Diak a korekce
Started By
m-i-ch-a-l
, 5-čen 07 23:34:20
9 odpovědí na toto téma
#1
Publikováno 5 červen 2007 - 23:34:20
Ahoj.
Jen mne tak napadlo.
O vikendu jsem vyfotil dva filmy (ja vim, malo ). Velvii a Provii. Jen tak na zkousku. Zatim nevim, kde to tady necham udelat (v blizkosti zadnej minilab nemam), takze to mozna necham na doma:-) Takze vysledek zase prekvapko...stejne jako u dalsich filmu:-)))
Co mne zaujalo.... Od te doby, co mam Nikona F3HP, jsem nesahl na korekce:-) Je to dane asi i tim, ze je to na tomto fotaku trosku nesikovne:-)
Tak se ptam...to uz jsem tak spatnej a linej fotograf???
Nejak na ty korekce nemyslim:-) Vzpomenu si na ne az na snehu, ale jindy ne:-)
Jak jste na tom vy?
Sakra, mam se nad sebou zamyslet???
Dik
Jen mne tak napadlo.
O vikendu jsem vyfotil dva filmy (ja vim, malo ). Velvii a Provii. Jen tak na zkousku. Zatim nevim, kde to tady necham udelat (v blizkosti zadnej minilab nemam), takze to mozna necham na doma:-) Takze vysledek zase prekvapko...stejne jako u dalsich filmu:-)))
Co mne zaujalo.... Od te doby, co mam Nikona F3HP, jsem nesahl na korekce:-) Je to dane asi i tim, ze je to na tomto fotaku trosku nesikovne:-)
Tak se ptam...to uz jsem tak spatnej a linej fotograf???
Nejak na ty korekce nemyslim:-) Vzpomenu si na ne az na snehu, ale jindy ne:-)
Jak jste na tom vy?
Sakra, mam se nad sebou zamyslet???
Dik
#2
Publikováno 6 červen 2007 - 08:40:51
Já korekce používám naprosto minimálně. Systematicky vlastně jen s bleskem, protože kombinace Nikon F90X + Metz MZ-3 vede v řadě případů k podexpozici. S odrazem blesku o strop je to -2/3 až –1 EV, při přímém záblesku 0 až –2/3 EV (záleží na okolnostech a také na typu filmu).
Pokud fotím na diák, tak je to zpravidla architektura/krajina – tedy statické scény. Obvykle fotím s manuálním nastavením („M“ režim). Nejprve si scénu proměřím s různými režimy expozimetru (matrix/bodově/někdy i středově), poté si v hlavě přeberu, proč mi to ukazuje to co ukazuje a nakonec ručně nastavím expozici. Občas se sice zmýlím, ale není to ani zdaleka tak často a v takové míře jako kdysi dávno s Praktikou (to byl odpad bohužel podstatně větší). Různé expozimetry F90X prostě poskytují dostatek informací pro poměrně dobré posouzení expozičních poměrů scény.
S F3HP je to složitější. Má jen polobodové/polostředové měření (20/80). Nicméně s trochou praxe to umožňuje dost přesné měření. „A“ režim používám zřídkakdy, takže potřeba korekcí je dost malá.
Pokud jde o reportáž na ČB materiál, tak se expozicí až tak nezabývám.
Takže sečteno a podtrženo: nastavení korekcí přímo na fotoaparátu používám minimálně.
Pokud fotím na diák, tak je to zpravidla architektura/krajina – tedy statické scény. Obvykle fotím s manuálním nastavením („M“ režim). Nejprve si scénu proměřím s různými režimy expozimetru (matrix/bodově/někdy i středově), poté si v hlavě přeberu, proč mi to ukazuje to co ukazuje a nakonec ručně nastavím expozici. Občas se sice zmýlím, ale není to ani zdaleka tak často a v takové míře jako kdysi dávno s Praktikou (to byl odpad bohužel podstatně větší). Různé expozimetry F90X prostě poskytují dostatek informací pro poměrně dobré posouzení expozičních poměrů scény.
S F3HP je to složitější. Má jen polobodové/polostředové měření (20/80). Nicméně s trochou praxe to umožňuje dost přesné měření. „A“ režim používám zřídkakdy, takže potřeba korekcí je dost malá.
Pokud jde o reportáž na ČB materiál, tak se expozicí až tak nezabývám.
Takže sečteno a podtrženo: nastavení korekcí přímo na fotoaparátu používám minimálně.
#3 Anonymous
Publikováno 6 červen 2007 - 08:54:47
Ahoj,
jak pise fabius take korekce nepouzivam, na mamce az na vyjimky nastvuju vse manualne a merim externim expozimetrem. U VF to je predem jasne.
Vzdy promeruji scenu bodakem a pak si z toho dle vlastniho uvazeni nastavim expozici. Pomerne dost casto pouzivam kodakovo pravidlo sunny a ac je to skoro k neuvereni fotky od more dovolenky atd (jinde na diak nefotim) vychazi podle kodaka velmi dobre
jak pise fabius take korekce nepouzivam, na mamce az na vyjimky nastvuju vse manualne a merim externim expozimetrem. U VF to je predem jasne.
Vzdy promeruji scenu bodakem a pak si z toho dle vlastniho uvazeni nastavim expozici. Pomerne dost casto pouzivam kodakovo pravidlo sunny a ac je to skoro k neuvereni fotky od more dovolenky atd (jinde na diak nefotim) vychazi podle kodaka velmi dobre
#4
Publikováno 6 červen 2007 - 09:13:40
Korekce taky moc nepoužívám, většinou se spoléhám na automatiku. Pentax LX ji má dost vychytanou, u Canonetu je to horší. V případě extrémně kontastních motivů, kde se automatika nechytá, spíš přejdu na manuál.
#5
Publikováno 6 červen 2007 - 09:44:39
Fabius....zrovna na tebe jsem si o vikendu vzpomel, kdyz jsem o tom premyslel. Psal jsi tenkrat do ICQ, ze korekce nepouzivas:-)
Jinak to delam uplne stejne. Promerim nejsvetlejsi a nejtmavejsi bod sceny. Zjistim rozsah (coz je nekdy s moji hlavou hrozne:-) ). Najdu "stred" v tomto rozsahu a pokavad je tento rozsah velky, uvazuji co chci na snimku vic videt....podle toho cas posunu.
To moje pochybovani bylo dane tim, ze jsem jeste pred dvouma rokama fotil na digital. A tam to do cloveka cpali horem dolem, ze bez korekci to nejde. Pak jsem presel na Prakticu a pote na Nikona a nikdy jsem nemel potrebu pouzit korekce. Vzdy jsem si vystacil s promerenim sceny. A pak selskym rozumem z toho vystourat pro mne pouzitelny cas.
No nasi dedci na tech starych velkoformatovych krabicich asi taky nemeli korekce:-) A ze jim to slo:-)
Jinak to delam uplne stejne. Promerim nejsvetlejsi a nejtmavejsi bod sceny. Zjistim rozsah (coz je nekdy s moji hlavou hrozne:-) ). Najdu "stred" v tomto rozsahu a pokavad je tento rozsah velky, uvazuji co chci na snimku vic videt....podle toho cas posunu.
To moje pochybovani bylo dane tim, ze jsem jeste pred dvouma rokama fotil na digital. A tam to do cloveka cpali horem dolem, ze bez korekci to nejde. Pak jsem presel na Prakticu a pote na Nikona a nikdy jsem nemel potrebu pouzit korekce. Vzdy jsem si vystacil s promerenim sceny. A pak selskym rozumem z toho vystourat pro mne pouzitelny cas.
No nasi dedci na tech starych velkoformatovych krabicich asi taky nemeli korekce:-) A ze jim to slo:-)
#6
Publikováno 6 červen 2007 - 10:11:26
Nojo. Ono kupodivu s diáky by to mohlo být podobné jako s digitálem - dynamický rozsah je prostě omezený a sebelepší expoziční automatika se občas zmýlí - pak jsou třeba korekce. To je dáno tím, že musí měřit odražené světlo a přitom je potřeba měřit dopadajíci...
Jenže ten kdo fotí na diáky, asi víc používá manuální nastavení a korekce provede rovnou "v hlavě" místo aby točil nějakým čudlíkem.
Dědečkům s dřeváky to šlo - na ČB se toho vejde habaděj!
Jenže ten kdo fotí na diáky, asi víc používá manuální nastavení a korekce provede rovnou "v hlavě" místo aby točil nějakým čudlíkem.
Dědečkům s dřeváky to šlo - na ČB se toho vejde habaděj!
#7
Publikováno 6 červen 2007 - 14:24:45
presne tak, taky fotim na F3HP a dia a fotim manualne, popripade na Acko, s tim ze korekce provadim pricloneni odclonenin, nebo zmenou cas, na FE2 to same.
Korekce tak jak na techto manualnich telech jsou jsem nepouzil ani jednou.
Kamil
Korekce tak jak na techto manualnich telech jsou jsem nepouzil ani jednou.
Kamil
#8
Publikováno 6 červen 2007 - 15:28:42
Tak já teda občas nějakou tu korekci dám (pracuju hlavně v předvolbě clony), moje cihla má "jenom" středově zvýhodněné měření, takže o nějakém proměření nemůže být ani řeč. Musím ale říct, že se snaží exponovat na světla a korekce je potřeba jenom v extrémních situacích. Ale jako takovou jsem funkci exp. korekcí nepoužil nikdy, řeším to změnou citlivosti (tam mám krok 1/3, kdežto korekce jsou po 1ev [pentax 645]).
Sluníčková pravidla fungují docela dobře, používám je taky na sněhu. Znám ale jenom Sunny 22 (proti slunci), 16 (po slunci) a 11 (kolmo na světlo). Jsou i další?
Občas si ale říkám, že by možná bylo lepší do toho nezasahovat vůbec. Zrovna na posledním foceném filmu mám docela hezkej potůček s blatouchama, kolem smrky, na dně humus, trochu polarizák + 81A (bylo zataženo; prostě jsem si vyhrál ), no a dal jsem místo záporné kladnou korekci 1/3 a květy jsou v háji. Zbytek jde, ale okvětní lístky splývají s tyčinkama, pestíkem, prostě žlutý flíčky bez výraznější kresby. Holt smůla. A blbost. Ke všemu moje.
Sluníčková pravidla fungují docela dobře, používám je taky na sněhu. Znám ale jenom Sunny 22 (proti slunci), 16 (po slunci) a 11 (kolmo na světlo). Jsou i další?
Občas si ale říkám, že by možná bylo lepší do toho nezasahovat vůbec. Zrovna na posledním foceném filmu mám docela hezkej potůček s blatouchama, kolem smrky, na dně humus, trochu polarizák + 81A (bylo zataženo; prostě jsem si vyhrál ), no a dal jsem místo záporné kladnou korekci 1/3 a květy jsou v háji. Zbytek jde, ale okvětní lístky splývají s tyčinkama, pestíkem, prostě žlutý flíčky bez výraznější kresby. Holt smůla. A blbost. Ke všemu moje.
#9
Publikováno 7 červen 2007 - 08:10:14
síce po anglicky ale hádam pomôže : http://www.fredparker.com/ultexp1.htm
#10
Publikováno 9 červen 2007 - 11:56:54
síce po anglicky ale hádam pomôže : http://www.fredparker.com/ultexp1.htm
Velmi zajímavé, a dokonce to i funguje (co jsem teda mohl od oka/expozimetru posoudit). Hned jsem si z toho vytáhl a poupravil tabulku .
Takže žádné Sunny 22 ani 11? Docela překvapující avšak užitečné zjištění. Stejně většinou doporučuje ještě udělat bracketing...
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních