Jaký zvětšovák?
#1
Publikováno 21 červen 2007 - 19:39:52
Co je na těch novějších verzích lepší? Máte někdo zkušenosti s celou modelovou řadou od Meopty a dokážete to nějak porovnat a zhodnotit, který je fakt nejslušnější?
Já osobně si myslím, že zvětšovák jako zvětšovák - krabice se žárovkou (no na té možná trochu záleží) - taky by mě zajímalo, v čem jakou použít, jestli se vyplatí vrazit tam nějakou jinou než origo, popř. kde se to dá sehnat.
Na čem opravdu určo záleží je objektiv. Takže k objektivům - je Belar opravdu taková sračka? Jaká je dobrá a levná alternativa?
Co závity? Jsou u Meopty všechny kompatibilní? Jaxe značí?
Je nějaký důvod, proč nezvětšovat kinofilm na Opemusu nebo jak ho pro kinofilm líp upravit?
Jo a pokud se někdo vyzná v cenách, tak orientační částky by taky dost pomohly.
Díky za váš čas a rady (vím, že je to vlastně totální základ, ale mám dojem, že každý tady řeší nějaké specialitky a na nějaké základy se tady dost nedbá)
#2
Publikováno 21 červen 2007 - 20:13:03
je Belar opravdu taková sračka?
Ano. Levná alternativa je Anaret. Slušná alternativa EL-Nikkor, Rodagon, Componon. Nejlepší poměr cena výkon má EL-Nikkor 50/2,8N, jde sehnat pod 2500 a je podle některých názoru lepší než dražší Rodagony a Componony.
Co je na těch novějších verzích lepší?
Neřekl bych, že nové opemusy jsou o moc lepší. I když asi u nich lépe půjdou seřizovat a udržovat seřízení rovnoběžnosti rovin filmu, objektivu a základní desky. To člověku moc nevadí když fotí tak jako tak neostrým belarem, ale když si pořídí ostřejší sklo, tak začne být vidět, že fotka je třeba ke straně neostrá. Nové Opemusy jdou též vybavit mikroposunem ostřením, což usnadňuje jemné zasotření s mikroskopem na zrno a dá se k němu též pořídit bowdern, který pak umožňuej ostřit na zrno i při extrémním výtahu. Ale je možný, žeby mikroposuv šel znáslinit i na Opemus 2, mě se to třeba s Magnifaxem 2 povedlo.
Horší jsou nové opemusy rozhodně kvůli plastovému měchu. Ten je potřeba zevnitř vytřít nějakou matnou tmavou barvou, protože odlesky vevnitř měchu údajně změkčují kresbu.
Jinak výhodou nových zvětšováku tak je, že se na ně dají nasadit moderní barevné hlavy, které poměrně hodně usnadňují filtraci při prárci multigradačními papíry.
Co závity? Jsou u Meopty všechny kompatibilní? Jaxe značí?
Meopta používá závit tuším asi 21mm. Ale myslím, že 105mm objektivy už mají závit větší. Nejlepší co s tím člověk může udělat, je sehnat nebo si nechat vysoustružit do nosníku objektivu všeobecně kompatibilní závit Leitz 39mm, který používá drtivá většina zvětšovacích přístroju a zvětšovacích objektivů.
Je nějaký důvod, proč nezvětšovat kinofilm na Opemusu nebo jak ho pro kinofilm líp upravit?
Myslím, že dokud ti to samotnému vyhovuje, tak není důvod uvažovat o změně.
#3
Publikováno 21 červen 2007 - 20:17:06
#4
Publikováno 21 červen 2007 - 20:18:59
Žárovku seženeš ve slušnějším fotoobchodě, na štítku na zvětšováku by měla být informace o max výkonu, většinou 150W.
Belary mají hodně velké tolerance na kvalitu, může být dobrý, ale spíš to jsou "setové" objektivy. Anaret S 50/2,8 MC není špatný, ale rogonar-S 50/2,8 je lepší (rogonar bez-S nebrat) a za stejné peníze [S by mělo značit podsvětlenou stupnici], Rodagony budou zase ještě o kus dál stejně jako componon-S 50/2,8...
Používají se dva závity. menší (nějakých 23mm???) má Belar, větší (39mm) mají snad všechny "lepší" skla (Anaret S 50/2,8MC, objektivy Rodenstock, Schneider). Jsou buďto odlišné misky nebo existuje redukce do misky s velkým závitem pro objektiv s malým.
Ceny jsou většinou za odvoz (tak jsem před pár lety získal i svůj Opemus 6), nebo za 500kč.
#5
Publikováno 21 červen 2007 - 20:40:56
dokonce už vím, co je míněno tou "rovnoběžností"
má výkon té žárovky nějaký podstatný vliv na zvětšování?
říká se, že by se mělo osvicovat při otevřenější cloně - 5,6 (vyšší prý nějak fotce škodí).. ale zároveň jsem taky vždycky četl o expozičních časech tak 10s +/-. Vtip je v tom, že já jsem moh použít při té 5,6 tak maximálně 4sekundy. Pak už by to bylo černé jak bota (teda při dodržení máchacího času ve vývojce tu minutu a půl). Tak uvažuju, jestli tam nemám nějakou moc silnou žárovku.
Jo a ty ohniskové vzdálenosti (třeba 105mm) - je to čistě jen pro dělání větších zvětšenin? Nebo na ni má i nějaký vliv formát negativu?
#6
Publikováno 21 červen 2007 - 20:50:33
Jinak kromě slabší žárovky si ještě můžeš trochu pomoct matnicí (matným sklem) položeným na kondenzor. Měkčí světlo ti jen pomůže při zvětšování z kontrastnějších negativů, oslabí eventuální vinětaci a trochu utlumí světlo.
#7
Publikováno 21 červen 2007 - 20:57:22
#8
Publikováno 22 červen 2007 - 15:23:04
#9
Publikováno 22 červen 2007 - 15:26:17
#10
Publikováno 22 červen 2007 - 15:27:20
#11
Publikováno 23 červen 2007 - 20:07:14
#12
Publikováno 2 srpen 2009 - 20:07:43
#13
Publikováno 2 srpen 2009 - 20:50:35
#14
Publikováno 3 srpen 2009 - 10:29:36
Pokud chcete dělat čb fotky s kondenzorem, je jedno jaký máte zvětšovák. U starších typů Axomatu a Opemusu nebylo ale možné použít žárovky 100-150 W, jen 75 W. Pokud chcete používat barevnou hlavu, pak doporučuju její poslední typ a tato hlava jde jenom do čtverhraných novějších přístrojů.
Belar opravdu taková sračka?
Belar a Anaret jsou čtyřčočkové objektivy. Protože kvůli hloubce ostrosti musíte clonit cca na 8 úplně pro černobílou foto běžných rozměrů stačí. 6ti čočkový a především APO objektiv je potřeba na barvu větších formátů, kvůli chromatické vadě na hranách.
Co závity?
M39 tzv. leica závit.
Je nějaký důvod, proč nezvětšovat kinofilm na Opemusu nebo jak ho pro kinofilm líp upravit?
není. Pokud používáte Magnifax 6x9 je dobré požívat pro kinofilm přídavný kondenzor kvůli úbytku světla.
Jo a pokud se někdo vyzná v cenách, tak orientační částky by taky dost pomohly.
Zvětšovák přin troše štěsí seženete zadarmo. Je dobré podívat se na ceny v Praze, ve Vodičkově ulici, u pazdery. To je dobrá orientace. Zvětšováky (použité) jsou dnes levné, zadarmo bych bral cokoliv, za peníze poslední typ Magnifaxu. nekupujte Krokus, není tak špatný ale je horší. Durst Kaiser Omega, Apo Componon, Apo Rodagon, myslím že to nemá tak velký význam i když sám něco takového používám.
#15
Publikováno 3 srpen 2009 - 13:57:23
Stávající OP5 mě limituje rozvojem formátu nad 6x6
#16
Publikováno 3 srpen 2009 - 14:01:35
#17
Publikováno 3 srpen 2009 - 14:04:10
Používejte prosím bazar, tohle sem prostě nepatří. (to je za týden potřetí, chjo...)
pravda - prosím smáznout..
#18
Publikováno 24 srpen 2009 - 20:12:19
#19
Publikováno 24 srpen 2009 - 20:18:29
ale mě to přijde drahé, tak o 2,5 tis
taky je důležité, zda chce nový majitel používat kondenzor i barevnou hlavu
v opačném případě, tedy jen s jedním zdrojem světla by to mohlo být tak do 3 resp. 4,5 tis
u kondenzoru je důležité, jestli jsou i mg. filtry, foma stojí 500, ale třeba ilfordy jsou třikrát dražší a kdyby tam byly, koupě je výhodnější
#20
Publikováno 24 srpen 2009 - 20:32:43
A mg. filtry neřeším. Stejně dělám na pevnou gradaci.
#21
Publikováno 24 srpen 2009 - 20:34:25
holt si to musíš rozhodnout sám
#22
Publikováno 24 srpen 2009 - 20:47:03
ono někdy zaplatit víc, znamená zvětšovat dřív
holt si to musíš rozhodnout sám
Sakra, když vono je to tak těžký. Vata by byla, ale jsem zrovna v situaci kdy je dobrý mít zadní vrátka a investicí do tohodle bych si je pravděpodobně zavřel.
#23
Publikováno 27 srpen 2009 - 12:37:20
#24
Publikováno 28 srpen 2009 - 14:52:20
#25
Publikováno 28 srpen 2009 - 19:51:31
Předpokládám, že skla si už nějak zajistíš, že? Rámečky jsou totiž u MgI prakticky jen masky. Jinak ti asi moc neporadím, prošly mi pod rukama 2 a oba jsem získal za odnos/odvoz.
Spíš ty rámečky vytuním tak, aby fungovaly podobně, jako ty u Opemusu (přitlačí a napnou) - skla mi do zvětšováku nesmí, protože jsem prase a fotky by podle toho vypadaly Každopádně Magnifax vydražen.
#26
Publikováno 19 prosinec 2010 - 19:39:59
Mám dva skoro stejné Opemusy (bez dalšího označení), a jeden má zřejmě dodatečně doplněný šuplík. Akorát že se v původním uspořádání šuplík nedal vyndat ani použít. Kondenzor byl pod šuplíkem a zasahoval až do díry v šuplíku. Vyřešil jsem to tak, že jsem kondenzor přendal nad šuplík. Díky tomu lze šuplík použít, ale kondenzor je od filmu dál asi o 4 cm. Má to nějaký vliv? Nebo jak to správně patří? Předem díky.
#27
Publikováno 19 prosinec 2010 - 20:42:42
Kolegové, nemáte tušení jaký vliv může mít vzdálenost kondenzoru od filmu?
Mám dva skoro stejné Opemusy (bez dalšího označení), a jeden má zřejmě dodatečně doplněný šuplík. Akorát že se v původním uspořádání šuplík nedal vyndat ani použít. Kondenzor byl pod šuplíkem a zasahoval až do díry v šuplíku. Vyřešil jsem to tak, že jsem kondenzor přendal nad šuplík. Díky tomu lze šuplík použít, ale kondenzor je od filmu dál asi o 4 cm. Má to nějaký vliv? Nebo jak to správně patří? Předem díky.
Máš blbě složenej kondenzor - asi otočenou horní čočku - má jít "boulí" dolů. Pak to funguje. Vzdálenost kondenzoru je docela důležitá kvůli rovnoměrnosti osvětlení.
#28
Publikováno 19 prosinec 2010 - 23:38:11
To asi ne. Kondenzor je jednočočkový. Kdybych ho otočil boulí dolů, bude mi zasahovat do prostoru pro film, takže bych tam rámeček s negativem vůbec nezasunul. Aby bylo jasno, je to tenhle Opemus. Na prvním obrázku verze s šuplíkem, na druhém bez šuplíku (vykazuje i další známky nekompletnosti a zatím ho nikdo nechce ani zadarmo, tak asi očešu co se dá a zbytek vyhodím).Máš blbě složenej kondenzor - asi otočenou horní čočku - má jít "boulí" dolů. Pak to funguje. Vzdálenost kondenzoru je docela důležitá kvůli rovnoměrnosti osvětlení.
#29
Publikováno 19 prosinec 2010 - 23:51:48
#30
Publikováno 20 prosinec 2010 - 08:28:41
// a nebou jsou páni z wetzlaru blbý //
#31
Publikováno 20 prosinec 2010 - 08:53:12
#32
Publikováno 20 prosinec 2010 - 11:52:54
Uchycení objímky žárovky k němu je, ale není ta objímka a přívodní šňůra. Dál chybí deska a červený filtr pod objektiv a objektiv. JInak je snad všechno. Dostaneš ho odemne k VánocůmA to já bych si ho možná vzal. Je jen tak, jak je na fotce, nebo jsou ještě nějaké volné díly (třeba uchcení objímky žárovky)?
Napiš mi mail na drevorubec(chcíplá ryba)seznam(bodka)cz a domluvíme se.
Ostatní:
Orientaci kondenzoru jsme si ujasnili, teď jak je to s tou polohou? Projeví se nějak když bude až nad šuplíkem? Líbí se mi, že takhle můžu ten šuplík používat, narozdíl od předchozího uspořádání.
#33
Publikováno 27 prosinec 2010 - 22:00:41
Projeví, nevysvítí celé políčko kinofilmu. Dnes jsem kondenzor přemontoval zpět dolů k filmu a šuplík vyhodil. Pokud máte někdo jakékoliv informace k šuplíku v tomto typu Opemusu, budu rád.Orientaci kondenzoru jsme si ujasnili, teď jak je to s tou polohou? Projeví se nějak když bude až nad šuplíkem? Líbí se mi, že takhle můžu ten šuplík používat, narozdíl od předchozího uspořádání.
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních