Vyvolání filmu ve dvou vývojkách
#1 Anonymous
Publikováno 5 duben 2007 - 09:54:35
Předpokládám, že jsou tu tací, co již viděli na FA fotky od NIPa. Poslední doubou sice nemá moc čas, ale žije.
Před nějakým delším časem mi říkal, že vyvolává filmy ve dvou vývojkách- prostě během vyvolávání vylije jednu vývojku a nalije druhou. Existuje někde článek, návod nebo něco takového (třeba i od pana Tomáška nebo tak)? Docela by mě to zajímalo. Chtěl bych vědět, jake se upravuje čas působení jednolivých vývojek, jaké vývojky se dají kobinovat (Rodinal, ID-11, astrální vodičky...) a v jakém pořadí se nasazují.
Dík.
#2
Publikováno 5 duben 2007 - 10:08:14
#3 Anonymous
Publikováno 5 duben 2007 - 12:38:51
Mám pocit, že by mi vyvhovoval postup s nějakýma konfekčníma vývojkama...
#4
Publikováno 5 duben 2007 - 13:30:49
#5 Anonymous
Publikováno 5 duben 2007 - 13:39:03
Ty odkazy vypadají jako dvoulázňové vývojky. Samozřejmě nevím, co nip říkal, ale z georgova příspěvku jsem pochopil, že jde spíš o použití dvou různých vývojek při volání jednoho filmu. Nicméně přiznám se bez mučení, že o něčem takovém jsem se prvně dozvěděl právě z jeho dotazu
Přiznám se, že sem ty anglicky psané články ještě něluštil, takže nevím.
Ale každopádně jsi mě pochopil dobře- dvě vývojky na jedno vyvolávání. NIP se o tom zmínil dřív a dneska sem to z něho skuil lovit.
Říkal, že jejich vedoucí ve fotokroužku před dvaceti rokama si dokce obě dvě vývojky míchal sám a že on sám by si to takhle nenamíchal. Takže používá konfekční vývojky. Prý tak negativ dostane novej rozměr.
No a jestli bude mít čas, tak mi to skusí napsat, jak to provádí. A jestli se tak opravdu stane a bude to použitelné, požádám ho o autorský souhlas s uveřejněním článku zde. Ty by mohlo stát za to, ne???
#6
Publikováno 5 duben 2007 - 13:59:02
#7
Publikováno 29 květen 2016 - 18:47:55
Analogie: dříve se PAPÍRY zcela běžně volaly ve dvou vývojkách - tvrdé a měkké. Hezkým příkladem jsou fotografie pana dr. Jandy v knize Prales Mionší. Jeho syn nám říkal, že dr. Janda postupoval tak, že nejdříve volal ve tvrdé vývojce (do objevení prvních zřetelných stop obrazu) a poté nechal fotografii "dojet" ve vývojce měkké.
Zkoušel jsem to na FILMECH, ale nijak vědeckým způsobem. Výsledky byly velmi pěkné - nicméně si myslím, že to byla spíše náhoda. Pokud bych se o něco takového pokoušel dnes a chtěl bych, aby to nebylo "z luftu brané", postupoval bych asi tak, že bych nafotografoval jeden film bracketingem a jednotlivé kusy bych vyvolal nejdříve ve vývojce tvrdé (řekněme 1/3-1/2 "normálního volacího času), vybral proužek, kde se začíná objevovat kresba ve stínech a další proužek bych vyvolal stejně ve tvrdé vývojce a poté přenesl do měkké a tam jej nechal "dojet". Jak dlouho - to si netroufám odhadnout, ale začal bych asi na 1/2 "normální" volací doby pro měkkou vývojku.
Asi bych postupoval tak, že bych nejprve volal v Rodinalu 1+25 nebo možná lépe 1+10 (jako tvrdé) a pak bych namíchal weichentvickler (nebo jinou měkkou vývojku). Otázka je, zda oplachovat mezi vývojkami - já bych to asi udělal, protože Rodinal je velmi alkalický.
#8
Publikováno 31 květen 2016 - 18:57:59
No jo, jenže mi přijde, že u pozitivu měkká vývojka vyvolá středy a světla a tvrdá přitvrdí stíny.
Kdežto u negativu by to mělo mít opačný efekt: Stíny a středy by byly slité a světla kontrastní. Proto se to asi nepoužívá.
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních