Jak se sušičkou
#1
Publikováno 13 prosinec 2007 - 14:12:31
mohl by mi někdo prosím ve třech větách napsat, jak se pracuje se sušičkou? Koupil jsem z aukro nějaký ten klasický kovos, ale není mi úplně jasné, na co jsou tam plátna co se s fotkou na té sušičce dělá
Návod jsem nenašel
#2
Publikováno 13 prosinec 2007 - 14:38:04
#3
Publikováno 13 prosinec 2007 - 14:44:03
#4
Publikováno 13 prosinec 2007 - 15:04:49
#5
Publikováno 13 prosinec 2007 - 15:08:07
S leštěním je problém, jak plechy vyčistit, aby lesk byl dokonalý, proto je lepší sušit. Ale pozor na plátno, nemělo by pouštět chloupky nebo mít výraznější strukturu, aby se neotiskovala na emulzi. Je dobré ho dobře vyprat.
Je to dobré spíš na větší počet menších fotek s nepříliš velkými nároky na kvalitu, u důležitých fotek se vyplatí raději sušení napnutím na sklo.
#6
Publikováno 13 prosinec 2007 - 15:28:07
#7
Publikováno 13 prosinec 2007 - 16:26:32
#8
Publikováno 13 prosinec 2007 - 16:39:08
Nyní napínám fotky na sklo a úplně předu blahem.
Jesli však chceš dokonalý lesk, pořiď si nové plechy - nejlépe měděné a slesklým povrchem , získaným elekrolýzou (zrcadlo). Když je pořádně odmastíš a důkladně válečkem vytlačíš přes textil vodu, možná budeš mít štěstí a emulze se nepřilepí.
#9
Publikováno 13 prosinec 2007 - 16:42:21
#10
Publikováno 13 prosinec 2007 - 16:46:42
A k tomu sklu - to jsem opravdu nakový negramot a vyčetl jsem si špatně, že se suší emulzí dolu? Přeci nebudu po obrázku jezdit válečkem a vytlačovat vodu? Nebo ano?
Díky
#11
Publikováno 13 prosinec 2007 - 17:07:19
#12
Publikováno 13 prosinec 2007 - 17:18:26
#13
Publikováno 13 prosinec 2007 - 19:09:58
#14
Publikováno 13 prosinec 2007 - 19:31:21
Poslední dobou se od lesku trochu ustupuje, a fotky se lepí na sklo emulzí nahoru.
Fotku šupneš na chvilku do smáčedla a pak položíš emulzí na sklo - vodu vytlačíš válečkem nebo stěrkou a oblepíš papírovou lepicí páskou (taková tak hnědá - někdo tady na komoře použil pojem "slintací páska" ), a necháš schnout, nejlépe v chladnější místnosti a pokud možno sklo položené vodorovně.
Usušenou fotografii odřízneš něčím ostrým - obvykle sklapelem.
Usušená fotka není úplně lesklá, ale hezká je, to jo.
#15
Publikováno 13 prosinec 2007 - 19:34:36
#16
Publikováno 13 prosinec 2007 - 19:44:22
#17
Publikováno 13 prosinec 2007 - 19:48:39
#18
Publikováno 13 prosinec 2007 - 20:43:43
Fotka se nádherně vypne, povrch dostane báječný - buď lesklý nebo matný povrch, dle použitého papíru- a po úplném uschnutí ji odříznu. Je to nádherný proces se skvělými výsledky, na sušičku už ani nepomyslím, nedávno jsem ji hodil do popelnice.
#19
Publikováno 13 prosinec 2007 - 20:50:37
Prošel jsem různá internetová fóra a napoprvé zkusil sklo a to emulzí ke sklu. Vyndal jsem okno a otřel suchým hadrem a bez další úpravy jsem na sklo naválel válečkem fotky vyndané ze smáčedla (Fotonal ředěný podle předpisu) obrazem ke sklu. Nepamatuji si jestli jsem fotky zatížil. Druhý den jsem je bez problému sloupl. Povrch na některých nebyl ideální, nicméně někde byly dokonalé souvislé velké plochy bez kazů. Na první pokus bomba. Další pokus se mi už ale nikdy nepovedl. Fotky se pokaždé beznadějně přilepily a musel jsem je odmočit. Nepřišel jsem na žádný způsob, jak sklo upravit. Podotýkám, že jsem měl naprosto obyčejné sklo a věnoval jsem jen několik pokusů na umytí resp. leštění různými prostředky. Tuto cestu jsem vzdal, ale vzhledem k tomu, že se mi to jednou povedlo, měla by být průchozí.
Sundal jsem tedy z půdy leštišku s několika plechy, odmočil dvacet let staré fotky a začal experimentovat. Bez úspěchu, fotky se lepily. Znovu jsem tedy prošel internet a domluvil si konzultaci se známým fotografem.
Výsledkem bylo, že se mi podařilo upravit jeden plech, ze kterého se mi dařilo fotky snímat. Na konec stoprocentně pomohla rada kamaráda, ošetřit plechy Sidolem (dnes se prodává jako Sitol). To pomohlo a všechny plechy začaly fungovat. O té doby se mi žádná fotka nepřilepila. Povrch fotek krásně lesklý bohužel skoro vždy s malými kazy. Nemluvím o to, že mám plechy staré a poškrábané a škrábance se samozřejmě přenesou do emulze. Mě to stačilo a než jsem se dostal k dalšímu vylepšení postupu, tak mě zachvátilo barevné období a barevné papíry jsou bohužel jen RC.
#20
Publikováno 13 prosinec 2007 - 21:43:16
1. Při zvětšování počítat s rezervou asi 5 mm na budoucí oblepení lepicí páskou, u větších formátů může být i více.
2. Po praní fotky nechat volně usušit. Mohou se pokroutit, to je jedno. Zvláště větší formáty a silnější kartony nesušit hned po vyprání, jsou hodně rozmočené a síly při smršťování jsou veliké.
3. Před vypínáním (tj. sušením bez leštění) vyčistit sklo a vytřít do sucha nebo aspoň polosucha.
4. Fotku nechat pár minut rozmočit, pak asi na 1-2 minuty do roztoku smáčedla (např. Tetenal Mirasol 1:400), pak nechat chvíli okapat, např. na kachličkách.
5. Fotku položit na sklo emulzí nahoru, není třeba přejíždět válečkem, stačí lehce dlaní, aby přilehla ke sklu.
6. Po okrajích oblepit dostatečně širokou lepicí páskou, u menších formátů (18x24) stačí přesah přes fotku asi 5mm. Pozor: Ani fotka, ani lepicí páska nesmí být příliš mokrá, stačí vlhká. Pokud zůstane voda pod fotkou nebo pod páskou, zateče spolu s rozpuštěným lepidlem pásky pod kraje fotky a problém je na světě. Místo sundání fotky v dalším kroku musíš sklo i fotkou ponořit do vody, počkat, až jde fotka sundat a opakovat od bodu 3.
7. Po usušení špičkou ostrého nože (dobře se hodí odlamovací nože nebo výše zmíněný skalpel) odříznout pásku těsně u kraje fotky, pak na řezačce odříznout oněch 5mm s lepicí páskou, upravit okraje a kochat se.
#21
Publikováno 13 prosinec 2007 - 23:35:49
#22
Publikováno 16 prosinec 2007 - 00:09:32
Lestit emulzi na sklo jde, ale nikdo to nedela, dokonce ani my co to umime ;-) Ty leskly velky formaty se prakticky nedaji povesit tak aby se neleskly a bylo na nich vsechno videt.
Lesticka / susicka whateva je ale presto prima vec. Jednak nemas sanci posoudit tonalitu u mokryho printu, takze se vyplati ten ktery povazujes za finalni nejprve zkontrolovat ususeny a teprve pak delat velkou plachtu.
Krome toho na male formaty - mam ji tusim do 40x50 - je to pohodlnejsi nez tancovani kolem skel s lepicima paskama.
Akorat musis zohlednit dve podminky:
1. Definitivni printy susis na rozdil od zkusebnich prouzku zastudena. Trva to podle gramaze papiru nekdy celou noc.
2. Susis emulzi navrch, k platnu. Nepremyslej proc, proste to vyzkousej. Ma to potom obdobne hezky povrch jako kdyz susis na vzduchu. Musis to od toho platna lehce odtrhnout, ale zadny strach, ono to funguje.
#23
Publikováno 16 prosinec 2007 - 21:10:32
např u formátu 50x60 je již obrovský problém s pnutím.Fotka musí být tak akorát .Pokud se přilepí fotka čerstvě vypraná je pnutí takové že se paska utrhne a to je rána jak prase a nezbývá znovu namočit a začít se sušením znova.
A jedna perlička četl jsme někde že někomu dokonce prasklo i sklo
#24
Publikováno 17 prosinec 2007 - 09:32:29
A za 18 let používání leštičky se mi nepřilepila jediná fotka. Důležité je plechy na začátku práce odmastit lihem, a pak jenom ochlazovat krátkodobým ponořením do vody, voda po naklonění plechu dokonale odteče. Jinak není třeba mezi jednotlivými várkami žádné čištění.
Jedinou nevýhodou je děsivé aromá, hlavně od doby, kdy nějak změnili přísady do lihu.
Fotky s kazy v lesku jsem znovu namáčel a dával vyleštit opakovaně, tak dlouho, až to bylo dobré. Třeba i 3x.
Dneska jsem pohodlný a stačí mi už jen RC.
PL
#25
Publikováno 18 červenec 2008 - 16:00:50
začal jsem zvětšovat na baryt Foma Variant (lesklý) a zjistil jsem nepříjemnou věc při leštění na elektrické leštičce: Po vyleštění je povrch fotky lesklý téměř bez kazů (mám pocit, že to bylo u barytů foma s pevnou gradací horší). Co mě ale děsí je to, že na celé várce fotek se emulze zdrcla tj. objevilo se "jakoby zrno" po kterém na nevyleštěné fotce nebylo ani stopy. Máte někdo podobnou zkušenost? Že by důvod proč sušit na skle?
Díky za odpovědi
Honza
#26
Publikováno 7 červenec 2009 - 10:30:05
Nedávno jsem začal temněkomořit a baví mě to čímdálvíc (každý další negativ je lepší než předchozí (už jsem vyvolal celých 6ks filmů a 2ks svitku - wow) a fotečky se lepší s každou návštěvou komory).
Začínal jsem na RC papírech, ale baryty jsou přecejenom o něčem jiném (myslím lesklé baryty, na ty matné jsem si nějak nezvykl).
Teď k věci. Ve vybavení komory se ocitla i oboustranná leštička. I zkusil jsem pár barytů naházet na lesklý plech a jaké bylo mé překvapení - funguje to. Nic se mi nelepí, matné papíry jsou suché během několika minut.
U lesklých mám trochu problém se stálostí povrchu. Někdy je povrch zrcadlově lesklý a hladký, někdy s jemnou krupičkou, někdy jsou na něm "praskliny". Mám podezření, že to záleží na úrovniu "prosáklosti" a mokrosti barytu. Fotky totiž po vymáchání nechám vyset na Šňůře a až se uvolní místo v sušicce, tak je tam položím.
Další problém vidím v nemožnosti regulace teploty sušičky. Ta se po 20ti minutách rozžhaví doběla a mám pocit, že jede pořád naplno bez jakékoliv regulace. Včera dokonce hrozilo opaření, když jsem hodil mokrou fotku na plech, ozvalo se "zasičení"
Jak z toho ven? No, střídavě sušičku zapínám a vypínám (na přívodní šňůře je vodorovný "šoupací" přepínač). Mám to synchronizované s další činností v komoře. Při věšení dalších várky fotek na šňúru vypínám sušičku, při vyndávání fotek ze sušičky zase zapnu - tohle je ale z nouzecnost a tak přemýšlím, jestli pořídit sušičku s regulovatelným termostatem, nebo jestli upravit stávající (externí termostat, nebo regulátor příkonu, nebo střídavý spínač (v regulovatelném intervalu))
Sušička má své výhody :
- Z komory si odnáším suché fotky založené v těžké knížce (do rána je vyrovnáno),
- Až na suché fotce vidíte co vlastně tvoříte (mokrá je většinou kontrastnější)
- Komoru mám ve sklepě, kde každé topící těleso přijde vhod
- odpadá "zdlouhavé" přilepování a vypínání
- pokud se podaří, máte na fotce zrcadlově hladký povrch s dokonalým kontrastem
#27
Publikováno 7 červenec 2009 - 11:10:57
Udělej něco s tím termostatem, nebo lépe pořiď nějakou jinou leštičku, na Aukro se toho nabízí hafol. Tu svou mám puštěnou po celou dobu sušení a teplota je stále stabilně akorátní.U lesklých mám trochu problém se stálostí povrchu. Někdy je povrch zrcadlově lesklý a hladký, někdy s jemnou krupičkou, někdy jsou na něm "praskliny". Mám podezření, že to záleží na úrovniu "prosáklosti" a mokrosti barytu. Fotky totiž po vymáchání nechám vyset na Šňůře a až se uvolní místo v sušicce, tak je tam položím.
Další problém vidím v nemožnosti regulace teploty sušičky. Ta se po 20ti minutách rozžhaví doběla a mám pocit, že jede pořád naplno bez jakékoliv regulace. Včera dokonce hrozilo opaření, když jsem hodil mokrou fotku na plech, ozvalo se "zasičení"
Já se napodruhé vrátil do komory po delší době, s novými materiály zkušenosti nemaje (před cca deseti lety jsem chtěl leštit papíry a nějak mne ty novinky nechytly - dneska už vím, že to byl nejspíš RC papír a tomu se to na leštičce nějak nelíbilo....)
No, ale protože mám doma stále oboustrannou klasiku s nerez plechy, na které se mi po vytažení ze sklepa první papíry také nějak lepily, použil jsem zde uvedené přeleštění Sidólem a na takové ty pokusné (já ještě pořád jiné nedělám) fotky to funguje bez potíží, lesk docela slušný.
Leštičku nechám nejdříve rozehřát, plech případně očistím navlhčenou vatou. Potom rovnou z vody kladu fotku na plech, překryji novinami (ještě se občas nějaké savé najdou) a vytlačím vodu válečkem. To je důležité. A tlačit silou ! Plech mám podložený také novinami, protože vytlačené vody je docela dost, dělám to na podlaze a ta by vypadala.
Fotka sama po vysušení od plechu odskočí. Před každou další fotkou opět plech přelíznu vlhkou vatou, plech se při tom trochu ochladí. Až mi to překvapilo, že to jde stále tak jako za mlada.
Ale skla a lepící pásku už mám připravenou také. Snad na to časem bude co lepit...
#28
Publikováno 9 červenec 2009 - 08:58:32
Dýl namáčím baryty (cca 40min), nenechávám je okapat a začal jsem dávat mezi fotku a plátýnko staré noviny. Vypadá to, že i sušička dostala rozum a nežhaví tolik (a nebo je to těma novinama, který nasáknou vlhkost a zpomalí žhavení).
Nevím proč se tomu lidi brání. Pokud se proces leštění vychytá k dokonalosti, tak už budou jen samá pozitiva a sociální jistoty. Není to až taková zdržovačka a jak už jsem psal - člověk si nese z komory suché, vyleštěné papíry
#29
Publikováno 9 únor 2012 - 13:16:15
zajímalo by mě jaké velikosti leštiček se vlastně vyráběli. Dělali se třeba i pro formát 50x60 cm?
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních