AGFA MCC - šedivka
#1
Publikováno 29 duben 2007 - 16:33:05
různejch zbytků těhlech jinak kdysi vynikajících papírů bejvá sem tam k mání ještě celkem dost, případně máte taky něco schovanýho doma a možná byste mohli bejt stejně nepříjemně překvapený jako já včera. psal vo tom, tušimže už i vašek nebo někdo další:
přes dodržení veškerejch nutnejch technologickejch postupů a dokonce i náležitym přitvrzení, sem u svýho zas ne až tak archivního papíru nebyl schopnej včera dostat pořádnou černou. ten výsledek je docela dost ubohej, dokonce tak, že je mi líto na tohle plácat extra max t50 vod amaloka a radši si dojedu do prahy pro ilfordy ...
když je to na tu výstavu, že jo
#2
Publikováno 29 duben 2007 - 17:09:13
#3
Publikováno 30 duben 2007 - 22:42:50
#4
Publikováno 30 duben 2007 - 23:03:26
#5
Publikováno 1 květen 2007 - 08:27:15
jo, přijde mi fakt ušlechtilej - povrchem, gramáží, černou ... všim. byl to muj první barytovej ilford a a na něm mně došlo, že nějakej ten rozdíl kromě ceny, voproti fomě přece jenom asi bude
#6
Publikováno 1 květen 2007 - 09:50:22
Jinak ale ty Galerie chci nekdy zkusit, denzita černý D2,5 zní démonicky.
#7
Publikováno 1 květen 2007 - 10:07:16
#8
Publikováno 6 květen 2007 - 07:45:23
Mamiak: Pod ne až tak archivního papíru si mám představit zhruba o kolik prošlé?
#9
Publikováno 7 květen 2007 - 21:57:57
#10
Publikováno 8 květen 2007 - 21:51:50
#11
Publikováno 8 květen 2007 - 22:33:28
#12
Publikováno 15 říjen 2012 - 17:32:35
#14
Publikováno 15 říjen 2012 - 18:38:54
před cca 1-2 lety jsem taky přišel k haldě papírů, na něco fungovala podchlazená "Lukášova" vývojka s hromadou benzotriazolu a dvě jiné podle starých receptur, na něco tyhle vůbec nezabraly, až kyselá amidolová vývojka - zkoušel jsem 2 verze se střídavými úspěchy, něco bylo v háji úplně (35 let staré Neobromy - chloro-bromo-stříbrné papíry).
dodatečné máchání neexistuje, v podstatě jde o to, aby se vyvolal rapidně jen hodně nakrmený obraz tak rychle, aby se nezatáhl celý a nevyvolal se závoj stářím způsobený, hlavně ve světlech. Většinou okraje papírů jsou závojem dotčeny víc, na těchto formátech se dají obětovat a využít méně závojujícího středu papírů - pokud to tak je i ve tvém případě.
kdybys to přeci jen chtěl vyhodit do kontejneru, pokud to není daleko, ozvi se... a jestli chceš zkusit ještě jednu šanci a budeš nějakou vodičku potřebovat, ozvi se taky. (Praha)
#15
Publikováno 15 říjen 2012 - 18:55:17
#16
Publikováno 15 říjen 2012 - 19:25:59
to jirin_ol:
No pokud by to neobtezovalo a byl bys ochotnej mi namichat njakou davku tyhle zazracny ozivujici vyvojky, budu moc rad. Samo ze zaplatim. Do Prahy jezdim, mam to kousek...
#17
Publikováno 15 říjen 2012 - 19:54:33
#18
Publikováno 15 říjen 2012 - 20:07:32
#19
Publikováno 15 říjen 2012 - 20:12:10
#20 Snek
Publikováno 16 říjen 2012 - 10:25:58
Tak se tedy ptam mistnich mistru temnokomorniku, da se s tim neco delat? .......A nebo to mam hodit do kontejneru na papir? Diky...
B je spravne. Da se s tim delat to, ze to vyhodis, neztracel bych cas.
#21 Snek
Publikováno 16 říjen 2012 - 10:42:27
Papír exponovat "na maximální černou", to že se ti zatáhnou / zešednou světla ignorovat.
Namíchat farmerův zeslabovač dle některého z receptů na internetu či v literatuře. Ponořit, pohybovat, hlídat šedou - ta se ti začne odbělovat. Vyndat chvíli před tím, než se ti to zdá dobré, opláchnout, ustálit.
V případě, že to zkazíš, namíchat bělič (tři čtvrtě litru vody, lžička ferrikyanidu, trocha kyseliny chlorovodíkové, kterou koupíš jako čistící prostředek v drogerii), fotku úplně vybělit, a znovu vyvolat, třeba v nějaké ostřejší vývojce, u takovýchto papírů bych se nebál třeba ani lith vývojky.
Pokud se to nepovede, opět odbělit a znovu vyvolat, a tak pokračovat dál a dál, až dosáhneš kýženého výsledku.
#22
Publikováno 16 říjen 2012 - 12:56:50
#23
Publikováno 20 duben 2016 - 10:19:32
zapojím se též.
o víkendu jsem otevřel balík 25 listů RC papíru Adox MCP312 50x60, které jsem před cca 5-6 lety od kohosi koupil jako prošlé, ale fungující.
a nazvětšoval na to.
Na denním i v žárovkovém světle a v porovnání se stejnými snímky zvětšenými před lety na kvalitní papír byl jasně vidět rozdíl, bílá bílou na těch prošlých adox papírech není, jasy zatažené, střední tóny a kontrast v nich nic moc, celkově poněkud ponuré.
Už před časem jsem uvažoval o lokálním zesvětlování tam, kde vykrývání nemá cenu, bylo by příliš pracné a výsledek by té práci nemusel odpovídat, takže jsem si namíchal farmerův zeslabovač pro papíry (s bromidem draselným a thiosíranem v jedné lázni), trochu v základní koncentrací jsem použil na lokální zesvětlení v kresbě obrazu (vatou na špejli, měkkým štětečkem a oplachem čůrkem tekoucí vody) a v míse v hodně naředěném zeslabovači (1+4) nakonec pár minut vypral celý papír, jakmile byla patrná změna, zesvětlení ve velkých plochách světel, ven, pořádný oplach čistou vodou a na 5 minut do ustalovače.
Výsledek je přesně takový, jakého jsem chtěl dosáhnout, výrazné projasnění jasů, kresba v nich se zvýraznila moc pěkně, celkové zlepšení kontrastu v celé škále šedí, černá přitom černou zůstala, obraz je podstatně lepší (akorát bude víc práce s retušováním, neb vylezly i miniaturní vady negativu - sem tam ďubky a chloupky prachu zalistované za za dlouhá léta v emulzi filmu). Naštěstí mi ještě retušovací pera (sada "spotpen" z US v 10 odstínech šedé) fungují, tak to bude hračka.
Potvrzuji tedy slova Šnekova, že farmerovým zeslabovačem se obraz na prošlém, závojujícím papíru zachránit dá i tehdy, kdy i přes použití vývojky s benztriazolem (Burki and Jenny cold tone developer, Ilford ID-62, nebo metolové vývojky pro staré papíry a dokonce i kyselé amidolové vývojky papír závojuje, a to s dobrým výsledkem (pro mě až překvapivě).
pozn.
použil jsem zeslabovač připravený dle zveřejněného receptu:
Farmer’s Reducer for Prints
Stock Solution A:
Water . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 250.0 ml
Potassium ferricyanide . . . . . . . . . . . . . 64.0 g
Potassium bromide . . . . . . . . . . . . . . . . . 30.0 g
Stock Solution B:
Water . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 500.0 ml
Sodium thiosulfate . . . . . . . . . . . . . . . . 120.0 g
For use normal use, mix 1/4 ounce (7.5 ml) of solution A with 6 ounces (180 ml) of solution B and add water to make 16 ounces or 500 ml. This solution works quickly, so reduction must be carefully monitored. For a slower reducing action, increase the amount of water or reduce the amount of Solution A.
Z pochopitelných důvodů se mi nechtělo spotřebovat tak velké množství č.krevní soli na zásobní roztok, tak jsem si to přepočítal na okamžitou přípravu 1l pracovního roztoku:
červená krevní sůl (ferrikyanid draselný) 3,84g
bromid draselný 1,8g
thiosíran sodný (krystalický) 86,4 g
Při lokálním zesvětlování jsem použil trochu (cca půldeci) pracovního roztoku bez dalšího ředění, v okamžiku počátku viditelného zesvětlování ošetřeného místa jsem toto oplachoval tekoucí vodou, následně přenesl celý papír do koupele pro snížení závoje v ředění 1+3, (celkem 4 litry lázně).
Životnost pracovní lázně je údajně velmi krátká, proto jsem dlouhé pauzy nedělal, byl jsem s 9 papíry formátu 42x60cm hotov celkem i s následným ustalováním, důkladným praním a pověšením na šňůry hotov za necelé 3 hodiny a pokles aktivity zeslabovače jsem nezaznamenal.
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních