Ilford LC29, ID-11, Rodinal, AM74, Fotomal
#1
Publikováno 2 duben 2007 - 20:36:19
mel bych takovy zacatecnicky dotaz...mohli byste mi srovnat, zakladne porovnat tyhle vyvojky? Respektive doplnit moje vlastni zkusenosti?
Rodinal - dokaze byt pekne zrnity, podle redeni lze volat na velky kontrast (a velke zrno) nebo pouzit na vyrovnavaci vyvolani s mensim zrnem. Trvanlivy, velmi ekonomicky. Velmi ostra vyvojka.
ID-11 - standardne dobre vysledky, stock se da dobre pouzit pro pushovani, mam ale pocit ze neni pak zrovna nejostrejsi - Neopan 400@1600 v Rodinalu 1:25 mi prijde zrnitejsi ale ostrejsi (a tonalne lepsi???) nez Neopan 400@800 v ID-11 stock. Jine to je s TMax 3200 - v ID-11 stock ostrejsi nez Neopan 400@1600 v Rodinalu 1:25. Pekny mi prijde Neopan 100 a 400 v ID-11 1:1.
Fotomal - system pokus omyl...ale zabava. Libi se mi Pentaxistuv navod na Acros 100@64 v Fotomali 1:1.5. Rad bych pouzival ve stocku pro push napr. Tri-X na 1600.
A ted debilni dotazy:
planuju pouzivat Fomapan 100 (svitek a metraz), Acros 100 (kdyz budu planovat vetsi plachty - napr. nejake krajinky), Ilford FP4+, Neopan 400, Tri-X 400 a T-Max3200.
A uvazoval jsem o nahrade ID-11 tim LC29 a doplneni Rodinalu AM74 pro situace s zadoucim mensim zrnem.
Pomuzu si tim nejak?
Hlavne co se tyka ostrosti a chovani pri push procesu? (ID-11 x LC29) - FP4+, Acros 100, Neopan 400, T-Max 3200
A ohledne zrna? (AM74 x Rodinal) - Foma 100 (pripadne 200)
Cenove mi LC29 neprijde tak draha - pri redeni 1:19 a 1:29 - v porovnani s ID-11 1:1. AM74 je cenove tez velmi prijatelne...
Jaka je trvanlivost? (nemam rad skladovani rozdelanych roztoku vyvojek...a jejich pripravu...)
#2
Publikováno 2 duben 2007 - 21:03:37
rodinal je věc, která doma nesmí chybět stejně jako flanděra tvrdýho. to člověk taky nepije denně, ale když na to přijde, tak pivem chrobáka nevypálíš a stejně tak se ti i tahle lahvinka nezkazí. jinak nějaký další vyprávěnky vo rodinalu sem psal do staršího vývojkovýho vlákna tady
co se týče zrna a subjektivní vostrosti s nim spojený, to už sem tady taky někde voslil, záleží pro jaký výsledný zvětšení to bude. to pak může bejt, že i rozpitej majkrofén může někdy působit vostřejc než rodinal. no, to ídéčko teda určitě
#3
Publikováno 2 duben 2007 - 22:39:03
Z těch kombinací jsem párkrát použil Fotomal 1+1 na Trix na 1600 je to pěkné, jemné, skoro až moc. Viditelné zrno začíná až tak na 20x30. Na kinu. Na svitku nevím, tolik jsem ty záběry nezvětšoval, ale čtverce z papíru 24x30 ještě zrno neměly.
Proč jsem si koupil Fotomal je jasné, inspirován Pentaxistou...
#4
Publikováno 3 duben 2007 - 00:32:45
AM74 - Pekna ostrost. Zrno mensi nez u rodinalu ( 1:50 ) Vysledky celkem fajn. Pozor ale na preklapeni. Tahle vyvojka uz ma tendence hodne vyrovnavat. Pro svitek vyrobce doporucuje po 15sec. Je to tak akorat na stredni kontrast
#5
Publikováno 3 duben 2007 - 08:07:19
Kde? Ja chciiiii takyyyyyyyyy:-)Fotomal - system pokus omyl...ale zabava. Libi se mi Pentaxistuv navod na Acros 100@64 v Fotomali 1:1.5.
#6
Publikováno 3 duben 2007 - 09:18:12
No Gorgi - tolik vývojek a filmů, já bych to "téma" měl na deset let...
Z těch kombinací jsem párkrát použil Fotomal 1+1 na Trix na 1600 je to pěkné, jemné, skoro až moc. Viditelné zrno začíná až tak na 20x30. Na kinu. Na svitku nevím, tolik jsem ty záběry nezvětšoval, ale čtverce z papíru 24x30 ještě zrno neměly.
Proč jsem si koupil Fotomal je jasné, inspirován Pentaxistou...
Radime, ja vim, trosku ulet v mnozstvi...ale...
- potrebuju hodne citlive filmy na ruzne akce - nekdy staci Tri-X@1600, nekdy by byl lepsi TMax3200@3200 nebo @6400.
- klasicka 400 se mi hoooodne libi neopan 400
- a pak 100 - levna varianta - foma v metrazi - na "hrani si" nebo svitek, FP4+ mozna sezenu 70Kc/film - to na takove standardni foceni, na krajinky kde mi na tom obzvlaste zalezi - Acros.
a ke kazde jedna/max dve vyvojky co se "nejlepe" hodi - nutno samozrejme vyzkouset, to co mi kdo poradi je jen prevenci proti maximalnim uletum.
a muzu se zeptat na vyvolavaci casy Tri-X @ 1600 v Fotomalu? cca 15min?
#7
Publikováno 3 duben 2007 - 09:22:50
Kde? Ja chciiiii takyyyyyyyyy:-)Fotomal - system pokus omyl...ale zabava. Libi se mi Pentaxistuv navod na Acros 100@64 v Fotomali 1:1.5.
nechci kecat - pentaxista doda podrobnosti - ale kino bylo tusim 17min pri 20C, Fotomal 1:1.5, Acros 100@64, preklapeni prvnich 30s, pak 2x za min do poloviny vyvolavaci doby, pak 2x kazde dve minuty. nebo tak nejak podobne.
svitek pak volat o minutu dele.
PS: meli bychom vytvorit neco jako digitaltruth.com z pentaxistovych predpisu ;o)
#8
Publikováno 3 duben 2007 - 10:06:45
Nejenom z nich.PS: meli bychom vytvorit neco jako digitaltruth.com z pentaxistovych predpisu ;o)
Ja se to Pentaxistovo fakt snazil najit, ale neuspel:-( Zato jsem nasel spoustu jinych zajimavych veci:-)
#9
Publikováno 3 duben 2007 - 12:11:23
Tak Trix na 1600 ve Fotomalu 1+1 - postup jsem několikrát korigoval a na podesáté už vypadá výsledek dobře.
Měření - vycházím z předpokladu, že všechny elektronické expozimetry a moderní těla tvoří střední šedou asi tak stejně. Měřím odražené světlo od dlaně, dlaň svisle a pro umělé světlo přidávám asi 1-1,5 EV a pro denní budu zkoušet +0,5 - dle posledního filmu je +1 hodně.
22°C, 1+1, čas 17 min a 30 sec, klopím 30 sec na začátku, potom po 30 sec a posledních 5 minut jednou za 60 sec.
U Push je potřeba pečlivě se dívat na směr a sílu světla i malé rozdíly pak udělají "tmavé neviditelné oči" apod. Někdy na to zapomínám a potom lituju.
#10
Publikováno 22 duben 2007 - 21:09:41
mácháte někdo v LC29 i fomu 100?
Pokud ano, podělte se, prosím, o časy a překlápění
Předem díky
#11
Publikováno 22 duben 2007 - 21:35:04
jinak DOTAZ!!!
koupil sem nahecován srovnánim s rodinalem zkušební lahvinku am-74 a sem celej tumpachovej z návodů (no jako starej dobrej rodinal to asi stejně nebude), ale konkrétně:
Pokud podle amaloka potřebuju vyšší ředění, prodlužuju pomocí prodlužovacích faktorů (možnejch důvodů je víc). Pokud ale zároveň potřebuju řídit kontrast sou uváděný další faktory ... Jak to je? Násobí se - prodlužuju vícekrát a nebo podobně jako u dalších vývojek se mění kontrast už při samotnym ředění? Výrobce uvádí řízení kontrastu pouze prodloužením vyvolávání, ale k tomu už může dojít právě i dřív z jinejch důvodů..
#12
Publikováno 23 duben 2007 - 07:13:29
Ja v nem experimentalne zkousel jen
FP4 = vetsi redeni. A vysledek, nic mnoho....
T-Max400 = zmena preklapeni na 1x min + prodlouzeni doby. Vyvojka uz strasne vyvrovnava. OPRAVDU BRUTALNE.
Pri normalnim redeni je Tmax a napr Fomapan 100 OK. Na FP4 ale bude lepsi jina vodicka ( v ID11 je oproti tomuhle vyvolavadlu primo prekrasna )
Pro zmenu kontrastu teda doporucuju spis zmenu casu nez zmenu preklapeni.
#13
Publikováno 23 duben 2007 - 10:32:47
Foma 100 - v kinu OK, 120 - jeden jakz takz, druhy katastrofa
Neopan 400 - v kinu des, bes.
jo, a jeste jeden poznatek - ono kino Foma 100 a svitek Foma Pro 100 ma miniamlne jinou podlozku - 135 je cira, u 120 namodrala, podle chovani ve vyvojce bych tipnul skoro na jinou emulzi...nebo ze by vyroibni sarze byly tak jine?
#14
Publikováno 23 duben 2007 - 10:45:25
13minut při 20,5 stupních, báječné. Sice v hlubších stínech není nic, ale ono to není u fotek, kde se pushuje na 1600 potřeba.
Zrno při 30x40 je velice jemné a vlastně jen dotváří atmosféru fotky. Šedé odstíny třeba ve tvářích lidí jsou tak báječně sladěny, že i staří fotografové žasnou nad báječným světlem a digitálníci se ptají, kde sehnat zvětšovák.
Kdo se dozví, že tohle je při iso 1600 tak mi řekne jen:" nekecej, tos mě nasral."
jestli uvažuješ o trixu na 1600 a fotomalu, určitě tě tahle ombinace alespoň na čas dostane.
#15
Publikováno 24 duben 2007 - 07:57:51
http://www.fotoapara...89303&gal=photo[/url]
#16
Publikováno 24 duben 2007 - 10:05:34
#17
Publikováno 25 duben 2007 - 15:32:00
V litru se prý dá vyvolat kolem 10-ti filmů, je ale potřeba nějak korigovat volací časy s přibývajícími vyvolanými filmy (pokud jo, jak?).
Jak moc se dá smysluplně ředit? (nejradši bych se dostal do ředění, že vývojku nemá smysl recyklovat )
A jaký je vliv ředění na chování vývojky?
Jak vám vycházejí volací časy?
Cokoli dalšího, co by stálo za to vědět
Předem díky,
Karel
#18
Publikováno 25 duben 2007 - 20:45:49
Moc pěkné, ta velká plocha negativu ma něco do sebe a ten tvůj foťák to jen podtrhuje, docela ti ho závidímTady jedna fotka jak kluci u nás hráli na počítači, kresba na černé židli už zmizela(stejně je mimo hloubku ostrosti, ale to světlo v obličejíčcích......... a na papíru je to ještě lepší
#19
Publikováno 26 duben 2007 - 08:09:43
Fotomal stock - píšou že 10filmů, ale stojí asi 40 kč, tak dělám tak šest. Změny nejsou nijak zvlášť patrny u prvního ani posledního filmu.
Je dobré málo překlápět , já překlápím prvních 20sec a pak 1x za minutu. Když chci zvětšit kontrast, tak 2x za minutu.
S ředěným fotomalem má zkušenosti pan Bichler(pentaxista) ředění 1+3, 1+1, 1+1,5 se používají docela běžně.
Je dobré dělat s fotomalem maličko teplejším než 20 °C, obvykle dělám s 21°C.
#20
Publikováno 28 duben 2007 - 12:19:59
ekonomická výtěžnost vývojky je taky velmi slušná a tak jediný co mi dělá trochu storosti sú ty ich multiplikačné faktory - násobí se mezi sebou nebo ni?
p.s.: čmuch to má nápadně podobnej nějaký fomácký vodě z šerýho dávnověku mejch prvních pokusů
jo a mam tim pádem vodškrtnutou další vodu z názvu tohohle vlákna, zbejvá mi už jen vyzkoušet ten fotomal, ale vzhledem k tomu vo jak masovou věc se poslední dobou jedná nevim, nevim
#21
Publikováno 28 duben 2007 - 13:41:45
#22
Publikováno 28 duben 2007 - 18:58:50
#23
Publikováno 28 duben 2007 - 19:25:38
#24
Publikováno 28 duben 2007 - 19:46:44
proto mě to zarazilo když tu někdo píše, že tenhle stock je po 10-ti měsících v lednici v pohodě a já po desetině toho času vytáhnu takový marast
#25
Publikováno 28 duben 2007 - 19:59:14
Jak sem psal v takove ID11 sem volal tusim FP4 a byla OK. Mam takovej dojem ze zkazena ID11 meni barvu ( tmavne ) , ty srazeniny v male mire budou OK
#26
Publikováno 28 duben 2007 - 20:03:15
Nejak dostan tu srazeninu pryc .
Muzes taky prubnout zkousku. Ustrihni kousek filmu a na svetle ho strc do vyvojky. Jestli bude cernat je to OK...
#27
Publikováno 28 duben 2007 - 20:18:39
#28
Publikováno 28 duben 2007 - 21:31:07
jinak jsem zkusil foma 100, id-11, 1+3, 13min.překlopení po minutě, 20 stupnu.
na digitatruth to v tabulce není.
výsledek asi trochu převolaný kontrastní negativ
#29
Publikováno 29 duben 2007 - 00:34:09
luda: co ti v kombinaci am-74 + fp4 nesedlo? - chystam se na to ...
#30
Publikováno 29 duben 2007 - 08:12:31
Me osobne se treba vic zamlouva HP5 ( ta by snad vypadala dobre vyvolana i v drzkovy polivce ) nez FP4, ale tohle bylo uz pehnany. Strasne narovnanej spodek. Od stinu k polotonum takovy nemastny neslany, svetla mekci ale celkem OK. Proste to nema koule. Mam rad emulze ktery maj bytelnej spodek. Prokreslenej ale hmotnej, a to se mi v AM74 nepovedlo.
Mozna pri zachvatu experim. by sel dohledat spravnej postup. Ale kdyz uz mam natrenovano s jinou vodickou, je to skoda filmu...
#31
Publikováno 6 květen 2007 - 07:40:13
- no právě, je už vytemperovaná
proto mě to zarazilo když tu někdo píše, že tenhle stock je po 10-ti měsících v lednici v pohodě a já po desetině toho času vytáhnu takový marast
Zatím mi to po nějakém čase udělala každí ID-11, což jí ale nějak nebránilo, aby i po roce pracovala jak má. Ty cuchvalce mají tendenci sedat ke dnu, takže je ani nijak neřeším a opatrně odlívám ze zásobní láhve a úplný zbytek vylívám.
#32
Publikováno 6 květen 2007 - 10:10:10
Vyvojka byla namichana z tvrdy vody. Jde o vysrazeny mineralni soli...
Nekdy holt ta rado-by "destilovana voda" z obchodaku, neni takova jaka by mela byt
#33
Publikováno 24 květen 2007 - 08:29:02
neuvěřitelná je skutečně možnost současnýho koupání různejch filmů při jedný vyvolávací době - s úspěchem provozuju a vysoce oceňuju. doby sou skutečně víceméně furt pět minut
jak už byly dvě ráno, tak sem první plnění tanku zapomněl natemperovat vývojku a místo dvaceti stupňů měla v tomdle horku ta vodu stupňů pětadvacet. stačil sem už ze tří minut zkrátit jen vo nějakejch dvacet třicet vteřin při standardnim klopení (přepočítaná doba by výcházela cca poloviční!) a .... dobrý 8O
poslední věc je, že ta vývojka je skutečně super ekonomická. i při nejmenšim - standardnim ředění 1:7 se de totiž při plnym využítí kapacity dostat pod pět korun na film. mně ten výpočet vyšel dokonce asi tři padesát. pravda, bylo už hodně hodin ...
#34
Publikováno 22 leden 2008 - 14:33:14
#35 Anonymous
Publikováno 22 leden 2008 - 14:51:41
#36
Publikováno 22 leden 2008 - 18:55:36
Není jisté, zda ORWO A49 má stejné složení jako dřívější Fomal (Foma) - asi se liší.
Prapůvodní Atomal totiž obsahoval (m.j.) pyrokatechin, o kterém je známo, že "vyvolá i tmu". V dalších variantách (Atomal F a následnících) už pyrokatechin nebyl, i pH bylo jiné.
Obecně - "vše, co přišlo po Atomalu", bylo jednodušší a "směřovalo k eko". Z prapůvodního Atomalu se stala nakonec vývojka určená spíše ke strojovému zpracování s regenerací. Nicméně - jak Atomal FF, tak Fotomal, Calbe A49 jsou mimořádné vývojky!!!
Calbe A49 je v Německu stále v prodeji. Když jsem se ptal, zda by mi dodali i základní (u nás velmi těžko dostupnou) složku "atomal", tak se mě ptali na adresu dodání - ale včas jsem se zarazil, protože nejmenší množství, které byli ochotni dodat, bylo 50 kilo, teprve po škemrání 25 kilo.
#37
Publikováno 22 leden 2008 - 19:51:01
Jestli by měl někdo zájem tak na této stránce
http://www.fotoinfo....hop.php?sekce=3
skoro dole prodávají prošlé orwo A49, balení na 35 litrů za 480,- Kč.
Nezkoumal jsem jak moc jsou tyto stránky aktuální.
#38
Publikováno 17 únor 2008 - 15:04:21
Díky!!!
#39 Anonymous
Publikováno 17 únor 2008 - 15:25:08
#40
Publikováno 17 únor 2008 - 15:40:22
Moc se mi tady líbí, ale něco je na mě ještě složitý (jsem 14letá lama). Zeptám se zase jednoduše: fotím na fomapan 200 (kino i 6x6), jsem nebohatej, nelíbí se mi tvrdé moc kontrastní negativy, sem tam nemám stejně (správně) exponováno, neumím ještě pořádně zvětšovat ( tak musím mít ty negativy pokud možno co nejlepší). JAKOU negativní vývojku, teplotu, dobu??????
Díky!!!
vyvoláváš fomou lqn, že jo? Tahle kombinace dává totiž skutečně velmi kontrastní negativy, není to tvoje chyba, zkus jinou vývojku.
#41
Publikováno 17 únor 2008 - 16:50:51
#42
Publikováno 17 únor 2008 - 17:21:21
Dík )
#43
Publikováno 17 únor 2008 - 17:36:07
Pokud máte málo světelný objektiv - asi bych zvolil Ilford PAN 400 (kolem 80,- Kč) a vývojku (podle mě) nejlépe Xtol (nebo jeho klony Mytol a Instant Mytol). Určitě byste si vyhrál i s Rodinalem - na něm můžete prubnout nejrůznější ředění (od 1+25 až 1+200, za dané situace asi nejlépe něco kolem 1+80). Je to laciné, pohodlné a efekt bude zřetelný. Výsledek bde asi trochu zrnitější, ale do 18x24 určitě ne kriticky. Rodnalisti určitě poradí...
Dovolím si připomenut "pravidlo": je dobré zvyknout si na jeden, dva filmy a jednu dvě vývojky. Čí více budete filmy a vývojky střídat a měnit, tím větší "chaos Vás zachvátí". Dost blbě se pak člověk orientuje v chybách a o to hůře se pak ty chyby napravují.
Přeji úspěch!
#44
Publikováno 17 únor 2008 - 19:10:10
můj objektiv začíná na světelnosti 5,6 a často fotím lidi i pohyb a ne vždy na slunci
no to je potom na pytel, jestli teda nemáš velkej formát - asi ne, že jo
co máš za stroj? když tak bych se ti podíval po nějakym normálnim slušnym m42 záklaďáku (něco by doma mohlo ještě bejt)
a i kdyby sis ho měl za pár stovek koupit, tak to se ti vyplatí
#45
Publikováno 18 únor 2008 - 09:37:25
kolego! lama, nelamaMoc se mi tady líbí, ale něco je na mě ještě složitý (jsem 14letá lama). Zeptám se zase jednoduše: fotím na fomapan 200 (kino i 6x6), jsem nebohatej, nelíbí se mi tvrdé moc kontrastní negativy, sem tam nemám stejně (správně) exponováno, neumím ještě pořádně zvětšovat ( tak musím mít ty negativy pokud možno co nejlepší). JAKOU negativní vývojku, teplotu, dobu??????
Díky!!!
u nás před dvanácti lety znovuobnovili uhasínající činnost dobrovolných hasičů - udělal se nějakej sněm, rozdělili funkce a začla práce
a už tenkrát osvícený velitel pronesl: naše hlavní priorita je mládež
tenkrát se mi to moc nezdálo, ale dnes tu důležitost chápu, tehdejší školáci dnes běhají za muže
oddíl mládeže je skoro 1:1 v počtu s dospělýma, nelajdačej tolik, uměj ledaco i zdravovědu a stále se hlásí další
pomáhá to sboru i jinak - dotace, sponzoři
takže - apeluji tímto na zkušené komorníky, spatříte li mladého fotografa, jak hází digikompakt do popelnice, nebo jak obdivuje hledáček nějakýho kinopřístroje, nebo snad dokonce žasne nad matnicí libovolné velikosti - zadrápněte ho a nasměrujte do komory, nebo aspoň sem
#46
Publikováno 18 únor 2008 - 10:46:30
#47
Publikováno 18 únor 2008 - 20:20:32
Možná cestaFOMA 100 - je to o fous levnější, ale můj objektiv začíná na světelnosti 5,6 a často fotím lidi i pohyb a ne vždy na slunci, tak kvůli tomu. Nenapadlo mě, že by mezi FOMOU 100 a 200 byl zásadní rozdíl... Vývojka méně kontrastní????
Dík )
http://www.aukro.cz/...c_electric.html
#48
Publikováno 18 únor 2008 - 20:24:17
#49
Publikováno 4 březen 2008 - 19:23:42
#50
Publikováno 4 březen 2008 - 20:47:28
Všechny uvedené vývojky jsou (samozřejmě) použitelné. Já bych volil Xtol nebo Atomal FF (Calbe A49, Fotomal). Xtol proto, že je "naduniverzální" (v dobrém slova smyslu) a lze jej namíchat (Mytol, Instant Mytol) za pár šupů. Atomal proto, že je to opravdu výjimečně dobrá voda.
1 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 1 návštěvníků, 0 anonymních