Expoziční proužková zkouška u MG
#1
Publikováno 12 červenec 2007 - 12:59:39
Na Paladixu je hezký článek, jak na to http://www.paladix.c...nim-papiru.html . Obzvlášť se mi líbí ta proužková vychytávka na konci za použití odřezků z filtrů.
No jo, ale volba filtru je jedna věc, zatímco volba expozičního času je věc druhá. Jak tedy určit tu správnu dobu osvitu? Napadla mě možnost dělat jakousi dvojtou proužkovou zkoušku (respektive TABULKOVOU zkoušku), kdy by fotku vertikálně dělily pruhy jednotlivých filtrů (viz. onen článek) a horizontálně bych zakrýval pruhy fotky tak, jako se to dělá klasicky. Výsledkem by pak měla být jakási tabulka, která by mi dala informaci o nejvhodnější kombinaci filtru a doby osvitu. Problém bych akorát viděl u toho filtru 4 a 5, kde je 2x větší exp. čas.
Jak to řešíte vy?
#2 Anonymous
Publikováno 12 červenec 2007 - 13:11:11
#3
Publikováno 12 červenec 2007 - 21:21:23
na fotce musíte mít "vychytané" (= kontrastově a expozičně zvládnuté) nejtmavší partie, "střední šedou" a světla. Neumím si představit, jak "natěsnáte" právě ta "rozhodující místa" do tabulky...
U "komplikovaného" negativu nezbývá, než udělat náhled, vybrat "rozhodující partie", pro ně stanovit filtraci a podle ní i expoziční čas a nakonec se "popasovat" se sladěním těchto "nálezů". Bohužel - kolikrát to (prostým filtrováním) prostě nejde... Pak nastupuje vyšší dívčí - obvykle: optimální expozice světel (je-li v nich vůbec co) a střední šedé a stíny "dorazit" druhou expozicí s jinou filtrací. Ale to je jenom jedna z možností...
Takovýto postup někdy vede k tomu, že se za večer (+noc) podaří i jedna dobrá zvětšenina (a když je hodně štěstí, i dvě nebo tři). Nebo také žádná...
#4
Publikováno 12 červenec 2007 - 23:55:00
hypnogen: šlo by to, ALE:
na fotce musíte mít "vychytané" (= kontrastově a expozičně zvládnuté) nejtmavší partie, "střední šedou" a světla. Neumím si představit, jak "natěsnáte" právě ta "rozhodující místa" do tabulky...
U "komplikovaného" negativu nezbývá, než udělat náhled, vybrat "rozhodující partie", pro ně stanovit filtraci a podle ní i expoziční čas a nakonec se "popasovat" se sladěním těchto "nálezů". Bohužel - kolikrát to (prostým filtrováním) prostě nejde... Pak nastupuje vyšší dívčí - obvykle: optimální expozice světel (je-li v nich vůbec co) a střední šedé a stíny "dorazit" druhou expozicí s jinou filtrací. Ale to je jenom jedna z možností...
Takovýto postup někdy vede k tomu, že se za večer (+noc) podaří i jedna dobrá zvětšenina (a když je hodně štěstí, i dvě nebo tři). Nebo také žádná...
Přesně tak jak říká Pentaxista. Hlavně se nenechat odradit a dělat a dělat. Časem pak člověk získá grif a odhad. Navíc obrovská výhoda MG je vicenásobná expozice se změnou gradací, ovšem za cenu mírné "Alchymie".
Častým překvapením bývá, že pokud naexponuji na jeden papír nejdříve tvrdou gradaci a pak měkou a na druhý papír pak postup přehodím, výsledkem nejsou stejné fotky
Ovšem já bych MG papíry za pevnou už neměnil!!!
#5
Publikováno 13 červenec 2007 - 06:54:25
Delam zkousku na nejdulezitejsi misto negativu (nastihany prouzky), napred cas (s filtraci 2,5), pak podle nelezeneho casu jednotlivy filtrace.
#6
Publikováno 13 červenec 2007 - 09:19:56
#7
Publikováno 21 srpen 2007 - 17:16:12
#8
Publikováno 21 srpen 2007 - 17:21:29
#9
Publikováno 26 říjen 2007 - 14:04:11
trochu se toho bojím, nemusí se tam třeba u toho točit hrnek vody aby mikrovlny byly trochu víc "vytížené" ?
přece jen ji máme vcelku zánovní - a tak případné nepředpokládané samovznícení by nabylo reálných rozměrů v konfrontaci s mojí předrahou přítelkyní
#10
Publikováno 26 říjen 2007 - 15:09:47
Ale zase na druhé straně - když RC papír setřete kleštěmi, uschne před očima. Fén také udělá svoje...
#11
Publikováno 27 říjen 2007 - 08:11:52
úplnou náhodou jsem vyslechl paní, která říká - vodu na kafe vařím jen v kovový konvici a na plynu, žádná spirála a podobný věci
jsem známý tím, že kontroluju teplotu při vaření instantního kafe, leju do předehřátého hrnku přes lžičku, ale vyzkoušel jsem i to jiné ohřátí vody na plynu
je to něco docela jiného, já teda kvůli kafi musím do kuchyně, ale dělám to rád, protože to je docela jiný kafe
#12
Publikováno 27 říjen 2007 - 09:00:01
gradaci nastavuji podle oka a většinou se trefím na podruhé a to nastavuji na barevné hlavě bez nějaké tabulky prostě si vzpomenu za jakých podmínek jsem ji fotil a řeknu si scéna byla příliš kontrastní taková 60ka na žluté to může zpravit.
a expozici taky nedělám proužkama protože pokud má člověk proces stabilizován chemie,teplota,filmy,časy,papíry a stejný foťák tak se to moc nehýbe.Já podle oka nastavím čas vezmu několik kousků papíru a rozložím na kritická místa ,vylolám a čas došolichám odhaden (.. to chce pět sekund na víc ... je to moc měké a odhadem uberu filtr přidám purpurový a udělám ješte jeden zkušební a pak jedu na ostro.
Hodně zaléží podle nálady pokud jsem nějak nezvózní a nejsem v pohodě tak mi to trvá i šest zkoušek a furt nic
Stejně nějaké nepatrné rozdíly člověk (apoň já) nedokáže posoudit z proužků a nějakých malých papírků.Až dodělám fotku tak (pokud byla scéna kompikovaná ) tak přídu na to že jsem vedle a znovu dělám kousičky papíru ale tentokrád jsem již na stoprocent trefím protože si je přikládám k již hotové fotce a člověk dostane daleko lepší odhad.
#13
Publikováno 27 říjen 2007 - 09:26:37
Podržíš je pod objektivem.
S tím bych moc nesouhlasil protože jesli člověk nepouživá skleněné filtry a použije třeba fólie od fomy (můj případ) tak jde ostrost do ....le.
Já jsem to vyřešil že jsem přestal používat papíry od fomy a u kvalitnějších papírů se člověk výmečně dostane do situace že musí použít expozici s dvěma filtry třeba takový Ilfospeed deluxe to je mňamka.
jinak to vyřeší i kvalitní zvětšovák co mám teď nějaký kaiser z bar.hlavou 7000covka ta se nehne i při změně gradace
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních