Přejít na obsah


Fotka

Mnohost X standardizace


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
16 odpovědí na toto téma

#1 kdoco

kdoco

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 070 příspěvků(y)
Reputace: 109

Publikováno 16 říjen 2007 - 10:20:51

Zdravím,

mám takovou teoretickou otazku, k jejímuž zodpovězení je třeba Vaší praxe. Zde jsem pročetl mnoho velmi inspirujících článků o nejrůznějších metodách, vývojkách, filmech. Zajímalo by mě, považujete-li za lepší cestu k dobrým výsledkům poznání co největšího množství prostředků - kombinace vývojka, film, jedna lázeň/dvě atd. atd. - nebo se soustředit pouze na jeden/dva procesy, dva/tři materiály.

Nechci, aby ta otázka vyzněla nějak tendenčně. Trochu s tím bojuju. Vím, že některé specifické situace vyžadují speciální postupy. Na druhou stranu neví, zda je i pro zapáleného amatéra možné, poznat více postupů do dostatečné hloubky.

Díky za názory.
  • 0

#2 Mamiak

Mamiak

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 4 416 příspěvků(y)
Reputace: 258

Publikováno 16 říjen 2007 - 10:46:52

já ti nevim vlastně. dobrejch rad asi dostaneš spoustu a většina bude asi docela rozumně znít v tom smyslu, že začít se má s málem a vopatrně... když ale cesta každýho z nás je jiná. někdo je holt experimentátor z povahy a časem tuhle svoji vlastnost využije k neuvěřitelně preciznim výsledkům a jinej se v tom zasejc utopí a focení radši nechá

někdo je zase konzerva a celej svuj život vodfotí na jednu kombinaci a je taky hvězda. nebo alespoň do doby, než mu to jeho přestanou vyrábět. pak se buď zasebevraždí a nebo zavolá bzenčákoj, pentaxistoj a jinejm podobnejm...

no a pak sme tu my nevýrazný střeďácí, šedivý průměráci. chvilku sme věrný a přísaháme na jedinou značku emulze (papír, foťák...) na světě a za tejden, měsíc, rok polehoučku, potichoučku už zase přelítnem k do tý doby haněný konkurenci a sebou přetáhnem za halasnýho přesvědčování další velikou partu neposedů, přelétavek a promiskoušů-nevěrníků. vpodstatě nám imponujou ty předchozí dva druhy extrémistů, ale přece jenom, co kdyby, že jo? :wink: řikal franta :)
  • 0

#3 kodl

kodl

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 302 příspěvků(y)
  • LocationBratislava
Reputace: 24

Publikováno 16 říjen 2007 - 10:54:35

Rozhodne experimentovat, cim vic, tim lip. Je to totiz nejlepsi a nejspolehlivejsi cesta jak se dostat ke standartizaci (i kdyz ne nejrychlejsi). Poznate tak, jak se kterej material chova ve ktery vyvojce, jak ze ktery vody dostat maximum atd., no a nakonec si vyberete kombinace a postupy ktery Vam pro Vase zamery budou vyhovovat nejvic a to bude Vase standartizace procesu. Kdyz Vam nekdo poradi, co vyhovuje jemu, tak to nemusi byt Vas "salek kavy".

Pro amatera je amozrejme mozne poznat maximum postupu a procesu do hloubky jen to trva dyl nez kdyz mas moznost delat s tim x hodin denne a pouzit "usetrenej" firemni material.
  • 0

#4 kdoco

kdoco

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 070 příspěvků(y)
Reputace: 109

Publikováno 16 říjen 2007 - 11:03:19

nene, žádné konkrétní postupy jsem právě nechtěl. jen obecně náhled na tuto otázku. znám pár "profíků" co dělaj fakt jeden film, jednu vodu. ale už neřeknou, kolik jich předtim vyzkoušeli... třeba. proto se obracím va vás, jak to děláte.
  • 0

#5 Mamiak

Mamiak

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 4 416 příspěvků(y)
Reputace: 258

Publikováno 16 říjen 2007 - 11:13:37

zkus se hnedka v začátku nerozpliznout v nekonečnym množství kombinací, ale experimentuj třeba 1 film vs. X vod a pak si pomalu přidej druhej, třetí další... nebo třeba vopačně... a nezapomeň experimentovat s papírama - to je taky hodně důležitý a přitom nejsnáz proveditelný a hlavně snadno reverzibilní v případě vosudovýho neúspěchu :wink:
  • 0

#6 Erik Kurach

Erik Kurach

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 222 příspěvků(y)
Reputace: 902

Publikováno 16 říjen 2007 - 11:34:05

Všechny poznatky , přinášející vyšší technickou kvalitu , jsou pro vlastní
autorskou tvorbu velmi cenné . Neustále rostoucí ceny materiálů většině
uživatelů ani neumožňují rozsáhle experimentovat . Vyžaduje to již dobře
vybavenou fotokomoru a hlavně kontrolu chyb , které mohou podstatným
způsobem ovlivnit výsledek . Tuny keců o tom , jak skvěle vyvolávali bez
používání expozimetru a teploměru a všechno sekali jen tak z ruky dnes
již nikdo nemůže brát vážně . Fotografování je stále řemeslnná činnost ,
a až někde na samém vrcholu malý sokl pro Umělce . Pokud si někdo ani
neumí naladit housle , těžko bude byť jen průměrným houslistou . Na své
foto-hobby krademe čas a rodina trpí , ale děláme to s radostí ! Erik
  • 0

#7 Pavel_P

Pavel_P

    Hrabě kydoň

  • Moderátoři
  • 4 203 příspěvků(y)
Reputace: 477

Publikováno 16 říjen 2007 - 11:34:23

Osobně si myslím, že minimálně ze začátku po takovem tom rychlém vyzkoušení všeho možného by si člověk měl zvolit určitý ustálený proces, který pak bude používat jako standart. I ta jediná kombinace nabízí stále ohromné množství variací. Jen za úplného zvládnutí celého procesu dokáže opravdu používat previzualizaci a už před stisknutím spouště přesně ví, jak bude ona papírová fotka vypadat. Pokud se po vytažení filmu z přístroje ptáš v čem to vyvolat, je něco špatně. (pokud tedy nepokládáš otázku v čem to mám vyvolat, abych dosáhl tohoto efektu)
  • 0

#8 kdoco

kdoco

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 070 příspěvků(y)
Reputace: 109

Publikováno 16 říjen 2007 - 12:08:24

jak píšu, mám s tím krapet problém. né že bych byl v komoře první tejden. je jasný, že nejde najít proces bez zkoušení (tedy za určité povahy ano...), ale jde mi o to, zda skutečně používáte mnoho procesů, nebo právě došlo k nějakému ustálení.
  • 0

#9 Nikec

Nikec

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 26 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 16 říjen 2007 - 13:30:20

taky jsem se nad tímto tématem zamýšlel

a já to mám tak, že vyfotím jeden film tak za měsíc ... čili si myslím, že u mě nemá cenu nějak experimentovat .. než bych se dobral k nějakýmu výsledku, tak bych měl sto let ;-))). Ale pokud by bylo focení mé jedinné hobby a fotil bych co tejden dva filmy, asi by tam byl prostor pro nějaký zkoušení kombinací.

Robert
  • 0

#10 RHx

RHx

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 5 702 příspěvků(y)
  • LocationHK
Reputace: 386

Publikováno 16 říjen 2007 - 13:37:16

já myslím, že to záleží na tom, jestli je k dispozici stálá komora s možností volat a zvětšovat v kratších časových úsecích, ale třeba čtyřikrát tydně
v případě, že je nutný expedovat spolubydlící někam jinam, pořád reptají, co je to zase za vodu na zemi a proč nemůžou do koupelny, kde se právě suší film atd. bych se moc do experimentování nepouštěl - můj případ
komoru ale budu mít zanedlouho hotovou, tak se těším na zkoušení různých kombinací film/vývojka a taky změny pozitivní chemie, na což jsem dosud neměl čas
je velká úleva, když se podaří naladit jeden film s jednou vývojkou tak, že vím za všech okolností, co to udělá ve výsledku, mě se pak úplně jinak pracuje - tedy fotí
chtěl bych to nakonec doladit - asi tak 4 filmy, 4 vývojky na stálé použití a sem tam nějakej experiment
a potom několik pozitivních vývojek a tak dvě značky barytu asi 2-3 povrchy
tohle se ale nedá dělat v koupelně, to musí být samostatná komora
  • 0

#11 kdoco

kdoco

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 070 příspěvků(y)
Reputace: 109

Publikováno 16 říjen 2007 - 13:50:43

nu, vidim to podobně jako RHx asi... tedy komoru mám již nejaký čas a počítám s méně kombinacemi ;-)

nicméně se tedy zeptám i na praxi... jak testujete procesy? mate u sebe pět aparátů s pěti filmama a fotíte stejné scény 5x? nebo to plyne časem a srovnání je více inuitivní? nějak mě to množství děsí - využívat všech možností zón s tolika možnostma kombinací... nejsem línej to zkusit, jen nevím, jak se to dělá prakticky.
  • 0

#12 Lavicka

Lavicka

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 143 příspěvků(y)
Reputace: 4

Publikováno 16 říjen 2007 - 13:55:23

O standardizaci ČB procesu se pokouším 20 let, a vypadá to na naprosto nekončící proces.
Vždycky když vše přibližně vyzkouším a odladím, tak něco ze sestavy přestanou vyrábět a je to zas nanovo.
Před několika lety jsem měl problémy se zrnitostí, teď si pro změnu nevím rady se špatným kontrastem, který ale byl před tím v pohodě.
Mezitím jsem celkem vyřešil čistotu negativů.
Laboruji s tím pořád, prakticky nikdy se mi nepodaří udělat vše tak, aby to dopadlo jak si představuji. Je to někdy doslova loterie a někdy taky naprostý krach.
Jinak doporučuji maximální pečlivost, vést si záznamy o vyvolávání filmů - typu jaké byly podmínky při focení, při zpracování, a jak to dopadlo na fotkách. Jedině tak se dá udělat nějaký pokrok.
Abych alespoň něco standardizoval, snažím se maximálně omezit typy filmů a vývojek. A pokud alespoň trochu vyhoví, tak už nic neměnit, dokud je to únosné.
Zkušenosti jiných jsou dobré, ale chtělo by to vidět i hotové výsledky, ne jenom názory a rady na netu, protože bez prohlédnutí fotek jsou rady a nápady zavádějící. PL
  • 0

#13 kodl

kodl

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 302 příspěvků(y)
  • LocationBratislava
Reputace: 24

Publikováno 16 říjen 2007 - 14:04:02

Zkušenosti jiných jsou dobré, ale chtělo by to vidět i hotové výsledky, ne jenom názory a rady na netu, protože bez prohlédnutí fotek jsou rady a nápady zavádějící. PL


Prohlizenim cizich fotek si moc nepomuze, finalova verze fotky obvykle vypovida o kvalite negativu velmi malo. Pokud ma neco na papire vypovidaci hodnotu pak je to kontakt s mekou gradaci nebo testovaci zvetsenina. Jen muj nazor.
  • 0

#14 Lavicka

Lavicka

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 143 příspěvků(y)
Reputace: 4

Publikováno 16 říjen 2007 - 14:47:30

Dovolím si reagovat - máte naprostou pravdu, ale v případě, že jste již za vodou, tedy dosáhl jste již nějaké úrovně vyšší než základní.
Teprve pak má smysl dělat nějaké detailní testy.
Pokud za vodou ještě nejste, tak je dobré vidět výsledky jak to může a má vypadat. Abyste vědel, k čemu vlastně směřujete, když se zadaří. PL
  • 0

#15 Gorgi

Gorgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 780 příspěvků(y)
Reputace: 33

Publikováno 16 říjen 2007 - 14:58:45

osobne jsem dost liny experimentovat - a kdyz se dostanu ven s fotakem tak si vysledkem nechci zprznit nejakym pokusnicenim....jednou jsem to zkusil a film letel do kose.

proste zkusim co se mi dostane pod ruku...vyhovuje/nevyhovuje a pak to pouzivam. kdy nevyhovuje, zkusi se zase rada nekoho jineho. Je to sice to paraziticka existence...ale zatim na jiny pristup nemam cas ani schopnosti a znalosti.

krasne mi napr. vysel Amaloco AM-20 s Agfou APX 100 podle tabulek (pekna byla i v Rodinalu 1:50 podle tabulek), moc se mi libi Neopan 400 v ID-11 1:1 nebo Pan 400@800 v ID-11 1:1... a jsem si jisty ze dojdu jeste na dalsi ;-))
  • 0

#16 kodl

kodl

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 302 příspěvků(y)
  • LocationBratislava
Reputace: 24

Publikováno 16 říjen 2007 - 15:00:57

Dovolím si reagovat - máte naprostou pravdu, ale v případě, že jste již za vodou, tedy dosáhl jste již nějaké úrovně vyšší než základní.
Teprve pak má smysl dělat nějaké detailní testy.
Pokud za vodou ještě nejste, tak je dobré vidět výsledky jak to může a má vypadat. Abyste vědel, k čemu vlastně směřujete, když se zadaří. PL


Dobrej printer Vam udela solidni zvetseninu z negativu, kterej je min nez idealni. Proto bych pri posuzovani cizich veci, mam-li tu moznost, pozadal o kontakt nebo testovaci tisk. To bohuzel vychazi z predpokladu, ze mate moznost castejsiho kontaktu s takovym clovekem. ;-)
  • 0

#17 Acer

Acer

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 455 příspěvků(y)
  • LocationBruntálsko
Reputace: 251

Publikováno 16 říjen 2007 - 16:35:19

Mnoho slavných fotografů používá jen jeden osvědčený postup, fotky jsou na jedno brdo a říká se tomu "rukopis".
  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních