
Nadržování & vykrývání
#1
Publikováno 5 prosinec 2007 - 09:11:41
přečetl jsem články o vykrývání a nadržování zde i na paladixu a stejně mám otázku k tématu:
a, chci nadržovat fotky 13x18cm. Dají se takové malé fotky dobře nadržovat a nebo nadržujete až od větších formátů (např. 24x30cm)?
b, mějme fotografii s členitým horizontem. Např. jsou na horizontu topoly u cesty a horizont tak není rovný. Topoly a zbytek země potřebuje 26s při cloně 5,6, ale obloha potřebuje při stejné cloně 92s (tj. rozdíl asi 7/4eV).
Udělal jsem si speciální zubatou o něco menší masku. Tou hejbu asi 5cm nad fotkou, ale stejně, buď mám černé špičky topolů, což vypadá blbě, protože spodky jsou pěkně prokreslené a nebo mám kolem topolů rantlík, který postupně přechází z bílé do oblohy a vypadá to divně, protože rantlík přesně kopíruje obrys krajiny.
Nějaké tipy, jak na členité horizonty?
c, mám fotku, na které je řeka a do ní praží slunce a kolem řeky rostou keře, které svými větvemi zasahují do plochy řeky. Opět je rozdíl 26s keře na břehu vs. 92s řeka, abych dostal oboje pěkně vykreslené (na negativu je kresba v obojím). Když udělám masku, která maskuje zhruba plochu keřů, tak mám pod větvemi přirozeně plochu řeky bílou, když větve zasahující do řeky nezakryju (nebo zakreju jejich část), tak jsou pro změnu zas naprosto černé, což není úplně ono. Dají se tak komplikované věci jako jsou větvičky keřů vůbec maskovat?
#2
Publikováno 5 prosinec 2007 - 10:10:47
a) me osobne se male formaty vykryvaji a nadrzuji velmi spatne (hodne maskuju rukama a na malym formatu je to problem), ale jde to za pouziti masek.
b+c) tohle je pripad kdy je vhodne pouzit acetatovy list, masku vyrobit naprosto presne podle horizontu a acetat polozit na papir. Dalsi variantou je pouzit masku tak jak to delas a okraje opatrne vybelit bud farmers reducer (vhodnych belicu je samozrejme vic) nebo roztokem ferrikyanidu draselneho a potom znovu ustalit. Lze pouzit i nadrzeni oblohy s ultramekkou filtraci (00 nebo 0), cot ztmavi oblohu ale nema tak velky efekt na strednich a tmavych tonech pokud ovsem pouzivas multigradacni papiry. Stejny postup jde pouzit i u vetvicek nad rekou i kdyz tady vyrabet masku je z kategorie hororu, takze tady bych se spis proklanel k lokalnimu beleni. Pri pouziti farmers reducer je treba mit na pameti, ze proces je nevratny (obsahuje ustalovac).
Snad to pomuze.
#3
Publikováno 5 prosinec 2007 - 10:34:17
Quote
Ahoj,
a) me osobne se male formaty vykryvaji a nadrzuji velmi spatne (hodne maskuju rukama a na malym formatu je to problem), ale jde to za pouziti masek.
b+c) tohle je pripad kdy je vhodne pouzit acetatovy list, masku vyrobit naprosto presne podle horizontu a acetat polozit na papir. Dalsi variantou je pouzit masku tak jak to delas a okraje opatrne vybelit bud farmers reducer (vhodnych belicu je samozrejme vic) nebo roztokem ferrikyanidu draselneho a potom znovu ustalit. Lze pouzit i nadrzeni oblohy s ultramekkou filtraci (00 nebo 0), cot ztmavi oblohu ale nema tak velky efekt na strednich a tmavych tonech pokud ovsem pouzivas multigradacni papiry. Stejny postup jde pouzit i u vetvicek nad rekou i kdyz tady vyrabet masku je z kategorie hororu, takze tady bych se spis proklanel k lokalnimu beleni. Pri pouziti farmers reducer je treba mit na pameti, ze proces je nevratny (obsahuje ustalovac).
Snad to pomuze.
Díky za reakci. Používám MG (Fomabrom Variants III). Zkusil jsem celou fotku svítit na ultraměkkou filtraci a pravdu díš, že krajina byla jen celá tmavě šedá a nevábná (když jsem dostal oblohu), takže možná, když by se to stalo jen špičkám stromů, tak by to nevadilo. Vyzkouším.
Proč zrovna acetátový list? Proč je zrovna ten vhodný pro přímé položení na papír?
#4
Publikováno 5 prosinec 2007 - 10:57:58
Quote
Proč zrovna acetátový list? Proč je zrovna ten vhodný pro přímé položení na papír?
Urcite existuje i neco jinyho, ale acetat je velice tenky a dobre se s nim dela. V tomto pripade nejde ani tak o polozeni na papir asi by to slo i s tenkym sklem i kdyz jak ho nacpat do ramu? Ten acetat je u mne vec zvyku a nechci radit neco s cim nemam zkusenosti.
Jo jeste me napadla dvoji filtrace na celou fotku, tam by mozna odpadla joga prstu uplne i kdyz v tech uvedenejch pripadech tomu moc neverim. Popisoval jsem to v clanku o multigradacnich papirech II.
#5
Publikováno 5 prosinec 2007 - 11:12:11
Quote
Jo jeste me napadla dvoji filtrace na celou fotku, tam by mozna odpadla joga prstu uplne i kdyz v tech uvedenejch pripadech tomu moc neverim. Popisoval jsem to v clanku o multigradacnich papirech II.
Dvoji filtraci (ultra měkká + tvrdá) jsem chtěl zkusit, ale po tom, co jsem nasvítil pokusnej proužek ultra měkce a celé fotka byla defacto hnusně tmavě šedá (až na oblohu a vodu, která byla celkem dobrá) jsem si začal myslet, že to nebude ono a proto jsem začal experimentovat s nadržováním/vykrýváním. Budu s tím pokračovat a zkusím větší zvětšení, jestli to nepůjde líp. Díky za rady.
#6
Publikováno 5 prosinec 2007 - 16:22:11
#7
Publikováno 5 prosinec 2007 - 16:58:32
Otik: mate pravdu, ale pokud je detail ve svetlech i stinech je mozny dostat to na papir.
#8
Publikováno 5 prosinec 2007 - 20:22:29
Quote
Hedgi neslo by priste soupnout sem jen uplne malinkaty obrazky? Lip by se diskutovalo.
Otik: mate pravdu, ale pokud je detail ve svetlech i stinech je mozny dostat to na papir.
Diky za reakci, zkusim si o tom foggingu neco precist. Zde je nahled:

fotka stoji za prd, ale zkousim na ni to nadrzovani.
Tohle bylo zvetseno 26s celek + voda a obloha dalsich 66s (oboje normalni gradace).
Ted jsem zkusil jeste nasledujici pokus: 45s voda a obloha ultra mekkou gradaci a 26s normalni gradaci zbytek. Neni to uplne ono, protoze z vody je seda plocha a nevyniknou moc vlnky. Az to uschne, muzu to taky zkusit naskenovat.[/img]
#9
Publikováno 5 prosinec 2007 - 21:18:26
Fogging je osvit papiru nebo jeho casti bilym svetlem tak aby se objevil ton. Flashing je ta sama technika, ale cas je kratsi nez prvni viditelny ton.
#10
Publikováno 9 prosinec 2007 - 21:02:58
clona vždy 4:
celá fotka: 2x M1 (norm. gradace) - 13s
voda + keře přes vodu: 2x Y (extrémně měkká) - 10s
obloha: 2x M1 - 33s
udělal jsem si 2 masky ze zkažených fotek a těmy jsem vykrýval, co se nemělo svítit. Výsledek:

není to dokonalé, ale je to, řekl bych, výrazně lepší než předchozí pokusy. Ukážu další fotky až uschnou...
#11
Publikováno 9 prosinec 2007 - 21:23:25
#12
Publikováno 9 prosinec 2007 - 22:32:14
Quote
...okolo těch topolů ti to pořád jěště trošku hapruje. věřím, že je to dřina.
Mas pravdu, je to makacka - delal jsem tu fotku asi 2,5 hodiny (vcetne vseho) a stale neni uplne hifi ...
#13
Publikováno 9 prosinec 2007 - 22:47:37
celá fotka: cl. 4, 2x M1, 20s
zem + voda: cl. 2,8, 2x M1, 32s
obloha: cl. 2,8, 2x M1, 64s
2 různé masky z papíru. Výsledek (jistě nedokonalý):

#14
Publikováno 9 prosinec 2007 - 22:48:39
#15
Publikováno 10 prosinec 2007 - 13:28:09
ty topoly by bylo lepsi lokalne vybelit, nez si hrat s maskama, jinak klobouk dolu, moc pekna prace.
#16
Publikováno 10 prosinec 2007 - 16:49:31
Ještě jedna připomínka: to zvětšuješ při cloně 4 resp. 2,8?? já na 8 (componon 50/2,8) resp 11 (rodagon 80/4) a časy mi při 18*24cm a 100W žárovce vycházejí okolo 15 vteřin (M1 2x, fomabrom var.)
Na monitoru vypadají obě moc hezky, něco tam je, a to něco je důležitý

#17
Publikováno 10 prosinec 2007 - 17:11:22
Quote
Možná by stálo za úvahu, jestli obloha musí být tak tmavá (u první a druhé ukázky). Zkusil bych ji udělat na hranici hresebné bíle, bez přepalů, ale ne šedou. Jinak řeka, vlastně celý popředí vypadá moc dobře, to se moc povedlo.
Ještě jedna připomínka: to zvětšuješ při cloně 4 resp. 2,8?? já na 8 (componon 50/2,8) resp 11 (rodagon 80/4) a časy mi při 18*24cm a 100W žárovce vycházejí okolo 15 vteřin (M1 2x, fomabrom var.)
Na monitoru vypadají obě moc hezky, něco tam je, a to něco je důležitý
Díky za zaslané nápady a poznámky. Jsou pro mě cenné.
Udělal jsem více zkoušek na oblohu a zdálo se mi, že nejlépe dopadla takto. No možná jsem na ní měl zkusit tvrdší gradaci, abych zachoval tmavost "modré" a mraky vyšly světlejší ...

Mám v Magnifaxu 3a 100W žárovku a pro kinofilm objektiv Rodagon 50mm/2,8.
Většinou nemusím fotky na papír exponovat tak vydatně, ale tyhle podmostní fotky jsem na negativ exponoval o něco víc než obvykle, protože jsem chtěl mít spodky mostu dobře prokreslený. Při focení jsem měřil expozici bodově. Změřil jsem spodek mostu (nejtmavší část) a nastavil expozici na foťáku o 2eV kratší. Chtěl jsem mít jistotu, že nebude spodek mostu na negativu černej flek. Pochopitelně je hladina a obloha úplně někde jinde (ale stále dobře prokreslená na negativu, což jsem viděl při prosvětlování negativu a koukání lupou) ...
Neumím ty fotky moc dobře naskenovat. Na papíře se mi to zdá hezčí, ale možná je to tím, že papír je papír a to souborem na počítači nenahradíš.
Snad to má i trošku náladu pro nezasvěceného diváka ...

#18
Publikováno 27 prosinec 2007 - 23:05:58
P.S. Jinak bych příště použil filtry pro černobílou fotografii než se trápil ve fotokomoře.
#19
Publikováno 21 leden 2008 - 14:54:31


Popředí je nadržené o 1eV a to včetně předního dílu psa

#20
Publikováno 21 leden 2008 - 17:35:28
Hlavně se mi líbí ten "přední díl psa"

ned jsem to vyzkoušel - po návratu z práce jsem podrbal svého trhače (3 kila) na předním dílu, a líbilo se mu to!!!
#21
Publikováno 2 květen 2009 - 08:28:42
pořád to někde neumím uhlídat a dost mě to míchá. přijde mi divný, že světlo prosvítí konturu kladívkový čtvrtky když jsou na ní ještě další dvě.
takže sumasumárum včerejší seance 2 papíry velké, hromada menších a nic

#22
Publikováno 2 květen 2009 - 08:36:16
Quote
já teď řeším trošku problém s tím, že my jsou vidět okraje a linky čtvrtek papíru kterými mám zakrytou tu část zvětšeniny na který zrovna nedělám. tj třeba u 30x40celou půlku, zatímco se na druhý straně babrám s kusem papírku na drátu, nebo špejlí šmrdlám /děkuju krakene/ abych si zesvětlil příliš tmavý roh.
pořád to někde neumím uhlídat a dost mě to míchá. přijde mi divný, že světlo prosvítí konturu kladívkový čtvrtky když jsou na ní ještě další dvě.
takže sumasumárum včerejší seance 2 papíry velké, hromada menších a nic
tak on by ten papír, kterym vykrejváš, měl bejt trochu menší, než je potřeba, aby ty objekty nezářily.... a pak je nutný kraj (tu plochu kolmou na rovinu papíru) namalovat načerno (třeba fixou).
#23
Publikováno 2 květen 2009 - 09:07:48
Quote
a pak je nutný kraj (tu plochu kolmou na rovinu papíru) namalovat načerno (třeba fixou).
A prečo nepoužiť čierny tvrdý papier? Bežne dostupný v papiernictve, hrúbka asi jak rys..
#24
Publikováno 2 květen 2009 - 10:20:52
#25
Publikováno 2 květen 2009 - 11:49:51

#26
Publikováno 2 květen 2009 - 16:36:29

#27
Publikováno 2 květen 2009 - 16:46:59
#28
Publikováno 9 květen 2009 - 00:01:15
#29
Publikováno 9 květen 2009 - 13:12:52
Postup vykryvania, xi :
osvit cca 90sek , fotka 40x60, fullframe
1. osvit + 92 sek od laveho kraja po klucku
2. osvit + 60 sek horný okraj tesne pod bielu gulatu lampu na stene
3. osvit druhé dvere aj so schodmi ale po vrch sedaciek tiež + cca 60 sek
4. osvit len štvorec sedačky - cca 22 sek ubrat z prvej celkovej expozicie
Autor je drzitel pár cien Czech Press Photo. / aj vitaznych/
#30
Publikováno 9 květen 2009 - 13:18:19
1. Cas si nepametam.
2. Ubrate zo spodku, na hranu hlivy cca -20percent
3. Od roviny stojacich postav smemrom k hornemuokraju tiez + cca 20percent
4. Kon + kosela muza tiez cca - 20 percent
A to vsetko farba, kde najprv treba najst idealne farby a potom dalsie skusky na vykryvanie.
Vykrývací orgazmus....
#31
Publikováno 9 květen 2009 - 13:20:29
A to sa ani nebavim o Cibachrome, kde treba pouzivat colorové odstupnované filtre 80x80 mm..
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních