z dubovy desky, neni to moc pekny :D Mozna u obyc papiru je to paranoidni, ale??? Samozrejme se i ten nejtlustejsi papir prosviti. Zalezi pak teda na cem lezi, a cerna jak znamo odrazi zpet o dost min svetla nez bila.
A kdo z nas by nechtel mit alespon pocit ze pro ten kousek barytu neudelal vic nez minimum???
Pro zaostreni, vyrez a vsechny ty ukony pred osviten pouzivam jednu ehm :D, mene povedenou fotku ( zezadu pekne nalajnovanou )...
  • 0

#11 zajda

zajda

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 888 příspěvků(y)
Reputace: 5

Publikováno 29 březen 2007 - 06:56:37

no, já to zkusil takhle:
klasický rámeček jsem vyměnil za 4mm tabuli skla 30x40 a na horní stranu po celé ploše nalepil matnou černou tapetu. nemohu říct z nedostatku zkušeností jestli je to lepší či ne, stejně zatím dělám je RC. abych eliminoval problém byt jen slabě ohnutého papíru -rovnoměrné zaostření- přiklápím 2mm sklem různých velikostí dle formátu který zrovna dělám.
k tomu na to příklopné sklo lepím ze stejné tapety rámečky, které nejvíc používám, samozřejmě na plochu která se papíru dotýká - budto výplň o trochu menšího formátu /černý rámeček/, nebo okraj /bílý rámeček/.
samozřejmě jde při trocha pečlivosti vytvořit i milimetrovou linku okolo, atd.
výsledek je ten, že pokud nechci skoro už neořezávám - to vše si už v základu nastavím, stálo mě to ve sklenářství asi 3 stovky, tapeta asi 50 korun, a nejdůležitější je že proti matné černé je vidět každičký chloupek který by se tam náhodou vloudil
od této doby pokud nemám nic na negativu,- tak na zvětšenině to taky nebude
  • 0

#12 abs

abs

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 370 příspěvků(y)
Reputace: 4

Publikováno 29 březen 2007 - 08:20:24

abych eliminoval problém byt jen slabě ohnutého papíru -rovnoměrné zaostření- přiklápím 2mm sklem různých velikostí dle formátu který zrovna dělám.


Prosímtě neuraž se, ale tohle mi připadá fakt už moc... Vždyť to sklo ti musí způsobovat mnohem větší rozostření, než jakýkoliv případný prohnutí! Navíc ho musíš udržovat dokonale čistý, každý otisk prstu se ti projeví...
  • 0

#13 zajda

zajda

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 888 příspěvků(y)
Reputace: 5

Publikováno 29 březen 2007 - 08:43:42

abych eliminoval problém byt jen slabě ohnutého papíru -rovnoměrné zaostření- přiklápím 2mm sklem různých velikostí dle formátu který zrovna dělám.


Prosímtě neuraž se, ale tohle mi připadá fakt už moc... Vždyť to sklo ti musí způsobovat mnohem větší rozostření, než jakýkoliv případný prohnutí! Navíc ho musíš udržovat dokonale čistý, každý otisk prstu se ti projeví...


sklo nezpůsobuje naprosto nic, je jen 2mm silné, takže spíš funguje jako rovnoměrná zátěž.
a samozřejmě musí být čisté, nesmí mít tu *licí stopu*, popříp vlnu jak mají některá okna a otisk prstu už vůbec. buď ho beru za hranu, nebo na některých mám uv lepidlem na straně přilepený takový madlo, za který to sklo zvedám
  • 0

#14 zajda

zajda

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 888 příspěvků(y)
Reputace: 5

Publikováno 29 březen 2007 - 08:55:20

ještě dodám, že jsem to samozřejmě zkoušel: zvětšovák až nahoru, jedna zvětšenina trčící chloupků z deky na makro klasicky s rámečkem výřez z rohu negativu - eliminace příp. prohnutí -, druhá zvětšenina s krycím sklem./ stejný papír, vývojka,- fotky šly hned po sobě/
kontrolováno lupou dioptra 8x zvětšení
nevidím rozdílu
  • 0

#15 026200

026200

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 266 příspěvků(y)
Reputace: 18

Publikováno 29 březen 2007 - 13:05:58

abych eliminoval problém byt jen slabě ohnutého papíru -rovnoměrné zaostření- přiklápím 2mm sklem různých velikostí dle formátu který zrovna dělám.


Prosímtě neuraž se, ale tohle mi připadá fakt už moc... Vždyť to sklo ti musí způsobovat mnohem větší rozostření, než jakýkoliv případný prohnutí! Navíc ho musíš udržovat dokonale čistý, každý otisk prstu se ti projeví...


sklo nezpůsobuje naprosto nic, je jen 2mm silné, takže spíš funguje jako rovnoměrná zátěž.
a samozřejmě musí být čisté, nesmí mít tu *licí stopu*, popříp vlnu jak mají některá okna a otisk prstu už vůbec. buď ho beru za hranu, nebo na některých mám uv lepidlem na straně přilepený takový madlo, za který to sklo zvedám


aby se mi neprohýbal papír, lehce navlhčenou houbičkou potřu po celé ploše bílou plastovou podložku v rámečku a papír se na ní krásně přilepí. Zvětšuji jen na RC papíry, jestli to funguje i u jiných nevím.
  • 0

#16 Anonymous

Anonymous
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 29 březen 2007 - 14:01:41

Jojo, u RC to funguje výborně, sám to taky používám. U barytu to moc nefunguje, musel by se namočit fest, aby se přilípl na tu desku.
  • 0

#17 jirif

jirif

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 399 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 29 březen 2007 - 14:50:35

no, mne ta kremova barva maskovaciho ramu na barevny RC Kodak Supra Endura nejak nevadi...:wink:
  • 0

#18 Eda

Eda

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 027 příspěvků(y)
Reputace: 18

Publikováno 29 březen 2007 - 19:23:40

teda, to tu přibylo příspěvků :?

Luda76: chlapa pověřit můžu, ale když si to natřu sama, tak to bude hezčí :wink:

No i když bych raději preferevala něco ve spreji - mám takovej ten rámeček od firmy Ahel a on nátěr štětcem přece jen není tak stejnoměrný (balakrylem jsem už natírala desku zvětšováku)
Kdybyste mi poradili něco ve spreji, jů, to by bylo :lol:
  • 0

#19 Mamiak

Mamiak

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 4 416 příspěvků(y)
Reputace: 258

Publikováno 29 březen 2007 - 20:26:50

tak to edo bohužel. sprej ti na tomdle klasickym, staromileckym fóru nikdo s čistym svědomim doporučit nemůže. eště tak kdybys dělala na ercéčka, možná. ale takhle ne. :lol:
navíc, štětcem se ta barva vtlačí daleko líp do všech pórů toho materiálu a dýl ti to vydrží

teď, když vo tam tak přemejšlim, tak mě vlastně napadá, že ty malinký rozprášený částečky to je taková předzvěst pixelů a inkdžetů :wink:
  • 0

#20 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 311

Publikováno 29 březen 2007 - 20:36:46

Mám také jeden rám Ahel (inzerováno na 30x40, ale mezi planžetami 30x40 není možné nastavit - zůstává nejméně 12-15mm okraj). Ten je světlešedý - nevadí to - tu "novinovou zkoušku" jsem dělal a zkoušel jsem i měřit extrémně citlivým expozimetrem (měří na desetinu EV) odraz od fotopapíru podloženého bílým a černým papírem.
"Závěr": Na světlešedém rámu - nic. Na papíru podloženém černým papírem - nic. Na papíru podloženém bílým papírem - znatelné!!!
  • 0

#21 xlibor

xlibor

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 26 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 29 březen 2007 - 20:40:54

teda, to tu přibylo příspěvků :?

Luda76: chlapa pověřit můžu, ale když si to natřu sama, tak to bude hezčí :wink:

No i když bych raději preferevala něco ve spreji - mám takovej ten rámeček od firmy Ahel a on nátěr štětcem přece jen není tak stejnoměrný (balakrylem jsem už natírala desku zvětšováku)
Kdybyste mi poradili něco ve spreji, jů, to by bylo :lol:


Kup si normalni cerny matný autospray, zalezi taky jaky je povrch toho ramecku. Pokud je to nejaky upne hladky plast, tak nez to nastrikas, tak to trochu zdrsni jemnym smirkem at ta barva pekne prilne.
  • 0

#22 Eda

Eda

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 027 příspěvků(y)
Reputace: 18

Publikováno 29 březen 2007 - 20:44:57

mamiak: digitál, ale co tě to napadá :wink:

Deska od rámečku má v sobě několik vyvrtaných otvorů, ve kterých jsou takové zvláštní šroubky, které můžu podle toho, kde chci mít okraj papíru, vyšroubovat. Špatně se to popisuje, je to takové zaskakovací zařízení (opřu o to okraj papíru, mám to nastaveno třeba na 1cm, pak se přiklopí rámeček, který ten "šroubek" zamáčkne dolů do desky...nejdřív jsem nevěděla, na co to je :lol: , ale funguje to docela dobře. Nemusím proto tolik hýbat s celou deskou dámu, stačí jenom posunout planžety.

Mám strach, že to tím balarkylovým nátěrem nějak poškodím, resp. dostane se mi tam barva :?
  • 0

#23 Eda

Eda

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 027 příspěvků(y)
Reputace: 18

Publikováno 29 březen 2007 - 20:49:29

ale teď koukám, že píšu bludy :wink:
dámu=rámu
  • 0

#24 xlibor

xlibor

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 26 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 29 březen 2007 - 20:57:49

mamiak: digitál, ale co tě to napadá :wink:

Deska od rámečku má v sobě několik vyvrtaných otvorů, ve kterých jsou takové zvláštní šroubky, které můžu podle toho, kde chci mít okraj papíru, vyšroubovat. Špatně se to popisuje, je to takové zaskakovací zařízení (opřu o to okraj papíru, mám to nastaveno třeba na 1cm, pak se přiklopí rámeček, který ten "šroubek" zamáčkne dolů do desky...nejdřív jsem nevěděla, na co to je :lol: , ale funguje to docela dobře. Nemusím proto tolik hýbat s celou deskou dámu, stačí jenom posunout planžety.

Mám strach, že to tím balarkylovým nátěrem nějak poškodím, resp. dostane se mi tam barva :?


vim asi co mas, ja mam podobny ramecek u sveho ruskeho zvetsovaku, pokud pouzijes spray tak se nemusis obavat zateceni velke vrstvy barvy od tech otvoru, tohle by prave hrozilo pokud bys pouzila stetec
  • 0

#25 RHx

RHx

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 5 702 příspěvků(y)
  • LocationHK
Reputace: 386

Publikováno 29 březen 2007 - 22:09:59

Já jsem zkoužky nedělal. Řídím se prostou zásadou. Kolem zvětšování všechno černé. Na rámek , nebo jiný materiál jsem vždy připevnil černou čtvrtku. Nic jsem nemusel natírat. Ostřím a dívám se na papír stejného druhu - bílý. Ten pak vyměním za čerstvý a osvituju.
Ty "jednoúčelové" zvětšovací rámy mám stále v patrnosti - není čas se tam zastavit, ale jistě do té vypalovny dojdu...
  • 0

#26 Goro

Goro

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 800 příspěvků(y)
  • LocationHradec Králové
Reputace: 11

Publikováno 30 březen 2007 - 07:54:46

Já mám na obyčejným meopta rámečku položenej černej igelit ustřihnutej ze sáčku na fotopapíry. Není to sice ideální, protože se občas pohne, když nasazuju papír, ale je to pěkně černý.
  • 0

#27 jirif

jirif

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 399 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 30 březen 2007 - 11:50:53

Mám také jeden rám Ahel (inzerováno na 30x40, ale mezi planžetami 30x40 není možné nastavit - zůstává nejméně 12-15mm okraj). Ten je světlešedý - nevadí to - tu "novinovou zkoušku" jsem dělal a zkoušel jsem i měřit extrémně citlivým expozimetrem (měří na desetinu EV) odraz od fotopapíru podloženého bílým a černým papírem.
"Závěr": Na světlešedém rámu - nic. Na papíru podloženém černým papírem - nic. Na papíru podloženém bílým papírem - znatelné!!!



jo, tak přesně ten mám, a předpokládám, že Eda taky. Povrch je hladký, ale světle šedý., Odrazů od něj bych se nebál
  • 0

#28 Eda

Eda

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 027 příspěvků(y)
Reputace: 18

Publikováno 30 březen 2007 - 16:30:24

Tak to máte štěstí, protože já mám ten Ahel rám (desku) bílý :!:
  • 0

#29 Anonymous

Anonymous
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 30 březen 2007 - 17:09:02

Já mám na 18x24 "Rám" Meopta s bílou deskou. Ale při těchle rozměrech ty časy zas moc kritický nejsou, takže jsem to neřešil. Na 30x40 mám taky Meoptu s šedou deskou. Žádnnej test jsem nedělal, ale myslím, že bez problému.
  • 0

#30 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 311

Publikováno 30 březen 2007 - 17:21:18

Eda: Tož nevím, asi máme stejné rámy jenom s jinou barvou desky. JÁ OSOBNĚ bych ho nestříkal, bál bych se zatečení barvy (resp. zafoukání kapiček) do spár, ze kterých lze vysunout ty "stavěcí čudlíky" (pootočíš - vyleze, zatlačíš - pootočíš - schová se). Barva je "druh lepidla" a vůbec si nejsem jistý, zda by bylo dolování šroubků jednoduché.
Zkuste udělat fotku položenou přímo na rámu a druhou na rámu s podloženým černým papírem. Bude-li vše stejné, tak se na barvení vykašlete... Pokud ne, JÁ bych asi rám rozebral, čudlíky vymontoval i s pouzdry a pak stříkal. Především jest nutno si uvědomit, že jedna vrstva téměř určitě stačit nebude.
  • 0

#31 abs

abs

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 370 příspěvků(y)
Reputace: 4

Publikováno 30 březen 2007 - 17:35:19

Teda pokud bych opravdu věřil, že ta barva desky je důležitý faktor, tak bych čekal, že problém nebude růst s délkou osvitu (intenzita světla je malá, papír se neprosvítí) ale bude se projevovat spíš u časů krátkých (světlo je intenízvější, papír se prosvítí až na desku).

Když si srovnáme zvětšení na 18x24 a 30x40 - větší formát s exponuje dýl, ale absolutní množství světla, které po dobu expozice dopadne na papír by iděálně mělo být stejné.
  • 0

#32 Anonymous

Anonymous
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 30 březen 2007 - 20:05:14

hmm, to mě nenapadlo :!: :D
  • 0

#33 Luda76

Luda76

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 268 příspěvků(y)
Reputace: 3

Publikováno 30 březen 2007 - 20:20:20

plati to u papiru se stejnou citlivosti. Kazdopadne se ti ale mnozstvi svetla bude menit i v zavislosti na pouzity filtraci. Pokud teda delas na multigrady.

Treba na ty Fomatone papiry se musi svitit fakt dlouho :!:
  • 0

#34 Eda

Eda

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 027 příspěvků(y)
Reputace: 18

Publikováno 1 duben 2007 - 09:06:01

Pentaxista: jj zkoušku udělám, jenom nevím, kdy se ke komoře zase dostanu :wink:

Ten rám jsem prohlížela - no nevím, jestli ta pouzdra půjdou vyjmout bez poškození - spíše asi ne :lol:

Další věc - předpokládám, že povrch rámu je lamino, nebo jak se tomu říká, čili umělá podložka - existují na to vůbec nějaký barvy ve spreji? Ptala jsem se zatím jenom v Baumaxu (u Globusu) a chlapík od batrev se na mě díval, jak kdybych spadla z višně :D Asi s tím povrchem bude problém, protože je moc hladkej, aby na to chystla barva.
  • 0

#35 Predseda

Predseda

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 422 příspěvků(y)
Reputace: 6

Publikováno 2 duben 2007 - 16:18:38

Vy máte problémy s bílou deskou zvětšovacího rámu, já mám problémy s černou barvou přitlačovacích kovových pravítek meopťáckého rámu :) Nevím, který zločinný teletář to navrhoval. Je to sice černé, v úhlu 45 stupňů na druhou stranu od papíru, ale ta černá je lesklá a navíc z takových mikročástic, některé se lesknou více a některé méně. Když jsem zvětšoval z kinofilmu ve sklech a chtěl mít vykopírovanou i perforaci, tak jsem pořád nevěděl, proč mám tak nepravidelně zbarvenou oblohu u fotek z panoramatického Horizonta. A ono to bylo tou lesklou černou barvou - nemohl jsem tomu uvěřit, hledal jsem všechny možné jiné příčiny. :D
  • 0

#36 Acer

Acer

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 455 příspěvků(y)
  • LocationBruntálsko
Reputace: 251

Publikováno 3 duben 2007 - 17:28:03

Na plastovou plochu v rámu jsem použil matnou černou akrylátovou barvu ve spreji - zakoupená ve speciálce s barvama. Používá se na stříkání opravovaných plastových nárazníků na autech. Plochu jsem přebrousil a odmastil technickým benzinem a drží to.
Nevím sice jak vypadají ty čudlíky, ale vše, co nemá být nastříkáno lze zalepit maskovací páskou.
  • 0

#37 Karel2Kouril

Karel2Kouril

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 842 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 3 duben 2007 - 18:11:28

Dovolím si přispět do diskuse o souvislosti doby expozice a různého závojování/ztrát kontrastu fotky.

Pokud můžu soudit, jsou dva zdroje parazitního světla.

První zdroj je odraz od povrchu fotky a následný odraz o něco v komoře zpět na fotku + zde diskutovaný odraz světla prošlého fotkou od rámu.
Zde je dobré si uvědomit, že světlo prošlé (odražené) nějakým materiálem je určitým zlomkem dopadajícího světla. Tedy, že poměr intenzit dopadajícího a prošlého(odraženého) světla je konstantní (= nezávislý na intenzitě dopadajícího světla).


Druhý zdroj jsou různé netěsnosti zvětšováku, vlastně jde o všechno parazitní světlo, které neprošlo zvětšovacím objektivem.


Tak, teď k té souvislosti s dobou expozice. Pokud nebudu nějak výrazně měnit geometrii celé komory (řekněmě, že zanedbáme pohyb zvětšováku a změny formátu fotek :roll: ), tak parazitní světlo ze zdrojů prvního druhu bude, co do intenzity, nějakým zlomkem užitečného světla - řekněme že třeba 1% všeho světla, které vyleze z objektivu se díky různým průchodům a odrazům dostane zpátky na emulzi a bude působit parazitně. To ale znamená, že vliv tohoto světla nebude záviset na době expozice, ale na uspořádání komory (takže, černé zdi, černý temnokomorník, černý rámeček, černý zvětšovací papír... :) )

No a pak je tady světlo "druhého druhu" - to svítí furt se stejnou intezitou bez ohledu na zaclonění objektivu nebo výtah zvětšováku(no, to zas jen přibližně). Jeho vliv tedy POROSTE s časem osvitu - celková expozice od užitečného světla je daná, zatímco celková expozice od parazitního světla druhého druhu je přímo úměrná délce osvitu.

Tak, doufám že jsem v tom udělal dostatečně temno :lol:
  • 0

#38 kraken

kraken

    Admin pro věci politické, teologické a sociální

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 914 příspěvků(y)
  • LocationOstrata
Reputace: 197

Publikováno 5 duben 2007 - 21:13:36

Jééééé lidičky, já koukal na ten úžasný rámeček Ahel a namouduši, nemůžu tomu pořád věřit, on stojí 2.500 Kč!!!!! Já mám ten meopťácký 30x40 , pravé úhlý mi dělá jen o prázdninách, a tak jsem uvažoval o koupi nějakého jiného, ale toto mi vzalo vítr z plachet, nevíte o nějakém lepším vhodné, či samovyrobitelném za příznivější ceny? Myslím si, že na toto téma by se měl zavést rozhovor!!! Kde splačit dobrý rámeček za přijatelný peníz??? Kamarádi raďte já jsem v koncích.

S pozdravem, Světu mír Kraken
  • 0

#39 Karel2Kouril

Karel2Kouril

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 842 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 5 duben 2007 - 21:33:45

Pravděpodobně o tom víš, ale kdyby náhodou ne, tak alternativa se řešila ve fóru "jednoúčelové rámy na zvětšování" :o
  • 0

#40 Luda76

Luda76

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 268 příspěvků(y)
Reputace: 3

Publikováno 6 duben 2007 - 06:10:53

jednoucelovej samodomo udelas z modelovaci podlozky. Koupit lze v papirnictvich.
  • 0

#41 teepeex

teepeex

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 11 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 13 červen 2007 - 17:44:49

bila plocha pod papirem a jeste vice pod RC samosebou vadi velmi !
lze pochopitelne jednoduse vyzkouset :-)
ja to resil samolepici matnou tapetou
pred expozici, pri ostreni na zrno pouzivam ustaleny neosviceny baryt jako podklad pro zachovani zaostrene vzdalenosti, ktery posleze nekdy zapomenu sundat (a pak je mozne vysledovat rozdily ve vysledcich s a bez :o)
  • 0

#42 Jezevcik

Jezevcik

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 8 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 18 červenec 2007 - 19:37:09

bila plocha pod papirem a jeste vice pod RC samosebou vadi velmi !
lze pochopitelne jednoduse vyzkouset :)
ja to resil samolepici matnou tapetou
pred expozici, pri ostreni na zrno pouzivam ustaleny neosviceny baryt jako podklad pro zachovani zaostrene vzdalenosti, ktery posleze nekdy zapomenu sundat (a pak je mozne vysledovat rozdily ve vysledcich s a bez :))

Jsem začátečník a tak se zeptám asi hloupě.Je nutné ten baryt před ustálením ještě naslepo vyvolat a přerušit nebo rovnou ustálit?
  • 0

#43 otik

otik

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 300 příspěvků(y)
Reputace: 129

Publikováno 18 červenec 2007 - 20:18:31

....ustálit, vyplavíš stříbro z emulze a ta potom na světle nezčerná.
  • 0

#44 Vojta

Vojta

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 380 příspěvků(y)
Reputace: 55

Publikováno 8 červen 2010 - 11:03:51

Zajímám se o tuto záležitost a našel jsem téma v archivu.
Celkem vzato jsem se tu dočetl, že bílá podložka vadí. Proto nechápu, proč ji všichni výrobci bílou dělaj. Jediný Kaiser u svých hi-fi sci-fi super mega hyper profi předražených rámečků používá šedou.
Snad je to kvůli tomu komponování?

Až si koupím nový rám, tak se chystám použít reklamní polepovací fólii (takové ty fólie, ze kterých se vyřezávají vývěsné štíty na obchodech).
Černou, matnou. Je to samolepící a když se ten podklad lehce navlhčí, tak se to krásně vypne.

Nezkoušel to tu už někdo?
  • 0

#45 Stříbrokaz

Stříbrokaz

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 660 příspěvků(y)
  • LocationModřany
Reputace: 284

Publikováno 8 červen 2010 - 12:12:49

Ano, nejspíš to je kvůli komponování. Dokud jsem používal rámček, tak jsem měl bílou podložku vyndavací a co chvíli ji tam zapomínal. Tak šla pryč a používalsem papír (výhoda přesného formátu). Teď dělám bez okrajů, abyse papír nekroutil mám kus samolepící nástěnky v barvě korek a je to v pohodě.
  • 0

#46 Lukas_87

Lukas_87

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 730 příspěvků(y)
  • LocationLondyn, UK
Reputace: 54

Publikováno 9 červen 2010 - 09:07:53

saunders dělá žlutou
  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních