měj to v suchuNež výtvarné potřeby zkus radši nějaké kancelářské potřeby. Ale i tak, u nás v Třebíči mají i v normálním papírnictví. K vánocům jsem dostal 3km té pásky. Bylo to z výprodeje v kancelářských potřebách. Prý už nebudou brát další, nikdo to prý nechtěl.
jak na baryt (pro začátečníka)
#51
Publikováno 21 květen 2009 - 09:00:59
#52
Publikováno 21 květen 2009 - 09:01:01
určitě maj pobočku i v praze
#53
Publikováno 21 květen 2009 - 09:08:41
Koh-i-noor tu má celou fabriku, obchod samozřejmě taky
#54
Publikováno 21 květen 2009 - 09:37:20
nojo nevim, proč jsem šel rovnou do těch výtv. potřeb...
Koh-i-noor tu má celou fabriku, obchod samozřejmě taky
Me nedavno kupoval nejakou Kubikula, a je to ta prava , sirka 2cm.
#55
Publikováno 21 květen 2009 - 10:38:20
#56
Publikováno 21 květen 2009 - 12:59:25
#57
Publikováno 28 únor 2010 - 13:07:36
Od tý doby co jsem vypoužíval historickou slintačku, tak jsem nenarazil na žádnou pořádnou, ikdyž je pravda, že v Globusu jsem jí ještě nekupoval a v kohinorech prodávaji taky šmejdy oproti tej klasickej starej.
Jde o to, že dřív se vyráběli z maličko silnějšího papíru z velkou vrstvou klihu. Stačilo pak přetřít klíh namočenou houbičkou, nebo pásku protahnout v kelímku s vodou a nechat jí trochu okapat, a dobrej výsledek byl vždy zaručen.
Kdežto s novodobou slintačkou to vyžaduje docela zručnost a odhad jak moc namočit, protože je tenká a má málo lepidla. Nejčastěji se stane buď to, že ji namočíte moc a tím pádem voda smyje většinu lepidla a páska už nelepí tak dobře, nebo jí namočíte málo a než stihnete připlácnout pásku na místo, tak na některých místech uschne a nelepí. Abych se tomu vyvaroval, musel jsem ji jednou dokonce masivně močit z tý strany co neni lepidlo, jak je papír tenkej tak se voda prosákne až do lepidla aniž by se odplavovalo.
Nejlepší bude ale sehnat historickou slintačku z nějaké pozůstalosti…
#58
Publikováno 28 únor 2010 - 13:35:20
#59
Publikováno 28 únor 2010 - 14:45:23
#60
Publikováno 28 únor 2010 - 15:29:27
#61
Publikováno 28 únor 2010 - 15:34:54
jo a připisuju teda tuhle komoditu mezi strategický suroviny, který bude v případě celosvětový hegemonie digitálismu nutný vyrábět ilegálně v podzemí svépomocí. kdo se hlásí, že ví jak?
#62
Publikováno 28 únor 2010 - 15:39:00
fotku namocim aby byla vlacna, necham okapat, priplacnu na sklo, valeckem vymackam vodu, takove ty male louzicky kolem fotky vysaju papirovyma ubrouskama, nesmi byt u hrany fotky voda. Na namaceni slintacky pouzivam beznou houbicku na nadobi, plne ji namocim a pak skoro co nejvic vymackam, tehdy uz je jen takova vlhka. Slintacku pres ni tlakem protahnu, tim se vymacka trosku vody z houbicky a rovnomerne se nanese na pasku
#63 Anonymous
Publikováno 28 únor 2010 - 15:50:21
#64
Publikováno 28 únor 2010 - 15:58:58
já jsem ju kupoval v Heřmě na Svahách (vedle pošty) za 10,- .Děcka, máte nekdo ten globus po ruce? U nás není ani globus ani slintačka. A škaredě mi dochází. Víte, jako že by mi ju někdo jak bude mět cestu kúpil a dovezl třeba na sraz. Po kolika metrech ju majú? Šířka?
jinak než jsem si ji koupil, tak jsem to lepil elektrikářskou izolepou a fungovalo to dobře.
#65
Publikováno 28 únor 2010 - 16:02:12
#66
Publikováno 28 únor 2010 - 19:31:00
Já mám slintačku z práce.Asi z dob vzniku L410 .No dělám to tak jak mickael,ale buď sa z teho baryt urve a je pak pokrůcený,nebo ostane kus pásky navždy nalepený na fotce,ale třeba enom ze dvůch stran.Takže mám možná nejaků blbů.
Malá story k názvu vlákna.Já sem začal dělat zrovna na baryt,ale jednů ně to nedalo a kůpíl sem si RCčka 9x13 na vyzkůšání.Zprasil sem jich asi 5ks,když sem na to zkůšál dělat(moc popité nebylo),protože sem na té plastové kartičce nevěděl z keré strany svítit.Baryt přiložím ke rtu a jedna strana lepí RCčko mě vypéklo.Mazlíl sem sa s tým a stejně byli obě strany stejné.
Tož to je můj pohled na rozdíly.
#67
Publikováno 28 únor 2010 - 19:31:49
Krycí pás ze svitků rozříznou podélně na 2x3cm a napatlat klihem z kostí kacířůjo a připisuju teda tuhle komoditu mezi strategický suroviny, který bude v případě celosvětový hegemonie digitálismu nutný vyrábět ilegálně v podzemí svépomocí. kdo se hlásí, že ví jak?
Jen bych se pak přimlouval za změnu názvu "slintačka", protože tohle já už oblizovat nebudu
#68
Publikováno 28 únor 2010 - 19:43:03
#69
Publikováno 28 únor 2010 - 19:56:13
Krakenku, jak mi zastavuješ na zastávce, tož v té ulici Rašínově je malé papírnictví, tam mají slintačku, která funguje, kterou kupuju, otevřeno Po - pá 8-18. Mám Ti tam zajít?
Děkuju pane, zvládnu to sám, díky za info. To víš, ček sa špatně dívá.
#70
Publikováno 28 únor 2010 - 20:28:53
jinak udělal sem průzkum dneska a prej existuje v rajchu firma, co dodává víc než plnohodnotnou náhradu. dostal sem vzorek na pokusy, podam report
#71
Publikováno 28 únor 2010 - 20:40:20
Nebylo by jednodušší zje... nákupčí v papírnictvích?
To jsem udělal (obrazně!) a druhý týden byly pásky 20mm, 25mm a 30mm - a prý, kdybych chtěl, tak i jiné. Vše od Kohinóra. A za hodně málo penízů.
#72
Publikováno 28 únor 2010 - 20:53:36
Pentaxista:Nejsu takový borec,abych udělal v papíráku dusno skrz slintačku .U nás majů akorát štuple na demižony,ale o slintačce neslyšeli.Proto mosím do krajského města.
#73
Publikováno 21 duben 2010 - 18:00:28
#74
Publikováno 21 duben 2010 - 18:22:21
No, já napsal obrazně a kromě toho - tady v goralii mají některé výrazy jiný podtext... Ale když není v prodejně zájem, nikdo se neptá, nikdo se nedožaduje, ba nefunguje ani kouzelné slůvko, protože prodavačka dostane plat ať prodá nebo neprodá... tak trocha "dusna" (my říkáme pozitivní stres) může mít překvapivý výsledek.
#75
Publikováno 29 září 2010 - 19:47:52
Všechno už tady bylo popsáno, tak jen tolik: včera jsem udělal své první zvětšeniny na Fomabromy. Už při zkoušení osvitu se mi to začalo líbit. A sotva jsem alespoň trochu opláchnul svou první finální barytovou zvětšeninu, hned jsem s ní vylezl na světlo. A bylo to jasné! Na nic jiného se fotky dělat nedají! Úplně něco jiného než RC. A když se k tomu ještě přidá vůně chemie...... Tohle digitálisti nemůžou pochopit...
#76
Publikováno 29 září 2010 - 19:58:34
#77
Publikováno 29 září 2010 - 20:04:05
co sem po zkušenostech s fomabromem okusil adox mcp 312, tak už bych se k barytu pro standardní domácí práci a asi ani na výstavní zvětšeniny nevrátil...
Čus,
proč? Co to je za matroš? To vůbec neznam.
#78
Publikováno 17 prosinec 2010 - 16:13:11
co sem po zkušenostech s fomabromem okusil adox mcp 312, tak už bych se k barytu pro standardní domácí práci a asi ani na výstavní zvětšeniny nevrátil...
Čus,
proč? Co to je za matroš? To vůbec neznam.
Pokud je to Agfa MCP 312 na kterou delam (ted dosla - takze uz vlastne nedelam) tak ta mi prijde dost podobna Fomaspeedu variant 312. Libi se mi ty matny povrchy, jen agfa mela lepsi vysledky v krajnich gradacich, tim myslim vic detailu.
Porad si rikam ze zkusim nejaky ty baryty ale to prani me od toho odrazuje. Mam doma i nejaky prosly Ilford Galerie FB a multigrade, jezis, ja to snad zkusim
#79
Publikováno 17 prosinec 2010 - 23:54:57
praní barytů neni takovej problém, jenom to halt dá víc práce.
#80
Publikováno 18 prosinec 2010 - 11:41:06
- Papíry jsou citlivé a dychtivě reagují na parazitní světlo (možná o něco více, než jiné). My, kteří děláme s Magnifaxem 4 to známe - únik světla kolem negativového rámečku.
- Pozor na intenzitu a barvu "bezpečného" osvětlení! Papír posbírá opravdu kdeco!
- Finální expozici zkracuji o cca 3-5%, MG Adoxy (a zvláště nelesklé) mají tendenci "zatahovat" při schnutí. Prostě "šednou".
- Stojí za to upravit expozici na více než 15 sec. (lépe nad 20 sec.) a zabývat se barvou desky zvětšovacího rámu. Světlá (nedejbože bílá) opravdu dobře odrazí světlo prošlé papírem zpět k emulzi - následek: šednutí, porucha kontrastu... Při delších expozicích (a "malé" intenzitě světla) to není tak hrozné. (Teoreticky by to mělo být stejné, ale v praxi asi není... Mám na mysli 'krátká expozice silným světlem' vs. 'delší expozice slabším světlem'.)
- Vyvolávání po doporučenou dobu (cca do minuty při teplotách kolem 20stC) považuji za krátké. Volám podle "čvachtací zkoušky" x 1,5-2.
Po dobu volání je dobré mít zhasnuté bezpečné osvětlení - nebo přikrýt misku kartonem.
- Praní také nestačí "oplachem". Peru alespoň 10' v "neledové" vodě. Stahuji kleštěmi.
Tož tak...
#81
Publikováno 18 prosinec 2010 - 12:06:38
ustaluju ilford rapid fixerem 1+9 po dobu 1,5 minuty, vypírám v miskách cca 3x výměnou vody a následně ještě asi 30 sec oplachuju přímo proudem z kohoutku. jakmile jsem ty potvory dlouho máčel, kroutily se. takhle mi přijdou jako celkově nejrovnější RC, co znám.
#82
Publikováno 18 prosinec 2010 - 12:13:20
#83
Publikováno 18 prosinec 2010 - 13:07:44
přijde mi, že se to s fomaspeedem nedá ani omylem srovnávat
v cem se podle tebe lisi? Ja pouzivam fomatol LQN nebo Ilford multigrade... nemuze to byt tou vyvojkou ze to vychazi skoro stejny?
#84
Publikováno 18 prosinec 2010 - 13:34:38
Chlapi, a kde je shanite?
Ano,tohle je problém na prvním místě i u mně,mít možnost odběru zboží ze zemí ,kde je běžně k dostání. Neovládám cizí jazyky a tak jsem závislý na cizí pomoc,s tím vším,co k tomu patří - takže to někdy výjde a někdy,ani nevím proč,zase ne.
ADOXy bych hrozně rád testnul,třeba takovej "Nuance",že,ale bohužel...
#85
Publikováno 18 prosinec 2010 - 14:07:20
LQN má u mě pověst kazitele papíru já teda hlavně vidim velkej rozdíl v povrchu.
jinak ilford galerie fb jsou skvělý papíry, který za to trápení s pranim fakt stojej.
#86
Publikováno 18 prosinec 2010 - 16:25:09
MG Adox-y jsou hodně dobré.
...
- Praní také nestačí "oplachem". Peru alespoň 10' v "neledové" vodě. Stahuji kleštěmi.
Tož tak...
Sam tyto Adoxy (MCP 312) naky tri roky pouzivam a to prani by me zajimalo. Pozorujete nake problemy pri kratsim prani? Osobne vemu papir pod sprchou a pote je hodim na asi tri minuty do lavoru, kterym pravidelne macham (na zpusob zlatokopu), pote jeste jednou oplachnu sprchou. Samozrejme tri roky nejsou zadna referencni doba, nicmene neplechu to prozatim nedela.
Jinak jak tu uz vickrat zaznelo, material je to fakt vybornej.
#87
Publikováno 18 prosinec 2010 - 17:11:05
#88
Publikováno 18 prosinec 2010 - 17:40:26
Ono hodně záleží na tom, jak a kde je máte uloženy. Pokud v "nekyselé" obálce, suchu, temnu, bez výparů, pak bych se "oplachu" (resp. praní podle návodu výrobce) nebál. Ale pokud je strčíte pod sklo nebo nalepíte jenom na kapu a necháte na ně působit "zevní vlivy zdravého třineckého ovzduší (železárny)" a ještě ve vlhku, tak začnou flekatět a hnědnout. Alespon taková je má zkušenost. Nejvíce se mordují v clip-rámech, mají-li tyto jako zadní stěnu hmotu podobnou Sololitu. Pojivo jim asi nesvědčí.
Kde sehnat?
Momentálně u nás už asi nikde. U Škody před časem tvrdili, že se nějak nemohou dohodnout s dodavatelem (výrobcem?) a přestali je prodávat. Takže normálně objednat v zahraničí. Netvrdím, že je to nejlevnější, ale když se udělá objednávka alespoň "ne malá", tak se to dopravné snese.
"Náhražkou" mohou být cenově přijatelné ILFORD X-PRESS MG RC (s různými povrchy). Ty jsou dostupné a dělá se na ně velmi dobře.
#89
Publikováno 19 prosinec 2010 - 15:06:17
Jsou pak fotky aspoň přibližně rovné?Dalsi moznosti suseni barytu jsou:
- takovou tu sit proti moucham napnout na ram a susit emulzi na horu
...
#90
Publikováno 19 prosinec 2010 - 20:42:41
#91
Publikováno 20 prosinec 2010 - 08:29:57
#92
Publikováno 26 prosinec 2010 - 12:49:02
Odpovím si sám:Jsou pak fotky aspoň přibližně rovné?Dalsi moznosti suseni barytu jsou:
- takovou tu sit proti moucham napnout na ram a susit emulzi na horu
...
Ne. Jsou trochu zkroucený, ale ne úplně do ruličky. Pár dní v encyklopedii je srovná.
#93
Publikováno 15 leden 2011 - 11:57:37
jsem tu novy a v komore take zacatecnik, ale pred par dny jsem delal zvetseniny 30x40 na baryt, tak bych se chtel s vami podelit o zazitky
Prvni fotografii po ustaleni a prani jsem na chvili povesil na raminko s takovymi jakoby kolicky a nechal okapat a pote polozil na sklo emulzi dolu a oblepil slintaci paskou a na dvou mistech v rozich jsem ji v mezere narizl. Druhou fotografii, take peclive vypranou, jsem povesil a nechal okapat a polozil jsem ji emulzi nahoru na druhou stranu skla a oblepil slintaci paskou a take narizl. Priblizne po 30 hodinach jsem orizl prvni fotografii, ale nesla dolu, zustala prilepena emulzi na skle, musel jsem ji vlhkou houbicku celou otrit, aby se papir trochu navlhcil a pote uz papir sel odlepit, ale velmi tezce. Po odlepeni byl zkrouceny, tak jsem ho dal do vody.
Druhou fotografii, nalepenou emulzi nahoru, jsem orizl a byla uplne krasne rovna. Nikde se ani trochu neprilepila a vysledek byl moc hezky.
Tu prvni fotografi jsem znovu udelal stejne jak prvni a jeste ji mam stale na skle. Mam pocit, ze jak byla nejdrive emulzi dolu, ze ma mozna trochu vetsi lesk.
P.S. slintaci pasku jsem koupil v tomto obchode ( http://shop.stepa.cz...asky-a-odvijece ) u nas je primo obchod a maji ji tam hromady
#94
Publikováno 15 leden 2011 - 13:55:46
Dobry den vsem
jsem tu novy a v komore take zacatecnik, ale pred par dny jsem delal zvetseniny 30x40 na baryt, tak bych se chtel s vami podelit o zazitky
Prvni fotografii po ustaleni a prani jsem na chvili povesil na raminko s takovymi jakoby kolicky a nechal okapat a pote polozil na sklo emulzi dolu a oblepil slintaci paskou a na dvou mistech v rozich jsem ji v mezere narizl. Druhou fotografii, take peclive vypranou, jsem povesil a nechal okapat a polozil jsem ji emulzi nahoru na druhou stranu skla a oblepil slintaci paskou a take narizl. Priblizne po 30 hodinach jsem orizl prvni fotografii, ale nesla dolu, zustala prilepena emulzi na skle, musel jsem ji vlhkou houbicku celou otrit, aby se papir trochu navlhcil a pote uz papir sel odlepit, ale velmi tezce. Po odlepeni byl zkrouceny, tak jsem ho dal do vody.
Druhou fotografii, nalepenou emulzi nahoru, jsem orizl a byla uplne krasne rovna. Nikde se ani trochu neprilepila a vysledek byl moc hezky.
Tu prvni fotografi jsem znovu udelal stejne jak prvni a jeste ji mam stale na skle. Mam pocit, ze jak byla nejdrive emulzi dolu, ze ma mozna trochu vetsi lesk.
P.S. slintaci pasku jsem koupil v tomto obchode ( http://shop.stepa.cz...asky-a-odvijece ) u nas je primo obchod a maji ji tam hromady
Fotografie sa napínajú na sklo emulziou hore, inak sa prilepia.
#95
Publikováno 15 leden 2011 - 18:16:32
Vítej, ať se Ti daří.Dobry den vsem
jsem tu novy a v komore take zacatecnik, ale pred par dny jsem delal zvetseniny 30x40 na baryt, tak bych se chtel s vami podelit o zazitky
Prvni fotografii po ustaleni a prani jsem na chvili povesil na raminko s takovymi jakoby kolicky a nechal okapat a pote polozil na sklo emulzi dolu a oblepil slintaci paskou a na dvou mistech v rozich jsem ji v mezere narizl. Druhou fotografii, take peclive vypranou, jsem povesil a nechal okapat a polozil jsem ji emulzi nahoru na druhou stranu skla a oblepil slintaci paskou a take narizl. Priblizne po 30 hodinach jsem orizl prvni fotografii, ale nesla dolu, zustala prilepena emulzi na skle, musel jsem ji vlhkou houbicku celou otrit, aby se papir trochu navlhcil a pote uz papir sel odlepit, ale velmi tezce. Po odlepeni byl zkrouceny, tak jsem ho dal do vody.
Druhou fotografii, nalepenou emulzi nahoru, jsem orizl a byla uplne krasne rovna. Nikde se ani trochu neprilepila a vysledek byl moc hezky.
Tu prvni fotografi jsem znovu udelal stejne jak prvni a jeste ji mam stale na skle. Mam pocit, ze jak byla nejdrive emulzi dolu, ze ma mozna trochu vetsi lesk.
P.S. slintaci pasku jsem koupil v tomto obchode ( http://shop.stepa.cz...asky-a-odvijece ) u nas je primo obchod a maji ji tam hromady
Staří klasici píší, že se fotografie skutečně nejlépe vyleští za studena na dokonale vyčištěném skle emulzí dolů. Používala se k tomu volská žluč. Mám to jen vyčtený, sám jsem to nikdy nezkoušel.
#96
Publikováno 15 leden 2011 - 20:37:37
Leštění barytů za studena na skle je proveditelné, ale je to "vyšší dívčí". Pokud to budete chtít zkusit, pak úprava skla je možná několika způsoby:
1. Dokonale odmastit - když vyloučíme kyseliny a louhy (dělalo se to, ale je to nepohodlné, nebezpečné a neekologické), pak dobrými čistidly jsou: etylacetát (etylester kyseliny octové), průmyslové odmašťovače (bývají ve sprejích), saponáty, výtečný je Sidol (nyní Sitol) - přípravek na cídění kovů a skla, a pod.
2. "Upravit" povrch - u Sitolu netřeba, u jiných obvykle ano - například vyleštit talkem (mastek), někteří používají jakési "nano" přípravky na automobilová skla (mají "nahradit stěrače"), také volská žluč (bývá k mání za dost peněz v prodejnách pro výtvarníky a restaurátory).
3. "Napajcovat" fotku. Zde je neořeberné množství "tajných receptur" - co fotograf to "rodinné tajemství". Obvykle stačí přiměřené množství smáčedla, nebo jsme používali lepidlo na tapety Taposa (prakticky čistá karboxymetylcelulosa), dobře funguje i přípravek na elektrody EKG (rovněž karboxymetylcelulosa).
4. Fotku rozmočit (dobře!), "napajcovat", přilepit emulzí na sklo, vyválcovat (ne moc!!!), neolepovat páskou!, ve svislé nebo šikmé poloze nechat schnout v prostředí nepříliš teplém a nepříliš suchém (lasturové lomy)
Pokud se fotka přilepí, pak celé sklo do vany s vlažnou vodou, nechat odmočit, sejmout a bojovat dále.
Výtečná je náhrada skla plexisklem (samozřejmě nepoškozeným) - to stačí umýt saponátem (pozor na písek ve vodovodní vodě!). Jinak je postup stejný.
Podělte se o výsledky! Přeji úspěch!
#97
Publikováno 16 leden 2011 - 10:56:55
Jsem celkem hodne trpelivy clovek a rad vse vyzkousim
Dekuji
#98
Publikováno 24 červenec 2011 - 11:12:04
Mám zopár otázok
1. Môžem pri baryte použiť aj vývojku ilford multigrade? Je bežne dostupná aj dvojlázňová vývojka? počul som že tá je najlepšia.
2.Aký je to fomabron 112 SP? Nerozumiem čo to totiž znamená "špeciálna" gradácia. Na fomaobchode je totiž na ňho pekná zľava: http://fomaobchod.cz...4x30510ks.sleva[33933]?ItemIdx=6
3. Má zmysel pustit sa do multigradačného barytu? Je mi totiž ľúto filtrov čo mám doma. Dedko totiž spomínal že MG je len kompromis a že špičkovú fotku dosiahnem len klasickým barytom so stálou gradáciou. (musím mať však dokonalé naexponovaný a vyvolaný negatív)
Zatiaľ ďakujem za odpoveďe, určite ma ešte niečo napadne
#99
Publikováno 24 červenec 2011 - 11:40:05
Multigrejda na baryt není vůbec špatná, mnoho lidí to má jako svoji hlavní kombinaci(teď neřeším s jakým papírem)Ahojte obnovujem túto tému, chystám sa totiž prejsť na baryt, možno je to blbý dôvod ale u rcčka mi vadí taký "pudingový" obraz, potom najbielšia biela a čierna a celkovo ma láka štruktúra barytu a ako "reže".
Mám zopár otázok
1. Môžem pri baryte použiť aj vývojku ilford multigrade? Je bežne dostupná aj dvojlázňová vývojka? počul som že tá je najlepšia.
speciální znamená že to bude tvrdší než měkkě, ale měkší než normál. já osobně ty speciálky používám, ale jako MG papíry bez filtru - on totiž Multigrejd má SP jako základní tvrdost2.Aký je to fomabron 112 SP? Nerozumiem čo to totiž znamená "špeciálna" gradácia. Na fomaobchode je totiž na ňho pekná zľava: http://fomaobchod.cz...4x30510ks.sleva[33933]?ItemIdx=6
dedko je moudrý člověk3. Má zmysel pustit sa do multigradačného barytu? Je mi totiž ľúto filtrov čo mám doma. Dedko totiž spomínal že MG je len kompromis a že špičkovú fotku dosiahnem len klasickým barytom so stálou gradáciou. (musím mať však dokonalé naexponovaný a vyvolaný negatív)
Já osobně Multigrejdy používám, ale bez filtrů (které nemám a ani nevím co s nima) a tak mi to vyhazuje pevnou Sp
a že bych měl dokonalé negativy? tak to si nemyslím
dobrou tmu přeju
Standa
#100
Publikováno 24 červenec 2011 - 11:57:07
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních