Přejít na obsah


Fotka

AGFA MCC - šedivka


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
22 odpovědí na toto téma

#1 Mamiak

Mamiak

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 4 416 příspěvků(y)
Reputace: 258

Publikováno 29 duben 2007 - 16:33:05

možná jenom upozornění: :lol:
různejch zbytků těhlech jinak kdysi vynikajících papírů bejvá sem tam k mání ještě celkem dost, případně máte taky něco schovanýho doma a možná byste mohli bejt stejně nepříjemně překvapený jako já včera. psal vo tom, tušimže už i vašek nebo někdo další:

přes dodržení veškerejch nutnejch technologickejch postupů a dokonce i náležitym přitvrzení, sem u svýho zas ne až tak archivního papíru nebyl schopnej včera dostat pořádnou černou. ten výsledek je docela dost ubohej, dokonce tak, že je mi líto na tohle plácat extra max t50 vod amaloka a radši si dojedu do prahy pro ilfordy ... :D

když je to na tu výstavu, že jo :lol:
  • 1

#2 Goro

Goro

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 800 příspěvků(y)
  • LocationHradec Králové
Reputace: 11

Publikováno 29 duben 2007 - 17:09:13

to jsem moc rád že mě vábení laciného výprodeje nenadchlo, Předsedovi Agfy jsou taky už jen na pokusy typu struktáž....
  • 0

#3 Mamiak

Mamiak

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 4 416 příspěvků(y)
Reputace: 258

Publikováno 30 duben 2007 - 22:42:50

tak ilfordy mgfb warmtony 50x60 sou už doma. vždycky sem si myslel, že galerie je absolutně nejdražší a ... neni :lol: . ale materiál je to nádhernej, kdysi sem ho zkusil z výprodeje vpodstatě náhodou a vod tý doby sem na něm tak trochu závislej. podložku to má klasicky double weight a je to papír z kategorie, co si ho člověk užívá, už když po něm ve tmě komory jezdí prstama :D
  • 1

#4 Eda

Eda

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 027 příspěvků(y)
Reputace: 18

Publikováno 30 duben 2007 - 23:03:26

Mám taky z výprodeje balíček 20x25, ale ještě jsem to neotevřela...takže říkáš, že se mám na co těšit :lol:
  • 0

#5 Mamiak

Mamiak

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 4 416 příspěvků(y)
Reputace: 258

Publikováno 1 květen 2007 - 08:27:15

á, tak tos byla ty? :lol: vracel jsem se, jak to u škody v týhle velikosti vyprodávali ještě pro zbytek a chvíli přede mnou to někdo koupil :lol:

jo, přijde mi fakt ušlechtilej - povrchem, gramáží, černou ... všim. byl to muj první barytovej ilford a a na něm mně došlo, že nějakej ten rozdíl kromě ceny, voproti fomě přece jenom asi bude :D
  • 1

#6 abs

abs

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 370 příspěvků(y)
Reputace: 4

Publikováno 1 květen 2007 - 09:50:22

Zvláštní, mě ty papíry po tonální stránce zas tak nezaujaly. A hloubku černý taky mají vcelku normální, jak podle mých zkušeností tak podle datasheetu. Ale pravda, papír je to kvalitní - když vidím jak baryt dopadne, když se na něj jen kýchne, tak si říkám, že ty extra ochranné vrstvy na Ilfordech mají cenu.

Jinak ale ty Galerie chci nekdy zkusit, denzita černý D2,5 zní démonicky.
  • 0

#7 Luda76

Luda76

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 268 příspěvků(y)
Reputace: 3

Publikováno 1 květen 2007 - 10:07:16

vcera sem tak procital fotoreceptar a nasel sem zajimavou vec. Pro stary, sednouci papiry Kulhanek doporucuje zvisit obsah alkalie ( uhlicitanu sodneho ) a vyvolavat pri nizkych teplotach 10-15C...
  • 0

#8 Ondrej1

Ondrej1

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 315 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 6 květen 2007 - 07:45:23

Kdysi někdo na APUGu nebo na photo.net dělal exaktní testy, nechal papíry snad deset let odležet, jak při pokojové teplotě, tak v mrazničce a pak je zpracoval a měřil densitometrem, fakt to bylo kolosální dílo. A MCC dopadly nejhůř :wink: , po deseti letech v mrazničce nepoužitelné.

Mamiak: Pod ne až tak archivního papíru si mám představit zhruba o kolik prošlé?
  • 0

#9 Mamiak

Mamiak

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 4 416 příspěvků(y)
Reputace: 258

Publikováno 7 květen 2007 - 21:57:57

no u mně doma ležely tak dva, tři roky. jak dlouho u škody nevim. třeba s takovejma fomatonama sem dělal i po sedmi letech a naprosto bez známek stárnutí... :lol:
  • 1

#10 Mamiak

Mamiak

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 4 416 příspěvků(y)
Reputace: 258

Publikováno 8 květen 2007 - 21:51:50

tak sem dneska ten vobrázek předělal na barytovej ilford wármtón - nádhera
  • 1

#11 Predseda

Predseda

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 422 příspěvků(y)
Reputace: 6

Publikováno 8 květen 2007 - 22:33:28

Já na Agfy MCP i MCC dělal velmi rád a vytočilo mě, když je nějakej chuligánskej tunelář zlikvidoval. Pak jsem si ale předloni koupil nějakej doprodej a když jsem na ně dělal vloni v létě, už byly šedivý až hanba...fakt to dlouho nevydrží :lol:
  • 0

#12 grafix

grafix

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 6 příspěvků(y)
  • LocationNymburk
Reputace: 34

Publikováno 15 říjen 2012 - 17:32:35

Trochu ozivim tohle vlakno, hledal jsem ale nenasel (mozna spatne hledam) jak na stare papiry. Skoro po 10letech jsem znovu udelal fotokomoru, vytahl vsechen vercajk a narazil jsem i na stare Agfy MCP. Mel jsem za to, ze jsem je vyhodil. Kazdopadne jsem vybalil priblizne 100ks 18x24, 50ks 24x30 a 10ks 30x40. Zkusil jsem nazvetsovat nejake fotky a je to desne sedy. Na novej papir naprosto bez problemu. Udelal jsem i zkousku neosviceneho papiru a je to jasny...SEDAK jaxfina. Tak se tedy ptam mistnich mistru temnokomorniku, da se s tim neco delat? Nejaka konkretni vyvojka na zavoj, nebo prisada, nebo dodatecne machani v necem? V tomhle jsem fakt lama, pouzivam jen hotove vyvojky. A nebo to mam hodit do kontejneru na papir? Diky...
  • 0

#13 otik

otik

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 300 příspěvků(y)
Reputace: 129

Publikováno 15 říjen 2012 - 18:12:20

naskenoval jsem Ti postup z Receptáře, je ale nutné na to doma mít chemii.
Přiložený soubor  01.jpg   94,51K   31 Počet staženíPřiložený soubor  02.jpg   70,3K   38 Počet staženíPřiložený soubor  03.jpg   17,75K   28 Počet stažení
  • 0

#14 jirin_ol

jirin_ol

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 785 příspěvků(y)
  • LocationSrdce Sedlecké plošiny
Reputace: 1 281

Publikováno 15 říjen 2012 - 18:38:54

tohle množství papírů možná stojí za to, zkusit na ně spec. vývojky pro vyvolávání přestárlých a závojujících papírů - někde už v jednom vlákně se to dost podrobně řešilo, hledej.
před cca 1-2 lety jsem taky přišel k haldě papírů, na něco fungovala podchlazená "Lukášova" vývojka s hromadou benzotriazolu a dvě jiné podle starých receptur, na něco tyhle vůbec nezabraly, až kyselá amidolová vývojka - zkoušel jsem 2 verze se střídavými úspěchy, něco bylo v háji úplně (35 let staré Neobromy - chloro-bromo-stříbrné papíry).
dodatečné máchání neexistuje, v podstatě jde o to, aby se vyvolal rapidně jen hodně nakrmený obraz tak rychle, aby se nezatáhl celý a nevyvolal se závoj stářím způsobený, hlavně ve světlech. Většinou okraje papírů jsou závojem dotčeny víc, na těchto formátech se dají obětovat a využít méně závojujícího středu papírů - pokud to tak je i ve tvém případě.
kdybys to přeci jen chtěl vyhodit do kontejneru, pokud to není daleko, ozvi se... a jestli chceš zkusit ještě jednu šanci a budeš nějakou vodičku potřebovat, ozvi se taky. (Praha)
  • 0

#15 resolut

resolut

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 971 příspěvků(y)
Reputace: 404

Publikováno 15 říjen 2012 - 18:55:17

Regenerace papírů manganistanem (Koblic) .. taky už to tu někde bylo, nechce se mi to celé z knihy opisovat..Funguje prý nejen na staré papíry, ale dokonce na osvícené (!)..Pokud by to nebylo k nalezení, ofotím..
  • 0

#16 grafix

grafix

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 6 příspěvků(y)
  • LocationNymburk
Reputace: 34

Publikováno 15 říjen 2012 - 19:25:59

Diky za odpovedi panove :), recept na vyvojku co naskenoval "otik" (diky) jsem nasel ve vlaknu "Vývojky pro staré a závojující materiály" i ten manganistan jsem nekde zahlid, ale tohle je pro me Spanelsko, tak daleko jsem se jeste nedostal a chemii na to doma samozrejme nemam :(


to jirin_ol:
No pokud by to neobtezovalo a byl bys ochotnej mi namichat njakou davku tyhle zazracny ozivujici vyvojky, budu moc rad. Samo ze zaplatim. Do Prahy jezdim, mam to kousek...
  • 0

#17 jirin_ol

jirin_ol

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 785 příspěvků(y)
  • LocationSrdce Sedlecké plošiny
Reputace: 1 281

Publikováno 15 říjen 2012 - 19:54:33

žádná "zazracna ozivujici vyvojka" se nekoná, takovou kdybych znal, byl bych spokojen.
  • 0

#18 MrB14ck

MrB14ck

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 570 příspěvků(y)
  • LocationChotěšov (PJ)
Reputace: 119

Publikováno 15 říjen 2012 - 20:07:32

ale pomáhá to dost: to zas né že ne - úspěšně jsem tím volal neobromy expirované někdy v 80. letech a na náhledy to bylo super - na zvětšeniny bych to asi nepoužil protože víc než polovina papírů už vykazovala vady ale pomohlo to opravdu hodně...
  • 0

#19 grafix

grafix

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 6 příspěvků(y)
  • LocationNymburk
Reputace: 34

Publikováno 15 říjen 2012 - 20:12:10

Na nahledy, na nic jinyho ty papiry pouzit nehodlam. Chci jen, aby to bylo koukatelny.
  • 0

#20 Snek

Snek
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 16 říjen 2012 - 10:25:58

Tak se tedy ptam mistnich mistru temnokomorniku, da se s tim neco delat? .......A nebo to mam hodit do kontejneru na papir? Diky...


B je spravne. Da se s tim delat to, ze to vyhodis, neztracel bych cas.
  • 0

#21 Snek

Snek
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 16 říjen 2012 - 10:42:27

pokud by sis přesto chtěl hrát. Ostřejší vývojku. Třeba Bromophen, ředěný 1+2. Trochu benzotriazolu. Na špičku nože. Trochu KBR. Lžičku třeba.

Papír exponovat "na maximální černou", to že se ti zatáhnou / zešednou světla ignorovat.

Namíchat farmerův zeslabovač dle některého z receptů na internetu či v literatuře. Ponořit, pohybovat, hlídat šedou - ta se ti začne odbělovat. Vyndat chvíli před tím, než se ti to zdá dobré, opláchnout, ustálit.

V případě, že to zkazíš, namíchat bělič (tři čtvrtě litru vody, lžička ferrikyanidu, trocha kyseliny chlorovodíkové, kterou koupíš jako čistící prostředek v drogerii), fotku úplně vybělit, a znovu vyvolat, třeba v nějaké ostřejší vývojce, u takovýchto papírů bych se nebál třeba ani lith vývojky.

Pokud se to nepovede, opět odbělit a znovu vyvolat, a tak pokračovat dál a dál, až dosáhneš kýženého výsledku.
  • 0

#22 Lukas_87

Lukas_87

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 730 příspěvků(y)
  • LocationLondyn, UK
Reputace: 54

Publikováno 16 říjen 2012 - 12:56:50

já uspokojivě používal starý kodaky polymax rc ve vývojce pro prošlý papíry (dle Koblice, receot tu je v odkazu někde schovanej). bylo to míň kontrastní a dělal jsem na to měkčí zvětšeniny, který jsem pak skenoval. na to se to hodilo dokonale, protože je velice těžký až nemožný naskenovat hezkou, šťavnatou zvětšeninu (většinou pak chyběj tuny detailů ve stínech). závoj byl minimální a šel omezit přídavkem fosforečnanu.
  • 0

#23 jirin_ol

jirin_ol

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 785 příspěvků(y)
  • LocationSrdce Sedlecké plošiny
Reputace: 1 281

Publikováno 20 duben 2016 - 10:19:32

zapojím se též.

o víkendu jsem  otevřel  balík  25 listů  RC papíru  Adox  MCP312 50x60,   které jsem  před  cca  5-6 lety  od kohosi  koupil jako prošlé, ale  fungující.  

a nazvětšoval na to. 

Na denním i v žárovkovém světle  a  v porovnání se  stejnými snímky  zvětšenými před  lety na  kvalitní papír  byl jasně  vidět  rozdíl,   bílá  bílou na  těch prošlých adox papírech není,  jasy  zatažené,   střední tóny  a kontrast  v nich  nic moc,  celkově  poněkud  ponuré.  

Už  před  časem jsem  uvažoval o lokálním zesvětlování  tam,  kde  vykrývání  nemá  cenu,  bylo by příliš  pracné  a  výsledek  by té práci nemusel  odpovídat,  takže jsem si  namíchal  farmerův  zeslabovač  pro papíry  (s  bromidem  draselným a  thiosíranem v jedné lázni),  trochu v základní koncentrací jsem použil  na  lokální  zesvětlení v kresbě obrazu  (vatou na  špejli,  měkkým štětečkem a  oplachem  čůrkem tekoucí vody) a  v míse  v hodně naředěném  zeslabovači (1+4) nakonec  pár minut  vypral  celý  papír,  jakmile   byla  patrná změna, zesvětlení  ve velkých plochách světel,  ven,   pořádný oplach čistou vodou  a  na 5 minut  do ustalovače.   

Výsledek je  přesně  takový,  jakého jsem  chtěl  dosáhnout,   výrazné projasnění  jasů, kresba v nich se zvýraznila moc pěkně, celkové zlepšení kontrastu v celé škále  šedí,  černá přitom černou zůstala,  obraz je podstatně  lepší  (akorát  bude  víc  práce  s retušováním,  neb  vylezly  i  miniaturní vady negativu -  sem tam ďubky a chloupky prachu zalistované za za dlouhá léta v emulzi filmu).    Naštěstí  mi ještě  retušovací pera  (sada  "spotpen" z US  v  10 odstínech šedé)  fungují,  tak  to  bude hračka. 

Potvrzuji  tedy  slova Šnekova,  že  farmerovým zeslabovačem se  obraz na  prošlém,  závojujícím  papíru zachránit  dá i  tehdy,  kdy i přes použití vývojky s  benztriazolem (Burki and Jenny cold tone  developer,   Ilford ID-62,  nebo  metolové vývojky pro staré papíry  a dokonce  i  kyselé amidolové vývojky papír závojuje,  a  to  s dobrým výsledkem (pro mě až překvapivě). 

 

pozn.   

použil jsem  zeslabovač  připravený dle zveřejněného receptu:

Farmer’s Reducer for Prints

Stock Solution A:
Water . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 250.0 ml

Potassium ferricyanide . . . . . . . . . . . . . 64.0 g
Potassium bromide . . . . . . . . . . . . . . . . . 30.0 g

Stock Solution B:
Water . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 500.0 ml

Sodium thiosulfate . . . . . . . . . . . . . . . . 120.0 g

For use normal use, mix 1/4 ounce (7.5 ml) of solution A with 6 ounces (180 ml) of solution B and add water to make 16 ounces or 500 ml. This solution works quickly, so reduction must be carefully monitored. For a slower reducing action, increase the amount of water or reduce the amount of Solution A.

 

Z pochopitelných důvodů  se  mi  nechtělo  spotřebovat  tak  velké  množství  č.krevní soli na zásobní roztok,  tak jsem si to přepočítal na  okamžitou přípravu  1l   pracovního roztoku:

 

červená krevní sůl (ferrikyanid draselný)   3,84g

bromid draselný  1,8g

thiosíran sodný (krystalický)  86,4 g

 

Při lokálním zesvětlování jsem použil trochu (cca půldeci) pracovního roztoku bez dalšího ředění, v okamžiku  počátku viditelného  zesvětlování ošetřeného místa jsem toto oplachoval tekoucí vodou, následně přenesl celý papír do koupele pro  snížení závoje  v ředění  1+3, (celkem 4 litry lázně).

 

Životnost  pracovní lázně je  údajně velmi krátká, proto jsem dlouhé pauzy nedělal,   byl jsem  s  9 papíry  formátu 42x60cm  hotov  celkem  i  s  následným ustalováním,  důkladným praním a pověšením na šňůry  hotov  za  necelé 3 hodiny  a   pokles  aktivity zeslabovače jsem nezaznamenal.  


  • 5




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních