Přejít na obsah


Fotka

zkusil jsem kalibraci dle Kodla


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
12 odpovědí na toto téma

#1 Vena

Vena

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 6 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 26 červenec 2007 - 09:08:06

Podotýkám, že jsem začátečník.

Koupil jsem si šedou tabulku, provedl osvity dle Kodlova doporučení.
Fotil jsem na Acros, vyvolal v R09 (že by nevhodná kombinace ?- doporučené časy k nedohledání).
Prázdné pole - čirý negativ, stejně jako osvit tabulky -5EV, při -4EV (ta "zóna I") náznak šednutí negativu,
říkal jsem si paráda. Pak jsem to ale strčil pod zvětšovák a z výsledků jsem rozpačitý.
Zóna I reaguje na papíru Foma stejně jako zóna 0 (není to tím, že je papír míň citlivý, než film?).
Takže posunout citlivost filmu k nižší hodnotě? Ale hlavně - osvítil jsem papír i skrz perforaci a zde byl černější i když jsem osvit přehnal tak, že byla stejná černá i u -3EV. Přitom ta podložka filmu je téměř čirá.

Prosím vás, poradíte mi - mám příště fotit na menší citlivost, či změnit technologii při kalibraci?

Díky za vaše rady a zkušenosti.

Jinak ten Acros se mi líbí - není bez zrna /kinofilm/ na 13x18, zrno ale velmi jemné, velmi ostré. R09 12min při 20st.C, možná kontrastnější /jestli to jako začátečník můžu posoudit/.

Vena
  • 0

#2 kodl

kodl

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 302 příspěvků(y)
  • LocationBratislava
Reputace: 24

Publikováno 26 červenec 2007 - 10:19:59

Bohuzel nepisete o jakou cast testu se jedna? ISO, doby vyvolani, jak jste meril svetlo? Jakym zpusobem jste nasel SCT?
  • 0

#3 jkcz

jkcz

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 728 příspěvků(y)
  • LocationValašské království
Reputace: 177

Publikováno 26 červenec 2007 - 12:11:46

S tim okometrickym posuzovanim zcernani papiru jsem mel vzdycky problemy. nejlepsi je densitometr nebo skener s funkci mereni density. Pokud hledas citlivost filmu pro svuj proces mokrou cestou, tedy pod zvetsovakem, tak je nezbytne nutne nechat zkousku uschnout - tedy nevyhodnocovat je dokud je papir mokry. Dalsi zcela zasadni problem je svetlo pod kterym zkousky prohlizis. Pod silnym svetlem uvidis rozdily v prouzcich i tam, kde jsi je pod svetlem slabym nevidel. No a pak z toho zkus urcovat citlivost, ze ano :)
  • 0

#4 Vena

Vena

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 6 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 26 červenec 2007 - 12:27:31

Chtěl jsem nastavit tu "moji" citlivost filmu.
Fotil jsem na ISO 100, kalibraci provedl dle Vašeho návodu.
Protože jsem na netu našel jen jakousi mlhavou informaci, že Acros se volá podobně jako Kodak T-max, použil jsem dop.čas pro T-max.
Zde je doporučena délka volání 12minut pro Rodinal 1+50 při 20 st.C.
Já jsem měl R09 - délka volání je v koncentr.1+40 údajně stejná jako
1+50 v případě Rodinalu. Teplota 19.6 st.C na zač.(z lednice - z kohoutku tekla teplejší než 20st., bylo horko), překlopil jsem 1x za 30vt., v 6.min.
20.2st.C, v 11.min. 20.4, vylévat jsem začal v 11.40min. Snažím se vše si psát i když nevím, na kolik ty vteřiny a desetiny stupně ovlivní výsledek.
Osvítil jsem dále papír přes ty podexponované negativy tak, aby byl patrný účinek - bylo to na negativu -3EV, přestože, jak už jsem psal, jsou známky šednutí již na negativu -4EV. Papír pod perforací byl na těch -4EV a -5EV černější, než papír přes prázdný film, sice nepatrně, ale přece - je to tak v pořádku? Osvítil jsem papír ze vzdálenosti, na kterou jsem plánoval dělat fotky 13x18 a to jsem následně učinil, tím samým časem,
fotka byla ale podexponovaná.
Při focení jsem světla neměřil, film vyvolal vcelku (k vyvolávání jednotlivých snímků jsem ještě nedospěl), exponoval vše pomocí šedé tabulky (lidi u toho naštěstí nebyli).
K další části Vaší otázky - bohužel nevím, co je to SCT.


Díky za Váš zájem a vůbec za Vaše články a články všech ostatních.

Vena
  • 0

#5 abs

abs

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 370 příspěvků(y)
Reputace: 4

Publikováno 26 červenec 2007 - 12:46:52

No já už za sebou taky pár pokusů mám... Filmy mají vcelku běžně o něco (a někdy i o dost) nižší "skutečnou" citlivost (podle ISO normy), než uvádí výrobce. Takže tím může být tvůj výsledek ovlivněn. Také je možné, že bys lepších výsledku dosáhl delší dobou volání a určitě lepší výsledků bys dosáhl delšími periodami překlápění (pro Rodinal 1+50 respektive R09 1+40 doporučuji standardně 2 minuty) - zmezí se tím přepálení světel, aniž by se zhoršilo vyvolání ve stínech.

Roli také hraje barva světla, kterou jsi tabulku osvětloval (filmy bývají circa o 1/3 EV méně citlivé k žárovkovému světlu) a samozřejmě nelze vyloučit ani chyba měření - TTL by mělo být spolehlivé, ale pokud jsi měřil expozimetrem, tak si třeba mohl opomenout korekci osvitu s ohledem na ztrátu světla zpsobenou vzdáleností tabulky od objektivu - např. pokud testuješ pomocí 50mm (5cm) objektivu, tak musíš fotit nejméně ze vzdálenosti 75cm (5 x 15).

Sečteno podtrženo, kup si knihu Exponometrie v analogové a digitální fotografie, sice není prosta nejasností a dokonce chyb, ale poskytne poměrně komplexnější vhled do problematiky než Kodlův vynikající, ale nutně stručný článek.
  • 0

#6 bobrb

bobrb

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 859 příspěvků(y)
  • Locationpod Brdy
Reputace: 54

Publikováno 26 červenec 2007 - 13:12:09

... ale pokud jsi měřil expozimetrem, tak si třeba mohl opomenout korekci osvitu s ohledem na ztrátu světla zpsobenou vzdáleností tabulky od objektivu - např. pokud testuješ pomocí 50mm (5cm) objektivu, tak musíš fotit nejméně ze vzdálenosti 75cm (5 x 15)....

To je co? To neznam:-(
  • 0

#7 Eda

Eda

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 027 příspěvků(y)
Reputace: 18

Publikováno 26 červenec 2007 - 13:22:09

bobdrb: je to popsáno v tý knížce - čím blíže jsi fotografovanému objektu, tím ztrácíš světlo
(dopručuju pořídit - i když :) čím více o tom čtu, tím víc jsem z toho jelen. Nebo že by jelena? :D )-
  • 0

#8 jkcz

jkcz

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 728 příspěvků(y)
  • LocationValašské království
Reputace: 177

Publikováno 26 červenec 2007 - 14:21:40

jelenice :D
  • 0

#9 abs

abs

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 370 příspěvků(y)
Reputace: 4

Publikováno 26 červenec 2007 - 14:36:11

bobdrb: je to popsáno v tý knížce - čím blíže jsi fotografovanému objektu, tím ztrácíš světlo
(dopručuju pořídit - i když :) čím více o tom čtu, tím víc jsem z toho jelen. Nebo že by jelena? :D )-


Tak mě na té knize asi nejvíce pobavilo to srovnání dynamického rozsahu filmu a digitálu. Bylo hrozně povzbudivý si po těch hodinách nad senzitometrickými křivkami filmů přečíst, že digitál už dynamickým rozsahem vlastně překonal barevný film a špičkovým černobílým filmům bez prolbémů se vyrovná :)

Kdybych se v digitální technice vůbec nevyznal (a nevěděl tedy, že ten jejich způsob testování je jaksi mimo), tak bych z toho asi dostal depku.
  • 0

#10 Eda

Eda

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 027 příspěvků(y)
Reputace: 18

Publikováno 26 červenec 2007 - 14:45:14

tak k digitální části jsem ze zásady :D nedošla
  • 0

#11 kodl

kodl

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 302 příspěvků(y)
  • LocationBratislava
Reputace: 24

Publikováno 26 červenec 2007 - 15:05:46

Vena:
Omlouvam se za tu zkratku.

SCT je cas kterym budete delat kontakty. To je prvni krok. Postup je popsany v clanku, ale pro jistotu:

- Položte prázdný proužek filmu na fotografický papír (tak jako když děláte kontakty z negativu).

- Vytáhněte zvětšovák do výše v jaké obvykle kontakty děláte
tady bych poznamenal, ze vytazeni zvetsovaku nema nic spolecneho s velikosti planovane zvetseniny. Kontakty se delaji tak, ze nastrihany prouzky negativu polozite na papir a osvitite, obvykle 1 papir = 1 film (36 expozic). Vytazeni zvetsovaku je jine nez u vysledne zvetseniny. Tuto vysku je dobre si poznamenat, protoze s takto nastavenym zvetsovakem budete u kontaktu pracovat i v budoucnu.

- Zacloňte objektiv tak, jak jste zvyklí.

- Udělejte proužkovou zkoušku, v intervalu po 3 vteřinách (3,6,9 ... vteřin)

Podle teto zkouzky vyberete nejkratsi cas, kde papir dosahl maximalniho zcernani. Dostanete se rekneme na 12 vterin, to je cas se kterym budete dale pracovat pri tvorbe kontaktu.

Potom teprve ma smysl zkoumat EI. Pokud by Vam prvni zona vychazela pri SCT 12 vterin na -3 EV pak by EI pro kombinaci filmu, vyvojky a Vasi techniky preklapeni bylo 1/2 toho co deklaruje vyrobce.

Papir pod perforaci nema moc smysl zkoumat, jde zde o vyvolani negativu, perforaci zvetsuje asi malokdo.

Takze ve Vasem pripade je zrejme prvni problem v SCT.
  • 0

#12 bobrb

bobrb

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 859 příspěvků(y)
  • Locationpod Brdy
Reputace: 54

Publikováno 26 červenec 2007 - 15:27:53

bobdrb: je to popsáno v tý knížce - čím blíže jsi fotografovanému objektu, tím ztrácíš světlo
(dopručuju pořídit - i když :) čím více o tom čtu, tím víc jsem z toho jelen. Nebo že by jelena? :D )-

Mam ji, ale otevrel jsem ji parkrat pred spanim a zase rychle zavrel - nejak se mi pletla a poskakovala pismenka:-(
  • 0

#13 Vena

Vena

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 6 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 26 červenec 2007 - 20:30:47

Děkuji vám všem za odpovědi.
Zkusím to zlepšit.
Mějte se pěkně.

Vašek Čtvrtečka
  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních