Mnohost X standardizace
#1
Publikováno 16 říjen 2007 - 10:20:51
mám takovou teoretickou otazku, k jejímuž zodpovězení je třeba Vaší praxe. Zde jsem pročetl mnoho velmi inspirujících článků o nejrůznějších metodách, vývojkách, filmech. Zajímalo by mě, považujete-li za lepší cestu k dobrým výsledkům poznání co největšího množství prostředků - kombinace vývojka, film, jedna lázeň/dvě atd. atd. - nebo se soustředit pouze na jeden/dva procesy, dva/tři materiály.
Nechci, aby ta otázka vyzněla nějak tendenčně. Trochu s tím bojuju. Vím, že některé specifické situace vyžadují speciální postupy. Na druhou stranu neví, zda je i pro zapáleného amatéra možné, poznat více postupů do dostatečné hloubky.
Díky za názory.
#2
Publikováno 16 říjen 2007 - 10:46:52
někdo je zase konzerva a celej svuj život vodfotí na jednu kombinaci a je taky hvězda. nebo alespoň do doby, než mu to jeho přestanou vyrábět. pak se buď zasebevraždí a nebo zavolá bzenčákoj, pentaxistoj a jinejm podobnejm...
no a pak sme tu my nevýrazný střeďácí, šedivý průměráci. chvilku sme věrný a přísaháme na jedinou značku emulze (papír, foťák...) na světě a za tejden, měsíc, rok polehoučku, potichoučku už zase přelítnem k do tý doby haněný konkurenci a sebou přetáhnem za halasnýho přesvědčování další velikou partu neposedů, přelétavek a promiskoušů-nevěrníků. vpodstatě nám imponujou ty předchozí dva druhy extrémistů, ale přece jenom, co kdyby, že jo? řikal franta
#3
Publikováno 16 říjen 2007 - 10:54:35
Pro amatera je amozrejme mozne poznat maximum postupu a procesu do hloubky jen to trva dyl nez kdyz mas moznost delat s tim x hodin denne a pouzit "usetrenej" firemni material.
#4
Publikováno 16 říjen 2007 - 11:03:19
#5
Publikováno 16 říjen 2007 - 11:13:37
#6
Publikováno 16 říjen 2007 - 11:34:05
autorskou tvorbu velmi cenné . Neustále rostoucí ceny materiálů většině
uživatelů ani neumožňují rozsáhle experimentovat . Vyžaduje to již dobře
vybavenou fotokomoru a hlavně kontrolu chyb , které mohou podstatným
způsobem ovlivnit výsledek . Tuny keců o tom , jak skvěle vyvolávali bez
používání expozimetru a teploměru a všechno sekali jen tak z ruky dnes
již nikdo nemůže brát vážně . Fotografování je stále řemeslnná činnost ,
a až někde na samém vrcholu malý sokl pro Umělce . Pokud si někdo ani
neumí naladit housle , těžko bude byť jen průměrným houslistou . Na své
foto-hobby krademe čas a rodina trpí , ale děláme to s radostí ! Erik
#7
Publikováno 16 říjen 2007 - 11:34:23
#8
Publikováno 16 říjen 2007 - 12:08:24
#9
Publikováno 16 říjen 2007 - 13:30:20
a já to mám tak, že vyfotím jeden film tak za měsíc ... čili si myslím, že u mě nemá cenu nějak experimentovat .. než bych se dobral k nějakýmu výsledku, tak bych měl sto let )). Ale pokud by bylo focení mé jedinné hobby a fotil bych co tejden dva filmy, asi by tam byl prostor pro nějaký zkoušení kombinací.
Robert
#10
Publikováno 16 říjen 2007 - 13:37:16
v případě, že je nutný expedovat spolubydlící někam jinam, pořád reptají, co je to zase za vodu na zemi a proč nemůžou do koupelny, kde se právě suší film atd. bych se moc do experimentování nepouštěl - můj případ
komoru ale budu mít zanedlouho hotovou, tak se těším na zkoušení různých kombinací film/vývojka a taky změny pozitivní chemie, na což jsem dosud neměl čas
je velká úleva, když se podaří naladit jeden film s jednou vývojkou tak, že vím za všech okolností, co to udělá ve výsledku, mě se pak úplně jinak pracuje - tedy fotí
chtěl bych to nakonec doladit - asi tak 4 filmy, 4 vývojky na stálé použití a sem tam nějakej experiment
a potom několik pozitivních vývojek a tak dvě značky barytu asi 2-3 povrchy
tohle se ale nedá dělat v koupelně, to musí být samostatná komora
#11
Publikováno 16 říjen 2007 - 13:50:43
nicméně se tedy zeptám i na praxi... jak testujete procesy? mate u sebe pět aparátů s pěti filmama a fotíte stejné scény 5x? nebo to plyne časem a srovnání je více inuitivní? nějak mě to množství děsí - využívat všech možností zón s tolika možnostma kombinací... nejsem línej to zkusit, jen nevím, jak se to dělá prakticky.
#12
Publikováno 16 říjen 2007 - 13:55:23
Vždycky když vše přibližně vyzkouším a odladím, tak něco ze sestavy přestanou vyrábět a je to zas nanovo.
Před několika lety jsem měl problémy se zrnitostí, teď si pro změnu nevím rady se špatným kontrastem, který ale byl před tím v pohodě.
Mezitím jsem celkem vyřešil čistotu negativů.
Laboruji s tím pořád, prakticky nikdy se mi nepodaří udělat vše tak, aby to dopadlo jak si představuji. Je to někdy doslova loterie a někdy taky naprostý krach.
Jinak doporučuji maximální pečlivost, vést si záznamy o vyvolávání filmů - typu jaké byly podmínky při focení, při zpracování, a jak to dopadlo na fotkách. Jedině tak se dá udělat nějaký pokrok.
Abych alespoň něco standardizoval, snažím se maximálně omezit typy filmů a vývojek. A pokud alespoň trochu vyhoví, tak už nic neměnit, dokud je to únosné.
Zkušenosti jiných jsou dobré, ale chtělo by to vidět i hotové výsledky, ne jenom názory a rady na netu, protože bez prohlédnutí fotek jsou rady a nápady zavádějící. PL
#13
Publikováno 16 říjen 2007 - 14:04:02
Zkušenosti jiných jsou dobré, ale chtělo by to vidět i hotové výsledky, ne jenom názory a rady na netu, protože bez prohlédnutí fotek jsou rady a nápady zavádějící. PL
Prohlizenim cizich fotek si moc nepomuze, finalova verze fotky obvykle vypovida o kvalite negativu velmi malo. Pokud ma neco na papire vypovidaci hodnotu pak je to kontakt s mekou gradaci nebo testovaci zvetsenina. Jen muj nazor.
#14
Publikováno 16 říjen 2007 - 14:47:30
Teprve pak má smysl dělat nějaké detailní testy.
Pokud za vodou ještě nejste, tak je dobré vidět výsledky jak to může a má vypadat. Abyste vědel, k čemu vlastně směřujete, když se zadaří. PL
#15
Publikováno 16 říjen 2007 - 14:58:45
proste zkusim co se mi dostane pod ruku...vyhovuje/nevyhovuje a pak to pouzivam. kdy nevyhovuje, zkusi se zase rada nekoho jineho. Je to sice to paraziticka existence...ale zatim na jiny pristup nemam cas ani schopnosti a znalosti.
krasne mi napr. vysel Amaloco AM-20 s Agfou APX 100 podle tabulek (pekna byla i v Rodinalu 1:50 podle tabulek), moc se mi libi Neopan 400 v ID-11 1:1 nebo Pan 400@800 v ID-11 1:1... a jsem si jisty ze dojdu jeste na dalsi )
#16
Publikováno 16 říjen 2007 - 15:00:57
Dovolím si reagovat - máte naprostou pravdu, ale v případě, že jste již za vodou, tedy dosáhl jste již nějaké úrovně vyšší než základní.
Teprve pak má smysl dělat nějaké detailní testy.
Pokud za vodou ještě nejste, tak je dobré vidět výsledky jak to může a má vypadat. Abyste vědel, k čemu vlastně směřujete, když se zadaří. PL
Dobrej printer Vam udela solidni zvetseninu z negativu, kterej je min nez idealni. Proto bych pri posuzovani cizich veci, mam-li tu moznost, pozadal o kontakt nebo testovaci tisk. To bohuzel vychazi z predpokladu, ze mate moznost castejsiho kontaktu s takovym clovekem.
#17
Publikováno 16 říjen 2007 - 16:35:19
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních