Pozitivní vývojky - životnost
#1
Publikováno 3 duben 2007 - 20:40:12
#2
Publikováno 3 duben 2007 - 20:48:32
Tvůj příspěvek mě překvapil 8O a zároveň potěšil...protože já vývojku po dvou dnech vyvolání prostě vyleju ...v návodech píšou že funguje 24h...tak mě ani nenapadlo ji schovávat...příště příbalový leták hodím hned do koše
#3
Publikováno 3 duben 2007 - 21:54:50
vůbec nejsem schpen pochopit jak někdo může vyplýtvat cca 5mčtverečních papíru na vývojku...
to teda zírám
a hlavně snad na takhle hloupou otázku bych se nezeptal - když to tam píšou, tak to asi vědí...a vidím, jak jsem hloupej já
#4
Publikováno 3 duben 2007 - 22:36:57
#6
Publikováno 4 duben 2007 - 06:08:49
#7
Publikováno 4 duben 2007 - 08:38:30
#8
Publikováno 4 duben 2007 - 08:41:09
#9
Publikováno 4 duben 2007 - 08:42:06
#10
Publikováno 4 duben 2007 - 08:42:08
plovoucí druhou misku sem zatim nezkoušel, prej je to dobrý. máte někdo zkušenost?
#11
Publikováno 4 duben 2007 - 09:19:20
Vývojku vyleju jen když mám takovej tu čistící záchvat, což mě chytne tak po dvou měsících, kdy vylejvám snad všechno a míchám čerstvé roztoky, ustalovače, stírám stoly, podlahu, větrám, dávám odpadky do koše a archivy s negativama do desek.
Ona ta pozitivní vývojka stejně mizí nasáklá do barytů a stále se musí přilejvat čerstvá, takže proč ji vylejt, když je každej tejden z půlky čerstvá.
#12
Publikováno 4 duben 2007 - 09:37:27
Zakrytá miska nejspíš bude horší, než otevřená láhev.
Rozhodně, ale jde o to, že pokud ta vývojka vydrží tak dlouho (týdny, několikero komorních seancí), neměl by ji půldenní pobyt v misce nijak rozhodit, ne?
Navíc, podobnou věc jsem pozoroval s fomáckou LQN, tu jsem po zvětšování nalil do PETky, vytlačil vzduch a nechal v komoře(tma, teplota kolem 20C), po cca 14 dnech jsem znovu zvětšoval a vývojka už znatelně ztrácela dech.
#13
Publikováno 4 duben 2007 - 09:43:14
#14
Publikováno 4 duben 2007 - 09:43:53
#15
Publikováno 4 duben 2007 - 09:46:08
#16
Publikováno 4 duben 2007 - 09:47:28
#17
Publikováno 4 duben 2007 - 10:17:33
#18
Publikováno 4 duben 2007 - 12:17:54
#19
Publikováno 4 duben 2007 - 12:18:25
Jinak k tématu. Používám ilford Multigrade a nemám prakticky žádný odpad, vývojku nevylévám ani po letech. Věřím, že mám ve flašce vývojku starou více než dva roky. Ptáte se jak to?
Je to jednoduché. Používám barytové papíry a ty sajou vývojku jak střelené a tak po skončení práce, jednoduše doleju ztrátu vývojky již naředěným (rozuměj) pracovním roztokem. A tak to dělám už dlouuuuuuuuuuuuuuuuuho.
S pozdravem, Světu mír Kraken
#20
Publikováno 4 duben 2007 - 13:39:05
Nemám žádné oficiální podklady po ruce. Mělo by to být tak, že Tetenalovský zázrak je butan (pravděpodobnější, težší plyn a neodpařuje se tak) a nebo směs butanu (více) a propanu (méně). Nejde o nic jiného než že nad hladinou vývojky vytěsníš vzduch težším plynem. Chtěl sem experimentovat s klasickou propabutanovou lahví, ale zesmradlovadlo v této směsi mně od toho odradilo.Me: poslouchej plynem ze zapalovače? To mě zajímá. Je to snad něco podobného jak ten Tetenalův zázrak?
Pokud je tohle me tvrzení nepravdivé dám se rád opravit.
#21
Publikováno 4 duben 2007 - 19:12:39
#22
Publikováno 4 duben 2007 - 20:54:39
V práci používám tekutý koncentrát vývojky LP-T (Foma), což jest vývojka určená k vyvolávání RTG filmů.
Protože k naplnění tanku vyvolávacího automatu nespotřebuji celou litrovku, druhá polovina litru "čeká" na použití v láhvi. Kapky, které ulpěly na vnitřních stěnách láhve nad hladinou vývojky, vždycky zhnědly do medové barvy, někdy až do barvy hnědé zápalkové hlavičky.
Po "zafoukání" láhve (a jejím pečlivém uzavření) plynem z nejobyčejnějšího zapalovače k tomu nedochází. U "cvičné" poloprázdné láhve se první hnědé flíčky začaly tvořit snad až po měsíci nebo šesti týdnech.
Asi to funguje.
P.S. Nic ovšem nemá na parafinový olej (parafinum liquidum) kterým se v nádobě vývojka převrství... To používám u X-Tolu v kanystru.
#23
Publikováno 4 duben 2007 - 21:13:10
Přesný rozbor po mně dneska nechtějte, byl sem asistovat u uzení klobásek a několik (set) mozkových buněk sem si zabil etylakoholem...
#24
Publikováno 5 duben 2007 - 08:59:55
#25
Publikováno 5 duben 2007 - 17:09:54
#26
Publikováno 5 duben 2007 - 17:38:33
#27
Publikováno 5 duben 2007 - 18:05:00
Naliju vývojku, vložím trubku, po ní naliju cca 100ml tekutého parafinu, uzavřu víčkem.
Když chci odebrat vývojku, odšroubuju víčko, povytáhnu trubičku = postavím ji nastojáka, na ni nasadím průhledný silikonový šlaušek příslušného průměru (cca 4mm vnitřní půměr) a potom jako s vínem - nacucnu (a protože vidím, jak tekutina ve šlaušku postupuje, nenapiju se!), strčím do přistavené nádoby, napustím potřebné množství, zmáčknu šlaušek, odložím nádobu, tekutinu ze šlaušku vypustím zpět do kanystru, rozeberu sestavu, skleněnou trubku zasunu zase našikmo do kanystru, uzavřu, pod vodovodem propláchnu silikonový šlauch, stočím, uložím...
#28
Publikováno 5 duben 2007 - 19:48:30
#29
Publikováno 5 duben 2007 - 19:53:34
#30
Publikováno 5 duben 2007 - 20:25:31
Nejsem příznivec plýtvání, ale jediný důvod, který mě zde k určité štrnosti napadá je snad jedině ekologické hledisko.
#31
Publikováno 5 duben 2007 - 20:39:51
#32
Publikováno 5 duben 2007 - 21:18:24
Šak jsem o té věčné vývojce psal, jmenuje se ....... neřeknu.....no dobrá, řeknu ale nikomu ani slovo.... jmenuje se Multigrade od Ilfordu, je skutečně věčná.
To je ovšem další vývojka, která je tak ekonomická, že se s ní snad ani nevyplatí šetřit...
V každém případě jsem za její "věčnost" rád, protože od té doby, co jsem objevil GD-L jsem ji nepoužil.
Pokud by si někdo v Praze chtěl zdarma vzít cca 150ml koncentrátu Ilfordu MG (tak rok starý) ve stlačené láhvi od destilky, tak ať mi napíše na pošty...
#33
Publikováno 6 duben 2007 - 09:17:49
Kraken
#34
Publikováno 6 duben 2007 - 10:13:45
#35
Publikováno 6 duben 2007 - 11:04:38
Je to tvrdě pracující hydrochinonová vývojka, takže všechny gradace jsou asi o stupeň tvrdší. Další nevýhoda je, že je to vývojkra pro reprografické účely a je možné ji zakoupit pouze v obchodech Fomy v Praze a v Hradci, nebo objednat po netu, normální fotobchody to neberou.
Mám ji vyzkoušenou na Fomabromech Variant a Kentmerech FB MG. Na Fomabromech dělá mírně teplejší tón asi jako starý dobrý multigrady od Agfy a na Kentmerech je dokoale neutrální.
#36
Publikováno 6 duben 2007 - 13:36:23
++ Je levná, pracuje rychle, Na fomatonech a fomabrom variantech dělá příjemný odstín, je trvanlivá. části obrazu které nejsou černé a ani bílé se díky její tvrdosti tak krásně rozvrství, že jsem hned z počátku co ji užívám byl z těch obrázků unešenej. Prostě dostali takovej šmrnc, hlavně fotky s lidma.
+ dělá slušně černou
- je trochu problematické zístkat kresbu v bílé, na fomatonech to jde lépe, pokud děláte fogging jde to taky dobře.
--Utápí kresbu v černích. Ano, když černá tak černá, jako mi chyběli ty oblasti, kde bych chtěl trochu kresby v černé. (Možná bych měl dělat trochu měkčí negativy.) Kde je potřeba měkčí obraz bych jí asi nebral.
Dlouho jsem už jinou vývojku nepoužíval, takže bych nechtěl moc srovnávat.
#37
Publikováno 6 duben 2007 - 15:47:33
--Utápí kresbu v černích. Ano, když černá tak černá, jako mi chyběli ty oblasti, kde bych chtěl trochu kresby v černé. (Možná bych měl dělat trochu měkčí negativy.) Kde je potřeba měkčí obraz bych jí asi nebral.
Tak mě se právě zdá, že kresbu ve stínech právě dokáže velmi dobře rozlišit.
Když jsme u těch nevýhod, tak je taky třeba říct, že mezi gradacemi (podle ilfordu) 00 až 1/2 nedojíždí černá, což se ale snadno dá řešit split gradem (respektive dodatečnou expozicí s gradací 4-5), kterým se ke snímku s vykreslenými světly dodají černé kontury.
#38
Publikováno 6 duben 2007 - 17:50:41
#39
Publikováno 6 duben 2007 - 20:42:13
nějak se nemůžu srovnat s tim, že tou pravou ve vašem (gorově?) případě asi relativně nejpoužívanější - takže svym způsobem univerzální vývojkou je zrovna tvrdá repro voda.
neřeknu na nějaký speciální tvrdý aplikace - možná architektůru, abstrakce a co já vim co eště (druhý volání apod.), ale třeba fotky s lidmama ... ?
porád se mně nechce věřit, že by ty všechny vývojky vod světovejch značek byly jenom takový to značkový šméčko v pěknym vobalu na tahání peněz z hloupejch lidí, co? nebo jo?
zříkáte se s určitym záměrem vědomě jistejch vlastností řekněme standardních vývojek, případně je různě kombinujete a nebo je to takový to český samo-domo šetřílkovský bastlení? - von belar je taky dobrej, fomácký papíry sou skoro světový a gédeelka to všechno jistí ... ?
nic ve zlym jenom mě zajmaj ty pravý důvody
#40
Publikováno 7 duben 2007 - 01:03:05
Řekl bych, že asi u toho gédéelka budou větší rozdíly mezi koncentráty z různých výrobních várek, což může někomu vadit, ale mě to zrovna připadá dost málo kritický. Ve Fomě naštěstí zatím nevědí, že je to tak dobrý, jinak by to už asi prodávali v pětinových flaštičkách za stejnou cenu.
Jinak tvé poznámce o Rodinalu moc nerozumím. Rodinal je vývojka s celou řadou vynikajících vlastností. Pružná kontrola gradace a nejrůznějších úprav volání, velmi ostré podání zrna, trvanlivost koncentrátu, nízká cena, snadné blbovzdorné zacházení, dostupnost výchozích volacích časů pro většinu filmů atd. Nevím o žádné vývojce, která by měla všechny tyto vlastnosti a ještě by v nečem byla lepší.
A k těm Fomáckým papírům - po tom co zkrachovala AGFA jsem vyzkoušel všechny na našem trhu dostupné multigradační baryty (tehdy jsem ještě máchal v Ilfordu MG) - Forte, Foma, Ilford, Kentmere. Vybral jsem si Kentmere a Fomu. Dneska už bych volil pouze Fomu. Ano, je světová, ono se ostatně stačí podívat na zahraniční fotografické servery.
P.S. - Abych nebyl považován za českého samo-domo bastlíře, tak objektiv nemám Belar ale El-Nikkor
#41
Publikováno 7 duben 2007 - 07:53:50
s fomáckejma papírama mam trochu problém. ale je muj a pokud třeba právě gédéelka řeší to, že se mi zdá, že jejich černý do černosti trochu chybí, tak je všechno jasný ...
#42
Publikováno 7 duben 2007 - 13:34:46
Asi opouštím kupovaný pozitivní vývojky, bud míchat. Jinak s GD-L to byla láska na první pohled, když jsem vyndal papíry s takovou brilantní černou, jaksný kontrastní i na obličejích, prostě paráda.
#43
Publikováno 8 duben 2007 - 18:10:16
#44
Publikováno 8 duben 2007 - 19:13:56
#45
Publikováno 12 duben 2007 - 08:07:53
#47
Publikováno 21 duben 2007 - 23:29:19
- roztok na 1 litr bez doplnění čerstvou vývojkou
ukládám k další práci
#48
Publikováno 4 červen 2007 - 22:32:28
další více než měsíc, -průběžné práce +-po deseti dnech zvětšování, cca 4-5 papírů 30x40 per seance. vývojka zabarvením připomíná přerušovač ilfostop , ale frčí jak ďas, černá je černá, bílá je bílápo cca 2 měsicich v lednici, při klasickém ředění, po cca 1 m2 z první várky práce, nyní po cca dalším 1 m2 pracuje amaloco am 2002 bromax extra normálně, tj. velmi "dravě" jak jednou poznamenal pentaxista,
- roztok na 1 litr bez doplnění čerstvou vývojkou
ukládám k další práci
je to vůbec normální? - není v tom nějaká kulišárna?
#49
Publikováno 5 červen 2007 - 07:58:26
#50
Publikováno 29 duben 2009 - 22:30:31
jedná se mi o to že jsem teď v procesu kdy pletu chyby - můžu si myslet že je to tím a tím a ono je to něčím jiným.
měsíc a půl namíchaná, skladovaná v hnědé skleněné láhvi v komoře, protáhl jsem tím asi 3/4 metru čtverečního barytu.
je už mrtvá? jak poznám že je mrtvá? to že mi pomalu leze a že je to šedé jsem přisuzoval tomu že je to baryt a že jsem ho špatně nasvítil. kolik je tak orientační čas pro 13x18 fomabrom? nechal jsem to tam čvachtat asi 5min
jinak v jediném datasheetu k téhle vývojce jsem našel že litrovka vydrží na 450listů 20x25cm a mě tudíž vychází že moje namíchaná 1,5litrová flaška by měla zvládnout skoro 3a půl metru čtverečního barytu - není to nějak moc? nebo jsem to špatně spočítal? může to nějak moc ovlivnit to že koncentrát byl asi rok otevřený a byl ho tam jenom půlka?
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních