Váš postup k fine print
#1
Publikováno 20 červen 2007 - 12:47:37
Keďže začínam, mnohému sa učím a snažím sa osvojiť si nejaký postup, ktorým by to šlo už potom ako po masle.
Moja otázka, aký je ten váš postup, kým sa dostenete od políčka na filme ku konečnej zväčšenine, kde si poviete toto je ono, koľko papiera pri tom spotrebujete a koľko času.
Tento výkend som robil formát 24x24 a s niektorými zábermi som sa pekne namordoval a stále nie som spokojný. Niektoré vyšli pekne.
Dik, za reakcie.
#2
Publikováno 20 červen 2007 - 13:10:04
Keďže začínam, mnohému sa učím a snažím sa osvojiť si nejaký postup, ktorým by to šlo už potom ako po masle.
Tak tohle me pobavilo. Postup kterym by to slo jako po masle hledam uz dlouho
Jde o to jestli je to negativ na kterym mi zalezi nebo zvetsuju nekomu tlemici se svatebcany. Tenhle pripad pro ted pominem.
Ptal jste na postup, delam to takhle. Zjistim kontrast a zakladni cas (prouzkove zkousky nebo analyzator). Udelam tri zkusebni tisky:
- -1/2 stopy
- zakladni cas
- + 1/2 stopy
Vyzkousejte jestli ti +/- 1/2 stopy bude vyhovovat, pokud ne pouzijte -1 a +1. Polozim tyhle fotky vedle sebe a naplanuju jak to zvetsovat (flashing, fogging, nadrzovani, vykryvani, nadrzeni s ruznou gradaci, lokalni beleni). Podle toho planu udelam dalsi zvetseninu, a podle ty plan doladim a tak porad dokola az jsem spokojenej.
K dotazu na cas: neco mam velmi rychle, neco delam pomerne dlouho.
Cas je velicina ktera v komore, krome doby osvitu, nehraje roli.
Papiry: kdyz mam den kdy to jde samo tak 5 kousku na doladeni fotky minimum.
V podstate jde o to osvojit si zakladni techniky pri zvetsovani a ty potom vhodne kombinovat. Snazte se zakladni osvitovy cas drzet v nejakejch rozumnejch mezich, pokud totiz zvetsujete zakladem 60 s, tak nadrzeni o 2 stopy je nocni murou.
#3
Publikováno 20 červen 2007 - 17:29:36
ale je to jenom takovej pocit
#4 Anonymous
Publikováno 20 červen 2007 - 17:49:29
#5
Publikováno 20 červen 2007 - 17:52:15
#6
Publikováno 20 červen 2007 - 17:52:29
#7
Publikováno 20 červen 2007 - 17:57:33
P.S. Goro promin, praskat se nema, ale upozornit je povinost
#8
Publikováno 20 červen 2007 - 18:03:40
#9
Publikováno 20 červen 2007 - 18:06:36
#10
Publikováno 20 červen 2007 - 18:07:34
jo a když sme už u toho práskání... musim taky nahlásit, že goro má vopravdu velkou temnici - tam by se vešlo lidí - celej wórkšop
Kdy???
#11
Publikováno 21 červen 2007 - 07:50:09
Co se tejká zvětšování, tak to by v temnici bejt muselo.
Nechápu co je na mé temnici velké možná by se tam se mnou vešli ještě 3 další, ale bylo by to velmi nepohodlné.
Jinak příprava takového semináře je na několik dní, je třeba připravit nejen lázně, ale i fotky které budou tónovány. Natónovat fotku a zvolit blbej tón, tak by asi návštěvníci byli zklamaní, že se to tónování ani nevyplatí. Přitom vhodný tón posune fotografie zase o kus dál.
Pak tam ještě přijde někdo, kdo bude o tónování vědět 100x tolik co já (třeba takovej kodl) a no víte jak je asi učiteli, když žáci vědí mnohem víc.
Tak tedy konkrétněji:
Nejvíc práce dá vlastně vymyslet, co dělat a jak, to je tak na měsíc, pak příprava materiálu to by mohlo bejt za tejden, co v září?
Seminář by vyžadoval poplatek, kterým by se kryly náklady na papíry, chemii, můj oběd a pito.
#12
Publikováno 21 červen 2007 - 07:56:51
#13
Publikováno 21 červen 2007 - 08:56:13
Co chceme aby se naši absolventi našeho kurzu naučili.
Rozhodně by to nemělo bejt jen jak se to naleje do misky a jak dloho se tam nechá ležet.
#14
Publikováno 21 červen 2007 - 08:57:34
#15
Publikováno 21 červen 2007 - 09:26:41
#16 Anonymous
Publikováno 21 červen 2007 - 09:37:52
#17
Publikováno 21 červen 2007 - 09:50:20
jinak bych také nepohrdnul nějakým místem kde složím tělo.
#18
Publikováno 21 červen 2007 - 09:52:26
#19
Publikováno 21 červen 2007 - 12:01:31
#20
Publikováno 13 srpen 2009 - 00:56:24
Tedy, jak postupujete?
Mám film, řekněmě že kino a na něm 36 políček. Děláte si kontakt a podle něho už umíte rozhodnout co jo a co ne? (ostřílení temnokomorníci určitě ano, ale co my, začátečnící?). Nebo uděláte všechny fotky, ale třeba jen na RC a např. jen 10*15? A až podle toho vyberete ty fotky, které vypadají nadějně a ty už šoupnete na velký baryt? Jak postupovat, abych se zbytečně nebabral s fotkou, která nakonec stejně bude stát za prd, ale na druhou stranu, abych náhodou nepřeskočil fotku, která by ve výsledku (na barytu většího rozměru) vypadala k světu? A jaký máte třeba poměr mezi nafocenými snímky a výslednými fotografiemi, u kterých stálo se s nimi piplat?
#21
Publikováno 13 srpen 2009 - 04:48:16
#22 Anonymous
Publikováno 13 srpen 2009 - 07:55:18
No a zvetsovani je pro mne pak spis zabava a radost i kdyz nejradeji delam kontakty z 8x10". Driv jsem mel pomerne vysokou vyteznost z filmu 1:3 (fotim staticke veci kde neni problem si pockat az to bude akuratni, proto si nepovoluju mackat dratenku jen tak) ale ted po narozeni prcka se to dost razantne zhorsilo clovek foti vic a jinak.
Prvni zvetseninu delam cca 24x30 +- do alba. Vetsi veci pak delam podle potreby. Velke zvetseniny paspartuji a lepim na kapy.
#23
Publikováno 13 srpen 2009 - 08:04:47
Joj, až s takhle tvrdou selekcí jsem teda nepočítal. My dost cestujeme, takže fotím, co se mi zrovna líbí, většinou s vědomím, že to na megazvětšeninu nebude, ale jako dokument do alba/cest. deníku že by to mohlo být. Nebo třeba když fotím našeho mrňouse, tak kromě ouplných šitů taky spíš počítám s jejich použitím - v albu, pro babičky, .... Je fakt, že kupa věcí, které se mi líbí v reálu a myslím si, že budou použitelné, tak pak výsledná fotografie nestojí za nic a nakonec ji vzdám. Ale to se s ní hodinu patlám.
Jinak mě k paspartování taky nakonec vychází tak 1-2 (někdy i 3 ) fotografie z filmu, ale ostatní zcela neignoruji, snažím se z nich dostat ještě ty slušné. Ale je to zdlouhavé, někdy zbytečné. Proto můj dotaz.
A jak tedy ostatní???
#24
Publikováno 13 srpen 2009 - 08:21:21
#25
Publikováno 13 srpen 2009 - 08:23:15
Já udělám z celýho roztříhanýho kinofilmu kontakt. Takže mám jakýsi pozitiv a tudíž představu, co tam je. Ale je to mrňavý. Přesto už zcela jasný šity tam vidím, ty ignoruju. Ale pak tam je kupa "snadpoužitelných" a třeba ten 1-2 snímky, na který se těším, že by mohly být kandidáty na paspartu. Těma většinou začnu, protože se na ně těším. Takže RC 13*18 (jiný teď nemám), abych si ověřil, že to stojí za to. Když jo, tak znovu na RC (výřezy, jiné osvity, vykrejvání...) - s tím se nimrám, až je to ono. Když je to ono, tak na velkej baryt s tím.
Takhle udělám ty fajnovky a pak ... většinou se mi do těch horších už moc nechce. Ale na nátlak manželky, babiček, deníku, svědomí .... půstím se časem do nich. Jenže to je zkouška na RC, pak RC, když to jakžtakž vypadá, tak třeba i baryt .... dost zdlouhavý. Když máte resty na třech kinofilmech ... tak je to místo zábavy někdy pěkná votrava. Pak se snažím automatizovat: vybrat na kontaktu přibližně podobně vypadající políčka, udělat proužkovku a vše namlátím na stejný čas. Ony babičky stejně neocení to, že jste ze stínů vytáhli všechnu kresbu a zase naopak potlačili něco rušivýho na pozadí.
#26
Publikováno 13 srpen 2009 - 08:33:12
#27
Publikováno 13 srpen 2009 - 08:40:22
#28
Publikováno 13 srpen 2009 - 09:56:29
Především mě překvapuje že na tomhle fóru všichni digitalizují, to bych nečekal.
Fotografuju mnoho let, ale skoro žádné „fine print“ jsem neměl. Fotky z letní dovolené, výletů, zimních zájezdů na hory, fotografie dorůstajících dětí, spousta fotek které jsou zajímavé, důležité, ale mají jen dokumentační charakter se na mě valily. Zvětšoval jsem na 13x18, moc mě to nebavilo, odbýval jsem to. Stranou jsem si dal pár negativů které jednou nezvětšuji na velký formát, ale nikdy k tomu nedošlo.
Cestu k fine printu mi umožnil až digitální ultrazoom Panasonic a teď DSLR Canon. Všecky dokumentační fotky dělám digitálně, upravím to během jednoho večera v Zoneru.
Klasicky fotografouji (několik Exakt, starší Leica, Bronica SQ-B, dřevák 20x25“) jenom co stojí za to, používám kvalitní filmy Ilford FP a HP, Fuji Across, Kodak Ektar 100. Nic nepřevyvolávám a násilně neohýbám, na takové experimenty mám přece digital. Nic neskenuju. Udělám si kontakt v rámečku Paterson, vyznačím výřezy, proškrtám nepovedené obrázky.
Potom to pečlivě nazvětšuju na černobílou barytovanou Fomu nebo barevný Kodak, používám jednotný formát 30x40 a jeho odvozeniny (20x40 až 30x30), jenom s kontakty z velkoformátu experimentuju (extrovní techniky, různé papíry). Leštím za studena na skle.
Protože je těch fotek málo, nemusím spěchat, udělám během jednoho sychravého víkendu třeba 5 fotek. Nebo jen jednu. Nebo žádnou, zavřu je do temnice kde je klid a ticho a se zavřenýma očima „medituju“.
V tom, alespoň pro mě, spočívá tajemnství velmi kvalitních zvětšenin.
#29
Publikováno 13 srpen 2009 - 10:20:48
Momentálně mám postup takový, že ke každému negativu kinofilm/svitek si udělám papírový kontakt a současně i naskenuji na deskovém Epsonu V700. Z papírového kontaktu u svitku jsem už schopen rozpoznat, která fotka bude pro větší formát a která ne. U kinofilmu až na základě skenu.
Pak si udělám nějaké RC 18x24 na zkoušku a teprve potom se pustím do práce na finální baryt 30x40cm.
#30 Anonymous
Publikováno 13 srpen 2009 - 11:06:12
Především mě překvapuje že na tomhle fóru všichni digitalizují, to bych nečekal.
Z toho ze 2 napisi ze digitalizuji usuzujes ze vsichni? Hmmm takhle vznikaji famy
#31
Publikováno 13 srpen 2009 - 11:14:29
#32 Anonymous
Publikováno 13 srpen 2009 - 11:23:05
Asi nejlépe napsáno je to zde:Co je to fine-print?
http://martyfoto.host.sk/print.html
p.s. v Mozille ta stránka je rozházená.
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních