Fotíte a zvětšujete barvu?
#1
Publikováno 30 červen 2007 - 20:32:46
Vždy si nechám udělat vše ve formátu 9x13 a pak vyberu pěkné záběry ze kterých dělám 15x21 (nejvíc co může lab).
A co ostatní černokněžníci? (temnokomorníci) zvětšujete doma?
#2
Publikováno 30 červen 2007 - 21:56:53
Fotí taky někdo z temnokomorníků na barvu? Ja docela jo. Používám z 99-ti procent jeden film. ProFoto 100. Fotky mi dělaj v Rychnově nad Kněžnou. Obsluha je tam pohodová, dá se s ní domluvit skoro na všem. Už mi tam dělali fotky z kinofilmu na formát 60x50cm.
Vždy si nechám udělat vše ve formátu 9x13 a pak vyberu pěkné záběry ze kterých dělám 15x21 (nejvíc co může lab).
A co ostatní černokněžníci? (temnokomorníci) zvětšujete doma?
tohle forum je predevsim ulitba panu ekonomickemu namestkovi.
#3
Publikováno 1 červenec 2007 - 10:52:25
A co ostatní černokněžníci? (temnokomorníci) zvětšujete doma?
No jasně. Jsem barevná ovce tohoto serveru. Já nefotím čb, jen barvu, v drtivé většině negativ. Fotky si i zvětšuju, i když na to je málo času...
#4
Publikováno 1 červenec 2007 - 10:54:05
#5
Publikováno 1 červenec 2007 - 11:46:27
#6
Publikováno 1 červenec 2007 - 12:21:37
#7
Publikováno 1 červenec 2007 - 12:29:56
#8
Publikováno 1 červenec 2007 - 12:37:37
Já teď chci dělat barevný fotky doma, páč co v posledních letech předvádí fotolaby, to by člověk zvracel! Potřebuju ale poradit jakou vývojku a papíry. Na netu jsem našel jen Tetenal RA4 a paíry vůbec žádný. Jinak pusto prázdno a to co sem našel, tak taky hodně draho...
Vývojka Tetenal RA4 je v pohodě. Dá se koupit u Škody, i když trochu dráž - asi za tisícovku. LightQ ji má za 950, ale zase si přičti poštovné. Tahle jediná se používá při "pokojové teplotě" tedy od 16 do 25 stupňů.
Pro horký proces se prodává Agfa Hobby kit nebo se dá sehnat i chemie Fuji pro laby.
Papíry v listech Kodak Supra Endura - asi nejlepší nebo sem tam se dá sehnat Fuji. Jinak v rolích. Ale to jsem nezkoušel. Papíry Kodak se dají objednat přes Karbusického shop.
jedna fotka 18x24 vyjde cenově zhruba na 13-15Kč (papír za 8), ale budeš dělat proužkovky, minimálně zpočátku a to se prodraží. Je ale pravda, že jak uděláš jednu fotku, tak ty další na filmu (a pokud fotíš na profi film, tak i na dalších) mají za stejných světelných podmínek stejnou nebo velmi podobnou barevnou filtraci. Takže pak už se těm 13Kč přiblížit dá. Ale kdo by doma počítal a hlídal náklady, že? ))
#9
Publikováno 1 červenec 2007 - 15:29:05
Papíry používám taky Kodak Supra Endura, na www.nakoukni.cz je docela velký výběr papírů v rolích, cenově je to o dost příznivější a snad by neměl být problém s pomocí řezačky a nějakého vodítka a zarážky ty papíry z role nařezat potmě na listy. Taky se chystám vyzkoušet.
#10
Publikováno 1 červenec 2007 - 16:38:31
#11
Publikováno 1 červenec 2007 - 17:48:43
Nechá se nějakým způsobem ovlivňovat sturace barev? A jak se vlastně chovají barevné papíry v závislosti na době vyvolávání?
Ale jo, dá. Sice daleko míň, než ve photoshopu, ale dá se. Lehce zkrátíš dobu osvitu a naoplátku prodloužíš dobu volání. Je lepší to dělat spíš v teplejší vývojce. Při delším volání je fotka nejen tmavší, ale narozdíl od prodloužení svícení má i trochu výraznější barvy.
Hodně tomu dá i výběr papíru. Kromě samotných značek i povrch. Je to sice jen "pocitová" záležitost, ale na lesklém povrchu je ten barevný kontrast větší, než na matném (fotka se zdá být i ostřejší). Používám lesklý)
Je ale pravda, že mám rád spíš lehké přírodní barvy i u krajiny a nějak se po zvýšené saturaci nepídím a s tímhle moc nemanipuluju. Volím spíš cestu na straně výběru filmu a přeexpozice. Tím zvýšíš saturaci barev určitě
#12
Publikováno 1 červenec 2007 - 18:36:16
#13
Publikováno 1 červenec 2007 - 20:03:40
Barevné papíry jsou citlivé v celém spektru, jen v určité vlnové délce nejsou citlivé až tak moc. Pro tlumené osvětlení se používá světlo o 590nm, ale ani tak si tím nemůžeš svítit na celou komoru...
Já jedu potmě, aspoň naplníš konečně název TEMNÁ KOMORA do puntíku:)
Rozsvítit se dá v průběhu ustalování, já svítím až při praní.
#14
Publikováno 1 červenec 2007 - 20:27:27
na barvu? žádné. Týden trénuješ orientaci a naklánění misek při vložení papíru tak, abys nevylil chemii a pak to jde samo.
Barevní papíry jsou citlivé v celém spektru, jen v určité vlnové délce nejsou citlivé až tak moc. Pro tlumené osvětlení se používá světlo o 590nm, ale ani tak si tím nemůžeš svítit na celou komoru...
Já jedu potmě, aspoň naplníš konečně název TEMNÁ KOMORA do puntíku:)
Rozsvítit se dá v průběhu ustalování, já svítím až při praní.
Tak to bude horor!
#15
Publikováno 1 červenec 2007 - 20:49:55
#16
Publikováno 2 červenec 2007 - 08:17:28
Ja jeste barvu nedelal, ale rozhodne se na to chystam. A vzhledem k tomu, ze standardne foti na diaky tak to bude rovnou Ciba...
Jinak ja mam na zasadni mista komory misto fosforeskujicich samolepek (v papirnictvi meli jén Pokemony) pouzil fosforeskujici barvu na WindowColor --> na vypinaci svetla mam nakreslenou zarovku, na ventilatoru ventilator...
Jako alternativa k miskam se u barvy rozhodne hodi nejaky rotacni procesor (proto jsme ho z kolegou koupili) a nebo alespon tank a totovat ve valeccich...
#17
Publikováno 2 červenec 2007 - 08:19:41
Kaiser ma nejake svetlo z diod o vlnove delce 590nm, ktere je udajne i na barvu, ale ta cena......jo a teď mě ještě napadlo jaké osvětlení fotokomory se používá? Otec kdysi dávno používal 15W žárovku + filtr, tuším že měl označení čísla 166 nebo 177 (tmavě zelený). Dneska sem to našel na půdě .
#18
Publikováno 2 červenec 2007 - 09:13:45
#19
Publikováno 2 červenec 2007 - 11:28:09
My tim,ze nemame vlastne zadne barevne negativy ale jen diaky mame tu volbu skoro jasnou...s Cibou zkušenosti nemám vůbec žádné. Nikdy jsem ji doma nedělal a ani se nějak nechystám.
Akce se vsak odklada asi az na pocatek zimy - ted nemam penize na nakup chemie a papiru (male baleni neexistuje) a hlavne ani cas.
V kazdem pripade se docela tesim. A zaroven desim tech akladu nez se vse potrebne vychyta (nejlevnejsi papir 24x30 vyjde asi na 75Kc)
#20
Publikováno 2 červenec 2007 - 12:34:34
#21
Publikováno 2 červenec 2007 - 14:39:04
Konecne jsem tohle forum prosadil:-)
Ja jeste barvu nedelal, ale rozhodne se na to chystam. A vzhledem k tomu, ze standardne foti na diaky tak to bude rovnou Ciba...
Jinak ja mam na zasadni mista komory misto fosforeskujicich samolepek (v papirnictvi meli jén Pokemony) pouzil fosforeskujici barvu na WindowColor --> na vypinaci svetla mam nakreslenou zarovku, na ventilatoru ventilator...
Jako alternativa k miskam se u barvy rozhodne hodi nejaky rotacni procesor (proto jsme ho z kolegou koupili) a nebo alespon tank a totovat ve valeccich...
Já na barvu používám slotový "poloautomat" (podle návodu Petra Dzika na Paladixu). Výhoda je, že se v něm dobře drží teplota a roztoky mají velmi malou styčnou plochu se vzduchem. Nedávno jsem na eBay pořídil procesor CPE2, používám ho na vyvolávání barevných negativů a chystám se i na pozitivy. Ale asi jen větší formáty.
#22
Publikováno 2 červenec 2007 - 15:10:44
To jsem mel puvodne taky v umyslu ale po vymysleni orientace na Cibu jsem sel taky do starsiho Joba CPE2. Ona preci jen v jednom z roztoku na Cibu je (tusim) 5% kyselina sirovaJá na barvu používám slotový "poloautomat" (podle návodu Petra Dzika na Paladixu). Výhoda je, že se v něm dobře drží teplota a roztoky mají velmi malou styčnou plochu se vzduchem.
#23
Publikováno 13 červenec 2007 - 23:36:24
#24
Publikováno 14 červenec 2007 - 07:55:15
Jak odměřujete čas máchání papíru v jednotlivých lázních?
Mam dvoje spinaci hodiny, jedny klasicky ke zvetsovaku a na druhych merim cas pro volani. machani v ustalovaci odhaduju, tam je to vcelku jedno, kdyz je to trochu dyl...
#25
Publikováno 14 červenec 2007 - 10:26:32
#26
Publikováno 15 červenec 2007 - 12:31:18
Pokud ano, pak by nastavení filtrace bylo přeci hrozně jednoduché, protože by stačilo namíchat stejnou barvu světla, jako má maskovaní filmu. Furt čekám na papíry, jinak už bych to vyzkoušel...
Řekl bych, že to tak není, protože když se třeba zvětšuje crossovaný diapozitiv (diapozitivní film, vyvolaný jako negativ), vycházejí úplně jiné filtrace, než pro normální negativ. "Negativ" z diafilmu je nemaskovaný, takže to vypadá, že na barevně neutrální pozitiv se musí kromě vlastního posunu v procesu a ve vrstvách negativu se musí kompenzovat nepřítomnost masky. Tedy, papír je citlivostí přizpůsobený maskovanému filmu.
#27
Publikováno 15 červenec 2007 - 19:41:33
Pro stanovení základní filtrace je asi nejrychlejší si za standardních podmínek (tj. hlavně barva světla - světlo oblohy rozptýlené jemnou oblačností, blesk) nafotit šedou tabulku a vyladit filtraci tak, aby výsledný pozitiv byl stejně šedý. Na šedé barvě se barevné odchylky poznávají nejlépe.
Pak může člověk postupovat dvojím způsobem: buď lze mírně korigovat filtraci pro každou fotku (nebo serii fotek při stejném osvětlení) tak, aby vyšly "normální" barvy - takhle to v podstatě dělají minilaby, nebo pracovat se základní filtrací a pozitivy pak respektují charakter osvětlení, při kterém byla fotografie pořízena (večerní světlo, přítomnost přechodového nebo náladového filtru, atd.)
Je dobré používat spolehlivé profesionální filmy, např. výše uvedené, protože u nich je aspoň podle mých zkušeností záruka, že maska je stále stejná.
#28
Publikováno 16 červenec 2007 - 08:52:36
#29
Publikováno 25 červenec 2007 - 22:29:40
#30
Publikováno 26 červenec 2007 - 09:44:08
#31
Publikováno 26 červenec 2007 - 10:42:32
#32
Publikováno 27 červenec 2007 - 09:21:24
tak dneska jsem se celý den mordoval s několika fotkama a došel k závěru, že na barvu už kašlu. Milióny proužkových zkoušek a výsledek za moc nestojí. Utvrdil jsem se, že je nesrovnatelně lepší a hlavně levnější nechat negativ oskenovat, poupravovat v Photoshopu, převést do ICC profilu labu. Pak jsou výsledky mnohem lepší, než když nechám v labu udělat fotky přímo z negativu. Aspoň jsem si to zkusil a mám teď klid v duši
Nemá cenu hned házet barevnou hlavu do obilí Mě to taky chvilku trvalo, než jsem se naučil orientovat, abych neházel fotku do ustalovače místo vývojky, než jsem našel "základní" filtraci pro ten svůj typ filmu a tak... Te%d už jsem ale s výsledky vcelku spokojen.
BTW mám doma skener na svitek (multiformát, ne deskáč) a ani mě nenapadlo, že bych si fotky naskenoval a nechal vytisknout v labu...
#33
Publikováno 25 září 2007 - 06:15:15
#34
Publikováno 25 září 2007 - 07:46:48
Problém je samořejmě ta teplota, to se v miskách už asi rozumně udržovat nedá. Sice se s touto chemií dá jít až na 30 st.C., ale moc se to nedoporučuje.
Jirif: Psal jsi, že se dá sehnat i chemie od Fuji pro minilaby. Kde je to možné?
#35
Publikováno 25 září 2007 - 11:12:18
Pre jirifa: Nebolo by mozne aby ste napisal nejaky clanok o farebnej fotografii? Myslim take ze ako zacat + nejake vychytavky, alebo dokonca zalozit nejaky serial na pokracovanie myslim ze by to malo uspech.
Chjo, nestíhám zpracovávat fotky, natož ještě něco psát... ale pokusím se, "půjdu do sebe a ještě více úkolů na svá bedra vezmu" (Š+G).
V říjnu to asi ještě nebude, ale v listopadu snad:)
#36
Publikováno 25 září 2007 - 11:14:25
BTW nezkoušel jsi Agfu Hobby kit? Respektive pozitivní vývojku a ustalovač?
#37
Publikováno 26 září 2007 - 10:00:38
Agfa Hobby Kit neznám, je to přece jen dost drahé a využít 90 m2 v rozumné době je pro mě nemyslitelné, to je přes 2000 fotek 18x24. Je ale fakt, že kdyby se v té soupravě udělalo "jenom" zhruba 350 fotek 18x24, vyšla by chemie pro jednu stejně jako u Tetenalu RA4 a pokud by kvalita byla lepší. dalo by se o tom uvažovat. Pořád mě trochu zlobí ty ne zcela bílé okraje u fotek, tak bych rád věděl, jestli jiná chemie na to má vliv. Ty používáš Tetenal RA4, jestli se nemýlím?.
#38
Publikováno 2 říjen 2007 - 20:52:34
Smířil jsem se s tím, Ivan Polačik, který zvětšuje RA4 na kšeft, mi potvrdil, že Kodak Supra Endura je lehce krémovější a doma úplně bílou nedostanu...
#39
Publikováno 11 říjen 2007 - 18:51:57
#40
Publikováno 15 říjen 2007 - 10:30:51
#41
Publikováno 16 říjen 2007 - 18:12:15
http://www.artcraftchemicals.com
#42
Publikováno 18 říjen 2007 - 13:17:07
#43
Publikováno 18 říjen 2007 - 13:41:35
#44
Publikováno 2 listopad 2007 - 14:45:01
#45
Publikováno 2 listopad 2007 - 15:46:45
Potřeboval bych poradit co možná nejcitlivější barevný film, s dobrým podáním pleťovky, teplejší podání a dobře se vyrovnávající s umělým osvětlením. Padl mi do oka Kodak Portra 800, nicméně, jak to je s jeho podáním v umělém osvětlení nevím.
A co tak Fuji 400NPZ resp 800 v umelom osvetleni urcite lepsie ako kodak
#46
Publikováno 3 listopad 2007 - 11:10:57
Co se týká umělého osvětlení, na to je asi těžké dát univerzální odpověď. Záleží na tom, jaké je to osvětlení, resp. jakou barevnou teplotu světlo má. Pokud jsou to speciální žárovky dávající "denní" světlo, tj. teplotu 5500-6000 st.K., pak by barevné podání neměl být problém. Ale čím nižší teplota, tím větší podíl žluté a je nutné používat modré konverzní filtry. Ty filmy Fuji jsou myslím dost oblíbené u svatebních fotografů, ale ti asi pracují většinou s bleskem.
#47
Publikováno 6 listopad 2007 - 12:07:24
Prostě nemohu si pomoci - zkuste to taky, je to prima pocit, když už nic jiného:)), i když sám uznávám, že čb foto je (aspoň dle mě) kouzelnější asi v tom, že postupnou tvorbu obrazu sleduji přímo, než u barvy, kde je to vše malinko schované a "technologičtější" Jinak bych rád někdy do budoucna zkusil VF barvu, akorát to je zas někde jinde... a i ciba by se mi líbila asi.... ) M.
#48
Publikováno 29 duben 2008 - 07:33:22
#49
Publikováno 29 duben 2008 - 07:47:43
#50
Publikováno 29 duben 2008 - 08:17:24
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních